Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 10 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.115.2023.2.PR
Stawka podatku dla usług sklasyfikowanych w pozycji PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:
-nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowaniastawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usługi ogólnych testów aplikacji sklasyfikowanej wg symbolu PKWiU w grupowaniu62.01.12.0;
-prawidłowe w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 marca 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 8 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 13 kwietnia 2023 r. (wpływ 13 i 17 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą od (…) jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi dla kontrahenta z branży IT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
W roku 2022 i 2023 Wnioskodawca korzysta z formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychód Wnioskodawcy w 2021 i 2022 roku nie przekroczył limitu 2 000 000 euro.
Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na moment pisania złożonego wniosku, usługi Wnioskodawcy wykonywane są na rzecz jednej, polskiej firmy. Wnioskodawca bierze jednakże pod uwagę możliwość rozszerzania świadczenia swoich usług także pod kątem innych kontrahentów, zarówno polskich, jak i zagranicznych. Jednak nawet gdy liczba klientów ulegnie zwiększeniu, nie zmieni się specyfika i charakter świadczonych przez Wnioskodawcę usług, które zostały wskazane wyżej.
Usługi, które Wnioskodawca świadczy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej sklasyfikowane zostały pod numerem PKWiU 62.01.12 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) oraz 62.02.30 (usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego).
Aktualnie Wnioskodawca pracuje w branży IT, jako project manager świadczący usługi z dziedziny project management, polegające na efektywnym osiąganiu celów projektów, właściwej komunikacji pomiędzy uczestnikami projektu, raportowaniu postępów prac w projektach. Zadania Wnioskodawcy na podstawie umowy zawartej z kontrahentem obejmują m.in. usługi:
1)bieżącego prowadzenia projektów;
2)związane z nadzorem merytorycznym nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów;
3)monitorowania i kontrolowania postępu projektu, proaktywnego ograniczania ryzyka projektu;
4)prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym;
5)ogólnych testów aplikacji;
6)prowadzenia dokumentacji projektowej za pomocą narzędzi (…) itd.;
7)prowadzenia spotkań projektowych (np. spotkania z zespołem biznesowym, spotkania z dostawcami);
8)prowadzenia warsztatów projektowych, gdzie przygotowywane są wymagania projektowe, analiza problemów użytkowników, propozycje ich rozwiązań, analiza struktur informacji jakie mają być wysyłane między systemami oraz testy dostarczonych rozwiązań;
9)zapisywania i definicji wymagań dotyczących rozwiązań oraz tworzenie odpowiednich zadań w narzędziu (…);
10)wewnętrzno-firmowych spotkań statusowych i roboczych na temat spraw bieżących w projektach i firmie.
Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Wnioskodawca nie jest bowiem ekspertem w zakresie oprogramowania pod kątem zarówno jego tworzenia, jak i doradztwa z nim związanego. Programowaniem zajmuje się osobny dział kontrahenta, a Wnioskodawca nie bierze udziału w opracowywaniu i wdrażaniu kodu poszczególnych programów.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na poniższe pytania:
1.Którego roku podatkowego lub lat podatkowych dotyczy Pani wniosek?
Odpowiedź: Wniosek dotyczy lat podatkowych 2022 i 2023.
2.Czy w odniesieniu do roku lub każdego z lat podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1), spełniony był/jest następujący warunek: w roku poprzedzającym dany rok podatkowy uzyskała/uzyska Pani przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro?
Odpowiedź: Tak.
3.Czy w roku podatkowym lub latach podatkowych, których dotyczy wniosek (wskazanych w odpowiedzi na pkt 1), w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej wystąpiły/występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: W latach dotyczących wniosku w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie wystąpiły/występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
4.Czy prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalność odrębnie?
Odpowiedź: Tak.
5.Na czym konkretnie polegają wykonywane przez Panią zadania?
