Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 25 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.97.2023.2.MSU

Moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług: w obszarze wskazanym w lit. a w obszarze wskazanym w lit. b jednocześnie w obszarach wskazanych w lit. a i b.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Spółki w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest :

-nieprawidłowe w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego ztytułu świadczonych usług :

-w obszarze wskazanym w lit. a

-jednocześnie w obszarach wskazanych w lit. a i b

-prawidłowe w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego ztytułu świadczonych usług w obszarze wskazanym w lit. b.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 lutego 2023 r. wpłynął wniosek Państwa Spółki z10 lutego 2023 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług :

-w obszarze wskazanym w lit. a

-w obszarze wskazanym w lit. b

-jednocześnie w obszarach wskazanych w lit. a i b

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 11 kwietnia 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką partnerską doradców podatkowych i radców prawnych. W ramach realizowanych usług Państwa Spółka także zatrudnia oraz współpracuje m.in. z doradcami podatkowymi, radcami prawnymi oraz adwokatami. Państwa Spółka świadczy oraz zamierza świadczyć usługi stałej obsługi w zakresie doradztwa podatkowego.

W danym przypadku zakres stałej obsługi w zakresie doradztwa podatkowego może obejmować jeden z dwóch następujących obszarów:

a)udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;

b)reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt a.

Usługi z lit. a i b mogą być też świadczone równocześnie na rzecz tego samego podmiotu (w ramach jednej umowy). Państwa Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Niniejszy wniosek nie dotyczy importu usług.

W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, iż usługi w zakresie doradztwa podatkowego, o których mowa w pkt  a, są/będą usługami odbywającymi się regularnie, polegającymi na udzielaniu porad prawnych z zakresu prawa podatkowego lub wyjaśnień interpretacyjnych z zakresu prawa podatkowego lub wydawaniu opinii prawnych z zakresu prawa podatkowego lub konsultacji z zakresu prawa podatkowego w okolicznościach wskazujących na ich trwałość w jakimś okresie czasu.

Usługi w zakresie doradztwa podatkowego, o których mowa w pkt b, są/będą usługami odbywającymi się regularnie w okolicznościach wskazujących na ich trwałość w jakimś okresie czasu. Nie będą one jednak polegały na udzielaniu porad prawnych, wyjaśnień interpretacyjnych, wydawaniu opinii prawnych czy konsultacjach, lecz na reprezentowaniu podatników, płatników lub inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej lub w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach z zakresu obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami.

Następnie na pytanie „Czy Państwa Spółka zawiera/będzie zawierała - w odniesieniu do świadczonych usług opisanych w pkt a i b – umowy z podmiotami na stałą współpracę, tj. na dłuższy okres (przynajmniej kilka miesięcy) albo na czas nieokreślony?”, odpowiedzieli Państwo: „Tak”.

Na pytanie „W jaki sposób zostało/zostanie ustalone rozliczenie (wynagrodzenie) za świadczone ww. Usługi?”, wskazali Państwo:

Wynagrodzenie jest/może być ustalone jako:

a)wynagrodzenie godzinowe lub

b)wynagrodzenie ryczałtowe w oparciu o liczbę godzin pracy lub

c)wynagrodzenie ryczałtowe w oparciu o liczbę godzin pracy z dodatkowym rozliczeniem godzin pracy przekraczających liczbę godzin pracy rozliczanych w ramach ryczałtu.

W pewnych przypadkach, Spółce przysługuje/może przysługiwać dodatkowe wynagrodzenie za sukces.

Na pytanie „Czy wystawiają/będą wystawiali Państwo faktury za świadczenie przedmiotowych usług i w jakim okresie (np. miesięcznym)?”, odpowiedzieli Państwo „Tak, w okresie miesięcznym, kwartalnym lub półrocznym (w zależności od umowy z klientem)”.

Pytania

1.Czy w odniesieniu do świadczenia usługi stałej obsługi w zakresie doradztwa podatkowego w obszarze wskazanym w lit. a powyżej obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret piąte ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT)?

