Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.138.2023.2.MM
Prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług zarządzania nieruchomością w zakresie administracji i prowadzenia recepcji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 4 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla usług zarządzania nieruchomością w zakresie administracji i prowadzenia recepcji.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 maja 2023 r. (wpływ 8 maja 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest przedsiębiorcą, świadczącym usługi w zakresie administracji nieruchomościami i prowadzenia recepcji. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Wnioskodawca zamierza rozpocząć współpracę ze wspólnotą mieszkaniową (dalej: „Wspólnota Mieszkaniowa”). Wspólnota Mieszkaniowa jest wspólnotą mieszkaniową, obejmującą budynek mieszkalny wielolokalowy (dalej: „Nieruchomość”), dla którego właściwy jest kod 1122 według PKOB. Co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej Nieruchomości wykorzystywana jest na cele mieszkalne.
Wspólnota Mieszkaniowa nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Aktualnie Wspólnota Mieszkaniowa w zakresie zarządzania nieruchomością korzysta z usług innego podmiotu niż w zakresie usług ochrony osób i mienia. Aktualnie Wspólnota Mieszkaniowa nie korzysta z usług prowadzenia recepcji. Od 2023 roku Wspólnota Mieszkaniowa planuje oddzielnie korzystać z usług zarządzania nieruchomością (administracji) w obecnym zakresie i dodatkowo planuje zatrudnić odrębną firmę do „prowadzenia recepcji oraz administracji”, poza tym oddzielnie korzystać z usług ochrony osób i mienia.
W konsekwencji usługi zarządzania nieruchomościami świadczyłyby dwie odrębne firmy: 1. obecny zarządca + 2. firma prowadzącą usługę „recepcji i części administracji”. Oddzielny, trzeci podmiot w dalszym ciąg świadczyłby usługi ochrony osób i mienia. Wnioskodawca w tym projekcie ma prowadzić usługi prowadzenia recepcji oraz część administracji.
W ramach usług administracji i prowadzenia recepcji Wnioskodawca będzie wykonywał następujące czynności:
1.Przyjmowanie zgłoszeń mieszkańców Nieruchomości dotyczących awarii wody, instalacji CO, elektryczności i niezwłoczne zgłaszanie zarządcy nieruchomości i odpowiednim instytucjom.
2.Prowadzenie ewidencji usterek i zgłaszanie ich do właściwego serwisu technicznego, który prowadzi konserwacje obiektu.
3.Notowanie awarii w obiektowej książce wydarzeń.
4.Kontrola funkcjonalności instalacji na terenie Nieruchomości. Pracownik recepcji jest zobowiązany w przypadku stwierdzenia awarii lub usterki systemu natychmiast informować służby techniczne Nieruchomości.
5.Prowadzenie dokumentacji: a/książka kluczy.
6.Prowadzenie ewidencji kluczy, w tym wpisywanie do książki kluczy osoby, które pobierają i zdają klucze.
7.Zgłaszanie spraw porządkowych bezpośrednio i na bieżąco do serwisu sprzątającego na terenie Nieruchomości, z adnotacją w obiektowej książce wydarzeń.
8.Kontrola godzin rozpoczęcia pracy i zakończenia serwisu sprzątającego.
9.Obsługa systemu domofonowego.
10.Nadzorowanie systemu pożarowego.
11.Nadzorowanie systemu alarmowego.
12.Zwracanie uwagi na zagrożenia pożarowe - przestrzegania zakazu palenia w miejscach niedozwolonych.
13.Obsługa przyjazdów firmy odbierającej odpady: otwarcie bramy, przekazanie kluczy i dopilnowanie zamknięcia pomieszczeń na odpady.
14.Wykonywanie poleceń Zarządcy Nieruchomości związanych z obsługą Nieruchomości.
15.Służenie pomocą lokatorom oraz ich gościom i gościom Administracji, w tym udzielanie im niezbędnych informacji z zachowaniem zasad kultury osobistej: (Dzień dobry/dobry wieczór, w czym mogę pomóc/ dziękuję/ proszę/ dobranoc itp.) oraz tajemnicy służbowej.