Odpowiedź:
1)usługi bieżącego prowadzenia projektów;
Na usługi bieżącego prowadzenia projektów składają się czynności, które są wymagane do efektywnej realizacji projektu począwszy od jego rozpoczęcia do formalnego zamknięcia. Na wyżej wymienione usługi składają się określenie zakresu projektu, poinformowanie wszystkich interesariuszy o realizacji projektu, organizacji pracy zespołu projektowego, przekazywanie informacji o realizacji projektu wewnątrz firmy oraz w jednostkach współpracujących, testów dostarczonych rozwiązań, komercyjnego uruchomienia projektu oraz stabilizacji powdrożeniowej projektu. W zakres bieżącego prowadzenia projektów wchodzą również organizacja spotkań rozpoczynających projekt tzw. (…), organizacja spotkań z zespołem projektowym, organizacja spotkań z dostawcami (o ile w danym projekcie są dostawcy usług zewnętrznych), raportowanie postępów prac, weryfikacja budżetu projektowego, wszelkie czynności administracyjne związane z procesowaniem projektów.
2)usługi związane z nadzorem merytorycznym nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów;
Usługi związane z nadzorem merytorycznym nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektu polegają m.in. na weryfikacji, czy zadania w poszczególnych fazach projektu (Inicjalizacja, Design, Realizacja, Testy, Wdrożenie, Stabilizacja i Zamknięcie) przebiegają zgodnie z harmonogramem oraz standardami przyjętymi w firmie. Na etapie Inicjalizacji Wnioskodawca weryfikuje, czy inicjatywa zgłaszana do realizacji kwalifikuje się merytorycznie do realizacji jako projekt, czy powinna być realizowana innym trybem. Na etapie Designu Wnioskodawca weryfikuje, czy zgłoszone wymagania określone są w sposób wystarczająco dokładny. W przypadku nieprecyzyjnego określenia wymagań projektowych, Wnioskodawca zwraca się do osoby określającej wymagania o ich doprecyzowanie oraz udziela wsparcia merytorycznego jak powinny zostać określone wymagania, aby były zrozumiałe i jasne dla pozostałych członków zespołu projektowego. Na etapie Realizacji weryfikowane jest wykonanie zadań projektowych niezbędnych na tym etapie, a w trakcie Testów Wnioskodawca sprawdza możliwość rozpoczęcia testów. Na etapie Wdrożenia Wnioskodawca sprawdza, czy wszystkie zadania wymagane do prawidłowego komercyjnego uruchomienie projektu zostały zrealizowane. W okresie Stabilizacji i Zamknięcia Wnioskodawca wykonuje rewizję wdrożenia projektu oraz jego zgodności z wymaganiami biznesowymi/regulacyjnymi.
3)usługi monitorowania i kontrolowania postępu projektu, proaktywnego ograniczania ryzyka projektu;
Usługi związane z monitorowaniem i kontrolowaniem postępu projektu polegają na weryfikacji, czy zadania przebiegają zgodnie z harmonogramem. Odbywa się to m.in. poprzez organizację spotkań statusowych, na których omawiany jest postęp prac projektowych, tworzenie list zadań dla zespołu projektu z opisem zakresu zadania, osoby odpowiedzialnej oraz oczekiwanego terminu wykonania, jak również bezpośrednio kontakt z członkami zespołu przy użyciu maila, komunikatorów wewnątrz firmowych bądź telefonicznie. Usługi związane z proaktywnym ograniczaniem ryzyka projektu polegają na identyfikacji potencjalnych zdarzeń, które mogą powodować opóźnienia w realizacji projektu, realizacji projektu niezgodnie z jego założeniami bądź celem biznesowych bądź wpływających negatywnie na budżet projektu. Po identyfikacji ryzyka Wnioskodawca podejmuje środki zaradcze w celu jego eliminacji bądź mitygacji. Przykładowo może to być ustalenie z kadrą zarządzającą firmy zwiększenia priorytetu dla realizacji danego zadania lub przydzielenia dodatkowych zasobów do jego realizacji. Każde ryzyko jest analizowane indywidulanie i odpowiednio do sytuacji wybierane są środki mitygujące ryzyko.
4)prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym;
Usługi prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym polegają na wymianie informacji pomiędzy Wnioskodawcą pełniącym funkcję Project Managera, a członkami zespołu projektowego. Project Manager informuje zespół projektowy m.in. o kolejnych krokach w projekcie, przejściu do następnej fazy projektu, nowych istotnych okolicznościach zaistniałych w projekcie oraz o kluczowych decyzjach i ustalenia podjętych przez kadrę zarządzającą firmy. Członkowie zespołu projektowego przekazują informację o stopniu zawansowania wykonywanych zadań, ewentualnych opóźnieniach bądź nieprzewidzianych trudnościach w ich wykonaniu.
