Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.68.2023.1.JS
Dotyczący obowiązku aktualizacji danych w CRPA oraz przemieszczania olei fuzlowych o kodzie CN 3824 99 96 ze składu podatkowego do magazynu Spółki na podstawie e-DD.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym – jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 6 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązku aktualizacji danych w CRPA oraz przemieszczania olei fuzlowych o kodzie CN 3824 99 96 ze składu podatkowego do magazynu Spółki na podstawie e-DD, wpłynął 7 marca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
XX (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest producentem środków ochrony roślin i produktów biobójczych.
Spółka produkuje środki biobójcze, (…) i (…), oba o kodzie CN 3808 99 90, dla których posiada pozwolenia na obrót o numerach (…) i (…) wydane przez Prezesa Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych na podstawie „Ustawy z dnia 9 października 2015 r. o produktach biobójczych” (Dz.U. 2015 poz. 1926 z późn. zmianami).
Środki (…) i (…) zgodnie z ww. pozwoleniami są przeznaczone i sprzedawane przez Spółkę wyłącznie do odstraszania kretów i kun.
Do produkcji niniejszych środków biobójczych Spółka nabywa i będzie nabywała od różnych dostawców oraz w całości zużywa i będzie zużywała oleje fuzlowe klasyfikowane do kodu CN 3824 99 96. Kod CN 3824 99 96 wymieniony jest w Załączniku nr 1 do „Ustawy z dnia 8 grudnia 2008 o podatku akcyzowym” [winno być: ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym – przyp. Organu] (Dz. U. 2009 r. Nr 3 poz. 11 z późn. zmianami) (dalej „Ustawy”) w pkt 39a oraz Załączniku nr 2 do Ustawy w pkt 24a.
Oleje fuzlowe są produktem ubocznym fermentacji alkoholowej, zbieranym w końcowych etapach destylacji zacieru podczas produkcji spirytusu surowego. Oleje fuzlowe ze względu na sposób powstawania zawierają w swoim składzie pozostałość nieoddestylowanego alkoholu etylowego. Ponadto oleje fuzlowe ze względu na swój charakter są również wyrobem energetycznym. Ze względu na obecność alkoholu etylowego w olejach fuzlowych dostawcy przeprowadzają w składach podatkowych skażenie niniejszego alkoholu etylowego za pomocą środka przewidzianego w Rozporządzeniu Komisji (WE) NR 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego. Skażenie alkoholu etylowego zawartego w olejach fuzlowych wg przytoczonego Rozporządzenia Komisji (WE) NR 3199/93 zwalnia niniejsze oleje fuzlowe z akcyzy ze względu na zawartość alkoholu etylowego, jednakże zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy nadal pozostają one wyrobem akcyzowym jako wyrób energetyczny.
Dostawcy olei fuzlowych żądają dokonania przez Spółkę aktualizacji danych w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych poprzez dodanie wpisu olei fuzlowych klasyfikowanych do kodu CN 3824 99 96 jako wyrobu akcyzowego wymienionego w Załączniku nr 2 do Ustawy, opodatkowanego zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie chcąc dokonywać podczas dostaw przemieszczenia niniejszych olei fuzlowych ze składu podatkowego do magazynu Spółki z wykorzystaniem e-DD.
Należy tutaj nadmienić, że nabywane przez Spółkę oleje fuzlowe klasyfikowane do kodu CN 3824 99 96 nie są i nie będą przeznaczane przez Spółkę do celów opałowych lub napędowych.
Pytania
1. Czy Spółka, w opisanym stanie faktycznym, powinna dokonać aktualizacji danych w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych poprzez dodanie wpisu olei fuzlowych, klasyfikowanych do kodu CN 3824 99 96, jako wyrobów akcyzowych wykorzystywanych przy prowadzeniu działalności akcyzowej?
2. Czy, w opisanym stanie faktycznym, przemieszczenie olei fuzlowych podczas dostawy do Spółki powinno odbywać się z wykorzystaniem e-DD?
Państwa stanowisko w sprawie
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1 – Kwestia aktualizacji danych Spółki w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.
Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, nabywane i zużywane oleje fuzlowe, ze względu na charakter ich zużycia, nie są wyrobem akcyzowym, więc nie podlegają zgłoszeniu w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do Ustawy.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ppkt c [winno być: „lit. c” – przyp. Organu] Ustawy zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie – przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.
Zgodnie z pozycją 39a załącznika nr 1 do Ustawy, wyrób o kodzie CN 3824 99 96 jest wyrobem akcyzowym wyłączenie w sytuacji przeznaczenia go do celów napędowych lub opałowych.
Ponieważ Spółka nabywa i w całości zużywa oleje fuzlowe klasyfikowane do kodu CN 3824 99 96 do wytworzenia środków klasyfikowanych do kodu CN 3808 99 90 nie będących wyrobami akcyzowymi i nie przeznacza nabywanych olei fuzlowych do celów napędowych lub opałowych, nie są one zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy wyrobem akcyzowym i nie podlegają zgłoszeniu rejestracyjnemu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 ppkt c [winno być: „lit. c” – przyp. Organu] Ustawy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 2 – Kwestia dostaw olei fuzlowych z wykorzystaniem e-DD.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 [winno być: pkt 18 – przyp. Organu] Ustawy e-DD to elektroniczny dokument, na podstawie którego:
a) przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,
b) monitoruje się na terytorium kraju sprzedaż wyrobów węglowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie finalnemu nabywcy węglowemu przez pośredniczący podmiot węglowy, który w poprzednim roku kalendarzowym sprzedał powyżej 30 min kg wyrobów węglowych.
Ponieważ Spółka nabywa i w całości zużywa oleje fuzlowe klasyfikowane do kodu CN 3824 99 96 do wytworzenia środków klasyfikowanych do kodu CN 3808 99 90 nie będących wyrobami akcyzowymi i nie przeznacza nabywanych olei fuzlowych do celów napędowych lub opałowych, nie są one, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy wyrobem akcyzowym i ich przemieszczanie nie powinno odbywać się na podstawie dokumentu e-DD.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku względem sformułowanych pytań,w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego – jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 39a załącznika nr 1 do ustawy, wymienione zostały „Pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych”, oznaczone kodami CN: ex 3824 99 86, ex 3824 99 92, ex 3824 99 93 i ex 3824 99 96.
Jednocześnie, należy zauważyć, że w załączniku nr 2 do ustawy, stanowiącym „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG”, zostały wskazane w poz. 24b „Pozostałe produkty chemiczne i preparaty przemysłu chemicznego lub przemysłów pokrewnych (włączając te składające się z mieszanin produktów naturalnych), gdzie indziej niewymienione ani niewłączone (wyłączając preparaty przeciwrdzewne zawierające aminy jako składniki aktywne i złożone rozpuszczalniki nieorganiczne i rozcieńczalniki do lakierów i produktów podobnych) – jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych”, oznaczone kodami CN: ex 3824 99 86, ex 3824 99 92, ex 3824 99 93 oraz ex 3824 99 96.
Przy czym, zgodnie z objaśnieniami do ww. załączników, „ex” – dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 5a, 10-12, 18b lit. a, 22a, 26 lit. b, 27, 31 lit. b oraz 32 lit. b ustawy:
5a) Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a;
10) skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, w tym przetwarzane, lub magazynowane, w tym przechowywane, lub przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;
11) podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;
12) procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, w tym przetwarzania, lub magazynowania, w tym przechowywania, lub przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;
18) e-DD - elektroniczny dokument, na podstawie którego:
a) przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;
22a) zużywający podmiot gospodarczy - podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2021 r. poz. 994, 1641 i 2140), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
26) System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi:
b) przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia;
27) raport odbioru - raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, albo przemieszczanie w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
31) podmiot wysyłający:
b) podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy;
32) podmiot odbierający:
b) podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Zgodnie z art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:
1) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów.
Stosownie do art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c i ust. 4 ustawy:
1. Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:
1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający: (…)
c) wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie - przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów; (…).
4. Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podmiot, który dokonał zgłoszenia, jest obowiązany zgłosić zmianę właściwemu dyrektorowi izby administracji skarbowej w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana, przy czym w takim przypadku przepisy ust. 2b i 2c stosuje się odpowiednio. (…).
