Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.149.2023.2.JJ
Opodatkowanie wycofania Nieruchomości wraz z budynkiem z działalności gospodarczej i obowiązku dokonania korekty w związku z wydatkami inwestycyjnymi na budynek.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skutków podatkowych wycofania Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem z działalności gospodarczej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą od 2004 r. jednoosobową działalność gospodarczą, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku PIT na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz opodatkowuje swoje dochody uzyskiwane z działalności gospodarczej na podstawie art. 30c ustawy o podatku PIT. Wnioskodawczyni jest również zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.
Jako przedmiot działalności gospodarczej w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej wskazano:
(i) przeważającą działalność gospodarczą (kod PKD) – 47.30.Z Sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych na stacjach paliw;
(ii) wykonywaną działalność gospodarczą (kody PKD):
‒47.30.Z – Sprzedaż detaliczna paliw do pojazdów silnikowych na stacjach paliw,
‒46.71.Z – Sprzedaż hurtowa paliw i produktów pochodnych,
‒47.81.Z – Sprzedaż detaliczna żywności, napojów i wyrobów tytoniowych prowadzona na straganach i targowiskach.
Faktycznie w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni dokonuje obecnie:
‒sprzedaży gazu LPG na stacji Auto-Gaz,
‒sprzedaży gazu konfekcjonowanego w butlach (na stacji i z dostawą do klienta),
‒dostawy gazu na cele grzewcze, do zbiorników przydomowych,
‒sprzedaży asortymentu dotyczącego butli gazowych.
Działalność jest zgłoszona w Urzędzie Regulacji Energetyki (Koncesja Nr …). Wnioskodawczyni w ramach działalności gospodarczej prowadzi Skład Podatkowy o nr (…), co pozwala na zakup gazu w procedurze zawieszonej akcyzy i odsprzedawanie go w butlach oraz na cele grzewcze.
Działalność operacyjna jest prowadzona na terenie miejscowości (...) w powiecie (...) na dwóch przylegających do siebie działkach ewidencyjnych gruntu (Działka nr 1 oraz Działka nr 2). Działka nr 1 jest własnością Wnioskodawczyni (działka ta została nabyta w 2013 r. – transakcja była zwolniona od podatku VAT). W odniesieniu do Działki nr 2 Wnioskodawczyni przysługuje prawo własności w udziale 7/8 jednak faktycznie włada działką w całości (pozostałą 1/8 udziału w prawie własności posiada córka). Przy nabyciu udziałów w prawie własności Działki nr 2 Wnioskodawczyni nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (5/8 udziałów w prawie własności Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku po mężu a pozostałe 2/8 w drodze darowizny od syna i drugiej córki).
Ponadto w działalności gospodarczej Wnioskodawczyni wykorzystywane są miedzy innymi:
‒ kontener socjalno-biurowy wyposażony w sprzęt biurowy i AGD,
‒ zbiorniki naziemne do Auto gazu 2 x 4200 litrów,
‒ dystrybutor do tankowania pojazdów,
‒ kantorek do obsługi fiskalnej dystrybutora,
‒ pomieszczenie rozlewni gazu do butli – konstrukcja lekka (dwie ściany murowane związane trwale z gruntem) do której należą dwa zbiorniki naziemne o pojemnościach 4200 i 6400 litrów,
‒ ażurowe magazyny do przechowywania butli pełnych i pustych,
‒ waga najazdowa do ważenia cystern.
W działalności gospodarczej Wnioskodawczyni wykorzystywane są również pojazdy ciężarowe, dostawcze i osobowe (cześć z nich jest własnością Wnioskodawczyni, a część jest użytkowana na podstawie umów leasingu).
Na Działce nr 1 został wybudowany nowy budynek rozlewni gazu (dalej: Nowy Budynek), który obecnie posiada status środka trwałego w budowie. Od wydatków inwestycyjnych poniesionych na budowę Nowego Budynku Wnioskodawczyni odliczyła podatek VAT naliczony.
W związku z osiągnięciem wieku emerytalnego Wnioskodawczyni planuje dokonać sukcesji prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz syna i drugiej córki oraz zapewnić im możliwość kontynuowania działalności gospodarczej w bezpieczniejszej formie prawnej. W tym celu Wnioskodawczyni zamierza przekształcić jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę z o.o. (w trybie przepisów kodeksu spółek handlowych), a następnie – po przekształceniu – przekazać w darowiźnie udziały w spółce z o. o., na rzecz syna i drugiej córki. Stosownie do przepisów kodeksu spółek handlowych, spółce z o.o. powstałej w wyniku przekształcenia będą przysługiwały wszystkie prawa i obowiązki przekształcanego przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni. W konsekwencji, z chwilą wpisu spółki z o.o. do rejestru przedsiębiorców KRS, przedsiębiorstwo prowadzone dotychczas przez Wnioskodawczynię stanie się własnością spółki z o.o. Spółce z o.o. przysługiwać będą wszystkie prawa i obowiązki Wnioskodawczyni związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Spółka z o.o. przejmie z mocy prawa, prawo własności wszystkich składników majątkowych wchodzących w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni, w tym wszystkich wymienionych w ewidencji środków trwałych. Spółka z o.o. wstąpi również z mocy prawa w prawa i obowiązki Wnioskodawczyni wynikające z wszelkich umów zawartych w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni. Spółka z o.o. będzie kontynuowała działalność gospodarczą, prowadzoną wcześniej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej przez Wnioskodawczynię.
