Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.31.2023.3.MS2
Obowiązki płatnika związanych z organizacją akcji promocyjnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
-prawidłowe w części dotyczacej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego,
-nieprawidłowe w części dotyczącej określenia kosztów uzyskania przychodów w odniesieniu do przychodu ze sprzedaży Akcji nabytychw ramach Promocji.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązków płatnika w zwiazku z organizowaniem akcji promocyjnych.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 marca 2023 r. (data wpływu 15 marca 2023 r.) oraz pismem z 6 kwietnia 2023 r. (data wpływu 6 kwietnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. S.A. (dalej: "Spółka") jest domem maklerskim prowadzącym działalność na rynku (…) oraz na rynku giełdowym. Spółka oferuje klientom możliwość inwestowania online za pośrednictwem platform transakcyjnych w ponad 5400 instrumentów finansowych. Wśród oferowanych instrumentów znajdują się w szczególności instrumenty pochodne (…), ale również akcje i tzw. ETF-y (…).
Spółka prowadzi działalność maklerską na podstawie zezwolenia udzielonego przez Komisję Papierów Wartościowych i Giełd z listopada 2005 r. o nr (…) oraz podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.
Działalność maklerska Spółki prowadzona jest z zastosowaniem platform transakcyjnych, pozwalających na składanie przez klientów zleceń transakcji za pośrednictwem sieci Internet.
Obecnie Spółka posiada w swojej ofercie ponad 2100 instrumentów pochodnych CFD, w tym około 60 opartych na parach walut, ponad 20 opartych na towarach oraz ponad 30 opartych na indeksach, ponad 1 900 opartych na akcjach spółek notowanych na giełdach (tzw. CFD Equity) oraz ponad 130 opartych na amerykańskich i europejskich funduszach typu ETF, z możliwością dodania nowych instrumentów pochodnych CFD do oferty.
Z tytułu zawierania transakcji na oferowanych przez Spółkę instrumentach finansowych, klienci ponoszą na rzecz Spółki opłaty takie jak spread transakcyjny (tj. różnica między ceną zakupu a ceną sprzedaży kontraktu), prowizje i swapy.
Przychody operacyjne Spółki powstają:
-ze spreadów (różnicy między ceną sprzedaży - offer a ceną kupna - bid);
-z wyniku netto (zysków pomniejszonych o straty) z działalności Spółki w zakresie market making;
-z prowizji i opłat naliczanych klientom przez Spółkę oraz
-z naliczanych punktów swapowych (stanowiących kwoty wynikające z różnicy między teoretycznym kursem forward a kursem spot danego instrumentu finansowego).
Spółka przewiduje też obecnie w swojej Tabeli Opłat i Prowizji, że może pobierać opłatę miesięczną za prowadzenie rachunku na platformie w wysokości 10 EUR miesięcznie. Klient ponosi tę opłatę wtedy, gdy żadna aktywność (taka jak otwarcie lub zamknięcie transakcji) nie została zarejestrowana na żadnym z rachunków klienta w ciągu ostatnich 365 dni ani nie został dokonany depozyt środków w ciągu ostatnich 90 dni. Dzięki możliwości skorzystania przez klientów z tego zwolnienia opłaty miesięczne za prowadzenie rachunku nie są obecnie głównym źródłem przychodów Spółki, ale spełnienie warunków wymaganych do zwolnienia z opłaty w dużej mierze przyczynia się do uzyskiwania przez Spółkę przychodów z innych opłat, takich jak wskazane powyżej.
W przyszłości Spółka zamierza zorganizować akcję promocyjną (dalej: „Promocja”) dla nowych klientów, która będzie składała się z dwóch etapów.
Etap I Promocji będzie polegał na przyznaniu każdemu nowemu klientowi darmowej akcji (o równowartości do 2000 zł) spółki wybranej przez Spółkę.
Etap II Promocji natomiast będzie polegał na tym, że dodatkowa darmowa akcja (o równowartości do 2280 zł) przyznana uczestnikowi Promocji będzie wybierana w drodze losowania spośród kilku wybranych przez Spółkę akcji. W tym etapie Promocja będzie spełniać definicję loterii. Szczegółowe zasady dotyczące Promocji zostaną określone przez Spółkę w jej regulaminie.
Warunkiem uzyskania akcji w każdym z etapów Promocji będzie założenie konta w Spółce oraz wpłacenie depozytu w dowolnej kwocie. Promocja skierowana będzie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących działalność gospodarczą, ale dokonujących transakcji na instrumentach finansowych w Spółce poza tą działalnością. Osobami uprawnionymi do skorzystania z Promocji będą zarówno polscy rezydenci podatkowi, jak i nierezydenci podatkowi z innych krajów UE.
W przypadku obu etapów Promocji koszty w całości poniesie Spółka. Na koszty te będzie składać się wartość akcji przydzielonych osobom fizycznym nieodpłatnie oraz odpowiednia wartość innych kosztów poniesionych przez Spółkę w związku z Promocją (np. koszty związane z administrowaniem Promocją).
Akcje przyznane w ramach Promocji będą zapisywane na rachunkach klientów założonych w Spółce. Klienci będą mogli zdecydować o zbyciu tych akcji za pośrednictwem Spółki, w związku z czym mogą oni uzyskać z tego tytułu przychód z kapitałów pieniężnych.
Spółka oczekuje, że w wyniku Promocji wzrośnie zainteresowanie usługami Spółki, co przełoży się na wzrost jej przychodów ze źródeł wskazanych powyżej.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
Spółka jest organizatorem akcji promocyjnej opisanej we wniosku. Wniosek składany był przed uruchomieniem akcji promocyjnej, która została uruchomiona (I etap) 9 stycznia 2023 r. Etap II Promocji nie został jeszcze uruchomiony.
