Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT3.4011.296.2023.1.KP

Zmiany formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej – nieskutecznie złożone oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem liniowym.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 kwietnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 18 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zmiany formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Od dnia 24 czerwca 2021 roku prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jest to Pana pierwsza działalność gospodarcza w życiu. Po kilku tygodniach prowadzenia ww. działalności doszedł Pan do wniosku, że forma opodatkowania podatkiem liniowym będzie bardziej optymalna podatkowo przy Pana profilu jednoosobowej działalności gospodarczej. W ustawowym terminie, tj. „do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięty został pierwszy przychód podatkowy w danym roku” dokonał Pan zmiany formy opodatkowania za pośrednictwem platformy biznes.gov.pl.

Była to Pana pierwsza zmiana dokonana za pośrednictwem tej platformy. Poprzednich zmian w bazie CEIDG, jak i samego zarejestrowania działalności dokonywał Pan bezpośrednio na portalu CEIDG. Następnie portal ten został zastąpiony właśnie przez platformę biznes.gov.pl z którą nie miał Pan wcześniej doświadczenia, jednak skorzystał z niej chcąc zadeklarować formę opodatkowania podatkiem liniowym.

O nieskuteczności swojego działania został Pan poinformowany telefonicznie w dniu 13 września 2022 r. przez pracownika Urzędu Skarbowego (...), który sprawdzając Pana zeznanie podatkowe roczne za rok 2021 doszukał się błędnej formy złożonego zeznania podatkowego, tj. PIT-36L i poprosił w takiej sytuacji o korektę księgowania zaliczek jak i samego zeznania rocznego na PIT-36.

Korekta taka oznacza konieczność dopłacenia różnicy w należnym podatku od dochodu w wysokości około 8 tys. PLN. Kwota taka w obecnym, bardzo trudnym gospodarczo roku, dla firm takich jak Pana ma bardzo duże znaczenie i stawia Pana działalność w trudnej finansowo sytuacji.

W dniu 15 września 2022 r. próbował Pan wyjaśnić sytuację bezpośrednio w rejestrze CEIDG, gdzie został poinformowany, że Pana wniosek z dnia 17 sierpnia 2021 r. o zmianę danych dotyczących formy opodatkowania został co prawda poprawnie wygenerowany i podpisany przez Pana, ale najprawdopodobniej przez błąd systemu nie został poprawnie przesłany, tym samym nie był skuteczny. Pana błędem spowodowanym nieznajomością portalu biznes.gov.pl było nierozpoznanie tego zdarzenia i niesprawdzenie w historii wniosków, czy wszystko zostało skutecznie wysłane.

Myśli Pan, że wpływ na to mogły mieć także problemy osobiste (narodziny niepełnosprawnego dziecka i choroba żony (złamanie kręgosłupa i wykrycie choroby autoimmunologicznej). Wspomniany wniosek jak i dokumenty medyczne dziecka oraz żony przesyła Pan jako załącznik do wniosku. W bazie CEIDG został Pan poinformowany, że jedynym co w tej sytuacji może zrobić, jest złożenie wniosku o zmianę wpisu z datą wsteczną powstania zmiany, co niezwłocznie Pan uczynił.

O tym, że do dnia 13 sierpnia [powinno być września – dopisek organu] 2022 roku funkcjonował Pan w przeświadczeniu, że Pana działalność gospodarcza funkcjonuje na formie opodatkowania podatkiem liniowym mogą świadczyć zaliczki podatkowe, które od początku były obliczane na podstawie podatku liniowego, jak również brak rozliczenia się ze współmałżonką, co nie jest możliwe przy formie podatku liniowego. Może o tym świadczyć również Pana oświadczenie złożone w Powiatowym Urzędzie Pracy dotyczące formy opodatkowania dotowanej działalności gospodarczej, które złożył Pan przy podpisywaniu umowy o dotację do prowadzenia swojej działalności. Potwierdzenie złożenia takiego oświadczenia możliwe jest do uzyskania w PUP (...).

Ze względu na przedstawione wyżej okoliczności, zwraca się Pan z wnioskiem o udzielenie interpretacji indywidualnej w swojej sprawie, która pozwoli na rozliczenie się przez Pana podatkiem liniowym za rok 2021 oraz 2022.

