Prace koncepcyjne w kontekście bhp
Chociaż przepisy nie definiują pojęcia pracy koncepcyjnej, można przyjąć, że praca koncepcyjna jest to praca związana z przygotowywaniem (planowaniem) np. artykułu, raportu, konspektu czy projektu, wymagająca zwiększonego wysiłku umysłowego i szczególnej koncentracji uwagi. Specjaliści zajmujący się takim rodzajem pracy obecnie bardzo często korzystają w trakcie jej wykonywania z rozwiązań elektronicznych, komputerów i innych urządzeń wyposażonych w monitory ekranowe.
Zgodnie z Kodeksem pracy pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy odpowiednim wykorzystaniu osiągnięć nauki i techniki. Pracodawca jest obowiązany między innymi do:
- organizowania pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy,
- zapewnienia odpowiednich warunków technicznych, organizacji i warunków pracy, odpowiedniego ukształtowania czynników środowiska pracy.
Zasady te dotyczą oczywiście również pracowników wykonujących prace koncepcyjne.
Pomieszczenia pracy i ich wyposażenie, również te przeznaczone do prac koncepcyjnych, powinny zapewniać pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. W szczególności w pomieszczeniach pracy należy zapewnić oświetlenie naturalne i sztuczne, odpowiednią temperaturę, wymianę powietrza oraz wilgotność, zabezpieczenie przed niekorzystnymi warunkami cieplnymi i nasłonecznieniem oraz innymi czynnikami szkodliwymi dla zdrowia i uciążliwościami. Należy również zadbać o odpowiednio niski poziom hałasu.
Temperatura w pomieszczeniach do pracy koncepcyjnej
W pomieszczeniach pracy koncepcyjnej należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy (metod pracy i wysiłku fizycznego niezbędnego do jej wykonania). Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy w pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych, w których wykonywana jest praca koncepcyjna, temperatura nie może być niższa niż 18°C. W rozporządzeniu tym nie została określona natomiast optymalna czy maksymalna temperatura w pomieszczeniach do pracy biurowej, a pamiętać należy, że zbyt wysoka temperatura nie sprzyja wydajności pracy, powodując zmęczenie i dyskomfort cieplny u pracowników. Wobec braku zapisów w tym rozporządzeniu można się posiłkować, zgodnie z § 3 tego rozporządzenia, przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Zgodnie z tymi przepisami temperatura +20°C jest to temperatura, jaka powinna panować w pomieszczeniach przeznaczonych na stały pobyt ludzi bez okryć zewnętrznych, niewykonujących w sposób ciągły pracy fizycznej, czyli w pomieszczeniach takich jak pokoje mieszkalne, przedpokoje, kuchnie indywidualne wyposażone w paleniska gazowe lub elektryczne, pokoje biurowe czy sale posiedzeń.