Loteria będzie urządzana i prowadzona przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej.
Spółka planuje wystąpić i uzyskać zezwolenie Ministra Finansów na przeprowadzenie loterii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Promocja skierowana będzie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących działalność gospodarczą, ale dokonujących transakcji na instrumentach finansowych w Spółce poza tą działalnością.
Osobami uprawnionymi do skorzystania z Promocji będą zarówno polscy rezydenci podatkowi, jak i polscy nierezydenci podatkowi.
Pytania Spółki dotyczą klientów, którzy, dokonując transakcji, nie działają jako osoby prowadzące działalność gospodarczą. Pytania Spółki dotyczą zarówno osób posiadających nieograniczony obowiązek podatkowy (rezydentów podatkowych, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o PIT), jak i osób posiadających ograniczony obowiązek podatkowy (nierezydentów podatkowych, zgodnie z art. 3 ust. 2a ustawy o PIT) na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, ponieważ oferta Spółki nie ogranicza się tylko do polskich rezydentów lub tylko nierezydentów podatkowych.
Pytania
1.Czy przychody związane z udziałem w Promocji organizowanej przez Spółkę w I etapie będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT i w związku z tym Spółka nie będzie pełnić obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązków sprawozdawczych w związku z przekazywaniem świadczeń w ramach Promocji?
2.Czy przychody związane z udziałem w Promocji organizowanej przez Spółkę w II etapie będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT i w związku z tym Spółka nie będzie pełnić obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązków sprawozdawczych w związku z przekazywaniem świadczeń w ramach Promocji?
3.Czy Spółka, w związku z działaniem jako dom maklerski, w momencie zbycia przez klientów akcji nabytych w ramach Promocji, zapisywanych na rachunkach prowadzonych przez Spółkę, powinna uwzględnić w formularzach PIT-8C wystawianych dla tych klientów jako kwotę kosztów uzyskania przychodów kwotę równą wartości akcji w momencie ich nabycia przez Spółkę określoną zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w zw. z art. 22 ust. 1d ustawy o PIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o PIT mówi, że od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu świadczeń otrzymanych od banków, spółdzielczych kas oszczędnościowo kredytowych lub instytucji finansowych w rozumieniu odrębnych przepisów, w związku z promocjami oferowanymi przez te podmioty – w wysokości 19% świadczenia.
Ustawa o PIT przewiduje jednak zwolnienia podatkowe, które mogą mieć zastosowanie w odniesieniu do ww. dochodów (przychodów).
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych nagród nie przekracza kwoty 2000 zł. Zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymywanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Zakres przedmiotowy zwolnienia z podatku wprowadzonego przez ustawodawcę na mocy przytoczonego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT dotyczy przychodów pochodzących ze źródeł, które nie posiadają swojej legalnej definicji w całym systemie prawa. Ustawodawca nie wprowadził definicji legalnej pojęcia "sprzedaż premiowa", pozostawiając dokonanie odpowiedniej klasyfikacji organizatorom akcji promocyjnych lub innym podmiotom, dla których wiążą się one z konsekwencjami na gruncie prawa podatkowego.
Doktryna prawa podatkowego jak i orzecznictwo organów podatkowych wypracowały stosunkowo jednoznaczne podejście do problemu definicyjnego, zgodnie z którym uznaje się, że „sprzedaż premiowa" sprowadza się do sytuacji, w której dochodzi do sprzedaży towarów lub świadczenia usług pomiędzy sprzedającym a kupującym, połączoną z przyznaniem premii kupującemu. Otrzymanie premii jest gwarantowane i następuje po spełnieniu warunków wskazanych przez sprzedającego.
W treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 września 2019 r. sygn. 0114-KDIP3-3.4011.306.2019.1.JK3 wskazano, że: „w doktrynie prawa podatkowego oraz orzecznictwie znaleźć możemy cechy pozwalające odróżnić sprzedaż premiową od innych sprzedażowych akcji promocyjnych. Sprzedaż premiową cechuje to, że:
‒ma ona na celu uatrakcyjnienie zakupu danych towarów lub usług lub zachęcenie uczestników programu do dalszej współpracy;
‒polega na nieodpłatnym przekazaniu towarów, usług lub bonów pieniężnych albo pieniędzy w związku ze spełnieniem przez nabywcę pewnych z góry określonych przez sprzedającego warunków;
‒wiąże przekazanie nagród z faktem zakupu promocyjnego towaru lub korzystania z objętej promocją usługi, lub też zgromadzenia odpowiedniej liczby punktów;
‒nagroda przysługuje każdemu nabywcy - jej przyznanie nie jest zatem wynikiem przypadku lub odgadywania zaistniałych zdarzeń losowych;
‒nagrody przyznawane są za dokonanie zakupów o określonej wartości lub ilości”.
Odnosząc powyższe na grunt przedstawionego stanu faktycznego, należy zauważyć, że Promocja organizowana przez Spółkę będzie miała na celu uatrakcyjnienie jej oferty oraz przyciągnięcie nowych klientów. Zgodnie z założeniami Spółki, przeprowadzenie Promocji zwiększy liczbę osób, które będą posiadać rachunki w Spółce i będą dokonywać transakcji w Spółce, co tym samym zwiększy przychody Spółki ze źródeł przedstawionych we wniosku.
