Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 13 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-2.4015.34.2023.1.MM

Czy prawidłowym będzie nie odprowadzanie przez Wnioskodawczynię podatku od napiwków (datków) stanowiących darowizny, jeżeli ich wartość od jednego użytkownika w okresie 5 lat nie przekroczy kwoty 5.308 zł?

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od spadków i darowizn jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 7 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymania tytułem darowizn napiwków za wystawianie online autorskich pokazów/spektakli na portalu internetowym.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą o wiodącym PKD 43.42.Z Sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia oraz PKD 59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych. Wnioskodawczyni zamierza rozszerzyć działalność gospodarczą o PKD 90.01.Z Działalność związana z wystawianiem przedstawień artystycznych. Wnioskodawczyni jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny. Od 2023 r. Wnioskodawczyni zamierza opodatkować swoją działalność gospodarczą ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawczyni nie opłaca podatku w formie karty podatkowej ani też nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Wnioskodawczyni nie osiąga żadnych przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych oraz działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych. Wnioskodawczyni nie wytwarza ani nie sprzedaje wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wnioskodawczyni nie podejmuje wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem, w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków ani też samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka. Reasumując, Wnioskodawczyni nie planuje zmiany w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej. Ponadto Wnioskodawczyni nie osiąga i nie będzie osiągała przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy, ani też w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Wnioskodawczyni nie jest również zatrudniona w ramach stosunku pracy.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni świadczy za pomocą Internetu usługi kulturalne polegające na wystawianiu online autorskich pokazów/spektakli artystycznych (…) na specjalnie do tego przeznaczonym portalu (…). Wnioskodawczyni złożyła wniosek do Głównego Urzędu Statystycznego (…) o nadanie symbolu klasyfikacji PKWiU ww. usługom. Zdaniem Wnioskodawczyni usługi, o których mowa powyżej, stanowią usługę określoną w PKWiU 90.01.10 Usługi artystów wykonawców, a właściwa stawka ryczałtu dla tych usług wynosi 15%.

O kulturalnym charakterze usług, o których mowa powyżej, świadczy już sam zamiar wystawiania pokazów/spektakli artystycznych, których tematyka będzie dotyczyć (…). Działalność gospodarcza prowadzona przez Wnioskodawczynię w tym zakresie nie ma charakteru agencji, gdyż Wnioskodawczyni nie wynajmuje ani nie zatrudnia aktorów. Wnioskodawczyni nie jest pośrednikiem usług, tylko ich twórcą. Pokazy/spektakle artystyczne są w całości stworzone przez Wnioskodawczynię, która jest zarówno ich twórcą, jak i wykonawcą. Jednakże Wnioskodawczyni jest zarówno reżyserką, scenarzystką, choreografką, jak i aktorką. Każdy pokaz/spektakl jest przejawem twórczej działalności Wnioskodawczyni oraz stanowi indywidualny utwór, wynikający z działań reżyserskich, scenograficznych, choreograficznych opartych na scenariuszu wymyślonym przez Wnioskodawczynię - artystkę.

W ramach wyżej opisanych usług Wnioskodawczyni przedstawia online, w czasie rzeczywistym pokazy/spektakle na podstawie napisanego przez siebie scenariusza i zgodnie z wytycznymi w nim wskazanymi. We wszystkich pokazach/spektaklach, Wnioskodawczyni bierze udział jako aktorka, a w niektórych uczestniczy również jej mąż, który posiada indywidualną umowę z platformą (…) na udział w pokazach na profilu Wnioskodawczyni. Ponadto do każdego wystawianego pokazu/spektaklu Wnioskodawczyni tworzy swoją ścieżkę dźwiękową, indywidualną i dedykowaną do konkretnego przedstawienia, która stanowi jego integralną część. Każdy pokaz/spektakl zostaje podpisany pseudonimem Wnioskodawczyni w celu podkreślenia jej autorstwa i pojawia się na ekranie widza/usługobiorcy. Wnioskodawczyni jest artystką z racji artystycznych wykonań, które świadczy poprzez grę aktorską, tworzenie indywidualnych scenariuszy, choreografii, scenerii itp., co prowadzi do powstawania indywidualnych utworów. Każdy pokaz/spektakl jest efektem twórczej działalności Wnioskodawczyni, a także jest indywidualny i niepowtarzalny.

