Interpretacja indywidualna z dnia 23 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.50.2023.2.GK
Rozpoznania importu usług w Polsce, złożenia deklaracji VAT- 9M oraz zastosowania zwolnienia.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 31 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy rozpoznania importu usług w Polsce, złożenia deklaracji VAT- 9M oraz zastosowania zwolnienia. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 marca 2023 r. (wpływ 29 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego przedstawiony w uzupełnieniu wniosku
Realizujecie Państwo projekt dofinansowany ze środków UE. Nie jesteście płatnikiem podatku VAT. W kwietniu 2022 r. w ramach projektu wraz z nieformalnym partnerem z Czech (ośrodek mediacji (…)) przeprowadziliście Państwo działania polegające na zaproszeniu waszych czeskich partnerów do Polski. Podczas 3-dniowej wizyty specjaliści z Czech przeprowadzili szkolenie dla mediatorów i specjalistów dziecięcych. W związku z tym działaniem partner czeski wystawił fakturę obejmującą zwrot kosztów przejazdu, wynagrodzenie za przeprowadzone szkolenia, konsultacje oraz konsultacje on-line, które odbyły się jeszcze przed pobytem w Polsce.
W odpowiedzi na wezwanie Organu wskazaliście Państwo, że Stowarzyszenie w odniesieniu do art. 28a pkt 1b ustawy jest osobą prawną, która jest zidentyfikowana do celów podatku.
Stowarzyszenie działa na rzecz rodzin i dzieci w kryzysach życiowych. Organizujecie Państwo wsparcie psychologiczne, mediacje rodzinne oraz warsztaty podnoszące kompetencje komunikacyjne. Posiadacie Państwo status OPP, prowadzicie odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego, nie prowadzicie działalności gospodarczej. Realizujecie Państwo również zadania publiczne ze środków samorządu lokalnego oraz pozyskujecie Państwo dotacje z innych źródeł, np. z funduszy unijnych. Działania, których część jest przedmiotem niniejszego wniosku to 2-letni projekt realizowany w ramach programu (…) finansowany przez Norwegię, Islandię i Lichtenstein w okresie od 1 listopada 2021 r. do 31 października 2023 r.
Projekt pod nazwą (…) ma na celu wdrożenie w Polsce unikalnego procesu Mediacji rodzinnych włączających głos dziecka.
W celu zachowania najwyższych standardów zwrócono się do organizacji z Czech w celu przeszkolenia kadry i doradztwa przy wdrażaniu modelu w Polsce, ponieważ w Czechach od lat prowadzi się mediacje rodzinne przy wsparciu państwa. Chodziło o podzielenie się doświadczeniami, przedstawienie badań potwierdzających skuteczność, uzasadnienie psychologiczne dla włączania dzieci w proces mediacji. Należy uznać, że były to raczej prelekcje i wykłady, aniżeli szkolenia.
Partner Czeski (…) nie prowadzi działalności w Polsce, nie ma tu siedziby, ani też nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT zarówno w Polsce jak i w Czechach. Nabywcą i zleceniodawcą usług wykonanych przez firmę (…) byliście Państwo.
W czasie 3-dniowego pobytu zorganizowanego w całości przez Państwa (wyżywienie, zakwaterowanie, wynajem sali na pierwszy dzień (konferencyjny) wraz z zapleczem technicznym, opłata za catering, zapewnienie materiałów) przeprowadzono szkolenie/konferencję dla mediatorów, sędziów, prawników, psychologów, pedagogów, policjantów (łącznie 46 osób), drugiego dnia odbyło się w Państwa siedzibie seminarium/warsztat dla osób zainteresowanych specyficzną rolą „specjalisty dziecięcego” w procesie mediacji włączającej głos dziecka (16 osób), a trzeciego dnia miały miejsce wewnętrzne konsultacje dla zespołu (mediatorzy i specjaliści dziecięcy 6 osób) w związku z ostatnim etapem przygotowań przed rozpoczęciem konkretnych mediacji na rzecz rodzin w kryzysie okołorozwodowym. Rolą Czechów (zespół składał się z 2 mediatorów i 1 specjalisty dziecięcego), było dzielić się doświadczeniem, odpowiadać na Państwa pytania dotyczące praktyki.