Promocja organizowana przez Spółkę skierowana będzie wyłącznie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących działalność gospodarczą, ale dokonujących transakcji na instrumentach finansowych w Spółce poza tą działalnością, tj. do konsumentów. Podkreślić należy również, że nagroda w postaci akcji będzie przekazywana przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz każdej osoby biorącej udział w Promocji po dokonaniu wpłaty depozytu w dowolnej wysokości.
Należy również zauważyć, że Spółka, według obowiązującej obecnie Tabeli Opłat i Prowizji, co do zasady może pobierać opłaty miesięczne za prowadzenie rachunku na platformie (zwolnienie z opłat jest możliwe dopiero po spełnieniu określonych warunków), a ich pobór jest możliwy dopiero wtedy, gdy klient otworzy rachunek i wpłaci na niego depozyt. Spełnienie warunków udziału w Promocji przez otwarcie konta i wpłacenie na nie depozytu pozwoli Spółce na stworzenie możliwości uzyskiwania przychodów z prowadzonej przez siebie działalności od nowo pozyskanych klientów, co w ocenie Spółki może przyczynić się do zwiększenia przychodów ze źródeł przedstawionych we wniosku, a w konsekwencji zysków ze sprzedaży usług oferowanych przez Spółkę.
Korzystanie ze zwolnienia podatkowego właściwego dla sprzedaży premiowej jest możliwe również w odniesieniu do akcji promocyjnych oferowanych przez instytucje finansowe. Takie stanowisko potwierdzono m.in. w interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 8 stycznia 2015 r., sygn. IPPB2/415-759/14-4/MG, gdzie stwierdzono, że jeżeli przychód jest objęty zakresem zwolnień przewidzianych w art. 21 ust. 1 ustawy o PIT, to przychód taki nie będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach przewidzianych w art. 30 ust. 1 pkt 4b ustawy o PIT.
Pojęcia „sprzedaży premiowej” nie należy przy tym ograniczać wyłącznie do pojęcia „sprzedaży” rozumianego zgodnie z cywilnoprawnym pojęciem umowy sprzedaży, tj. sprzedaży rzeczy.
W orzecznictwie sądów administracyjnych szeroko rozpowszechniony jest pogląd, że w pierwszej kolejności należy szukać podatkowego sensu tego niezdefiniowanego wprost w Kodeksie cywilnym określenia, zgodnego z jego znaczeniem potocznym. Jako przykład orzeczeń, w których przedstawiono to stanowisko, można wskazać wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 października 2015 r., sygn. II FSK 218/15 oraz II FSK 3345/14.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową, nie sposób nie odnieść się do celu, jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie klientów do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami.
Wskazane cele są niewątpliwie realizowane przez wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania osób, do udziału w danej akcji oraz do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, Promocja, która zostanie zaoferowana przez Spółkę, w I etapie będzie spełniać przesłanki, aby uznać ją za sprzedaż premiową w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT. Intencją Spółki jest bowiem, by na skutek Promocji wzrosło zainteresowanie usługami Spółki, co przełoży się na wzrost przychodów Spółki ze źródeł przedstawionych we wniosku.
Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy przychód uzyskany przez klientów Spółki w ramach Promocji w związku z nieodpłatnym nabyciem akcji o wartości nieprzekraczającej 2000 zł będzie zwolniony z opodatkowania, zgodnie z przywołanymi przepisami.
Podsumowując, przychód uzyskany przez klientów Spółki w ramach Promocji w związku z nieodpłatnym nabyciem akcji nie przekroczy kwoty 2000 zł. W związku z powyższym, zdaniem Spółki, odpowiedź na pierwsze pytanie jest twierdząca. Przychody związane z udziałem w Promocji organizowanej przez Spółkę w I etapie będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT i w związku z tym Spółka nie będzie pełnić obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązków sprawozdawczych w związku z przekazywaniem świadczeń w ramach Promocji w zakresie objętym powyższym zwolnieniem.
Ad. 2
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT wolne od podatku dochodowego wolne są wygrane w:
a) grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audiotekstowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2280 zł,
b) grach na automatach, grach w karty, grach w kości, grach cylindrycznych, grach bingo pieniężne i grach bingo fantowe
– urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Spółka wskazuje również, że przepisy polskiego prawa wyróżniają kilka rodzajów loterii. Jedną z nich jest loteria promocyjna, która to uregulowana została w ustawie z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 888 z późn. zm.; dalej: ustawa o grach hazardowych).
Stosownie do treści art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o grach hazardowych, jedną z uregulowanych w tej ustawie gier losowych jest określona w pkt 10 powołanego przepisu loteria promocyjna, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
Loterie promocyjne mogą być urządzane tylko i wyłącznie na podstawie udzielonego zezwolenia.
Podmiotami organizatorami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jednorazowo w skali ogólnokrajowej lub lokalnie, zgodnie z zatwierdzonym regulaminem. Zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej udziela wyłącznie dyrektor Izby Administracji Skarbowej, a kontrolę organizacji loterii wykonują urzędy celne. Spółka planuje wystąpić z wnioskiem o wydanie takiego zezwolenia.
Zgodnie z powyższym, zdaniem Spółki, II etap Promocji będzie spełniać warunki loterii promocyjnej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT, a która to loteria regulowana jest przez ustawę o grach hazardowych. Tym samym przychód uzyskany przez klientów Spółki w związku z nieodpłatnym nabyciem akcji o wartości nieprzekraczającej 2280 zł będzie zwolniony z opodatkowania, zgodnie z przywołanymi przepisami.