2.Czy w odniesieniu do świadczenia usługi stałej obsługi w zakresie doradztwa podatkowego w obszarze wskazanym w lit. b powyżej obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret piąte ustawy o VAT?

3.Czy w odniesieniu do świadczenia usługi stałej obsługi w zakresie doradztwa podatkowego jednocześnie w obszarach wskazanych w lit. a i b powyżej obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret piąte ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

W odniesieniu do świadczenia usługi stałej obsługi w zakresie doradztwa podatkowego w obszarze wskazanym w lit. a powyżej obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret piąte ustawy o VAT.

Ad. 2

W odniesieniu do świadczenia usługi stałej obsługi w zakresie doradztwa podatkowego w obszarze wskazanym w lit. b powyżej obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret piąte ustawy o VAT.

Ad. 3

W odniesieniu do świadczenia usługi stałej obsługi w zakresie doradztwa podatkowego jednocześnie w obszarach wskazanych w lit. a i b powyżej obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret piąte ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

W myśl art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret piąte ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług stałej obsługi prawnej i biurowej. W ocenie Państwa Spółki, usługi, których dotyczą zadane pytania, są w istocie usługami stałej obsługi prawnej, skoro – jak wynika z opisu sprawy – są to usługi stałej obsługi w zakresie doradztwa podatkowego. Usługi te mają bowiem za przedmiot prawo podatkowe.

Nie da się świadczyć opisanych usług bez wykorzystania wiedzy prawniczej z zakresu prawa podatkowego. Należy podkreślić, że niniejszy wniosek nie dotyczy usług księgowych (takich jak sporządzenie deklaracji czy ujmowanie zdarzeń w księgach podatkowych), a jedynie doradztwa podatkowego sensu stricto, uwzględniając reprezentację przed organami i sądami w sprawach podatkowych. Tym samym charakter opisanych usług przemawia za uznaniem, że stanowią one usługi stałej obsługi prawnej.

W konsekwencji – zdaniem Państwa Spółki  – do opisanych usług, których dotyczą zadane pytania, będzie miał zastosowanie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret piąte ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła we wniosku Państwa Spółka jest :

-nieprawidłowe w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego ztytułu świadczonych usług :

-w obszarze wskazanym w lit. a

-jednocześnie w obszarach wskazanych w lit. a i b

-prawidłowe w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego ztytułu świadczonych usług w obszarze wskazanym w lit. b.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.), dalej zwana „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy :

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 8 ust. 1 ustawy :

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie art. 19a ust. 1 ustawy :

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

W myśl art. 19a ust. 2 ustawy :

W odniesieniu do przyjmowanych częściowo usług, usługę uznaje się również za wykonaną, w przypadku wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę.

Przepis art. 19a ust. 3 ustawy stanowi, że:

Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Analiza przywołanych wyżej przepisów wskazuje, że przepis art. 19a ust. 1 ustawy formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres.

W art. 19a ust. 3 ustawy ustawodawca wprowadził unormowanie w zakresie ustalenia momentu wykonania usługi w odniesieniu do „usługi, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń”, czyli takiej usługi, która jest wykonywana w sposób ciągły przez pewien czas natomiast rozliczenie należności za nią następuje w ramach okresu.

Powołany wyżej przepis art. 19a ust. 3 ustawy jest konsekwencją skorzystania przez ustawodawcę krajowego z możliwości, jaką daje art. 64 ust. 2 akapit trzeci Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym państwa członkowskie mogą postanowić, że w niektórych przypadkach, innych niż określone w akapicie pierwszym i drugim, dostawy towarów lub świadczenie usług dokonywane w sposób ciągły przez pewien okres, uważa się za dokonane z upływem okresów nie dłuższych niż jeden rok.

