Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.249.2023.2.MW

Zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 27 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 27 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczyzryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 maja 2023 r. (wpływ 14 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Pan (...) (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest osobą fizyczną prowadzącą indywidualną pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Wnioskodawca podpisał w lutym 2022 r. umowę z kontrahentem zajmującym się świadczeniem usług z zakresu IT na rzecz innych podmiotów gospodarczych, na podstawie której Wnioskodawca, pełniąc funkcję Analityka Rozwiązań Biznesowych (Solution Analyst), świadczy usługi polegające na zbieraniu i analizowaniu wymagań biznesowych w zakresie projektów IT, tj. wykonuje takie czynności, jak:

1)przeprowadzanie całościowej analizy wpływu i proponowanie rozwiązań spełniających cele biznesowe i zapisy umów o gwarantowanym poziomie świadczenia usług;

2)dokumentowanie i prezentowanie projektów oraz konstrukcji rozwiązań;

3)przygotowywanie szczegółowych dokumentów specyfikacji funkcjonalnej;

4)dostarczanie wytycznych zespołowi deweloperskiemu z perspektywy wymagań projektu;

5)pełnienie funkcji głównej osoby kontaktowej podczas trwania faz testowych;

6)zapewnienie kompleksowego testowania integracji systemu i zapewnienie odbioru testowania integracji systemu;

7)ciągłe angażowanie stron zainteresowanych, aby być na bieżąco z najnowszymi potrzebami biznesowymi;

8)zapewnianie, że dokumentacja projektowa i procesy bankowe są ściśle przestrzegane;

9)dostarczanie regularnych i terminowych aktualizacji do Menadżera Projektowego.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opisane powyżej klasyfikują się pod symbol PKWiU 62.01.12 „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę opisane powyżej nie są usługami związanymi z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line;

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1);

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2);

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Ponadto Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie świadczył na rzecz swojego kontrahenta usług programowania ani usług związanych z oprogramowaniem, w tym także związanych z jego projektowaniem, tworzeniem, ulepszaniem czy z zakresu doradztwa.

Wnioskodawca będzie wystawiał na rzecz kontrahenta faktury VAT dokumentujące wynagrodzenie za wyświadczone usługi. Przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług świadczonych na rzecz kontrahenta Wnioskodawca opodatkowuje na zasadach określonych w art. 9a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2022 poz. 2647, dalej jako: „Ustawa o PIT”), tj. zryczałtowanym podatkiem dochodowym (ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).

Wnioskodawca złożył naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie. Przychody Wnioskodawcy z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w 2022 r. nie przekroczyły i w latach kolejnych nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro. W związku z tym nie ma zastosowania wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2022 poz. 2540, dalej jako: „Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”).

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają również zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku opisał Pan wykonywane zadania, ich istotę, zakres oraz efekt:

1)przeprowadzanie całościowej analizy wpływu i proponowanie rozwiązań spełniających cele biznesowe i zapisy umów o gwarantowanym poziomie świadczenia usług;

Istota: System informatyczny realizuje najczęściej konkretne cele biznesowe. Poszczególne systemy w danej instytucji komunikują się ze sobą na podstawie wewnętrznych umów np. o dostarczanie danych.

Zakres: Analizowanie wpływu poszczególnych wymagań dla aplikacji, które mają pomóc realizacji celów biznesowych. Weryfikowanie i aktualizowanie umów funkcjonujących w firmach, które dotyczą komunikacji między systemami.

Efekt: Zmiany dokonywane przez programistów wpływają na realizację konkretnych celów biznesowych. Umowy jasno określą komunikację między aplikacjami wewnątrz organizacji.

2)dokumentowanie i prezentowanie projektów oraz konstrukcji rozwiązań;

Istota: System informatyczny musi posiadać dokumentację, która opisuje to, jak on funkcjonuje (opis przepływu danych, definicje pojęć używanych w aplikacji, opis jak się z systemu korzysta). Dokumentuje się także proponowane, przyszłe zmiany w aplikacji jeszcze przed ich wdrożeniem.