Podsumowując, zdaniem Spółki, odpowiedź na drugie pytanie jest twierdząca. Przychody związane z udziałem w Promocji organizowanej przez Spółkę w II etapie będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT, gdyż przychód uzyskany w II etapie Promocji przez klientów Spółki nie przekroczy kwoty 2280 zł. W związku z tym Spółka nie będzie pełnić obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązków sprawozdawczych w związku z przekazywaniem świadczeń w ramach Promocji w zakresie objętym powyższym zwolnieniem.
Ad. 3
Przechodząc do kwestii opodatkowania w momencie zbycia akcji, z treści art. 17 ust. 1ab pkt 1 ustawy o PIT wynika, że przychód określony w ust. 1 pkt 6 z odpłatnego zbycia m.in. udziałów (akcji) powstaje w momencie przeniesienia na nabywcę własności udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych.
Sposób opodatkowania dochodów z odpłatnego zbycia akcji określa art. 30b ust. 1 ustawy o PIT, zgodnie z którym od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia m.in. papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw z nich wynikających, podatek dochodowy wynosi 19% od uzyskanego dochodu.
Dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych (w tym akcji), zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1 ustawy o PIT, jest różnica pomiędzy sumą przychodów uzyskanych z ich zbycia a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14, osiągnięta w roku podatkowym.
Ewentualne przychody ze zbycia przez osoby fizyczne nieodpłatnie nabytych akcji, które mają być przekazane w ramach Promocji, można zakwalifikować, zgodnie z ww. art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o PIT, jako przychody z kapitałów pieniężnych.
Zgodnie z treścią art. 39 ust. 3 ustawy o PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania, imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru (tj. PIT-8C).
Ustalając koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną lub papierów wartościowych (akcji), należy odwołać się do sposobu nabycia tych zbywanych udziałów bądź akcji i ustalić je odpowiednio na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o PIT za koszty uzyskania przychodów nie uważa się wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.
W przedstawionej sytuacji klienci Spółki będą mogli dokonać zbycia akcji nabytych w sposób nieodpłatny w ramach Promocji. W takiej sytuacji koszty uzyskania przychodu należy ustalić w oparciu o przepisy art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 22 ust. 1d ustawy o PIT.
Przepis art. 22 ust. 1d pkt 1 stanowi, że w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, w związku z którymi, zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, został określony przychód, a także w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy, praw lub innych świadczeń będących przedmiotem wykonania świadczenia niepieniężnego, o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji dokonanej zgodnie z odrębnymi przepisami, jest odpowiednio: wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2 i 2a, pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.
Wartość przychodu z tytułu świadczenia, jakim jest nieodpłatne przyznanie akcji w ramach Promocji, ustala się w oparciu o art. 11 ust. 2 lub 2a ustawy o PIT, zgodnie z którymi:
‒ wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania;
‒ wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:
a)jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;
b)jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;
c)jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku – według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;
d)w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.
Z powyższego wynika, że z chwilą sprzedaży akcji ustala się koszty uzyskania przychodu, których wysokość zależy od sposobu nabycia akcji i ich zbycia.
W analizowanej sytuacji, gdy przychód zostanie określony w oparciu o art. 11 ust. 2 lub 2a ustawy o PIT, lecz z uwagi na jego stosunkowo niską wysokość będzie korzystać ze zwolnienia podatkowego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT lub art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT, to, zdaniem Spółki, istnieje możliwość zaliczenia kwoty równej wartości akcji w momencie ich nabycia przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodu w chwili ich odpłatnego zbycia przez klienta według cen zakupu. Wartość ta jest jednocześnie równa cenie rynkowej stosowanej w obrocie takimi prawami. Podstawę opodatkowania (przez obniżenie przychodu) będzie można jeszcze pomniejszyć o ewentualne koszty związane ze sprzedażą, takie jak np. koszt prowizji.
Interpretacja w zgodzie z zasadami wykładni językowej pokazuje, że w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie, w związku z którymi zgodnie z art. 11 ust. 2-2b został określony przychód, kosztem uzyskania przychodu jest odpowiednio wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2-2b. W świetle literalnego brzmienia przepisów, aby możliwe było zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie, konieczne jest, aby w związku z nieodpłatnym otrzymaniem tych rzeczy lub praw po stronie konsumenta powstał przychód. Przepis ten nie wprowadza żadnego dodatkowego wymogu w stosunku do powstania tego przychodu, w szczególności nie zawęża swojego stosowania wyłącznie do przychodów, w związku z uzyskaniem których doszło do powstania zobowiązania podatkowego.
Powyżej przedstawiony model ustalenia kosztów uzyskania przychodów w oparciu o przepisy art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 22 ust. 1d przy nieodpłatnym nabyciu akcji został potwierdzony m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 23 kwietnia 2012 r., sygn. IPPB2/415-105/12-2/MK, lub w interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 3 sierpnia 2022 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4011.449.2022.1.PP.
Niezależnie od rezultatów wykładni językowej, za możliwością zaliczenia wartości opisanego w niniejszym wniosku świadczenia do kosztów uzyskania przychodu przemawiają również reguły wykładni celowościowej. Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, która wprowadziła regulację zawartą w art. 22 ust. 1d do Ustawy o PIT, celem tego przepisu jest umożliwienie uniknięcia podwójnego opodatkowania tego samego przychodu, czyli w przedmiotowym wniosku:
‒po raz pierwszy w przypadku nieodpłatnego nabycia akcji;
‒po raz drugi w momencie zbycia akcji.
