Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 5 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.271.2023.2.JM
Możliwość pomniejszenia wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta o wysokość zaliczki na podatek dochodowy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 marca 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości pomniejszenia wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji prokurenta o wysokość zaliczki na podatek dochodowy. Uzupełnił go Pan – na wezwanie – pismem z 20 kwietnia 2023 r. (wpływ 20 kwietnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan osobą zatrudnioną na podstawie umowy o pracę w wymiarze pełnego etatu oraz jednocześnie pełniącą funkcję prokurenta samoistnego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, do czego został Pan powołany uchwałą przez Zarząd spółki. Oprócz wynagrodzenia z tytułu umowy o pracę pobiera Pan wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji prokurenta. Jest to wynagrodzenie stałe, miesięczne od którego potrącana jest składka zdrowotna. Nie pobierana jest zaliczka na podatek dochodowy. Przy rozliczeniu rocznym wynagrodzenie z tytułu pełnionej prokury (PIT-11) zakwalifikowane jest jako przychody z innych źródeł, od których w zależności od wysokości dochodu zobowiązany jest Pan samodzielnie odprowadzić podatek (pracodawca przy Pana rozliczeniu miesięcznym nie ma obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy).
Pytanie
Czy jest możliwość wystąpienia do pracodawcy o potrącanie z Pana miesięcznego wynagrodzenia z tytułu pełnionej prokury samoistnej oprócz składki zdrowotnej także zaliczki na podatek dochodowy?
Pana stanowisko w sprawie
Chciałby Pan, aby to pracodawca potrącał Panu zaliczkę na podatek dochodowy, po to aby przy rozliczeniu rocznym nie dochodziło do sytuacji wymagającej jednorazowej, dużej dopłaty do podatku z Pana strony. Pana przychody z tytułu umowy o pracę kwalifikują Pana do 32% grupy podatkowej. Dodatkowy podatek z tytułu pełnienia prokury samoistnej, który sam musi Pan odprowadzić jednorazowo przy rozliczeniu rocznym stanowi dla Pana duże obciążenie. Nie widzi Pan problemu w tym, aby na Pana wniosek pracodawca potrącał Panu podatek już przy wynagrodzeniu miesięcznym. Pana wynagrodzenie byłoby niższe, ale nie powstawałoby jednorazowe duże obciążenie podczas rozliczenia rocznego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W świetle art. 11 ust. 1 tej ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
W treści art. 10 ust. 1 powołanej ustawy, zostały określone źródła przychodów i zgodnie z pkt 1, 2 i 9 tego artykułu:
Źródłami przychodów są:
‒stosunek pracy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
‒działalność wykonywana osobiście;
‒inne źródła.
Artykuł 12 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Na podstawie art. 13 pkt 7 ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.
Natomiast w myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12–14 i art. 17.
Zwrot „w szczególności” użyty w art. 20 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że ustawodawca jedynie przykładowo wskazał, jakie przychody należy zaliczyć do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9. Katalog ten nie jest więc zamknięty.
Oznacza to, że do „innych źródeł” należy zakwalifikować wszelkie przychody, których nie można zaliczyć do któregokolwiek z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8b ustawy.
Jak wynika z treści wniosku, jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę oraz pełni Pan funkcję prokurenta samoistnego w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością. Do pełnienia funkcji prokurenta został Pan powołany uchwałą przez zarząd Spółki. Od wynagrodzenia z tytułu prokury pracodawca nie odprowadza zaliczki na podatek dochodowy. Chciałby Pan upoważnić Spółkę do naliczania od Pana wynagrodzenia z tytułu prokury zaliczki na podatek dochodowy.
Instytucja prokury uregulowana została w art. 1091 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.) i należy do pełnomocnictw szczególnego rodzaju. Zgodnie z tym przepisem:
Prokura jest pełnomocnictwem udzielonym przez przedsiębiorcę podlegającego obowiązkowi wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej albo do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, które obejmuje umocowanie do czynności sądowych i pozasądowych, jakie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.
Zatem, prokura jest to pełnomocnictwo udzielane przez przedsiębiorcę podlegającego wpisowi do rejestru przedsiębiorców w zakresie czynności związanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Innymi słowy, jest formą (postacią) umocowania do działania w cudzym imieniu, opartą na oświadczeniu reprezentowanego. Udzielenie prokury jest przy tym uznawane za jednostronną czynność prawną. Do udzielenia prokury wystarczające jest zatem złożenie oświadczenia woli przez podmiot do tego uprawniony.
W przedstawionym zdarzeniu przyszłym istotnym jest, że tytułem wypłaty wynagrodzenia Panu jako prokurentowi jest stosowna uchwała zarządu. To oznacza, że przychodu z tytułu wykonywania prokury nie można zaliczyć do przychodu ze stosunku pracy – prokura nie jest wykonywana na podstawie umowy o pracę. Przychodu prokurenta nie można również zaliczyć do przychodu, o którym mowa w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mówiącego o przychodach otrzymanych przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych lub innych organów stanowiących osób prawnych. Jak już powyżej stwierdzono prokura jest pełnomocnictwem. Pełnomocnictwo jest umocowaniem wyłącznie do dokonywania czynności prawnych w imieniu i na rzecz osoby je dającej. Nie jest to powołanie do organów Spółki. To oznacza, że przychodów uzyskiwanych z tytułu pełnienia prokury nie można zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.
Prokura wykonywana na mocy powołania stanowi jednak szczególne pełnomocnictwo do dokonywania określonych czynności prawnych w imieniu i na rzecz podmiotu dającego umocowanie (powołanie do dokonywania czynności) prokurentowi.
Wobec powyższego świadczenie pieniężne przyznane i wypłacane prokurentowi na mocy uchwały zarządu za sprawowanie przez niego funkcji prokurenta należy zakwalifikować do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł – na podstawie art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na mocy art. 42a ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania
W świetle przytoczonych powyżej przepisów, wskazuję, że Spółka, w której pełni Pan funkcję prokurenta nie będzie jako płatnik zobowiązana do poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłaty Panu wynagrodzenia na podstawie uchwały zarządu. Spółka zobowiązana będzie jedynie do sporządzenia i przekazania prokurentowi, jak i właściwemu urzędowi skarbowemu, informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11), na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z określeniem rodzaju przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Brak obowiązku pobierania w ciągu roku zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzenia prokurenta na mocy uchwały o powołaniu skutkuje tym, że to Pan jako prokurent ma obowiązek samodzielnie naliczyć w zeznaniu rocznym i odprowadzić obliczony przez siebie należny podatek dochodowy. Oznacza to, że obowiązek odprowadzenia podatku ciąży na podatniku (prokurencie). Ustawodawca nie przewidział przy tym możliwości umownego przeniesienia tych obowiązków na inny podmiot.
Tym samym, nie ma Pan możliwości wystąpienia do pracodawcy o potrącanie z Pana miesięcznego wynagrodzenia z tytułu pełnionej prokury samoistnej zaliczki na podatek dochodowy. Na podstawie otrzymanej od Spółki informacji PIT-11 jest Pan obowiązany do samodzielnego obliczenia, wykazania w zeznaniu rocznym i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku dochodowego od osób fizycznych.
Pana stanowisko jest więc nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒ Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒ w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right