Przepisy regulujące podatek od towarów i usług nie definiują pojęcia „sprzedaży o charakterze ciągłym”. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 kwietnia 2012 r., sygn. akt I FSK 935/11 odniósł się do tego pojęcia następująco: „(...) sprzedaż o charakterze ciągłym (...) polega na świadczeniach ciągłych podatnika, obejmujących pewne stałe zachowania w czasie trwania stosunku obligacyjnego, zaspokajające interes odbiorcy tych świadczeń, poprzez ich trwały – pod względem czasowym i funkcjonalnym – charakter oraz cechujące się niemożliwością wyodrębnienia powtarzających się czynności podatnika, co jest charakterystyczne dla świadczeń ciągłych (okresowych)”.

Wykładnia językowa pojęcia „sprzedaż o charakterze ciągłym” sprowadza się do ustalenia znaczenia przymiotnika „ciągły”. W Słowniku Języka Polskiego pod. red. J. Szymczaka (PWN, Warszawa 1989) słowo to zdefiniowane zostało jako „dziejący się, odbywający nieustannie, trwający stale, nieustannie; bezustanny, ustawiczny stale się powtarzający, stały” oraz „ciągnący się nieprzerwanie w przestrzeni, niemający luk, odstępów”.

Z powyższego wynika, że za sprzedaż o charakterze ciągłym należy uznać każdą usługę odbywającą się bezustannie, stale, bez przerwy. Pojęcie ciągłości rozumiane zgodnie z zasadami prawa cywilnego, należy odnieść do pojęcia zobowiązania o charakterze ciągłym. Zobowiązanie takie wytwarza stosunek prawny oznaczony terminem lub nim nie oznaczony. Charakter tego zobowiązania jest trwały i mogą z niego wypłynąć obowiązki ciągłe lub okresowe.

W zobowiązaniu ciągłym nie da się wyróżnić powtarzających się odrębnych czynności, które można byłoby zakwalifikować jako świadczenie samodzielne w określonym momencie (czasie). Innymi słowy, w przypadku świadczenia ciągłego nie sposób stwierdzić, że zostało ono zrealizowane w konkretnej dacie, ponieważ jest ono realizowane stale – stan realizacji świadczenia trwa – przez określony czas. Pod pojęciem usługi „ciągłej” należy więc rozumieć wynikające zobowiązania o charakterze ciągłym, świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu się strony zobowiązanej do świadczenia.

Stosownie do art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług:

- telekomunikacyjnych,

- wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy,

- najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze,

- ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia,

- stałej obsługi prawnej i biurowej,

- dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego

- z wyjątkiem usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług.

Z powyższego wynika, że jednym z rodzajów usług, w stosunku do których przepisy ustawy nakazują stosowanie szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego, są usługi stałej obsługi prawnej i biurowej. Na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret piąte ustawy, w stosunku do tych usług obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu ich świadczenia.

Zgodnie z art. 19a ust. 7 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 5 pkt 3 i 4, gdy podatnik nie wystawił faktury lub wystawił ją z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności.

Z kolei, jak wynika z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy:

Fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności - w przypadku, o którym mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4.

Stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy:

Jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z wyjątkiem:

1) dostaw towarów, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 1b;

2) dostaw towarów i świadczenia usług, w stosunku do których obowiązek podatkowy powstaje w sposób, o którym mowa w ust. 5 pkt 4.

Z treści wniosku wynika, że Państwa Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Jesteście Państwo spółką partnerską doradców podatkowych i radców prawnych. W ramach realizowanych usług Państwa Spółka także zatrudnia oraz współpracuje m.in. z doradcami podatkowymi, radcami prawnymi oraz adwokatami. Państwa Spółka świadczy oraz zamierza świadczyć usługi stałej obsługi w zakresie doradztwa podatkowego.

Państwa wątpliwości sprowadzają się do kwestii powstania obowiązku podatkowego na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret piąte ustawy w odniesieniu do świadczenia usługi stałej obsługi w zakresie doradztwa podatkowego.

W analizowanych okolicznościach sprawy usługi obsługi w zakresie doradztwa podatkowego mogą obejmować jeden z dwóch następujących obszarów:

a)udzielanie podatnikom, płatnikom i inkasentom, na ich zlecenie lub na ich rzecz, porad, opinii i wyjaśnień z zakresu ich obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami;

b)reprezentowanie podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt a.

