Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.1.2023.2.RM

Opodatkowanie wewnątrzwspólnotowej dostawy trójstronnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 29 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy trójstronnej. Uzupełnili go Państwo pismem z 14 lutego 2023 r. (wpływ 20 lutego 2023 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 30 stycznia 2023 r. oraz pismem z 3 kwietnia 2023 r. (wpływ 6 kwietnia 2023 r.) w odpowiedzi na wezwanie z 14 marca 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzą Państwo działalność gospodarczą w formie spółki komandytowej pod firmą (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w (…). Numery indentyfikacyjne Państwa to: NIP: (…), REGON (…), KRS (…). Jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, rezydentem polskim i prowadzą Państwo działalność gospodarczą na terytorium Polski.

Państwa wspólnicy są rezydentami polskimi o niegraniczonym obowiązku podatkowym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.

Przeważającym przedmiotem Państwa działalności jest produkcja (...). W zakresie pozostałych przedmiotów prowadzonej Państwa działalności mieści się m.in. produkcja pozostałych wyrobów chemicznych, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD (…)), wytwarzanie i przetwarzanie produktów rafinacji ropy naftowej (PKD (…)). W ramach prowadzonej działalności sprzedają Państwo m.in. rozpuszczalnik (...) o kodzie CN (…).

W związku z prowadzoną działalnością, zawierają Państwo pisemne kontrakty sprzedaży towaru bezpośrednio z nabywcą. Sprzedaż następuje w ramach transakcji trójstronnych - procedurze uproszczonej, na podstawie art. 135-138 ustawy o VAT.

Państwo sprzedajecie towar na rzecz pośrednika - drugiego podmiotu, towar jest transportowany bezpośrednio od Państwa do trzeciego podmiotu - kontrahenta pośrednika. Drugi i trzeci podmiot jest aktywnym podatnikiem VAT w chwili dokonywania transakcji. Drugi podmiot wskazuje na ten sam numer VAT w transakcji z pierwszym i trzecim podmiotem. Trzeci podmiot ma siedzibę w kraju, w którym następuje zakończenie transportu towarów.

W związku z dokonywanymi transakcjami, do tej pory, organizatorem transportu był pierwszy podmiot - Państwo. Planują Państwo, aby towar był transportowany przez drugi lub trzeci podmiot. W związku z tym powstaną następujące zdarzenia przyszłe:

1)Drugi z podmiotów będzie organizatorem transportu, ale płatność za transport będzie dokonywana przez podmiot trzeci, czyli finalnego nabywcę towaru.

Dodatkowo, drugi z podmiotów będzie składał oświadczenie pierwszemu, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez drugi podmiot lub przez osobę trzecią na jego rzecz wskazując w oświadczeniu: docelowy kraj przeznaczenia, datę wystawienia oświadczenia, nazwę i adres nabywcy, ilość towaru, rodzaj lub nazwę towaru, nazwę przewoźnika, numery rejestracyjne przyczepy i samochodu, datę i miejsce wydania towaru, datę i miejsce przybycia towarów, dane osoby przyjmującej towar na rzecz nabywcy.

Ponadto drugi podmiot będzie składał oświadczenie, że nabyty towar zostanie przeznaczony do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych i oświadczenie, że towar zostanie dostarczony do trzeciego podmiotu. Po dokonanej transakcji Państwo - pierwszy podmiot otrzymacie 4 egzemplarz dokumentu CMR podpisany w polu 24 przez trzeci podmiot lub osobę przez niego upoważnioną.

Drugi podmiot będzie uzgadniał z przedsiębiorstwem transportowym m.in. termin odbioru, zasady wysyłki, rozmiary oraz wagę towarów, sposób załadunku towarów i wymogi, jakie muszą spełniać środki transportu, skontaktuje się z pierwszym w łańcuchu dostaw sprzedawcą w celu potwierdzenia daty oraz innych szczegółów wysyłki.

Za transport towarów przedsiębiorstwu transportowemu zapłaci bezpośrednio trzeci podmiot. Przedsiębiorstwo transportowe wystawi fakturę na rzecz trzeciego podmiotu.

Państwo wystawią fakturę VAT na drugi podmiot wskazując w niej podatek VAT ze stawką 0%, a transakcja będzie podlegała pod procedurę uproszczoną transakcji trójstronnych wskazaną w art. 135-138 ustawy o podatku od towarów i usług.

2) Transport będzie organizowany przez drugi podmiot w tej transakcji - pośrednika, a zapłata za transport towarów będzie zawarta w cenie jaką płaci trzeci podmiot za towar zakupiony od drugiego z podmiotów.

Drugi z podmiotów będzie składał oświadczenie pierwszemu, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez drugi podmiot lub przez osobę trzecią na jego rzecz wskazując w oświadczeniu: docelowy kraj przeznaczenia, datę wystawienia oświadczenia, nazwę i adres nabywcy, ilość towaru, rodzaj lub nazwę towaru, nazwę przewoźnika, numery rejestracyjne przyczepy i samochodu, datę i miejsce wydania towaru, datę i miejsce przybycia towarów, dane osoby przyjmującej towar na rzecz nabywcy. Ponadto drugi podmiot będzie składał oświadczenie, że nabyty towar zostanie przeznaczony do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych i oświadczenie, że towar zostanie dostarczony do trzeciego podmiotu. Po dokonanej transakcji Państwo - pierwszy podmiot otrzymacie 4 egzemplarz dokumentu CMR podpisany w polu 24 przez trzeci podmiot lub osobę przez niego upoważnioną.

Drugi podmiot będzie uzgadniał z przedsiębiorstwem transportowym m.in. termin odbioru, zasady wysyłki, rozmiary oraz wagę towarów, sposób załadunku towarów i wymogi, jakie muszą spełniać środki transportu, skontaktuje się z pierwszym w łańcuchu dostaw sprzedawcą w celu potwierdzenia daty oraz innych szczegółów wysyłki.

Za transport towarów przedsiębiorstwu transportowemu zapłaci bezpośrednio drugi podmiot. Przedsiębiorstwo transportowe wystawi fakturę na rzecz drugiego podmiotu.

Państwo wystawią fakturę VAT na drugi podmiot wskazując w niej podatek VAT ze stawką 0%, a transakcja będzie podlegała pod procedurę uproszczoną transakcji trójstronnych wskazaną w art. 135-138 ustawy o podatku od towarów i usług.