Wnioskodawczyni samodzielnie opracowuje scenariusze, choreografię oraz kostiumy. Pokazy/spektakle stanowią indywidualny przekaz Wnioskodawczyni dla widza, jednak nie są to filmy pornograficzne, ale sztuka (…). Podczas wykonywania pokazów/spektakli dochodzi do artystycznego wykonania w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Dzięki twórczym działaniom reżyserskim, aktorskim i choreograficznym Wnioskodawczyni powstają utwory artystyczne. Jako artystka, twórca oraz wykonawca, Wnioskodawczyni jest wyłącznym posiadaczem majątkowych praw autorskich oraz praw pokrewnych do wszystkich utworów artystycznych i nie są one przez nią w żaden sposób zbywane (nawet poprzez transmisję online na żywo). Pokazy/spektakle wystawiane przez Wnioskodawczynię nie mogą być kopiowane ani upubliczniane w innych miejscach bez zgody Wnioskodawczyni.

Podmiotem zawierającym umowę z portalem, odpowiedzialnym za świadczone usługi oraz za przestrzeganie Zasad i Warunków portalu (z ang. (...)) jest Wnioskodawczyni jako przedsiębiorca. Umowa zawarta z portalem odnosi się i dotyczy jedynie posiadania konta na portalu. Serwis umożliwia udostępnianie transmisji wideo na żywo, zdjęć oraz wszelkich innych materiałów wyprodukowanych przez Wnioskodawczynię na posiadanym koncie. Inne usługi nie są świadczone przez Wnioskodawczynię na rzecz portalu. Zgodnie z treścią umowy Wnioskodawczyni jako posiadacz konta na platformie może (a nie musi) otrzymywać od użytkowników platformy tokeny (tj. wirtualne żetony) stanowiące napiwki. Stosownie do treści umowy Wnioskodawczyni może od czasu do czasu tworzyć treści dostępne wyłącznie do zakupu przez użytkowników platformy. Ponadto istnieje również możliwość tworzenia oraz administrowania przez Wnioskodawczynię fanklubem składającym się z użytkowników, którym Wnioskodawczyni zapewni dostęp do ekskluzywnych treści w zamian za dokonanie miesięcznej opłaty członkowskiej ustalonej przez Wnioskodawczynię.

Platforma zakłada możliwość dobrowolnego (nieobowiązkowego) przekazywania napiwków (datków) przez użytkowników portalu. Podkreślenia wymaga fakt, iż przekazywanie napiwków (datków) nie jest związane ze świadczeniem usług, lecz stanowi indywidualną, dobrowolną decyzję użytkownika. Zgodnie z zasadami i warunkami portalu użytkownik może zdeponować pieniądze na platformie, które następnie zostaną zmienione na tokeny, które to z kolei mogą być używane wyłącznie za pośrednictwem platformy, w tym do wykorzystania jako napiwek dla niezależnych nadawców. Ponadto zasady i warunki określają zakaz udzielania napiwków za wykonywanie występów. Żądanie występów za napiwki może skutkować zablokowaniem dostępu do platformy dla wszystkich zaangażowanych stron. Napiwki (datki) stanowią zatem dary na rzecz Wnioskodawczyni, za które dany użytkownik niczego nie otrzymuje. Nie są one wynikiem prowadzonej działalności ani też świadczonych zarobkowo usług, ale są efektem ubocznym posiadania konta w serwisie. Napiwki (datki) są przekazywane na rzecz Wnioskodawczyni jako właściciela konta portalu i nie wynikają bezpośrednio z wystawianych pokazów/spektakli.

