Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.120.2023.2.JM
Niepodleganie opodatkowaniu podatkiem VAT wycofania wkładu (nieruchomości) ze spółki do majątku wspólnika.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku VAT wycofania wkładu (nieruchomości) ze spółki do majątku wspólnika oraz ewentualnego niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT ww. czynności na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 maja 2023 r. (wpływ 15 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka jawna prowadząca działalność pod firmą: Spółka jawna, zwana dalej „Spółką”, „Stroną”, „Podatnikiem” lub „Wnioskodawcą”, aktualnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu lokali użytkowych. Spółka jawna została wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego. W dniu wpisania Spółki do KRS jej wspólnikami byli małżonkowie (zmarł) i oraz ich syn. Aktualnie na dzień składania wniosku, wspólnikami Spółki są dwie osoby fizyczne.
Strona jest podatnikiem VAT czynnym zobowiązanym do składania w zakresie podatku od towarów i usług deklaracji miesięcznych.
Spółka jest właścicielem nieruchomości zabudowanej budynkami oraz budowlami, zwanej dalej w skrócie „nieruchomością zabudowaną”. Opisane powyżej budynki i budowle znajdują się na działce numer A/1, o powierzchni 2.920,00 m2, dla której to nieruchomości prowadzona jest księga wieczysta przez Sąd Rejonowy. Są to następujące budynki:
1)budynek portierni o powierzchni 9,30 m2,
2)budynek magazynowo-socjalny o powierzchni 289,60 m2, zwany także budynkiem produkcyjnym,
3)garaż 5-cio boksowy o powierzchni 87,00 m2,
4)garaż 7-mio boksowy o powierzchni 128,00 m2,
5)garaż 2 boksowy o powierzchni 102,70 m2.
Wskazać należy, iż minęło już ponad 2 (dwa) lata od ich pierwszego zasiedlenia. Powyżej opisane budynki zostały przyjęte do użytkowania 28 maja 2003 r.
Nadto na działce nr A/1 znajdują się następujące budowle, a mianowicie:
1)utwardzenie placu i drogi wewnętrznej, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
2)ogrodzenie posesji, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
3)sieć wodociągowa wewnętrzna, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
4)sieć kanalizacyjna wewnętrzna, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
5)sieć energetyczna wewnętrzna, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
6)instalacja wewnętrzna centralnego ogrzewania wewnętrzna, budowla została przyjęta do użytkowania 28 maja 2003 r.,
7)sieć gazowa wewnętrzna, budowla została przyjęta do użytkowania 30 kwietnia 2009 r.,
8)instalacja wewnętrzna telewizji przemysłowej, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 24 kwietnia 2004 r.,
9)instalacja wewnętrzna systemu alarmowego zakładu, ww. budowla została przyjęta do użytkowania 20 marca 2009 r.
Wskazać należy, iż upłynęły ponad 2 lata od przyjęcia budowli do użytkowania przez Spółkę.
Były wspólnik Spółki, zmarły, był właścicielem prawa wieczystego użytkowania powyżej opisanej nieruchomości zabudowanej i za zgodą wspólników wniósł ww. prawo jako wkład do Spółki 28 maja 2003 r., sporządzając na tą okoliczność akt notarialny.
3 lipca 2014 r. Prezydent Miasta na wniosek Spółki przekształcił prawo wieczystego użytkowania działki nr A/1 w prawo własności.
Czynność wniesienia wkładu 28 maja 2003 r. nie została udokumentowana fakturą VAT z wyszczególnionym na niej podatkiem naliczonym.
Opisana nieruchomość zabudowana była wykorzystywana do roku 2021 przez Spółkę do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie produkcji artykułów dziewiarskich. Aktualnie poszczególne budynki są przez Spółkę wynajmowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Po wycofaniu nieruchomości do majątku wspólnika nieruchomość ta będzie wykorzystywana przez wspólnika w ramach jego jednoosobowej działalności gospodarczej w ten sposób, że będzie wynajmowana podmiotom trzecim. Będzie to więc działalność polegająca na tożsamym wykorzystaniu przedmiotowej nieruchomości jak w działalności spółki.