Dzień pierwszy i drugi to byli uczestnicy z otwartego naboru, linki do rejestracji upublicznialiście Państwo na stronach internetowych i w mediach społecznościowych. Były to osoby wymienione wyżej z całej Polski. Dzień trzeci to spotkanie tylko w gronie pracowników i współpracowników Państwa Stowarzyszenia zaangażowanych w realizację projektu. Od uczestników nie były pobierane żadne opłaty, ani za uczestnictwo w konferencji, ani za udział w warsztatach.
Pozycje na fakturze są odzwierciedleniem pozycji w budżecie projektu w celu prawidłowego rozliczenia dotacji. Na fakturze jest pięć pozycji odpowiadających zaplanowanym w harmonogramie i kosztorysie działaniom:
‒zwrot kosztów podróży (sami kupowali bilety na pociąg z (…)) 3 osoby w dwie strony 380 euro,
‒honorarium za prowadzenie szkolenia 1 dnia 750 euro,
‒honorarium za prowadzenie szkolenia 2 dnia 750 euro,
‒honorarium za prowadzenie spotkania strategicznego dla pracowników 3 dnia 500 euro,
‒koszt przeprowadzenia konsultacji on-line w okresie poprzedzającym przyjazd do Polski 4 x 30 euro = 120 euro.
Łącznie kwota faktury to 2500 euro obejmująca cztery różne kategorie wydatków, koszt podróży, koszt prowadzenia wykładów/szkoleń, koszt doradztwa on-line, koszt doradztwa stacjonarnego.
Nie dokonaliście Państwo żadnych czynności związanych z dalszą odsprzedażą wymienionych usług.
Projekt jest w 100% finansowany w ramach programu (…) finansowany przez Norwegię, Islandię i Lichtenstein. Są to środki publiczne tych krajów skierowane do wpierania ważnych społecznie zadań realizowanych przez organizacje pozarządowe w Polsce.
Działania prowadzone przez Czechów pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Państwa działalnością polegającą na wspieraniu rodzin w kryzysach okołorozwodowych, a w szczególności z Państwa misją ochrony dziecka przed przemocą, w tych sytuacjach jest to przemoc emocjonalna związana z konfliktem między rozstającymi się rodzicami.
Przeprowadzone warsztaty nie miały związku z działaniami z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
Warsztaty przeznaczone były dla szerokiego grona specjalistów i przedstawicieli instytucji pracujących w obszarze kryzysów okołorozstaniowych w rodzinach.
Żadne dodatkowe i odrębne przepisy nie miały zastosowania przy określaniu tematyki i sposobu przeprowadzenia szkoleń. Było to wydarzenie jednorazowe w związku z realizowanym przez Państwa Projektem. Firma (…) nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Stowarzyszenie nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Pytania ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie Organu
1.Czy w związku z opisem sytuacji faktycznej Stowarzyszenie miało obowiązek rozliczenia w Polsce import usług?
2.Czy jeżeli taki obowiązek był, to czy wiąże się z obowiązkiem złożenia deklaracji VAT-9M?
3.Czy zachodzi sytuacja zastosowania zwolnienia od podatku VAT z art. 43 ust. 1 pkt 22c Ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie ostatecznie sformułowane w odpowiedzi na wezwanie Organu
Stoicie Państwo na stanowisku, iż jako organizacja pozarządowa ze statusem OPP (Organizacja Pożytku Publicznego) realizująca cele statutowe polegające na wsparciu (terapia, mediacje, edukacja) rodzin i dzieci w kryzysach okołorozstaniowych korzysta ze zwolnienia na podstawie art 43 ust 1 pkt 22c (działa jako niepubliczny ośrodek wsparcia) i nie miało obowiązku rozliczenia w Polsce importu usług oraz złożenia deklaracji VAT - 9M.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
‒przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
‒zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
‒świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem co do zasady usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
‒w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
‒świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Przy czym z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Przy czym przepisy ustawy nie określają postaci wynagrodzenia.
Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
‒istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
‒wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
‒istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie świadczącego usługi,
‒odpłatność za otrzymane świadczenie (usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
‒istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Należy wskazać, że zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Z opisu sprawy wynika, że realizujecie Państwo projekt dofinansowany ze środków UE. Nie jesteście płatnikiem podatku VAT. W kwietniu 2022 r. w ramach projektu wraz z nieformalnym partnerem z Czech (ośrodek mediacji (…)) przeprowadziliście Państwo działania polegające na zaproszeniu waszych czeskich partnerów do Polski. Podczas 3 dniowej wizyty specjaliści z Czech przeprowadzili szkolenie dla mediatorów i specjalistów dziecięcych. W związku z tym działaniem partner czeski wystawił fakturę obejmującą zwrot kosztów przejazdu, wynagrodzenie za przeprowadzone szkolenia, konsultacje oraz konsultacje on-line, które odbyły się jeszcze przed pobytem w Polsce.
