Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.54.2023.4.WS
Zwolnienie wynagrodzenia otrzymanego z tytułu utrzymania uchodźców z Ukrainy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
·nieprawidłowe – w odniesieniu do pytań nr 1 i 2,
·prawidłowe – w odniesieniu do pytania nr 3.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Dnia 22 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 22 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 28 marca 2023 r. (wpływ 28 marca 2023 r.) oraz pismem z 5 kwietnia 2023 r. (wpływ 5 kwietnia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wspólnie z małżonką prowadzi Pan od 2000 r. gospodarstwo agroturystyczne; posiadają Państwo (...) ha; w tej chwili mają Państwo (...) pokoje na wynajem i korzystają Państwo ze zwolnienia od p.d.o.f.
W maju 2022 r. na prośbę UG podpisali Państwo umowę na przyjęcie uchodźców z Ukrainy. Od 7 maja 2022 r. dają Państwo schronienie i utrzymują 5 osobową rodzinę ukraińską, otrzymując wynagrodzenie w wys. 70 zł/os., zgodnie z par. 3 pkt 1 tej umowy.
Nie mają Państwo wglądu do polecenia Wojewody, ale powiat poinformował Państwa, że wojewoda wydał polecenie na podst. art. 12 ust. o pomocy uchodźcom. Zwolnienie z podatku p.d.o.f. jest wpisane do ustawy chyba jako art. 52zi –zwolnienie obejmuje dochody uzyskane przez osoby fizyczne na podst. art. 13 ust. o pomocy uchodź. (na wniosek 40 zł/os. – płaci gmina).
Nie prowadzili Państwo i nie prowadzą działalności gospodarczej, nic nie odliczając – błędna inf. w par. 2 pkt 3 umowy z gminą.
W piśmie z 28 marca 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że:
·jako gospodarstwo agroturystyczne korzystają Państwo ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ust. o pod. doch. od osób fizycznych – (posiadają Państwo (...) pokoje do wynajęcia dla turystów przybywających na wypoczynek, gmina wiejska nie przekraczająca 5 tys. mieszkańców);
·nie posiada Pan innych lokali do wynajęcia ani w gospodarstwie, ani poza nim;
·udostępnienie lokali uchodźcom następuje:
-nie w celach zarobkowych, ale wyłącznie w celu zaspokojenia własnych potrzeb;
-nie w sposób ciągły, tj. nie ma Pan zamiaru powtarzania tej czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku;
-nie w sposób zorganizowany, tzn. brak jest uporządkowanych działań i celowych czynności, brak pomocy i zatrudniania osób trzecich;
·w odniesieniu do działań polegających na udostępnianiu lokali uchodźcom:
-odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonanych działań (z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych) ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
-czynności polegające na przyjęciu uchodźców nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
-w związku z tym, że nie prowadzi Pan (nie prowadzą Państwo jako gospodarstwo rolne) działalności gospodarczej, nie ponosi Pan ryzyka gospodarczego;
·sformułowanie użyte we wniosku „nie prowadziliśmy i nie prowadzimy działalności gospodarczej nic nie odliczając – błędna informacja w par. 2 pkt 3 umowy z gminą” – wiąże się z odpowiedzią udzieloną już w pkt d, w którym stwierdza Pan, że ani Pan, ani Pana żona nie prowadzicie działalności gospodarczej – natomiast urząd gminy, podpisując z Państwem umowę, użył wzoru umowy jednakowego zarówno dla osób fizycznych, jak i podmiotów gospodarczych – stąd może to wprowadzać w błąd;
·w związku z utrzymaniem turystów ponoszą Państwo następujące koszty:
-zakwaterowanie cudzoziemców 5 osób wraz z wyżywieniem w postaci minimum 3 posiłków dziennie (śniadanie, obiad, kolacja) oraz zapewnienie napojów (wody, kawy, herbaty) oraz zapewnienie środków higieny osobistej (mydło, szampon lub żel do mycia ciała oraz szczoteczka i pasta do zębów) – to są niezbędnie obowiązki, do których obliguje Państwa umowa i w związku z tym występują następujące płatności:
‒prąd;
‒woda;
‒gaz (zarówno z butli, jak i sieciowy);
‒opłata za śmieci wynikająca z lokalnych przepisów;
‒zakup żywności i napojów do przygotowywania posiłków.
