Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 26 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.262.2023.2.KF

Przedawnienie zobowiązania podatkowego z tytułu wygranych w zakładach wzajemnych za lata 2011-2014.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 21 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy przedawnienia zobowiązania podatkowego z tytułu wygranych w zakładach wzajemnych za lata 2011-2014. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 maja 2023 r. (wpływ 24 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

W latach 2011-2014 uczestniczył Pan w zakładach wzajemnych (dotyczących zawodów sportowych, dalej: Zakłady wzajemne) prowadzonych przez podmiot gospodarczy zarejestrowany w latach 2011-2014 na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, a następnie od 1 października 2014 r. w państwie trzecim (dalej: Przedsiębiorstwo bukmacherskie).

Biorąc udział w tych Zakładach wzajemnych w latach 2011-2014, wielokrotnie prawidłowo obstawił Pan wynik danego zawodu sportowego, i dzięki temu udało się Panu wygrać określoną kwotę pieniężną (dalej: Wygrane pieniężne).

Wygrane pieniężne zostały wypłacone przez Przedsiębiorstwo bukmacherskie na Pana rzecz. Przedsiębiorstwo bukmacherskie, dokonując wypłaty na Pana rzecz Wygranych pieniężnych, nie odprowadziło od tychże Wygranych pieniężnych podatku dochodowego od osób fizycznych w rozumieniu obowiązujących wówczas przepisów Ustawy o PIT.

Wartość Wygranych pieniężnych uzyskanych przez Pana w okresie gdy Przedsiębiorstwo bukmacherskie miało siedzibę na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej przekroczyła kwotę 2 280 zł. Wartość wygranych pieniężnych uzyskanych przez Pana w okresie gdy Przedsiębiorstwo bukmacherskie miało siedzibę na terytorium państwa trzeciego przekroczyła kwotę 2 280 zł.

Nie posiada Pan wiedzy czy Zakłady wzajemne, w których brał Pan udział w latach 2011-2014, organizowane przez Przedsiębiorstwo bukmacherskie, prowadzone były zgodnie z polskim ustawodawstwem, jednakże, z uwagi na to, że opisane powyżej Zakłady wzajemne były dostępne na terenie całej Unii Europejskiej, wyszedł Pan z założenia, że działalność Przedsiębiorstwa bukmacherskiego była zgodna z prawodawstwem każdego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.

Nie wykazał Pan w treści złożonych przez siebie rocznych deklaracji podatkowych dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2011-2014, o których mowa jest w art. 45 ust. 1 Ustawy PIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2014 r., Wygranych pieniężnych uzyskanych przez Pana w Zakładach wzajemnych w latach 2011-2014.

W okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia złożenia przez Pana tegoż wniosku w stosunku do Pana:

1) nie zostały podjęte jakiekolwiek czynności przez organy skarbowe, które doprowadziły do zawieszenia lub przerwania biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za lata podatkowe 2011-2014, o których to czynnościach mowa jest w treści powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności w treści rozdziału 8 działu III Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa;

2)nie miały miejsca jakiekolwiek inne zdarzenia, które z mocy prawa skutkowałyby zawieszeniem lub przerwaniem biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za lata podatkowe 2011-2014, o których to zdarzeniach mowa jest w treści powszechnie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności w treści rozdziału 8 działu III Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa.

Pytanie

Czy prawidłowe jest Pana stanowisko, że na gruncie tak przedstawionego stanu faktycznego, Pana zobowiązania podatkowe z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych uległy przedawnieniu z uwagi na upływ 5-letniego terminu, za poszczególne lata, w tym za rok: 2011 – z dniem 1 stycznia 2018 r.; 2012 – z dniem 1 stycznia 2019 r.; 2013 – z dniem 1 stycznia 2020 r. oraz 2014 – z dniem 1 stycznia 2021 r.?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, Pana zobowiązania podatkowe z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych uległy przedawnieniu z uwagi na upływ 5-letniego terminu, za poszczególne lata, w tym za rok:

1)2011 – z dniem 1 stycznia 2018 r.;

2)2012 – z dniem 1 stycznia 2019 r.;

3)2013 – z dniem 1 stycznia 2020 r.;

4)2014 – z dniem 1 stycznia 2021 r.

