Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.157.2023.2.JG
Opodatkowanie nabywanych od rolników ryczałtowych jak również od podatników podatku VAT usług tuczu trzody chlewnej oraz dokumentowania transakcji.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania nabywanych od rolników ryczałtowych jak również od podatników podatku VAT usług tuczu trzody chlewnej oraz dokumentowania transakcji.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka jest polską spółką kapitałową, posiadającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski, jest również czynnym podatnikiem podatku VAT.
Spółka prowadzi (...).Spółka funkcjonuje jako przedsiębiorstwo wielooddziałowe, w skład którego wchodzi 8 zakładów produkcyjnych, posiadających w swojej strukturze szereg komórek organizacyjnych odpowiedzialnych za procesy produkcji, magazynowania, sprzedaży i zakupu.
Spółka w ramach prowadzonej działalności w zakresie nieprzerwanego zaopatrzenia surowcowego na podstawie pisemnej umowy podjęła współpracę z Rolnikami w zakresie nabywania usługi rolnej polegającej na usłudze tuczu trzody chlewnej. W zależności o rodzaju wybranej formy opodatkowania przez Rolnika Spółka z tytułu nabywania tych usług ewidencjonuje je dwoma rodzajami faktur według poniższego:
a)w przypadku Rolnika Ryczałtowego, zidentyfikowanego na podstawie definicji zawartej w art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług prowadzącego gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym na podstawie „Umowy Wieloletniej na tucz trzody chlewnej” Spółka z tytułu nabywania tych usług wystawia faktury VAT-RR z 7% stawką zryczałtowanego zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania usług tuczu trzody chlewnej na rzecz Spółki.
b)w przypadku Rolnika będące podatnikiem VAT czynnym prowadzącego działalność gospodarczą w formie gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym na podstawie „Umowy Wieloletniej na tucz trzody chlewnej” i z tytułu nabywania tych usług Spółka otrzymuje faktury VAT, na których na powyższą usługę zastosowano stawkę 8% podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania usług tuczu trzody chlewnej na rzecz Spółki. Rolnik świadczący powyższą usługę jest zarejestrowanym podatnikiem, jako podatnik VAT czynny na podstawie art. 96 Ustawy o podatku od towarów i usług.
W zawartej umowie pomiędzy Spółką, a Rolnikiem jest określona usługa tuczu trzody chlewnej, określa ona szczegóły współpracy między innymi:
a)w przypadku Rolnika Ryczałtowego:
‒Producent jako Rolnik Ryczałtowy oświadcza, że pod danym adresem prowadzi gospodarstwo rolne, w skład którego wchodzi obiekt przeznaczony do tuczu trzody chlewnej wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, zwany dalej „chlewnią”, a ponadto posiada wszelkie niezbędne urządzenia, środki techniczne, pracowników (współpracowników), wiedzę oraz doświadczenie zawodowe wymagane do przeprowadzenia prawidłowego i wydajnego tuczu trzody chlewnej;
‒Producent jako Rolnik Ryczałtowy oświadcza, że realizując niniejszą Umowę nie dokonuje tego w ramach działalności gospodarczej oraz nie jest przedsiębiorcą zarejestrowanym w ewidencji działalności; wynagrodzenie należne Producentowi na podstawie niniejszej Umowy stanowić będzie wartość usługi, za którą Spółka wystawi rolnikowi Fakturę VAT RR ze stawką podatku 7%.
b)w przypadku Rolnika będącego podatnikiem VAT czynnym:
‒Producent jako Rolnik oświadcza, że pod danym adresem prowadzi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w skład którego wchodzi obiekt przeznaczony do tuczu trzody chlewnej wraz z niezbędną infrastrukturą towarzyszącą, zwany dalej „chlewnią”, a ponadto posiada wszelkie niezbędne urządzenia, środki techniczne, pracowników (współpracowników), wiedzę oraz doświadczenie zawodowe wymagane do przeprowadzenia prawidłowego i wydajnego tuczu trzody chlewnej;
‒Producent jako Rolnik prowadzący gospodarstwo rolne oświadcza, że realizując niniejszą Umowę nie dokonuje tego w ramach działalności gospodarczej oraz nie jest przedsiębiorcą zarejestrowanym w ewidencji działalności, wynagrodzenie należnie Producentowi na podstawie niniejszej umowy stanowić będzie wartość usługi za którą Producent wystawi Spółce fakturę VAT ze stawką podatku 8%.
