Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.85.2023.1.ASK
W zakresie: 1) braku uwzględnienia otrzymywanych w ramach działalności Fundacji nieodpłatnych świadczeń takich jak darowizny przy obliczaniu limitu przewidzianego w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT dla „małego podatnika” oraz konieczności ich uwzględnienia przy obliczaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT; 2) opodatkowania w trybie art. 25 ust. 4 stawką 9% inwestycji poczynionych z dochodu zwolnionego w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, nie pochodzącego z zysków kapitałowych (przy założeniu spełnienia przez Fundację wymogów „małego podatnika” z art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT oraz limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie:
‒braku uwzględnienia otrzymywanych w ramach działalności Fundacji nieodpłatnych świadczeń takich jak darowizny przy obliczaniu limitu przewidzianego w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT dla „małego podatnika” oraz konieczności ich uwzględnienia przy obliczaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT – jest prawidłowe;
‒opodatkowania w trybie art. 25 ust. 4 stawką 9% inwestycji poczynionych z dochodu zwolnionego w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, nie pochodzącego z zysków kapitałowych (przy założeniu spełnienia przez Fundację wymogów „małego podatnika” z art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT oraz limitu przychodów o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT) – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, w zakresie:
‒braku uwzględnienia otrzymywanych w ramach działalności Fundacji nieodpłatnych świadczeń takich jak darowizny przy obliczaniu limitu przewidzianego w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT dla „małego podatnika” oraz konieczności ich uwzględnienia przy obliczaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT;
‒opodatkowania w trybie art. 25 ust. 4 stawką 9% inwestycji poczynionych z dochodu zwolnionego w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, nie pochodzącego z zysków kapitałowych (przy założeniu spełnienia przez Fundację wymogów „małego podatnika” z art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT oraz limitu przychodów o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Fundacja (…) („Wnioskodawca” lub „Fundacja”) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i jest podmiotem podlegającym w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów niezależnie od miejsca ich osiągania (polski rezydent podatkowy). Fundacja prowadzi działalność w zakresie wyznaczonym celami statutowymi. Celami statutowymi wskazanymi w statucie Wnioskodawcy jest: (...)
Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w celu realizacji swoich celów statutowych.
Działalność ta obejmuje wykonywanie usług poligraficznych dla podmiotów zewnętrznych. Dochody z działalności gospodarczej Wnioskodawca przeznacza się na finansowanie działalności statutowej, pokrywanie kosztów własnych Fundacji i jej rozwój.
Poza działalnością gospodarczą, dochody Fundacji pochodzą między innymi z darowizn, dotacji i zapisów, spadków oraz odsetek od kapitałów.
Fundacja prowadzi działalność statutową podejmując działania przede wszystkim w sferze ochrony zdrowia. Fundacja w zakresie prowadzonej działalności dla celów statutowych korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust.1 pkt 4) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U.2021 poz. 1800) (dalej „Ustawa o CIT”).
Fundacja w latach 2021-2022 spełni kryterium małego podatnika o którym mowa w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT.
W przyszłości, Fundacja rozważa dokonanie inwestycji w instrumenty przewidziane art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT celem zabezpieczenia uzyskiwanych dochodów przed istotną utratą wartości oraz sfinansowania tej inwestycji w ramach dochodu zwolnionego. Dochód uzyskany z inwestycji Wnioskodawca planuje przeznaczyć na cele statutowe.
Ponadto, w dalszej przyszłości, Fundacja rozważa dokonanie inwestycji w instrumenty nie objęte art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT. Dochód przeznaczony na taką działalność Fundacja zamierza opodatkować na zasadach ogólnych z przeznaczeniem na działalność bezpośrednio nie realizującą celów statutowych. Dochód ten nie będzie pochodził z zysków kapitałowych. W przypadku, gdy kwota inwestycji przekroczy wysokość dochodu opodatkowanego dla takiego celu, Fundacja rozważa wykorzystanie na cele inwestycyjne dochodu zadeklarowanego jako zwolniony i opodatkowanie go w chwili jego wydatkowania zgodnie z art. 25 ust. 4 Ustawy o CIT.