Przedstawione w tym miejscu stanowisko oparte jest na następujących argumentach.

Źródło przychodu

Po pierwsze, stosownie do postanowień art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z wyjątków – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Biorąc pod uwagę powyższy przepis, wygrane w zakładach wzajemnych uzyskane w państwie członkowskim UE lub EOG należy opodatkować stawką 10%, jeżeli ich wysokość przekracza kwotę 2 280 zł. Z kolei wygrane w zakładach wzajemnych uzyskane poza terytorium UE lub EOG należy kwalifikować jako przychód z innych źródeł zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 Ustawy o PIT. Do takich wygranych będą miały zastosowanie ogólne zasady opodatkowania, tj. opodatkowanie według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 Ustawy o PIT.

Takie stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji indywidualnej z 28 stycznia 2015 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI1/1/415-889/14/BD, gdzie organy wskazały, że:

„Fakt, iż Wnioskodawca trafił zakład wielokrotny w internetowych zakładach bukmacherskich prowadzonych przez Firmę z siedzibą na G. wskazuje na to, że powyższe przepisy art. 21 ust. 1 pkt 6a oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będą miały tutaj zastosowania. Przedmiotowa wygrana w wysokości 170.000 zł została bowiem uzyskana na terytorium G.u, który nie jest państwem członkowskim Unii Europejskiej jak również nie należy do Europejskiego Obszaru Gospodarczego”.

Obowiązek płatnika w zakresie poboru zaliczki na podatek PIT

Organizator zakładów wzajemnych organizowanych na terytorium UE lub EOG na mocy art. 41 ust. 4 Ustawy o PIT zobowiązany był pobrać zryczałtowany podatek od wygranych z zakładów wzajemnych i wpłacić go do organów podatkowych. Jednakże istnieje przepis art. 45 ust. 3b Ustawy o PIT, który wskazuje, że jeżeli płatnik nie dopełni tego obowiązku, to podatnik sam ma obowiązek wykazać dochód w zeznaniu podatkowym i wpłacić zaległy podatek.

Potwierdzenie takiego stanowiska zostało wskazane w interpretacji indywidualnej z 31 lipca 2015 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, sygn. ITPB2/4511-602/15/ENB, gdzie organy same wskazały, że

„W sytuacji zatem gdy, organizator konkursu nie pobrał od nagrody zryczałtowanego podatku dochodowego, to na wnioskodawcy ciąży obowiązek opodatkowania uzyskanej nagrody. Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika”.

Jeżeli chodzi natomiast o wygrane z Zakładów wzajemnych organizowanych poza terytorium UE lub EOG (podlegających pod opodatkowanie na zasadach ogólnych jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT), co do zasady z przepisów Ustawy o PIT nie wynika dla zagranicznego organizatora zakładów wzajemnych żaden obowiązek w zakresie pobrania zaliczki na PIT i wpłaty go do organów podatkowych. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 42a ust. 1 Ustawy o PIT, jedynym obowiązkiem podmiotu wypłacającego przychody z tego tytułu jest sporządzenie i przesłanie do organów informacji o dokonaniu wypłaty takich świadczeń (formularz PIT-11).

Potwierdzenie takiego stanowiska można znaleźć również w wydawanych przez organy skarbowe indywidualnych interpretacjach podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 28 lipca 2020 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.408.2020.1.RS, czytamy, że:

„Od przychodów z innych źródeł podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych co do zasady podatnik ma obowiązek samodzielnie ustalić wysokość podatku, a następnie odprowadzić go do urzędu skarbowego. Podmiot wypłacający przychody z innych źródeł nie pobiera bowiem zaliczki na podatek dochodowy. Jest on zobowiązany natomiast do sporządzenia i wysłania do podatnika i urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika informacji PIT-11”.

