Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.94.2023.2.KW
Otrzymane kwoty wynikające z faktur za zlecone zadanie na podstawie zawartego porozumienia, Spółka powinna zaliczyć do przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lutego 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie skutków podatkowych otrzymanych środków pieniężnych za świadczenie zakwaterowania i wyżywienia na mocy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 6 kwietnia 2023 r. (wpływ 11 kwietnia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu 12 marca 2022 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. 2022 poz. 583 zwany dalej ustawą).
Przedmiotowa ustawa ma na celu uregulowanie zapewnienia pomocy obywatelom Ukrainy, która ma być zapewniana m.in. przez wojewodów, jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty.
Na podstawie art. 12 ust. 10 ustawy wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej działające na obszarze województwa, państwowe osoby prawne, organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. W myśl art. 12 ust. 11 ustawy polecenia te są wydawane w drodze decyzji administracyjnej i podlegają natychmiastowemu wykonaniu z chwilą ich doręczenia lub ogłoszenia i nie wymagają uzasadnienia.
W dniu 6 marca 2022 r. Wojewoda wydał Polecenie znak: (…) w sprawie wyznaczenia miejsca pobytu osób przybyłych na terytorium RP w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy od dnia 24 lutego 2022 r. wraz z zapewnieniem im niezbędnego wyżywienia.
Działając na podstawie art. 25 w zw. z art. 22 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej (Dz.U. 2022 poz. 261) Wojewoda polecił Zarządowi Województwa zapewnienie miejsc czasowego pobytu na terenie województwa wobec osób przybyłych na terytorium RP z terenu objętego konfliktem zbrojnym w związku z działaniami wojennymi na Ukrainie.
Na mocy wydanego polecenia w myśl ust. 1 Zarząd Województwa zobowiązany był do: zapewnienia miejsc czasowego pobytu osób przybyłych na terytorium RP w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium Ukrainy w hotelach należących do Wnioskodawcy - poprzez:
a)zagwarantowanie miejsc noclegowych w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi z możliwością monitorowania faktycznego wykorzystania miejsc według którego prowadzone będzie finasowanie.
b)zapewnienie dostępu do sanitariów,
c)zapewnienie środków higieny osobistej,
d)zapewnienie wyżywienia w postaci 3 posiłków dziennie oraz dostęp do napojów,
e)informowanie Wojewody o aktualnym wykorzystaniu liczby miejsc w danej lokalizacji.
Polecenie to jest finansowane ze środków budżetu państwa w oparciu o porozumienie zawarte pomiędzy Wojewodą a Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa.
Na realizację zadania objętego porozumieniem została przewidziana według par. 4 dotacja celowa oraz środki z Funduszu Pomocy w wysokości stanowiącej iloczyn liczby osób faktycznie przebywających w miejscu zorganizowanego zakwaterowania dla cudzoziemców i kosztu osobodnia z wyżywieniem i innymi świadczeniami. Na podstawie par. 4 ust. 7 wykorzystanie dotacji oraz środków z Funduszu Pomocy następuje przez zapłatę za zrealizowane zadanie, na które dotacja została udzielona.
Mając na względzie powyższe pomiędzy Spółką Wnioskodawcy, którym jedynym wspólnikiem jest Województwo a Wojewodą zostało zawarte porozumienie z dnia 6 marca 2022 r. Porozumienie to było następnie zmieniane decyzją Wojewody nr (...) z dnia 25 marca 2022 r., decyzją Wojewody nr (...) z dnia 5 maja 2022 r. a następnie decyzją Wojewody nr (...) z dnia 9 września 2022 r., które zwiększały miejsca zakwaterowania dla obywateli Ukrainy.
Podkreślenia wymaga, że Wnioskodawca jest zobligowany, by za każdym razem zwiększając ilość miejsc w obiektach wystąpić do Urzędu Marszałkowskiego z taką informacją, czego następstwem jest wydanie przez Wojewodę decyzji administracyjnej w tym zakresie.