W okresie od 28 maja 2003 r. do dnia sporządzenia wniosku, Spółka dokonała odliczenia od podatku należnego następujących kwot podatku naliczonego związanego z rozbudową lub modernizacją budynków i budowli oraz budową budowli znajdujących się na powyżej opisanej nieruchomości zabudowanej, zwanych dalej w skrócie „budową”, „ulepszeniami” lub „modernizacją” budynków i budowli, znajdujących się na powyżej opisanej nieruchomości zabudowanej, a mianowicie:
1)nazwa środka trwałego: budynek magazynowo-socjalny, zwany też budynkiem produkcyjnym: - wartość początkowa: ..... zł,
-zakres modernizacji: budowa w budynku magazynowo-socjalnym zbiornika, -wartość ulepszenia: ....zł,
-data przyjęcia przez Stronę do użytkowania ulepszenia: 18 kwietnia 2017 r.,
-wartość ogółem podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego w roku 2017: .... zł,
2)nazwa środka trwałego: garaż 7-mio boksowy:
-wartość początkowa środka trwałego: .... zł,
-zakres modernizacji (ulepszenia): rozbudowa garażu,
-wartość ulepszenia: .... zł,
-data przyjęcia przyjęcia przez Stronę ulepszenia do użytkowania: 31 marca 2010 r.,
-wartość ogółem podatku odliczonego od podatku należnego w roku 2010: .... zł,
3)nazwa budowli: sieć kanalizacyjna wewnętrzna:
-wartość budowli: ..... zł,
-ulepszenie: rozbudowa sieci kanalizacyjnej wewnętrznej, - wartość ulepszenia: .... zł,
-data przyjęcia przez Stronę ulepszenia do użytkowania: 4 listopada 2008 r.,
-wartość ogółem podatku naliczonego odliczonego w roku 2008 od podatku należnego: ....zł,
4)nazwa budowli: instalacją wewnętrzna telewizji przemysłowej:
-wartość budowli: 4.452,64 zł,
-data przyjęcia budowli do użytkowania: 25 czerwca 2004 r.,
-ogółem wartość podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za 2004 r.: .... zł,
5)nazwa budowli: instalacja wewnętrzna systemu alarmowego zakładu:
-wartość początkowa budowli: .... zł,
-data przyjęcia budowli do użytkowania: 20 marca 2009 r.,
-ogółem wartość naliczonego odliczonego od podatku należnego za 2009 r.: .... zł,
6)nazwa środka trwałego: sieć gazowa wewnętrzna:
-wartość początkowa budowli: .... zł,
-data przyjęcia budowli do użytkowania: 30 kwietnia 2009 r.,
-ogółem wartość podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za 2009 r.: ..... zł.
Po śmierci wspólnika Spółki, dalej w skrócie zwanego zmarłym wspólnikiem Spółki, 24 marca 2021 r. został sporządzony przez notariusza w formie aktu notarialnego akt poświadczenia dziedziczenia – zgodnie z art. 95a Ustawa z dnia 14 lutego 1991 r. Prawo o notariacie (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1192), na podstawie którego to aktu (żona wspólnika), (syn wspólnika) oraz (córka wspólnika) przyjęli z dobrodziejstwem inwentarza spadek po – wspólniku Spółki oraz uzyskali powyżej opisany spadek w częściach równych 1/3 udziału w spadku po zmarłym wspólniku Spółki.
16 listopada 2021 r. spadkodawcy dokonali, sporządzając akt notarialny przez notariusza, częściowego działu spadku po zmarłym wspólniku Spółki, w ramach którego podziału wspólnik Spółki uzyskała prawo do całości praw w Spółce (w tym do wkładu w postaci nieruchomości zabudowanej) po zmarłym mężu.
Wspólnicy Spółki w osobach, w przyszłości zamierzają dokonać likwidacji spółki jawnej. Przed likwidacją spółki jawnej, Spółka zamierza podjąć uchwałę w roku 2023 oraz zwrócić wspólnikowi Spółki w roku 2023, wkład w postaci nieruchomości zabudowanej, sporządzając w tym zakresie stosowny akt notarialny.
Na pytania:
1)„Czy przedmiotem zwrotu na rzecz Państwa wspólnika będzie przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.), tj. przedsiębiorstwo jako zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej obejmujące w szczególności:
·oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
·własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
·prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
·wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
·koncesje, licencje i zezwolenia;
·patenty i inne prawa własności przemysłowej;
·majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
·tajemnice przedsiębiorstwa;
·księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej?
2)Czy poza nieruchomością nabywca przejmie również inne składniki majątku spółki, np. wartości niematerialne i prawne, umowy dot. Nieruchomości, umowy z najemcami? Jeśli tak to jakie?
3)Czy w oparciu wyłącznie o przekazane składniki niematerialne i materialne będzie możliwe samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej?
4)Czy na bazie nabytego zespołu składników – nabywca będzie kontynuował działalność gospodarczą dotychczas prowadzoną przez Państwa przy pomocy zespołu składników będących przedmiotem sprzedaży?
5)Czy spółka zatrudnia pracowników? Jeśli tak to prosimy wskazać czy na skutek zwrotu nieruchomości na rzecz wspólnika nastąpi przejęcie pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy?