W związku z powyższym, w Pana sytuacji nie sposób przerzucić odpowiedzialności za pobór i zapłatę zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wygranych, na organizatora Zakładów wzajemnych, organizowanych zarówno na terytorium UE lub EOG, jak i poza nim. Skoro przychody te podlegały opodatkowaniu PIT na terytorium Polski, na podstawie przepisów Ustawy o PIT w brzmieniu obowiązujący w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2014 r., to tym samym oznacza to, że to był Pan zobowiązany wykazać te przychody w Pana rocznych deklaracjach podatkowym dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2011-2014.

Przedawnienie zobowiązania podatkowego w PIT za lata 2011-2014

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Przedawnienie oznacza, że po upływie określonego czasu od momentu powstania zobowiązania podatkowego zobowiązanie to wygasa, a organ podatkowy, po upływie terminu przedawnienia, nie może domagać się uregulowania (nie ma możliwości wyegzekwowania) należnego świadczenia.

Należy przy tym jednak mieć również na uwadze, że ustalony w ten sposób termin pięcioletni stanowi podstawowy okres przedawnienia zobowiązania podatkowego, a przedawnienie regulują jeszcze inne przepisy zawarte w rozdziale 8 działu III Ordynacji podatkowej regulujące m.in. sytuacje zawieszenia (takie jak m.in. wszczęcie kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego) czy przerwania (takie jak m.in. ogłoszenie upadłości, zastosowanie środka egzekucyjnego) biegu terminu przedawnienia.

Zgodnie natomiast z brzmieniem art. 59 § 1 pkt 9 Ordynacji podatkowej, zobowiązanie podatkowe wygasa w całości lub w części wskutek przedawnienia.

Podsumowując – jak wynika z zaprezentowanego przez Pana opisu stanu faktycznego w zakresie uzyskanych przez Pana Wygranych pieniężnych w latach 2011-2014 nie miała miejsca żadna z sytuacji przedstawionych w przepisach Ordynacji podatkowej powodujących zawieszenie czy przerwanie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego za którykolwiek z tych okresów.

Dlatego też Pana zobowiązania podatkowe w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych uległy przedawnieniu z uwagi na upływ 5-letniego terminu, za poszczególne lata, w tym za rok:

1)2011 – z dniem 1 stycznia 2018 r.;

2)2012 – z dniem 1 stycznia 2019 r.;

3)2013 – z dniem 1 stycznia 2020 r.;

4)2014 – z dniem 1 stycznia 2021 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w analizowanym okresie (tj. w latach 2011-2014):

Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do przepisów omawianej ustawy odrębnymi źródłami przychodów są m.in. określone w art. 10 ust. 1 pkt 9 – inne źródła.

W myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2011 r:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w latach 2012-2014:

Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również wygrane pieniężne w zakładach wzajemnych.

Co do zasady, od przychodów z innych źródeł nie są pobierane zaliczki na podatek przez płatników i podlegają one opodatkowaniu łącznie z innymi dochodami uzyskanymi przez podatnika, podlegającymi opodatkowaniu na zasadach ogólnych, w zeznaniu podatkowym składanym za rok, w którym zostały uzyskane.

Zgodnie jednak z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 30 ust. 3 ww. ustawy:

Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Przy czym, jak stanowi art. 21 ust. 1 pkt 6a ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w analizowanym okresie:

Wolne od podatku dochodowego są wygrane w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2 280 zł, urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, wygrane w zakładach wzajemnych uzyskane w państwie członkowskim UE lub EOG, w sytuacji, gdy ich wysokość przekracza 2 280 zł, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%. Z kolei wygrane w zakładach wzajemnych uzyskane poza terytorium UE lub EOG jako przychody z innych źródeł podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, tj. według skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Co do zasady, zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów, o których mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pobiera płatnik (art. 41 ust. 1 i 4 ww. ustawy).