3)Transport towaru będzie organizowany przez trzeci podmiot i będzie odbierany jego własnym transportem. Trzeci z podmiotów będzie składał oświadczenie pierwszemu, że towar został wysłany lub przetransportowany przez trzeci podmiot lub przez osobę trzecią na jego rzecz wskazując w oświadczeniu: docelowy kraj przeznaczenia, datę wystawienia oświadczenia, nazwę i adres nabywcy, ilość towaru, rodzaj lub nazwę towaru, nazwę przewoźnika, numery rejestracyjne przyczepy i samochodu, datę i miejsce wydania towaru, datę i miejsce przybycia towarów, dane osoby przyjmującego towar na rzecz nabywcy.

Ponadto drugi podmiot będzie składał oświadczenie, że nabyty towar zostanie przeznaczony do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych i oświadczenie, że towar zostanie dostarczony do trzeciego podmiotu. Państwo wystawią fakturę VAT na drugi podmiot wskazując w niej podatek VAT ze stawką 23%.

4) Transport będzie organizowany przez drugi podmiot, a koszty transportu towarów będzie ponosił po połowie drugi i trzeci podmiot. Drugi z podmiotów będzie składał oświadczenie pierwszemu, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez drugi podmiot lub przez osobę trzecią na jego rzecz wskazując w oświadczeniu: docelowy kraj przeznaczenia, datę wystawienia oświadczenia, nazwę i adres nabywcy, ilość towaru, rodzaj lub nazwę towaru, nazwę przewoźnika, numery rejestracyjne przyczepy i samochodu, datę i miejsce wydania towaru, datę i miejsce przybycia towarów, dane osoby przyjmującej towar na rzecz nabywcy. Ponadto drugi podmiot będzie składał oświadczenie, że nabyty towar zostanie przeznaczony do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych i oświadczenie, że towar zostanie dostarczony do trzeciego podmiotu.

Po dokonanej transakcji Państwo - pierwszy podmiot otrzymacie 4 egzemplarz dokumentu CMR podpisany w polu 24 przez trzeci podmiot lub osobę przez niego upoważnioną.

Drugi podmiot będzie uzgadniał z przedsiębiorstwem transportowym m.in. termin odbioru, zasady wysyłki, rozmiary oraz wagę towarów, sposób załadunku towarów i wymogi, jakie muszą spełniać środki transportu, kontaktuje się z pierwszym w łańcuchu dostaw sprzedawcą w celu potwierdzenia daty oraz innych szczegółów wysyłki.

Przedsiębiorstwo transportowe wystawi fakturę na rzecz drugiego podmiotu albo przedsiębiorstwo transportowe wystawi fakturę VAT na połowę kosztów transportu na rzecz drugiego podmiotu i fakturę na drugą część kosztów transportu na rzecz trzeciego podmiotu.

Państwo wystawią fakturę VAT na drugi podmiot wskazując w niej podatek VAT ze stawką 0%, a transakcja będzie podlegała pod procedurę uproszczoną transakcji trójstronnych wskazaną w art. 135-138 ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku z 14 lutego 2023 r., w odpowiedzi na pytania przedstawione w wezwaniu, wskazali Państwo następująco:

Odnośnie zdarzenia przyszłego nr 1

  1. Państwo, drugi podmiot w łańcuchu dostaw (pośrednik) oraz trzeci podmiot jesteście podatnikami VAT zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej (Polska, Litwa, Łotwa);
  2. W ramach transakcji, Państwo będą przenosić prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz pośrednika, a następnie pośrednik będzie przenosił to prawo do rozporządzania tym towarem jak właściciel na rzecz trzeciego podmiotu w łańcuchu;
  3. Towar będzie wysyłany/transportowany od Państwa z terytorium Polski bezpośrednio do ostatniego podmiotu w łańcuchu dostaw na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze;
  4. Pośrednik wykonujący czynności związane z transportem towarów będzie działał we własnym imieniu i na swoją rzecz;
  5. Dostawa dokonana na rzecz trzeciego podmiotu w łańcuchu będzie bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u pośrednika;
  6. Pośrednik posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
  7. Pośrednik zastosuje wobec Państwa i wobec trzeciego podmiotu w łańcuchu ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu nadany przez państwo członkowskie UE inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka towarów;
  8. Pośrednik wskaże trzeci podmiot w łańcuchu dostaw jako podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej;
  9. Trzeci podmiot w łańcuchu dostaw zastosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka towarów;
  10. W przypadku transakcji będą spełnione warunki wynikające z art. 42 ustawy o VAT, Państwo będą otrzymywali 4 egzemplarz dokumentu CMR wraz z podpisem odbiorcy znajdującym się w polu 24 dokumentu CMR.

Odnośnie zdarzenia przyszłego nr 2

  1. Państwo, drugi podmiot w łańcuchu dostaw (pośrednik) oraz trzeci podmiot są podatnikami VAT zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
  2. W ramach transakcji, Państwo będą przenosić prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz pośrednika, a następnie pośrednik będzie przenosił to prawo do rozporządzania tym towarem jak właściciel na rzecz trzeciego podmiotu w łańcuchu;
  3. Towar będzie wysyłany/transportowany od Państwa z terytorium Polski bezpośrednio do ostatniego podmiotu w łańcuchu dostaw na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze;
  4. Pośrednik wykonujący czynności związane z transportem towarów będzie działał we własnym imieniu i na swoją rzecz;
  5. Dostawa dokonana na rzecz trzeciego podmiotu w łańcuchu będzie bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u pośrednika;
  6. Pośrednik posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
  7. Pośrednik zastosuje wobec Państwa i wobec trzeciego podmiotu w łańcuchu ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu nadany przez państwo członkowskie UE inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka towarów;
  8. Pośrednik wskaże trzeci podmiot w łańcuchu dostaw jako podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej;
  9. Trzeci podmiot w łańcuchu dostaw zastosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka towarów;
  10. W przypadku transakcji będą spełnione warunki wynikające z art. 42 ustawy o VAT, Państwo będą otrzymywać 4 egzemplarz dokumentu CMR wraz z podpisem odbiorcy znajdującym się w polu 24 dokumentu CMR.