W celu ochrony majątku, Wnioskodawczyni przed dniem przekształcenia (tj. przed dniem wpisu spółki z o. o. do rejestru przedsiębiorców KRS) zamierza wycofać z działalności gospodarczej Działkę nr 2 oraz Działkę nr 1 (dalej: Nieruchomość) wraz z posadowionym na niej Nowym Budynkiem. Tym samym Nieruchomość wraz z posadowionym na niej Nowym Budynkiem zostanie wyłączona z majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni podlegającego przekształceniu w spółkę z o.o. Po przekształceniu w spółkę z o.o. Nieruchomość wraz z posadowionym na niej Nowym Budynkiem jako majątek prywatny będzie dzierżawiona przez Wnioskodawczynię (w ramach tzw. najmu prywatnego) na rzecz spółki z o.o. Wnioskodawczyni pozostanie podatnikiem VAT czynnym i dzierżawę na rzecz spółki z o.o. będzie dokumentowała fakturami VAT.
Pytania
1) Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że w przedstawionym w niniejszym Wniosku zdarzeniu przyszłym, wycofanie Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem z działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT?
2)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że w przedstawionym w niniejszym Wniosku zdarzeniu przyszłym w związku z wycofaniem Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem z działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami inwestycyjnymi poniesionymi na wybudowanie Nowego Budynku?
Pani stanowisko w sprawie
Ad 1.
1.1. Zdaniem Wnioskodawczyni prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, że w przedstawionym w niniejszym Wniosku zdarzeniu przyszłym wycofanie Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem z działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
1.2. Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT „opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, (...), podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju”.
Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że „przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 [ustawy o VAT], rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...)”.
Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT „przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 [ustawy o VAT] rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2)wszelkie inne darowizny
– jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych”.
Art. 8 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, iż „przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 [ustawy o VAT], rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 [ustawy o VAT] (...)”.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT „podatnikami są (...) osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w [art. 91] ust. 2 [ustawy o VAT], bez względu na cel lub rezultat takiej działalności”.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT „działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.
1.3. Biorąc po uwagę powyższe regulacje należy wskazać, że wycofanie Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem z działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie będzie stanowiło odpłatnej dostawy towarów, jak również odpłatnego świadczenia usług.
Czynność ta nie będzie również stanowiła podlegającego opodatkowaniu VAT nieodpłatnego przekazania na cele osobiste w rozumieniu art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT z uwagi na to, że Nieruchomość wraz z Nowym Budynkiem po wycofaniu z działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie w dalszym ciągu wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Dzierżawa wypełnia bowiem określoną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywana jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych, bez względu na to, czy będzie prowadzona w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu ustawy o PIT (tzw. najem prywatny).
W konsekwencji w opisanym we Wniosku zdarzeniu przyszłym dzierżawa Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem po jej wycofaniu z działalności gospodarczej Wnioskodawczyni będzie stanowiła odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy VAT, a tym samym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
Reasumując Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że w przedstawionym w niniejszym Wniosku zdarzeniu przyszłym wycofanie Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem z działalności gospodarczej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ad 2.
2.1. Zdaniem Wnioskodawczyni prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni że w przedstawionym w niniejszym Wniosku zdarzeniu przyszłym w związku z wycofaniem Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem z działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami inwestycyjnymi poniesionym na wybudowanie Nowego Budynku.
2.2. Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy o VAT „w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. (…)”.
Stosownie do art. 91 ust. 3 ustawy o VAT „korekty, o której mowa w [art. 91] ust. (...) 2 [ustawy o VAT], dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy”.
Art. 91 ust. 7 ustawy o VAT stanowi, iż „przepisy [art. 91] ust. 1-6 [ustawy o VAT] stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi”.
