Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.159.2023.3.KD
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 lutego 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 10 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan pismami, które wpłynęły 13 kwietnia 2023 r. oraz 18 kwietnia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów, a wybraną przez Pana formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
W ramach swojej działalności wykonuje Pan usługi obejmujące:
-analizowanie wymagań wyznaczonej specyfikacji sieci komputerowej w zakresie funkcjonalnym i wydajnościowym,
-projektowanie i rozwijanie technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (w szczególności rozwój bezpieczeństwa LAN, WAN, DC, WLAN),
-sporządzanie dokumentacji technicznej w formie graficznej oraz opisowej w zakresie sieci i systemów komputerowych,
-prowadzenie testów funkcjonalnych, wydajnościowych oraz eliminowanie pojedynczych punktów awarii zaprojektowanych sieci i systemów komputerowych.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydaną (…) sygn. (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Kopia wskazanej opinii została załączona do wniosku.
Nie będzie Pan podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie będzie korzystał z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie będzie prowadzić apteki, nie będzie sprzedawać, ani kupować wartości dewizowych oraz nie będzie sprzedawać części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych.
Ponadto, nie wytwarza Pan wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Nie będzie świadczył Pan także usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie nastąpiła również sytuacja, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2540 ze zm. ), czyli nie będzie Pan podejmował działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem; w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków; samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że wniosek dotyczy okresu podatkowego od 2022 r. oraz lat następnych jeżeli stan faktyczny nie ulegnie zmianie. Zgodnie ze wskazaniem w stanowisku, zdaniem Pana prowadzi Pan działalność w zakresie usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego złożył Pan na początku 2022 r. Nie uzyskuje Pan wynagrodzenia w związku ze świadczeniem usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.3), z wyłączeniem pobierania w trybie on-linie.
Jak wskazał Pan w opisie sprawy „(…) W ramach swojej działalności wykonuje Pan usługi obejmujące: analizowanie wymagań wyznaczonej specyfikacji sieci komputerowej w zakresie funkcjonalnym i wydajnościowym, projektowanie i rozwijanie technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (w szczególności rozwój bezpieczeństwa LAN, WAN, DC, WLAN), sporządzanie dokumentacji technicznej w formie graficznej oraz opisowej w zakresie sieci i systemów komputerowych, prowadzenie testów funkcjonalnych, wydajnościowych oraz eliminowanie pojedynczych punktów awarii zaprojektowanych sieci i systemów komputerowych.” Jednocześnie wskazuje Pan, że precyzyjnie i wyczerpująco opisał usługi jakie świadczy w ramach działalności gospodarczej. Co więcej w opisie sprawy wskazał Pan, pod jakim PKWiU (zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego) mieszczą się usługi, które Pan świadczy i dołączył kopię opinii z GUS. Przy tym oczekuje Pan od Organu interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Zatem to, czy w ramach „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” nie zajmuje się Pan usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi leży w gestii Organu. Organ na podstawie opisu przedstawionego przez Pana powinien ocenić, czy będzie Pan zajmował się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi stwierdzając, czy jest możliwość, czy też nie ma możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Skoro oczekuje Pan interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%, Organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego przez Pana opisu świadczonych usług, czy nie znajduje do nich żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz czy nie znajduje do nich inna stawka podatku niż 8,5%. Skoro przepisy ustawy wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla usług w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi, to w gestii Organu jest ocenienie, czy usługi świadczone przez Pana wpisują się w usługi w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi. Tym samym w gestii Organu a nie Pana jest ocena, czy Pan w ramach „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” nie zajmuje się Pan usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.
Potwierdza to m.in. wyrok NSA z 31 marca 2021 r., sygn. akt I FSK 2364/19, czy też wyrok NSA z 23 listopada 2021 r., sygn. akt II FSK 1049/21. Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie u.z.p.d. ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę. W wyroku NSA I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(…) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidualnej. (…)”. W wyroku NSA sygn. akt II FSK 1049/21 wskazano m.in. „(…) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy. (…)”.