c)pozostałe zapisy zarówno dla Rolnika Ryczałtowego jak i Rolnika będącego podatnikiem VAT czynnym są identyczne:
‒spółka powierzy Producentowi określoną ilość sztuk warchlaków w odpowiedniej wadze do przeprowadzenia ich tuczu; z zastrzeżeniem iż w celu ich pełnej identyfikacji mogą być przez Spółkę oznakowane;
‒Producent zobowiązuje się do przeprowadzenia na rzecz Spółki tuczu powierzonych warchlaków;
‒cała partia tuczników utuczonych przez Producenta zostanie przez Spółkę odebrana i ubita;
‒Producent przyjmuje na siebie odpowiedzialność materialną za przekazane mu warchlaki od chwili przekazania;
‒Producent zobowiązuje się do zapewnienia warchlakom właściwych warunków zoohigienicznych i właściwego zabezpieczenia sanitarnego chlewni;
‒Producent będzie utrzymywał chlewnię we właściwym stanie technicznym, zapewni na własny koszt dostawę mediów koniecznych do prowadzenia tuczu, opiekę weterynaryjną oraz odpowiadał będzie za przechowywanie, zagospodarowanie oraz usuwanie odpadów związanych z tuczem, w tym gnojowicy i obornika;
‒Producent zapewni we własnym zakresie ochronę chlewni oraz znajdujących się w niej warchlaków, a ponadto majątkowe ubezpieczenie chlewni i warchlaków;
‒Producent w okresie tuczu nie może zwierząt sprzedać (lub zadysponować pod jakimkolwiek tytułem), ani przeznaczyć na rzeź;
‒Producent zobowiązuje się do stosowania w żywieniu warchlaków wyłącznie wskazanych przez Spółkę pasz pełnoporcjowych, zamówionych przez Producenta zgodnie z harmonogramem. Koszty zakupu pasz ponosi Spółka;
‒Producent w zakresie żywienia, opieki, pielęgnacji oraz utrzymania warchlaków będzie stosował się do wskazówek Spółki zgodnie z Regulaminem Tuczu, który stanowi załącznik do niniejszej Umowy;
‒spółka zapewni Producentowi możliwość korzystania w trakcie tuczu warchlaków z usług firm współpracujących ze Spółką, jako doradcami ds. zoohigienicznych oraz dostawcami środków, materiałów i urządzeń na potrzeby produkcji;
‒Producent zobowiązuje się umożliwić upoważnionym przedstawicielom Spółki przeprowadzenie inspekcji na terenie gospodarstwa Producenta o każdej porze i w każdym czasie w trakcie obowiązywania umowy;
‒Producent zobowiązuje się do oznaczenia chlewni zgodnie z uzgodnieniami ze Spółką w celu możliwej identyfikacji warchlaków jako własności Spółki;
‒w przypadku naruszenia przez Producenta zobowiązań wynikających z Umowy, po uprzednim wezwaniu go do przywrócenia należytego wykonania Umowy, Spółka ma prawo do wypowiedzenia Umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia, żądania zwrotu tuczników oraz żądania do natychmiastowego rozliczenia się z przekazanych pasz;
‒Spółka, w przypadku naruszenia przez Producenta zobowiązań wynikających z Umowy, zastrzega sobie prawo do nałożenia kar umownych przewidzianych zapisami Umowy;
‒w terminie 14 dni po przeprowadzeniu uboju ostatniej partii tuczników Spółka rozliczy się z Producentem poprzez ustalenie należnego mu wynagrodzenia za usługę, które będzie skalkulowane według Regulaminu Tuczu stanowiącego załącznik do niniejszej Umowy;
‒umowę zawarto na czas określony, nie dłużej jednak niż określona w umowie ilość dni, z zastrzeżeniem, iż Umowa może zostać przedłużona poprzez sporządzenie i podpisanie przez Strony Aneksu do niniejszej Umowy, najpóźniej w terminie do końca trzeciego kwartału.