Stowarzyszenie działa na rzecz rodzin i dzieci w kryzysach życiowych. Organizujecie Państwo wsparcie psychologiczne, mediacje rodzinne oraz warsztaty podnoszące kompetencje komunikacyjne. Posiadacie Państwo status OPP, prowadzicie odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego, nie prowadzicie działalności gospodarczej. Realizujecie Państwo również zadania publiczne ze środków samorządu lokalnego oraz pozyskujecie Państwo dotacje z innych źródeł, np. z funduszy unijnych. Działania, których część jest przedmiotem niniejszego wniosku to 2-letni projekt realizowany w ramach programu (…) finansowany przez Norwegię, Islandię i Lichtenstein w okresie od 1 listopada 2021 r. do 31 października 2023 r. Projekt pod nazwą (…) ma na celu wdrożenie w Polsce unikalnego procesu Mediacji rodzinnych włączających głos dziecka.
W celu zachowania najwyższych standardów zwrócono się do organizacji z Czech w celu przeszkolenia kadry i doradztwa przy wdrażaniu modelu w Polsce, ponieważ w Czechach od lat prowadzi się mediacje rodzinne przy wsparciu państwa. Chodziło o podzielenie się doświadczeniami, przedstawienie badań potwierdzających skuteczność, uzasadnienie psychologiczne dla włączania dzieci w proces mediacji. Były to raczej prelekcje i wykłady, aniżeli szkolenia. Partner Czeski, tj. Firma (…) nie prowadzi działalności w Polsce, nie ma tu siedziby, ani też nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT zarówno w Polsce jak i w Czechach. Nabywcą i zleceniodawcą usług wykonanych przez firmę (…) byliście Państwo.
W czasie 3-dniowego pobytu zorganizowanego w całości przez Państwa (wyżywienie, zakwaterowanie, wynajem sali na pierwszy dzień (konferencyjny) wraz z zapleczem technicznym, opłata za catering, zapewnienie materiałów) przeprowadzono szkolenie/konferencję dla mediatorów, sędziów, prawników, psychologów, pedagogów, policjantów (łącznie 46 osób), drugiego dnia odbyło się w Państwa siedzibie seminarium/warsztat dla osób zainteresowanych specyficzną rolą „specjalisty dziecięcego” w procesie mediacji włączającej głos dziecka (16 osób), a trzeciego dnia miały miejsce wewnętrzne konsultacje dla zespołu (mediatorzy i specjaliści dziecięcy 6 osób) w związku z ostatnim etapem przygotowań przed rozpoczęciem konkretnych mediacji na rzecz rodzin w kryzysie okołorozwodowym. Rolą Czechów (zespół składał się z 2 mediatorów i 1 specjalisty dziecięcego), było dzielić się doświadczeniem, odpowiadać na Państwa pytania dotyczące praktyki.
Dzień pierwszy i drugi to byli uczestnicy z otwartego naboru, linki do rejestracji upublicznialiście Państwo na stronach internetowych i w mediach społecznościowych. Były to osoby wymienione wyżej z całej Polski. Dzień trzeci to spotkanie tylko w gronie pracowników i współpracowników Państwa Stowarzyszenia zaangażowanych w realizację projektu. Od uczestników nie były pobierane żadne opłaty, ani za uczestnictwo w konferencji, ani za udział w warsztatach.
Pozycje na fakturze są odzwierciedleniem pozycji w budżecie projektu w celu prawidłowego rozliczenia dotacji. Na fakturze jest pięć pozycji odpowiadających zaplanowanym w harmonogramie i kosztorysie działaniom:
‒zwrot kosztów podróży (sami kupowali bilety na pociąg z (…)) 3 osoby w dwie strony 380 euro,
‒honorarium za prowadzenie szkolenia 1 dnia 750 euro,
‒honorarium za prowadzenie szkolenia 2 dnia 750 euro,
‒honorarium za prowadzenie spotkania strategicznego dla pracowników 3 dnia 500 euro,
‒koszt przeprowadzenia konsultacji on-line w okresie poprzedzającym przyjazd do Polski 4 x 30 euro = 120 euro.