Zgodnie z interpretacją art. 22 ust. 1d ustawy o PIT w zgodzie z zasadami wykładni systemowej zewnętrznej, artykuł należy również interpretować w zgodzie z innymi normami należącymi do polskiego systemu prawnego, w tym normami konstytucyjnymi. Biorąc pod uwagę powyższe normy, przepisy podatkowe powinny być tak interpretowane, by m.in. nie dopuścić do nakładania podwójnego ciężaru podatkowego z tytułu tego samego przysporzenia. Stanowiłoby to bowiem zaprzeczenie konstytucyjnej zasady równości wobec prawa, na gruncie prawa podatkowego wyrażającej się w jednokrotności opodatkowania tego samego dochodu. Oznacza to, że zgodnie z zasadami wykładni systemowej zewnętrznej, w tym prokonstytucyjnej, przepis art. 22 ust. 1d ustawy o PIT należy interpretować w sposób pozwalający na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodu dochodu z tytułu nieodpłatnego nabycia akcji w momencie, kiedy następuje ich zbycie. W przeciwnym bowiem wypadku, jak wykazano powyżej, uzyskany przez klientów dochód z tytułu uczestnictwa w Promocji mógłby podlegać podwójnemu opodatkowaniu (gdyby wartość przysporzenia przekraczała progi zwolnień, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6a oraz 68 ustawy o PIT).
W przypadku zatem, gdy podatek od danej kwoty przychodu został już uiszczony lub, jak w przedstawionym przypadku, faktycznie kwota przychodu zwolniona jest z podatku dochodowego z uwagi na stosunkowo niską wartość świadczenia w wyniku zaklasyfikowania go jako sprzedaż premiowa lub loteria promocyjna, kwota ta nie powinna stanowić przedmiotu opodatkowania po raz kolejny ze względu na zaklasyfikowanie tego przychodu do innego źródła przychodów. Należy przy tym jeszcze raz zauważyć, że gdyby wartość świadczenia przyznanego w ramach Promocji była wyższa niż wysokość progu określonego w przepisach, a klienci nie mieli możliwości zaliczenia wartości nabytych akcji do kosztów uzyskania przychodów w momencie zbycia akcji, przychód ten podlegałby ponownie opodatkowaniu w momencie zbycia akcji (mogłoby zatem dojść do podwójnego opodatkowania).
Warto wreszcie zauważyć, że powyższe wątpliwości w ogóle nie powstałyby, gdyby przedmiotem świadczenia w ramach Promocji było nie nieodpłatne przyznanie akcji, lecz gotówki – w takim przypadku nie zaistniałby bowiem potencjalny drugi moment podatkowy w chwili zbycia akcji, a przyznana premia nie byłaby zagrożona podwójnym opodatkowaniem. Zaprezentowana wykładnia przepisów zapewnia więc, poprzez podobne traktowanie podobnych sytuacji, zgodność z celowościową i systemową metodą wykładni przepisów.
Powyżej zaprezentowane stanowisko Spółki potwierdza m.in. interpretacja wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 16 czerwca 2014 r., sygn. IPPB2/415-218/14-2/MG, w której wskazano, że: „Normę wynikającą z art. 22 ust. 1d należy również interpretować w kontekście konstytucyjnej zasady ochrony zaufania obywatela do stosowanego prawa oraz zasadę ochrony własności i zasadę legalizmu. Zarówno bowiem w wyrokach sądów administracyjnych, jak i w interpretacjach Ministra Finansów poświęconych zagadnieniu podatkowych skutków uczestnictwa w planach akcyjnych podkreśla się konieczność eliminowania ryzyka wystąpienia podwójnego opodatkowania zbycia akcji (…)”.
Podsumowując, wszystkie opisane powyżej zasady wykładni (językowa, celowościowa i systemowa) potwierdzają, że w związku z odpłatnym zbyciem akcji nabytych w wyniku sprzedaży premiowej, klienci Spółki w momencie odpłatnego zbycia akcji będą mieć możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kwoty równej wartości akcji w momencie ich nabycia przez Spółkę. Spółka w momencie zbycia akcji przez klientów zobowiązana będzie do wystawienia PIT-8C, w którym przedstawi wysokość kosztów uzyskania przychodów określoną zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w zw. z art. 22 ust. 1d ustawy o PIT (tj. w wysokości kosztu poniesionego przez Spółkę na nabycie akcji przekazywanych w ramach Promocji).
Tym samym, w ocenie Spółki, odpowiedź na trzecie pytanie jest twierdząca. Spółka, w związku z działaniem jako dom maklerski, w momencie zbycia przez klientów akcji nabytych w ramach Promocji, zapisywanych na rachunkach prowadzonych przez Spółkę, powinna uwzględnić w formularzu PIT-8C wystawianym dla tych klientów jako kwotę kosztów uzyskania przychodów kwotę równą wartości akcji w momencie ich nabycia przez Spółkę określoną zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 w zw. z art. 22 ust. 1d ustawy o PIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1.posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2.przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Natomiast art. 3 ust. 2a ww. ustawy stanowi, że:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie do art. 3 ust. 2b ww. ustawy:
Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2a, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:
1)pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
2)działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia;
3)działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
4)położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
5)papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
6)tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
6a) tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;
7)tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
8)niezrealizowanych zysków, o których mowa w art. 30da.
Art. 4a ww. ustawy stanowi, że:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
Płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Z uwagi na powyższe na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki, tj.:
‒obliczenie,
‒pobranie,
‒wpłacenie
- podatku, zaliczki.
Z kolei stosownie do art. 30 § 1 ww. ustawy:
Płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.