Wobec powyższego Wnioskodawca rozważa, czy będzie uprawniony do zastosowania stawki 9% w przypadku lokowania lub wydatkowania dochodu zgodnie z warunkami wskazanymi w art. 19 ust. 1 pkt 2) ustawy o CIT w sytuacjach wskazanych powyżej.
Pytanie
1)Czy otrzymywane w ramach działalności Fundacji nieodpłatne świadczenia takie jak darowizny wpływają na:
a)limit przewidziany w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT dla „małego podatnika” oraz
b)na limit przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT?
2)Czy w zdarzeniu przyszłym opisanym we wniosku, inwestycje poczynione z dochodu zwolnionego w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, nie pochodzącego z zysków kapitałowych, należy opodatkować w trybie art. 25 ust. 4 Ustawy o CIT stawką 9% (przy założeniu spełnienia przez Fundację wymogów „małego podatnika” z art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT oraz limitu przychodów o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT )?
Państwa stanowisko w sprawie
W odniesieniu do pytania nr 1, nieodpłatne świadczenia takie jak darowizny nie powinny być brane pod uwagę przy obliczaniu
a)limitu przewidzianego w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT dla „małego podatnika” oraz powinny być brane pod uwagę przy obliczaniu
b)limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT.
W odniesieniu do pytania nr 2, zdaniem Wnioskodawcy w przypadku przyszłych inwestycji w instrumenty finansowe inne niż wskazane w art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT, pokrytych z dochodu uprzednio zadeklarowanego do zwolnienia, który nie pochodzi ze źródła w postaci zysków kapitałowych, w przypadku spełnienia przez Podatnika warunków wskazanych w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT oraz art. 19 ust.1 pkt 2 Ustawy o CIT należy stosować stawkę 9% w przypadku wykorzystania na ten cel środków przeznaczonych uprzednio na realizację celów statutowych i objętych zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 pkt 1e Ustawy o CIT.
UZASADNIENIE
Ad 1a)
Zgodnie z art. 4a pkt 10) Ustawy o CIT pojęcie „małego podatnika” - oznacza „podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł”.
W Ustawie CIT pojęcie przychodu ze sprzedaży nie zostało zdefiniowane. Według Słownika Języka Polskiego PWN sprzedaż oznacza „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę”. Art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) definiuje pojęcie umowy sprzedaży następująco: „Przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę”. Z kolei, zgodnie z art. 888 kc, „przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku”.
Zdaniem Wnioskodawcy, przy obliczaniu limitu „małego podatnika” należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego oraz przychody ze sprzedaży zaliczane do zysków kapitałowych z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż. W oparciu o definicje wskazane powyżej, istota sprzedaży przejawia się w przeniesienia własności rzeczy w zamian za ustaloną cenę, natomiast darowizna jest nieodpłatnym świadczeniem. Tym samym, przy obliczaniu limitu „małego podatnika” nie powinny być brane pod uwagę otrzymane przez Fundację darowizny – ponieważ świadczenia takie, mimo iż stanowią przychód po stronie Fundacji, nie wynikają z umowy sprzedaży.
Powyższy stanowisko znajduje potwierdzenie w wykładni systemowej zewnętrznej, poprzez odwołanie się do przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. tj. z 2022 r. poz. 931) (dalej „ustawa VAT”) „przez małego podatnika rozumie się podatnika podatku od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro”. Z kolei, „sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów” (art. 2 pkt 22 Ustawy VAT). Tym samym, w oparciu o wykładnię literalną oraz systemową należy uznać, że za przychodami ze sprzedaży, od których wysokości uzależniony jest status „małego podatnika”, o którym mowa w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT, są świadczenia należne sprzedającemu w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz kupującego. Tym samym, przychody otrzymywane przez Wnioskodawcę tytułem darowizny, nie mogą zostać uznane za „przychody ze sprzedaży”, od których wysokości uzależniony jest status „małego podatnika”, ponieważ nie stanowią wynagrodzenia należnego Fundacji w zamian za odpłatną dostawę towarów lub odpłatne świadczenie usług.