Odnośnie zdarzenia przyszłego nr 3

  1. W ramach transakcji będących przedmiotem zapytania, Państwo będą przenosić prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz pośrednika, a następnie pośrednik będzie przenosił prawo do rozporządzania tym towarem jak właściciel na rzecz trzeciego podmiotu;
  2. Towar będzie wysyłany/transportowany od Państwa z terytorium Polski bezpośrednio do ostatniego podmiotu w łańcuchu dostaw na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze.

Odnośnie zdarzenia przyszłego nr 4

  1. Państwo, drugi podmiot w łańcuchu dostaw (pośrednik) oraz trzeci podmiot są podatnikami VAT zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej;
  2. W ramach transakcji, Państwo będą przenosić prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz pośrednika, a następnie pośrednik będzie przenosił to prawo do rozporządzania tym towarem jak właściciel na rzecz trzeciego podmiotu w łańcuchu;
  3. Towar będzie wysyłany/transportowany od Państwa z terytorium Polski bezpośrednio do ostatniego podmiotu w łańcuchu dostaw na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze;
  4. Pośrednik wykonujący czynności związane z transportem towarów będzie działał we własnym imieniu i na swoją rzecz;
  5. Dostawa dokonana na rzecz trzeciego podmiotu w łańcuchu będzie bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u pośrednika;
  6. Pośrednik posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
  7. Pośrednik zastosuje wobec Państwa i wobec trzeciego podmiotu w łańcuchu ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu nadany przez państwo członkowskie UE inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka towarów;
  8. Pośrednik wskaże trzeci podmiot w łańcuchu dostaw jako podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej;
  9. Trzeci podmiot w łańcuchu dostaw zastosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka towarów;
  10. W przypadku transakcji będą spełnione warunki wynikające z art. 42 ustawy o VAT, będą Państwo otrzymywać 4 egzemplarz dokumentu CMR wraz z podpisem odbiorcy znajdującym się w polu 24 dokumentu CMR;
  11. Przewoźnik będzie działał na zlecenie drugiego podmiotu;
  12. Umowę z przewoźnikiem na usługę towarów będzie zawierał drugi podmiot - pośrednik;
  13. Jedyną stroną odpowiedzialną za transport towarów z Polski do ostatniego w kolejności podatnika będzie drugi podmiot - pośrednik;
  14. Umowa między drugim i trzecim podmiotem, zawarta w formie pisemnej lub ustnej będzie stanowiła o podziale kosztów za transport.

W piśmie z 3 kwietnia 2023 r. będącym uzupełnieniem wniosku w zakresie zdarzenia przyszłego nr 1, wskazali Państwo, że pośrednik będzie zawierał umowę z przedsiębiorstwem transportowym dotyczącym wykonywania usług transportowych, przedsiębiorstwo transportowe będzie działało na rzecz Pośrednika. Pośrednik będzie dokonywał wyboru przedsiębiorstwa transportowego, będzie podejmował decyzje dotyczące transportu towarów, kontaktował się z przedsiębiorstwem transportowym, uzgadniał z nim terminy i miejsca odbioru towarów oraz jego dalszej dostawy.

Podmiot trzeci będzie dokonywał płatności za usługi przedsiębiorstwu transportowemu.

Przedsiębiorstwo transportowe wystawi fakturę sprzedaży swoich usług transportowych na rzecz trzeciego podmiotu. Sposób płatności za usługę transportową będzie przedmiotem umowy między Pośrednikiem a podmiotem trzecim oraz między Pośrednikiem i przedsiębiorstwem transportowym.

Ryzyko przypadkowej utraty towarów podczas transportu będzie ponosił Pośrednik. W przypadku utraty towarów podczas transportu podmiot trzeci będzie dochodził roszczeń od Pośrednika.

Podmiot trzeci nie będzie podpisywał umowy z przedsiębiorstwem transportowym. Sposób rozliczeń między przedsiębiorstwem transportowym a Pośrednikiem oraz Pośrednikiem i podmiotem trzecim będzie regulowała umowa między Pośrednikiem a podmiotem trzecim, do której wglądu nie będzie miał Wnioskodawca.

Przewoźnik będzie transportować towar na rzecz Pośrednika.

Przedmiot dostawy będzie transportowany przez przedsiębiorstwo transportowe w imieniu i na rzecz Pośrednika.

Pytania

1)Czy w opisanym stanie przyszłym (zdarzenie przyszłe 1) będą Państwo mogli skorzystać ze stawki VAT 0% w ramach procedury uproszczonej?

2)Czy w opisanym stanie przyszłym (zdarzenie przyszłe 2) będą Państwo mogli skorzystać ze stawki VAT 0% w ramach procedury uproszczonej?

3)Czy w opisanym stanie przyszłym (zdarzenie przyszłe 3) nie będą Państwo mogli skorzystać ze stawki VAT 0% w ramach procedury uproszczonej?

4)Czy w opisanym stanie przyszłym (zdarzenie przyszłe 4) będą Państwo mogli skorzystać ze stawki VAT 0% w ramach procedury uproszczonej?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Państwa zdaniem, będą Państwo mogli zastosować stawkę VAT 0% w ramach procedury uproszczonej transakcji trójstronnych. Należy bowiem uznać, że w przedstawionym stanie przyszłym dostawcą i organizatorem transportu jest drugi podmiot, co uzasadnia zastosowanie procedury uproszczonej i stawkę VAT 0%.

W tym wypadku, drugi z podmiotów dokonuje organizacji transportu poprzez planowanie, jak i koordynowanie poszczególnych etapów wywozu towarów a przez co jest rzeczywiście odpowiedzialny za techniczne i organizacyjne aspekty związane z wysyłką towarów. Drugi z podmiotów kontaktuje się z przedsiębiorstwem transportowym w celu potwierdzenia dostępności towaru do odbioru oraz uzgadnia z przedsiębiorstwem transportowym m.in. termin odbioru, zasady wysyłki, rozmiary oraz wagę towarów kontaktuje się z pierwszym podmiotem - sprzedawcą w celu potwierdzenia daty oraz innych szczegółów wysyłki.