Zapytania Spółki sformułowane w niniejszym Wniosku (w związku z niewielkimi zmianami umów, upływem czasu) wynikają z potrzeby uaktualnienia wydanych 12 maja 2010 roku interpretacji indywidualnych o numerach IPPP2/443-170/10-4/RR oraz IPPP2/443-151/10-6/RR (które nie są dostępne w bazie danych MF), co do prawidłowości rozpoznania formy rozliczania się Spółki zarówno w trakcie współpracy z Rolnikiem Ryczałtowym jak i z Rolnikiem będącym podatnikiem VAT czynnym. Z zastrzeżeniem, iż ww. usługa na podstawie poz. 19 załącznika nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług została przez Spółkę zakwalifikowana zgodnie z polską klasyfikacją wyrobów i usług pod numerem PKWIU ex. 01.6 jako usługa związana z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych - z wyłączeniem: usług podkuwania i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWIU ex. 01.62.10.0).
Pytania
1.Czy Spółka jako zarejestrowany podatnik VAT nabywający wykonane przez Rolnika Ryczałtowego usługi tuczu trzody chlewnej prawidłowo rozpoznaje je jako usługi rolnicze, zgodnie z zapisami art. 118 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2022. 931 z dnia 29 kwietnia 2022 r.) oraz w prawidłowy sposób dokumentuje transakcje fakturą VAT-RR z zastosowaniem zryczałtowanej stawki podatku naliczonego w wysokości 7% jako zakup usługi, od której przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług?
2.Czy Spółka jako zarejestrowany podatnik VAT nabywający usługi rolnicze w postaci usługi tuczu trzody chlewnej od Rolnika będącego podatnikiem VAT czynnym, na podstawie otrzymanej faktury VAT kwalifikującej powyższą usługę jako usługę opodatkowaną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8%, ma prawo do odliczenia wykazanego podatku naliczonego na zasadach ogólnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem w przedstawionym stanie faktycznym Spółka podjęła współpracę z Rolnikami w zakresie nabywania usług tuczu trzody chlewnej, która musi być rozpatrywana w dwóch aspektach a mianowicie w przypadku współpracy z Rolnikiem Ryczałtowym oraz w przypadku w współpracy z Rolnikiem będącym czynnym podatnikiem VAT.
1. Współpraca z Rolnikiem Ryczałtowym.
W tej sytuacji Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jako zarejestrowany podatnik VAT czynny nabywający wykonywane przez Rolnika Ryczałtowego usługi rolnicze wystawia fakturę VAT-RR dokumentującą nabycie tych usług ze stawką 7% zryczałtowanego zwrotu podatku. Oczywiście dokumentowanie w taki sposób usług rolniczych jest poprzedzone spełnieniem wymogów formalnych zredagowanych między innymi w art. 116 ust. 3 w postaci posiadania w dokumentacji Spółki oświadczenia Rolnika, że jest Rolnikiem Ryczałtowym dokonującym dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze oraz korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Szczegółowy sposób rozliczania tego typu transakcji znajduje swoje odzwierciedlenie w dziale XII w rozdziale 2 ustawy o podatku od towarów i usług.
W myśl art. 115-118 Ustawy o VAT Rolnikowi Ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana Rolnikowi Ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych a stawka zryczałtowanego zwrotu podatku wynosi 7% kwoty należnej z tytułu dostawy produktów rolnych pomniejszone o kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku. Dodatkowo Spółka jako czynny podatnik VAT nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę VAT-RR dokumentującą to nabycie, z zastrzeżeniem iż oryginał przekazuje Rolnikowi Ryczałtowemu.
