Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.66.2023.1.MD

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem zakup autobusów zeroemisyjnych oraz brak opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępnienia Spółce sp. z o.o. autobusów zeroemisyjnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 23 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem zakup (...) autobusów zeroemisyjnych oraz brak opodatkowania podatkiem VAT nieodpłatnego udostępnienia Spółce sp. z o.o. (...) autobusów zeroemisyjnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca –X z siedzibą w X (dalej: X, Związek lub Wnioskodawca) jest związkiem międzygminnym, o którym mowa w art. 64 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 559). Zadania X obejmują m.in. organizację i realizację komunikacji zbiorowej, w tym określanie potrzeb przewozowych, opracowywanie rozkładów jazdy i ich publikacja, zawieranie umów z przewoźnikami, integracja systemu transportu pasażerskiego.

Jednym z członków – założycieli X w X jest Gmina, na rzecz której X świadczy usługi transportowe między innymi w ramach Komunikacji Lokalnej (wewnętrznej) na podstawie umowy nr …..z dnia (...) marca 2020 r. Na liniach Komunikacji Lokalnej (wewnętrznej) transport odbywa się w sposób nieodpłatny dla pasażerów. Y. jako gmina członkowska wnosi do X dotację podmiotową.

X posiada aktualnie zawartą jedną umowę, której przedmiotem jest między innymi świadczenie przez przewoźników zewnętrznych autobusowych usług przewozowych w zakresie regularnego przewozu osób na liniach komunikacyjnych przebiegających w granicach administracyjnych Miasta. Umowa ta będzie obowiązywać do dnia (...) lutego 2023 roku z możliwością jej przedłużenia.

Tabor autobusowy wykorzystywany obecnie w komunikacji publicznej w Y.  w 100% zasilany jest olejem napędowym.

Zgodnie z przeprowadzoną przez Miasto „Analizą kosztów i korzyści wykorzystania autobusów zeroemisyjnych na potrzeby świadczenia usług komunikacji miejskiej w X.” (listopad 2021 r.) za najkorzystniejszy przyjęto wariant związany z zakupem (...) autobusów elektrycznych i wycofaniem wszystkich autobusów dotychczas stosowanych w ramach Komunikacji Lokalnej (wewnętrznej).

Głównym atutem przyjętego rozwiązania są przede wszystkim względy ekologiczne – brak spalania paliwa, co w efekcie powoduje brak emisji do atmosfery zanieczyszczeń środowiskowych takich jak tlenki siarki, tlenki azotu, węglowodory czy też bardzo szkodliwe dla zdrowia cząstki stałe. Co więcej, autobusy te cechuje zmniejszenie hałasu w pojeździe i na zewnątrz niego. Rozwiązanie oparte na napędzie elektrycznym ponadto powoduje uniezależnienie transportu publicznego od dostępności paliw konwencjonalnych.

W odpowiedzi na powyższe w grudniu 2021 r. X, jako organizator transportu publicznego, w porozumieniu z Gminą złożył do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”) wniosek o dofinansowanie projektu pn. „….”) w formie dotacji i w formie pożyczki na zakup (...) autobusów elektrycznych z przeznaczeniem na ich wykorzystanie do obsługi Komunikacji Lokalnej (wewnętrznej). Po trwającym w okresie grudzień 2021 – lipiec 2022 r. etapie oceny wniosku i negocjacji warunków umów o dofinansowanie w formie dotacji i pożyczki, we wrześniu 2022 r. X zawarł stosowne umowy z NFOŚiGW.

Planowany efekt ekologiczny projektu to:

-zmniejszenie emisji CO2 – 74 826 180,00 kg/rok (74,82618 Mg/rok);

-ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) – 27,01 kg/rok (0,02701 Mg/rok);

-ograniczenie emisji tlenków azotu – 1 728,56 kg/rok (1, 728560 Mg/rok).

Planowane efekty społeczne projektu to:

-polepszenie komfortu, zdrowia i jakości życia mieszkańców dzięki poprawie jakości powietrza w mieście ….;

-promocja elektromobilności oraz idei transportu zrównoważonego ekologicznie;

-wzrost poziomu wiedzy i świadomości mieszkańców Y. w zakresie ekologii i ochrony środowiska;

-zmiana zachowań komunikacyjnych mieszkańców poprzez ograniczenie korzystania z samochodów na rzecz zrównoważonej ekologicznej i nowoczesnej komunikacji miejskiej.

X będzie beneficjentem oraz podmiotem zarządzającym projektem przy współpracy Miasta.

Zakupione autobusy będą stanowić własność Wnioskodawcy, tj. X w X. Natomiast X po ich nabyciu przekaże je do użytkowania na podstawie umowy użyczenia Spółce sp. z o.o. z siedzibą w X.

Sp. z o.o. będzie (...) autobusami wykonywać na zlecenie X usługi transportowe w ramach Komunikacji Lokalnej (wewnętrznej) na terenie Miasta.