Ad 1b)
Zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2) Ustawy o CIT, „w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł”, podatek wynosi 9% podstawy opodatkowania.
Zgodnie z art. 19 ust. 1d Ustawy o CIT, „Podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika”.
Fundacja nie spełnia warunków dla wyłączeń od możliwości stosowania stawki 9% wskazanych w art. 19 ust. 1 a-c Ustawy o CIT.
Ustawa o CIT nie precyzuje, w jaki sposób należy ustalić wartość przychodów, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, od których wysokości uzależnione jest prawo do stosowania 9% stawki podatku CIT przez podatnika. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy o CIT „przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe”. Wykładnia literalna zatem prowadzi do wniosku, że przychodami, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, są wszelkie otrzymane przez podatnika pieniądze i wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art. 12 ust. 3 i ust. 4 ustawy o CIT.
Zdaniem Fundacji, darowizny w postaci pieniężnej otrzymywane przez Fundację stanowią nieodpłatne świadczenia dla Wnioskodawcy, które mieszczą się w definicji „otrzymanych przez podatnika pieniędzy i wartości pieniężnych”. Jednocześnie, darowizny te nie stanowią świadczeń wyłączonych spod przychodu na podstawie 12 ust. 4 ustawy o CIT. Tym samym, należy uznać iż darowizny te stanowią przychód po stronie Fundacji. W związku z tym, wartość otrzymanych przez Fundację darowizn należy wliczać do limitu wyznaczającego możliwość stosowania obniżonej stawki 9%, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2) Ustawy o CIT.
Ad 2
Art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT wskazuje katalog inwestycji, których realizacja nie pociąga za sobą konieczności rezygnowania od zwolnienia opodatkowania dochodów Wnioskodawcy przy spełnieniu warunków wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4) w zw. z art. 17 ust. 1e oraz 1f Ustawy o CIT. W przypadku gdy Wnioskodawca rozważa dokonanie inwestycji innej niż wskazane w art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT, dochody przeznaczone na ten cel należy opodatkować podatkiem CIT na zasadach ogólnych albo z chwilą wydatkowania na podstawie art. 25 ust. 4 Ustawy o CIT w przypadku gdy dochód ten nie został uprzednio opodatkowany z uwagi na zwolnienie z art. 17 ust. 1 pkt 4) Ustawy o CIT.
Stawki opodatkowania wskazane są w art. 19 ust. 1 Ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem: „Podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1)19% podstawy opodatkowania;
2)9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł”.
Wnioskodawca spełnia limity przewidziane dla „małego podatnika” w art. 4a pkt 10) Ustawy o CIT.
Przychody Fundacji osiągnięte w bieżącym roku podatkowym nie przekraczają kwoty równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego zgodnie z wymogami art. 19 ust. 1 Ustawy o CIT.
Fundacja nie spełnia warunków dla wyłączeń od możliwości stosowania stawki 9% wskazanych w art. 19 ust. 1 a-c Ustawy o CIT.
Dochód przeznaczony na inwestycję, o której mowa powyżej nie będzie pochodzić ze źródeł w postaci zysków kapitałowych.
W sytuacji gdy dochód przeznaczony na inwestycje został zadeklarowany jako zwolniony na podstawie art. 17 ust. 4 w związku z ust. 1e Ustawy o CIT, i następnie zostanie przeznaczony na inwestycje spoza katalogu z art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT, tryb uiszczenia podatku z tego tytułu określa art. 25 ust 4 Ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, „Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a”.