Elementy jakie powinna zawierać tego typu faktura są określone w art. 116 Ustawy o VAT, gdzie oprócz podstawowych jej składowych obligatoryjnie zgodnie z zapisami art. 116 ust. 3 faktura VAT-RR musi zawierać oświadczenie Rolnika Ryczałtowego w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem Rolnikiem Ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 3 Ustawy o podatku od towarów i usług.”
Spółka w myśl zredagowanych w art. 116 ust. 6 Ustawy o VAT zwiększa zwrot podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 116 ust. 6 pkt 1-3.
Z punktu widzenia rozpatrywanego we wniosku stanu faktycznego istotne znaczenie mają zapisy art. 118, zgodnie z którymi przepisy przytoczone wyżej tj. art. 115, art. 116 oraz art. 117 mają zastosowanie również w przypadku wykonywania przez Rolnika Ryczałtowego usług rolniczych na rzecz Spółki będącej podatnikiem podatku VAT, która w wyżej wskazany sposób rozlicza ten podatek. Wykaz tego rodzaju usług, od których świadczenia przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług, został określony w załączniku nr 2 do ustawy o podatku od towarów i usług w korespondencji z art. 2 ust. 21 ww. ustawy.
Państwa zdaniem wskazana we wniosku usługa tuczu trzody chlewnej będzie usługą z zakresu usług związanych z usługami rolniczymi, w tym przypadku Rolnik Ryczałtowy świadczy usługi tuczu trzody chlewnej na terenie własnego gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, przy wykorzystaniu własnego wyposażenia, własnej obsługi tuczu, zapewnieniu właściwych warunków sanitarnych czy opieki weterynaryjnej. Wobec powyższego w Państwa ocenie Spółka prawidłowo rozlicza podatek zwiększając wartość podatku naliczonego na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury VAT-RR ze stawką 7% zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.
2. Współpraca z Rolnikiem będącym podatnikiem VAT.
W tej sytuacji Spółka jako zarejestrowany podatnik VAT czynny nabywa wykonywane przez Rolnika będącego podatnikiem VAT czynnym usługi tuczu trzody chlewnej ze stawką podatku VAT 8% zgodnie z załącznikiem nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług i rozlicza podatek naliczony wykazany na fakturze VAT na zasadach ogólnych.
Sposób dokumentowania transakcji z Rolnikami będącymi VAT czynnymi pod warunkiem spełnienia przez nich wymogów określonych w art. 43 ust. 3 ustawy przed rejestracją na podstawie art. 96 został wskazany w art. 8 ust. 1 w korespondencji z art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 5 ust. 1 pkt 1 określa przedmiot opodatkowania, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwany dalej podatkiem, podlegają:
-odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
-eksport towarów;
-import towarów na terytorium kraju;
-wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
-wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów
Natomiast w myśl przytoczonego art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
-przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
-zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
-świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Wykaz usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% został określony w załączniku nr 3 ustawy o podatku od towarów i usług w pozycji 19 ex.01.6 - usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych - z wyłączeniem: usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWIU ex. 01.62.10.0).
Art. 41 wskazuje iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
W myśl art. 41 ust. 2 dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, innych niż klasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu usługi związane z wyżywieniem (PKWiU 56) stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem art. 114 ust. 1 i art. 138i ust. 4.
Pod pozycją 19 ex. 01.6 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług wymieniono usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych. Przedrostek „ex” przed symbolem PKWIU oznacza, że wskazana pozycja dotyczy tylko danego wyrobu czy usługi z danego grupowania.
Państwa zdaniem wskazana we wniosku usługa tuczu trzody chlewnej będzie usługą z zakresu usług związanych z usługami rolniczymi i korzystać będzie na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT ze stawki podatku w wysokości 8%. Powyższe wynika z faktu, iż wykonywane usługi są sklasyfikowane pod symbolem PKWIU ex.01.6 - usługi związane z chowem i hodowlą zwierząt, produkcją zwierzęcą, z wyłączeniem usług weterynaryjnych, które mieszą się w poz. 19 załącznika nr 3 ustawy o VAT.