5)ogólnych testów aplikacji;
Usługi ogólnych testów aplikacji polegają m.in. na ustaleniu sposobu dostępu do instancji systemów testowych, ustaleniu nazw użytkowników testowych oraz przyznaniu haseł, wykonaniu podstawowych testów aplikacji polegających na zalogowaniu się do systemu testowego, sprawdzeniu czy użytkownik może korzystać z testowej wersji aplikacji. W przypadku problemów z połączeniem lub zalogowaniem zgłoszeniem tego faktu jako incydent do odpowiednich jednostek w firmie odpowiedzialnych za systemy testowe. Usługi ogólnych testów aplikacji polegają również na udziale w szkoleniach dla testerów, podczas których przekazywane są informacje jak finalnie działa dany system, jak został zrealizowany oraz jak należy przeprowadzać scenariusze testowe. Dodatkowo Wnioskodawca przeprowadza podstawowe scenariusze testowe. Wnioskodawca nie jest jedną osobą w zespole projektowym przeprowadzającą testy oraz nie przeprowadza testów skomplikowanych przypadków biznesowych, które realizowane są przez bardziej wyspecyfikowanych użytkowników.
6)prowadzenia dokumentacji projektowej za pomocą narzędzi (…) itd.;
Usługi prowadzenia dokumentacji projektowej za pomocą narzędzi (…) itd. polegają na uzupełnianiu narzędzi zdefiniowanych przez zleceniodawcę Wnioskodawcy do prowadzenia dokumentacji projektowej. W zakres dokumentacji projektowej wchodzi przede wszystkim opis zakresu projektu oraz jego kontekstu biznesowego bądź regulacyjnego. W narzędziu (…) udostępnionym przez firmę zlecającą usługi Wnioskodawcy konieczna jest formalna rejestracja projektu oraz uzupełnienie informacji niezbędnych do jego realizacji, są to:
·opis projektu,
·określenie kategorii i priorytetu projektu,
·loginy członków zespołu projektowego,
·uzupełnienie ankiety wpływu na bezpieczeństwo technologiczne,
·uzupełnienie ankiety wpływu na procesy (…) (zabezpieczania przychodów),
·uzupełnienie ankiety (…) dotyczącej przetwarzania danych osobowych podczas realizacji projektu,
·określenie budżetu projektu oraz potwierdzenie dostępności projektu z Działem Kontrollingu,
·wypełnienie ankiety (…) wymaganej przez centralę firmy do określnie wpływu projektu procesy księgowe,
·załączeniu dokumentów związanych z projektem np. treści ustawy, materiałów informacyjnych od firm konsultingowych, prezentacji dotyczących projektu.
W narzędziu (…) Wnioskodawca umieszcza bardziej szczegółową dokumentację projektową. Wnioskodawca samodzielnie definiuje strukturę dokumentacji na dedykowanej stronie (…), np. dedykowane podstrony dla wymagań biznesowych, organizacji projektu, notatek ze spotkań. Wnioskodawca na bieżąco uzupełnia narzędzie o nowe materiały pojawiające się w projekcie, np. nowe ustawy, ustalenia ze spotkań.
7)prowadzenia spotkań projektowych (np. spotkania z zespołem biznesowym, spotkania z dostawcami);
Usługa prowadzenia spotkań projektowych polega na ustaleniu z członkami zespołu projektowego terminu spotkania, wysłaniu zaproszenia na spotkanie oraz zapewnieniu niezbędnych narzędzi do odbycia spotkania (w przypadku telekonferencji jest to utworzenie dedykowanego pokoju konferencyjnego (…), a w przypadku spotkań stacjonarnych rezerwacja sali z odpowiednim wyposażeniem (projektor, zestaw audio itp.). W zależności od specyfiki spotkania, Wnioskodawca wysyła również agendę, która zawiera tematy, które będą zakresem spotkania. Wnioskodawca bierze aktywny udział w spotkaniu moderując dyskusję, tak aby spotkanie zakończyło się konstruktywnymi wnioskami. Po zakończonym spotkaniu Wnioskodawca sporządza notatkę podsumowującą omawiane tematy oraz zawierającą kolejne kroki niezbędne do dalszej realizacji projektu. Wnioskodawca udostępnia notatkę ze spotkania osobom uczestniczącym w spotkaniu oraz osobom, których dotyczą tematy omawiane na spotkaniu.