6)Czy w oparciu wyłącznie o przedmiot zwrotu będzie możliwe samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej?
7)Czy po dokonaniu zwrotu będzie istniała faktyczna możliwość kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Państwa wyłącznie w oparciu o przedmiot zwrotu, czy też konieczne będzie w tym celu angażowanie innych składników majątku (niebędących przedmiotem zwrotu) lub konieczne będzie podejmowanie dodatkowych działań faktycznych lub prawnych (np. zawarcie umów – innych niż umów na dostarczanie mediów) niezbędnych do prowadzenia działalności w oparciu o zwrócone wspólnikowi składniki?
8)Jeśli odpowiedź na pytanie nr 1 jest przecząca to prosimy wskazać:
A)Czy przedmiot zwrotu na dzień planowanej transakcji będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych wraz ze zobowiązaniami, który mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze w Państwa istniejącym przedsiębiorstwie?
B)Czy przedmiot zwrotu będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych niezbędny i wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań (kontynuacji działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez Państwa), a prowadzenie działalności przez nabywcę nie będzie wymagało angażowania innych składników majątku bądź podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych przez nabywcę? Jeżeli nabywca będzie zobowiązany do dokonania jakichkolwiek czynności, to należy je wskazać?
C)Czy poza nieruchomością nabywca przejmie również inne składniki majątku spółki, np. wartości niematerialne i prawne, umowy dot. Nieruchomości, umowy z najemcami? Jeśli tak to jakie?
D)Czy spółka zatrudnia pracowników? Jeśli tak to prosimy wskazać czy na skutek zwrotu nieruchomości na rzecz wspólnika nastąpi przejęcie pracowników w trybie art. 231 Kodeksu pracy?
E)Czy w oparciu wyłącznie o przedmiot transakcji będzie możliwe samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej?
F)Czy przedmiot zwrotu w ramach planowanej transakcji będzie stanowił organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania?
G)Czy zespół składników majątku, które będą stanowić przedmiot zwrotu, na moment zwrotu – będą wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie:
a)organizacyjnej, tj.:
-czy będą stanowiły wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania;
-czy będą wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Państwa przedsiębiorstwa jako dział, wydział, oddział, co wynika ze statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze;
b)finansowej, tj. czy posiadają samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym oraz czy na podstawie prowadzonej w ramach Państwa działalności gospodarczej ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co możliwe jest określenie wyniku finansowego;
c)funkcjonalnej, tj. czy stanowią potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze; jeśli tak, to należy wskazać jakie konkretnie?
9)Czy nabywca, który otrzyma zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych w oparciu o nabyte składniki majątkowe, będzie kontynuować działalność dotychczas prowadzoną przez Państwa bez konieczności angażowania innych/dodatkowych składników?
10)Czy budynki, które znajdują się na działce nr A/1 są trwale związane z gruntem? Jeśli tak, to prosimy wskazać które.
11)Czy obiekty znajdujące się na działce nr A/1, zwane przez Państwa „budowlami”, są budowlami w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682)? Jeśli tak, to prosimy wskazać które.
12)Czy budowle, które znajdują się na działce nr A/1 są trwale związane z gruntem? Jeśli tak, to prosimy wskazać które.
13)Czy sieć wodociągowa wewnętrzna, sieć kanalizacyjna wewnętrzna, sieć energetyczna wewnętrzna, instalacja wewnętrzna centralnego ogrzewania, sieć gazowa wewnętrzna,instalacja wewnętrzna telewizji przemysłowej, instalacja wewnętrzna systemu alarmowego są elementami budynków? Jeśli tak, to prosimy wskazać w którym budynku znajduje się konkretna sieć wewnętrzna/instalacja wewnętrzna stanowiąca element budynku?
14)Do jakich czynności wykorzystywali Państwo budynki/budowle znajdujące się na działce A/1:
-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług,
-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
10)Czy wykorzystywali Państwo budynki/budowle wyłącznie do celów działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług? Jeśli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której były wykorzystywane budynki/budowle, wykonywali Państwo – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
11)Czy ponosili Państwo nakłady na ulepszenie budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynków/budowli? Jeśli tak, to należy wskazać:
A)które to były budynki/budowle?
B)w jakim okresie ponosili Państwo wydatki na ulepszenie poszczególnych budynków/budowli?
C)czy w stosunku do wydatków na ulepszenie ww. budynków/budowli, przysługiwało Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
D)kiedy budynki/budowle, po dokonaniu ulepszeń, zostały oddane do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.
E)czy po oddaniu do użytkowania ulepszonych budynków/budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie tych budynków/budowli? Jeśli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło „pierwsze zasiedlenie”.