Przechodząc na grunt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy wskazać, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle powyższego przepisu, podatkiem dochodowym nie są obciążone wyłącznie dochody wymienione w art. 21, 52, 52a i 52c ww. ustawy oraz dochody, od których zaniechano poboru podatku. Zatem, wszelkie dochody podatnika niewymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień bądź zaniechań są opodatkowane.
Rodzaje źródeł przychodów zostały określone w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdzie w pkt 9 wymieniono:
Inne źródła.
Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ww. ustawy, w tym również premie przyznawane w związku z uczestnictwem w różnego rodzaju akcjach, czy programach.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.
Jak stanowi art. 30 ust. 3 ww. ustawy:
Zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-4b, 5a oraz 13-16, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-16 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
W myśl natomiast art. 41 ust. 1 cyt. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Zgodnie natomiast z art. 42 ust. 1 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby. Jednakże w przypadku gdy podatek został pobrany zgodnie z art. 30a ust. 2a, płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przekazują kwotę tego podatku na rachunek urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Na mocy art. 42 ust. 1a omawianej ustawy:
W terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika wykonuje swoje zadania, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Jednakże roczne deklaracje dotyczące podatku pobranego zgodnie z art. 30a ust. 2a płatnicy, o których mowa w art. 41 ust. 10, przesyłają do urzędu skarbowego, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.
Z opisu niniejszej sprawy wynika, że Spółka w przyszłości zamierza zorganizować akcję promocyjną dla nowych klientów, która będzie składała się z dwóch etapów. Etap I Promocji będzie polegał na przyznaniu każdemu nowemu klientowi darmowej akcji (o równowartości do 2000 zł) spółki wybranej przez Spółkę. Etap II Promocji natomiast będzie polegał na tym, że dodatkowa darmowa akcja (o równowartości do 2280 zł) przyznana uczestnikowi Promocji będzie wybierana w drodze losowania spośród kilku wybranych przez Spółkę akcji. W tym etapie Promocja będzie spełniać definicję loterii. Szczegółowe zasady dotyczące Promocji zostaną określone przez Spółkę w jej regulaminie. Warunkiem uzyskania akcji w każdym z etapów Promocji będzie założenie konta w Spółce oraz wpłacenie depozytu w dowolnej kwocie. Promocja skierowana będzie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub prowadzących działalność gospodarczą, ale dokonujących transakcji na instrumentach finansowych w Spółce poza tą działalnością. Pytania Spółki dotyczą klientów, którzy, dokonując transakcji, nie działają jako osoby prowadzące działalność gospodarczą. Osobami uprawnionymi do skorzystania z Promocji będą zarówno polscy rezydenci podatkowi, jak i nierezydenci podatkowi z innych krajów UE. W przypadku obu etapów Promocji koszty w całości poniesie Spółka. Akcje przyznane w ramach Promocji będą zapisywane na rachunkach klientów założonych w Spółce. Klienci będą mogli zdecydować o zbyciu tych akcji za pośrednictwem Spółki, w związku z czym mogą oni uzyskać z tego tytułu przychód z kapitałów pieniężnych. Spółka oczekuje, że w wyniku Promocji wzrośnie zainteresowanie usługami Spółki, co przełoży się na wzrost jej przychodów ze źródeł wskazanych powyżej.
Biorąc powyższe pod uwagę należy wskazać, że po stronie uczestnika Promocji powstanie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednakże fakt, że uczestnik akcji promocyjnej uzyskuje przychód podatkowy, nie musi automatycznie oznaczać konieczności zapłaty podatku dochodowego. W niektórych sytuacjach ma bowiem zastosowanie zwolnienie wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku odchodowym od osób fizycznych:
Wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.
Dla zastosowania powyższego zwolnienia niezbędne jest zatem aby:
‒otrzymane nagrody były związana ze sprzedażą premiową towarów lub usług,
‒jednorazowa wartość nagród nie przekroczyła kwoty 2000 zł,
‒nagrody z tytułu sprzedaży premiowej towarów lub usług nie zostały otrzymane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Pomimo że ustawodawca posłużył się w omawianym zwolnieniu wyrażeniem „sprzedaż premiowa”, to jednak nie sformułował tego pojęcia w ustawie; wskazał jedynie, że sprzedaż premiowa dotyczy zarówno towarów, jak i usług. Sprzedaż premiowa nie została również uregulowana w ustawie Kodeks cywilny, jako jeden ze szczególnych rodzajów sprzedaży.
W związku z powyższym, dla potrzeb zastosowania przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 cytowanej ustawy konieczne jest ustalenie definicji sprzedaży premiowej w oparciu o dostępne reguły wykładni.
Stosując wykładnię językową wyrażenia „sprzedaż premiowa” zauważyć należy, że składa się ono z dwóch elementów, wymagających zdefiniowania, mianowicie terminu „sprzedaż” oraz „premiowa”.
Pojęcie umowy sprzedaży zostało zdefiniowane i uregulowane w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 535 ww. kodeksu:
przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.
Sprzedaż jest zatem umową dwustronnie zobowiązującą, a skutkiem jej zawarcia jest zobowiązanie się sprzedawcy do przeniesienia własności rzeczy lub prawa na kupującego oraz zobowiązanie się kupującego do zapłacenia sprzedawcy umówionej ceny. Świadczenie jednej strony jest więc odpowiednikiem świadczenia drugiej strony. W takim ujęciu umowa sprzedaży ma charakter umowy wzajemnej. Świadczenia stron mają charakter ekwiwalentny, jednakże w znaczeniu subiektywnym. Z istoty swej umowa ma charakter odpłatny. Odpowiednikiem świadczenia sprzedawcy jest umówiona cena, a więc ustalona przez strony i wyrażona w pieniądzu wartość rzeczy lub prawa.