Zakres: Tworzenie i prezentowanie wyżej wymienionej dokumentacji. Prezentowanie użytkownikom próbnych wersji aplikacji. Dokumentacja nie dotyczy kodu, a jedynie tego, jak aplikacja działa.

Efekt: Zespół programistyczny oraz użytkownicy i opiekunowie aplikacji mają jasną wizję kierunku zmian aplikacji oraz tego, jak aktualnie ona działa.

3)przygotowywanie szczegółowych dokumentów specyfikacji funkcjonalnej;

Istota: Dokumentacja funkcjonalna wyjaśnia, jakich zmian w aplikacji oczekują użytkownicy oraz opiekunowie aplikacji. Opisuje ona, co ma się zmienić, co zniknąć. Nie dotyczy ona kodu i nie mówi programistom, jak zmienić kod. Informuje, jak aplikacja ma działać.

Zakres: Tworzenie dokumentacji

Efekt: Poszczególne elementy aplikacji funkcjonują tak, jak wymagają tego użytkownicy.

4)dostarczanie wytycznych zespołowi deweloperskiemu z perspektywy wymagań projektu;

Istota: Dostarczanie wytycznych zespołowi programistów polega na prezentacji (opisanej wyżej) dokumentacji funkcjonalnej, zebraniu uwag i aktualizacji dokumentacji.

Zakres: Prezentacja dokumentacji i pośredniczenie między deweloperami a opiekunami aplikacji. Nie dochodzi do ingerowania w kod i to jak mają powstawać zmiany.

Efekt: Budowanie świadomości w zespole deweloperskim, jakie zmiany są oczekiwane i jaki jest ich kierunek.

5)pełnienie funkcji głównej osoby kontaktowej podczas trwania faz testowych;

Istota: Zanim zmiany w aplikacji wejdą w życie, należy nowe rozwiązania przetestować. Zmiany testują różne osoby. Potrzebna jest im wiedza i plan testów.

Zakres: Szkolenie testerów w zakresie działania aplikacji i odpowiadanie na ich pytania. Szkolenie użytkowników i wsparcie w fazie testów UAT.

Efekt: Osoby testujące wiedzą, jak działa nowa funkcjonalność aplikacji, jakie są terminy i co należy sprawdzić.

6)zapewnienie kompleksowego testowania integracji systemu i zapewnienie odbioru testowania integracji systemu;

Istota: Zanim nowa funkcjonalność zacznie być testowana do obowiązków Wnioskodawcy należy dokonanie testów. Nie są to testy programistyczne ani automatyczne. Testy mają za zadanie sprawdzić, czy aplikacja po zmianie działa tak, jak tego oczekują opiekunowie i użytkownicy.

Zakres: Wykonanie pierwszej fazy testów. Skonfrontowanie rezultatów pracy zespołu deweloperskiego z wymaganiami.

Efekt: Zmiany są gotowe do dalszej weryfikacji przez testerów i użytkowników.

7)ciągłe angażowanie stron zainteresowanych, aby być na bieżąco z najnowszymi potrzebami biznesowymi;

Istota: Programiści zwykle nie rozmawiają bezpośrednio z użytkownikami czy osobami odpowiadającymi za aplikację. Potrzebują pośrednika, który zrozumie funkcjonalność od strony biznesowej i przełoży to na język osób dobrze znających system i jego zależności. Nie wymagana jest przy tym znajomość kodu czy programowania w ogóle.

Zakres: Zbieranie najnowszych oraz przewidywanych w przyszłości wymagań dotyczących działania aplikacji. Zapisywanie wymagań w specjalnym systemie. Pośredniczenie w negocjacjach dotyczących terminów i priorytetyzacji.