F)czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonych budynków/budowli, a ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
G)w jaki sposób, do jakich czynności Państwo wykorzystywali ulepszone budynki/ budowle po oddaniu ich do użytkowania?
H)czy ulepszone budynki/budowle były udostępniane osobom trzecim na podstawie najmu, dzierżawy, itp.? Czy była to czynność odpłatna czy nieodpłatna?
I)do jakich czynności były wykorzystywane ulepszone budynki/budowle, tj. czy do czynności:
-opodatkowanych podatkiem VAT,
-zwolnionych od podatku VAT,
-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
J)czy wykorzystywali Państwo ulepszone budynki/budowle wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług? Jeśli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której były wykorzystywane ulepszone budynki/budowle, wykonywali Państwo – należy podać podstawę prawną zwolnienia?”,
odpowiedzieli Państwo:
W odpowiedzi na wezwanie Dyrektora KIS z dnia 21.04.2023 r., odebrane przez pełnomocnika Wnioskodawcy dnia 04.05.2023 r. do uzupełnienia wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, wskazują Państwo co następuje:
1.Przedmiotem zwrotu na rzecz wspólnika będzie nieruchomość zabudowana wskazanymi we wniosku budynkami oraz budowlami. Wraz z przejściem własności nieruchomości Spółka dokona na wspólnika cesji umowy najmu, na podstawie której Spółka oddaje aktualnie przedmiotową nieruchomość do odpłatnego używania.
Przedmiotem zwrotu nie będą natomiast:
-oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnioną część,
-własność ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz innych praw rzeczowych do nieruchomości lub ruchomości – aktualne wyposażenie budynków znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości jest własnością aktualnego najemcy,
-inne niż ww. prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikających z innych stosunków prawnych, - wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne,
-koncesje, licencje i zezwolenia,
-patenty i inne prawa własności przemysłowej,
-majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
-tajemnice przedsiębiorstwa,
-księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Przedmiotem zwrotu nie będzie więc przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55/1 kodeksu cywilnego – na wspólnika nie przejdą bowiem m.in. oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo czy też księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej spółki.
2.Poza nieruchomością wspólnik przejmie jedynie umowę najmu przedmiotowej nieruchomości. Causą wstąpienia w zawartą przez spółkę umowę najmu przez wspólnika jest sam fakt przejścia własności nieruchomości na inny podmiot – wymaga tego bowiem ochrona praw najemcy.
3.W oparciu wyłącznie o nieruchomość, która ma zostać przekazana w połączeniu z umową najmu, w którą wstąpi wspólnik zamiast spółki możliwe będzie samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej.
4.W oparciu o przekazaną nieruchomość wspólnik będzie kontynuował działalność gospodarczą dotychczas prowadzoną przez spółkę przy pomocy tej nieruchomości. Wspólnik będzie w dalszym ciągu wynajmował przedmiotową nieruchomość na rzecz tego samego najemcy – tak jak czyniła to spółka.
5.Spółka nie zatrudnia żadnych pracowników.
6.W oparciu wyłącznie o przedmiot zwrotu w połączeniu z umową najmu, w którą wstąpi wspólnik zamiast spółki możliwe będzie samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej.
7.Po dokonaniu zwrotu będzie istniała faktyczna możliwość kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Spółkę wyłącznie w oparciu o przedmiot zwrotu wraz z umową najmu, w którą wstąpi wspólnik zamiast Spółki. Nie będzie konieczne angażowanie w tym celu innych składników majątku niebędących przedmiotem zwrotu lub podejmowanie dodatkowych działań faktycznych lub prawnych niezbędnych do prowadzenia działalności w oparciu o zwrócone wspólnikowi składniki majątku wraz ze wstąpieniem w umowę najmu w miejsce Spółki.
8.
A.Przedmiot zwrotu będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych wraz ze zobowiązaniami (tj. nieruchomość wraz z umową najmu w ramach której wspólnik będzie obowiązany oddawać tę nieruchomość do używania najemcy), który będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze zarówno aktualnie w Spółce, jak i w majątku prywatnym wspólnika.
B.Przedmiot zwrotu (tj. nieruchomość wraz ze wstąpieniem wspólnika w umowę najmu w miejsce Spółki) będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych niezbędny i wystarczający do samodzielnego wykonywania zadań (kontynuacji działalności prowadzonej w dotychczasowym zakresie przez Spółkę), a prowadzenie działalności przez nabywcę nie będzie wymagało angażowania innych składników majątku bądź podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych przez nabywcę.
C.Poza nieruchomością nabywca przejmie również prawa i obowiązki z umowy najmu, na podstawie obecnie spółka oddaje przedmiotową nieruchomość do używania najemcy. Causą cesji umowy najmu jest zmiana właściciela nieruchomości.