Mimo iż definicja terminu „działalność rolnicza” nie jest obecnie określana w sposób jednolity w obowiązującej ustawie o VAT oraz dyrektywie 2006/112/WE Rady w ocenie Spółki usługi tuczu trzody chlewnej bezspornie należy zaliczyć do usług związanych z rolnictwem. Ustawa o VAT nie zawiera przedmiotowych uregulowań powodując problemy w prawidłowej kwalifikacji usługi jako usługi świadczonych z szeroko rozumianej działalności rolniczej, dlatego w tym miejscu warto przytoczyć uregulowania dotyczące definicji działalności rolniczej oraz usług rolniczych wskazanych nie tylko w ustawie o VAT, ale również w wiążącej Dyrektywie 2006/112/WE.
Według zapisów art. 2 pkt 15 oraz 21 ustawy o VAT:
‒ przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych;
‒ przez usługi rolnicze rozumie się usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex.01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex.01.62.10.0).
Natomiast zgodnie z zapisami art. 295 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej:
‒przez działalność rolniczą poprzez przepisy art. 295 ust. 1 pkt 1 - 2, 4 i 5 Dyrektywy VAT dotyczące systemu ryczałtowego dla rolników (czyli szczególnej procedury w VAT dotyczącej rolników nieobjętych zasadami ogólnymi VAT). W myśl powyższych przepisów przez rolnika rozumie się każdego podatnika prowadzącego działalność w ramach gospodarstwa rolnego, leśnego lub rybackiego (art. 295 ust. 1 pkt 1). Przez gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie rozumie się gospodarstwa uznane za takie przez każde państwo członkowskie w ramach działalności produkcyjnej wymienionej w załączniku VII (art. 295 ust. 1 pkt 2).
‒przez usługi rolnicze rozumie się usługi w szczególności te wymienione w załączniku VIII, świadczone przez rolnika, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w jego gospodarstwie rolnym, leśnym lub rybackim, a które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej (art. 295 ust. 1 pkt 5).
W załączniku VIII do Dyrektywy VAT, w którym został umieszczony przykładowy wykaz usług rolniczych, o których mowa w powyższym przepisie zostały wymienione następujące czynności:
1)prace przy uprawie ziemi, koszenie, młócenie, wyciskanie, zbiór i żniwa, sianie i sadzenie;
2)pakowanie i przygotowywanie do sprzedaży, np. suszenie, czyszczenie, rozdrabnianie, odkażanie oraz silosowanie produktów rolnych;
3)przechowywanie produktów rolnych;
4)dozór nad trzodą, chów i tucz;
5)wynajem do celów rolniczych sprzętu używanego zwykle w gospodarstwach rolnych, leśnych lub rybackich;
6)pomoc techniczna;
7)zwalczanie chwastów i szkodników, opylanie i opryskiwanie upraw oraz ziemi;
8)obsługa sprzętu nawadniającego i odwadniającego;
9)obcinanie gałęzi, ścinanie drzew i inne usługi leśne.
Wobec powyższego usługi tuczu trzody chlewnej świadczone przez Rolnika z wykorzystaniem jego własnego gospodarstwa rolnego, własnej infrastruktury, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w jego gospodarstwie rolnym spełniają przesłanki definicji usług związanych z rolnictwem wskazanych w załączniku nr 3 Ustawy o VAT. Dodatkowo Rolnicy składają oświadczenie, w którym wskazują, iż realizując umowę ze Spółką nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej, a powyższą usługę wykonują właśnie w ramach działalności rolniczej, która zgodnie z zapisami Dyrektywy 2006/112/WE swoim zakresem obejmuje również „dozór nad trzodą chlewną, chów i tucz”. Zapis ten idealnie wkomponowuje się w rodzaj świadczonej usługi przez Rolników zarówno będących Rolnikami Ryczałtowymi jak i Rolnikami będącymi czynnymi podatnikami podatku VAT na rzecz Spółki, będącej przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.