Całkowity koszt inwestycji to …..złotych brutto. Faktury dokumentujące nabycie (...) autobusów będą wystawione na rzecz X.

X jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który wykonuje działalność gospodarczą w zakresie pasażerskiego transportu lądowego, a która to działalność podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pytania

1) Czy Podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem zakup (...) autobusów zeroemisyjnych na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

2) Czy nieodpłatne udostępnienie na podstawie umowy użyczenia przez X Spółce sp. z o.o. z siedzibą w X (...) autobusów zeroemisyjnych będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem (...) autobusów zeroemisyjnych na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Państwa zdaniem nieodpłatne udostępnienie na podstawie umowy użyczenia przez X Spółce sp. z o.o. z siedzibą w X (...) autobusów zeroemisyjnych nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT

Definicja umowy użyczenia zawarta została w art. 710 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z tym artykułem przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy. W wyniku wydania przedmiotu umowy (rzeczy ruchomej bądź nieruchomości) nie dochodzi jednak do przysporzenia kosztem majątku użyczającego, jako że użyczony przedmiot umowy pozostaje w jego majątku.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych; nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Na podstawie powyższego przepisu uznać należy, iż opodatkowaniu podatkiem VAT w określonych sytuacjach podlegać będzie umowa użyczenia, tzn. oddanie rzeczy do bezpłatnego używania. Stanowisko takie prezentują organa skarbowe (np. pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z 21 lutego 2005r., znak: IS.II/2-443/262/04).

Aby jednak użyczenie rzeczy uznane mogło zostać na równi z odpłatnym świadczeniem usługi, a tym samym powstał obowiązek naliczenia przez użyczającego podatku VAT muszą zostać spełnione następujące warunki:

- świadczenie musi być wykonane na rzecz osób, o których mowa w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, ten warunek w przypadku X nie jest spełniony, ponieważ umowa użyczenia będzie zawarta ze Spółką sp. z o.o. z siedzibą w X, a nie z żadnym enumeratywnie wymieniony w przepisie podmiotem,

- świadczenie nie jest związane z prowadzoną przez użyczającego działalnością gospodarczą, i ten warunek nie będzie w przypadku X spełniony nie będzie, ponieważ umowa użyczenia zostanie zawarta w związku z prowadzoną przez Związek działalnością gospodarczą, tj. przekazanie do używania autobusów sp. z o.o. nastąpi w związku z realizacją przez X transportu pasażerskiego na terenie Gminy do którego realizacji niezbędny jest tabor autobusowy. Zatem (w tym przypadku) niewątpliwym jest, iż użyczenie ma bezpośredni związek z prowadzoną przez X działalnością gospodarczą,

- podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tym świadczeniem w całości lub w części.

Aby powstał obowiązek podatkowy w związku z nieodpłatnym świadczeniem (umową użyczenia) konieczne jest również, by w związku z tą czynnością X przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabycia towarów lub usług związanych z nieodpłatnym świadczeniem. Uważają Państwo, iż również ten warunek nie jest spełniony w przypadku X, ponieważ po pierwsze zwierana umowa użyczenia nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT z tego powodu, iż w sprawie nie są spełnione dwie z pierwszych wymienionych powyżej przesłanek, tym samym brak jest po stronie X czynności opodatkowanej podatkiem VAT, a zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem przewidzianym w ustawie.

Zatem brak opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług przez X  podatkiem od towarów i usług powoduje pozbawienie Związku prawa do odliczenia podatku VAT związanego z zakupem przedmiotowych autobusów. Po drugie nabywane autobusy mają być finalnie wykorzystywane do świadczenia przez X usług przewozu pasażerskiego na terenie Gminy w ramach Komunikacji Lokalnej (wewnętrznej), w związku z czym tym bardziej brak jest związku wykorzystania nabywanych towarów – autobusów, do wykonywania przez X czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dokonując zatem analizy stanu faktycznego należy stwierdzić, iż planowany przez Wnioskodawcę zakup autobusów zeroemisyjnych oraz cele działań podjęte przez Wnioskodawcę w sensie gospodarczym przemawiają za tym, żeby uznać przedmiotowy zakup za związany z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem. Działania te, jako przynoszące korzyści prowadzonej działalności gospodarczej są zatem związane bezpośrednio z jej prowadzeniem.