Natomiast okoliczność, który z podmiotów dokonuje płatność za transport nie jest w tym wypadku determinująca dla ustalenia, który z podmiotów jest organizatorem transportu. Powyższe stanowisko jest uzasadnione tym, że przez wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną rozumie się transakcję, w której spełnione są łącznie następujące warunki, określone w art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT:

1)w transakcji uczestniczy trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich,

2)transakcja trójstronna dotyczy dostaw tego samego towaru,

3)towar jest wydawany przez pierwszego z podatników bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym przyjmuje się, że dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim podatnikiem oraz drugim i ostatnim podatnikiem w kolejności, a zatem przepływ towaru jest oderwany od przepływu dokumentów (faktur),

4)towar jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego podatnika VAT lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Uproszczona procedura w wewnątrzwspólnotowych transakcjach trójstronnych polega na przejęciu obowiązków podatkowych z podmiotu (środkowego ogniwa obrotu) przez ostatniego uczestnika.

Opisane zdarzenie przyszłe spełnia powyższe warunki.

Ad 2

Państwa zdaniem, będą Państwo mogli zastosować stawkę VAT 0% w ramach procedury uproszczonej transakcji trójstronnych. Należy bowiem uznać, że w przedstawionym stanie przyszłym organizatorem transportu i dostawcą towaru jest drugi podmiot, co uzasadnia zastosowanie procedury uproszczonej i stawkę VAT 0%.

W tym wypadku drugi z podmiotów dokonuje organizacji transportu poprzez planowanie, jak i koordynowanie poszczególnych etapów wywozu towarów a przez co jest rzeczywiście odpowiedzialny za techniczne i organizacyjne aspekty związane z wysyłką towarów.

Drugi z podmiotów kontaktuje się z przedsiębiorstwem transportowym w celu potwierdzenia dostępności towaru do odbiorcy oraz uzgadnia z przedsiębiorstwem transportowym m.in. termin odbioru, zasady wysyłki, rozmiary oraz wagę towarów, kontaktuje się z pierwszym podmiotem - sprzedawcą w celu potwierdzenia daty oraz innych szczegółów wysyłki. Natomiast okoliczność, który z podmiotów dokonuje płatności za transport lub jak rozliczana jest płatność za transport, nie jest w tym wypadku determinująca dla ustalenia, który z podmiotów jest organizatorem transportu.

W myśl art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, aby ostatni z kolei podatnik mógł rozliczyć VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika, łącznie spełnione muszą być następujące warunki:

dostawa na rzecz ostatniego z podatników była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT (B),

drugi w kolejności podatnik VAT (B) dokonujący dostawy na rzecz ostatniego podmiotu nie posiada siedziby działalności gospodarczej w państwie członkowskim w którym kończy się transport lub wysyłka,

drugi w kolejności podatnik (B) stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny dla potrzeb VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,

ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny dla potrzeb VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,

ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego podatnika (B), jako zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Przedstawiony stan przyszły spełnia warunki wynikające z tego przepisu, a tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Ad 3

Państwa zdaniem, nie będą Państwo mogli zastosować stawki VAT 0%, bowiem dostawy towaru dokonuje podmiot trzeci.

Zgodnie z art. 135 ustawy o VAT, przez procedurę uproszczoną - rozumie się przez to procedurę rozliczania VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, polegającą na tym, że ostatni w kolejności Wnioskodawca VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

a)dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,

b)drugi w kolejności Wnioskodawca VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,

c)drugi w kolejności Wnioskodawca VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,

d)ostatni w kolejności Wnioskodawca VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka.

Za wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną - rozumie się przez to transakcję, w której są spełnione łącznie następujące warunki:

a)trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,

b)przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego,

c)ostatni w kolejności podatnik został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

W przedstawionym stanie faktycznym, w przypadku gdy organizatorem transportu jest trzeci podmiot, nie znajdą zastosowania przepisy art. 135 ustawy o VAT, a tym samym nie będą Państwo mogli zastosować procedury uproszczonej dla transakcji trójstronnych i wystawić faktury VAT ze stawką podatku VAT 0%.

Ad 4

Państwa zdaniem, będą Państwo mogli zastosować stawkę VAT 0%, bowiem w przedstawionym stanie przyszłym dostawa towaru będzie organizowana przez pośrednika - drugi podmiot.

W tym wypadku, drugi z podmiotów dokonuje organizacji transportu poprzez planowanie, jak i koordynowanie poszczególnych etapów wywozu towarów, a przez co jest rzeczywiście odpowiedzialny za techniczne i organizacyjne aspekty związane z wysyłką towarów.

Drugi z podmiotów kontaktuje się z przedsiębiorstwem transportowym w celu potwierdzenia dostępności towaru do odbioru oraz uzgadnia z przedsiębiorstwem transportowym m.in. termin odbioru, zasady wysyłki, rozmiary oraz wagę towarów, kontaktuje się z pierwszym podmiotem - sprzedawcą w celu potwierdzenia daty oraz innych szczegółów wysyłki.

Natomiast okoliczność, który z podmiotów dokonuje płatności za transport, nie jest w tym wypadku determinująca dla ustalenia, który z podmiotów jest organizatorem transportu.

Warunki stosowania wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej (WTT) określa art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy VAT.

Zgodnie z tym przepisem, przez WTT rozumie się transakcję, w której są spełnione łącznie następujące warunki:

a)trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,

b)przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z kolei przez procedurę uproszczoną rozumie się procedurę rozliczania VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, polegającą na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

a)dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,

b)drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,

c)drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,

d)ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,

e)ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Powyższe, opisane zdarzenie przyszłe pozwala na zastosowanie uproszczonej procedury i pozwala na rozliczenie wewnątrzwspólnotowego nabycia przez trzeciego uczestnika obrotu (ostatecznego nabywcę).

Wobec powyższego należy uznać, że pośrednik dokonał dostawy towaru, a Państwo będziecie uprawnieni do zastosowania stawki podatku VAT 0%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)eksport towarów;

3)import towarów na terytorium kraju;

4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 i 4 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. (pkt 1);

Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a. (pkt 4).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 9 ust. 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1)nabywcą towarów jest:

a)podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b)osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10;

2)dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy:

Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Ponadto, stosownie do art. 13 ust. 6 ustawy:

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Zatem, co do zasady, przy spełnieniu warunków dotyczących podmiotów biorących udział w transakcji, w przypadku gdy w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy następuje wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego UE występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Miejscem dostawy towarów jest - w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Stosownie do art. 22 ust. 2 ustawy:

W przypadku gdy te same towary są przedmiotem kolejnych dostaw oraz są wysyłane lub transportowane bezpośrednio od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wysyłkę lub transport przyporządkowuje się wyłącznie jednej dostawie.