16.Obsługa gości Nieruchomości (określanie celu i charakteru wizyty oraz kierowanie gości).
17.Udzielanie w sposób kulturalny i uprzejmy, używając powszechnie znanych zwrotów grzecznościowych, niezbędnych informacji mieszkańcom Nieruchomości, ich gościom oraz interesantom.
18.Przyjmowanie przesyłek dla mieszańców od firm kurierskich.
19.Prowadzenie rejestrów: gości, przychodzących.
20.Obserwowanie wejścia i, wjazdu/wyjazdu na/z/do teren Nieruchomości oraz garażu podziemnego i informowanie ochrony o wejściu osób nieuprawnionych.
21.Obserwowanie systemu telewizji przemysłowej oraz reagowanie na sygnały alarmowe z urządzeń technicznych (m.in. centrali ppoż.).
22.Upominać osoby zakłócające ciszę nocną w Nieruchomości.
23.Ściśle współpracować z przedstawicielami zarządcy Nieruchomości.
W skład usług administracji i prowadzenia recepcji, które będą świadczone na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej nie będzie wchodzić usługa wyceny nieruchomości.
Zdaniem Wnioskodawcy symbol PKWiU usług administracji i prowadzenia recepcji, które będzie świadczyć to PKWiU 68.32.12.0 - Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Oprócz wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego czynności, tj. wymienionych w punktach oznaczonych we wniosku od 1 do 23, nie będą wykonywane na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej inne czynności, w tym czynności związane z utrzymaniem porządku, sprzątaniem wnętrz, konserwacją i drobnymi naprawami, usuwaniem śmieci. Nie będą również wykonywane usługi ochrony sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem: 81.10.10.0.
Ze Wspólnotą Mieszkaniową zawarta będzie jedna umowa na świadczenie usług zarządzania nieruchomością w zakresie administracji i prowadzenia recepcji, tj. na wszystkie czynności wymienione we wniosku.
Umowa ze Wspólnotą przewidywać ma jedno wynagrodzenie ryczałtowe obejmujące wszystkie czynności wynikające z tej umowy.
Głównym (zasadniczym) celem usług świadczonych na rzecz Wspólnoty jest wykonywanie części czynności związanych z zarządzaniem Nieruchomością.
Za czynność dominującą należy przyjąć zarządzanie Nieruchomością, a czynności związane z prowadzeniem recepcji należy uznać za pomocnicze. Wykonywane będą niejako „przy okazji” świadczenia usług zarządzania Nieruchomością. Ponadto zdecydowana większość czynności wymienionych w punktach od 1 do 23, to czynności związane z zarządzaniem Nieruchomością. Czynności związane z zarządzaniem Nieruchomością, to czynności wymienione w punktach 1 do 14 oraz punktach 21 i 23.
Pomiędzy czynnościami wchodzącymi w skład świadczonych na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej usług istnieje zależność o charakterze ekonomicznym, polegająca na tym, że usługi zarządzania Nieruchomością będą wykonywane przez tych samych pracowników, co obsługa recepcji. Czynności związane z obsługą recepcji będą wykonywane niejako „przy okazji” świadczenia usług zarządzania Nieruchomością. Taka sytuacja obniży znacząco koszty świadczonych usług.
Wynagrodzenie za usługi świadczone na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej skalkulowane jest jako jedno wynagrodzenie ryczałtowe za wszystkie wykonywane czynności. Wnioskodawca nie kalkuluje odrębnie wynagrodzeń za poszczególne usługi.
Usługa kompleksowa (administracji i prowadzenia recepcji), która będzie świadczona przez Wnioskodawcę na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej, jest sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r. pod symbolem PKWiU 68.32.12.0 „Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie”.
Czynności świadczone na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej będą wykonywane w ramach własnej bazy pracowniczej i sprzętowej.