Łącznie kwota faktury to 2500 euro obejmująca cztery różne kategorie wydatków, koszt podróży, koszt prowadzenia wykładów/szkoleń, koszt doradztwa on-line, koszt doradztwa stacjonarnego.
Nie dokonaliście Państwo żadnych czynności związanych z dalszą odsprzedażą wymienionych usług.
Projekt jest w 100% finansowany w ramach programu (…) finansowany przez Norwegię, Islandię i Lichtenstein. Są to środki publiczne tych krajów skierowane do wpierania ważnych społecznie zadań realizowanych przez organizacje pozarządowe w Polsce.
Działania prowadzone przez Czechów pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną przez Państwa działalnością polegającą na wspieraniu rodzin w kryzysach okołorozwodowych, a w szczególności z Państwa misją ochrony dziecka przed przemocą, w tych sytuacjach jest to przemoc emocjonalna związana z konfliktem między rozstającymi się rodzicami.
Przeprowadzone warsztaty nie miały związku z działaniami z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Warsztaty przeznaczone były dla szerokiego grona specjalistów i przedstawicieli instytucji pracujących w obszarze kryzysów okołorozstaniowych w rodzinach. Żadne dodatkowe i odrębne przepisy nie miały zastosowania przy określaniu tematyki i sposobu przeprowadzenia szkoleń. Było to wydarzenie jednorazowe w związku z realizowanym przez Państwa Projektem. Firma nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Stowarzyszenie nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Na tle przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą kwestii czy nabywane przez Państwa usługi od Partnera z Czech należy wykazać jako import usług objętych zwolnieniem wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 22c ustawy oraz czy ciąży na Państwu obowiązek złożenia deklaracji VAT-9M.
W tym miejscu wskazać należy, że w przypadku świadczenia usług, gdy jeden z kontrahentów posiada siedzibę poza terytorium kraju, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1)ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
a)podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b)osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2)podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany powyżej art. 28a ustawy, wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Za podatników, w świetle art. 28a pkt 1 ustawy, uznawane są również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich. Natomiast przepis art. 28a pkt 2 ustawy uszczegóławia normę zawartą w pkt 1 lit. a, przez wskazanie, że pojęcie podatnika, na potrzeby ustalania miejsca świadczenia usług, obejmuje również sytuację, gdy podatnik, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, nabywa usługi dla czynności niepodlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy.
W oparciu o zasadę ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi art. 28b ust. 2 ustawy:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.
Według art. 28b ust. 3 ustawy:
W przypadku gdy podatnik będący usługobiorcą nie posiada siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym posiada on stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu.
Z powyższych przepisów wynika, że miejscem świadczenia usług na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy jest miejsce, w którym podatnik ten posiada siedzibę swojej działalności gospodarczej. Jeżeli jednak usługi te są świadczone na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika znajdującego się w miejscu innym niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku braku siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej – miejscem świadczenia usług, jest stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu. Powołaną powyżej zasadę ogólną należy stosować, gdy usługa jest świadczona na rzecz podatnika, a przepisy wskazane w art. 28b ust. 1 ustawy nie przewidują innych zasad ustalenia miejsca świadczenia usług.
Do powołanej w art. 28b ust. 1 ustawy zasady ogólnej, ustawodawca przewidział szereg zastrzeżeń, wskazując szczególne zasady ustalania miejsca świadczenia usług. Jednakże w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania.
Jak wynika z opisu sprawy posiadacie Państwo status OPP, prowadzicie odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego. W ramach opisanego projektu zakupiliście Państwo od Partnera z Czech, tj. Firmy (…) usługę szkolenia dla mediatorów i specjalistów dziecięcych. Firma (…) nie prowadzi działalności w Polsce, nie ma tu siedziby, ani też nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT. Z tytułu świadczonych usług Firma (…) wystawiła na Państwa rzecz fakturę.
Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy jeszcze raz podkreślić, że przepis art. 28a ustawy wprowadza odrębną definicję podatnika, która ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Istotą tego przepisu jest odróżnienie podmiotów znajdujących się w sferze aktywności gospodarczej od konsumentów. Stowarzyszenie, jako organizacja pożytku publicznego, wykonując odpłatną i nieodpłatną działalność pożytku publicznego, świadczy tym samym usługi w sferze zadań publicznych. A zatem jest usługodawcą i mieści się wśród podmiotów wymienionych w art. 15 ust. 2 ustawy, do którego odnosi się przepis art. 28a pkt 1 lit. a ustawy.
Należy zatem wskazać, że Stowarzyszenie spełnia przesłanki wynikające z art. 28a pkt 1 lit. a ustawy i jest podatnikiem w rozumieniu tego przepisu. Oznacza to, że miejsce świadczenia opisanej we wniosku usługi należy ustalić na podstawie zasady ogólnej, wyrażonej w art. 28b ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy:
Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
b)usługobiorcą jest:
-w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
-w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
-w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.
Stosownie do art. 17 ust. 2 ustawy:
W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Przechodząc do Państwa wątpliwości należy wskazać, że w świetle powołanych przepisów z tytułu nabycia usług od Firmy (…) zobowiązani są Państwo do rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie importu usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 w związku z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. Jak wskazano w niniejszej interpretacji, jesteście Państwo podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy. Z uwagi na to, że posiadają Państwo siedzibę na terytorium kraju, to zgodnie z art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem opodatkowania nabywanych przez Państwa usług świadczonych przez podmiot zagraniczny, nieposiadający siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce - jest terytorium kraju, tj. Polski. Wobec powyższego, nabywane przez Państwa usługi od podmiotu z Czech stanowią import usług w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy, z tytułu którego są Państwo podatnikiem i to na Państwu ciąży obowiązek rozliczenia nabywanych usług.
Na mocy art. 97 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15 i art. 15a, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.
Jak stanowi art. 97 ust. 3 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio również do podatników, o których mowa w art. 15, innych niż wymienieni w ust. 1 i 2, którzy:
1) nabywają usługi, do których stosuje się art. 28b, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług;
2) świadczą usługi, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4, dla podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej.
W myśl art. 99 ust. 1 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133 i art. 138g ust. 2.
W świetle art. 99 ust. 9 ustawy:
W przypadku gdy podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 i 5 nie mają obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub 8, deklarację podatkową składa się w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Jak stanowi art. 99 ust. 14 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.
Powyższa delegacja zrealizowana została poprzez wydanie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wzorów deklaracji o podatku od towarów i usług od podmiotów innych niż zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni z dnia 14 września 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 1626).
Zgodnie z § 1 pkt 2 ww. rozporządzenia:
Określa się wzór deklaracji o podatku od towarów i usług (VAT-9M), o której mowa w art. 99 ust. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wraz z objaśnieniami, stanowiący załącznik nr 2 do rozporządzenia.
Według powyższego wzoru, deklaracja VAT-9M jest przeznaczona dla podatników, którzy nie mają obowiązku składania okresowych deklaracji VAT-8, dokonujących importu usług bądź nabywających towary lub usługi, dla których, jako nabywcy są podatnikami. A zatem, odrębna deklaracja VAT-9M z tytułu importu usług składana jest tylko w przypadku, kiedy to podatnik nie składa deklaracji JPK_V7, JPK_V7K albo VAT-8.
W przedmiotowej sprawie jesteście Państwo jako usługobiorca, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podmiotem zobowiązanym do rozliczenia importu usług od Partnera z Czech, który nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce i w związku z tym zobowiązani jesteście Państwo do złożenia deklaracji VAT-9M w związku z obowiązkiem rozpoznania importu usług.
Państwa wątpliwości dotyczą również określenia czy przysługuje Państwu zwolnienie od podatku VAT.
Należy zauważyć, że czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT może korzystać ze zwolnienia od tego podatku, albo może być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:
a) regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, centra usług społecznych, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
b) wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
- domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
- placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
c) placówki specjalistycznego poradnictwa,
d) inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
e) specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.
Na podstawie art. 43 ust. 17 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Stosowanie do art. 2 ust. 1 ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. 2021 r. poz. 2268 ze zm.):
Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.