Reasumując, skutkiem prawno-podatkowym wynikającym z wydania interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług będzie potwierdzenie prawidłowości postępowania Spółki przy nabywania usług tuczu trzody chlewnej, zakwalifikowanych jako usługi rolnicze, w zakresie:
-zastosowania stawki 7% przy rozliczaniu transakcji z Rolnikiem Ryczałtowym na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury VAT-RR oraz;
-odliczenia podatku VAT naliczonego w wysokości 8% na podstawie otrzymanej faktury VAT od Rolnika będącego podatnikiem VAT czynnym.
W omawianym we wniosku stanie faktycznym Spółka na podstawie zawartej umowy powierza Rolnikowi określoną ilość sztuk warchlaków w odpowiedniej wadze do przeprowadzenia ich tuczu, dodatkowo Rolnik składa oświadczenie o tym, że oprócz korzystania bądź niekorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług dokonuje dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze.
W Państwa ocenie jest to kolejne potwierdzenie prawidłowości rozpoznania usługi tuczu trzody chlewnej jako usługi związanej z rolnictwem i spełniającej definicję działalności rolniczej zarówno wskazanej w ustawie o podatku od towarów i usług jak również w Dyrektywie 2002/112/WE.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 3 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6.
Stosownie do cytowanego wyżej przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Z opisu sprawy wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Spółka w ramach prowadzonej działalności podjęła współpracę z Rolnikami w zakresie nabywania usługi rolnej polegającej na usłudze tuczu trzody chlewnej. Spółka powierzy Producentowi określoną ilość sztuk warchlaków w odpowiedniej wadze do przeprowadzenia ich tuczu. W zależności od rodzaju wybranej formy opodatkowania przez Rolnika Spółka z tytułu nabywania tych usług ewidencjonuje je dwoma rodzajami faktur według poniższego: w przypadku Rolnika Ryczałtowego Spółka z tytułu nabywania tych usług wystawia faktury VAT-RR z 7% stawką zryczałtowanego zwrotu podatku od towarów i usług z tytułu wykonywania usług tuczu trzody chlewnej na rzecz Spółki. W przypadku Rolnika będącego podatnikiem VAT czynnym Spółka otrzyma faktury VAT od rolnika podatnika VAT. W zawartej umowie pomiędzy Spółką, a Rolnikiem jest określona usługa tuczu trzody chlewnej. W przypadku Rolnika Ryczałtowego wynagrodzenie należne Producentowi na podstawie umowy stanowić będzie wartość usługi, za którą Spółka wystawi rolnikowi Fakturę VAT RR. W przypadku Rolnika będącego podatnikiem VAT czynnym wynagrodzenie należnie Producentowi na podstawie niniejszej umowy stanowić będzie wartość usługi za którą Producent wystawi Spółce fakturę VAT.
W tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności sprowadzają się do ustalenia, czy Spółka nabywająca wykonane przez Rolnika Ryczałtowego usługi tuczu trzody chlewnej prawidłowo rozpoznaje je jako usługi rolnicze, oraz w prawidłowy sposób dokumentuje transakcje fakturą VAT-RR z zastosowaniem zryczałtowanej stawki podatku naliczonego.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości należy wskazać, że w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 2 pkt 15 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
W odniesieniu do nabywanych przez Spółkę usług tuczu trzody chlewnej od Rolnika Ryczałtowego należy wskazać, że zgodnie z dyspozycją art. 2 pkt 19 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Natomiast w świetle art. 2 pkt 21 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych – rozumie się przez to:
a) usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),
b) usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),
c) usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),
d) wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).
W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Stosownie do art. 295 ust. 1 pkt 5 Rozdziału 2 Wspólny system ryczałtowy dla rolników Dyrektywy 2006/112/WE RADY z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2006 r. nr 347/1 ze zm.):
„Usługi rolnicze” oznaczają usługi, w szczególności te wymienione w załączniku VIII, świadczone przez rolnika, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w jego gospodarstwie rolnym, leśnym lub rybackim, a które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej.