Wnioskodawca w ramach zawartego porozumienia przesyła Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa dokumenty finansowe dotyczące zakwaterowania uchodźców z Ukrainy w obiektach należących do Wnioskodawcy w postaci:
a)wniosku o wypłatę środków Funduszu Pomocy za konkretny miesiąc dotyczący konkretnych obiektów zakwaterowania w 4 hotelach, w którym podaje także liczbę osobodni oraz koszt osobodnia),
b)faktury związane ze zwrotem kosztów za zakwaterowanie i wyżywienie dla osób przybyłych na terytorium RP z terenu objętego konfliktem zbrojnym,
c)oświadczenia dotyczącego ile obywateli Ukrainy przebywało na terenie danego obiektu.
Wnioskodawca pod koniec każdego miesiąca wystawia fakturę za zadanie zlecone przez Wojewodę na podstawie art. 12 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa na podstawie zawartego porozumienia.
Rozliczenie środków pieniężnych pomiędzy Wnioskodawcą a Województwem następuje po otrzymaniu przez Wojewodę środków od Wojewody na podstawie wniosku stanowiącego załącznik do porozumienia między Wojewodą a Województwem oraz faktur za zwrot poniesionych kosztów na realizację zadania Urząd Marszałkowski po otrzymaniu środków od Wojewody płaci Wnioskodawcy za zlecone zadanie do wysokości wystawionych faktur.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego
Wnioskodawca wyjaśnił, że porozumienie z Zarządem Województwa zawarł na podstawie art. 12 ust. 1 oraz ust. i ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. 2022 poz. 583 ze. zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2000).
Wnioskodawca nie złożył wniosku o świadczenie pieniężne w oparciu o art. 13 ust. 1 w powiązaniu z art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. 2022 poz. 583 ze. zm.).
Wnioskodawca wskazuje, że w jego ocenie zawarte w opisie stanu faktycznego „dotacja celowa” jest dotacją w myśl art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.). Zgodnie z ww. przepisem dotacja musi charakteryzować się następującymi cechami:
1.pochodzić z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub państwowych funduszy celowych;
2.musi być dokonana na podstawie ustawy lub umowy międzynarodowej;
3.przeznaczona na finansowanie lub dofinansowanie zadań publicznych;
4.podlegająca szczegółowym zasadom rozliczenia.
W ocenie Wnioskodawcy, rekompensata otrzymywana od Województwa będzie spełniać wszystkie ww. cechy:
‒dofinansowanie będzie wypłacane ze środków pochodzących z budżetu państwa (Fundusz Pomocy),
‒podstawę prawną do wypłaty na rzecz Spółki Dofinansowania jest art. 12 ust. 10-12 Ustawy pomocy obywatelom Ukrainy,
‒dofinansowanie otrzymywane przez Wnioskodawcę będzie przeznaczona na realizację zadania publicznego - zadania zleconego z zakresu administracji rządowej a wynikającego z art. 12 ust. 16 ww. ustawy.
Pojęcie „zlecone zadanie” zawarte w pytaniu nr 1 to zadania, które zostały zlecone Wnioskodawcy na podstawie zawartego porozumienia z Zarządem Województwa. Zadania te zostały wymienione w porozumieniu w § 2 ust. 1 i są to:
a)zagwarantowanie obywatelom Ukrainy przybyłym na teren województwa z terenu objętego konfliktem zbrojnym w związku z prowadzonymi działaniami wojennymi na terytorium Ukrainy miejsc noclegowych w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi,
b)zapewnienie ww. osobom dostępu do sanitariów,
c)zapewnienie ww. osobom środków higieny osobistej (minimum mydło i szampon lub żel do mycia ciała oraz szczoteczka i pasta do zębów),
d)zapewnienie ww. osobom codziennego wyżywienia w postaci minimum 3 posiłków dziennie (śniadanie, obiad i kolacja),
e)zapewnienie ww. osobom dostępu do napojów.
Zadanie zlecone, to zadanie, które w celu zapewnienia pomocy obywatelom Ukrainy przybyłym na teren województwa terenu objętego konfliktem zbrojnym w związku z prowadzonymi działaniami wojennymi na terytorium Ukrainy w myśl art. 12 ust. 8 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. 2022 poz. 583 ze. zm.) może zlecić wojewoda, organ jednostki samorządu terytorialnego, związku jednostek samorządu terytorialnego lub związku metropolitalnego oraz organ administracji publicznej i jednostki organizacyjne podległe organom administracji publicznej.