Zgodnie z art. 22 ust. 2b ustawy:

W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego, wysyłka lub transport tych towarów są przyporządkowane wyłącznie dostawie dokonanej do podmiotu pośredniczącego.

Przy czym, stosownie do art. 22 ust. 2d ustawy:

Przez podmiot pośredniczący, o którym mowa w ust. 2b i 2c, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz.

Natomiast art. 22 ust. 2c ustawy stanowi, że:

W przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazał swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.

Stosownie do art. 22 ust. 2e ustawy:

W przypadku towarów, o których mowa w ust. 2, które są wysyłane lub transportowane z terytorium kraju na terytorium państwa trzeciego albo z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez:

1)pierwszego dostawcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się jego dostawie;

2)ostatniego nabywcę - wysyłkę lub transport przyporządkowuje się dostawie dokonanej do tego nabywcy.

Powołany art. 22 ust. 2b ustawy wprowadza domniemanie, że w przypadku gdy towar jest wysyłany lub transportowany z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego UE, przy czym towar jest przemieszczany od pierwszego dostawcy do ostatniego w kolejności nabywcy, wówczas transakcją „ruchomą” jest dostawa dokonana na rzecz podmiotu pośredniczącego. Jednocześnie przez podmiot pośredniczący, rozumie się innego niż pierwszy w kolejności dostawcę towarów, który wysyła lub transportuje towar samodzielnie albo za pośrednictwem osoby trzeciej działającej na jego rzecz. Przy czym, w przypadku gdy podmiot pośredniczący przekazuje swojemu dostawcy numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu przez państwo członkowskie, z którego towary są wysyłane lub transportowane, wysyłkę lub transport przypisuje się wyłącznie dostawie dokonanej przez ten podmiot.

Natomiast w sytuacji, gdy transport organizowany jest przez pierwszego dostawcę lub ostatecznego nabywcę, transport należy przyporządkować odpowiednio pierwszej lub ostatniej dostawie. Jeśli więc za transport towarów odpowiedzialny jest pierwszy dostawca, transport towarów należy przyporządkować dostawie towarów dokonywanej przez tego dostawcę (pierwszej dostawie w ramach łańcucha dostaw). Z kolei gdy za transport odpowiedzialny jest ostatni nabywca, transport towarów należy przyporządkować dostawie dokonanej dla tego nabywcy (ostatniej dostawie w łańcuchu).

Jednocześnie jak stanowi art. 22 ust. 3 ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 2-2c, dostawę towarów, która:

1)poprzedza wysyłkę lub transport towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów;

2)następuje po wysyłce lub transporcie towarów, uznaje się za dokonaną w miejscu zakończenia wysyłki lub transportu towarów.

W myśl tego przepisu wszystkie transakcje realizowane przed dostawą ruchomą (do której przypisano wysyłkę lub transport towaru) będą opodatkowane w państwie, z którego towar jest wysyłany lub transportowany. Natomiast wszystkie dostawy mające miejsce po transakcji ruchomej będą opodatkowane w państwie przeznaczenia towaru. Zatem, kiedy ten sam towar jest przedmiotem kolejnych dostaw, lecz faktycznie jest przemieszczany od pierwszego dostawcy do finalnego nabywcy, przyjmuje się, że ma miejsce tylko jedna wysyłka (transport). Z uwagi na to, że dokonywane jest tylko jedno przemieszczenie towarów, to tylko jedna dostawa może być uznana za dostawę „ruchomą” towarów, pozostałe zaś są dostawami „nieruchomymi”.

Ponadto, w myśl art. 25 ust. 1 ustawy:

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Jednocześnie art. 25 ust. 2 ustawy stanowi, że:

Nie wyłączając zastosowania ust. 1 w przypadku gdy nabywca, o którym mowa w art. 9 ust. 2, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podał numer przyznany mu przez dane państwo członkowskie dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych inne niż państwo członkowskie, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane również na terytorium tego państwa członkowskiego, chyba że nabywca udowodni, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów:

1) zostało opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, lub

2) zostało uznane za opodatkowane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu, ze względu na zastosowanie procedury uproszczonej w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, o której mowa w dziale XII.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy:

W przypadku gdy nabywcą w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów jest podatnik - przepis art. 25 ust. 2 pkt 2 stosuje się pod warunkiem wykazania przez tego podatnika w informacji podsumowującej, o której mowa w art. 100 ust. 1, czynności w ramach transakcji trójstronnej dokonywanych przez niego w zakresie wewnątrzwspólnotowych nabyć oraz wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Z kolei, na mocy art. 41 ust. 3 ustawy:

W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42.

Stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy:

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1) podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej, który nabywca podał podatnikowi;

2) podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3) podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Zgodnie z art. 42 ust. 1a ustawy:

Stawka podatku, o której mowa w ust. 1, nie ma zastosowania, jeżeli:

1) podatnik nie dopełnił obowiązku, o którym mowa w art. 100 ust. 1 pkt 1 lub ust. 3 pkt 1, lub

2) złożona informacja podsumowująca nie zawiera prawidłowych danych dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów zgodnie z wymogami, o których mowa w art. 100 ust. 8

- chyba że podatnik należycie na piśmie wyjaśnił uchybienie naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy:

Dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

2) (uchylony)

3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku

4) (uchylony)

- z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 11 ustawy:

W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Brzmienie art. 42 ust. 3 ustawy wskazuje na podstawowy katalog dokumentów, potwierdzających dokonanie wywozu towarów i ich dostawę do nabywcy na terytorium innego państwa członkowskiego, który może być uzupełniony dodatkowymi dokumentami określonymi w art. 42 ust. 11 ustawy. Nie oznacza to jednak, że dla potwierdzenia tej okoliczności wymagane jest „łączne” posiadanie wszystkich typów dokumentów wymienionych w powyższych przepisach, o ile posiadane dokumenty jednoznacznie potwierdzają dostarczenie nabywcy towarów na terytorium innego państwa członkowskiego.

