Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 19 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.205.2023.1.MKA

Brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 kwietnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 kwietnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. „(...)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Miasto i Gmina ((...)) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Miasto i Gmina realizuje zadanie inwestycyjne pod nazwą: „(...)” w ramach poddziałania (...) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Ubiegając się o dofinansowanie Miasto i Gmina wykazała podatek naliczony od wydatków na przedmiotową inwestycję jako wydatek kwalifikowalny w ramach niniejszego projektu. Operacja realizowana jest ze środków Samorządu Województwa (...) oraz ze środków własnych budżetu Miasta i Gminy. W wyniku realizacji zadania osiągnięty zostanie następujący cel - rozwój ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej poprzez budowę toru rowerowego typu (...) oraz zadań planowanych do realizacji w ramach operacji. W ramach zadania nie będzie uzyskiwany dochód, a wykonana inwestycja będzie służyła mieszkańcom przez kolejne lata. Miasto i Gmina będzie właścicielem inwestycji. Przedmiotem inwestycji jest przedsięwzięcie o zasięgu lokalnym, którego celem jest utworzenie toru rowerowego i udostępnienie terenu różnym grupom. Mieszkańcy Miasta i Gminy (...) mają ograniczoną dostępność do obiektów sportowych. Budowa toru przyczyni się do:

zaspokojenia potrzeb mieszkańców,

podniesienia jakości usług rekreacyjnych, turystycznych i sportowych,

wzrostu roli turystyki, sportu i rekreacji jako czynników stymulujących rozwój społeczny,

poszerzenia oferty usług turystycznych, rekreacyjnych i sportowych,

zwiększenia atrakcyjności miasta i gminy.

Budowa toru rowerowego w (…) pozwoli na:

większą integrację mieszkańców,

stworzy miejsce spotkań,

przyczyni się do tworzenia podstaw i szans rozwoju dla aktywnego i zorganizowanego wypoczynku, tworząc przy tym nieodpłatne ogólnodostępne miejsce dla wszystkich mieszkańców Miasta i Gminy, turystów odwiedzających nasz region i aktywnych grup społecznych.

Będzie to:

innowacyjny element przestrzenny idealny do rodzinnej rekreacji,

sposób na urozmaicenie i wzbogacenie o aspekty rekreacyjne terenów miasta,

ciekawy sposób zagospodarowania trudnych terenów zielonych,

rewitalizacja zaniedbanych i rzadko odwiedzanych fragmentów skwerów miejskich,

szansa na wytworzenie w tych miejscach mini-ośrodków aktywności ruchowej.

W ramach operacji zakupiony i zamontowany zostanie tor rowerowy typu (...) składający się z band 180 stopni oraz pompek rozpędowych. Obiekt przeznaczony będzie dla początkujących oraz już doświadczonych użytkowników. Tor składał się będzie z garbów zwanych muldami oraz zakrętów zwanych bandami ułożonych w rytmiczne sekwencje w takiej kolejności, by możliwe było rozpędzanie się i utrzymywanie prędkości bez pedałowania.

Charakterystyka obiektu: długość całkowita 37 m, wysokość modułów zakrętów min. 95 cm, wysokość modułów garbów min. 49 cm, szerokość warstwy jezdnej min. 1 m, elementy oparte o konstrukcję ze sklejki wodoodpornej, obustronnie laminowanej o grubości 18 mm oraz drewna impregnowanego, tor ułożony będzie na podbudowie o grubości łącznie 15 cm i powierzchni całkowitej 74 m2. Tor umożliwia jazdę na rowerach, deskorolkach, rolkach czy hulajnogach. Powierzchnia jest trwała, odporna na warunki atmosferyczne i akty wandalizmu, charakteryzuje się niskimi kosztami utrzymania.

Ze względu na użyte materiały (…) nie będzie generował stałych kosztów utrzymania. Będzie pełnił rolę przestrzennej rzeźby urozmaicającej krajobraz. Efekty realizowanego projektu nie będą generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Nabyte w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z realizacją projektu, który jest przedmiotem wniosku Miasto i Gmina otrzyma fakturę, w której będzie figurowała jako nabywca towarów i usług.