Zatem za usługi rolnicze należy uznać usługi świadczone przez rolnika, czyli podatnika prowadzącego działalność w ramach gospodarstwa rolnego, leśnego lub rybackiego, które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w takim gospodarstwie.
Zgodnie z załącznikiem nr VIII do Dyrektywy w szczególności za usługi rolnicze uznaje się:
1) prace przy uprawie ziemi, koszenie, młócenie, wyciskanie, zbiór i żniwa, sianie, sadzenie,
2) pakowanie i przygotowanie do sprzedaży , np. suszenie, czyszczenie, rozdrabnianie, odkażanie i silosowanie produktów rolnych,
3) przechowywanie produktów rolnych,
4) dozór nad trzodą chlewną, chów i tucz,
5) wynajem do celów rolniczych sprzętu używanego zwykle w gospodarstwach rolnych, leśnych i rybackich,
6) pomoc techniczna,
7) zwalczanie chwastów i szkodników, opylanie i opryskiwanie upraw i ziemi,
8) obsługa sprzętu nawadniającego i odwadniającego,
9) obcinanie gałęzi, ścinanie drzew i inne usługi leśne.
W tym miejscu należy wskazać, że powyższa lista nie ma charakteru zamkniętego. Oznacza to, że wszystkie czynności, które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej, z wykorzystaniem siły roboczej lub przy użyciu sprzętu w gospodarstwie rolnym będą stanowiły usługi rolnicze.
Biorąc pod uwagę ww. przepisy należy stwierdzić, że w przedstawionym opisie sprawy Rolnik na rzecz Spółki świadczy usługi rolnicze. Powyższe wynika z faktu, że posiada On niezbędną infrastrukturę własną, niezbędne urządzenia, środki techniczne, wiedzę oraz doświadczenie zawodowe do prowadzenia prawidłowego i wydajnego tuczu trzody chlewnej. Ponadto chlewnia znajduje się pod adresem gospodarstwa rolnego Rolnika. Z wniosku wynika, że Producent zobowiązuje się do zapewnienia warchlakom m.in. właściwego zabezpieczenia sanitarnego chlewni. Ponadto Producent (Rolnik) będzie utrzymywał chlewnię we właściwym stanie technicznym, zapewni na własny koszt dostawę mediów koniecznych do prowadzenia tuczu, opiekę weterynaryjną oraz odpowiadał będzie za przechowywanie, zagospodarowanie oraz usuwanie odpadów związanych z tuczem. Rolnik zapewni również we własnym zakresie ochronę chlewni oraz znajdujących się w niej warchlaków poprzez majątkowe ubezpieczenie chlewni i warchlaków. Producent zobowiązuje się do stosowania w żywieniu warchlaków wyłącznie wskazanych przez Spółkę pasz pełnoporcjowych dostarczanych przez Spółkę. Powyższe usługi rolnicze świadczone są zarówno przez Rolnika Ryczałtowego jak również Rolnika, który jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
W odniesieniu do usług nabywanych od Rolnika Ryczałtowego, należy powołać przepisy art. 115 – 118 ustawy, które określają szczególne procedury dotyczące rolników ryczałtowych, w tym zasady nabycia przez podatnika podatku od towarów i usług produktów rolnych od rolnika ryczałtowego.
W myśl art. 115 ust. 1 ustawy:
Rolnikowi ryczałtowemu dokonującemu dostawy produktów rolnych dla podatnika podatku, który rozlicza ten podatek, przysługuje zryczałtowany zwrot podatku z tytułu nabywania niektórych środków produkcji dla rolnictwa opodatkowanych tym podatkiem. Kwota zryczałtowanego zwrotu podatku jest wypłacana rolnikowi ryczałtowemu przez nabywcę produktów rolnych.
Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy:
Podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny nabywający produkty rolne od rolnika ryczałtowego wystawia w dwóch egzemplarzach fakturę dokumentującą nabycie tych produktów. Oryginał faktury jest przekazywany dostawcy.
