Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 5 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.157.2023.2.KFK

Możliwość skorzystania z procedury VAT marża przy sprzedaży towaru uznanego za kolekcjonerski.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 10 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie możliwości sprzedaży (...) uznanego przez Pana za towar kolekcjonerski przy zastosowaniu procedury VAT marża.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 kwietnia 2023 r. (wpływ 26 kwietnia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Od (…) prowadzi Pan działalność gospodarczą. Zajmuje się Pan kupnem i sprzedażą (...) obuwia, które to buty kupuje Pan od osób fizycznych na umowę kupna-sprzedaży. (...).

Przedmioty te mają ogromną wartość kolekcjonerską (...). (...).

Prowadzi Pan podatkową księgę przychodów i rozchodów. Na chwilę obecną nie jest Pan podatnikiem VAT, ze względu na obroty. W przyszłości planuje Pan zwiększyć sprzedaż, co wiąże się z tym, że przekroczy Pan obroty 200 000 zł i stanie się Pan podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu do wniosku przesłanym z 26 kwietnia 2023 r. (wpływ 26 kwietnia 2023 r.) na zadane przez Organ pytania udzielił Pan następujących odpowiedzi:

1.Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków zawarte zostały w art. 120 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.). Zgodnie z brzmieniem art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku

od towarów i usług:

Przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się:

a) znaczki pocztowe lub skarbowe, stemple pocztowe, koperty pierwszego obiegu, ostemplowane materiały piśmienne i im podobne, ofrankowane, a jeżeli nieofrankowane, to uznane za nieważne i nieprzeznaczone do użytku jako ważne środki płatnicze (CN 9704 00 00),

b) kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.

W odniesieniu do powołanego wyżej artykułu proszę o jednoznaczne wskazanie, do których przedmiotów kolekcjonerskich zaliczane jest (...) obuwie, będące przedmiotem złożonego przez Pana wniosku? Proszę odrębnie wskazać dla każdego rodzaju obuwia.

Odpowiedź:

Sprzedawane (...) obuwie są to przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.Jaka jest klasyfikacja według Nomenklatury Scalonej (CN) dla (...) obuwia objętego zakresem wniosku? Proszę odrębnie wskazać dla każdego rodzaju obuwia.

Odpowiedź:

Klasyfikacja według Nomenklatury Scalonej (CN) dla (...) obuwia objętego zakresem wniosku: Kod PKWiU: 15.20.29, Kod CN: 6402 19 00, Kod CN: 6403 19 00, Kod PKWiU: 15.20.21, Kod CN: 6404 11 00, Kod CN 6404 19.

3.Czy posiada Pan dokumentację potwierdzającą, że (...) obuwie, objęte zakresem wniosku, stanowi egzemplarze kolekcjonerskie? Jeśli tak, proszę wymienić rodzaje tej dokumentacji, czy np. są to opinie uznanych ekspertów, publikacje informacyjne, literatura specjalistyczna – jakie?

Odpowiedź:

Posiada Pan dokumentację potwierdzającą (...). Publikacje informacyjne (…)

Pytanie

Czy po zarejestrowaniu się jako czynny podatnik podatku VAT może Pan sprzedawać te przedmioty kolekcjonerskie na zasadzie specjalnej procedury VAT marża, korzystając z art. 120 ust. 1 ustawy o VAT?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, będzie Pan mógł sprzedawać wcześniej kupione buty z zastosowaniem specjalnej procedury opodatkowania marży, gdyż są to przedmioty kolekcjonerskie, a ich wartość kolekcjonerska wynika z tego, że jest ona wyższa niż pierwotna wartość producenta, oraz to, że nie występują one w bieżącej sprzedaży i są one zakupione od osób fizycznych, niebędących podatnikami VAT, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT. Przedmioty kolekcjonerskie (...), zostały zakupione w celu dalszej odsprzedaży, a od zakupu nie odliczył Pan podatku od towaru i usług. Konsultował Pan tą sprawę z innymi osobami prowadzącymi sklepy z (...) o wartości kolekcjonerskiej w Polsce lub innym kraju Unii Europejskiej, którzy również sprzedają według specjalnej procedury marży. W związku z powyższym uznaje Pan za zasadne sprzedawanie według procedury VAT marża – przedmioty kolekcjonerskie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług(t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwana dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (…).

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 29a ust. 1 ustawy:

Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego.

Jednakże w stosunku do dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków ustawa o podatku od towarów i usług zawiera szczególne procedury w zakresie obliczania podstawy opodatkowania.

Procedura marży uregulowana została przez ustawodawcę w Dziale XII ustawy Rozdziale 4 „Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków”.