Jeżeli jednak podatek nie został pobrany przez płatnika, to podatnik sam wykazuje należny podatek w zeznaniu. Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 3b ww. ustawy:

W zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

W myśl natomiast art. 45 ust. 1 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym w analizowanym okresie:

Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Brak poboru zryczałtowanego podatku, o którym mowa w art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy, ma m.in. miejsce w sytuacji, gdy wygrana pieniężna jest wypłacana przez podmiot mający siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Taki podmiot nie podlega bowiem obowiązkom płatnika określonym w polskiej ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu zatem do Wygranych pieniężnych uzyskanych przez Pana w latach 2011-2014, w zakładach wzajemnych organizowanych przez podmiot gospodarczy zarejestrowany na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, był Pan zobowiązany do samodzielnego wykazania zryczałtowanego podatku w wysokości 10% przychodu, w zeznaniach podatkowych składanych za ww. lata.

Z kolei w przypadku Wygranych pieniężnych uzyskanych przez Pana w 2014 r., w zakładach wzajemnych organizowanych przez podmiot mający siedzibę w państwie trzecim (spoza UE i EOG), jako od przychodów z innych źródeł, nie są pobierane zaliczki na podatek przez płatników. Uzyskane przychody powinien Pan zatem wykazać i opodatkować samodzielnie łącznie z innymi dochodami uzyskanymi w 2014 r., podlegającymi opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

W świetle powyższego, był pan zobowiązany wykazać i opodatkować uzyskane przychody z Wygranych pieniężnych w rocznych zeznaniach podatkowych dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych składanych za lata 2011-2014. W terminie złożenia zeznania za dany rok podatkowy, był Pan również zobowiązany do zapłaty należnego podatku z tego tytułu.

W niniejszej sprawie konieczne jest również odniesienie się do kwestii przedawnienia zobowiązania podatkowego, które to zagadnienie regulują przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

Zgodnie z art. 70 § 1 ww. ustawy:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Konsekwencją upływu terminu przedawnienia jest wygaśnięcie zobowiązania podatnika. Jak wynika bowiem z art. 59 § 1 pkt 9 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązanie podatkowe wygasa w całości lub w części wskutek przedawnienia.

Istotą przedawnienia uregulowanego w art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej jest to, że na skutek upływu czasu zobowiązanie podatkowe wygasa z mocy prawa, zobowiązanie podatkowe bowiem przestaje istnieć. Okres przedawnienia – zgodnie z ww. przepisem – co do zasady – wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Termin przedawnienia zobowiązania podatkowego zaczyna biec od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, a kończy się z upływem pięciu lat.

Przedawnienie oznacza, że po upływie określonego czasu od momentu powstania zobowiązania podatkowego zobowiązanie to wygasa, a organ podatkowy, po upływie terminu przedawnienia, nie może domagać się uregulowania (nie ma możliwości wyegzekwowania) należnego świadczenia. Należy przy tym zauważyć, że przedawnienie następuje z mocy prawa.

W ustawie Ordynacja podatkowa w art. 70 i art. 70a wskazano także okoliczności, które zawieszają, bądź też przerywają bieg terminu przedawnienia, które jednak nie znajdą zastosowania w analizowanej sprawie.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że przychody z Wygranych pieniężnych w zakładach wzajemnych, uzyskał Pan w latach 2011-2014. Jednocześnie, wskazał Pan, że w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia złożenia niniejszego wniosku nie zostały podjęte przez organy podatkowe jakiekolwiek czynności, które doprowadziły do zawieszenia lub przerwania biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych za lata 2011-2014, o których mowa w przepisach Ordynacji podatkowej. Ponadto nie miały miejsca jakiekolwiek inne zdarzenia, wymienione w tych przepisach, które z mocy prawa skutkowałyby zawieszeniem lub przerwaniem biegu tego terminu.

Zatem, skoro w analizowanej sprawie nie wystąpiły żadne okoliczności przerywające lub zawieszające bieg terminu przedawnienia, należy uznać, że Pana zobowiązania podatkowe z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych za lata 2011-2014 z tytułu Wygranych pieniężnych w zakładach wzajemnych uległy przedawnieniu.

W odniesieniu do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych, stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00