Przykładowe interpretacje wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
-z 6 grudnia 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.754.2022.3.MGR - brak takowego potwierdzenia,
-z 13 września 2022 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.571.2022.2.MGR - również brak potwierdzenia,
-z 27 stycznia 2022 r., Nr 0115-KDIT1.4011.785.2021.2.JG - również brak potwierdzenia.
Dodał Pan, że szczegółowo i precyzyjnie opisał zakres świadczonych usług. To po stronie Organu leży ciężar oceny, czy są one w jakikolwiek sposób związane z oprogramowaniem, a co za tym idzie jaka stawka ryczałtu jest adekwatna w przypadku świadczonych przez Pana usług.
Wskazał Pan, że nie posiada innych powiązań z kontrahentami niż te, które bazują na aktualnej współpracy.
Spełniony będzie warunek, że w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskał/uzyska Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym opłacany jest ryczałt, uzyskał Pan przychody z tej działalności wykonywanej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem 62.01.12.0 wykonuje Pan następujące czynności:
·Analizowanie wymagań wyznaczonej specyfikacji sieci komputerowej w zakresie funkcjonalnym i wydajnościowym
Analiza polega na zapoznaniu się z urządzeniami pracującymi w sieci komputerowej klientów, ich strukturą, topologią, charakterystyką pracy oraz specyfikacją. Każde urządzenie musi Pan przeanalizować pod kątem funkcjonalnym, w jakim celu jest stosowane, np. czy to rozwiązanie łączy ze sobą wszystkie punkty końcowe, czy urządzenie jest postawione na styku z Internetem, czy urządzenie łączy pozostałe lokalizacje/oddziały danej firmy. Oprócz weryfikacji funkcjonalnej, należy również ocenić wydajnościowo rozwiązania w sieci, a wiec zapoznać się ze specyfikacją urządzeń pracujących w danej firmie, ilością tych urządzeń, ilością ruchu, rodzajem urządzeń i na tej podstawie przeanalizować czy rozwiązania fizyczne są w stanie obsłużyć taki wolumen ruchu i jego aspekty zabezpieczyć nie powodując opóźnień w działaniu sieci;
·Projektowanie i rozwijanie technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (w szczególności rozwój bezpieczeństwa LAN, WAN, DC, WLAN)
Po zakończeniu pierwszego etapu (jak wyżej) i zapoznaniu się z wymaganiami klienta następuje etap projektowania i rozwijania technologii. Polega to na przeprojektowaniu całej lub częściowej topologii sieci tak, aby zapewnić najwyższe bezpieczeństwo oraz najmniejszy z możliwych czasów opóźnień połączenia. Jeśli uzna Pan, że dane urządzenie nie jest wystarczająco wydajne np. zapewniając dostęp do Internetu w sposób bezpieczny, musi nie tylko dobrać odpowiednie inne urządzenie ale zaplanować jego wymianę i zapewnić połączenie z pozostałymi lokalizacjami i oddziałami. Jeśli analiza topologii wykazała opóźnienia spowodowane nieprawidłową budową sieci ,jak np. niepotrzebne ścieżki połączenia, zadaniem Pana jest usunięcie tych punktów w taki sposób, aby funkcjonalność sieci nie została naruszona. W projektowaniu zapewnia Pan również odpowiednie rozłożenie punktów dostępowych tak aby zapewnić dostęp do WiFi w sposób bezpieczny w różnych miejscach wskazanych przez klienta.
·Sporządzanie dokumentacji technicznej w formie graficznej oraz opisanej w zakresie sieci i systemów komputerowych
Trzecim etapem jest sporządzenie dokumentacji wszystkich prac i zmian w topologii, które zostały zaproponowane i zmienione. Dokumentacja ta powstaje aby klient miał informacje na temat aktualnej topologii sieci, jej funkcjonalności i wydajności. A więc zawiera rysunek z fizycznej budowy sieci komputerowej, używanych urządzeń, itp.