Na podstawie art. 46a pkt 2 lit. a ustawy:
Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, są przemieszczane na terytorium kraju:
a) ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego.
Na mocy art. 46b ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 pkt 1 i ust. 3 ustawy:
1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą:
1) wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki - w przypadkach, o których mowa w art. 46a pkt 1 lit. a-j i pkt 2 lit. a-c i e; (…).
2. Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga:
1) odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane (…).
3. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.
W myśl art. 46c ust. 1 i 2 ustawy:
1. Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy może być rozpoczęte po:
1) przesłaniu do Systemu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, projektu e-DD i uzyskaniu z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, albo
2) sporządzeniu przez podmiot wysyłający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b-c, e lub f, dokumentu zastępującego e-DD oraz przekazaniu kopii tego dokumentu właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
2. Projekt e-DD oraz dokument zastępujący e-DD zawierają informację, czy przemieszczane wyroby akcyzowe są objęte zwolnieniem od akcyzy czy opodatkowane zerową stawką akcyzy.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 8 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.
Zgodnie z art. 89 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy:
Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:
1) w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;
2) przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy.
Przy czym w myśl art. 89 ust. 2aa ustawy:
W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3 i 5-6a, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.
W przedmiotowej sprawie, Spółka nabywa od dostawców oraz zużywa w całości do produkcji środków biobójczych (sklasyfikowanych do kodu CN 3808 99 90) oleje fuzlowe, należące do kodu CN 3824 99 96.
Wskazane oleje fuzlowe, ze względu na sposób powstawania, zawierają w swoim składzie pozostałość nieoddestylowanego alkoholu etylowego. Z uwagi na obecność alkoholu etylowego w olejach fuzlowych, ich dostawcy przeprowadzają w składach podatkowych skażenie tego alkoholu za pomocą środka przewidzianego w Rozporządzeniu Komisji (WE) NR 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego. Jak Państwo wskazali, skażenie alkoholu etylowego zawartego w olejach fuzlowych wg przytoczonego Rozporządzenia zwalnia niniejsze oleje z akcyzy ze względu na zawartość alkoholu etylowego, jednakże zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, nadal pozostają one wyrobem akcyzowym jako wyrób energetyczny.
Dostawcy przedmiotowych olei fuzlowych zamierzają dokonywać ich przemieszczenia ze składu podatkowego do magazynu Spółki z wykorzystaniem e-DD. W tym celu, żądają dokonania przez Spółkę aktualizacji danych w CRPA poprzez dodanie wpisu olei fuzlowych klasyfikowanych do kodu CN 3824 99 96 jako wyrobu akcyzowego, wymienionego w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanego zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.
Nabywane przez Państwa oleje nie są i nie będą przeznaczane przez Państwa do celów opałowych lub napędowych.
Wątpliwości wyrażone we wniosku dotyczą kwestii, czy w tak opisanym stanie faktycznym Spółka powinna dokonać aktualizacji danych w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych, a także, czy w opisanych okolicznościach przemieszczenie olei fuzlowych podczas dostawy do Spółki powinno odbywać się z wykorzystaniem e-DD.
W odniesieniu do powyższego, w pierwszej kolejności zauważyć należy, że – jak wynika to wprost z okoliczności sprawy – przemieszczenie olei fuzlowych o kodzie CN 3824 99 96 do Spółki będzie odbywać się ze składu podatkowego, od dostawców, którzy wytwarzają je i traktują je jako wyroby energetyczne – tj. wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.
Co do zasady, wyroby takie (będące wyrobami energetycznymi, klasyfikowane do kodu ex CN 3824 99 96, znajdujące się w załączniku nr 2) – podlegają opodatkowane pozytywną stawką akcyzy. Jednocześnie, ustawodawca przewidział możliwość zastosowania dla tych wyrobów, innych niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy, stawki preferencyjnej akcyzy w wysokości 0 zł, pod warunkiem, że wyroby te są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych; wyłącznie w przypadkach, o których mowa w art. 89 ust. 2 pkt 1-8 ustawy.