2.3. Z powołanych wyżej regulacji wynika, że tzw. korekta wieloletnia podatku VAT naliczonego (w odniesieniu do nieruchomości 10 letnia) znajduje zastosowanie miedzy innymi w sytuacji (art. 91 ust. 7 ustawy o VAT) gdy podatnik miał prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru (nieruchomości) i dokonał takiego odliczenia a następnie – w okresie 10 lat – zmieniło się to prawo (utracił prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego). Biorąc pod uwagę, że w przedstawionym we Wniosku zdarzeniu przeszłym Nieruchomość wraz z Nowym Budynkiem po wycofaniu z działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nadal będzie wykorzystywana do czynnościami opodatkowanych podatkiem VAT (dzierżawa) prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego nie ulegnie zmianie.
Reasumując w ocenie Wnioskodawczyni czynność polegająca na wycofaniu Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem z działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie będzie skutkowała koniecznością dokonana korekty podatku VAT naliczonego, o której mowa w art. 91 ust. 2 w zw. z ust. 7 ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
W powyższym przepisie przyjęto generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia, niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów” i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W przytoczonych przepisach została zrealizowana zasada powszechności opodatkowania wyrażona w art. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11 grudnia 2016 r. str. 1 ze zm.). Definicja świadczenia usług stanowi dopełnienie definicji dostawy towarów i tym samym, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie czynności odpłatnego obrotu profesjonalnego.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (za wynagrodzeniem). Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów i świadczenia usług wykonywane nieodpłatnie z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Z przytoczonego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu VAT podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Natomiast zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że przysługiwało prawo do odliczania podatku naliczonego.
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazania), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania).
W tym miejscu należy wskazać, że na mocy art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną – odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy,
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły do celów zarobkowych.
W kontekście niniejszej sprawy, należy zwrócić uwagę na treść zdania drugiego definicji pojęcia „działalność gospodarcza”, w której mówi się o wykorzystywaniu m.in. towarów w sposób ciągły do celów zarobkowych. Takie wykorzystywanie towarów ma miejsce poprzez oddanie ich w stosunki obligacyjne (najem, dzierżawa, leasing, itp.). Istota umowy dzierżawy wskazuje, że na jej podstawie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług przez właściciela na rzecz dzierżawcy. Dzierżawca za oddaną mu w dzierżawę rzecz płaci umówiony czynsz. Istnieje zatem bezpośredni związek między świadczoną usługą a przekazanym za nią wynagrodzeniem.
Z treści przywołanego wyżej art. 8 ust. 1 ustawy i przedstawionych w tym zakresie objaśnień wynika, że ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, że definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.
W konsekwencji dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tym samym, wypełnia ona określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że jest Pani osobą fizyczną prowadzącą od 2004 r. jednoosobową działalność gospodarczą i jest również zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W ramach działalności gospodarczej dokonuje Pani obecnie:
‒ sprzedaży gazu LPG na stacji Auto-Gaz,
‒ sprzedaży gazu konfekcjonowanego w butlach (na stacji i z dostawą do klienta),
‒ dostawy gazu na cele grzewcze, do zbiorników przydomowych,
‒ sprzedaży asortymentu dotyczącego butli gazowych.
Działalność operacyjna jest prowadzona na terenie miejscowości (...) w powiecie (...) na dwóch przylegających do siebie działkach ewidencyjnych gruntu (Działka nr 1 oraz Działka nr 2). Działka nr 1 jest Pani własnością (działka ta została nabyta w 2013 r. – transakcja była zwolniona od podatku VAT). W odniesieniu do Działki nr 2 przysługuje Pani prawo własności w udziale 7/8 jednak faktycznie włada działką w całości (pozostałą 1/8 udziału w prawie własności posiada córka). Przy nabyciu udziałów w prawie własności Działki nr 2 nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego (5/8 udziałów w prawie własności nabyła Pani w drodze spadku po mężu a pozostałe 2/8 w drodze darowizny od syna i drugiej córki).
Na Działce nr 1 został wybudowany nowy budynek rozlewni gazu (Nowy Budynek), który obecnie posiada status środka trwałego w budowie. Od wydatków inwestycyjnych poniesionych na budowę Nowego Budynku odliczyła Pani podatek VAT naliczony.