D.Spółka nie zatrudnia żadnych pracowników.
E.W oparciu wyłącznie o przedmiot transakcji (zwrotu wkładu wspólnikowi wraz ze wstąpieniem wspólnika w prawa i obowiązki spółki wynikające z umowy najmu) będzie możliwe samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej.
F.Przedmiot zwrotu w ramach planowanej transakcji będzie stanowił organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Przedmiot zwrotu jest jedynym rzeczowym aktywem Spółki (z wyłączeniem środków finansowych), a najem przedmiotowej nieruchomości wyczerpuje 100% działalności Spółki. W związku z tym jest on wyodrębniony organizacyjnie i finansowo w majątku Spółki w taki sposób, że Spółka nie ma innych aktywów rzeczowych (z wyłączeniem środków finansowych), jak również nie osiąga przychodów innych niż przychody z wynajmu tej nieruchomości.
G.Zespół składników majątku, które będą stanowić przedmiot zwrotu, na moment zwrotu – będą wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie:
a)organizacyjnej, tj.: będą stanowiły wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania. Przedmiot zwrotu jest jedynym rzeczowym aktywem Spółki (z wyłączeniem środków finansowych), a najem przedmiotowej nieruchomości wyczerpuje 100% działalności Spółki. W związku z tym jest on wyodrębniony organizacyjnie i finansowo w majątku Spółki w taki sposób, że Spółka nie ma innych aktywów rzeczowych (z wyłączeniem środków finansowych), jak również nie osiąga przychodów innych niż przychody z wynajmu tej nieruchomości. Składniki majątku Spółki będące przedmiotem zwrotu nie są wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Państwa przedsiębiorstwa jako dział, wydział, oddział, co wynika ze statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. „Fakt istnienia odrębności organizacyjnej warunkuje przede wszystkim „rola jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość)” (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 8.08.2014 r., IPPP3/443-684/14-2/RD, LEX nr 239493).
b)finansowej, tj. posiadają samodzielność finansową, pozwalającą na autonomiczne funkcjonowanie w obrocie gospodarczym – na podstawie prowadzonej w ramach działalności gospodarczej Spółki ewidencji księgowej możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do wyodrębnionej działalności, przez co możliwe jest określenie wyniku finansowego – w związku z tym, że wynajem przedmiotowej nieruchomości wyczerpuje 100% działalności Spółki.
c)funkcjonalnej, tj. stanowią potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze polegające na ich odpłatnym oddawaniu do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy bądź innej umowy o podobnym charakterze.
9.Nabywca, który otrzyma zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych w oparciu o nabyte składniki majątkowe, będzie kontynuować działalność dotychczas prowadzoną przez Spółkę bez konieczności angażowania innych/dodatkowych składników. Przedmiotowa nieruchomość wraz z umową najmu, w którą wspólnik wstąpi w miejsce Spółki, są składnikami majątkowymi wystarczającymi do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na odpłatnym oddawaniu tej nieruchomości do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy bądź innej umowy o podobnym charakterze.
10.Na przedmiotowej nieruchomości znajdują się budynki trwale związane z gruntem, tj.:
-budynek portierni o powierzchni 9,30 m2,
-budynek magazynowo-socjalny o powierzchni 289,60 m2, zwany także budynkiem produkcyjnym,
-garaż 5-cio boksowy o powierzchni 87 m2,
-garaż 7-mio boksowy o powierzchni 128 m2,
-garaż 2-dwu boksowy o powierzchni 102,70 m2.
11.Obiekty nazwane we wniosku, tj.:
-utwardzenie placu i drogi wewnętrznej,
-ogrodzenie posesji,
-sieć wodociągowa,
-sieć kanalizacyjna,
-sieć energetyczna,
-sieć gazowa
są budowlami w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, natomiast w rozumieniu ustawy prawo budowlane są to urządzenia budowlane.
Pozostałe obiekty, tj.:
-instalacja wewnętrzna centralnego ogrzewania,
-instalacja wewnętrzna telewizji przemysłowej,
-instalacja wewnętrzna sytemu alarmowego zakładu
są innymi niż urządzenia budowlane urządzeniami technicznymi związanymi z obiektem budowlanymi – rozumieniu prawa budowlanego.
Cywilistycznie wszystkie ww. obiekty są częścią składową gruntu lub budynków znajdujących się na tym gruncie i nie mogą być od nich odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.
12.Utwardzenie placu i drogi wewnętrznej oraz ogrodzenie posesji jest trwale związane z gruntem. Pozostałe obiekty stanowią część składową budynku magazynowo-socjalnego.
13.Odp. jak w pkt 11-12.
