Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 27 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.55.2023.2.DD
Czy Spółka jest transparentna podatkowo i w związku z tym nie jest zobowiązana do rozliczania podatku dochodowego od swoich przychodów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lutego 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązku podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych.
9 lutego 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynęło Państwa pismo z 8 lutego 2023 r., stanowiące uzupełnienie wniosku.
Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 31 marca 2023 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 14 kwietnia 2023 r., uzupełnienie ww. wniosku wpłynęło 21 kwietnia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką jawną z siedzibą na terytorium Polski („Spółka”). Spółka dochowała wszelkich obowiązków informacyjnych, wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, tj. złożenia w ustawowym terminie informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 ustawy o CIT albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1426 z późn. zm.) (dalej: „informacja CIT-15J wraz z załącznikami”).
Spółka:
1) powstała z momentem jej wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, tj. 23 grudnia 2021 r.; w tym okresie Wspólnikami Spółki były wyłącznie osoby fizyczne i tym samym na Spółce nie spoczywał obowiązek informacyjny, wynikający z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT;
2) 10 marca 2022 r. przystąpił do Spółki nowy Wspólnik — spółka „X” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i w związku z tym Spółka dopełniła obowiązku informacyjnego, wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, tj. w terminie 14 dni od dnia zdarzenia wywołującego zmianę w składzie Spółki złożyła osobiście oraz za pośrednictwem poczty polskiej informacje CIT-15J wraz z załącznikami do urzędów skarbowych właściwych dla Spółki, jak i jej Wspólników;
3) 31 maja 2022 r. ze Spółki wystąpiła dwójka Wspólników — osób fizycznych oraz w ramach umowy przeniesienia ogółu i praw obowiązków Wspólnikiem Spółki stała się — spółka „Y” i w związku z tym Spółka dopełniła obowiązku informacyjnego, wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, tj. w terminie 14 dni od dnia zdarzenia wywołującego zmianę w składzie Spółki złożyła osobiście oraz za pośrednictwem poczty polskiej informacje CIT-15J wraz z załącznikami do urzędów skarbowych właściwych dla Spółki, jak i jej Wspólników.
Od 31 maja 2022 r. do dnia złożenia przedmiotowego Wniosku nie było żadnych zmian w strukturze Spółki, aktywujących realizację obowiązku informacyjnego, wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT.
W 2022 r. Spółka nie składa innych informacji CIT-15J wraz z załącznikami.
W razie utrzymania się obecnej struktury wspólników w 2023 r. Spółka zamierza złożyć kolejną informację CIT-15J wraz z załącznikami przed końcem 2023 r.
W piśmie z 21 kwietnia 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazali Państwo, że:
1. 10 marca 2022 r. przystąpił do Spółki nowy Wspólnik — „X” spółka z ograniczoną odpowiedzialnością i w związku z tym Spółka dopełniła obowiązku informacyjnego, wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, tj.:
a) 22 marca 2022 r. Spółka swój CIT-15J wraz z CIT-JW wysłała za pośrednictwem poczty polskiej do Urzędu Skarbowego w (…);
b) 22 marca 2022 r. Spółka swój CIT-15J wraz z CIT-JW wysłała za pośrednictwem poczty polskiej do (…) Urzędu Skarbowego w (…);
c) 23 marca 2022 r. Spółka swój CIT-15J wraz z CIT-JW złożyła na biurze podawczym (…) Urzędu Skarbowego (…);
d) 23 marca 2022 r. Spółka swój CIT-15J wraz z CIT-JW złożyła na biurze podawczym (…) Urzędu Skarbowym (…).