Zadanie to może być zlecone organizacjom pozarządowym, podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2022 r. poz. 1327, 1265 i 1812) oraz związkom zawodowym realizację zadania publicznego z pominięciem otwartego konkursu ofert, o którym mowa w dziale II rozdziale 2 tej ustawy.
Wojewoda w związku z realizacją zadań zleconych może wydać polecenie, które obowiązuje wszystkie organy administracji rządowej działające na obszarze województwa, państwowe osoby prawne, organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Polecenie jest wydawane w drodze decyzji administracyjnej natychmiastowemu wykonaniu z chwilą jego doręczenia lub ogłoszenia i nie wymaga uzd nałożone w powyższym trybie jest realizowane przez Wnioskodawcę jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej.
Pytania (pytanie nr 1 przeformułowane w uzupełnieniu)
1)Czy otrzymane kwoty wynikające z faktur za zlecone zadanie na podstawie zawartego porozumienia podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Pytanie nr 2 alternatywne w przypadku, gdy organ stwierdzi, iż zadanie zlecone Wnioskodawcy nie podlega obowiązkowi podatkowemu.
2)Czy obowiązek podatkowy od otrzymanych środków pieniężnych za świadczenie zakwaterowania i wyżywienia na mocy ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa powstaje w momencie uregulowania należności czy w dacie wystawienia faktury przez Wnioskodawcę?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca realizuje zadania zlecone przez Wojewodę z zakresu administracji rządowej w imieniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa. Zadania te zostały Wnioskodawcy przydzielone na podstawie art. 12 ustawy z dnia 12.03.2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
W myśl art. 12 ust. 11 ww. ustawy polecenie jest wydawane w drodze decyzji administracyjnej i podlega natychmiastowemu wykonaniu z chwilą jego doręczenia lub ogłoszenia i nie wymaga uzasadnienia.
Wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej działające w województwie na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie.
Zgodnie z tym przepisem polecenie może zostać wydane również wobec organów samorządu terytorialnego w sytuacjach nadzwyczajnych, o których mowa w art. 22 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r o wojewodzie i administracji rządowej w województwie tj. sytuacje co do zapobieganie zagrożeniu życia, zdrowia lub mienia oraz zagrożeniom środowiska, bezpieczeństwa państwa i utrzymania porządku publicznego, ochrony praw obywatelskich, a także zapobiegania klęskom żywiołowym i innym nadzwyczajnym zagrożeniom oraz zwalczania i usuwania ich skutków, na zasadach określonych w odrębnych ustawach.
O sytuacjach nadzwyczajnych mówi też art. 25 ust. 1a, który wskazuje, iż są to również sytuacje kryzysowe w rozumieniu ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym. Rozumie się przez to sytuację wpływającą negatywnie na poziom bezpieczeństwa ludzi, mienia w znacznych rozmiarach lub środowiska, wywołującą znaczne ograniczenia w działaniu właściwych organów administracji publicznej ze względu na nieadekwatność posiadanych sił i środków.
Z racji działań związanych z naruszeniem granic Ukrainy wynikła konieczność podjęcia działań mających na celu przygotowanie znacznej ilości miejsc zakwaterowania i na podstawie powyższych przepisów Wnioskodawca został zobowiązany do wykonania zadania zleconego przez Wojewodę z zakresu administracji rządowej w imieniu Urzędu Marszałkowskiego Województwa.
W celu zrealizowania powierzonego zadania Wnioskodawca wystawia wniosek o wypłatę środków Funduszu Pomocy.
Wypłata środków za zrealizowanie zadanie zlecone nie jest według Wnioskodawcy przychodem w rozumieniu art. 12 ust.3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, ponieważ nie jest to usługa hotelowa w określonej cenie a zwrot kosztów za zakwaterowanie i wyżywienie, które jest zadaniem zleconym przez Wojewodę.
W porozumieniu zawartym między Województwem, który jest organem właścicielskim Wnioskodawcy a Wojewodą jest narzucona cena co do której Wnioskodawca musi się stosować. Zwrot kosztów realizowanych na majątku Skarbu Państwa również nie jest przychodem z działalności gospodarczej.
