Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.119.2023.2.AA

Zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 9 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 9 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 kwietnia 2023 r. (wpływ 18 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną, prowadzącą działalność gospodarczą, polskim rezydentem podatkowym. Pana wybraną formą opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a rodzajem dokumentacji podatkowej jest ewidencja przychodów.

W ramach prowadzonej przez Pana jednoosobowej działalności gospodarczej planuje Pan w przyszłości tworzyć i wydawać gry komputerowe przeznaczone na komputery osobiste (komputery stacjonarne, laptopy i podobne urządzenia), konsole do gier (urządzenia z serii (…) i im podobne) oraz urządzenia mobilne (smartfony, tablety i podobne urządzenia) zwane dalej „Komputerami”. Gry te służyć będą do celów rozrywkowych, mają uprzyjemnić czas osobie korzystającej, w pewnych wypadkach mogą spełniać także cele edukacyjne, ale nie jest to główny ich cel – zwane dalej „Grami Komputerowymi” albo „Grami”. Gry będzie Pan tworzył albo samodzielnie, albo wspomagając się elementami wykonanymi przez strony trzecie na mocy umów licencyjnych bądź umów o przeniesienie praw autorskich, które umożliwią Panu korzystanie z cudzych utworów i włączanie ich do swoich gier, ale finalnie Gra jest samodzielną całością. Gry komputerowe będą mogły być pobierane przez konsumentów na nośnik pamięci Komputera za pośrednictwem strony internetowej przygotowanej przez Pana lub platform dystrybucji zapewniających skonsolidowany dostęp do gier (na przykład (…) i tym podobne). Są to internetowe „sklepy” służące do zawierania umów licencyjnych z konsumentem, które umożliwiają łatwe zarządzanie biblioteką gier. W każdym przypadku Gry będą pobierane przez konsumenta na jego Komputer za pomocą internetu z jednej ze wskazanych wyżej platform. Platformy dystrybucji wymienione wyżej pełnią rolę jedynie platformy umożliwiającej pobranie Gry i nie jest stroną umowy, transakcji i rozliczeń z konsumentem. Płatności za pobranie Gry konsument dokonuje przed rozpoczęciem ich pobrania – czyni to z użyciem internetowych kanałów płatności. Konsument, zawierając umowę licencyjną i pobierając grę za pośrednictwem różnych platform, nabywa jedynie prawo do grania w tę jedną, konkretną grę. Nie posiada praw do dalszej dystrybucji gry, najmu ani dzierżawy oraz nie posiada praw autorskich do żadnej jej części. Konsument nabywa jedynie prawo do korzystania z Gry.

Sprzedaż Gier odbywać będzie się tylko online. Konieczny jest zatem aktywny dostęp do Internetu. Nie dojdzie do reprodukcji fizycznych komputerowych nośników informacji. Gry komputerowe nie będą tworzone dla konkretnego konsumenta czy na zamówienie. Stanowić więc będą one produkt masowy, a nie przeznaczony dla konkretnego odbiorcy. Gry tworzone będą dla nieznanego i dużego grona odbiorców, według Pana własnych pomysłów. Pana zdaniem usługi, które planuje Pan świadczyć, według PKWiU winny być sklasyfikowane pod symbolem 58.21.20.0 – usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu.

W roku poprzedzającym wystąpienie zdarzenia przyszłego nie uzyska Pan przychodów powyżej 2.000.000 EUR oraz w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przewiduje Pan dwa potencjalne warianty dystrybucji gier:

1.Wariant „bez wydawcy”: Umowa o pobranie Gry, na podstawie której konsument może korzystać z Gry na Komputerze, zawierana będzie pomiędzy konsumentem a Panem.