Efekt: Komunikacja między tworzącymi oprogramowanie a opiekunami aplikacji przebiega sprawnie i nie opóźnia projektu.

8)zapewnianie, że dokumentacja projektowa i procesy bankowe są ściśle przestrzegane;

Istota: Duże korporacje, w tym banki, posiadają dużo wymagań wewnętrznych dotyczących dokumentacji, czy procesu wdrażania nowych wersji aplikacji. Wymagania dotyczą także narzędzi i programów używanych przez zespół.

Zakres: Śledzenie wewnętrznych wymagań dotyczących dokumentacji, procedur rejestracji nowych zmian w aplikacji, zgodności używanych narzędzi z procedurami bezpieczeństwa.

Efekt: Prace zespołu tworzącego aplikację nie zostaną zatrzymane przez zespoły audytowe. Wdrożenia zostaną zaakceptowane przez specjalne zespoły badające wewnętrzne wymagania formalne.

9)dostarczanie regularnych i terminowych aktualizacji do Menadżera Projektowego

Istota: Project Manager potrzebuje informacji o stanie prac, przewidywanych terminach, skomplikowaniu prac itd. Informacje te są często gromadzone w specjalnym systemie wspomagającym zarządzanie projektami. Menedżer może wówczas planować terminy i budżet. Informacje nie dotyczą kodu ani sposobu programowania.

Zakres: Zbieranie i dostarczanie w/w informacji Menedżerowi Projektu. Opisywanie zadań w specjalnym systemie wspierającym zarządzanie projektem. Aktualizowanie opisu zadań w kwestii postępu ich realizacji.

Efekt: Znane są koszty projektu, obciążenie osób pracą oraz ilość zadań jeszcze niezrealizowanych, jak i przewidywany czas potrzebny na poszczególne zadanie.

Do zadań Wnioskodawcy nie należy programowanie, tworzenie oprogramowania, testowanie kodu, wdrożenia.

Pytanie

Czy przychody ze świadczenia usług na rzecz kontrahenta, które Wnioskodawca klasyfikuje pod symbol PKWiU 62.01.12 „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, mogą być opodatkowane stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie

W opinii Wnioskodawcy – przychody ze świadczenia usług na rzecz kontrahenta, które Wnioskodawca klasyfikuje pod symbol PKWiU 62.01.12 „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, mogą być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 Ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych. Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu Ustawy o PIT.

Stosownie do art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 Ustawy o PIT.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Pojęcie usług nie obejmuje czynności związanych z wytwarzaniem wyrobów (włączając półfabrykaty, elementy, części, obróbkę elementów) z materiałów własnych przedsiębiorstwa, na zlecenie innych jednostek gospodarki narodowej, przeznaczonych do celów produkcyjnych lub do dalszej odsprzedaży oraz z reguły nie obejmuje wytwarzania wyrobów na indywidualne zamówienie ludności, z materiałów własnych wykonawcy.

Podkreślić należy, że możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. O zasadach składania ww. oświadczenia stanowi art. 9 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w myśl którego pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

2b) 12% przychodów ze świadczenia usług:

a)związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

5)8,5%:

c)przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wnioskodawca prowadzi indywidualną pozarolniczą działalność gospodarczą. Wnioskodawca przed dniem osiągnięcia pierwszego przychodu dokonał wyboru sposobu opodatkowania na zasadach określonych w art. 9a Ustawy o PIT (zryczałtowany podatek dochodowy – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych).