Ponadto ponieśli Państwo i ponoszą dodatkowe koszty m.in. takie, jak:
‒opłata za internet stacjonarny dla potrzeb uchodźców;
‒koszty środków higieny i pielęgnacji dla dziecka typu: pampersy, odżywki i inne;
‒opieka medyczna, a zwłaszcza stomatologiczna, również prywatna;
‒koszty dowozu zakwaterowanej osoby niepełnosprawnej do placówek medycznych (przychodnie, szpitale itp.);
‒koszty dowozu do urzędów państwowych i samorządowych w celu załatwienia wszystkich niezbędnych formalności w związku z pobytem i jego kontynuacją;
‒koszty asystowania i tłumaczenia podczas wizyt w urzędach i sądach;
‒koszt tzw. obsługi kancelaryjnej – pisanie pism, wniosków, odwołań w różnych sprawach, konsultacje z radcą prawnym itp.;
‒koszt dostosowania systemu grzewczego w obiekcie, aby spełnił standardy obiektu całorocznego.
Ponadto w piśmie z 5 kwietnia 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że jako gospodarstwo agroturystyczne korzysta Pan ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – natomiast w przypadku ewentualnego obowiązku wykazania otrzymanych przychodów/dochodów z tytułu przyjęcia uchodźców z Ukrainy byłby Pan zainteresowany opodatkowaniem tych przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jako prostszej formy opodatkowania.
Dodatkowo wyjaśnił Pan, że jako osoba fizyczna realizuje Pan pomoc dla uchodźców z Ukrainy, otrzymując za to zwrot poniesionych kosztów. W związku z trudną sytuacją rodziny, którą przyjął Pan do siebie, pomaga im Pan w znacznie większym stopniu niż by to wynikało z przyjętych na siebie obowiązków, a mimo to niespójność przepisów ustawowych (ale nie podatkowych) może Pana wykluczyć ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.
Pytania
1.Czy powinien Pan złożyć PIT-28 od dochodów z najmu i zapłacić podatek i odsetki w sytuacji braku prowadzenia działalności gospodarczej?
2.Czy w razie konieczności zapłaty podatku może Pan zapłacić podatek od różnicy od otrzym. wynagrodz. w wys. 70 zł/os., a kwoty zwolnienia w wys. 40 zł/os., czyli od 30 zł nadwyżki – art. 13 ust. p. w pow. z art. 52zi?
3.Czy w związku z utrzymywaniem uchodźców i ponoszeniem znacznych kosztów w przypadku konieczności opodatkowania może Pan mieć jakieś koszty uzyskania przychodu?
Pana stanowisko w sprawie
W związku z brakiem jednoznacznej odpowiedzi ze strony gminy, ale również informacji KIS oraz US, przedstawia Pan własne stanowisko.
Pana zdaniem – w zakresie pytania nr 1 – w przypadku nie prowadzenia działalności gospodarczej kwoty uzyskane przez osoby fizyczne powinny być zwolnione z opodatkowania (w Pana przypadku 70 zł/os.) w taki sam sposób, jak dochody uzyskiwane też przez osoby fizyczne w wys. 40 zł/os., ale na wniosek z art. 13 ustawy pomocowej. Wyższa kwota dla agroturystyki jest tylko rekompensatą za możliwe utracone dochody agroturystyczne, ponieważ pokoje zajmowane przez uchodźców są wyłączone i nie dadzą gospodarstwu dodatkowego dochodu przyrolniczego.
W przypadku braku prowadzenia działalności gospodarczej nie powinien Pan składać PIT-28 i płacić podatku wraz z odsetkami.
Pana zdaniem – w zakresie pytania nr 2 – pytanie drugie jest konsekwencją odpowiedzi na pytanie pierwsze – czyli brak konieczności zapłaty podatku, gdy nie prowadzi Pan działalności gospodarczej.
W przypadku opodatkowania stoi Pan na stanowisku, że podatek powinien być zapłacony w Pana przypadku od różnicy pomiędzy kwotą z umowy (70 zł/os.), a kwotą zwolnioną dla osób fizycznych w wys. 40 zł/os – inny sposób naliczenia uważa Pan za dyskryminujący.