2.Wariant „z wydawcą”: Zawrze Pan umowę ze stroną trzecią (zwaną dalej „Wydawcą”), która będzie pośredniczyć między Panem a platformami dystrybucji. Do obowiązków Wydawcy mogą, ale nie muszą należeć też takie usługi, jak marketing Gry lub agregowanie płatności z różnych platform dystrybucyjnych. Trzeba jednak zauważyć, że wszelkie prawa autorskie do Gier pozostaną Pana własnością. Wydawca nie będzie miał też żadnego wpływu na proces tworzenia Gier, a jedynie będzie świadczyć usługę pośredniczenia w zamian za pieniądze lub pewien procent z przychodów. Nie można tu więc mówić o sprzedaży gry Wydawcy. Wydawca nie modyfikuje Gry w żaden sposób. Umowa o pobranie Gry, na podstawie której konsument może korzystać z Gry na Komputerze, zawierana będzie pomiędzy konsumentem a Wydawcą.

Pytania

1. Czy – w opisanym zdarzeniu przyszłym, w wariancie „bez wydawcy” – może Pan rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych poprzez ryczałt od wynagrodzenia pochodzącego od konsumentów za wydawanie Gier Komputerowych, które to są możliwe do pobrania dla konsumentów poprzez internet? Jeżeli tak, to z jakiej stawki ryczałtu skorzystać?

2. Czy – w opisanym zdarzeniu przyszłym, w wariancie „z wydawcą” – może Pan rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych poprzez ryczałt od wynagrodzenia pochodzącego od konsumentów, i przekazanego dalej przez Wydawcę, za wydawanie Gier Komputerowych, które to są możliwe do pobrania dla konsumentów poprzez internet? Jeżeli tak to z jakiej stawki ryczałtu skorzystać?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie – w odniesieniu do pytania nr 1 – w opisanym zdarzeniu przyszłym, w wariancie „bez wydawcy”, ma Pan prawo rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia pochodzącego od konsumentów za wydawanie Gier Komputerowych, które to są możliwe do pobrania dla konsumentów poprzez internet, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% uzyskiwanego przychodu, traktując to jako przychód z działalności usługowej (art. 4 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r., Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z póź. zm. zwana dalej „Ustawą o ryczałcie”), tj. usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu (PKWiU 58.21.20.0).

W Pana ocenie – w odniesieniu do pytania nr 2 – w opisanym zdarzeniu przyszłym, w wariancie „z wydawcą”, ma Pan prawo rozliczać podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzenia pochodzącego od konsumentów, i przekazanego dalej przez Wydawcę, za wydawanie Gier Komputerowych, które to są możliwe do pobrania dla konsumentów poprzez internet, w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% uzyskiwanego przychodu, traktując to jako przychód z działalności usługowej (art. 4 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r., Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z póź. zm., zwana dalej „Ustawą o ryczałcie”), tj. usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu (PKWiU 58.21.20.0).

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z dnia 20 listopada 1998 r. Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z póź. zm. określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z poz. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Ponadto pewne rodzaje działalności usługowej opodatkowane są ryczałtem 17%, 15%, 14%, 12%, 10%, 5% i 3%. Planowane usługi powinny być sklasyfikowane jako „usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu” (58.21.20.0 PKWiU 2015). Usługa ta może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%, gdyż nie jest objęta stawką 15%, 14%, 12%, 10%, 5% i 3%. Nie budzi Pana wątpliwości, że świadczona przez Pana usługa (umożliwienie pobrania Gry) to usługa związana z wydawaniem Gier komputerowych. Oferowane przez Pana produkty są grami komputerowymi. Występuje w nich przede wszystkim element interaktywny (mechanika) gry, która umożliwia Graczowi wejście w interakcję z Grą, co odróżnia je od statycznych produktów, np. filmów. Gry dostarczają też rozrywki, ich celem jest umilenie spędzania wolnego czasu oraz dostarczenie pozytywnych emocji Graczowi. Dodatkowo to Pan jest projektantem i twórcą Gry. Platformy dystrybucji pełnią tutaj rolę bierną, udostępniając jedynie platformę internetową, która umożliwia pobranie konsumentom Gry i ułatwiają dokonanie płatności za Gry. Działają one w zbliżony sposób co platforma (...). Platforma dystrybucji nie jest stroną umowy z konsumentem. Sama Gra jest pobierana z Internetu na dysk twardy Komputera Gracza.