14.Spółka wykorzystywała i wykorzystuje nieruchomość do celów działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Do 2021 r. prowadziła na tej nieruchomości działalność dziewiarską z okresowym jej najmem. Od 2021 r. Spółka wyłącznie wynajmuje przedmiotową nieruchomość.
10.Spółka nie wykorzystywała nieruchomości wyłącznie do celów działalności zwolnionej z podatku od towarów i usług.
11.Spółka ponosiła następujące nakłady na ulepszenie ww. obiektów:
1)nazwa środka trwałego: budynek magazynowo-socjalny, zwany też budynkiem produkcyjnym: - wartość początkowa: ..... zł,
-zakres modernizacji: budowa w budynku magazynowo-socjalnym zbiornika, -wartość ulepszenia: ..... zł,
-data przyjęcia przez Stronę do użytkowania ulepszenia oraz jego pierwszego zasiedlenia: 18 kwietnia 2017 r.,
-wartość ogółem podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego w roku 2017: ..... zł,
2)nazwa środka trwałego: garaż 7-mio boksowy:
-wartość początkowa środka trwałego: .... zł,
-zakres modernizacji (ulepszenia): rozbudowa garażu,
-wartość ulepszenia: ..... zł,
-data przyjęcia przyjęcia przez Stronę ulepszenia do użytkowania oraz jego pierwszego zasiedlenia: 31 marca 2010 r.,
-wartość ogółem podatku odliczonego od podatku należnego w roku 2010: ..... zł,
3)nazwa budowli: sieć kanalizacyjna wewnętrzna:
-wartość budowli: .... zł,
-ulepszenie: rozbudowa sieci kanalizacyjnej wewnętrznej,
-wartość ulepszenia: ..... zł,
-data przyjęcia przez Stronę ulepszenia do użytkowania oraz jego pierwszego zasiedlenia: 4 listopada 2008 r.,
-wartość ogółem podatku naliczonego odliczonego w roku 2008 od podatku należnego: .... zł,
4)nazwa budowli: instalacja wewnętrzna telewizji przemysłowej:
-wartość budowli: ..... zł,
-data przyjęcia budowli do użytkowania oraz jego pierwszego zasiedlenia: 25 czerwca 2004 r.,
-ogółem wartość podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za 2004 r.: .... zł,
5)nazwa budowli: instalacja wewnętrzna systemu alarmowego zakładu:
-wartość początkowa budowli: .... zł,
-data przyjęcia budowli do użytkowania oraz jego pierwszego zasiedlenia: 20 marca 2009 r.,
-ogółem wartość naliczonego odliczonego od podatku należnego za 2009 r.: ....zł,
6)nazwa środka trwałego: sieć gazowa wewnętrzna:
-wartość początkowa budowli: .... zł,
-data przyjęcia budowli do użytkowania oraz jego pierwszego zasiedlenia: 30 kwietnia 2009 r.,
-ogółem wartość podatku naliczonego odliczonego od podatku należnego za 2009 r.: ..... zł.
Od pierwszego zasiedlenia ulepszonych obiektów w każdym razie minie okres dłuższy niż 2 lata od dnia pierwszego zasiedlenia do dnia zwrotu wkładu wspólnikowi (nieruchomość).
Po oddaniu ww. obiektów do używania Spółka wykorzystywała i wykorzystuje je do celów działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. Do 2021 r. prowadziła na tej nieruchomości działalność dziewiarską z okresowym jej najmem. Od 2021 r. Spółka wyłącznie wynajmuje przedmiotową nieruchomość.
W 2020 r. Spółka na kilka miesięcy oddała nieruchomość wraz ze wszystkimi jej częściami składowymi do odpłatnego używania na podstawie najmu. Od roku 2021 r. do chwili składania niniejszego pisma nieruchomość wraz ze wszystkimi jej częściami składowymi jest odpłatnie wynajmowana.
Spółka nie wykorzystywała ulepszonych budynków/budowli wyłącznie do działalności zwolnionej, a jedynie do wykonywania działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług.
Pytania
1)Czy w przedstawionym stanie faktycznym wycofanie wkładu ze spółki (nieruchomość) do majątku wspólnika będzie objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.?
ewentualnie, w przypadku, w którym odpowiedź na pytanie 1 byłaby przecząca,
2)Czy w przedstawionym stanie faktycznym wycofywany ze spółki do majątku wspólnika wkład w postaci nieruchomości będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 u.p.t.u.?
Państwa stanowisko w sprawie
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania 1
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym wycofanie wkładu ze spółki (nieruchomość) do majątku wspólnika będzie objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.