Napiwki (datki) mogą być przekazywane przez użytkowników w każdym momencie - przed, w trakcie oraz po pokazie/spektaklu. W trakcie pokazu/spektaklu Wnioskodawczyni na bieżąco otrzymuje informacje o wszystkich napiwkach przekazywanych na jej konto, natomiast napiwki przekazywane przed lub po pokazie/spektaklu są widocznie dopiero po zalogowaniu się przez Wnioskodawczynię na jej konto. Napiwki (datki) są przekazywane na portalowe konto Wnioskodawczyni w formie żetonów stanowiących wirtualną walutę portalu. Poleceniem spieniężenia Wnioskodawczyni może zamienić na złotówki dowolną ilość żetonów 1-go oraz 16-go dnia każdego miesiąca (dwa cykle płatności), a następnie przelać je na swoje konto bankowe.

Użytkownicy portalu, którzy przekazują napiwki (datki) na rzecz Wnioskodawczyni, informacje o jej koncie zdobywają ze spisu kont w serwisie oraz w wyniku losowego pokazywania profilu na stronie głównej platformy. Ilość wystawianych pokazów/spektakli oraz liczba obserwujących wpływa na popularność konta. Portal niejako promuje popularniejsze konta zwiększając ich widoczność. Wartość napiwków (datków) jest bardzo niska, wartość jednego daru zazwyczaj wynosi około 20 zł, a w ciągu 5 lat wartość darowizn od jednego użytkownika generalnie nie przekracza kwoty 5.308 zł. Podkreślenia wymaga fakt, iż brak darowizn nie miałby wpływu na zaprzestanie prowadzenia przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej ze względu na ich niewielką wysokość. Wystawianie pokazów/spektakli jest pasją Wnioskodawczyni, a posiadanie konta na platformie (…) stanowi swego rodzaju reklamę, bowiem dzięki aktywności na tej platformie, Wnioskodawczyni ma znacznie więcej obserwujących, a co za tym idzie jest bardziej popularna, również na innych tego typu portalach.

Platforma umożliwia Wnioskodawczyni śledzenie aktywności jej konta pod względem otrzymywanych napiwków, co pozwala Wnioskodawczyni na prowadzenie ewidencji otrzymywanych napiwków ze wskazaniem portalowego nick'u użytkownika, wartości przekazanych przez niego żetonów, datę ich przekazania oraz łącznego salda napiwków.

Pytanie

Czy prawidłowym będzie nie odprowadzanie przez Wnioskodawczynię podatku od napiwków (datków) stanowiących darowizny, jeżeli ich wartość od jednego użytkownika w okresie 5 lat nie przekroczy kwoty 5.308 zł?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, prawidłowym będzie nie odprowadzanie podatku od napiwków (datków) stanowiących darowizny, jeżeli ich wartość od jednego użytkownika w okresie 5 lat nie przekroczy kwoty 5.308 zł.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2021 r., poz. 1043; dalej: u.p.s.d.) podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

Przepisy ww. ustawy nie zawierają definicji pojęcia darowizny, stąd w celu jej analizy należy się odwołać do odpowiednich przepisów Kodeksu cywilnego.

Wedle art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r., poz. 1360, dalej: k.c.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Tak rozumiana darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu i polega na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Darowizna jest więc czynnością, której celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego (świadczenie musi wzbogacić obdarowanego), a zobowiązanie darczyńcy musi być zamierzone jako nieodpłatne. Natomiast definicja napiwków wynikająca z zasad i warunków portalu oraz ich faktyczny charakter wskazują na to, iż są to wartości stanowiące własność użytkownika, przekazane nieodpłatnie na rzecz Wnioskodawczyni, bez oczekiwań na jakiekolwiek świadczenia w zamian. Co więcej, żądanie jakiegokolwiek świadczenia w zamian stanowiłoby złamanie zasad i warunków portalu. Na podstawie powyższego należy przyjąć, iż powyższa definicja napiwków jest tożsama z definicją darowizny wynikającą z przepisów Kodeksu cywilnego, a zatem owe napiwki (datki) stanowią darowizny.