8)usługa prowadzenia warsztatów projektowych, gdzie przygotowywane są wymagania projektowe, analiza problemów użytkowników, propozycje ich rozwiązań, analiza struktur informacji jakie mają być wysyłane między systemami oraz testy dostarczonych rozwiązań;
Ww. usługa polega na organizacji warsztatów, na których szczegółowo omawiane są wymagania projektowe uwzględniając ich wpływ na procesy w różnych jednostkach organizacyjnych. Celem takich warsztatów jest wypracowanie rozwiązań, które spełnią założenia projektowe, będą zgodnie z obowiązującymi procedurami oraz będą możliwe do realizacji poprzez jednostki operacyjne po wdrożeniu projektu. W zależności od stopnia skomplikowania wymagań Wnioskodawca spisuje ustalenia w postaci wymagań lub w przypadku bardziej złożonych tematów otrzymuje wkład od ekspertów w danej dziedzinie. Na warsztatach analizowane są również problemy użytkowników oraz w gronie specjalistów i ekspertów w danej dziedzinie ustalane są propozycje ich rozwiązań. W przypadku projektów, w których wymagana jest migracja danych między systemami na warsztatach analizowane są struktury informacji w systemie źródłowym i ich mapping do systemu docelowego. Wnioskodawca organizuje również warsztaty dedykowane wyłącznie testom rozwiązania. W takich warsztatach uczestniczą osoby testujące rozwiązanie oraz osoby z działu IT, które podczas bezpośredniego spotkania są w stanie szybko zrozumieć istotę zidentyfikowanych błędów oraz zaproponować ich rozwiązanie.
9)usługi zapisywania i definicji wymagań dotyczących rozwiązań oraz tworzenie odpowiednich zadań w narzędziu (…);
Ww. usługa polega na utworzeniu w narzędziu (…) dedykowanego zadania (taska) określającego dokładny opis oczekiwanego zakresu prac. W narzędziu (…) przypisywana jest osoba lub grupa osób realizująca zadanie oraz określane są różne parametry jego realizacji (zależności, priorytet, deadline). Po wykonaniu zadania i ustawieniu odpowiedniego statusu przez realizującego zadanie, Wnioskodawca otrzymuje automatyczne potwierdzenia drogą mailową o jego realizacji.
10)usługa wewnętrzno-firmowych spotkań statusowych i roboczych na temat spraw bieżących w projektach i firmie;
Usługa ta polega na udziale w spotkaniach organizowanych przez różne jednostki w firmie zlecającej wykonanie usług Wnioskodawcy, m.in. Pion Dyrektora Finansowego, Dział Zarządzania Portfelem Projektów. Na spotkaniach przestawiane są kluczowe projekty realizowane w firmie oraz istotne sprawy mające wpływ na spółkę. W zależności od charakteru spotkania Wnioskodawca przedstawia również projekty realizowane w jego zakresie.
6.Którego PKWiU dotyczą opisane we wniosku usługi?
Odpowiedź:
1)bieżącego prowadzenia projektów – PKWiU 62.01.12,
2)związane z nadzorem merytorycznym nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów – PKWiU 62.01.12,
3)monitorowania i kontrolowania postępu projektu, proaktywnego ograniczania ryzyka projektu – PKWiU 62.01.12,
4)prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym – PKWiU 62.01.12,
5)ogólnych testów aplikacji – PKWiU 62.01.12,
6)prowadzenia dokumentacji projektowej za pomocą narzędzi (…) itd. –PKWiU 62.02.30,
7)prowadzenia spotkań projektowych (np. spotkania z zespołem biznesowym, spotkania z dostawcami) – PKWiU 62.02.30,
8)prowadzenia warsztatów projektowych, gdzie przygotowywane są wymagania projektowe, analiza problemów użytkowników, propozycje ich rozwiązań, analiza struktur informacji jakie mają być wysyłane między systemami oraz testy dostarczonych rozwiązań – PKWiU 62.02.30,
9)zapisywania i definicji wymagań dotyczących rozwiązań oraz tworzenie odpowiednich zadań w narzędziu (…) – PKWiU 62.02.30,
10)wewnętrzno-firmowych spotkań statusowych i roboczych na temat spraw bieżących w projektach i firmie – PKWiU 62.02.30.
