Zmiana rozporządzenia w sprawie warunków technicznych budowy skrzyżowań kolejowych z drogami wyłączy konieczność przebudowy dróg
Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych oraz bocznic kolejowych z drogami i ich usytuowanie, który zlikwiduje konieczność niepotrzebnej i nieekonomicznej przebudowy istniejących dróg przy budowie linii kolejowych w nowych lokalizacjach.
Autorzy projektu wyjaśniają, że zakłada on:
- wyłączenie obowiązku stosowania w odniesieniu do skrzyżowań wielopoziomowych wymogów w zakresie kąta skrzyżowania osi drogi (pasa ruchu) z osią toru linii kolejowej lub bocznicy kolejowej, co umożliwi uniknięcie ponoszenia nieproporcjonalnie wysokich kosztów w zakresie przebudowy/budowy wiaduktu czy drogi;
- kwestia zachowania odpowiednich kątów skrzyżowania osi drogi (pasa ruchu) z osią toru linii kolejowej lub bocznicy kolejowej, nie będzie już regulowana w odniesieniu do skrzyżowań wielopoziomowych na poziomie rozporządzenia, nadal będzie przedmiotem analizy prowadzonej przez samego projektanta/ inwestora;
- rezygnacja ze stosowania do skrzyżowań wielopoziomowych kątów skrzyżowań wskazanych w § 26 ust. 1-3 zmienianego rozporządzenia, pozostanie bez wpływu na bezpieczeństwo zarówno użytkowników dróg kolejowych, jak i samochodowych ze względu na brak punktów kolizyjnych – inaczej niż w przypadku skrzyżowań jednopoziomowych;
- przyjęcie projektu sprawi, że nie będzie już konieczne występowanie o odstępstwo od stosowania ww. kątów skrzyżowań, na podstawie art. 9 ustawy Prawo budowlane;
- zawarte w projekcie przepisy przejściowe przewidują:
- do skrzyżowań wielopoziomowych, dla których przed dniem wejścia w życie rozporządzenia został złożony wniosek o pozwolenie na budowę lub wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego lub zostało dokonane zgłoszenie budowy lub wykonania robót budowlanych, w przypadku gdy nie jest wymagane pozwolenie na budowę - stosuje się przepisy dotychczasowe,
- na wniosek inwestora złożony do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej w terminie 21 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, w ww. przypadku stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego, w brzmieniu nadanym projektowanym rozporządzeniem,
- do realizacji inwestycji kolejowych obejmujących budowę lub przebudowę skrzyżowań wielopoziomowych, w odniesieniu do których przed dniem wejścia w życie rozporządzenia zostało rozstrzygnięte postępowanie o udzielenie zamówienia na projekt lub wykonawstwo, stosuje się przepisy dotychczasowe;
- na wniosek inwestora złożony do właściwego organu administracji architektoniczno-budowlanej w terminie 21 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, w ww. przypadku stosuje się przepisy rozporządzenia zmienianego, w brzmieniu nadanym projektowanym rozporządzeniem;
- rozporządzenie ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia publikacji w Dzienniku Ustaw.
Ważne
Link do przebiegu procesu legislacyjnego – projekt/uzasadnienie/ocena skutków regulacji:
Redakcja INFORLEX