Pytanie
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym usługi administracji i prowadzenia recepcji korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy opisane w stanie faktycznym usługi zarządzania nieruchomością w zakresie administracji i prowadzenia recepcji będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (dalej: „Rozporządzenie MF w sprawie zwolnień”).
Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWIU ex 68.32.11.0 i PKWIU ex 68.32.12.0).
Z powyższego przepisu § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień jednoznacznie wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do której usługa ta jest świadczona.
Wobec tego należy wskazać, że zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są te usługi zarządzania nieruchomościami, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU wymienionych w przywołanym wyżej przepisie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień, a więc dotyczą nieruchomości mieszkalnych i są świadczone na zlecenie, a jednocześnie nie są usługami w zakresie wyceny nieruchomości mieszkalnych.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).
W świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach gdy proporcja powierzchni wykorzystywanej na cele mieszkalne jest mniejsza, budynek klasyfikowany jest jako niemieszkalny (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych - Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).
W myśl art. 2 pkt 11 ustawy o VAT przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie PKOB, stanowiącym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowych, 113 - zbiorowego zamieszkania. Zatem, jeżeli przedmiotem zarządzania jest cały budynek mieszkalny, nawet jeżeli znajduje się w nim np. garaż lub inne lokale użytkowe, czynność ta podlega zwolnieniu zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień.
W niniejszej sprawie, Wnioskodawca będzie świadczyć usługi administracji i prowadzenia recepcji. Usługi te będą wchodzić w zakres usług zarządzania nieruchomością, o czym świadczy fakt, że w ich ramach Wnioskodawca będzie prowadził wszystkie sprawy administracyjne związane z funkcjonowaniem Nieruchomości. Ponadto, w skład tych usług nie będą wchodzić usługi wyceny nieruchomości. Co więcej, usługi te będą dotyczyć nieruchomości mieszkalnej, w której co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych.
W związku z powyższym w niniejszej sprawie spełnione zostały przesłanki zwolnienia ww. usługi z podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia MF w sprawie zwolnień. Nie ma przy tym znaczenia, że w skład tej usługi będą wchodzić również usługi inne niż zarządzanie nieruchomością, gdyż dla stosowania istotne jest, aby w przypadku usługi kompleksowej usługa zarządzania nieruchomością miała charakter główny, co potwierdza m.in.:
‒wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z siedzibą w Poznaniu z 29 stycznia 2019 r., I SA/Po 884/18, w którym odnośnie usług sprzątania stwierdzono, że: „sporne usługi, które - co do zasady - mogą być świadczone odrębnie, stanowią jednak element usługi głównej (podstawowej) - zarządzania nieruchomością (pierwsza grupa usług wymienionych przez skarżącą). Zdaniem Sądu świadczona przez skarżącą usługa zarządzania ma charakter kompleksowy, a poszczególne usługi pozostają ze sobą w związku (dotyczą tej samej nieruchomości), tworzą jedno świadczenie gospodarcze, za które skarżąca otrzymuje jedno ryczałtowe wynagrodzenie. Wydzielenie spornych usług do odrębnego opodatkowania niewątpliwie miałoby charakter sztuczny”.
‒Interpretacja indywidualna z 28 lipca 2015 r., IBPP1/4512-385/15/LSz, w której odnośnie usług sprzątania, konserwacji i nadzoru technicznego stwierdzono, że: „Skoro, będącą przedmiotem zapytania Wnioskodawcy, usługę kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, na którą składają się ww. usługi należy, jak wskazał Wnioskodawca, klasyfikować według PKWiU do grupowania 68.32.11.0, Wnioskodawca wykonuje ją na podstawie umowy zlecenia, dotyczy ona nieruchomości mieszkalnych, w których powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych wynosi więcej niż 50 % powierzchni użytkowej całkowitej, i jednocześnie w jej skład nie wchodzi usługa wyceny nieruchomości, to usługa ta korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie wskazanego wcześniej § 3 ust. 1 pkt 3 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień”.