Elementy jakie powinna zawierać faktura VAT RR wskazuje przepis art. 116 ust. 2 ustawy.
Stosownie do art. 116 ust. 3 ustawy :
Faktura VAT RR powinna również zawierać oświadczenie dostawcy produktów rolnych w brzmieniu: „Oświadczam, że jestem rolnikiem ryczałtowym zwolnionym od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług”.
Jak stanowi przepis art. 116 ust. 6 ustawy:
Zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że:
1) nabycie produktów rolnych jest związane z dostawą opodatkowaną;
2) zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego lub na jego rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;
3) w dokumencie stwierdzającym dokonanie zapłaty należności za produkty rolne zostaną podane numer i data wystawienia faktury potwierdzającej nabycie tych produktów albo na fakturze potwierdzającej zakup produktów rolnych podano dane identyfikacyjne dokumentu stwierdzającego dokonanie zapłaty.
Wskazać należy, że w rozdziale ustawy odnoszącym się do szczególnych procedur dotyczących rolników ryczałtowych, w art. 117 ustawy zostało wskazane, że:
Rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:
1) wystawiania faktur;
2) prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;
3) składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust.
4) dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.
Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nieuprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu według stawek właściwych dla tych czynności.
Ponadto wskazać należy, że w myśl dyspozycji art. 118 ustawy:
Przepisy art. 115, art. 116 ust. 1-3a i 5-10 oraz art. 117 stosuje się odpowiednio w przypadku wykonywania przez rolnika ryczałtowego usług rolniczych na rzecz podatników podatku, którzy rozliczają ten podatek.
Zgodnie z przytoczonymi wyżej przepisami, w niniejszej sprawie świadczenia usług rolniczych dokonuje Rolnik Ryczałtowy, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy korzystający ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, usługi te świadczone są przez rolnika na terenie jego własnego gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
Jak już wyżej wskazano, Spółka nabywa od Rolnika Ryczałtowego usługi rolnicze, a sposób postępowania polegający na rozliczeniu przez Spółkę tego typu usług jest możliwy przez wystawienie faktury VAT- RR od której przysługuje zryczałtowany zwrot podatku.
W konsekwencji należy zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że usługa tuczu trzody chlewnej będzie usługą z zakresu usług związanych z usługami rolniczymi, wobec powyższego Spółka prawidłowo rozlicza podatek zwiększając wartość podatku naliczonego na podstawie wystawionej przez Spółkę faktury VAT-RR, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego.
Kolejne Państwa wątpliwości sprowadzają się do ustalenia, czy Spółka nabywając usługi rolnicze w postaci usługi tuczu trzody chlewnej od Rolnika będącego podatnikiem VAT czynnym, na podstawie otrzymanej faktury VAT ma prawo do odliczenia wykazanego podatku naliczonego.
Jak już wskazano w niniejszej interpretacji prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Jak wyżej wskazano Spółka nabywa od czynnego podatnika podatku VAT usługi rolnicze.
Zatem, w odniesieniu do usług nabywanych przez Spółkę od czynnego podatnika podatku VAT należy wskazać, że stosownie art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Elementy jakie powinna zawierać faktura wskazuje przepis art. 106e ust. 1 ustawy.
Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan faktyczny wskazać należy, że za usługi tuczu trzody chlewnej świadczone na rzecz Spółki, rolnik będący podatnikiem VAT powinien wystawić fakturę VAT, a Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabywane usługi, gdyż jak z wniosku wynika, Spółka jest czynny podatnikiem podatku VAT, a nabywane usługi są wykorzystywane w związku z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą opodatkowaną VAT.
Dodatkowe informacje
Zaznaczamy, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanych pytań. Inne kwestie dotyczące np. stawki podatku VAT, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Ponadto wskazujemy, że Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki podatku od towarów i usług dla dokonanej dostawy towarów.
Natomiast na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy, można wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z odrębnym wnioskiem o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług. Wniosek o WIS może dotyczyć stanu prawnego, który obowiązuje od dnia 1 lipca 2020 r.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right