Z treści wniosku wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedają Państwo m.in. rozpuszczalnik (...) (kod CN (…)). Zawierają Państwo kontrakty sprzedaży towaru bezpośrednio z nabywcą. Zgodnie z oświadczeniem złożonym przez drugi podmiot, zakupiony towar będzie przeznaczony do innych celów niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych.

Sprzedaż następuje w ramach transakcji trójstronnych w procedurze uproszczonej, na podstawie art. 135-138 ustawy.

Dotychczas, Państwo, jako pierwszy podmiot w łańcuchu byliście organizatorem transportu towarów. Obecnie planują Państwo zmienić sposób realizacji dostaw, w ten sposób aby towar był transportowany przez drugi lub trzeci podmiot w łańcuchu. W związku z tym, transakcje będą odbywać się wg czterech modeli (zdarzenie przyszłe 1-4).

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy transakcje opisane w zdarzeniach przyszłych (1-4) będą stanowić dostawę trójstronną, o której mowa w art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy, którą mogą Państwo rozliczyć wg procedury uproszczonej przewidzianej w art. 135 ust. 1 pkt 4 tej ustawy i opodatkować stawką VAT w wysokości 0%.

Ad 1, 2 i 4

Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości należy wskazać, że w celu uproszczenia rozliczeń z tytułu wewnątrzwspólnotowych dostaw i nabycia towarów, w art. 135-138 ustawy ustawodawca wprowadził specjalne zasady dotyczące tzw. wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych.

Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej - rozumie się przez to transakcję, w której są spełnione łącznie następujące warunki:

a) trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,

b) przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

Na podstawie art. 135 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów - rozumie się przez to nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawę, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

W myśl art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Przez procedurę uproszczoną - rozumie się przez to procedurę rozliczania VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, polegającą na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

a) dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,

b) drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,

c) drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,

d) ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,

e) ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Należy dodać, że stosownie do art. 135 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Na potrzeby ww. przepisów art. 135-136 ustawy, przez „VAT” rozumie się podatek i podatek od wartości dodanej.

W świetle powołanych regulacji, procedura uproszczona w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej pozwala na:

objęcie obowiązkiem zapłaty podatku ostatecznego nabywcę towaru, czyli trzeciego w kolejności podatnika, z tytułu dostawy pomiędzy drugim a trzecim podatnikiem w kolejności na terytorium państwa członkowskiego, na którym towar znajduje się w momencie zakończenia jego wysyłki lub transportu;

uznanie, że doszło do opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru przez drugiego w kolejności podatnika VAT zarówno na terytorium państwa członkowskiego, na którym towar znajduje się w momencie zakończenia jego wysyłki lub transportu, jak i na terytorium państwa, które wydało numer identyfikacyjny dla VAT drugiemu w kolejności podatnikowi.

Pomimo więc, że w transakcję trójstronną zaangażowane są trzy podmioty, jedynym podatnikiem, który zobowiązany jest do naliczenia podatku VAT, jest ostateczny nabywca towaru (trzeci w kolejności podatnik), który dokonuje samoobliczenia podatku z tytułu nabycia towaru od drugiego w kolejności podatnika i traktuje to nabycie, jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.

Z uwagi na zastosowanie dla wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej procedury uproszczonej rozliczania podatku VAT, obowiązki rejestracyjne dla celów VAT w stosunku do drugiego podatnika w łańcuchu są ograniczone, a podatek jest rozliczany przez ostatniego podatnika. Natomiast pierwszy uczestnik transakcji rozlicza wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz drugiego podmiotu w łańcuchu na zasadach ogólnych, w kraju rozpoczęcia transportu towarów.

Z powołanych przepisów prawa wynika, że transakcja, w której na nabywcę przenoszone jest prawo do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawę, nabywcę towarów lub na ich rzecz, stanowi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (art. 9 ust. 1 oraz art. 135 ust. 1 pkt 3 ustawy). Natomiast aby uznać wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za dokonane w ramach wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej -uczestnikami transakcji muszą być trzej podatnicy z różnych państw członkowskich UE, z których każdy jest zarejestrowany w swoim państwie na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, dostawa towaru musi odbywać się między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności podmiotem, natomiast towar powinien być fizycznie wydany przez pierwszego bezpośrednio ostatniemu w kolejności podatnikowi i być przetransportowany - przez pierwszego lub drugiego uczestnika transakcji lub na ich rzecz - z terytorium jednego państwa członkowskiego na obszar drugiego państwa UE. Wskazać również należy, że w przypadku transakcji trójstronnych nie przyporządkowuje się transportu lub wysyłki do konkretnej dostawy. Przy czym, przesłanką uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną jest warunek, aby transport został dokonany przez pierwszego lub drugiego uczestnika obrotu lub na ich rzecz.

Łączne zrealizowanie powyższych warunków wynikających z art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy umożliwia zakwalifikowanie transakcji jako wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej. Jeżeli chociaż jeden z ww. warunków nie jest spełniony, dostawa nie może być uznana za wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną dokonywaną w procedurze uproszczonej, a co za tym idzie musi być opodatkowana na zasadach ogólnych.

Podkreślić należy, że transakcja trójstronna traci swój charakter w przypadku gdy transportu dokonuje ostatni (trzeci) w kolejności uczestnik transakcji lub transport dokonywany jest na rzecz tego ostatniego podatnika. Zatem, istotnym jest aby z warunków umowy zawartej przez strony transakcji wyraźnie wynikało, kto dokonuje transportu (kto będzie za ten transport odpowiedzialny) lub na czyją rzecz transport jest dokonywany. Przy czym, może zdarzyć się, że jeden z uczestników transakcji może poprosić innego uczestnika aby ten dokonał transportu na jego rzecz.

Przekładając powołane przepisy prawa na grunt rozpatrywanej sprawy należy wskazać, że w niniejszej sprawie spełnione są przesłanki pozwalające uznać dostawę towarów opisaną w zdarzeniu przyszłym nr 1, 2 oraz 4 za wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną.