‒Interpretacja indywidualna z 10 czerwca 2015 r., ILPP2/4512-1-204/15-4/SJ, w której odnośnie usług sprzątania i utrzymywania zieleni, stwierdzono, że: „usługa kompleksowego zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, na którą składają się: zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi (jako świadczenie główne - o ile mieści się w klasyfikacji PKWiU ex 68.32.11.0 i ex 68.32.12.0), sprzątanie terenu (zamiatanie śmieci, usuwanie śniegu itp.), utrzymanie i pielęgnacja zieleni, plombowanie i montaż liczników wody, wysyłanie korespondencji, rozliczanie wody, ścieków, przeglądy roczne nieruchomości, która będzie wykonywana w ramach zawartej umowy zlecenia zarządzania nieruchomością wspólną - korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2013 r.”.
‒Interpretacja indywidualna z 15 grudnia 2020 r. 0114-KDIP4-1.4012.653.2020.2.AM, w której odnośnie usług sprzątania, utrzymywania zieleni, odśnieżania, konserwacji urządzeń i instalacji, dbanie o mienie, ochrony stwierdzono, że: „czynności zdefiniowane w umowie zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a Wspólnotą Mieszkaniową, które zostały podzielone na następujące grupy tj.: Obsługi organizacyjnej Wspólnoty Mieszkaniowej oraz jej członków, podjęcie wszelkich czynności administracyjnych związanych z obsługą nieruchomości wspólnej, Obsługi technicznej nieruchomości, Gospodarki finansowej Wspólnoty Mieszkaniowej, - składają się na kompleksową usługę zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczoną przez Wnioskodawcę, dzieląc los prawny świadczenia głównego, którym jest - zgodnie ze wskazanie Wnioskodawcy - zarządzanie nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej. W związku z powyższym należy uznać, że ww. czynności składające się na usługę zarządzania nieruchomością Wspólnoty Mieszkaniowej, świadczone przez Wnioskodawcę, sklasyfikowane przez Niego pod symbolem PKWiU ex 68.32.11.00, będą stanowiły świadczenie kompleksowe i korzystały ze zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień”.
Ponadto, nie ma znaczenia, że w zakresie usług zarządzania nieruchomością Wspólnota będzie korzystać z usług innego podmiotu. Po pierwsze, żaden przepis prawa nie zakazuje wykonywania usług zarządzania nieruchomością przez kilka podmiotów. Po drugie, ten inny podmiot będzie wykonywał usługi zarządzania nieruchomością w innym zakresie niż ten pierwszy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Dostawa towarów mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…).
Z powołanych przepisów wynika, że przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.
Z kolei zgodnie z art. 5a ustawy:
Towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacji w układzie odpowiadającym Nomenklaturze scalonej (CN) zgodnej z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm. - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.) lub w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są klasyfikowane według Nomenklatury scalonej (CN) lub klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują działy, pozycje, podpozycje lub kody Nomenklatury scalonej (CN) lub symbole klasyfikacji statystycznych.
Wskazać należy, że w myśl § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.):
Wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), zwaną dalej „PKWiU 2015”, stanowiącą załącznik do rozporządzenia.
Zauważyć należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jak i rozporządzeń wykonawczych normują kwestie zwolnień od podatku.
Zastosowanie zwolnienia od podatku, jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.
Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1983 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem:
Zwalnia się od podatku usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).
Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia, obniżonej stawki podatku lub wyłączenia tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa towaru lub usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT, zwolnienie, bądź wyłączenie, dotyczy wyłącznie danego towaru lub danej usługi z danego grupowania – konkretnego towaru lub konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.
Z powyższego § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia jednoznacznie wynika, że elementem warunkującym prawo do skorzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług dla czynności zarządzania nieruchomościami, jest charakter oraz przeznaczenie nieruchomości, w odniesieniu do której usługa ta jest świadczona.
