Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.153.2023.1.RMA
Brak opodatkowania wpłacanych składek przez członków izby.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku opodatkowania opłacanych składek członkowskich przez członków Izby. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest izbą handlową, której podstawowym zadaniem jest ochrona praw i reprezentowanie interesów, w tym interesów gospodarczych zrzeszonych w Izbie członków wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego, jak również wobec innych organizacji krajowych i zagranicznych.
Celami Izby są także wskazane w statucie:
‒wspieranie rozwoju stosunków gospodarczych, handlowych oraz kulturowych między Polską a A.;
‒realizowanie krajowych i międzynarodowych inicjatyw o charakterze gospodarczym i kulturowym;
‒współpraca z organami władzy samorządowej i państwowej w Polsce i w A w zakresie przedsięwzięć gospodarczych, finansowych i kulturowych;
‒współpraca z Ambasadą A. w Polsce oraz Ambasadą Rzeczypospolitej Polskiej w B;
‒utrzymywanie i rozwijanie sieci kontaktów z organizacjami na terenie A. oraz z innymi Izbami za granicą;
‒aktywna promocja wydarzeń w polskiej i (…) gospodarce oraz kulturze;
‒prowadzenie badań, szczególnie na temat stosunków gospodarczych, handlowych i kulturowych pomiędzy A. a Polską;
‒organizowanie regularnych spotkań biznesowych w wybranych miastach w Polsce i A.;
‒wspieranie w kojarzeniu partnerów gospodarczych;
‒wspieranie obecności w Polsce (…) podmiotów gospodarczych;
‒działanie na rzecz rozwoju przedsiębiorczości;
‒udział w tworzeniu i promowaniu najlepszych praktyk rynkowych;
‒występowanie do organów posiadających inicjatywę ustawodawczą z wnioskami oraz opiniami w zakresie wyznaczonym zadaniami Izby.
Cele i zadania Izby są realizowane poprzez:
‒aktywną współpracę i utrzymywanie stałego kontaktu z organami władzy państwowej i samorządowej oraz organizacjami w Polsce i A;
‒organizowanie i wspieranie wydarzeń związanych z działalnością (…) podmiotów gospodarczych w Polsce oraz stosunkami gospodarczymi pomiędzy A. a Polską, w szczególności w postaci konferencji, seminariów i warsztatów;
‒współpracę z organizacjami pracodawców i izbami gospodarczymi w A.;
‒uczestnictwo w wydarzeniach promujących polsko- (…) stosunki gospodarcze, handlowe i kulturowe;
‒prowadzenie badań oraz popularyzację wiedzy ekonomicznej, prawniczej i organizacyjnej - w szczególności w zakresie stosunków pomiędzy Polską a A;
‒zbieranie i propagowanie wśród członków i innych zainteresowanych podmiotów informacji na temat bieżącej sytuacji gospodarczej i prawnej przedsiębiorców w Polsce, w szczególności przez działalność grup roboczych;
‒organizowanie zebrań, spotkań i seminariów dla członków Izby i innych zainteresowanych podmiotów;
‒udzielanie pomocy członkom Izby w różnych formach i zakresie;
‒organizowanie logistycznego wsparcia w zakresie kontaktowania członków Izby i innych zainteresowanych z oferującymi usługi prawne, doradcze lub tłumaczeniowe;
‒prowadzenie działalności gospodarczej (wyłącznie dla realizacji celów statutowych, zgodnie z obowiązującym prawem).
Izba jest organizacją o charakterze non-profit. Majątek Izby powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, z własnej działalności i dochodów z majątków organizacji. Dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Izbę służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków Izby.
Członkostwo w Izbie jest dobrowolne. Członkami Izby mogą zostać pracodawcy będący: (i) osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, (ii) osobami prawnymi, a także (iii) jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, zainteresowani rozwojem i wspieraniem polsko- (…) relacji gospodarczych, handlowych i kulturowych.