Ww. przepis art. 25 ust. 4 Ustawy o CIT określa termin zapłaty podatku dochodowego w sytuacji gdy dochody uprzednio zadeklarowane jako zwolnione na podstawie art. 17 ust.1 Ustawy o CIT zostaną przeznaczone na wydatki nie związane z realizacją celów statutowych. Jednocześnie, przepis ten nie odnosi się do stawki opodatkowania, co oznacza że zastosowanie przy jej określeniu znajdują zasady ogólne określone w art. 19 ust. 1 Ustawy o CIT.
W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, przy założeniu że spełnia on wszystkie wymogi przewidziane w przepisach Ustawy o CIT dla skorzystania ze stawki opodatkowania w wysokości 9%, zarówno dla dochodu przeznaczonego do opodatkowania na zasadach ogólnych, jak i dochodu przeznaczonego na realizację celów statutowych i tym samym, zwolnionego do czasu wydatkowania z opodatkowania, jest uprawniony do zastosowania obniżonej stawki 9%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:
‒braku uwzględnienia otrzymywanych w ramach działalności Fundacji nieodpłatnych świadczeń takich jak darowizny przy obliczaniu limitu przewidzianego w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT dla „małego podatnika” oraz konieczności ich uwzględnienia przy obliczaniu limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT – jest prawidłowe;
‒opodatkowania w trybie art. 25 ust. 4 stawką 9% inwestycji poczynionych z dochodu zwolnionego w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT, nie pochodzącego z zysków kapitałowych (przy założeniu spełnienia przez Fundację wymogów „małego podatnika” z art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT oraz limitu przychodów o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 Ustawy o CIT) – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 ustawy o CIT,
podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1. 19% podstawy opodatkowania;
2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.
Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 2.000.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.
Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT,
podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Powyższe przepisy odwołują się niejednokrotnie do pojęcia „małego podatnika”. Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, zgodnie z którą,
ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że jako Fundacja prowadzą Państwo działalność gospodarczą w celu realizacji swoich celów statutowych. Działalność ta obejmuje wykonywanie usług poligraficznych dla podmiotów zewnętrznych. Dochody z działalności gospodarczej przeznaczają Państwo na finansowanie działalności statutowej, pokrywanie kosztów własnych Fundacji i jej rozwój. Poza działalnością gospodarczą, dochody Fundacji pochodzą między innymi z darowizn, dotacji i zapisów, spadków oraz odsetek od kapitałów. Fundacja prowadzi działalność statutową podejmując działania przede wszystkim w sferze ochrony zdrowia. Fundacja w zakresie prowadzonej działalności dla celów statutowych korzysta ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT. Fundacja w latach 2021-2022 spełni kryterium małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT. W przyszłości, rozważają Państwo dokonanie inwestycji w instrumenty przewidziane art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT celem zabezpieczenia uzyskiwanych dochodów przed istotną utratą wartości oraz sfinansowania tej inwestycji w ramach dochodu zwolnionego. Dochód uzyskany z inwestycji planują Państwo przeznaczyć na cele statutowe. Ponadto, w dalszej przyszłości, rozważają Państwo dokonanie inwestycji w instrumenty nie objęte art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT. Dochód przeznaczony na taką działalność Fundacja zamierza opodatkować na zasadach ogólnych z przeznaczeniem na działalność bezpośrednio nie realizującą celów statutowych. Dochód ten nie będzie pochodził z zysków kapitałowych. W przypadku, gdy kwota inwestycji przekroczy wysokość dochodu opodatkowanego dla takiego celu, Fundacja rozważa wykorzystanie na cele inwestycyjne dochodu zadeklarowanego jako zwolniony i opodatkowanie go w chwili jego wydatkowania zgodnie z art. 25 ust. 4 Ustawy o CIT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia czy otrzymane w ramach działalności Fundacji nieodpłatne świadczenia takie jak darowizny wpływają na limit przewidziany w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT dla „małego podatnika” oraz na limit przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Stosownie do art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT istnieje możliwość stosowania obniżonej stawki podatku CIT wynoszącej 9%. Stawka ta jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych. Obniżoną stawkę mogą stosować mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający działalność, na warunkach określonych w art. 19 ust. 1 pkt 2 w związku z ust. 1b-1e ww. ustawy, u których przychody w danym (bieżącym) roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 2 mln euro. Oznacza to, że po przekroczeniu ww. limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.