7.Czy Pani usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12 są w jakikolwiek sposób związane z oprogramowaniem:
-jeśli tak – na czym polega ten związek (proszę szczegółowo go opisać),
-jeśli nie – proszę wskazać, na jakiej podstawie ten związek nie występuje)?
Odpowiedź: Nie.
Wnioskodawca nie ma umiejętności, które pozwoliłyby mu na wykonywanie usług związanych w oprogramowaniem. W szczególności Wnioskodawca nie zna w stopniu wystarczającym języków programowania, nie rozszerza swojej wiedzy w tym zakresie oraz nie współpracuje bezpośrednio z programistami. W roku 2022 i 2023 Wnioskodawca świadczy usługi dla (…) spółki zlecającej usługi Wnioskodawcy, w którego zakresie nie znajduje się rozwój oprogramowania. Oprogramowanie wykonywane przez inne jednostki organizacyjne w firmie podlegające pod (…) spółki lub zlecane jest firmom zewnętrznym.
8.Czy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12 świadczyła/świadczy Pani usługi projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci?
Odpowiedź: Nie.
9.Czy wykonywane przez Panią usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30 są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)?
Odpowiedź: Nie.
Pytanie
Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „u.z.p.d.”), osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt u.z.p.d., które osiągane są przez osoby fizyczne, użyte przez ustawodawcę określenie działalność oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
W związku z późn. zm. w Ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem roku 2021, m.in.: usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, usługi, które świadczy Wnioskodawca, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 62.01.12 oraz 62.02.30 mogą zostać dopuszczone do ryczałtu.
Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., w brzmieniu od 1 stycznia 2022 r., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi:
1.12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
2.8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi informatyczne zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU – w tym pokrywających się z symbolami, które Wnioskodawca przypisuje usługom, stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże, przy symbolach PKWiU 62.01.1 oraz 62.02 ustawodawca postanowił umieścić znak „ex”.
Stosownie do art. 4 ust. 4 u.z.p.d., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWIU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług: związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
W związku z powyższym, należy uznać, że wykonywane przez Wnioskodawcę usługi objęte grupowaniem 62.01.12 (usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych) oraz 62.02.30 (usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego) – nie są usługami związanymi z oprogramowaniem, a w szczególności usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h oraz art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.
Zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, (Dz. U. z 2015.1676 z dnia 2015.10.23)), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi związane z oprogramowaniem należy rozumieć pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą jako project manager. Czynności, które wykonuje Wnioskodawca nie dotyczą usług projektowania, programowania i rozwoju oprogramowania technologii informatycznych czy też tworzenia oprogramowania, jego modyfikowania czy ulepszania ani też doradztwa w zakresie oprogramowania. Warto jeszcze podkreślić, że mając na uwadze stan faktyczny i stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego Wnioskodawca nie wykonuje jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem, a mianowicie nie są to czynności takie jak: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników, analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika, pisanie programów na zlecenie użytkownika, projektowanie stron internetowych.
Wobec powyższych konkluzji, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania ani też usługami związanymi z oprogramowaniem, ani też innymi usługami, które określone są jako usługi, które podlegają opodatkowaniu stawką 15% lub 12% i są określone w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h u.z.p.d. lub art. 12 ust. 1 pkt 2b u.z.p.d.