W zdarzeniu przyszłym 1, 2 i 4 będą uczestniczyć trzy podmioty, tj. Państwo, pośrednik (drugi podmiot w łańcuchu dostaw) oraz podmiot trzeci. Państwo, pośrednik oraz trzeci podmiot jesteście podatnikami VAT zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej (np. w zdarzeniu przyszłym 1 są to Polska, Litwa oraz Łotwa). Dostawa towaru będzie dokonywana pomiędzy pierwszym i drugim podatnikiem (Państwa Spółką i pośrednikiem) oraz między drugim i ostatnim podatnikiem (pośrednikiem i klientem z UE). Towar będzie wysyłany/transportowany od Państwa z terytorium Polski bezpośrednio do ostatniego podmiotu w łańcuchu dostaw na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze. Jednocześnie z przedstawionych okoliczności wynika, że w zdarzeniu przyszłym nr 1, 2 oraz 4 towar będzie transportowany z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego w imieniu/na rzecz drugiego podatnika (pośrednika).

Jak Państwo wskazują, w zdarzeniu przyszłym nr 1 pośrednik będzie dokonywał wyboru przedsiębiorstwa transportowego i będzie zawierał z nim umowę dotyczącą wykonywania usług transportowych. Pośrednik będzie podejmował decyzje dotyczące transportu towarów, będzie kontaktował się z przedsiębiorstwem transportowym, uzgadniał z nim terminy i miejsca odbioru towarów oraz jego dalszej dostawy. Pośrednik będzie ponosił ryzyko przypadkowej utraty towarów podczas transportu (w przypadku utraty towarów podczas transportu podmiot trzeci będzie dochodził roszczeń od Pośrednika). Przedmiot dostawy będzie transportowany przez przedsiębiorstwo transportowe w imieniu i na rzecz pośrednika. W zdarzeniu przyszłym nr 2 pośrednik będzie organizatorem transportu, będzie uzgadniał z przedsiębiorstwem transportowym m.in. termin odbioru, zasady wysyłki, rozmiary oraz wagę towarów, sposób załadunku towarów i wymogi, jakie muszą spełniać środki transportu, skontaktuje się z pierwszym w łańcuchu dostaw sprzedawcą w celu potwierdzenia daty oraz innych szczegółów wysyłki. Wykonując czynności związane z transportem towarów Pośrednik będzie działał we własnym imieniu i na swoją rzecz. W zdarzeniu przyszłym nr 4 pośrednik będzie zawierał umowę z przewoźnikiem i będzie jedyną stroną odpowiedzialną za transport towarów z Polski do ostatniego w kolejności podatnika (przewoźnik będzie działał na zlecenie pośrednika). Pośrednik będzie uzgadniał z przedsiębiorstwem transportowym m.in. termin odbioru, zasady wysyłki, rozmiary oraz wagę towarów, sposób załadunku towarów i wymogi, jakie muszą spełniać środki transportu oraz będzie kontaktował się z Państwem w celu potwierdzenia daty oraz innych szczegółów wysyłki.

Zarówno w zdarzeniu przyszłym nr 1, nr 2 jak i 4 pośrednik będzie składał Państwu oświadczenie, że towary zostały wysłane lub przetransportowane przez drugi podmiot lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz wskazując m.in. docelowy kraj przeznaczenia, nazwę i adres nabywcy, ilość, rodzaj/nazwę towaru, dane przewoźnika i środka transportu, datę i miejsce wydania towaru oraz dane osoby przyjmującej towar na rzecz nabywcy.

Przy czym, z przedstawionych okoliczności wynika, że strony transakcji uzgodniły różne sposoby rozliczeń kosztów transportu.

W zdarzeniu przyszłym nr 1 podmiot trzeci będzie dokonywał płatności za usługi przedsiębiorstwu transportowemu. Przedsiębiorstwo transportowe wystawi fakturę dotyczącą sprzedaży swoich usług transportowych na rzecz trzeciego podmiotu. Sposób rozliczeń między przedsiębiorstwem transportowym a pośrednikiem oraz pomiędzy pośrednikiem i podmiotem trzecim będzie regulowała umowa między pośrednikiem a podmiotem trzecim (nie będą Państwo mieli wglądu do tej umowy). W zdarzeniu przyszłym nr 2 zapłata za transport towarów będzie zawarta w cenie jaką trzeci podmiot płaci za towar zakupiony od pośrednika. Pośrednik zapłaci za transport towarów bezpośrednio przedsiębiorstwu transportowemu (przedsiębiorstwo transportowe wystawi fakturę na jego rzecz). Z kolei w zdarzeniu przyszłym nr 4, koszty transportu towarów będzie ponosił - po połowie - drugi i trzeci podmiot. Przy czym, jedyną stroną odpowiedzialną za transport towarów z Polski do ostatniego w kolejności podatnika będzie pośrednik. Podmiot ten będzie zawierał umowę z przewoźnikiem (przewoźnik będzie działał na zlecenie pośrednika). Natomiast umowa między drugim i trzecim podmiotem będzie stanowiła o podziale kosztów za transport. W związku z tym, przedsiębiorstwo transportowe wystawi fakturę na rzecz pośrednika albo na połowę kosztów transportu na rzecz pośrednika i fakturę na drugą część kosztów transportu na rzecz trzeciego podmiotu. Niemniej jednak, niezależnie od przyjętego sposobu rozliczeń kosztów związanych z transportem towarów - zarówno w zdarzeniu przyszłym nr 1, nr 2 jak i zdarzeniu przyszłym nr 4 - transport towarów będzie dokonany na rzecz drugiego uczestnika obrotu, tj. pośrednika.

Zatem, pomimo, że w zdarzeniu przyszłym nr 1 płatność za transport będzie dokonywana przez finalnego nabywcę towaru, w zdarzeniu przyszłym nr 2 za transport towarów przedsiębiorstwu transportowemu zapłaci pośrednik natomiast w zdarzeniu przyszłym nr 4 koszt transportu zostanie podzielony pomiędzy pośrednika i podmiot trzeci, to mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że we wszystkich ww. zdarzeniach przyszłych transport towarów od pierwszego do ostatniego podmiotu w łańcuchu dostaw będzie wykonywany na rzecz pośrednika. Tym samym, należy przyjąć, że transakcja dokonywana pomiędzy Państwem, pośrednikiem i podmiotem trzecim, na zasadach opisanych w zdarzeniu przyszłym nr 1, nr 2 oraz nr 4, będzie stanowić wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną, w rozumieniu art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy, w której Państwa Spółka pełni rolę pierwszego z trzech podmiotów uczestniczących w ww. transakcji trójstronnej.