Członkowie Izby są zobowiązani do uiszczania corocznej składki członkowskiej, której wysokość, termin oraz zasady płatności ustalane są corocznie na podstawie uchwały Zarządu. Nowi członkowie Izby są zobowiązani do uiszczenia składki należnej za rok, w którym nastąpiło uzyskanie przez nich statusu Członka. Wysokość składki członkowskiej (…) jest zależna tylko i wyłącznie od liczby pracowników zatrudnianych przez członka Izby, nie wpływa na sposób traktowania członka ani nie daje żadnych dodatkowych przywilejów czy korzyści. Zapłata składki następuje na podstawie wystawionej przez Izbę i doręczonej członkowi noty, w terminie i na rachunek wskazane na nocie.
Wpływy ze składek członkowskich są przeznaczane wyłącznie na pokrycie ogólnych kosztów funkcjonowania Izby, która wypełnia swoje zadania statutowe na rzecz ogółu zrzeszonych w niej członków. Członkowie Izby nie mają bezpośredniego wpływu na ich wydatkowanie. Opłacie członkowskiej nie odpowiadają świadczenia czy korzyści otrzymywane przez poszczególnych członków Izby, bo działania realizowane przez Izbę w ramach celów statutowych nie są zindywidualizowane.
Pytanie
Czy w świetle przepisów art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) składki członkowskie opłacane przez członków Izby podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem VAT, podlegają:
1.Odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.Eksport towarów;
3.Import towarów na terytorium kraju;
4.Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do treści art. 8 ust. 1 ww. Ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1.Przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2.Zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3.Świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Za odpłatne świadczenie usług, zgodnie art. 8 ust. 2 ww. Ustawy, uznaje się również:
1.Użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2.Nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Pod pojęciem usługi należy zatem rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy. Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym łącznie spełnione następujące warunki:
‒w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
‒świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Tak więc w przypadku uznania danego świadczenia za usługę w rozumieniu ustawy o VAT, powinien przede wszystkim istnieć bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia, odnoszący wymierną korzyść. Dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to konkretne świadczenie.
W opinii Wnioskodawcy czynność zapłaty składki członkowskiej na rzecz Izby nie wypełnia przesłanek żadnego ze zdarzeń wskazanych w wyżej cytowanych przepisach ustawy, a co za tym idzie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Aby daną transakcję uznać za świadczenie usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT pomiędzy stronami musi zaistnieć stosunek zobowiązaniowy. Stosownie do treści art. 353 § 1 i § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2018 r. poz. 1025 z późn. zm.) zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien to świadczenie spełnić. Świadczenie natomiast może polegać na działaniu lub zaniechaniu. Pojęcie świadczenia w ścisłym tego słowa znaczeniu odnosi się do wymaganego, zgodnego z treścią zobowiązania, zachowania dłużnika. W niniejszym stanie faktycznym Izby i jej członków taki stosunek zobowiązaniowy nie łączy. Izba otrzymuje składkę członkowską od członków z tytułu samego członkostwa. To nie obliguje Izby w żaden sposób do wykonania zindywidualizowanych świadczeń na rzecz swoich poszczególnych członków, którym można przyporządkować zapłaconą składkę jako wynagrodzenie za to świadczenie. Czynność zapłaty składki członkowskiej jest dla jej członków czynnością jednostronną, pieniężną i nieekwiwalentną. Charakter składki ponoszonej z tytułu członkostwa w Izbie jest wyłącznie przekazaniem określonej kwoty pieniędzy na utrzymanie oraz realizację celów statutowych Izby i nie jest związane z odpłatnością za świadczenie jakichkolwiek usług.
Tak więc składki członkowskie wypłacane na rzecz Izby nie podlegają opodatkowaniu VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towaróww rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).
Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie niebędące dostawą towarów i świadczone na rzecz innego podmiotu. Powołane przepisy wskazują, że pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do „grona” usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy.
Zatem każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
‒w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (wierzyciel/nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
‒świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy przy tym podkreślić, że oba ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało - jako usługa - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.
Pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu sprzedającego towar lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).
Wskazać należy, że kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przykładowo w wyroku z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council przeciwko Commissioners of Customs and Excise TSUE uznał, że określoną czynność można uznać za wykonaną odpłatnie, jeśli istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto gdy odpłatność za otrzymane świadczenie pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miała być opodatkowana VAT.
Na uwagę zasługuje także orzeczenie z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93 R. J. Tolsma przeciwko Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden, gdzie podkreślono, że usługi świadczone są za wynagrodzeniem wyłącznie, jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą, na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.