Wobec tego należy wskazać, że zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęte są jedynie te usługi zarządzania nieruchomościami, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU wymienionych w przywołanym wyżej przepisie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, a więc dotyczą nieruchomości mieszkalnych i są świadczone na zlecenie, a jednocześnie nie są usługami w zakresie wyceny nieruchomości mieszkalnych.
W związku z tym, zastosowanie zwolnienia od podatku na mocy § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, uzależnione jest od mieszkalnego charakteru całej zarządzanej nieruchomości, nie zaś od przeznaczenia poszczególnych, znajdujących się w niej lokali. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy zarządzanie odnosi się nie do nieruchomości jako całości, ale do pojedynczego lokalu znajdującego się w tej nieruchomości. W tej sytuacji bowiem, taki pojedynczy lokal należy traktować jak odrębną nieruchomość.
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „nieruchomość mieszkalna”, w tym zakresie należy zatem powołać się na definicję zawartą w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB).
W świetle Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne. Budynki mieszkalne według PKOB, to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych, natomiast w przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych – Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).
Art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług zawiera definicję obiektów budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z którą:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o obiektach budownictwa mieszkaniowego – rozumie się przez to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.
Zgodnie z ww. rozporządzeniem w sprawie PKOB, stanowiącym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków:
1)w grupie 111:
‒ w klasie 1110 – budynki mieszkalne jednorodzinne. Klasa obejmuje: samodzielne budynki takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp., domy bliźniacze lub szeregowe, w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu. Klasa nie obejmuje: budynków gospodarstw rolnych (1271), budynków o dwóch mieszkaniach (1121), budynków o trzech i więcej mieszkaniach (1122),
2)w grupie 112:
‒w klasie 1121 – budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe. Klasa obejmuje: budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach,
‒w klasie 1122 – budynki o trzech i więcej mieszkaniach. Klasa obejmuje: budynki mieszkalne pozostałe, takie jak: budynki mieszkalne o trzech i więcej mieszkaniach. Klasa nie obejmuje: budynków zbiorowego zamieszkania (1130), hoteli (1211), schronisk młodzieżowych, domków kempingowych, domów wypoczynkowych (1212),
3)w grupie 113:
‒ w klasie 1130 – budynki zbiorowego zamieszkania. Klasa obejmuje: budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp., budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych, budynki rezydencji prezydenckich i biskupich. Klasa nie obejmuje: szpitali, klinik i budynków instytucji z opieką medyczną (lekarską lub pielęgniarską) (1264), zabudowań koszarowych (1274).
Jednocześnie, wyjaśnić należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych.
Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.
Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności i są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem tego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług. Tym samym, świadczeniami powiązanymi ze sobą pod względem ekonomicznym i gospodarczym będą świadczenia pomocnicze oraz świadczenia główne uzasadniające ekonomiczne istnienie świadczeń pomocniczych.
W przypadku, gdy w skład świadczonej usługi wchodzą usługi pomocnicze, czyli takie, które nie stanowią dla klienta celu samego w sobie, a są jedynie uzupełnieniem usługi głównej, opodatkowanie całego świadczenia winno nastąpić według stawki obowiązującej dla usługi zasadniczej.
Koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości UE, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r., w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L nr 347, str. 1 z późn. zm.). W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd., Trybunał uznał, że każde świadczenie usług powinno być, co do zasady, traktowane jako świadczenie odrębne i niezależne. Jeżeli jednak dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej.
Należy mieć na względzie, aby zastosowanie koncepcji świadczenia złożonego nie prowadziło do korzystania z nieuzasadnionych preferencji w zakresie opodatkowania. Jeśli usługi mogą być rozdzielone bez uszczerbku dla każdej z nich, a zatem w sposób naturalnie uzasadniony, wówczas nie można uznać - w szczególności w celu rozszerzenia zwolnienia podatkowego - że stanowią jedno świadczenie kompleksowe, opodatkowane wedle zasad dotyczących świadczenia głównego.
Z uwagi na powyższe, jeżeli transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich dokonywana jest rozpatrywana transakcja. Po pierwsze więc, czy są to świadczenia odrębne, czy też jest to jedno świadczenie, a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku to jedno świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako świadczenie usług.
Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), powinna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, gdy cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.
Z wniosku wynika, że jest Pani czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i zamierza rozpocząć współpracę ze Wspólnotą Mieszkaniową. Wspólnota Mieszkaniowa od 2023 r. planuje korzystać z usług zarządzania nieruchomością (administracji) w obecnym zakresie i dodatkowo planuje zatrudnić odrębną firmę do „prowadzenia recepcji oraz administracji” oraz trzeci podmiot, który oddzielnie świadczyłby usługi ochrony osób i mienia. W konsekwencji, usługi zarządzania nieruchomościami świadczyłyby dwie odrębne firmy: 1. obecny zarządca + 2. Pani firma prowadzącą usługę „recepcji i części administracji”. Usługa kompleksowa (administracji i prowadzenia recepcji), która będzie świadczona przez Panią na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej, jest sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r. pod symbolem PKWiU 68.32.12.0 „Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie”. W ramach usług administracji i prowadzenia recepcji będzie Pani wykonywała następujące czynności:
1.Przyjmowanie zgłoszeń mieszkańców Nieruchomości dotyczących awarii wody, instalacji CO, elektryczności i niezwłoczne zgłaszanie zarządcy nieruchomości i odpowiednim instytucjom.
2.Prowadzenie ewidencji usterek i zgłaszanie ich do właściwego serwisu technicznego, który prowadzi konserwacje obiektu.
3.Notowanie awarii w obiektowej książce wydarzeń.
4.Kontrola funkcjonalności instalacji na terenie Nieruchomości. Pracownik recepcji jest zobowiązany przypadku stwierdzenia awarii lub usterki systemu natychmiast informować służby techniczne Nieruchomości.
5.Prowadzenie dokumentacji: a/książka kluczy.
6.Prowadzenie ewidencji kluczy, w tym wpisywanie do książki kluczy osoby, które pobierają i zdają klucze.
7.Zgłaszanie spraw porządkowych bezpośrednio i na bieżąco do serwisu sprzątającego na terenie Nieruchomości, z adnotacją w obiektowej książce wydarzeń.
8.Kontrola godzin rozpoczęcia pracy i zakończenia serwisu sprzątającego.
9.Obsługa systemu domofonowego.
10.Nadzorowanie systemu pożarowego.
11.Nadzorowanie systemu alarmowego.
12.Zwracanie uwagi na zagrożenia pożarowe - przestrzegania zakazu palenia w miejscach niedozwolonych.
13.Obsługa przyjazdów firmy odbierającej odpady: otwarcie bramy, przekazanie kluczy i dopilnowanie zamknięcia pomieszczeń na odpady.
14.Wykonywanie poleceń Zarządcy Nieruchomości związanych z obsługą Nieruchomości.
15.Służenie pomocą lokatorom oraz ich gościom i gościom Administracji, w tym udzielanie im niezbędnych informacji z zachowaniem zasad kultury osobistej: (Dzień dobry/dobry wieczór, w czym mogę pomóc/ dziękuję/ proszę/ dobranoc itp.) oraz tajemnicy służbowej.
16.Obsługa gości Nieruchomości (określanie celu i charakteru wizyty oraz kierowanie gości).
17.Udzielanie w sposób kulturalny i uprzejmy, używając powszechnie znanych zwrotów grzecznościowych, niezbędnych informacji mieszkańcom Nieruchomości, ich gościom oraz interesantom.
18.Przyjmowanie przesyłek dla mieszańców od firm kurierskich.
19.Prowadzenie rejestrów: gości, przychodzących.
20.Obserwowanie wejścia i, wjazdu/wyjazdu na/z/do teren Nieruchomości oraz garażu podziemnego i informowanie ochrony o wejściu osób nieuprawnionych.
21.Obserwowanie systemu telewizji przemysłowej oraz reagowanie na sygnały alarmowe z urządzeń technicznych (m.in. centrali ppoż.).
