Jak przepisy specustawy COVID-19 wpłynęły na ustalanie terminów w VAT – uchwała NSA
Zdaniem NSA obowiązujące od 31 marca do 23 maja 2020 r. specjalne przepisy dotyczące epidemii COVID-19 nie spowodowały wstrzymania, rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminu przedawnienia zobowiązań podatkowych. NSA potwierdził, że prawo podatkowe to nie prawo administracyjne. Pogląd przyjęty w uchwale, w zależności od sytuacji, może być korzystny bądź niekorzystny dla podatników. Nie wydłużyły się też bowiem – na korzyść podatnika – terminy. Jest jednak faktem, że uchwała porządkuje sytuację i przecina spory.
Uchwała NSA z 27 marca 2023 r. (sygn. akt I FPS 2/22) miała za zadanie rozstrzygnąć:
- czy przepisy specustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 dotyczyły również wstrzymania rozpoczęcia i zawieszenia biegu terminów przewidzianych przepisami prawa podatkowego,
- ewentualnie czy wstrzymanie rozpoczęcia i zawieszenia biegu tych terminów może mieć miejsce jedynie na korzyść podatników.
1. Jakie regulacje wprowadzała specustawa i jaki spór rozstrzygnął NSA
Spór wiązał się z tym, czy za okres od 31 marca 2020 r. (włącznie) do 23 maja 2020 r. (włącznie), tj. na 54 dni, uległ zawieszeniu termin przedawnienia zobowiązań podatkowych. Przepis art. 15zzr ust. 1 specustawy o zwalczaniu COVID, obowiązujący w tym okresie, stanowił, że: