Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.89.2023.1.DD

Czy Wnioskodawca, będący członkiem „X”, może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z opłacaniem składek członkowskich do „X”, a więc czy opłacanie opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku składek członkowskich do „X” jest formą wydatkowania dochodów na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 lutego 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca, będący członkiem „X”, może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z opłacaniem składek członkowskich do „X”, a więc czy opłacanie opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku składek członkowskich do „X” jest formą wydatkowania dochodów na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem oświatowym typu non-profit, działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach i prowadzącym jednocześnie działalność gospodarczą (zgodnie ze statutem, w zakresie edukacji, kształcenia i wychowania), oznaczoną kodami (…).

Dochód osiągany przez Wnioskodawcę z działalności gospodarczej w całości przeznaczany jest i wydatkowany na działalność statutową, realizującą cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „pdop”). Wnioskodawca prowadzi dla dzieci i młodzieży szkoły niepubliczne o uprawnieniach szkół publicznych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe oraz (…), które są niepublicznymi placówkami kształcenia ustawicznego, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, działającymi na podstawie wpisów do odpowiednich ewidencji szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w art. 168 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

Zgodnie ze Statutem, celem Wnioskodawcy jest (…)

Zaś powyższe cele Wnioskodawca realizuje poprzez (…)

Wraz z innymi Zakładami Doskonalenia Zawodowego z całego kraju, Wnioskodawca jest dobrowolnie zrzeszony w „X” – Stowarzyszeniu osób prawnych, powołanym do (…).

Funkcjonowanie „X” opiera się na przepisach ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn.: Dz.U. z dnia 3 lutego 2017 r., poz. 210), a jego działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysków. Zgodnie ze statutem „X”, zatwierdzonym uchwałą nr (…), jest on stowarzyszeniem o charakterze oświatowym i naukowo-technicznym, którego celem jest (…).

Cel powyższy „X” realizuje wykonując następujące zadania (…)

Jednocześnie § 11 i 12 statutu „X” stanowi (…)

Członkostwo w „X” związane jest z działalnością statutową, jaką jest działalność oświatowa i naukowo-techniczna Zakładów Doskonalenia Zawodowego, w tym Wnioskodawcy. Wszyscy członkowie „X” opłacają obowiązkową miesięczną składkę członkowską z przeznaczeniem na finansowanie działalności statutowej „X”, której wysokość uzależniona jest wewnętrznymi uregulowaniami, tj. według kryterium przychodowego za poprzedni okres sprawozdawczy.

Zgodnie z § 16 statutu „X” zatwierdzonego uchwałą nr (…): Do obowiązków członka „X” należy (…)

Istotny element opisu stanu faktycznego zawarty został również we własnym stanowisku w sprawie gdzie wskazaliście Państwo, że dochody, które uzyskuje Wnioskodawca, przeznaczone na zapłatę składek członkowskich na rzecz „X” są dochodami przeznaczonymi na cele oświatowe lub naukowo-techniczne, jako że „X” faktycznie na te właśnie cele przeznacza pieniądze pochodzące ze składek (zgodnie ze swoim statutem).

Pytanie

Czy Wnioskodawca, będący członkiem „X”, może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z opłacaniem składek członkowskich do „X”, a więc czy opłacanie opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku składek członkowskich do „X” jest formą wydatkowania dochodów na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, będąc członkiem „X”, może on korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej „pdop”) w związku z opłacaniem składek członkowskich do „X”, które to wydatki, ze względu na ich przeznaczenie zgodne z celami statutowymi Wnioskodawcy, nie spowodują zwiększenia dochodów, mimo że nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłacanie opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku składek członkowskich do „X” jest formą wydatkowania środków na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy pdop.

Uzasadniając własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są: dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Jak wynika z art. 17 ust 1 pkt 4 ustawy pdop, wolne od podatku są dochody stowarzyszenia, których celem statutowym jest działalność oświatowa czy naukowo-techniczna. Celem statutowym zarówno „X” jak i Wnioskodawcy jest działalność oświatowa i naukowo-techniczna, a cele te przekładają się na faktycznie podejmowane działania przez te jednostki.

W ocenie Wnioskodawcy, pomimo tego, że składki członkowskie opłacane przez niego do „X”, do którego przynależność nie jest obowiązkowa i które działa na podstawie ustawy Prawo o stowarzyszeniach, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 37 ustawy pdop), Wnioskodawca ma prawo do skorzystania ze zwolnienia zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy pdop. O zastosowaniu zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy pdop decyduje bowiem przeznaczenie dochodów, a nie to, czy poniesiony wydatek jest kosztem uzyskania przychodu. Należy podkreślić, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy pdop nie wprowadza warunku, aby wydatek był kosztem uzyskania przychodu. Jeżeli podatnicy wymienieni w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, a takim jest Wnioskodawca, ponoszą wydatki, które w myśl art. 16 ust. 1 ustawy o pdop nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, ich równowartość wpływa na zwiększenie dochodu. Jeżeli jednak wydatki te byłyby poniesione na cele statutowe, dochód powstały z tego tytułu może być wolny od podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli spełnione są warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Przepisy regulujące zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy pdop nie ograniczają możliwości stosowania zwolnienia jedynie do wydatków o charakterze bezpośrednim. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z 25 czerwca 2009 r. nr ITPB3/423-171/09/DK wskazał: „(...) w przypadku wątpliwości odnoszących się do kwestii, czy pod pojęciem "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć, że zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie jedynie w odniesieniu do tych podmiotów, które w sposób bezpośredni prowadzą działalność np. dobroczynną czy pomocy społecznej, czy też przyczyniają się w sposób pośredni do jej prowadzenia przez inne jednostki. Oznacza to, że przez pojęcie "których celem statutowym jest działalność" należy rozumieć nie tylko bezpośrednie wydatkowanie tych środków przez Fundację, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez Jednostkę statutu. W konsekwencji, zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być np. dofinansowanie innej fundacji, o ile realizuje ona cele wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele”.

Podobnie, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2007 r. nr IPPB3-423-109/07-2/AG wskazał: „(...) przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 nie wyklucza prowadzenia działalności oświatowej, naukowej czy działalności polegającej na ochronie środowiska w sposób pośredni. Istotne jest jedynie to, aby doszło do rzeczywistego prowadzenia tego rodzaju działalności a nie to, aby działalność miała bezpośredni charakter.”

Jak wynika z opisu stanu faktycznego, „X” jest stowarzyszeniem powołanym do (…). Zgodnie ze statutem, „X” jest stowarzyszeniem o charakterze oświatowym i naukowo-technicznym, którego celem jest (…). Zgodnie z zapisami statutu, „X” prowadzi działalność oświatową i naukowo-techniczną na podstawie ogólnie obowiązujących przepisów.

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, środki, które otrzymuje „X” ze składek członkowskich przeznaczane na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop (działalność oświatowa i naukowo-techniczna) korzystają z powyższego zwolnienia podatkowego.

Tym bardziej, opłacanie opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku składek członkowskich do „X” jest formą wydatkowania środków na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jak wynika z powyższych interpretacji indywidualnych przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie wydatkowanie tych środków przez stowarzyszenie, lecz także wspieranie takiej działalności, jeżeli wynika to wprost z zatwierdzonego przez Jednostkę statutu. W konsekwencji, zwolnienie z dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Należy podkreślić, że ze statutu Wnioskodawcy wynika, iż jest on stowarzyszeniem realizującym cele oświatowe i naukowo-techniczne. Te same cele realizuje „X”. Jednocześnie w statucie Wnioskodawcy wyraźnie jest wskazane, że stowarzyszenie to współpracuje z fundacjami, stowarzyszeniami i zrzeszeniami branżowymi, których celem jest edukacja dla rozwoju społeczno-gospodarczego i wspieranie przedsiębiorczości. W konsekwencji należy uznać, że dochody, które uzyskuje Wnioskodawca, przeznaczone na zapłatę składek członkowskich na rzecz „X” są więc dochodami przeznaczonymi na cele oświatowe lub naukowo-techniczne, jako że „X” faktycznie na te właśnie cele przeznacza pieniądze pochodzące ze składek (zgodnie ze swoim statutem), a współpraca z fundacjami, stowarzyszeniami i zrzeszeniami branżowymi, których celem jest edukacja, jest jednym z celów statutowych Wnioskodawcy. Zachodzi tu tożsamość między celami Wnioskodawcy i celami „X”, zatem wpłaty składek na rzecz „X” dokonywane przez Wnioskodawcę są związane z realizacją celów statutowych i jako takie mogą korzystać ze zwolnienia z mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej powyżej zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

- podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,

- przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem,

przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

 1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

 2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

 3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Należy podkreślić, że zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanych wcześniej przepisach, jest wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu musi być interpretowane ściśle, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, z którego ono wynika.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nie posiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym mowa, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe, które są celami preferowanymi przez ustawodawcę. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

W związku z powyższym wskazać należy, że organy podatkowe sprawdzając, czy spełniony został warunek wyłączenia dochodów z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, uprawnione są jedynie do badania treści celów statutowych oraz treści przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe.

A zatem sposób realizacji celów określonych w statucie jednostki powinien być wskazany w sposób ścisły i nie budzący wątpliwości by organy podatkowe mogły rozstrzygnąć, czy jest on zgodny z celami preferowanymi przez ustawodawcę. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Innymi słowy precyzyjne określenie celów, dla realizacji których dana osoba prawna została powołana jest istotne dlatego, że cele te nie mogą być ustalane przez organy podatkowe w drodze wykładni postanowień statutu, ponieważ nie są do tego upoważnione. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanowiskiem wnioskodawcy.

Zwrócić należy również uwagę na różnicę pojęciową, jaka występuje między „celami działania”, a „sposobem jego realizacji”. Określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Działania faktyczne osoby prawnej polegające na realizacji tych celów to sposoby jego osiągnięcia.

W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości, tj. ustalenia czy opłacanie opisanych w stanie faktycznym niniejszego wniosku składek członkowskich do „X” jest formą wydatkowania dochodów na cele o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT i nie spowoduje utraty prawa do tego zwolnienia, wskazać należy, że dla możliwości nabycia prawa do omawianego zwolnienia – uprawniające do niego cele muszą jasno wynikać ze statutu, gdyż aby stwierdzić, czy został spełniony warunek wyłączenia dochodu z opodatkowania porównuje się treść celów statutowych oraz treść przepisu warunkującego zwolnienie podatkowe. Organy podatkowe, badają jedynie, czy cele określone w statucie są tożsame z celami wymienionymi w treści przepisu regulującego zwolnienie podatkowe.

Podkreślenia wymaga, iż przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) – toteż muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna.

Z opisu sprawy wynika, że cele statutowe Wnioskodawcy są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W przepisie tym zostały wymienione następujące cele statutowe, które związane są z działalnością:

- naukową, naukowo-techniczną, oświatową, w tym również polegająca na kształceniu studentów,

- kulturalną,

- w zakresie kultury fizycznej i sportu,

- w zakresie ochrony środowiska,

- w zakresie wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę,

- w zakresie dobroczynności,

- w zakresie ochrony zdrowia i pomocy społecznej, a także

- w zakresie rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz

- kultu religijnego.

Z kolei, aby mogli Państwo skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT muszą przeznaczyć dochód na wymienione cele statutowe wyszczególnione w tym przepisie. W opisie stanu faktycznego wskazali Państwo, że są stowarzyszeniem oświatowym typu non-profit. Osiągany z działalności gospodarczej dochód w całości przeznaczany jest i wydatkowany na działalność statutową. Zgodnie ze statutem celem Wnioskodawcy jest (…).

Przeznaczacie Państwo część swoich dochodów na cele statutowe związane z działalnością oświatową i naukowo-techniczną m.in. poprzez zapłatę obowiązkowych comiesięcznych składek członkowskich na rzecz „X” z przeznaczeniem na finansowanie działalności statutowej „X”. „X” jest stowarzyszeniem o charakterze oświatowym i naukowo-technicznym, którego celem jest (…).

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że zarówno Państwo, jak i „X”, na rzecz którego uiszczacie Państwo składki członkowskie, realizujecie tożsame cele statutowe, tj. prowadzicie działalność oświatową i naukowo-techniczną, a więc realizujcie cele statutowe preferowane przez ustawodawcę, określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Uiszczona przez Państwa składka przeznaczona jest na finansowanie działalności statutowej „X”, a Państwa członkostwo w „X” związane jest z działalnością statutową, tj. działalnością oświatową i naukowo-techniczną. Tym samym, uiszczenie przez Państwa wskazanych w opisie sprawy składek członkowskich służy w istocie realizacji przez Państwa celów statutowych.

W konsekwencji wydatkowanie przez Państwa dochodu uprzednio zadeklarowanego jako zwolniony od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, na wskazane w opisie stanu faktycznego składki członkowskie, które będą przeznaczone na statutową działalność oświatową i naukowo-techniczną „X” a więc działalność tożsamą zakresowo z Państwa działalnością statutową, nie spowoduje utraty przez Państwa prawa do ww. zwolnienia podatkowego.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytanie). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Przede wszystkim przedmiotem interpretacji nie była ocena czy wydatki poniesione na opłacenie składek członkowskich do „X” stanowią koszty uzyskania przychodu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00