Uwzględniając powyższe, jak również stanowisko Trybunału zaprezentowane w sprawie C‑102/86 Apple and Pear Development, zgodnie z którym korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni, bo usługobiorcą jest cała branża a nie konkretny plantator), nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane VAT, stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność, która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak jest bezpośredniego związku pomiędzy płatnością a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie. Powyższe rozważania nie mogą być jednak, co do zasady, stosowane wobec wszystkiego rodzaju składek członkowskich. Jeżeli bowiem określona organizacja została utworzona także w celu wykonywania na rzecz swoich członków jednego, czy kilku konkretnych świadczeń, to w tym przypadku składkę na jej rzecz można potraktować jako zapłatę za określone świadczenie (usługę).
Dana czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można stwierdzić, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Taka konstrukcja definicji świadczenia jest wyrazem zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji dokonywanych w ramach profesjonalnego obrotu gospodarczego.
Należy zauważyć, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywane będą przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotne dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy towarów lub świadczenia usług mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo izbą handlową, której podstawowym zadaniem jest ochrona praw i reprezentowanie interesów, w tym interesów gospodarczych zrzeszonych w Izbie członków wobec związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji rządowej oraz organów samorządu terytorialnego, jak również wobec innych organizacji krajowych i zagranicznych.
Izba jest organizacją o charakterze non-profit. Majątek Izby powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, z własnej działalności i dochodów z majątków organizacji. Dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez Izbę służy wyłącznie realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między członków Izby.
Członkostwo w Izbie jest dobrowolne. Członkowie Izby są zobowiązani do uiszczania corocznej składki członkowskiej, której wysokość, termin oraz zasady płatności ustalane są corocznie na podstawie uchwały Zarządu. Wysokość składki członkowskiej jest zależna tylko i wyłącznie od liczby pracowników zatrudnianych przez członka Izby, nie wpływa na sposób traktowania członka ani nie daje żadnych dodatkowych przywilejów czy korzyści.
Wpływy ze składek członkowskich są przeznaczane wyłącznie na pokrycie ogólnych kosztów funkcjonowania Izby, która wypełnia swoje zadania statutowe na rzecz ogółu zrzeszonych w niej członków. Członkowie Izby nie mają bezpośredniego wpływu na ich wydatkowanie. Opłacie członkowskiej nie odpowiadają świadczenia czy korzyści otrzymywane przez poszczególnych członków Izby, bo działania realizowane przez Izbę w ramach celów statutowych nie są zindywidualizowane.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy składki członkowskie opłacane przez członków Izby podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w świetle art. 8 ust. 1 ustawy.
Biorąc pod uwagę cyt. wyżej przepisy ustawy zauważyć należy, że aby dana czynność (dostawa towarów, czy też świadczenie usług) podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego. Otrzymana zapłata powinna być zatem konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.
Aby ustalić zasady opodatkowania danej czynności dokonanej w zamian za wynagrodzenie, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy czynności te skutkują uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez wpłacającego – tj. w tym przypadku przez członka Izby, który dokonuje zapłaty składki członkowskiej.
W analizowanej sprawie wskazali Państwo, że wysokość składki członkowskiej jest zależna tylko i wyłącznie od liczby pracowników zatrudnianych przez członka Izby, nie wpływa na sposób traktowania członka ani nie daje żadnych dodatkowych przywilejów czy korzyści. Wpływy ze składek członkowskich są przeznaczane wyłącznie na pokrycie ogólnych kosztów funkcjonowania Izby, która wypełnia swoje zadania statutowe na rzecz ogółu zrzeszonych w niej członków. Członkowie Izby nie mają bezpośredniego wpływu na ich wydatkowanie. Opłacie członkowskiej nie odpowiadają świadczenia czy korzyści otrzymywane przez poszczególnych członków Izby, bo działania realizowane przez Izbę w ramach celów statutowych nie są zindywidualizowane.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że skoro opłaty wnoszone przez członków Izby nie są zapłatą za jakiekolwiek czynności dokonywane przez Państwa na ich rzecz, to w konsekwencji nie stanowią one wynagrodzenia za świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right