W związku z osiągnięciem wieku emerytalnego planuje Pani dokonać sukcesji prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz syna i drugiej córki oraz zapewnić im możliwość kontynuowania działalności gospodarczej w bezpieczniejszej formie prawnej. W tym celu zamierza Pani przekształcić jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę z o. o. (w trybie przepisów kodeksu spółek handlowych), a następnie – po przekształceniu – przekazać w darowiźnie udziały w spółce z o. o., na rzecz syna i drugiej córki. Stosownie do przepisów kodeksu spółek handlowych, spółce z o.o. powstałej w wyniku przekształcenia będą przysługiwały wszystkie prawa i obowiązki przekształcanego Pani przedsiębiorstwa. W konsekwencji, z chwilą wpisu spółki z o.o. do rejestru przedsiębiorców KRS, przedsiębiorstwo prowadzone dotychczas przez Panią stanie się własnością spółki z o.o. Spółce z o.o. przysługiwać będą wszystkie Pani prawa i obowiązki związane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Spółka z o.o. przejmie z mocy prawa, prawo własności wszystkich składników majątkowych wchodzących w skład Pani przedsiębiorstwa, w tym wszystkich wymienionych w ewidencji środków trwałych. Spółka z o.o. wstąpi również z mocy prawa w Pani prawa i obowiązki wynikające z wszelkich umów zawartych w ramach Pani przedsiębiorstwa. Spółka z o.o. będzie kontynuowała działalność gospodarczą, prowadzoną wcześniej w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej przez Panią.
W celu ochrony majątku, przed dniem przekształcenia (tj. przed dniem wpisu spółki z o. o. do rejestru przedsiębiorców KRS) zamierza Pani wycofać z działalności gospodarczej Działkę nr 2 oraz Działkę nr 1 (Nieruchomość) wraz z posadowionym na niej Nowym Budynkiem. Tym samym Nieruchomość wraz z posadowionym na niej Nowym Budynkiem zostanie wyłączona z majątku Pani przedsiębiorstwa podlegającego przekształceniu w spółkę z o.o. Po przekształceniu w spółkę z o.o. Nieruchomość wraz z posadowionym na niej Nowym Budynkiem jako majątek prywatny będzie dzierżawiona przez Panią (w ramach tzw. najmu prywatnego) na rzecz spółki z o.o. Pozostanie Pani podatnikiem VAT czynnym i dzierżawę na rzecz spółki z o.o. będzie dokumentowała fakturami VAT.
W związku z tak przedstawionym opisem sprawy ma Pani wątpliwości, czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, wycofanie Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem z Pani działalności gospodarczej nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zatem, w odniesieniu do czynności wycofania Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem z prowadzonej działalności, które zostaną przez Panią następnie oddane w dzierżawę na rzecz spółki z o.o. stwierdzić należy, że czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy, gdyż nie nastąpi tutaj dostawa towarów na Pani cele osobiste i ww. nieruchomości w dalszym ciągu będą służyć Pani do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Co za tym idzie, czynność wycofania opisanych nieruchomości nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem w żadnym momencie nie będzie miała Pani zamiaru wykorzystywania ich na własne cele osobiste. Pani zamiarem jest przeznaczenie ich do czynności podlegających opodatkowaniu, tj. oddania w dzierżawę na rzecz spółki z o.o.
Zatem wycofanie przez Panią nieruchomości z działalności gospodarczej i przekazanie ich do majątku prywatnego w celu wykonywania dzierżawy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.
Pani wątpliwości dotyczą również kwestii, czy w związku z wycofaniem Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem z działalności gospodarczej, nie będzie Pani zobowiązana do dokonania korekty podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami inwestycyjnymi poniesionym na wybudowanie Nowego Budynku.
Odnosząc się do kwestii korekty podatku naliczonego wskazać należy, że zgodnie art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W myśl art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
W świetle art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Natomiast, w myśl art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W świetle art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
W myśl art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Jak wynika z okoliczności sprawy nieruchomości, które są przedmiotem wniosku po ich wycofaniu z działalności gospodarczej, będą przez Panią dzierżawione spółce z o.o., a więc nadal będą wykorzystywane przez Panią w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Z okoliczności sprawy wynika, że nieruchomości nie będą wykorzystywane na Pani cele osobiste. Odliczyła Pani podatek naliczony od poniesionych wydatków inwestycyjnych na wybudowanie Nowego Budynku. Nieruchomość wraz z Nowym Budynkiem wycofana z Pani działalności gospodarczej nadal będzie służyć czynnościom opodatkowanym – zostanie przez Panią oddana w dzierżawę na rzecz spółki z o.o. Zatem, Nieruchomość wraz z Nowym Budynkiem, nadal będą przez Panią wykorzystywane do działalności gospodarczej – do czynności opodatkowanych. Zatem, nie nastąpi w tym przypadku zmiana przeznaczenia ww. nieruchomości, a tylko taka sytuacja rodzi obowiązek korekty.
W konsekwencji wycofanie z Pani działalności gospodarczej Nieruchomości wraz z Nowym Budynkiem, nie spowoduje obowiązku korekty podatku naliczonego, który został odliczony w związku z poniesionymi na budowę Nowego Budynku wydatkami inwestycyjnymi, na podstawie art. 91 ustawy.
Zatem, Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja rozstrzyga przedstawione zdarzenie przyszłe wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Należy dodatkowo wskazać, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right