Usługi hotelarskie w myśl art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych to krótkotrwałe, ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych, a także miejsc na ustawienie namiotów lub przyczep samochodowych oraz świadczenie, w obrębie obiektu, usług z tym związanych. W niniejszej sytuacji z racji braku umowy, która określałaby na jaki czas i w jakiej wysokości jest realizowana tzw. „usługa hotelowa” nie sposób przyjąć, iż taka usługa jest realizowana w związku z zadaniem zleconym przez Wojewodę.
Tym samym, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy wobec Wnioskodawcy powstaje na podstawie art. 12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Odnośnie powstania momentu obowiązku podatkowego w zakresie realizacji spełnianego przez Wnioskodawcę świadczenia dotyczącego pomocy co do zakwaterowania i wyżywienia obywateli Ukrainy na mocy zawartego porozumienia z Gminą na podstawie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa powstaje on na zasadzie kasowej.
Rozliczenie środków pomiędzy Wnioskodawcą a Województwem na podstawie Porozumienia, które zostało zawarte przez Wnioskodawcę w związku z decyzją Wojewody wydaną na podstawie art. 12 ust. 10-12 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego następuje po otrzymaniu przez Województwo środków finansowych od Wojewody, na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę, po otrzymaniu wskazanych w Porozumieniu dokumentów.
Otrzymane środki są przyznawane Wnioskodawcy za określoną czynność w postaci zapewnienia zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy.
Otrzymywane świadczenie wynika z zawartego Porozumienia i na jego podstawie Wnioskodawca świadczy ww. usługi za które następnie wystawia faktury.
W porozumieniu zawartym z Wojewodą w par. 4 ust. 1 na realizację zadania Wnioskodawca otrzymał dotację celową oraz środki z Funduszu Pomocy w wysokości stanowiącej iloczyn liczby osób faktycznie przebywających w miejscu zorganizowanego zakwaterowania dla cudzoziemców i kosztu osobodnia z wyżywieniem i innymi świadczeniami.
W myśl ust. 7 wykorzystanie dotacji następuje poprzez zapłatę za zrealizowane zadanie, na które dotacja została udzielona.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT zwolnienie podatkowe obejmuje dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
W myśl art. 19a ust. 5 pkt 2 obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w art. 29a ust. 1.
W myśl art. 29a ust. 1 podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Tym samym, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy wobec Wnioskodawcy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty z tytułu otrzymania całości lub części dotacji.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:
Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można więc stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.
Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.:
‒przychodów z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT);
‒przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4 ustawy o CIT).
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
W kontekście przedstawionych we wniosku informacji należy wyjaśnić, że z uwagi na wojnę toczącą się bezpośrednio za granicami Rzeczpospolitej Polskiej ustawodawca wprowadził do polskiego porządku prawnego ustawę z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. 2022 r. poz. 583 ze zm.).
Art. 1 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:
Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bezpośrednio z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ta ustawa specjalna, obok stworzenia szczególnej regulacji prawnej zapewniającej doraźną podstawę prawną do legalnego pobytu obywatelom Ukrainy, którzy w wyniku działań wojennych zostali zmuszeni do opuszczenia swojego kraju pochodzenia i wjechali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wprowadza także rozwiązania mające na celu uregulowanie kwestii pomocy udzielanej przez wojewodów, jednostki samorządu terytorialnego oraz przez inne podmioty obywatelom Ukrainy.
Odzwierciedleniem tego jest art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, w myśl którego:
Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Zgodnie z art. 13 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Wniosek o świadczenie pieniężne zawiera:
1)imię i nazwisko albo nazwę składającego wniosek;
2)PESEL lub NIP składającego wniosek;
3)wskazanie okresu, na jaki zapewniono zakwaterowanie, oraz liczby osób przyjętych do zakwaterowania;
4)imię i nazwisko osoby przyjętej do zakwaterowania oraz PESEL;
5)oświadczenie składającego wniosek o zapewnieniu zakwaterowania i wyżywienia;
6)numer rachunku płatniczego, na który wypłacane będzie świadczenie;
7)oświadczenie składającego wniosek pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe;
8)adres miejsca pobytu osób przyjętych na zakwaterowanie;
9)adres poczty elektronicznej i numer telefonu składającego wniosek;
10)oświadczenie, że za osobę przyjętą do zakwaterowania na wskazany okres nie wypłacono już świadczenia;
11)oświadczenie podmiotu składającego wniosek, że za okres wskazany w pkt 3 nie otrzymano dodatkowego wynagrodzenia, w tym za wynajem.
Na podstawie delegacji zawartej w art. 13 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w drodze rozporządzenia określił wzór wniosku, zawierający wszystkie enumeratywnie określone przez prawodawcę elementy.
Zgodnie natomiast z art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:
1)zakwaterowaniu;
2)zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;
3)zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, albo miejsc pośrednich, z których będzie realizowany dalszy transport do punktu docelowego, w którym obywatelom Ukrainy udzielana będzie opieka medyczna;
4)finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu umożliwiającego transport osób leżących lub przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;
5)zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów;
6)organizacji miejsc udzielania doraźnej pomocy medycznej;
7)zapewnieniu personelu medycznego realizującego w razie potrzeby wizyty kontrolne w odniesieniu do osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 - w przypadku organizacji miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, przeznaczonych dla osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2;
8)podjęciu innych działań niezbędnych do realizacji pomocy.
Art. 12 ust. 6 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:
Do zamówień publicznych niezbędnych do zapewnienia pomocy, o której mowa w ust. 1-4, 18 i 19, przez wojewodę, inne organy administracji publicznej, jednostki podległe lub nadzorowane przez organy administracji publicznej, jednostki sektora finansów publicznych oraz inne organy władzy publicznej, jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego lub związki metropolitalne, lub niezbędnych do informowania o pomocy kierowanej do obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1129, 1598, 2054 i 2269 oraz z 2022 r. poz. 25).
Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 7 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Wojewoda, inny organ administracji publicznej, jednostka podległa lub nadzorowana przez organy administracji publicznej, jednostka sektora finansów publicznych, inny organ władzy publicznej, jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym udzielono zamówienia, zamieszcza w Biuletynie Zamówień Publicznych informację o udzieleniu zamówienia, o którym mowa w ust. 6, podając:
1)nazwę i adres siedziby zamawiającego;
2)datę i miejsce zawarcia umowy lub informację o zawarciu umowy drogą elektroniczną;
3)opis przedmiotu umowy, z wyszczególnieniem odpowiednio ilości rzeczy lub innych dóbr oraz zakresu usług;
4)cenę albo cenę maksymalną, jeżeli cena nie jest znana w chwili zamieszczenia ogłoszenia;
5)wskazanie okoliczności faktycznych uzasadniających udzielenie zamówienia bez zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych;
6)nazwę (firmę) podmiotu albo imię i nazwisko osoby, z którymi została zawarta umowa.
Natomiast art. 12 ust. 10 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa stanowi, że:
W związku z realizacją zadań, o których mowa w ust. 1, wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące wszystkie organy administracji rządowej działające na obszarze województwa, państwowe osoby prawne, organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. O wydanych poleceniach wojewoda niezwłocznie informuje właściwego ministra.
Zgodnie z art. 12 ust. 11 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Polecenia, o których mowa w ust. 10, są wydawane w drodze decyzji administracyjnej i podlegają natychmiastowemu wykonaniu z chwilą ich doręczenia lub ogłoszenia i nie wymagają uzasadnienia.
Zestawienie powyższych przepisów wskazuje, że ustawodawca odmiennie uregulował sytuację dotyczącą wypłaty środków pieniężnych na wniosek podmiotu udzielającego pomocy stanowiącego zwrot poniesionych kosztów (tj. na podstawie art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa) od sytuacji, w której podmiot zapewniający zakwaterowanie zawiera z jednostką samorządu terytorialnego umowę, na podstawie której będzie wykonywał określone świadczenia na rzecz cudzoziemców z Ukrainy (wsparcie udzielane jest na podstawie art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa).
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że udzielają Państwo pomocy obywatelom Ukrainy (Uchodźcom), którzy wjechali na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa.