Usługi z lit. a i b mogą być też świadczone równocześnie na rzecz tego samego podmiotu (w ramach jednej umowy).

Usługi w zakresie doradztwa podatkowego, o których mowa w pkt  a, są/będą usługami odbywającymi się regularnie, polegającymi na udzielaniu porad prawnych z zakresu prawa podatkowego lub wyjaśnień interpretacyjnych z zakresu prawa podatkowego lub wydawaniu opinii prawnych z zakresu prawa podatkowego lub konsultacji z zakresu prawa podatkowego w okolicznościach wskazujących na ich trwałość w jakimś okresie czasu.

Usługi w zakresie doradztwa podatkowego, o których mowa w pkt b, są/będą usługami odbywającymi się regularnie w okolicznościach wskazujących na ich trwałość w jakimś okresie czasu. Nie będą one jednak polegały na udzielaniu porad prawnych, wyjaśnień interpretacyjnych, wydawaniu opinii prawnych czy konsultacjach, lecz na reprezentowaniu podatników, płatników lub inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej lub w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach z zakresu obowiązków podatkowych i celnych oraz w sprawach egzekucji administracyjnej związanej z tymi obowiązkami.

Państwa Spółka zawiera/będzie zawierała - w odniesieniu do świadczonych usług opisanych w pkt a i b – umowy z podmiotami na stałą współpracę, tj. na dłuższy okres (przynajmniej kilka miesięcy) albo na czas nieokreślony. Wynagrodzenie jest/może być ustalone jako:

a)wynagrodzenie godzinowe lub

b)wynagrodzenie ryczałtowe w oparciu o liczbę godzin pracy lub

c)wynagrodzenie ryczałtowe w oparciu o liczbę godzin pracy z dodatkowym rozliczeniem godzin pracy przekraczających liczbę godzin pracy rozliczanych w ramach ryczałtu.

Ponadto wskazali Państwo, iż wystawiają/będą wystawiali faktury za świadczenie przedmiotowych usług w okresie miesięcznym, kwartalnym lub półrocznym (w zależności od umowy z klientem).

Analiza okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa oraz poczynionych wyżej rozważań na temat sprzedaży o charakterze ciągłym prowadzi do wniosku, że świadczone przez Państwa usługi w zakresie doradztwa podatkowego, o których mowa w pkt a, b oraz świadczone równocześnie przez Państwa usługi z lit. a i b na rzecz tego samego podmiotu (w ramach jednej umowy), należy uznać za usługi ciągłe.

Dla rozstrzygnięcia problemu objętego zapytaniem należy również rozstrzygnąć, czy świadczone przez Państwa usługi, stanowią/będą stanowiły usługi stałej obsługi prawnej lub biurowej.

W tym miejscu z uwagi na to, iż zarówno ustawa o VAT, jak i inne przepisy podatkowe, nie definiują pojęcia usług stałej obsługi prawnej i biurowej a ustawodawca nie odwołał się w wyżej powołanym przepisie do symboli klasyfikacyjnych dla wymienionych w nim usług, w zrozumieniu tegoż pojęcia należy odnieść się do jego znaczenia potocznego.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN (http://sjp.pwn.pl/):

-„stały” to „trwający bez przerwy”, „odbywający się regularnie”,

-„obsługa” to „obsługiwanie ludzi lub jakichś urządzeń; też: grupa ludzi, którzy się tym zajmują”.

Na podstawie przytoczonych definicji słownikowych można uznać, że usługi stałej obsługi prawnej polegają na regularnym wykonywaniu czynności dotyczących spraw prawnych obsługiwanego podmiotu.