Stanowisko Wnioskodawcy do pytania 2
Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli odpowiedź na pytanie 1 byłaby przecząca, w przedstawionym stanie faktycznym wycofywany ze spółki do majątku wspólnika wkład w postaci nieruchomości będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 u.p.t.u.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania 1
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u. zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 14 u.p.t.u. za pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jak wskazuje ustawodawca w art. 29a ust. 8 u.p.t.u. w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W niniejszym przypadku czynność wniesienia wkładu w postaci nieruchomości miała miejsce w 2003 r., a następnie w latach 2003-2017 spółka posadowiła nowe budowle na nieruchomości, która była przedmiotem wkładu, jak również dokonała modernizacji istniejących budynków i budowli, a wartość tych modernizacji przekraczała 30% ich wartości początkowej. Niemniej jednak zarówno oddanie do użytkowania nowych budowli, jak również oddanie do użytkowania modernizacji istniejących budynków i budowli następowało do roku 2017 r., tj. co najmniej 5 lat przed planowanym zwrotem wkładu wspólnikowi.
W związku z powyższym należy uznać, że stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym czynność zwrotu wspólnikowi wkładu w postaci nieruchomości będzie transakcją dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych, (a razem z nimi również dostawy gruntu, którego wartości się nie wyodrębnia), a w konsekwencji korzystać będzie z przedmiotowego zwolnienia z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania 2
Zgodnie z art. 6 pkt 1 u.p.t.u. przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Jak natomiast wskazuje się w art. 2 pkt 27e u.p.t.u. przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
W niniejszym przypadku Wnioskodawca wykorzystuje przedmiotowe nieruchomości w działalności gospodarczej w ten sposób, że wynajmuje je podmiotom trzecim. Wspólnik, na rzecz którego przedmiotowa nieruchomość zostanie wycofana zamierza kontynuować prowadzenie działalności gospodarczej przy użyciu przedmiotowej nieruchomości (w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej) w ten sposób, że również będzie wynajmował ją podmiotom trzecim. Dlatego też pomimo wycofania wkładu jego przedmiot (nieruchomość) będzie nadal wykorzystywany w działalności gospodarczej, a na dodatek działalność ta będzie tożsama do działalności aktualnie prowadzonej przez spółkę. Ponadto, do świadczenia usług najmu sama własność nieruchomości jest wystarczająca do uznania jej za zorganizowaną część przedsiębiorstwa – jest bowiem organizacyjnie wyodrębniona w działalności spółki, przeznaczona na wynajem, a zarazem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działalność opartą na oddawaniu jej do używania podmiotom trzecim na podstawie umowy najmu lub dzierżawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie informuję, że w rozpatrywanej sprawie w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć kwestię niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT zwolnienia od podatku VAT wycofania wkładu (nieruchomości) ze spółki do majątku wspólnika na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy, ponieważ od rozstrzygnięcia tego zagadnienia uzależnione jest rozpatrzenie wniosku w zakresie zwolnienia od podatku VAT ww. transakcji.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa – rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zatem w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, czynność ta nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejną fundamentalną przesłanką jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które winno zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.
Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
W konsekwencji, aby w rozumieniu przepisów podatkowych określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
W świetle powyższego, na gruncie ustawy mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części podlegają wyłączeniu z transakcji zbycia. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład części przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.
Jednocześnie należy wskazać, że przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy, czy też zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
1.zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
2.faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Ponadto, przy ocenie zamiaru kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę należy uwzględnić całokształt okoliczności związanych z transakcją ocenianych na moment zawarcia transakcji, a w szczególności podjęcie przez nabywcę działań potwierdzających jego zamiar kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę. Zatem w celu stwierdzenia zamiaru kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę konieczne jest istnienie dowodów potwierdzających istnienie na moment transakcji takiego zamiaru po stronie nabywcy.
Warunek posiadania zamiaru kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę był wskazywany również w rozstrzygnięciach Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo, w wyroku z 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01 Zita Modes Sarl przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów.
Mając na uwadze powyższe orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej należy stwierdzić, że zawarta w art. 2 pkt 27e ustawy definicja legalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa musi być interpretowana przez pryzmat treści art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE i w powiązaniu z rozumieniem pojęcia „przekazania całości lub części majątku”, wyłożonym przez Trybunał w ww. orzeczeniu. Trybunał Sprawiedliwości główny nacisk kładzie na badanie konkretnego przypadku, dopuszczając w pewnych przypadkach zbycie samych składników rzeczowych.
Zatem, w myśl orzecznictwa Trybunału, składniki niematerialne nie stanowią konstytutywnego elementu uznania części majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w każdym przypadku. Trybunał uznał, że pojęcie zbycia całości lub części majątku należy interpretować tak, że obejmuje ono zbycie przedsiębiorstwa lub niezależnej części przedsiębiorstwa, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub jego część zdolną do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej.