Podkreślenia wymaga fakt, iż napiwki (datki) otrzymywane przez Wnioskodawczynię nie są związane ze świadczonymi usługami, lecz są przekazywane według indywidualnych chęci danego użytkownika. Sprawia to, iż napiwki te nie mają analogicznego charakteru do napiwków otrzymywanych przez kelnerów czy barmanów, gdyż nie wynikają one z zarobkowej działalności usługowej, tylko - w tym konkretnym przypadku - są efektem ubocznym posiadania konta na portalu. Warto również dodać, że Wnioskodawczyni niejednokrotnie otrzymuje napiwki (datki) będąc w trybie offline, czyli nie korzystając w tym momencie z konta oraz nie wystawiając pokazów/spektakli. Powyższe potwierdza, iż owe napiwki nie są związane z wystawianymi pokazami/spektaklami, a użytkownik portalu nie ma obowiązku przekazywania ich.

Do zawarcia umowy darowizny niezbędne jest zgodne oświadczenie złożone przez obie strony umowy. W tym miejscu należy wskazać, iż ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny. Z treści art. 890 § 1 k.c. wynika, że oświadczenie darczyńcy powinno zostać złożone w formie aktu notarialnego, jednak umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy jest ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione. Stosownie do powyższego przepisu, pomimo że w związku z darowiznami nie jest podpisywana żadna umowa prawna, to w momencie ich otrzymywania umowa staje się wiążąca.

Wedle art. 14 ust. 2 u.p.s.d. zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe. W myśl art. 14 ust. 3 u.p.s.d. do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1)do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2)do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3)do grupy III - innych nabywców.

Stosownie do powyższego darczyńców Wnioskodawczyni należy zaklasyfikować do III grupy podatkowej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 u.p.s.d. opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej 5308 zł - jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej. Z kolei art. 9 ust. 2 u.p.s.d. stanowi, iż jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, to do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Ponadto zgodnie z tym przepisem od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych, a wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

W celu poprawnego rozliczenia otrzymywanych darowizn Wnioskodawczyni korzysta z możliwości śledzenia aktywności konta, na podstawie której prowadzi ewidencję zawierającą nicki użytkowników. Ze względu na wewnętrzną politykę portalu oraz zasady i warunki zakazujące udostępniania jakichkolwiek danych osobowych, niemożliwe jest zdobycie innych danych służących do identyfikacji użytkowników. Jednakże zgodnie z opinią Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO) nazwa użytkownika podlega ochronie prawnej na takiej samej zasadzie jak nazwisko. W związku z powyższym nick również można uznać za jednoznaczne dane identyfikujące konkretna osobę, stąd sporządzenie przez Wnioskodawczynię wykazu darczyńców posługując się ich nickami jest prawidłowe.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, iż wpłaty dokonywane przez osoby fizyczne, zaliczone do III grupy podatkowej względem Wnioskodawczyni, stanowią darowizny podlegające opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn. W tym przypadku darczyńcą jest każdy użytkownik portalu, który przekazuje na rzecz Wnioskodawczyni napiwki (datki). Z uwagi na to, iż suma darowizn otrzymywana od jednej osoby w okresie 5 lat nie przekracza kwoty wolnej określonej w art. 9 ust. 1 pkt 3 u.p.s.d., w odniesieniu do Wnioskodawczyni nie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn. Jeżeli jednak w przyszłości suma darowizn otrzymana od jednego użytkownika przekroczy ww. kwotę w okresie 5 lat, wówczas Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do obliczenia oraz zapłaty podatku od spadków i darowizn.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż prawidłowym będzie nie odprowadzanie przez Wnioskodawczynię podatku od napiwków (datków) stanowiących darowizny, jeżeli ich wartość od jednego użytkownika w okresie 5 lat nie przekroczy kwoty 5.308 zł. Stanowisko zaprezentowane przez Wnioskodawczynię zostało potwierdzone przez organy podatkowe m.in. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w piśmie z 16 września 2021 r. (Znak: 0111-KDIB2-2.4015.70.2021.4.MZ) oraz w piśmie z 21 września 2021 r. (Znak: 0111-KDIB2-2.4015.71.2021.4.PB).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043 ze zm.):

Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.

Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera definicji darowizny, w związku z tym należy odwołać się do odpowiednich przepisów uregulowanych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1360 ze zm.).

Zgodnie z art. 888 § 1 ustawy Kodeks cywilny:

Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Zgodnie z art. 890 § 1 Kodeksu cywilnego:

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.

Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę. Powyższe oznacza, że darowizna musi wzbogacić obdarowanego, a darczyńca nie może w zamian uzyskać jakiegokolwiek ekwiwalentu ani w chwili darowizny ani w przyszłości. Umowa darowizny dochodzi do skutku dopiero z chwilą złożenia oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny. Należy zaznaczyć, że ustawodawca nie wymaga żadnej szczególnej formy oświadczenia obdarowanego o przyjęciu darowizny.

Zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje - przy nabyciu w drodze darowizny - z chwilą złożenia przez darczyńcę oświadczenia w formie aktu notarialnego, a w razie zawarcia umowy bez zachowania przewidzianej formy - z chwilą spełnienia przyrzeczonego świadczenia; jeżeli ze względu na przedmiot darowizny przepisy wymagają szczególnej formy dla oświadczeń obu stron, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą złożenia takich oświadczeń.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn w powiązaniu z § 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 10 października 2022 r. w sprawie ustalenia kwot wartości rzeczy i praw majątkowych zwolnionych od podatku od spadków i darowizn i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem oraz skal podatkowych, według których oblicza się ten podatek (Dz.U. z 2022 r. poz. 2084):

Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:

1) 10 434 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

2) 7878 – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do II grupy podatkowej;

3) 5308 zł – jeżeli nabywcą jest osoba zaliczona do III grupy podatkowej.

Stosownie do treści art. 9 ust. 2 cyt. ustawy:

Jeżeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej osoby następuje więcej niż jeden raz, do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia nadwyżka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków, ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wyżej okresie.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy:

Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca.

W myśl art. 14 ust. 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn:

Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Stosownie do art. 14 ust. 3 ww. ustawy:

Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:

1)do grupy I - małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

2)do grupy II - zstępnych rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, zstępnych i małżonków pasierbów, małżonków rodzeństwa i rodzeństwo małżonków, małżonków rodzeństwa małżonków, małżonków innych zstępnych;

3)do grupy III - innych nabywców.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy:

Podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal:

Kwoty nadwyżki w zł

Podatek wynosi

ponad

do

1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej

11 128

3%

11 128

22 256

333 zł 90 gr i 5% nadwyżki ponad 11 128 zł

22 256

890 zł 30 gr i 7% nadwyżki ponad 22 256 zł

2) od nabywców zaliczonych do II grupy podatkowej

11 128

7%

11 128

22 256

779 zł i 9% od nadwyżki ponad 11 128 zł

22 256

1780 zł 60 gr i 12% od nadwyżki ponad 22 256 zł

3) od nabywców zaliczonych do III grupy podatkowej

11 128

12%

11 128

22 256

1335 zł 40 gr i 16% od nadwyżki ponad 11 128 zł

22 256

3115 zł 90 gr i 20% od nadwyżki ponad 22 256 zł

Jeżeli wartość darowizny od jednego darczyńcy przekroczy kwotę wolną od podatku w okresie wskazanym powyżej wówczas w myśl art. 17a ust. 1 ww. ustawy:

Podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, że Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy za pomocą Internetu usługi polegające na wystawianiu pokazów/spektakli artystycznych (…) na specjalnie do tego przeznaczonym portalu. Zgodnie z treścią umowy jaką Wnioskodawczyni zawarła z portalem, może (a nie musi) jako posiadacz konta na platformie otrzymywać od użytkowników platformy tokeny (tj. wirtualne żetony) stanowiące napiwki. Wnioskodawczyni może również tworzyć treści dostępne wyłącznie do zakupu przez użytkowników platformy oraz w zamian za miesięczną opłatę członkowską zapewniać dostęp do ekskluzywnych treści.