Przychody z tych usług mogą być opodatkowane zatem ryczałtem 8,5%. W szczególności nie znajdzie zastosowania do tych usług stawka ryczałtu 12%. Jak bowiem wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a, stawka ryczałtu wynosi 12% ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania on-line.

Klasa 58.21 PKWiU – usługi związane z wydawaniem gier komputerowych – zawiera usługi związane z wydawaniem gier komputerowych dla wszystkich platform. Dzieli się ona na cztery kategorie, to jest:

1)Pakiety gier komputerowych (PKWiU 58.21.10.0),

2)Gry komputerowe pobierane z Internetu (PKWiU 58.21.20.0),

3)Gry on-line (PKWiU 58.21.30.0),

4)Usługi Licencyjne związane z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0).

Korzystając z Wyjaśnienia do Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), do grupowania 58.21.20.0 należy wskazać, że grupowanie to obejmuje pliki elektroniczne zawierające gry komputerowe, które mogą być pobierane z Internetu i przechowywane na miejscowym urządzeniu. Ustawodawca różnicuje zatem wśród usług związanych z wydawaniem programów przeznaczonych na Komputery. Dzieli programy komputerowe na Gry komputerowe (PKWiU 58.21) oraz Pozostałe oprogramowanie (PKWiU 58.29). Jak wyżej wskazano, wytwarzany przez Pana produkt zalicza się do Gier komputerowych –przeznaczony jest na szereg urządzeń komputerowych, takich jak komputery osobiste, konsole czy urządzenia mobilne. W literaturze specjalistycznej definiuje się Grę komputerową (inaczej zwaną także grą wideo). Najpełniejszą i wyczerpującą definicję gry wideo stworzył K. Szpyt. Badacz ten wskazał, że gra komputerowa jest to multimedialny, wieloelementowy wytwór, którego głównym celem jest zapewnienie rozrywki korzystającym z niego osobom (graczom), według pewnych z góry określonych reguł, zaś sama rozgrywka wizualizowana jest na ekranie, będącym niezależnym urządzeniem (np. telewizorem) lub częścią składową urządzenia wyjściowego (np. w przypadku tabletu, telefonu komórkowego, czy smartfonu). Wspominanie urządzenia wyjściowe, z którymi gracz komunikuje się za pomocą urządzenia wejściowego (myszki, klawiatury, pada, ekranu dotykowego itp.), służą uruchamianiu gry komputerowej jako takiej (przy czym jego postać i nazwa nie mają większego znaczenia) i przekazaniu sygnału dalej do ekranu (K. Szpyt, Obrót dobrami wirtualnymi w grach komputerowych. Studium cywilnoprawne, Warszawa 2018, s. 112). W przypadku zatem usług związanych z wydawaniem gier komputerowych (PKWiU 58.21), Ustawodawca przewidział stawkę 12% jedynie dla usług związanych z wydawaniem „pakietów gier komputerowych” (PKWiU 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line. Stawka 12% nie obejmuje Publikowania gier komputerowych w trybie on-line, a jak wskazano Gry dostępne są poprzez sieć Internet, a więc on-line. Dodatkowo nawet gdyby przedmiotowa gra nie stanowiła „gry komputerowej” (objętej grupowaniem PKWiU 58.21), a „pozostałe oprogramowanie” (58.29), to i tak usługi związane z jej wydawaniem w sposób opisany we wniosku korzystałby ze stawki 8,5%. Wynika to z tego, iż stawkę 12% stosuje się dla „usług związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu” (PKWiU ex 58.29.3), ale z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line. Zatem usługi związane z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu w trybie on-line podlegają opodatkowaniu 8,5%.