Pytanie

Czy możliwe jest rozliczenie podatkiem liniowym za rok 2021 oraz 2022, kiedy z powodu błędu systemu na nowej platformie biznes.gov.pl, nie dokonał Pan skutecznie zmiany formy opodatkowania, mimo że wniosek wypełnił, podpisał i był przekonany o jego skutecznym złożeniu, co udowadnia przedstawiony przez Pana stan faktyczny.

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, błąd systemu informatycznego nie może skutkować brakiem możliwości skorzystania z formy opodatkowania podatkiem liniowym, w szczególności, kiedy sytuacja dowodzi, że był Pan przekonany o skutecznym złożeniu wniosku i działał w kolejnych miesiącach tak, jakby zgłosił skutecznie formę opodatkowania podatkiem liniowym. Ważne jest, że nieuwzględnienie wniosku będzie skutkować bardzo wysokim wzrostem wysokości podatku należnego do uiszczenia przez Pana, tj. o ok. 8.000 zł, więc poniesie Pan wysoki koszt swojego niezawinionego działania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy:

Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy:

Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9a ust. 2c ww. ustawy:

Oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie tzw. podatku liniowego.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że od dnia 24 czerwca 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą.

Po kilku tygodniach prowadzenia ww. działalności doszedł Pan do wniosku, że forma opodatkowania podatkiem liniowym będzie dla Pana bardziej optymalna.

W ustawowym terminie, tj. „do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnięty został pierwszy przychód podatkowy w danym roku” dokonał Pan zmiany formy opodatkowania za pośrednictwem platformy biznes.gov.pl.

O nieskuteczności swojego działania został Pan poinformowany telefonicznie w dniu 13 września 2022 r. przez pracownika Urzędu Skarbowego, który sprawdzając Pana zeznanie podatkowe roczne za rok 2021 doszukał się błędnej formy złożonego zeznania podatkowego, tj. PIT-36L i poprosił w takiej sytuacji o korektę księgowania zaliczek jak i samego zeznania rocznego na PIT-36.

15 września 2022 r. próbował Pan wyjaśnić sytuację bezpośrednio w rejestrze CEIDG, gdzie został poinformowany, że Pana wniosek z dnia 17 sierpnia 2021 r. o zmianę danych dotyczących formy opodatkowania został co prawda poprawnie wygenerowany i podpisany przez Pana, ale najprawdopodobniej przez błąd systemu nie został poprawnie przesłany, tym samym nie był skuteczny.

Wskazuje Pan, że o tym, że funkcjonował Pan w przeświadczeniu, że Pana działalność gospodarcza funkcjonuje na formie opodatkowania podatkiem liniowym mogą świadczyć zaliczki podatkowe, które od początku były obliczane na podstawie podatku liniowego, jak również brak rozliczenia się ze współmałżonką, co nie jest możliwe przy formie podatku liniowego.

Może o tym świadczyć również Pana oświadczenie złożone w Powiatowym Urzędzie Pracy dotyczące formy opodatkowania dotowanej działalności gospodarczej, które złożył Pan przy podpisywaniu umowy o dotację do prowadzenia swojej działalności.

Zauważyć należy, że podatnicy są obowiązani złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Skoro w ustawowym terminie nie dokonał Pan wyboru opodatkowania podatkiem liniowym, to właściwą formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z Pana działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej.

Zatem, nieskuteczne zgłoszenie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zmiany formy opodatkowania należy uznać za niedopełnienie stosownych obowiązków. Nie można więc uznać, że w odniesieniu do przychodów za 2021 oraz 2022 r. skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym w ustawowym terminie.

W niniejszej sprawie nie ma znaczenia oświadczenie złożone w Powiatowym Urzędzie Pracy dotyczące formy opodatkowania dotowanej działalności gospodarczej, ani wpłacone zaliczki podatkowe, które od początku były obliczane na podstawie podatku liniowego – tylko skuteczne złożenie stosownego oświadczenia o wyborze opodatkowania podatkiem liniowym, na co wskazuje treść art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, w związku z tym, że oświadczenie o wyborze formy opodatkowania podatkiem liniowym nie zostało przez Pana skutecznie złożone, osiągane przez Pana w 2021 oraz 2022 roku przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej nie mogły być opodatkowane podatkiem liniowym.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00