·Prowadzenie testów funkcjonalnych, wydajnościowych oraz eliminowanie pojedynczych punktów awarii zaprojektowanych sieci i systemów komputerowych
To jest ostatni etap prac. Polega na weryfikacji, czy wszystkie zmiany w topologii sieci zapewniły poprawne jej funkcjonowanie, czy firma ma połączenie z pozostałymi oddziałami/lokalizacjami w sposób bezpieczny. Weryfikowana jest również redundancja, a więc, czy zaproponowana topologia jest odporna na awarie – np. podczas wyłączenia jednego z fizycznych urządzeń, czy sieć jest w stanie funkcjonować na pozostałych nie dając odczuć tego pracownikom danej firmy. Jeśli podczas takich testów zostanie wykryta jakakolwiek nieprawidłowość, następuje etap weryfikacji ponownej topologii i zmiana jej w taki sposób, aby usunąć wykrytą nieprawidłowość.
Pytanie
Czy usługi wskazane w stanie faktycznym, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2540 ze zm. )?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana opinii, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm., dalej: „u.z.p.d.”) osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 6 ust. 1 uzpd, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 u.z.p.d., użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Usługi, które Pan świadczy są oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 62.01.12.0 i mogą zostać dopuszczone do ryczałtu.
Zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie 62.01.12.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Wobec czego grupowanie to dotyczy wyłącznie usług pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych, a nie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wykonując swoje czynności nie doradza Pan kontrahentowi odnośnie oprogramowania, ale przygotowuje systemy bezpieczeństwa komputerowego i przygotowuje projekty technologii informatycznych, w wyniku których nie powstaje żadne oprogramowanie.
Mając na uwadze przedstawioną powyżej analizę przepisów należy uznać, że usługi wykonywane przez Pana sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod. 62.01.12.0 powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit a) u.z.p.d.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
-prowadzenia aptek,
-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:
a) związanych z wydawaniem:
– pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
– pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
– pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
– oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W myśl art. art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:
-prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi obejmujące:
·analizowanie wymagań wyznaczonej specyfikacji sieci komputerowej w zakresie funkcjonalnym i wydajnościowym,
·projektowanie i rozwijanie technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (w szczególności rozwój bezpieczeństwa LAN, WAN, DC, WLAN),
·sporządzanie dokumentacji technicznej w formie graficznej oraz opisowej w zakresie sieci i systemów komputerowych,
·prowadzenie testów funkcjonalnych, wydajnościowych oraz eliminowanie pojedynczych punktów awarii zaprojektowanych sieci i systemów komputerowych.
‒wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane zostały w PKWiU 62.01.12.0, tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych;
‒od 2022 r. wybrał Pan formę opodatkowania - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i taką formę opodatkowania zamierza Pan kontynuować w latach następnych;
‒na początku 2022 r. złożył Pan stosowane oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
‒do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
‒Pana przychód w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym opłacany jest ryczałt, nie przekroczył limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
‒w uzupełnieniu wniosku przedstawił Pan szczegółowy opis świadczonych usług w ramach PKWiU 62.01.12.0.
W tym miejscu pokreślić należy, że zgodnie z wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r., wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, klasa 62.01 – „usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
-pisanie programów na zlecenie użytkownika,
-projektowanie stron internetowych.
Klasa ta nie obejmuje:
-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
-usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
-usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.
W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje m.in. PKWiU 62.01.12.0 - Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
W świetle wyjaśnień do PKWiU 2015 oraz przedstawionego w uzupełnieniu wniosku szczegółowego opisu świadczonych usług w ramach PKWiU 62.01.12.0 wynika, że opisane usługi nie są związane z oprogramowaniem.
Mając zatem na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony przez Pana opis sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Należy mieć na uwadze, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 - były jednak usługami związanymi oprogramowaniem, wówczas uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Informujemy, że nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, w związku z czym nie jesteśmy obowiązani, ani uprawnieni do oceny załączonej do wniosku ORD-IN opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, jesteśmy związani wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana i Pana stanowiskiem.
Odnosząc się do powołanych przez Pana interpretacji wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą konkretnych, indywidualnych spraw podjętych w określonych stanach faktycznych (zdarzeniach przyszłych) i są wiążące tylko w tych sprawach, w których zostały wydane.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right