I tak, w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się:

a)znaczki pocztowe lub skarbowe, stemple pocztowe, koperty pierwszego obiegu, ostemplowane materiały piśmienne i im podobne, ofrankowane, a jeżeli nieofrankowane, to uznane za nieważne i nieprzeznaczone do użytku jako ważne środki płatnicze (CN 9704 00 00),

b)kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705 00 00), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.

Z kolei w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT wskazano, że:

Zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Stosownie do art. 120 ust. 4 ustawy:

W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Opodatkowanie w systemie marży jest ograniczone do pewnej kategorii towarów oraz istotne jest przy tym, od kogo towary – tutaj przedmioty kolekcjonerskie – zostały nabyte.

I tak, w myśl art. 120 ust. 10 ustawy:

Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Zatem, zastosowanie procedury szczególnej w zakresie obliczania podstawy opodatkowania przy sprzedaży przedmiotów kolekcjonerskich spełniających definicję zawartą w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o VAT, uzależnione jest od statusu dostawcy tego towaru oraz procedury, w jakiej dokonano jego dostawy.

Z opisu sprawy wynika, że zajmuje się Pan kupnem i sprzedażą (...) obuwia, które kupuje Pan od osób fizycznych na umowę kupna-sprzedaży. (…). Ze względu na osiągane obroty, aktualnie korzysta Pan ze zwolnienia podmiotowego i nie jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT. W przyszłości planuje Pan jednak zwiększyć sprzedaż, co spowoduje, że przekroczy Pan obroty 200 tys. zł i stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Według Pana opinii, sprzedawane (...) obuwie jest przedmiotem kolekcjonerskim, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, podaje Pan, że (...) obuwie objęte zakresem wniosku jest sklasyfikowane wg Nomenklatury Scalonej pod kodami CN 6402 19 00, 6403 19 00, 6404 11 00, 6404 19.

Jako dokumentację potwierdzającą, że obuwie objęte przedmiotem złożonego wniosku jest przedmiotem kolekcjonerskim zgodnie w przepisami ustawy o podatku od towarów i usług przedstawił Pan linki do stron (...).

Pana wątpliwości dotyczą kwestii, czy po zarejestrowaniu się jako czynny podatnik podatku VAT będzie Pan mógł sprzedawać towary na zasadzie VAT marża – traktując (...) obuwie jako towar kolekcjonerski.

Zgodnie z powołanym wcześniej przepisem art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy, przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705 00 00), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.

Z kolei w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawodawca zwalnia od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

Wskazuje Pan, że nabywane (...) obuwie stanowi przedmiot kolekcjonerski, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług. Wbrew Pana stanowisku, w okolicznościach opisanych we wniosku, obuwie będące przedmiotem złożonego wniosku nie będzie zwolnione od podatku w odniesieniu do powołanego artykułu, nie stanowi bowiem przedmiotu uprawnionego do zwolnienia, wskazanego w przedmiotowym artykule.

Przywołany wcześniej przepis art. 120 ust. 1 pkt 2 ustawy odnosi się do konkretnych kodów CN i tylko towary mieszczące się w tej grupie mogą być opodatkowane zgodnie z art. 120 na zasadzie marży.

Skoro – jak Pan wskazuje w opisie sprawy – (...) obuwie według Nomenklatury Scalonej sklasyfikowane jest pod kodami CN 6402 19 00, 6403 19 00, 6404 11 00, 6404 19, to dla celów stosowania procedury marży nie może być uznawane za przedmiot kolekcjonerski, o którym mowa w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy. Wynika to z odniesienia się ustawodawcy w tym przepisie do kodu CN 9705 00 00.

Z powyższego wynika, że sprzedawane przez Pana (...) obuwie, (...) jest traktowane jako przedmiot kolekcjonerski, to nie spełnia definicji przedmiotów kolekcjonerskich określonej w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż (...) obuwie w żadnym przypadku nie stanowi przedmiotu kolekcjonerskiego w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym, przy sprzedaży nowego (...) obuwia, które w świetle ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowi przedmiotu kolekcjonerskiego określonego w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy, nie może Pan stosować rozwiązania przewidzianego w art. 120 ust. 4 ustawy – procedury VAT marża.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że sprzedawane przez Pana (...) obuwie nie spełnia podstawowego warunku uprawniającego do skorzystania z procedury VAT marża, czyli nie jest przedmiotem kolekcjonerskim w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego, w analizowanej sprawie, sprzedając (...) obuwie, nie będzie Panu przysługiwała możliwość skorzystania ze szczególnej procedury opodatkowania przedstawionej w art. 120 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z tym, Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisywanym stanie sprawy, bądź w stanowisku które nie zostały objęte pytaniem – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to

w szczególności kwestii prawidłowej kwalifikacji CN przedmiotowego obuwia.

W sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić również uwagę, że analiza publikacji informacyjnych dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników (linków do publikacji) dołączonych przez Pana.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00