Z kolei za premię uznać należy nagrodę za coś, dodatkowe wynagrodzenie za wykonanie czegoś – internetowy Słownik języka polskiego (www.sjp.pwn.pl). Innymi słowy pojęcie to służy dla określenia świadczenia, które otrzymuje ktoś, kto zachował się w sposób określony przez przyznającego premię. Przymiotnik „premiowy” należy zatem rozumieć jako odnoszący się do powyżej zdefiniowanej premii.
Analizując zakres stosowania zwolnienia z opodatkowania dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie sposób nie odnieść się do celu jaki ma realizować to zwolnienie. Rolą sprzedaży premiowej jest motywowanie kontrahenta do dokonywania zwiększonych zakupów, intensywniejszego korzystania z określonej rodzajowo oferty przedsiębiorcy, wyrobienie określonych, korzystnych z punktu widzenia sprzedawcy przyzwyczajeń klienta, zwiększenie jego lojalności i zainteresowania oferowanymi produktami. Te cele realizują niewątpliwie wszelkiego rodzaju akcje promocyjne, które zmierzają do zachęcania uczestników danej akcji do polecania innym oferty sprzedawcy, a tym samym do zwiększania przychodów ze sprzedaży usług.
Dodatkowo należy zauważyć, że zwolnienie wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 68 omawianej ustawy ma charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Ustawodawca w treści powyższego przepisu, jak i w art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, posługuje się pojęciem „nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie premią z tytułu sprzedaży. Zatem ustawodawca zwalnia z podatku „wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową”, a nie „nabywcę” lub „nagrodę dla nabywcy”. Kluczową przesłanką zwolnienia jest zatem związek pomiędzy przyznaną nagrodą, a dokonaną sprzedażą. Osobą (podatnikiem) korzystającą ze zwolnienia podatkowego może być w tym wypadku każda osoba, która otrzymała od sprzedawcy towaru lub usługi przyrzeczoną nagrodę w związku z zawarciem przez sprzedawcę umowy sprzedaży dotyczącej promowanego produktu, także inna, niż nabywca towaru lub usługi. Podkreślenia wymaga, że istotne z punktu widzenia zastosowania zwolnienia dla nagród związanych ze sprzedażą premiową nie są cechy podmiotu wydającego i otrzymującego nagrodę, a jedynie to, czy istnieje związek pomiędzy przyznaną nagrodą a sprzedażą.
W analizowanym przypadku taki związek niewątpliwie istnieje. Promocja organizowana przez Spółkę będzie miała na celu uatrakcyjnienie jej oferty oraz przyciągnięcie nowych klientów. Przeprowadzenie Promocji zwiększy liczbę osób, które będą posiadać rachunki w Spółce i będą dokonywać transakcji, co tym samym zwiększy przychody Spółki ze źródeł przedstawionych we wniosku.
Ponadto z punktu widzenia możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w przypadku wypłaty nagród w ramach sprzedaży premiowej znaczenie ma fakt, czy jednorazowa wartość nagrody nie przekroczy 2.000 zł.
Poprzez pojęcie „jednorazowa wartość nagrody”, o którym mowa w powołanym powyżej przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy rozumieć wartość każdej odrębnie wydanej nagrody. Bez znaczenia dla możliwości skorzystania z powyższego zwolnienia pozostaje ilość otrzymanych w ciągu roku (czy innego okresu) nagród oraz łączna ich wartość. Zatem, wartość nagrody pieniężnej określonej w odniesieniu do jednego zdarzenia uprawniającego do jej otrzymania stanowi jednorazową wartość nagrody w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.
Wobec powyższego, należy stwierdzić, że świadczenia pieniężne dokonywane przez Państwa na rzecz klientów Spółki w ramach I etapu Promocji będą stanowiły nagrody uzyskane w ramach sprzedaży premiowej towarów lub usług w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie tegoż przepisu.
W konsekwencji, na Państwu z rzeczonego tytułu nie będą ciążyły obowiązki płatnika, albowiem uczestnicy Akcji Promocyjnej uprawnieni będą do zastosowania ww. zwolnienia od podatku.
Przechodząc natomiast do II etapu organizowanej przez Państwa Promocji należy wskazać, że zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
Wolne od podatku dochodowego są wygrane w :
a)grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2.280 zł,
b)grach na automatach, grach w karty, grach w kości, grach cylindrycznych, grach bingo pieniężne i grach bingo fantowe
- urządzanych i prowadzonych przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Z powołanego powyżej przepisu wynika, że wygrana uzyskana w ramach loterii urządzonej i prowadzonej przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów o grach hazardowych, o ile jej jednorazowa wartość nie przekroczy kwoty 2.280 zł, będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji loterii. Słownik Języka Polskiego wydany w 1963 r. definiuje loterię jako publiczną grę hazardową, której uczestnicy nabywają bilety numerowane (losy), zyskując szansę wygranej. Natomiast Słownik Języka Polskiego z 1984 r. definiuje loterię jako grę, w której uczestnicy nabywają bilety numerowane (losy), a o wygranej decyduje losowanie. Loteria polega zatem na losowym przyznaniu nagrody wśród uczestników, którzy nabyli dowód udziału w grze. Do uznania gry za losową niezbędne jest zatem występowanie elementu losowości w przyznaniu nagrody.