Pana zdaniem – w zakresie pytania nr 3 – w przypadku braku prowadzenia działalności gospodarczej nie ma Pan możliwości odliczania/odpisania jakichkolwiek kosztów uzyskania przychodu – środki na utrzymanie uchodźców pochodzą bezpośrednio z budżetu domowego Pana i Pana rodziny.
Pana stanowisko wynika z wniosku oraz z jego uzupełnienia.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest:
·nieprawidłowe – w odniesieniu do pytań nr 1 i 2,
·prawidłowe – w odniesieniu do pytania nr 3.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Powyższy przepis ustanawia generalną zasadę opodatkowania podatkiem dochodowym, zgodnie z którą opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkie uzyskane przez podatnika w danym roku korzyści majątkowe, z wyjątkiem tych, które na mocy ustawy wyłączone zostały z tego opodatkowania (np. poprzez wprowadzenie ustawowego zwolnienia z opodatkowania, czy też zaniechanie poboru podatku).
We wniosku wskazał Pan, że wspólnie z małżonką prowadzi Pan od 2000 r. gospodarstwo agroturystyczne. W maju 2022 r. na prośbę urzędu gminy podpisali Państwo umowę na przyjęcie uchodźców z Ukrainy, na podstawie art. 12 ustawy o pomocy uchodźcom. Od 7 maja 2022 r. dają Państwo schronienie i utrzymują 5 osobową rodzinę ukraińską, otrzymując wynagrodzenie w wys. 70 zł/os. Nie prowadzili Państwo i nie prowadzą działalności gospodarczej.
Pana wątpliwości dotyczą opodatkowania otrzymanego wynagrodzenia.
Zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są :
–pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3);
–najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).
Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Ponadto, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.
Wyżej wymieniony przepis koreluje z brzmieniem art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącym źródła przychodów, jakim jest najem, wykluczając z tego katalogu składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.
Zatem najem stanowi odrębne od działalności gospodarczej źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), choć może także istnieć najem, który prowadzony jest w ramach działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy). W przypadku, gdy przedmiotem najmu są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą albo najem jest przedmiotem tej działalności, wynajmowanie nieruchomości zaliczane jest do źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Aby daną działalność uznać za działalność gospodarczą, musi ona być prowadzona we własnym imieniu i łącznie spełniać warunki:
·celu zarobkowego,
·ciągłości,
·zorganizowanego charakteru.
Działalność zarobkowa to działalność taka, która daje możliwość wygenerowania zysku i ma na celu zapewnienie określonego dochodu. Jednak nawet ewentualna strata będąca wynikiem działalności nastawionej na zysk nie pozbawia jej takiego charakteru, gdyż istotny jest tu sam zamiar osiągnięcia dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają natomiast czynności nastawione wyłącznie na zaspokojenie własnych potrzeb osoby, która je podejmuje.
Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Wiąże się z planowym charakterem działań i realizacją w sposób ciągły zamierzeń ukierunkowanych na osiąganie i zwiększanie zysków. Przesłanki ciągłości nie należy rozumieć jako konieczności wykonywania działalności bez przerwy – do jej zachowania wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikała intencja powtarzania określonego zespołu konkretnych czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.
Prowadzenie działalności w sposób zorganizowany oznacza działanie metodyczne, systematyczne, uporządkowane, przebiegające według planu, przy udziale specjalnie dobranych środków, służących uzyskaniu dochodu. O takim zorganizowaniu mogą świadczyć (chociaż nie są decydujące) także niektóre czynności, jak na przykład wyodrębnienie pewnych składników materialnych lub niematerialnych służących danej działalności, dopełnienie obowiązków formalnych w zakresie zarejestrowania przedsiębiorcy, współpraca z podmiotami profesjonalnymi, świadczenie dodatkowych usług.
Wskazane wyżej przesłanki w każdym przypadku należy rozważyć indywidualnie, mając na względzie całokształt okoliczności faktycznych danej sprawy, a więc wszystkie działania podejmowane przez podatnika, a nie tylko poszczególne czynności, pojedyncze elementy sytuacji faktycznej. Przy tym decydującego znaczenia nie ma tu subiektywne przekonanie podatnika o właściwej, jego zdaniem, kwalifikacji przychodów do danego źródła, ale to, czy w okolicznościach faktycznych danej sprawy omawiane kryteria zostały rzeczywiście spełnione.