22.Upominać osoby zakłócające ciszę nocną w Nieruchomości.
23.Ściśle współpracować z przedstawicielami zarządcy Nieruchomości.
Oprócz wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego czynności, tj. wymienionych w punktach oznaczonych we wniosku od 1 do 23, nie będą wykonywane na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej inne czynności, w tym czynności związane z utrzymaniem porządku, sprzątaniem wnętrz, konserwacją i drobnymi naprawami, usuwaniem śmieci. Nie będą również wykonywane usługi ochrony sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem: 81.10.10.0. W skład usług administracji i prowadzenia recepcji, które będą świadczone na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej nie będzie wchodzić usługa wyceny nieruchomości.
Ze Wspólnotą Mieszkaniową zawarta będzie jedna umowa na świadczenie usług zarządzania nieruchomością w zakresie administracji i prowadzenia recepcji, tj. na wszystkie czynności wymienione we wniosku. Umowa ze Wspólnotą przewidywać ma jedno wynagrodzenie ryczałtowe obejmujące wszystkie czynności wynikające z tej umowy. Głównym (zasadniczym) celem usług świadczonych na rzecz Wspólnoty jest wykonywanie części czynności związanych z zarządzaniem Nieruchomością. Za czynność dominującą należy przyjąć zarządzanie Nieruchomością, a czynności związane z prowadzeniem recepcji należy uznać za pomocnicze. Ponadto zdecydowana większość czynności wymieniona w punktach od 1 do 23, to czynności związane z zarządzaniem Nieruchomością. Czynności związane z zarządzaniem Nieruchomością, to czynności wymienione w punktach 1 do 14 oraz punktach 21 i 23. Pomiędzy czynnościami wchodzącymi w skład świadczonych na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej usług istnieje zależność o charakterze ekonomicznym, polegająca na tym, że usługi zarządzania Nieruchomością będą wykonywane przez tych samych pracowników, co obsługa recepcji. Czynności związane z obsługą recepcji będą wykonywane niejako „przy okazji” świadczenia usług zarządzania Nieruchomością. Czynności świadczone na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej będą wykonywane w ramach własnej bazy pracowniczej i sprzętowej.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Pani dotyczą kwestii uznania, czy usługi zarządzania nieruchomością w zakresie administracji i prowadzenia recepcji, będą podlegać zwolnieniu od podatku VAT na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
Jak wskazano powyżej, przepis § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, zwalnia od podatku od towarów i usług usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 68.32.11.0 i PKWiU ex 68.32.12.0).
Odniesienie przedstawionego stanu prawnego do okoliczności analizowanej sprawy prowadzi do wniosku, że skoro przedmiotem realizowanych w ramach umowy świadczeń na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej będzie usługa zarządzania Nieruchomością w zakresie administracji i prowadzenia recepcji, na którą składają się wymienione we wniosku czynności, których zasadniczym celem jest zarządzanie nieruchomościami mieszkalnymi, a poszczególne czynności przyczyniają się do prawidłowego realizowania usługi podstawowej, to świadczenia te stanowią łącznie usługę złożoną, składającą się z różnych czynności.
Zatem stwierdzić należy, że wykonywane przez Panią usługi zarządzania nieruchomością w zakresie administracji i prowadzenia recepcji będą zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. W rozpatrywanej sprawie, budynek mieszkalny wielolokalowy nazwany we wniosku „Nieruchomością”, w odniesieniu do którego będzie Pani świadczyć opisane we wniosku usługi jest klasyfikowany do PKOB 1122, w którym co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, a zatem należy uznać, że będzie Pani świadczyć usługi zarządzania w odniesieniu do nieruchomości mieszkalnej w rozumieniu § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia. Czynności świadczone na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej będą wykonywane w ramach własnej bazy pracowniczej i sprzętowej. Zawarta ze Wspólnotą Mieszkaniową umowa na świadczenie usług zarządzania nieruchomością w zakresie administracji i prowadzenia recepcji obejmuje wszystkie czynności wymienione we wniosku i przewiduje jedno wynagrodzenie ryczałtowe za wszystkie wykonywane czynności. Jednocześnie wskazała Pani, że usługa kompleksowa (administracji i prowadzenia recepcji), która będzie świadczona przez Panią na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej, jest sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r. pod symbolem PKWiU 68.32.12.0 „Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie”. Ponadto, usługi zarządzania nieruchomością nie będą stanowiły związanych z utrzymaniem porządku, sprzątaniem wnętrz, konserwacją i drobnymi naprawami, usuwaniem śmieci, nie będą również wykonywane usługi ochrony sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem: 81.10.10.0. Zaznaczyć przy tym należy, że nie świadczy Pani wyceny nieruchomości mieszkalnych.