Zgodnie z literalnym brzmieniem wskazanego przepisu do ustalenia czy podatnik nie przekroczył 2 mln euro bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika osiągnięte w roku podatkowym.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Natomiast stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności:
wartość otrzymanych rzeczy lub praw, a także wartość innych świadczeń w naturze, w tym wartość rzeczy i praw otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez samorządowe zakłady budżetowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych oraz spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.
Jak wynika z opisu sprawy spełniają Państwo kryterium „małego podatnika”, o którym mowa w art. 4a pkt 10 Ustawy o CIT.
Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że przychody z nieodpłatnych świadczeń takie jak darowizny należy uwzględnić w kwocie limitu, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT, który to limit wyznacza granicę dla zastosowania preferencyjnej 9% stawki podatku. Przepis ten w przeciwieństwie do art. 4a pkt 10 ustawy o CIT nie odwołuje się wyłącznie do pojęcia „przychodów ze sprzedaży” lecz pojęcia „przychodów”, a zatem do wszystkich przychodów, również tych, których uzyskanie skutkuje osiągnięciem dochodu korzystającego ze zwolnienia z opodatkowania. Kwota ta nie będzie natomiast uwzględniona w limicie wskazanym w art. 4a pkt 10, odnoszącym się do „przychodów ze sprzedaży”.
W związku z powyższym nieodpłatne świadczenia takie jak darowizny nie powinny być przez Państwa zaliczane do limitu przewidzianego w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, natomiast powinny być zaliczane do limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
W pytaniu nr 2 zgłosili Państwo wątpliwość czy inwestycje poczynione z dochodu zwolnionego w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, niepochodzącego z zysków kapitałowych, należy opodatkować w trybie art. 25 ust. 4 ustawy o CIT stawką 9% przy założeniu spełnienia przez Fundację wymogów „małego podatnika” z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT oraz limitu przychodów, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są:
dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
W myśl art. 17 ust. 1e ustawy o CIT,
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:
1) wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
2) papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
3) jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że Fundacja rozważa dokonanie inwestycji w instrumenty nie objęte art. 17 ust. 1e Ustawy o CIT. Dochód przeznaczony na taką działalność zamierzają Państwo opodatkować na zasadach ogólnych z przeznaczeniem na działalność bezpośrednio nie realizującą celów statutowych. Dochód ten nie będzie pochodził z zysków kapitałowych. W przypadku, gdy kwota inwestycji przekroczy wysokość dochodu opodatkowanego dla takiego celu, Fundacja rozważa wykorzystanie na cele inwestycyjne dochodu zadeklarowanego jako zwolniony i opodatkowanie go w chwili jego wydatkowania zgodnie z art. 25 ust. 4 Ustawy o CIT.
Wskazać należy, że zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o CIT,
Jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.
Biorąc powyższe pod uwagę będą Państwo mieli prawo do stosowania preferencyjnej stawki w wysokości 9% podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli będą Państwo spełniać przesłanki wynikające z art. 4a pkt 10 oraz art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. W przypadku niedochowania warunków zwolnienia tj. wydatkowania środków objętych zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT na realizację celów nie związanych z działalnością statutową stosownie do art. 25 ust. 4 ustawy o CIT powstaje zobowiązanie w podatku dochodowym od osób prawnych według obowiązującej wówczas danego podatnika stawki podatku CIT. W takim przypadku podatnik traci prawo do zwolnienia dochodu, a określony przepisem art. 25 ust. 4 ustawy o CIT, termin wpłaty podatku od tego dochodu, nie powinien powodować zmiany wysokości zobowiązania podatkowego, w związku z ewentualną inną stawką podatkową obowiązującą danego podatnika, w roku wydatkowania tego dochodu na cele inne niż wskazane w przepisach warunkujących zwolnienie.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right