6 marca 2022 r. zawarli Państwo Porozumienie z Zarządem Województwa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, na podstawie którego, zgodnie z decyzją Wojewody, zostali Państwo zobowiązani do:
1.zagwarantowania miejsc noclegowych w pomieszczeniach przeznaczonych na pobyt ludzi z możliwością monitorowania faktycznego wykorzystania miejsc według którego prowadzone będzie finasowanie,
2.zapewnienia dostępu do sanitariów, zapewnienia środków higieny osobistej,
3.zapewnienia wyżywienia w postaci 3 posiłków dziennie oraz dostępu do napojów,
Ww. Porozumienie zawarli Państwo z Zarządem Województwa w związku z decyzją Wojewody wydaną na podstawie art. 12 ust. 10-12 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Jak wynika z opisu sprawy, rozliczenie środków pomiędzy Państwem a Zarządem Województwa następuje na podstawie wniosku stanowiącego załącznik do porozumienia oraz faktur za zwrot poniesionych kosztów na realizację zadania. Urząd Marszałkowski po otrzymaniu środków od Wojewody płaci Państwu za zlecone zadanie do wysokości wystawionych faktur.
Otrzymane środki finansowe są zatem przyznawane Państwu w zamian za określoną czynność, tj. zapewnienie zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy. Otrzymywane świadczenie wynika z zawartego przez Państwo porozumienia i to na podstawie tego porozumienia świadczą Państwo usługi związane z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia i z tytułu świadczenia tych usług wystawiają Państwo Wojewodzie faktury.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy otrzymane z budżetu jednostki samorządowej środki finansowe tj. kwoty wynikające z faktur za zlecone zadanie na podstawie zawartego porozumienia podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 12 ust. 1 lub art. 12 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jak wynika z opisu sprawy Spółka nie złożyła wniosku o przyznanie świadczenia pieniężnego, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa.
Biorąc pod uwagę powyższe zgodzić się należy z Państwem, że w przedmiotowej sprawie otrzymane środki finansowe za świadczenie z tytułu realizacji umowy zawartej z Zarządem Województwa, Spółka powinna zaliczyć do przychodów podatkowych.
Przechodząc do wyjaśnienia należy również odnieść się do art. 38z ustawy o CIT. Ustawą z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, wprowadzony został do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych art. 38z.
W myśl art. 38z ustawy o CIT:
Zwalnia się od podatku dochodowego świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. poz. 583).
Ww. świadczenie, jest świadczeniem pieniężnym przyznanym na wniosek podmiotu, w szczególności osoby fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium RP w związku z działaniami wojennymi w tamtym kraju oraz obywatelom Ukrainy posiadającym Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium RP. Świadczenie to może być przyznane na okres nie dłuższy niż 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium RP, zaś w szczególnie uzasadnionych przypadkach okres wypłaty świadczenia może być przedłużony.
Zwolnienie określone w art. 38z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajduje zastosowania do przychodów wynikających z realizacji pomocy obywatelom Ukrainy, w trybie przepisów art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. Na jego podstawie wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy polegającą m.in. na zakwaterowaniu czy zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego. W związku z realizacją tych zadań wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące, m.in. organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Zadania nałożone w trybie wydanego polecenia są realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
Jeżeli zatem podatnik uzyskuje przychody z tytułu świadczenia, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, usług związanych z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, „za które wystawia faktury”, a usługi te są realizowane w trybie przepisów art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, na podstawie umowy zawartej z organem samorządu terytorialnego, to przychody te nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 38z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jak wynika z opisu stanu faktycznego nie zapewniają Państwo zakwaterowania i wyżywienia na własny koszt, gdyż z tego tytułu otrzymują Państwo środki finansowe od Zarządu Województwa, a więc nie korzystają one ze zwolnienia, o którym mowa w art. 38z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Podsumowując stwierdzić należy, że otrzymane kwoty wynikające z faktur za zlecone zadanie na podstawie zawartego porozumienia, Spółka powinna zaliczyć do przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Mając jednocześnie na uwadze, że w zakresie pytania nr 2 oczekują Państwo oceny stanowiska w przypadku przeczącej odpowiedzi na pytanie nr 1, rozpatrywanie wniosku w zakresie pytania nr 2 należało uznać za bezprzedmiotowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przez Państwa przedstawionego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right