W tym miejscu należy zauważyć, że dla uznania, że zbywana część przedsiębiorstwa stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, istotne znaczenie ma ocena, czy ta zbywana część jest zdolna do prowadzenia niezależnej działalności gospodarczej. Oznacza to, że zespół składników materialnych i niematerialnych pozwala z uwagi na swoje zorganizowanie, infrastrukturę, itp., na prowadzenie określonej działalności gospodarczej. Podkreśla się przy tym, że możliwość stanowienia przez ten zespół składników niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze, powinna mieć wymiar rzeczywisty, a nie jedynie potencjalny. Oznacza to, że majątek ten powinien stanowić już u wnoszącego ZCP zorganizowany zespół składników gotowy realizować określone zadania gospodarcze jako samodzielne przedsiębiorstwo, a po wniesieniu ZCP powinno być możliwe kontynuowanie działalności gospodarczej przez nabywcę przedsiębiorstwa.
Analizując, czy określone składniki majątkowe stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa, zawsze należy wziąć pod uwagę profil działalności danego przedsiębiorcy, warunki rynkowe oraz specyfikę danej branży. Nie można zatem wyznaczyć szczegółowego katalogu warunków koniecznych do spełnienia, aby można było mówić o istnieniu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Prawidłowa klasyfikacja przedmiotu transakcji, tj. przedsiębiorstwo/zorganizowana część przedsiębiorstwa lub poszczególne składniki majątkowe – ma decydujące znaczenie dla prawidłowego ustalenia skutków podatkowych transakcji.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zespół składników majątkowych w postaci nieruchomości będących przedmiotem wkładu do majątku wspólnika, stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – zespół składników majątku, które będą stanowić przedmiot zwrotu, na moment zwrotu – będą wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.
Jak bowiem wskazali Państwo, zamierzają Państwo zwrócić wspólnikowi wkład w postaci nieruchomości zabudowanej. Nieruchomość była wykorzystywana do roku 2021 przez Państwa do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie produkcji artykułów dziewiarskich. Aktualnie poszczególne budynki są przez Państwa wynajmowane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Po wycofaniu nieruchomości do majątku wspólnika nieruchomość ta będzie wykorzystywana przez wspólnika w ramach jego jednoosobowej działalności gospodarczej w ten sposób, że będzie wynajmowana podmiotom trzecim. Poza nieruchomością wspólnik przejmie umowę najmu przedmiotowej nieruchomości. W oparciu wyłącznie o nieruchomość, która ma zostać przekazana w połączeniu z umową najmu, w którą wstąpi wspólnik możliwe będzie samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej. W oparciu o przekazaną nieruchomość wspólnik będzie kontynuował działalność gospodarczą dotychczas prowadzoną przez spółkę przy pomocy tej nieruchomości. Wspólnik będzie w dalszym ciągu wynajmował przedmiotową nieruchomość na rzecz tego samego najemcy – tak jak czynili to Państwo. Nie będzie konieczne angażowanie innych składników majątku niebędących przedmiotem zwrotu lub podejmowanie dodatkowych działań faktycznych lub prawnych niezbędnych do prowadzenia działalności w oparciu o zwrócone wspólnikowi składniki majątku wraz ze wstąpieniem w umowę najmu. Przedmiot zwrotu będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych wraz ze zobowiązaniami (tj. nieruchomość wraz z umową najmu w ramach której wspólnik będzie obowiązany oddawać tę nieruchomość do używania najemcy), który będzie mógł stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze zarówno aktualnie u Państwa, jak i w majątku prywatnym wspólnika.
Wobec powyższego, skoro w rozpatrywanej sprawie zespół składników materialnych i niematerialnych w postaci nieruchomości i umowy najmu, stanowiący przedmiot zwrotu na rzecz wspólnika, będzie charakteryzować się wyodrębnieniem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym oraz wspólnik, któremu zostanie zwrócona nieruchomość w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie wyłącznie w oparciu o te składniki kontynuować prowadzoną dotychczas działalność polegającą na najmie tej nieruchomości, to przedmiotowa transakcja będzie stanowić zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy. W konsekwencji przedmiotowa czynność w związku z art. 6 pkt 1 ustawy nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ponieważ czynność wycofania wkładu będzie stanowiła przekazanie zorganizowanej części przedsiębiorstwa i nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, to rozpatrywanie dla tej czynności zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy jest bezzasadne. Zatem oceniając całościowo Państwa stanowisko – ze względu na odmienną argumentację – uznałem je za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznaczam, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnośnie natomiast powołanej przez Państwa interpretacji indywidualnej, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right