Pytanie

Czy Miasto i Gmina (…) ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od inwestycji?

Państwa stanowisko w sprawie

Miasto i Gmina (...) nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji. Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne w celu złożenia wniosku o płatność w Urzędzie Marszałkowskim Województwa (...).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług;

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

 Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego związanych z realizacją inwestycji pn. „(...)”.

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Realizujecie zadanie inwestycyjne pod nazwą: „(...)”. Ubiegając się o dofinansowanie wykazaliście Państwo podatek naliczony od wydatków na przedmiotową inwestycję jako wydatek kwalifikowalny w ramach niniejszego projektu. Operacja realizowana jest ze środków Samorządu Województwa (...) oraz ze środków własnych budżetu Miasta i Gminy. W wyniku realizacji zadania osiągnięty zostanie następujący cel - rozwój ogólnodostępnej infrastruktury rekreacyjnej poprzez budowę toru rowerowego typu (...) oraz zadań planowanych do realizacji w ramach operacji. W ramach zadania nie będzie uzyskiwany dochód, a wykonana inwestycja będzie służyła mieszkańcom przez kolejne lata. Miasto i Gmina będzie właścicielem inwestycji. Przedmiotem inwestycji jest przedsięwzięcie o zasięgu lokalnym, którego celem jest utworzenie toru rowerowego i udostępnienie terenu różnym grupom. Budowa toru przyczyni się do: zaspokojenia potrzeb mieszkańców, podniesienia jakości usług rekreacyjnych, turystycznych i sportowych, wzrostu roli turystyki, sportu i rekreacji jako czynników stymulujących rozwój społeczny, poszerzenia oferty usług turystycznych, rekreacyjnych i sportowych, zwiększenia atrakcyjności miasta i gminy. Ponadto inwestycja ta pozwoli na większą integrację mieszkańców, stworzy miejsce spotkań, przyczyni się do tworzenia podstaw i szans rozwoju dla aktywnego i zorganizowanego wypoczynku, tworząc przy tym nieodpłatne ogólnodostępne miejsce dla wszystkich mieszkańców Miasta i Gminy, turystów odwiedzających nasz region i aktywnych grup społecznych.

Będzie to: innowacyjny element przestrzenny idealny do rodzinnej rekreacji, sposób na urozmaicenie i wzbogacenie o aspekty rekreacyjne terenów miasta, ciekawy sposób zagospodarowania trudnych terenów zielonych, rewitalizacja zaniedbanych i rzadko odwiedzanych fragmentów skwerów miejskich, szansa na wytworzenie w tych miejscach mini-ośrodków aktywności ruchowej.

Tor umożliwia jazdę na rowerach, deskorolkach, rolkach czy hulajnogach. Powierzchnia jest trwała, odporna na warunki atmosferyczne i akty wandalizmu, charakteryzuje się niskimi kosztami utrzymania.

Ze względu na użyte materiały (...) nie będzie generował stałych kosztów utrzymania. Będzie pełnił rolę przestrzennej rzeźby urozmaicającej krajobraz. Efekty realizowanego projektu nie będą generowały obrotu opodatkowanego podatkiem VAT. Nabyte w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione, ponieważ - jak wynika z wniosku – efekty w postaci utworzenia toru rowerowego typu (...) powstały w ramach zadania pn. „(...)” nie będzie generował dochodu, a wykonana inwestycja będzie służyła mieszkańcom przez kolejne lata. Zgodnie z Państwa wskazaniem, obiekt ma przyczynić się do rozwoju turystki na terenie Gminy, pozytywnie wpłynąć na promocję obszaru, rozwój aktywnego i zorganizowanego wypoczynku itp. Obiekt będzie nieodpłatny, ogólnodostępny i będzie służyć mieszkańcom i turystom odwiedzającym region, a nabyte w ramach zrealizowanego projektu towary i usługi nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz okoliczności sprawy stwierdzić należy, że nie będziecie mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. „(...)”.

Tym samym, Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż pojęcie „koszty kwalifikowane” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Macie Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00