2. 31 maja 2022 r. ze Spółki wystąpiła dwójka Wspólników — osób fizycznych oraz w ramach umowy przeniesienia ogółu i praw obowiązków Wspólnikiem Spółki stała się — spółka „Y” i w związku z tym Spółka dopełniła obowiązku informacyjnego, wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, tj.:
a) 8 czerwca 2022 r. Spółka aktualizację swojego CIT-15J wraz z CIT-JW złożyła na biurze podawczym (…) Urzędu Skarbowego (…);
b) 8 czerwca 2022 r. Spółka aktualizację swojego CIT-15J wraz z CIT-JW złożyła na biurze podawczym (…) Urzędu Skarbowego (…);
c) 9 czerwca 2022 r. Spółka aktualizację swojego CIT-15J wraz z CIT-JW złożyła na biurze podawczym Urzędu Skarbowego w (…);
d) 9 czerwca 2022 r. Spółka aktualizację swojego CIT-15J wraz z CIT-JW złożyła na biurze podawczym (…) Urzędu Skarbowego w (…).
3. Spółka w okresie od powstania, tj. 23 grudnia 2021 r. do dnia dzisiejszego miała następujące lata obrotowe:
a) I rok obrotowy Spółki trwał od 23 grudnia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.;
b) II rok obrotowy Spółki trwał od 1 stycznia 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.;
c) obecnie trwa III rok obrotowy Spółki; III rok obrotowy Spółki trwa od 1 stycznia 2023 r. i będzie trwał do 31 grudnia 2023 r.; III rok obrotowy Spółki na dzień niniejszego uzupełnienia nie został zakończony.
Pytanie
Czy Spółka jest transparentna podatkowo i w związku z tym nie jest zobowiązana do rozliczania podatku dochodowego od swoich przychodów?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest transparentna podatkowo i w związku z tym nie jest zobowiązana do rozliczania podatku dochodowego od swoich przychodów. Spółka dochowała wszelkich obowiązków informacyjnych, wynikających z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT.
Uzasadniając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT stosujemy przepisy ustawy o CIT do spółek jawnych, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tylko wtedy gdy jej wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne i jeżeli nie złożyły one właściwym organom podatkowym:
a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), lub
b) aktualizacji tych informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników oraz
c) informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej – w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki; przy czym w dalszej części uzasadnienia nie będę omawiać tego punktu ponieważ nie ma on zastosowania do przedstawionego niniejszego stanu faktycznego.
Ze wskazanych powyżej przepisów wynika zatem, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, jest zobowiązana do złożenia informacji – przed rozpoczęciem roku obrotowego lub w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników – o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki.
Przepisy więc wskazują, że spółka jawna jest zobowiązana do złożenia informacji CIT-15J wraz z załącznikami co najmniej raz w roku, tj. w terminie 14 dni od zmiany składu osobowego wspólników lub przed rozpoczęciem kolejnego roku podatkowego (tak: art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i lit. b ustawy o CIT „a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.2)) lub b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników (…)”). Takowy obowiązek został więc zrealizowany przez Spółkę. Spółka w 2022 r. każdorazowo zgłaszała zmiany w składzie Wspólników Spółki i tym samym składając zarówno w marcu 2022 r., jak i w czerwcu 2022 r. informacje CIT-15J wraz z załącznikami zrealizowała w pełni dyspozycję art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i lit. b ustawy o CIT.
Literalne brzmienie art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i lit. b ustawy o CIT wyraźnie wskazuje, że spółka jawna chcąca zachować swoją transparentność podatkową zobowiązana jest do złożenia informacji CIT-15J wraz z załącznikami w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, a jeśli takowych zmian nie ma w danym roku to przed rozpoczęciem kolejnego. Ustawodawca nie wskazał w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT dokładnego terminu na złożenie informacji CIT-15J wraz z załącznikami w razie braku zmian w składzie wspólników. Tym samym złożenie w czerwcu 2022 r. przez Spółkę informacji CIT-15J wraz z załącznikami zrealizowało ową dyspozycję art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT, tj. doszło do poprawnego złożenia informacji CIT-15J wraz z załącznikami przed rozpoczęciem przez Spółkę roku obrotowego 2023. Analogicznie jeśli zmian w składzie wspólników nie będzie w 2023 r. spółka będzie mogła złożyć informację CIT-15J w dowolnym momencie 2023 r.
Przedstawione z stanie faktycznym zachowanie Spółki koresponduje z celem art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i lit. b ustawy o CIT. Warto podkreślić, że złożenie informacji CIT-15J wraz z załącznikami jest czynnością, która ma charakter czysto techniczny i ma na celu jedynie poinformowanie właściwych urzędów skarbowych, o podmiotach posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej. Istotą składanej informacji CIT-15J wraz z załącznikami jest to, aby właściwe urzędy skarbowe posiadały informacje o podmiotach, posiadających udziały w zysku spółki jawnej. Skoro Spółka w 2022 r. każdorazowo (tj. w marcu 2022 r., jak i w czerwcu 2022 r.) zgłaszała zmiany w składzie Wspólników Spółki to tym samym zrealizowała w pełni ciążące na niej obowiązki informacyjne z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i lit. b ustawy o CIT. Mając na uwadze, że od 31 maja 2022 r. do dnia złożenia przedmiotowego Wniosku nie było żadnych zmian w strukturze Spółki to Spółka nie miała obowiązku złożenia kolejno, takich samych informacji CIT-15J wraz z załącznikami przed rozpoczęciem 2023 r. Taki obowiązek, w razie utrzymania składu wspólników, będzie miała dopiero w 2023 r. w dowolnym jego momencie.
Na ów cel regulacji wskazuje również uzasadnienie do projektu ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw, ustawodawca m.in. wskazał, że „regulacjami tymi nie będą zatem objęte spółki jawne, w przypadku których tożsamość wszystkich wspólników spółki, będących podatnikami podatku dochodowego (osoby fizyczne lub prawne) zostanie ujawniona właściwemu urzędowi skarbowemu.”
Zatem celem przepisu jest ujawnienie właściwym urzędom skarbowym informacji o podmiotach posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej i innych informacjach i ów cel jest zrealizowany w opisanym stanie faktycznym. Nie sposób przypisać ustawodawcy , że jego zamiarem było nałożenie na spółki jawne kilkukrotnego składania tych samych informacji do właściwych urzędów skarbowych w ramach jednego roku. A taka sytuacja by miała miejsce w tym stanie faktycznym — gdyby stanowisko Spółki miało okazać się nieprawidłowe, okazałoby się że Spółka musiałaby ponownie złożyć te same informacji CIT-15J wraz z załącznikami, które złożyła już w czerwcu 2022 r. co wydaje się kompletnie pozbawione sensu a także nadmiernie obciążające zarówno Spółkę jak i odpowiednie urzędy otrzymujące owe informacje bez żadnego sensu.
Podsumowując, Spółka jak do tej pory zrealizowała cel ustawy, tj. ujawniła każdorazowo informacje o sobie i o jej wspólnikach. Tym samym Spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i w związku z tym nie jest zobowiązana do rozliczania podatku dochodowego od swoich przychodów. Zobowiązanymi do rozliczania przychodów Spółki są jej poszczególni Wspólnicy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika m.in., że Wnioskodawcapowstał w grudniu 2021 r. W tym okresie Wspólnikami Spółki były wyłącznie osoby fizyczne. W marcu 2022 r. do Spółki przystąpił nowy Wspólnik, „X” sp. z o.o., w związku z tym Spółka dopełniła obowiązku informacyjnego, wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, tj. w terminie 14 dni od dnia zdarzenia wywołującego zmianę w składzie Spółki złożyła osobiście oraz za pośrednictwem poczty polskiej informacje CIT-15J wraz z załącznikami do urzędów skarbowych właściwych dla Spółki, jak i jej Wspólników. W maju 2022 r. ze Spółki wystąpiła dwójka Wspólników (osób fizycznych) oraz w ramach umowy przeniesienia ogółu i praw obowiązków Wspólnikiem Spółki stała się — spółka „Y”. W związku z tym Spółka dopełniła obowiązku informacyjnego, wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, tj. w terminie 14 dni od dnia zdarzenia wywołującego zmianę w składzie Spółki złożyła osobiście oraz za pośrednictwem poczty polskiej informacje CIT-15J wraz z załącznikami do urzędów skarbowych właściwych dla Spółki, jak i jej Wspólników.
Od maja 2022 r. do dnia złożenia przedmiotowego Wniosku nie było żadnych zmian w strukturze Spółki, aktywujących realizację obowiązku informacyjnego, wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT. W 2022 r. Spółka nie składa innych informacji CIT-15J wraz z załącznikami. W razie utrzymania się obecnej struktury wspólników w 2023 r. Spółka zamierza złożyć kolejną informację CIT-15J wraz z załącznikami przed końcem 2023 r.
Rok obrotowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż w myśl art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:
a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.2)), lub
b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub
c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej – w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki
– do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.
Przy czym w myśl art. 21 ust. 1 ustawy z 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123 ze zm., dalej: „ustawa nowelizująca”),
pierwszą informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, składa w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r. według stanu na dzień:
1) 1 stycznia 2021 r. – w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność przed dniem 1 stycznia 2021 r.;
2) rozpoczęcia działalności – w przypadku spółki jawnej, która rozpoczęła działalność w okresie od dnia 1 stycznia 2021 r. do dnia 31 stycznia 2021 r.
Stosownie do treści art. 21 ust. 2 ustawy nowelizującej,
jeżeli przed przekazaniem pierwszej informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy zmienianej w art. 2, nastąpi zmiana w składzie podatników, pierwszą aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy zmienianej w art. 2, składa się w terminie do dnia 31 stycznia 2021 r., chyba że termin do jej złożenia przypada później.
Zgodnie z art. 21 ust. 3 ustawy nowelizującej,
w przypadku niezłożenia zgodnie z ust. 1 albo 2 informacji, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy zmienianej w art. 2, spółka jawna uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych odpowiednio z dniem 1 stycznia 2021 r., z dniem rozpoczęcia działalności albo z dniem, w którym nastąpiła zmiana w składzie podatników.
Art. 1 ust. 4 ustawy o CIT, stanowi, że
informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:
1) imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
a) wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,
b) podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;
2) nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.
Jak wynika z art. 1 ust. 4a ustawy o CIT,
w przypadku zmiany w składzie podatników podatku dochodowego od osób prawnych lub podatników podatku dochodowego od osób fizycznych posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej, aktualizację informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, składają również spółki jawne, które wcześniej nie składały informacji, o której mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a i c.
Zgodnie zaś z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT,
spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.
Ze wskazanych powyżej przepisów wynika zatem, że spółka jawna, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, a która chce zachować status podmiotu transparentnego podatkowo na gruncie ustawy o CIT, jest zobowiązana do złożenia informacji o wspólnikach będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych oraz wspólnikach będących podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki. Spółka jawna zobowiązana jest także do składania aktualizacji informacji, o której mowa w ww. art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a, w przypadku zmian w składzie ich wspólników/podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia takich zmian. Jednocześnie, w przypadku niezłożenia takiej informacji spółka uzyskuje status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru (art. 1 ust. 5 ustawy o CIT).
Powyższe przepisy dotyczą zatem spółek jawnych, które chcą zachować status podmiotów podatkowo transparentnych, to jest podmiotów, w przypadku których opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają tylko wspólnicy takiego podmiotu, a nie Spółka.
W przypadku dochowania powyższych terminów, spółka jawna zachowuje status podmiotu podatkowo transparentnego, a wspólnicy tej spółki uprawnieni są do stosowania zasad wynikających z art. 5 ustawy o CIT, zgodnie z którym,
1. Przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych łączy się z przychodami każdego wspólnika proporcjonalnie do posiadanego prawa do udziału w zysku (udziału). W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.
1a. Przychody z zysków kapitałowych, przypisane wspólnikowi na podstawie ust. 1, zwiększają przychody wspólnika uzyskane z tego źródła.
2. Zasady wyrażone w ust. 1 i 1a stosuje się odpowiednio do rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zwolnień i ulg podatkowych oraz obniżenia dochodu, podstawy opodatkowania lub podatku.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest ustalenie, czy Spółka jest transparentna podatkowo i w związku z tym nie jest zobowiązana do rozliczania podatku dochodowego od swoich przychodów.
Biorąc pod uwagę Państwa wątpliwości, wskazać należy, że jak wynika z treści powołanego powyżej art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, spółki jawne mające siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, celem zachowania statusu podmiotu transparentnego podatkowo, zobowiązane są złożyć przed rozpoczęciem roku obrotowego informację, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki.
Spółki te zobowiązane są także do składania aktualizacji informacji w przypadku zmian w składzie ich wspólników/podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia takich zmian. Do złożenia aktualizacji informacji zobowiązane są także spółki, które nie składały wcześniej informacji, gdyż ich wspólnikami były wyłącznie osoby fizyczne.
Zauważyć należy, że wykładnia art. 1 ust. 3 pkt 1a w związku z art. 1 ust. 4a ustawy o CIT wskazuje, że ustawa ta rozróżnia zdarzenia jakimi są złożenie informacji o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz aktualizacja ww. informacji. Potwierdza to również treść druku CIT-15J.
Ustawodawca w ustawie o CIT zawarł również dwa odrębne terminy do złożenia ww. dokumentów. Z przepisów ustawy wynika bowiem wprost, że spółka jawna, mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Polski, której wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, pragnąc zachować status spółki transparentnej podatkowo, zobowiązana jest do złożenia informacji wskazanej w art. 1 ust. 1 pkt 1a lit. a przed każdorazowym rozpoczęciem roku obrotowego.
Odrębny termin został natomiast narzucony przez ustawodawcę w odniesieniu do aktualizacji ww. informacji, koniecznej w przypadku zmian w składzie wspólników. Z ustawy o CIT, wynika, że powyższa aktualizacji informacji winna być złożona w terminie 14 dni, licząc od dnia wystąpienia zmian w składzie wspólników.
Jak wynika z wniosku, wspólnikami Spółki początkowo były wyłącznie osoby fizyczne, tym samym na Spółce nie ciążył obowiązek informacyjny, wynikający z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT.
Jednakże, w marcu oraz w maju 2022 r. doszło do zmiany wspólników Spółki.
Chcąc zachować nadal status podmiotu transparentnego podatkowo Spółka każdorazowo złożyła aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, w terminie 14 dni, licząc od dnia zdarzenia wywołującego zmianę w składzie Spółki.
Z powyższego wynika zatem, że w pełni zrealizowali Państwo obowiązek wynikający z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b w związku z art. 1 ust. 4a ustawy o CIT.
Jednakże, jak wynika z wniosku przed rozpoczęciem roku obrotowego 2023 r. nie złożyli Państwo informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT.
Biorąc zatem pod uwagę powyższe, Organ podatkowy nie może zgodzić się z Państwem, iż złożenie przez Państwa w czerwcu 2022 r. informacji CIT-15J wraz z załącznikami zrealizowało dyspozycję zawartą w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT. W czerwcu 2022 r. złożyli bowiem Państwo aktualizację informacji, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. b ustawy o CIT, a nie informację wymaganą przepisem art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a tej ustawy.
Mając na względzie powyższe, w związku z niedopełnieniem obowiązku wynikającego z art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o CIT, Spółka utraciła status spółki transparentnej podatkowo i jest zobowiązana do rozliczania podatku dochodowego od osób prawnych od swoich przychodów.
Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right