Stała obsługa biurowa rozumiana jest jako wyręczanie kogoś w spełnianiu czynności koniecznych dla właściwego funkcjonowania czegoś poprzez wykonywanie prac administracyjno-kancelaryjnych (biuro – wg Słownika języka polskiego – to instytucja, do której zadań należą prace administracyjno-kancelaryjne, a biurowość – czynności związane z tą pracą). Natomiast stała obsługa prawna polega na udzielaniu porad prawnych, wyjaśnień interpretacyjnych, wydawaniu opinii prawnych, konsultacjach. Pomoc prawna ma na celu ochronę prawną interesów podmiotów, na których rzecz jest wykonywana. Istotny jest też element stałości i trwałości obsługi prawnej danego klienta a nie jednorazowe czy okresowe (krótkotrwałe) świadczenie usług pomocy prawnej.

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że świadczą Państwo usługi w zakresie doradztwa podatkowego (lit. a) oraz usługi w zakresie doradztwa podatkowego (lit. a) i zastępstwa w postępowaniu administracyjnym czy sądowym w sprawach wymienionych w lit. a w ramach jednej umowy (lit. b), za które wystawiają/będą wystawiali Państwo faktury w okresie miesięcznym, kwartalnym lub półrocznym (w zależności od umowy z klientem), i tym samym nie stanowią/nie będą stanowiły one usług stałej obsługi prawnej lub biurowej. W konsekwencji powinni Państwo rozpoznać obowiązek podatkowy dla świadczonych ww. usług, przy zastosowaniu art. 19a ust. 3 ustawy, uznając dane usługi, dla których w związku z ich świadczeniem ustalone są/będą następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi.

Podsumowując, obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usługi stałej obsługi w zakresie doradztwa podatkowego w obszarze wskazanym w lit. a oraz jednocześnie w obszarach wskazanych w lit. a i b, powstanie/będzie powstawał zgodnie z art. 19a ust. 3 ustawy, tj. za dany okres rozliczeniowy, na koniec danego okresu.

W przypadku, gdy umowy z klientami nie określają terminów płatności lub rozliczeń, obowiązek podatkowy powstaje dla ww. usług, powstaje/będzie powstawał zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, tj. w momencie wykonania usługi.

Tym samym stanowisko Państwa Spółki w zakresie objętym pytaniami nr 1 i nr 3 jest nieprawidłowe.

Natomiast odnosząc się do świadczenia przez Państwa Spółkę usług w obszarze wskazanym w lit. b, wskazać należy, usługi polegające na reprezentowaniu podatników, płatników i inkasentów w postępowaniu przed organami administracji publicznej i w zakresie sądowej kontroli decyzji, postanowień i innych aktów administracyjnych w sprawach wymienionych w pkt a, jako czynności w zakresie zastępstwa w postępowaniu administracyjnym czy sądowym, stanowią niewątpliwie usługi stałej obsługi prawnej.

Tym samym, skoro świadcząc przedmiotowe usługi w zakresie objętym obszarem wskazanym w lit. b Państwa Spółka zawiera/będzie zawierała umowy z podmiotami na stałą współpracę, tj. na dłuższy okres (przynajmniej kilka miesięcy) albo na czas nieokreślony oraz wystawiają/będą wystawiali Państwo faktury za świadczenie przedmiotowych usług w okresie miesięcznym, kwartalnym lub półrocznym (w zależności od umowy z klientem), to Państwa Spółka powinna rozpoznać obowiązek podatkowy dla ww. usług na podstawie art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b ustawy, uznając daną usługę, za usługę stałej obsługi prawnej, dla której obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług.

Podsumowując, obowiązek podatkowy z tytułu świadczonych przez Państwa Spółkę usług stałej obsługi w obszarze wskazanym w lit. b powstaje/będzie powstawał zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b, wskutek czego obowiązek podatkowy powstaje/będzie powstawał z momentem wystawienia faktury a w przypadku, gdy nie wystawiono faktury, obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 7 ustawy, tj. z chwilą upływu terminów wystawienia faktury określonych w art. 106i ust. 3 i 4, a w przypadku,  gdy nie określono takiego terminu – z chwilą upływu terminu płatności.

Zatem stanowisko Państwa Spółki w zakresie objętym pytaniem nr 2 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który przedstawiła Państwa Spółka i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli sytuacja Państwa Spółki będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i Państwa Spółka zastosuje się do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00