Ustawowa definicja gry losowej zawarta została w art. 2 ust. 1 ustawy o grach hazardowych z dnia 19 listopada 2009 r. (Dz. U. z 2022 r., poz. 888 ze zm.), który stanowi, że:
Grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku. Jedną z gier losowych jest określona w pkt 10 powołanego przepisu loteria promocyjna, w której uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
Z wniosku wynika, że II Etap Promocji będzie polegał na tym, że dodatkowa darmowa akcja (o równowartości do 2280 zł) przyznana uczestnikowi Promocji będzie wybierana w drodze losowania spośród kilku wybranych przez Spółkę akcji. W tym etapie Promocja będzie spełniać definicję loterii. Szczegółowe zasady dotyczące Promocji zostaną określone przez Spółkę w jej regulaminie. Loteria będzie urządzana i prowadzona przez uprawniony podmiot na podstawie przepisów o grach hazardowych obowiązujących w państwie członkowskim Unii Europejskiej. Spółka planuje wystąpić i uzyskać zezwolenie Ministra Finansów na przeprowadzenie loterii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych.
Zgodnie z powyższym, przychody związane z udziałem w Promocji organizowanej przez Spółkę w II etapie będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6a ustawy o PIT, gdyż przychód uzyskany przez klientów Spółki nie przekroczy kwoty 2280 zł.
W związku z tym Spółka nie będzie pełnić obowiązków płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych ani obowiązków sprawozdawczych w związku z przekazywaniem świadczeń w ramach Promocji w zakresie objętym powyższym zwolnieniem.
W tej części Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Przechodząc natomiast do pytania nr 3 należy wskazać jak niżej:
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się :
Przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
Na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy :
Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
W myśl z art. 30b ust. 2 ustawy:
Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest:
1) różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 wykaz kosztów uzyskania przychodów ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 definicja negatywna kosztów uzyskania przychodów ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 dochód z działalności gospodarczej ust. 13 i 14,
2) różnica między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 objaśnienie pojęć pkt 1 lit. b ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 definicja negatywna kosztów uzyskania przychodów ust. 1 pkt 38a,
3) różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 definicja negatywna kosztów uzyskania przychodów ust. 1 pkt 38a,
4) różnica między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) albo udziałów w spółdzielni a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 wykaz kosztów uzyskania przychodów ust. 1f oraz art. 23 definicja negatywna kosztów uzyskania przychodów ust. 1 pkt 38 i 38c,
5) różnica pomiędzy przychodem określonym zgodnie z art. 17 przychód z kapitałów pieniężnych ust. 1 pkt 9 a kosztami uzyskania przychodów określonymi na podstawie art. 22 wykaz kosztów uzyskania przychodów ust. 1e,
6) różnica między przychodem uzyskanym z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną w jednoosobową spółkę kapitałową a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 wykaz kosztów uzyskania przychodów ust. 1ł
- osiągnięta w roku podatkowym.
Stosownie do art. 30b ust. 3 ustawy:
Przepisy ust. 1 i 1a stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niezapłacenie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Zgodnie z generalną zasadą zawartą w cytowanym przepisie, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, to pomiędzy tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek tego typu, że poniesienie wydatku ma, lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu lub zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów.
Zatem podatnik ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków pod warunkiem:
‒poniesienia wydatku,
‒istnienia związku przyczynowego pomiędzy wydatkiem a przychodami,
‒braku dokonanego wydatku na liście negatywnej, zawartej w art. 23 ustawy.
Przy czym obowiązek wykazania związku przyczynowo - skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności gospodarczej, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów, spoczywa na podatniku.
Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy :
Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
38) wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów w spółdzielni, udziałów (akcji) oraz papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia albo umorzenia tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.
W myśl natomiast z art. 22 ust. 1d ww. ustawy:
W przypadku odpłatnego zbycia rzeczy lub praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, w związku z którymi, zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, został określony przychód, a także w przypadku odpłatnego zbycia rzeczy, praw lub innych świadczeń będących przedmiotem wykonania świadczenia niepieniężnego, o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, z uwzględnieniem aktualizacji dokonanej zgodnie z odrębnymi przepisami, jest odpowiednio:
1) wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2 i 2a albo
2) wartość przychodu określonego na podstawie art. 11 ust. 2b powiększona o wydatki na nabycie częściowo odpłatnych rzeczy lub praw albo innych świadczeń, albo
3) równowartość wierzytelności (należności) regulowanej przez wykonanie świadczenia niepieniężnego (w naturze), o którym mowa w art. 14 ust. 2e i 2f, pomniejszonej o naliczony w związku z przekazaniem tego świadczenia niepieniężnego podatek od towarów i usług
– pomniejszona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1.
Zatem w oparciu o powyższe uregulowania prawne, do kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży akcji zaliczyć można m.in. wartość nieodpłatnego świadczenia, które zostało opodatkowane jako przychód z innych źródeł.
Klienci uzyskają nieodpłatnie akcje w ramach Akcji Promocyjnej. Nie będzie się to wiązało z jakąkolwiek formą odpłatności po ich stronie. Nie poniosą tym samym wydatków na objęcie lub nabycie akcji. Wartość nieodpłatnego świadczenia nie będzie również opodatkowana jako przychód z innych źródeł. Wobec tego art. 22d ust. 1 ustawy nie znajduje zastosowania w przedmiotowej kwestii.
Oznacza to, że jeżeli podatnik osiąga dochody, które nie podlegają opodatkowaniu bądź korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, to tym samym nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących tych dochodów.
W tej części Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Interpretacja dotyczy :
‒zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
-Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 14c§ 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right