Mając więc powyższą analizę przepisów oraz zakresu usług świadczonych przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Wnioskodawcę sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolami 62.01.12 oraz 62.02.30, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:
-nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowaniastawki ryczałtu w wysokości 8,5% dla usługi ogólnych testów aplikacji sklasyfikowanej wg symbolu PKWiU w grupowaniu62.01.12.0;
-prawidłowe w pozostałej części.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz uzupełnieniu wynika, że od 14 lutego 2019 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi dla kontrahenta z branży IT. Wniosek dotyczy lat podatkowych 2022 i 2023, w odniesieniu do których spełniony był/jest następujący warunek: w roku poprzedzającym dany rok podatkowy uzyskała/uzyska Pani przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie wystąpiły/nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalność odrębnie. Aktualnie pracuje Pani w branży IT, jako project manager świadczący usługi z dziedziny project management, polegające na efektywnym osiąganiu celów projektów, właściwej komunikacji pomiędzy uczestnikami projektu, raportowaniu postępów prac w projektach. Pani zadania na podstawie umowy zawartej z kontrahentem obejmują m.in. usługi:
1)bieżącego prowadzenia projektów – PKWiU 62.01.12,
2)związane z nadzorem merytorycznym nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów – PKWiU 62.01.12,
3)monitorowania i kontrolowania postępu projektu, proaktywnego ograniczania ryzyka projektu – PKWiU 62.01.12,
4)prowadzenia komunikacji z zespołem projektowym – PKWiU 62.01.12,
5)ogólnych testów aplikacji – PKWiU 62.01.12,
6)prowadzenia dokumentacji projektowej za pomocą narzędzi (…) itd. – PKWiU 62.02.30,
7)prowadzenia spotkań projektowych (np. spotkania z zespołem biznesowym, spotkania z dostawcami) – PKWiU 62.02.30,
8)prowadzenia warsztatów projektowych, gdzie przygotowywane są wymagania projektowe, analiza problemów użytkowników, propozycje ich rozwiązań, analiza struktur informacji jakie mają być wysyłane między systemami oraz testy dostarczonych rozwiązań – PKWiU 62.02.30,
9)zapisywania i definicji wymagań dotyczących rozwiązań oraz tworzenie odpowiednich zadań w narzędziu (…) – PKWiU 62.02.30,
10)wewnętrzno-firmowych spotkań statusowych i roboczych na temat spraw bieżących w projektach i firmie – PKWiU 62.02.30.
Ponadto wskazała Pani, że nie ma umiejętności, które pozwoliłyby Pani na wykonywanie usług związanych w oprogramowaniem. W szczególności nie zna Pani w stopniu wystarczającym języków programowania, nie rozszerza swojej wiedzy w tym zakresie oraz nie współpracuje bezpośrednio z programistami. W latach 2022 i 2023 świadczy Pani usługi dla (…) spółki zlecającej Pani usługi, w którego zakresie nie znajduje się rozwój oprogramowania. Oprogramowanie wykonywane jest przez inne jednostki organizacyjne w firmie podlegające pod (…) spółki lub zlecane jest firmom zewnętrznym. W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12 nie świadczyła/nie świadczy Pani usługi projektowania, rozwoju, wdrażania oprogramowania i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci. Wykonywane przez Panią usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30 nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM.
W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
-62.01.11.0 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,
-62.01.12.0 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.
Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach usługi ogólnych testów aplikacji sklasyfikowanej przez Panią wg symbolu PKWiU 62.01.12.0 wykonuje Pani czynności polegające na ustaleniu sposobu dostępu do instancji systemów testowych, ustaleniu nazw użytkowników testowych oraz przyznaniu haseł, wykonaniu podstawowych testów aplikacji polegających na zalogowaniu się do systemu testowego, sprawdzeniu czy użytkownik może korzystać z testowej wersji aplikacji. Usługi ogólnych testów aplikacji polegają również na udziale w szkoleniach dla testerów, podczas których przekazywane są informacje jak finalnie działa dany system, jak został zrealizowany oraz jak należy przeprowadzać scenariusze testowe. Dodatkowo przeprowadza Pani podstawowe scenariusze testowe.
Analiza powyższych czynności prowadzi do wniosku, że są one niewątpliwie nakierowane na oprogramowanie, stąd niezasadne jest przyjęcie, że usługa ta nie jest związana z oprogramowaniem. Czynności, które Pani wskazała w uzupełnieniu wniosku, mieszczą się bowiem – w ocenie organu – w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikacją przemawia fakt, że przeprowadza Pani podstawowe scenariusze testowe aplikacji.
Aplikacje wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.
Zatem przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że usługa ogólnych testów aplikacji sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 jest związana z oprogramowaniem. Za uznaniem tej usługi za związaną z oprogramowaniem wskazuje opis wykonywanych przez Panią czynności w ramach tej usługi.
Dlatego też uzyskiwane przychody ze świadczenia opisanej usługi ogólnych testów aplikacji sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pani wskazała – 8,5%.
Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Reasumując – przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonej przez Panią usługi ogólnych testów aplikacji sklasyfikowanej pod kodem PKWiU 62.01.12.0 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu pozostałych usług świadczonych przez Panią sklasyfikowanych pod kodami PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.02.30 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right