Przy tym, z wniosku wynika, że pośrednik posiada siedzibę działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Państwo, pośrednik oraz trzeci podmiot jesteście podatnikami VAT zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich Unii Europejskiej. Przy tym, w zdarzeniu przyszłym nr 1, nr 2 oraz nr 4 dostawa dokonana na rzecz trzeciego podmiotu w łańcuchu będzie bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u pośrednika. Jednocześnie pośrednik zastosuje wobec Państwa i oraz wobec trzeciego podmiotu w łańcuchu ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu nadany przez państwo członkowskie UE inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka towarów. Z kolei trzeci podmiot w łańcuchu dostaw zastosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka towarów. Ponadto, pośrednik wskaże trzeci podmiot w łańcuchu dostaw jako podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Zatem, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że transakcja opisana w zdarzeniu przyszłym nr 1, nr 2 oraz nr 4 spełnia warunki pozwalające na zastosowanie procedury uproszczonej, o której mowa w art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy. Przy czym, Państwa Spółka jako pierwszy uczestnik wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej dostawę dokonaną na rzecz pośrednika powinna rozliczyć na zasadach ogólnych jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy.

Wskazali Państwo, że w zdarzeniu przyszłym nr 1, nr 2 oraz nr 4 będą spełnione warunki wynikające z art. 42 ustawy, będą Państwo otrzymywać 4 egzemplarz dokumentu CMR wraz z podpisem odbiorcy znajdującym się w polu 24 dokumentu CMR. Zatem, skoro jak Państwo wskazują - w przypadku ww. zdarzeń przyszłych będą spełnione warunki, o których mowa w art. 42 ustawy, będą Państwo mieli prawo do opodatkowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów dokonanej na rzecz pośrednika stawką VAT w wysokości 0%.

Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania 1, 2 i 4 jest prawidłowe.

Ad 3

W zdarzeniu przyszłym 3, transport towaru będzie organizowany przez podmiot trzeci i będzie odbierany jego własnym transportem. Podmiot ten będzie składał Państwu oświadczenie, że towar został wysłany lub przetransportowany przez Niego lub przez osobę trzecią działającą na jego rzecz. W oświadczeniu tym wskaże m.in. docelowy kraj przeznaczenia, nazwę i adres nabywcy, ilość i rodzaj/nazwę towaru, dane przewoźnika, datę i miejsce wydania towaru oraz dane osoby przyjmującej towar w imieniu nabywcy.

Jak wskazano, przesłanką uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową transakcję trójstronną jest warunek, aby transport został dokonany przez pierwszego lub drugiego uczestnika obrotu lub na ich rzecz. Transakcja trójstronna traci swój charakter w przypadku gdy transportu towarów dokonuje ostatni (trzeci) w kolejności uczestnik transakcji lub transport dokonywany jest na rzecz tego ostatniego podatnika.

Zatem, skoro w zdarzeniu przyszłym nr 3 transport towarów będzie organizowany przez podmiot trzeci, to analizowana transakcja nie będzie stanowić wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, w rozumieniu art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy. W konsekwencji przedmiotowa dostawa towarów powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych.

W zdarzeniu przyszłym nr 3, mamy do czynienia z transakcją łańcuchową, w której będą uczestniczyć trzy podmioty, tj. Państwo (pierwszy podmiot), pośrednik (drugi podmiot) oraz nabywca z UE (trzeci podmiot w łańcuchu). Państwo będziecie przenosić prawo do rozporządzania towarem jak właściciel na rzecz pośrednika, a następnie pośrednik będzie przenosił prawo do rozporządzania tym towarem jak właściciel na rzecz trzeciego podmiotu. Natomiast towar będzie wysyłany/transportowany od Państwa z terytorium Polski bezpośrednio do ostatniego podmiotu w łańcuchu dostaw na terytorium innego niż Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w ramach transportu o nieprzerwanym charakterze. Przy czym, jak wynika z przedstawionych okoliczności sprawy transport towarów będzie wykonywany przez ostatniego uczestnika transakcji (trzeci podmiot).

Mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy uznać, że skoro w analizowanym przypadku, podmiotem odpowiedzialnym za transport towarów będzie trzeci (ostatni) podmiot w łańcuchu dostaw, to transport towaru należy przyporządkować dostawie dokonanej przez drugi podmiot w łańcuchu dostaw (pośrednika) na rzecz trzeciego podmiotu w łańcuchu dostaw. Tym samym, drugą transakcję w łańcuchu dostaw (dokonywaną pomiędzy pośrednikiem a nabywcą z UE), należy traktować jako „transakcję ruchomą” opodatkowaną jako transakcja międzynarodowa.

Natomiast dostawa towarów dokonana pomiędzy Państwem a pośrednikiem (drugim podmiotem w łańcuchu dostaw) jako poprzedzająca transport towarów powinna być uznana za transakcję o charakterze „nieruchomym”, którą zgodnie z art. 22 ust. 3 pkt 1 ustawy należy uznać za dokonaną i opodatkowaną w miejscu rozpoczęcia wysyłki lub transportu towarów, tj. na terytorium kraju.

Tym samym, dostawa między Państwem a pośrednikiem będzie stanowić dla Państwa dostawę krajową opodatkowaną na terytorium Polski, tj. dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaną według właściwej dla danych towarów stawki podatku.

Zatem, stanowisko w zakresie pytania 3, z którego wynika, że z uwagi na fakt, że organizatorem transportu jest trzeci podmiot, w analizowanym przypadku nie znajdą zastosowania przepisy art. 135 ustawy, a tym samym nie będą Państwo mogli zastosować procedury uproszczonej dla transakcji trójstronnych i wystawić faktury VAT ze stawką podatku VAT 0% jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy wskazać, iż interpretacja indywidualna wydana na wniosek Wnioskodawcy nie ma mocy wiążącej dla pozostałych uczestników transakcji. Stosownie do art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach Wnioskodawcy, w związku z tym skutki prawne, czy też ewentualna ochrona, określone w art. 14k -14n mogą dotyczyć wyłącznie podmiotu, który uzyskał interpretację indywidualną.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00