Dlatego też nieodpłatne użyczenie (...) autobusów nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w analizowanej sytuacji X nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych przy nabyciu towarów – autobusów zeroemisyjnych, wykorzystywanych do świadczenia nieodpłatnych usług – użyczenia i komunikacji miejskiej dla Gminy, z uwagi na brak związku zakupów z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy wskazać, że dla przejrzystości rozstrzygnięcia uznano za zasadne udzielenie w pierwszej kolejności odpowiedzi na pytanie nr 2, a następnie na pytanie nr 1 wniosku ORD-IN.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy dla uznania, że świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Podkreślić jednak należy, że w ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

I tak, w art. 8 ust. 2 ustawy postanowiono, że:

Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie któregokolwiek z warunków określonych w art. 8 ust. 2 ustawy, jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Przepisy ustawy formułują zatem zasadę, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady odpłatne świadczenie usług, a nieodpłatne ich świadczenie traktuje się jako odpłatne w przypadkach określonych w ww. art. 8 ust. 2 ustawy.

Wyjaśnić ponadto należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 710 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):

Przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nieoznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Umowa użyczenia nie przenosi własności rzeczy. Powyższe oznacza, że oddanie do bezpłatnego używania na podstawie umowy użyczenia jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Dla stwierdzenia, czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 ustawy, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.

Jeżeli nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością.

Przez świadczenie usług niezwiązanych z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy rozumieć takie świadczenie usług, które odbywa się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

Natomiast przez usługi związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, należy rozumieć te usługi, które są wykonywane nieodpłatnie w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa. W tym więc aspekcie winny być rozpatrywane działania podejmowane przez dany podmiot.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo związkiem międzygminnym. Państwa zadania obejmują m.in. organizację i realizację komunikacji zbiorowej, w tym określanie potrzeb przewozowych, opracowywanie rozkładów jazdy i ich publikacja, zawieranie umów z przewoźnikami, integracja systemu transportu pasażerskiego. Jak wynika z wniosku świadczą Państwo na rzecz Gminy, usługi transportowe między innymi w ramach Komunikacji Lokalnej (wewnętrznej) na podstawie umowy z (...) marca 2020 r. Na liniach tych transport odbywa się w sposób nieodpłatny dla pasażerów. Y. jako gmina członkowska wnosi do X dotację podmiotową. W grudniu 2021 r. jako organizator transportu publicznego, w porozumieniu z Gminą złożyli Państwo wniosek o dofinansowanie projektu pn. „….” w formie dotacji i w formie pożyczki na zakup (...) autobusów elektrycznych z przeznaczeniem na ich wykorzystanie do obsługi Komunikacji Lokalnej (wewnętrznej). Będą Państwo beneficjentem oraz podmiotem zarządzającym projektem przy współpracy Miasta. Zakupione autobusy będą stanowić Państwa własność. Po ich nabyciu przekażą je Państwo do użytkowania na podstawie umowy użyczenia Spółce sp. z o.o., która będzie (...) autobusami wykonywać na zlecenie X usługi transportowe w ramach Komunikacji Lokalnej (wewnętrznej) na terenie Miasta.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących ustalenia czy nieodpłatne udostępnienie na podstawie umowy użyczenia przez X Spółce sp. z o.o. (...) autobusów zeroemisyjnych będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT podkreślić należy, że jak wyjaśniono już wyżej przepis art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy ma zastosowanie tylko do tych spośród usług nieodpłatnych, które nie spełniają warunku w nim wymienionego, tj. dotyczy tych usług nieodpłatnych, które służą celom innym niż działalność gospodarcza podatnika. Jeśli ww. warunek nie jest spełniony, nie może być mowy o potraktowaniu usługi świadczonej nieodpłatnie jako usługi odpłatnej i objęcie jej zakresem opodatkowania VAT.

Analizując okoliczności niniejszej sprawy w kontekście przywołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że nieodpłatne użyczenie (...) autobusów Sp. z o.o. stanowić będzie nieodpłatne świadczenie usług. W świetle art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy, w analizowanym przypadku czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ jest związana z prowadzoną przez X działalnością tj. użyczone autobusy będą wykorzystywane w związku z realizacją usług transportowych na terenie gminy w ramach Komunikacji Lokalnej (wewnętrznej) na podstawie umowy z (...) marca 2020 r. W okolicznościach niniejszej sprawy nieodpłatne udostępnianie autobusów ma na celu realizację zawartej w 2020 r. umowy na świadczenie usług transportowych.

Czynność nieodpłatnego użyczenia (...) autobusów zeroemisyjnych mieści się w celu prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej.

Zatem w opisanym przypadku nieodpłatne udostępnienie na podstawie umowy użyczenia przez Państwa na rzecz Sp. o.o. (...) autobusów zeroemisyjnych nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania 1 jest prawidłowe.

Przechodząc z kolei do kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ponadto, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony, ponieważ – jak rozstrzygnięto wyżej – (...) zeroemisyjnych autobusów będzie wykorzystywanych do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, polegających na nieodpłatnym udostępnieniu na podstawie umowy użyczenia.

W konsekwencji, w opisanym przypadku nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z nabyciem (...) autobusów zeroemisyjnych, ponieważ autobusy te nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytań). Inne kwestie, wynikające z opisu sprawy bądź własnego stanowiska nieobjęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00