Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 30 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.173.2023.1.WK
Brak prawa do odliczenia - budowa PSZOK.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwo stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usługjest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części w związku z realizowanym projektem.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (...) (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. Na podstawie ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. 2023 poz. 40; dalej: ustawa o samorządzie gminnym), gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. W celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody. Dodatkowo zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 z późn. zm. dalej: ustawa o utrzymaniu czystości I porządku w gminach) do zadań gminy należy tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Gmina zamierza złożyć wniosek do (...) o udzielenie pomocy finansowej w formie pożyczki na realizację przedsięwzięcia w zakresie gospodarki odpadami pn. „(...)” (dalej: Projekt).
Gmina planuje zrealizować zadanie w latach 2023-2024.
Efektem finalnym Projektu będzie powstanie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych w Gminie (...) (PSZOK). W ramach planowanego zadania zostaną zrealizowane następujące prace: roboty przygotowawcze i ziemne, roboty drogowe podbudowy i nawierzchnie, wiata stalowa (postawiona na podkładzie, wykonana ze stali, zadaszona), kontenery magazynowe (na przedmioty do ponownego użycia wraz z wydzieloną częścią napraw, na odpady niebezpieczne i odpady zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego), ogrodzenie terenu, tereny zielone i ścieżka edukacyjna (drzewa, trawniki, mała architektura, tablice informacyjne), roboty branży elektrycznej, wyposażenie PSZOK w kontenery.
Celem Projektu jest realizacja zasad racjonalnej gospodarki odpadami, w szczególności hierarchii sposobów postępowania z odpadami poprzez budowę PSZOK na terenie Gminy, co jest zgodne z celami przyjętymi w Uchwale nr (...) z (...) 2020 r. w sprawie uchwalenia Planu gospodarki odpadami dla województwa (...) na lata (...) wraz z planem inwestycyjnym.
Cele szczegółowe, które Gmina zamierza osiągnąć, to m.in.:
-zapobieganie powstawaniu odpadów na terenie Gminy poprzez zbiórkę i naprawę przedmiotów nadających się do ponownego użycia;
-wzrost poziomu recyklingu i przygotowanie do ponownego użycia odpadów komunalnych;
-zwiększenie poziomu selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
-zwiększenie ilości odpadów niebezpiecznych poddanych odzyskowi lub unieszkodliwieniu;
-zwiększenie świadomości społecznej mieszkańców w zakresie prawidłowej selekcji odpadów oraz recyklingu poprzez edukacje ekologiczną mieszkańców.
Gmina będzie realizować Projekt w ramach zadania własnego dotyczącego zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie utrzymania czystości i porządku w gminie na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, a także zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 6 ustawy 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którym gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności tworzą łatwy dostęp wszystkim mieszkańcom gminy do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Gmina nie będzie wykorzystywała powstałej w wyniku inwestycji infrastruktury do jakichkolwiek czynności opodatkowanych VAT oraz nie zamierza osiągać żadnych dochodów przy użyciu ww. infrastruktury.
Możliwość przekazywania odpadów do PSZOK będzie przysługiwać mieszkańcom i innym uprawnionym podmiotom w ramach uiszczanej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art. 6h ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Gmina nie będzie obciążać mieszkańców żadnymi dodatkowymi opłatami związanymi z działaniem PSZOK.
Gmina po zakończeniu realizacji Projektu będzie właścicielem PSZOK. Urząd Gminy (...) jako jednostka budżetowa Gminy będzie ponosić wszelkie bieżące koszty utrzymania PSZOK, tj. m.in. koszty zakupu mediów (woda, ścieki, energia elektryczna), koszty napraw, remontów i bieżących konserwacji, zakupu usług obsługi i usług pozostałych.
Gmina w związku z realizacją Projektu nie będzie wykonywała jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz swoich mieszkańców lub innych podmiotów. Gmina nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów w związku z funkcjonowaniem PSZOK. Zgromadzone odpady z przedmiotowego punktu będą odbierane przez uprawniony podmiot wyłoniony w drodze przetargu zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Wydatki ponoszone w ramach budowy PSZOK będą dokumentowane fakturami VAT, na których Gmina będzie wskazana jako nabywca.
Projekt współfinansowany będzie w formie pożyczki ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony środowiska, w ramach przedsięwzięć z zakresu gospodarki odpadami, zgodnych z Listą Przedsięwzięć Priorytetowych. We wniosku o dofinansowanie dla tego Projektu podatekVAT zostanie wskazany jako koszt kwalifikowany.
Podatek VAT od powyżej wskazanych kosztów, którego Gmina nie może odzyskać zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r., jest kosztem kwalifikowanym Projektu. Na potwierdzenie kwalifikowalności podatku VAT, (...) wymaga przedłożenia interpretacji indywidualnej prawa podatkowego w zakresie możliwości odzyskania poniesionego podatku VAT w ramach realizowanego Projektu.
Pytanie
Czy Gminie przysługuje w całości lub w części prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu.
Zgodnie z brzmieniem art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 oraz art. 124.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi.
Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z ust. 6 tego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zrealizowane przedsięwzięcie pn. „(...)" jest zadaniem, którego efektem będzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (m.in. w zakresie ochrony środowiska, gospodarki odpadami).
Zakupione ze środków dofinansowania roboty budowlane i usługi nie będą generowały dochodów dla gminy. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją przedmiotowego Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wnioskujest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gminie przysługuje w całości lub w części prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione bowiem – jak wynika z opisu sprawy – Gmina nie będzie wykorzystywała powstałej w wyniku inwestycji infrastruktury do jakichkolwiek czynności opodatkowanychVAT oraz nie zamierza osiągać żadnych dochodów przy użyciu ww. infrastruktury. Możliwość przekazywania odpadów do PSZOK będzie przysługiwać mieszkańcom i innym uprawnionym podmiotom w ramach uiszczanej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o której mowa w art.6h ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Gmina nie będzie obciążać mieszkańców żadnymi dodatkowymi opłatami związanymi z działaniem PSZOK. Gmina po zakończeniu realizacji Projektu będzie właścicielem PSZOK. Urząd Gminy jako jednostka budżetowa Gminy będzie ponosić wszelkie bieżące koszty utrzymania PSZOK, tj. m.in. koszty zakupu mediów (woda, ścieki, energia elektryczna), koszty napraw, remontów i bieżących konserwacji, zakupu usług obsługi i usług pozostałych. Gmina w związku z realizacją Projektu nie będzie wykonywała jakichkolwiek czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz swoich mieszkańców lub innych podmiotów. Gmina nie będzie uzyskiwać żadnych dochodów w związku z funkcjonowaniem PSZOK.
W konsekwencji ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo w związku z realizacją opisanego projektu prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości ani w części.
Podsumowując, Gminie nie przysługuje w całości lub w części prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Projektu.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right