Jak Pan wskazał, jest Pan zainteresowany opodatkowaniem uzyskanych przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W związku z tym należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)
W myśl art. 1 pkt 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:
1)prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;
2)osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o podatku dochodowym”.
Według art. 2 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne osiągające przychody, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym, opłacają ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułów, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tych tytułów stosuje się przepisy art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a.
Stosownie do art. 21 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca, a za miesiąc grudzień – w terminie do dnia 20 stycznia następnego roku podatkowego.
Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Z opisu sprawy wynika, że nie prowadzi Pan działalności gospodarczej. Nie posiada Pan innych lokali do wynajęcia ani w gospodarstwie, ani poza nim. Udostępnienie lokali uchodźcom następuje nie w celach zarobkowych, nie w sposób ciągły, tj. nie ma Pan zamiaru powtarzania tej czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku; nie w sposób zorganizowany, tzn. brak jest uporządkowanych działań i celowych czynności, brak pomocy i zatrudniania osób trzecich. W odniesieniu do działań polegających na udostępnianiu lokali uchodźcom odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonanych działań (z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych) ponosi zlecający wykonanie tych czynności, czynności polegające na przyjęciu uchodźców nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności, a w związku z tym, że nie prowadzi Pan (nie prowadzą Państwo jako gospodarstwo rolne) działalności gospodarczej, nie ponosi Pan ryzyka gospodarczego.
W tej sytuacji otrzymane wynagrodzenie stanowi przychód ze źródła, jakim jest najem nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W kwestii dotyczącej skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania wskazuję, co nastepuje.
W myśl art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Zwolnienia od podatku dochodowego, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28a, 29, 29aa, 29b, 43, 46, 46c, 47a, 71a, 102a, 111, 114, 121, 121a, 122, 125, 125a, 129, 131a, 136, 137 i 155 ustawyo podatku dochodowym, stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.
Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że podatnik uzyskujący dochody z tytułu wynajmu pokoi gościnnych skorzysta z przedmiotowego zwolnienia, jeżeli łącznie spełnione będą następujące warunki:
·najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,
·budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone powinny być na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,
·przedmiotem usług musi być najem pokoi gościnnych wyłącznie osobom przebywającym na wypoczynku,
·liczba wynajmowanych pokoi nie może przekroczyć 5.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego wskazuję, że w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych z tytułu udostępniania lokali uchodźcom nie może Pan skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania na mocy omawianego art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ wynajmując pokoje na rzecz uchodźców z Ukrainy nie zostaje spełniony jeden z warunków zawartych w tym przepisie, tj. najem pokoi gościnnych nie odbywa się na rzecz osób przebywających na wypoczynku.
Natomiast zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 52zi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego odniósł się Pan we wniosku, nie zostało wymienione w art. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i nie ma zastosowania do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Pomijając jednak powyższe, analizując przesłanki pozwalające na skorzystanie z tego zwolnienia, stwierdzam, że nie miałoby ono zastosowania w Pana sytuacji.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 103 ze zm.):
Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 1 ust. 2 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Ilekroć w ustawie jest mowa o obywatelu Ukrainy, rozumie się przez to także nieposiadającego obywatelstwa ukraińskiego małżonka obywatela Ukrainy, o ile przybył on na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa i nie jest obywatelem polskim ani obywatelem innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, polegającą na:
1)zakwaterowaniu;
2)zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego;
3)zapewnieniu transportu do miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, między nimi lub do ośrodków prowadzonych przez Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub miejsc, w których obywatelom Ukrainy udzielana jest opieka medyczna, albo miejsc pośrednich, z których będzie realizowany dalszy transport do punktu docelowego, w którym obywatelom Ukrainy udzielana będzie opieka medyczna;
4)finansowaniu przejazdów środkami transportu publicznego oraz specjalistycznego transportu umożliwiającego transport osób leżących lub przeznaczonego dla osób z niepełnosprawnością w szczególności do miejsc lub pomiędzy miejscami, o których mowa w pkt 1-3;
5)zapewnieniu środków czystości i higieny osobistej oraz innych produktów;
6)organizacji miejsc udzielania doraźnej pomocy medycznej;
7)zapewnieniu personelu medycznego realizującego w razie potrzeby wizyty kontrolne w odniesieniu do osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2 – w przypadku organizacji miejsc zakwaterowania, o których mowa w pkt 1, przeznaczonych dla osób z dodatnim wynikiem testu diagnostycznego w kierunku SARS-CoV-2;
8)podjęciu innych działań niezbędnych do realizacji pomocy.