Tymczasem, jak wskazano, pobieranie Gier może odbywać się tylko on-line, nie ma możliwości jego pobrania czy zakupu w inny sposób. Opisane we wniosku usługi nie stanowią także „usług związanych z oprogramowaniem”, objętych 12% stawką ryczałtu (PKWiU 62.01.1). Różnica pomiędzy „usługami związanymi z oprogramowaniem” (PKWiU 62.01.1) a „usługami związanymi z wydawaniem gier komputerowych” (PKWIU 58.21) jest taka, iż w PKWiU 58.21 mowa jest o oprogramowaniu pisanym nie na zlecenie konkretnego klienta, bez uwzględnienia jego specyficznych wymagań, przeznaczonych do sprzedaży masowej, niededykowanego. Kolejność jest następująca: najpierw tworzona jest Gra (oprogramowanie), a dopiero potem umożliwia się zawarcie umowy licencyjnej z konsumentem, przy czym konsument nie ma wpływu na kształt, zawartość oraz wygląd Gry. Natomiast grupowanie PKWIU 62.01 obejmuje grupę usług pisania na zlecenie konkretnego klienta, dostosowane do jego wyspecyfikowanych potrzeb. To klient wskazuje, jakiego oprogramowania potrzebuje, przedstawia specyfikacje, wytyczne, a tworzenie oprogramowania jest dalszym, następczym etapem. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Gry tworzone przez Pana nie są pisane pod żadnego konkretnego klienta, są pisane dla „nieznanego” odbiorcy, przeznaczone do sprzedaży masowej, najpierw pisze Pan grę, według własnego pomysłu, nie mając na nią zlecenia, a dopiero potem wystawiana jest ona do pobrania. Odnośnie wariantu „z wydawcą” – samo istnienie pośrednika w postaci Wydawcy nie zmienia faktu, że tworzone Gry są tworami oryginalnymi, nie na zlecenie, dla nieznanego i dużego grona odbiorców, według Pana własnego pomysłu. Wszelkie prawa autorskie pozostaną Pana własnością. Wydawca świadczyć będzie tylko usługę na Pana rzecz. Nie można tu więc mówić o sprzedaży gry Wydawcy. Wszelkie wymienione wcześniej uzasadnienia nadal obowiązują.

Stawka ryczałtu 8,5% jest więc nadal poprawna.

Opis sprawy, pytania i własne stanowisko wynikają z uzupełnienia wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j.Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana oświadczeniem – w odniesieniu do działalności, którą Pan prowadzi, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:

- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gierkomputerowych w trybie on-line,

- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniempobierania oprogramowania w trybie on-line.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której planuje Pan świadczyć usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 58.21.20.0 – usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu. Jak wynika z opisu sprawy, przewiduje Pan dwa potencjalne warianty dystrybucji gier:

-Wariant „bez wydawcy”, gdzie umowa o pobranie Gry, na podstawie której konsument może korzystać z Gry na Komputerze, zawierana będzie pomiędzy konsumentem a Panem, oraz

-Wariant „z wydawcą”, kiedy zawrze Pan umowę ze stroną trzecią (zwaną dalej „Wydawcą”), która będzie pośredniczyć między Panem a platformami dystrybucji. Wszelkie prawa autorskie do Gier pozostaną Pana własnością. Wydawca nie będzie miał też żadnego wpływu na proces tworzenia Gier, a jedynie będzie świadczyć usługę pośredniczenia w zamian za pieniądze lub pewien procent z przychodów.

Wskazał Pan też, że w roku poprzedzającym wystąpienie opisanego zdarzenia nie uzyska Pan przychodów z działalności gospodarczej w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 58.21.20.0 – usługi związane z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu, zarówno w wariancie „bez wydawcy”, jak i „z wydawcą” będą opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – w związku z przedstawionym zdarzeniem przyszłym – do opisanych usług związanych z wydawaniem gier komputerowych pobieranych z Internetu zarówno w wariancie „bez wydawcy”, jak i w wariancie „z wydawcą” będzie Pan mógł zastosować stawkę ryczałtu 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00