Na podstawie art. 15 ustawy o pomocy społecznej:
Pomoc społeczna polega w szczególności na:
1) przyznawaniu i wypłacaniu przewidzianych ustawą świadczeń;
2) pracy socjalnej;
3) prowadzeniu i rozwoju niezbędnej infrastruktury socjalnej;
4) analizie i ocenie zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
5) realizacji zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;
6) rozwijaniu nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1249):
Osobie dotkniętej przemocą w rodzinie udziela się bezpłatnej pomocy, w szczególności w formie:
1) poradnictwa medycznego, psychologicznego, prawnego, socjalnego, zawodowego i rodzinnego;
2) interwencji kryzysowej i wsparcia;
3) ochrony przed dalszym krzywdzeniem, przez uniemożliwienie osobom stosującym przemoc korzystania ze wspólnie zajmowanego z innymi członkami rodziny mieszkania oraz zakazanie kontaktowania się i zbliżania się do osoby pokrzywdzonej;
4) zapewnienia osobie dotkniętej przemocą w rodzinie bezpiecznego schronienia w specjalistycznym ośrodku wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;
5) badania lekarskiego w celu ustalenia przyczyn i rodzaju uszkodzeń ciała związanych z użyciem przemocy w rodzinie oraz wydania zaświadczenia lekarskiego w tym przedmiocie;
6) zapewnienia osobie dotkniętej przemocą w rodzinie, która nie ma tytułu prawnego do zajmowanego wspólnie ze sprawcą przemocy lokalu, pomocy w uzyskaniu mieszkania.
Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie zarówno przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie bowiem chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Należy wskazać, że nie przysługuje Państwu zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 22 gdyż zwolnieniem tym objęte jest świadczenie usług na rzecz beneficjentów pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, wykonywane przez podmiot wymieniony w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy. Nabywane przez Państwa usługi od podmiotu czeskiego nie są usługami pomocy społecznej ani usługami określonymi w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie. Nie stanowią również usług ściśle związanych z usługami pomocy społecznej świadczonych na rzecz beneficjentów tej pomocy. Nabywane usługi związane są z podniesieniem kompetencji zawodowych kadry Stowarzyszenia i pozostałych uczestników. Ponadto to Państwo jesteście usługobiorcą (nabywcą) świadczonej usługi, która ma służyć Państwa działalności. Podmiot czeski, tj. świadczący, nie jest podmiotem zdefiniowanym w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy. Zatem nabywane przez Państwa usługi nie korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy.
Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a) jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b) uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy:
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a) prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c) finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Z art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Ponadto na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2022 r. poz. 1784):
Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
W myśl § 3 ust. 8 ww. rozporządzenia:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Ponadto § 3 ust. 9 cyt. rozporządzenia stanowi, że:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1) nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 13, 14, 18 i 19, lub
2) ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Powyższe uregulowania dotyczące zwolnień od podatku stanowią odzwierciedlenie prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. z 2006 r. Nr 347, str. 1 z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Cytowany przepis umiejscowiony został w tytule IX, rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi kształcenia na gruncie Dyrektywy VAT podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli.
W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie 2006/112/WE Rady nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE Rady stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy 2006/112/WE Rady powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Ponadto należy zaznaczyć, że w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 77/1). Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.
W myśl postanowień art. 44 rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.
Zauważyć należy – mając na uwadze powołane regulacje prawa unijnego – że definicja usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego kładzie nacisk na „bezpośredni” związek nauczania z branżą lub zawodem, co narzuca stosowanie specyficznego programu nauczania dla skonkretyzowanego odbiorcy. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania obejmują nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
Jak wynika z powołanych wyżej uregulowań, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.
W opisie sprawy wskazaliście Państwo, że żadne dodatkowe i odrębne przepisy nie miały zastosowania przy określaniu tematyki i sposobu przeprowadzenia przez partnera z Czech szkoleń (warsztatów). Prowadzone szkolenia (warsztaty) nie miały związku z działaniami wynikającymi z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Było to wydarzenie jednorazowe w związku z realizowanym przez Państwa Projektem. Firma (…) oraz Państwo nie posiadacie akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy należy wskazać, że w związku z brakiem wypełnienia przesłanki podmiotowej, nie jesteście Państwo uprawnieni do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. Opisane we wniosku szkolenia nie korzystają również ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.
W związku z tym, że do nabywanych usług nie znajdzie zastosowania zwolnienie z podatku VAT, jesteście Państwo zobowiązani do rozliczenia nabywanych usług, według stawki VAT właściwej dla nabywanych usług.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Państwo ponosicie ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
3)z zastosowaniem art. 119a;
4)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
5)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.)