Wnioskodawca, pełniąc funkcję Analityka Rozwiązań Biznesowych (Solution Analyst), świadczy na rzecz kontrahenta usługi polegające na zbieraniu i analizowaniu wymagań biznesowych w zakresie projektów IT, tj. wykonuje takie czynności, jak:

1)przeprowadzanie całościowej analizy wpływu i proponowanie rozwiązań spełniających cele biznesowe i zapisy umów o gwarantowanym poziomie świadczenia usług;

2)dokumentowanie i prezentowanie projektów oraz konstrukcji rozwiązań;

3)przygotowywanie szczegółowych dokumentów specyfikacji funkcjonalnej;

4)dostarczanie wytycznych zespołowi deweloperskiemu z perspektywy wymagań projektu;

5)pełnienie funkcji głównej osoby kontaktowej podczas trwania faz testowych;

6)zapewnienie kompleksowego testowania integracji systemu i zapewnienie odbioru testowania integracji systemu;

7)ciągłe angażowanie stron zainteresowanych, aby być na bieżąco z najnowszymi potrzebami biznesowymi;

8)zapewnianie, że dokumentacja projektowa i procesy bankowe są ściśle przestrzegane;

9)dostarczanie regularnych i terminowych aktualizacji do Menadżera Projektowego.

Jak zostało przedstawione w treści stanu faktycznego, usługi, jakie Wnioskodawca świadczy na rzecz kontrahenta, klasyfikują się pod symbol PKWiU 62.01.12 „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.01.12 wynosić powinna 8,5%, gdyż w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej. Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, usługi świadczone na rzecz kontrahenta nie są usługami związanymi z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line;

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1);

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2).

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Ponadto Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie świadczył na rzecz swojego kontrahenta usług programowania ani usług związanych z oprogramowaniem, w tym także związanych z jego projektowaniem, tworzeniem, ulepszaniem czy z zakresu doradztwa. Dlatego też, zdaniem Wnioskodawcy, przychody z opodatkowania usług świadczonych na rzecz kontrahenta nie podlegają stawce 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2b Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawcę znajduje swoje uzasadnienie w wydawanych przez organy podatkowe interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 10 czerwca 2022 r., wydanej przez DKIS, sygn. 0115-KDIT1.4011.195.2022.2.MK, z dnia 11 marca 2022 r. wydanej przez DKIS, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1177.2021.3.KO czy też w interpretacji indywidualnej z dnia 4 marca 2022 r. wydanej przez DKIS, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.969.2021.2.KP.

Biorąc powyższe pod uwagę, zdaniem Wnioskodawcy, przychody ze świadczenia usług na rzecz kontrahenta, które Wnioskodawca klasyfikuje pod symbol PKWiU 62.01.12 „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – do wykonywanej przez Pana działalności nie mają one zastosowania.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, świadcząc usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 – usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku szczegółowo opisał Pan charakter tych czynności/zadań, wskazał Pan również, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem. W opisie sprawy wskazał Pan również, że Pana przychody z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej w 2022 roku nie przekroczyły i w latach kolejnych nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro.

Zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Przepis ten nie odwołuje się do bezpośredniego ani do pośredniego związku z oprogramowaniem. Nie odnosi się również do usług związanych z programowaniem, a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Zatem przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynnościsklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12. są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana usług. Całość opisanych przez Pana czynności i zadań odnosi się wprost do systemów informatycznych i aplikacji, w tym do całościowej analizy wpływu i proponowaniu rozwiązań, dokumentowaniu i prezentowaniu projektów, przygotowywanie szczegółowych dokumentów specyfikacji funkcjonalnej, dostarczanie wytycznych zespołowi deweloperskiemu z perspektywy wymagań projektu, zapewnienie kompleksowego testowania integracji systemu i zapewnienie odbioru testowania integracji systemu, ciągłe angażowanie stron zainteresowanych, zapewnianie, że dokumentacja projektowa i procesy bankowe są ściśle przestrzegane, dostarczanie regularnych i terminowych aktualizacji.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.12., które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem.

Dlatego też uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.01.12.0 powinnybyć opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – dla przychodów ze świadczenia usług na rzecz kontrahenta, które klasyfikuje Pan pod symbolem PKWiU 62.01.12 „usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, prawidłowe jest stosowanie stawki ryczałtu w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Ponadto w odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00