Przekazywanie napiwków (datków) nie jest związane ze świadczeniem usług, lecz stanowi indywidualną, dobrowolną decyzję użytkownika. Zasady i warunki portalu określają zakaz udzielania napiwków za wykonywanie występów. Żądanie występów za napiwki może skutkować zablokowaniem dostępu do platformy. Napiwki (datki) stanowią dary na rzecz Wnioskodawczyni, za które dany użytkownik niczego nie otrzymuje. Wartość jednego napiwku (datku) zazwyczaj wynosi około 20 zł, a w ciągu 5 lat wartość darowizny od jednego użytkownika generalnie nie przekracza kwoty 5.308 zł. Brak darowizny nie miałby wpływu na zaprzestanie prowadzenia przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej.

Platforma umożliwia Wnioskodawczyni prowadzenie ewidencji otrzymywanych napiwków ze wskazaniem portalowego nicku’u użytkownika, wartości przekazanych przez niego żetonów, datę ich przekazania oraz łącznego salda napiwków.

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi to, czy od napiwków (datków) stanowiących darowizny, których wartość od jednego użytkownika w okresie 5 lat nie przekroczy kwoty 5.308 zł, nie będzie zobowiązana odprowadzać podatku od spadków i darowizn.

Przyjmując zatem za Wnioskodawczynią, że napiwki (datki) jakie otrzymuje od użytkowników stanowią darowizny, należy stwierdzić, że podlegają one opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn (chyba, że wynikają one jednoznacznie z innych niż darowizna stosunków zobowiązaniowych). Darczyńcą w tym przypadku jest każda osoba trzecia (użytkownik portalu o określonym nick’u), przekazująca napiwki (datki) na rzecz Wnioskodawczyni. Użytkowników portalu należy zaliczyć do III grupy podatkowej względem Wnioskodawczyni. Jeżeli zatem w istocie suma darowizn w postaci napiwków (datków), otrzymana przez Wnioskodawczynię od jednej osoby w okresie pięciu lat nie przekroczy kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn (tj. 5.308 zł), to w świetle powołanych przepisów nie powstanie obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn. W sytuacji natomiast, gdy suma darowizn w postaci napiwków (datków), otrzymana przez Wnioskodawczynię od jednej osoby w okresie pięciu lat przekroczy kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od spadków i darowizn (tj. 5.308 zł), to wówczas powstanie u Wnioskodawczyni obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn i Wnioskodawczyni będzie miała obowiązek złożenia zeznania (druk SD-3) o nabyciu tych darowizn właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Wnioskodawczyni winna dysponować dowodami na potwierdzenie, że darowizny miały miejsce. Dowodem takim może być prowadzona przez Wnioskodawczynię ewidencja, w której – jak wskazała Wnioskodawczyni – zawarte będą takie informacje jak to od jakiego użytkownika otrzymała darowizny (napiwek/datek), kiedy oraz jaka jest wysokość darowizn od konkretnego użytkownika.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo podkreślić należy, że rolą Organu działającego na podstawie art. 14b Ordynacji podatkowej nie jest rozstrzyganie jaka czynność prawna (jaki tytuł nabycia) ma miejsce lecz ocena skutków podatkowych wskazanej czynności. Jeżeli zatem Wnioskodawczyni pyta o skutki podatkowe nabycia napiwków (datków) stanowiących darowiznę, to Organ przyjął tę informację jako element opisu stanu faktycznego i dokonał oceny skutków podatkowych nabycia tytułem darowizn, mimo tego, że Wnioskodawczyni przedstawiając własne stanowisko odniosła się do definicji darowizny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00