Na mocy art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy, przemieszczenie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy tych wyrobów energetycznych, wymienionych w załączniku nr 2, opodatkowanych stawką zerową akcyzy, ze składu podatkowego (dostawcy), tj. podmiotu wysyłającego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy, do zużywającego podmiotu gospodarczego odbywa się na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD. Jednocześnie, zakończenie tego przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3 ustawy, jest warunkiem koniecznym do zastosowania zerowej stawki akcyzy. Przemieszczenie to, stosownie do art. 46a ust. 2 pkt 1 ustawy, kończy się w związku z odbiorem wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.
Zużywającym podmiotem gospodarczym, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy, jest m.in. podmiot mający siedzibę na terytorium kraju, który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i który zużywa na terytorium kraju w prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w opisanym stanie faktycznym, w sytuacji, w której dostawcy olei fuzlowych oznaczonych kodem CN 3824 99 96 będą przemieszczać je do Spółki ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy jako wyroby energetyczne, opodatkowane stawką podatku w wysokości 0 zł ze względu na ich przeznaczenie – to przemieszczenie takie powinno odbywać się na podstawie e-DD, stosownie do art. 89 ust. 2 pkt 2 w zw. z art. 89 ust. 2aa ustawy. Przy czym, na mocy art. 46c ustawy podmiot wysyłający te wyroby akcyzowe musi wówczas sporządzić projekt e-DD, w którym znajdzie się informacja, że przemieszczane wyroby opodatkowane są stawką zerową akcyzy i przesłać go do Systemu. Co do zasady bowiem, odpowiedzialność za dochowanie warunków związanych ze stosowaniem stawki zerowej akcyzy spoczywa bowiem na podmiocie wysyłającym wyroby akcyzowe ze składu podatkowego do podmiotu odbierającego – do momentu potwierdzenia odbioru tych wyrobów przez podmiot odbierający, z chwilą przesłania przez ten podmiot do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.
Jednocześnie, należy wskazać, że stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy podmiot, który zamierza wykonywać czynności z wykorzystaniem wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie – powinien dokonać zgłoszenia rejestracyjnego przed dniem wykonania pierwszej czynności z wykorzystaniem tych wyrobów.
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 4 pkt 1 ustawy, zużycie wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów (niekoniecznie akcyzowych) – stanowi czynność opodatkowaną akcyzą.
W świetle powyższego, Spółka zamierzając dokonywać zużycia wyrobów energetycznych o kodzie CN 3824 99 96 wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, nabywanych od dostawców ze składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z zastosowaniem stawki zerowej akcyzy, które to wyroby nie będą przez Spółkę przeznaczane do celów opałowych ani napędowych, a będą służyć wyłącznie do celów produkcji innych wyrobów (środków biobójczych) – winna dokonać zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. c ustawy i uzyskać status zużywającego podmiotu gospodarczego (zużywającego przedmiotowe oleje fuzlowe), o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy.
Tym samym, odpowiadając ściśle na postawione przez Państwa pytania należy wskazać, że w opisanym we wniosku stanie faktycznym powinni Państwo dokonać aktualizacji danych w CRPA, przed dniem dokonania pierwszej czynności z wykorzystaniem olei fuzlowych, nabywanych przez Państwa ze składu podatkowego z zastosowaniem zerowej stawki akcyzy, przeznaczonych do celów innych niż napędowe i opałowe (do produkcji środków biobójczych).
Natomiast przemieszczenie nabywanych przez Państwa olei fuzlowych o kodzie CN 3824 99 96, opodatkowanych stawką zerową, ze składu podatkowego do Spółki – winno odbywać się na podstawie dokumentu e-DD, stosownie do art. 89 ust. 2 pkt 2 ustawy.
W konsekwencji, Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej w stosunku do zadanych pytań – ściśle w okolicznościach opisanego stanu faktycznego – należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu ściśle do okoliczności opisanego stanu faktycznego, w ramach którego wskazano, że dostawcy będą przemieszczać oleje fuzlowe o kodzie CN 3824 99 96 ze składu podatkowego jako wyroby energetyczne opodatkowane stawką zerową akcyzy (jak wskazano w treści wniosku), do Spółki, Spółka natomiast przeznacza je wyłącznie na cele inne niż napędowe i opałowe. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnegow (…), (…), (…) (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right