W konsekwencji, świadczenia wymienione we wniosku od nr 1 do nr 23, w postaci: przyjmowania zgłoszeń mieszkańców Nieruchomości dotyczących awarii wody, instalacji CO, elektryczności i niezwłocznego zgłaszania zarządcy nieruchomości i odpowiednim instytucjom; prowadzenia ewidencji usterek i zgłaszania ich do właściwego serwisu technicznego, który prowadzi konserwacje obiektu; notowania awarii w obiektowej książce wydarzeń; kontroli funkcjonalności instalacji na terenie Nieruchomości; prowadzenia dokumentacji: a/książka kluczy; prowadzenia ewidencji kluczy; zgłaszania spraw porządkowych bezpośrednio i na bieżąco do serwisu sprzątającego na terenie Nieruchomości, z adnotacją w obiektowej książce wydarzeń; kontroli godzin rozpoczęcia pracy i zakończenia serwisu sprzątającego; obsługi systemu domofonowego; nadzorowania systemu pożarowego; nadzorowania systemu alarmowego; zwracania uwagi na zagrożenia pożarowe; obsługi przyjazdów firmy odbierającej odpady; wykonywania poleceń Zarządcy Nieruchomości związanych z obsługą Nieruchomości; służenia pomocą lokatorom oraz ich gościom i gościom Administracji; obsługa gości Nieruchomości; udzielania w sposób kulturalny i uprzejmy niezbędnych informacji mieszkańcom Nieruchomości, ich gościom oraz interesantom; przyjmowania przesyłek dla mieszańców od firm kurierskich; prowadzenia rejestrów: gości, przychodzących; obserwowania wejścia i, wjazdu/wyjazdu na/z/do teren Nieruchomości oraz garażu podziemnego i informowania ochrony o wejściu osób nieuprawnionych; obserwowania systemu telewizji przemysłowej oraz reagowania na sygnały alarmowe z urządzeń technicznych; upominania osób zakłócających ciszę nocną w Nieruchomości; ścisłej współpracy z przedstawicielami zarządcy Nieruchomości - nie są czynnościami samoistnymi, lecz składają się na kompleksowe usługi zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi świadczone przez Panią na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej i co do zasady, dzielą los prawny świadczenia głównego, którym jest – zgodnie z treścią wniosku – zarządzanie Nieruchomością.
Z uwagi na powołane przepisy prawa, jak również przedstawiony we wniosku opis sprawy stwierdzić należy, że usługi administracji i prowadzenia recepcji, polegające na kompleksowym zarządzaniu nieruchomościami mieszkalnymi świadczone na rzecz Wspólnoty Mieszkaniowej, sklasyfikowane przez Panią pod symbolem PKWiU 68.32.12.0 „Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie”, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2013 r.
Oceniając Pani stanowisko należy je uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Należy podkreślić, że wydając niniejszą interpretację, tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy. W szczególności interpretację indywidualną wydano przy założeniu, że świadczy Pani usługi dotyczące nieruchomości mieszkalnych sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 68.32.12.0 z 2015 r., tj. Usługi zarządzania nieruchomościami będącymi we współwłasności świadczone na zlecenie.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze zdarzeniem przyszłym opisanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right