Zgodnie natomiast z art. 13 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Każdemu podmiotowi, w szczególności osobie fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, może być przyznane na jego wniosek świadczenie pieniężne z tego tytułu nie dłużej niż za okres 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Okres wypłaty świadczenia może być przedłużony w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
Świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, jest świadczeniem pieniężnym przyznanym na wniosek podmiotu, w szczególności osoby fizycznej prowadzącej gospodarstwo domowe, który zapewni, na własny koszt, zakwaterowanie i wyżywienie obywatelom Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z działaniami wojennymi w tamtym kraju oraz obywatelom Ukrainy posiadającym Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Świadczenie to może być przyznane na okres nie dłuższy niż 120 dni od dnia przybycia obywatela Ukrainy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zaś w szczególnie uzasadnionych przypadkach okres wypłaty świadczenia może być przedłużony.
Zgodnie natomiast z art. 52zi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Zwalnia się od podatku dochodowego świadczenie pieniężne, o którym mowa w art. 13 ustawy z dnia 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (Dz.U. poz. 583, z późn. zm.).
Tym samym od podatku dochodowego od osób fizycznych zwolnione zostały wyłącznie świadczenia pieniężne, o których mowa w art. 13 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.
Powyższe zwolnienie nie znajduje zastosowania do przychodów wynikających z realizacji pomocy obywatelom Ukrainy, w trybie przepisów art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. Na jego podstawie wojewoda może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy polegającą m.in. na zakwaterowaniu czy zapewnieniu całodziennego wyżywienia zbiorowego. W związku z realizacją tych zadań wojewoda może wydawać polecenia obowiązujące m.in. organy samorządu terytorialnego, samorządowe osoby prawne oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Zadania nałożone w trybie wydanego polecenia są realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego jako zadania zlecone z zakresu administracji rządowej.
Jeżeli zatem podatnik uzyskuje przychody z tytułu świadczenia usług związanych z zapewnieniem zakwaterowania i wyżywienia obywatelom Ukrainy, a usługi te są realizowane w trybie przepisów art. 12 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, na podstawie umowy zawartej z organem samorządu terytorialnego, to przychody te nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 52zi ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem otrzymane wynagrodzenie z tytułu zakwaterowania i wyżywienia uchodźców z Ukrainy podlega opodatkowaniu – w Pana przypadku – jako przychód z najmu nieruchomości.
Jednocześnie podkreślam, że zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatek zryczałtowany, o którym mowa w ust. 1, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Zatem skoro uzyskiwane przez Pana przychody stanowią dla Pana przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które podlegają opodatkowaniu na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie może Pan pomniejszyć tych przychodów o koszty uzyskania przychodów.
Ponadto wskazuję, że zgodnie z art. 53 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.):
§ 1. Od zaległości podatkowych, z zastrzeżeniem art. 52 § 1 pkt 2 i art. 54, naliczane są odsetki za zwłokę.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się również do nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek w części przekraczającej wysokość podatku należnego za okres rozliczeniowy.
W sytuacji zatem, gdy nie odprowadzał Pan należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wymaganym terminie, powinien Pan zapłacić odsetki za zwłokę z tego tytułu.
Reasumując – w związku z tym, że otrzymane przez Pana wynagrodzenie należy kwalifikować do źródła przychodów z najmu nieruchomości, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i przychody te jest Pan zainteresowany opodatkować na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, powinien Pan złożyć zeznanie roczne (PIT-28) od dochodów z najmu i zapłacić z tego tytułu podatek wraz z odsetkami.
Podatek ten powinien Pan zapłacić od całości uzyskanego przychodu, ponieważ otrzymywane przez Pana wynagrodzenie nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Nie ma Pan również możliwości pomniejszenia uzyskanych przychodów o koszty uzyskania przychodów, ponieważ przychody te podlegają opodatkowaniu na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right