Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 12 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.118.2023.2.RK
Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 27 marca 2023 r. (wpływ 27 marca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) (dalej: „Gmina”) jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40; dalej: ustawa o samorządzie gminnym) do zadań własnych Gminy należą w szczególności sprawy dotyczące edukacji publicznej.
Gmina planuje realizację projektu pn. „(…)”, który polegać będzie na zagospodarowaniu miejsca na terenie należącym do Szkoły Podstawowej w (…) (dalej: „Szkoła”), w celu utworzenia punktu dydaktycznego (...) na potrzeby prowadzenia zajęć z edukacji ekologicznej (dalej: „Projekt”).
Gmina stara się o dofinansowanie Projektów ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) w ramach konkursu „(…)” w formie dotacji, gdzie VAT będzie wydatkiem kwalifikowalnym.
Planowany Projekt zakłada malowanie, wyposażenie pracowni w nowoczesny sprzęt audiowizualny w postaci monitora interaktywnego 75, zintegrowanego z nim komputera, wizualizera i tabletu graficznego oraz zakup nowych mebli, ławek w nowoczesnym designie w kształcie fali, ergonomicznych, kolorowych krzesełek uczniowskich i współgrającego z nimi biurka i fotela dla nauczyciela. Przewidziane zostało również minilaboratorium w postaci stanowisk badawczych z kompatybilnymi taboretami, na których zostaną rozlokowane mikroskopy i pozostałe pomoce edukacyjne pozyskane w ramach projektu, aby ułatwić bezpośredni dostęp do nich uczniom. Uczniowie dzięki temu będą mogli na bieżąco prowadzić obserwacje i wykonywać doświadczenia przyrodnicze. Pozwoli to na stosowanie innowacyjnych metod i form, w przekazie treści i w zdobywaniu wiedzy i umiejętności przyrodniczo-ekologicznych. Cała pracownia zostanie dodatkowo upiększona fototapetą obrazującą dęby jako nawiązanie do ponad stuletniego pomnika przyrody „(…)” znajdującego się na terenie szkoły.
Klasa w ramach wygody użytkowania zostanie wyposażona w odpowiednie rolety ułatwiające pracę z multimediami w słoneczne dni. Całość projektu zwieńczy duża ilość roślinności (kwiatów doniczkowych) ulokowana na zamontowanych we wnękach półkach w kształcie drzew, stanowiących część zaplanowanego umeblowania. Pozwoli to na maksymalne wykorzystanie przestrzeni i nada przyrodniczego charakteru całej klasie. Meble i ławki szkolne przewidziane w projekcie będą jasnego koloru, natomiast kolorowe krzesełka uczniowskie wyposażone w ergonomiczne siedzisko z nowoczesnego tworzywa ożywią pracownię i nadadzą jej dziecięcego charakteru.
Pracownia zostanie wyposażona w nowoczesne pomoce dydaktyczne. Zaplanowane zostały m.in. nowoczesne mikroskopy, globus interaktywny, mini szklarnia do kiełkowania roślin, stacja hydroponiczna, gry edukacyjne m.in. (…), zegar edukacyjny - pory roku, zegar ścienny - pory roku, kosze do segregacji, termometr klasowy, multimedialne zestawy edukacyjne - przyroda, Optyka - zestaw do eksperymentów, Układ Słoneczny, makatki przyrodnicze, (…), magnetyczne schematy, mini szklarnie.
Nowoczesne sprzęty audiowizualne pozwolą uczniom na przeniesienie się do ciekawych zakątków globu, ukazujących różnorodność świata przyrody. Umożliwią wycieczki w nieznane. Pozwolą korelować treści edukacji przyrodniczej z elementami geografii i biologii. Dzięki mikroskopom, wizualizerom oraz monitorowi interaktywnemu z dodatkowym oprogramowaniem uczniowie będą mieli możliwość poznania świata pod kątem klimatycznym, roślinnym, zwierzęcym, krajobrazowym. Poprzez stworzenie nowoczesnej pracowni przyrodniczej Wnioskodawca chce dać możliwość poznawania i odkrywania tajników przyrody uczniom klas młodszych. Dobór odpowiednich pomocy dydaktycznych będzie dostosowany do wieku uczniów i na tyle atrakcyjny, aby zainteresować dzieci tematyką przyrodniczą i ekologiczną. Naszym zadaniem jest bowiem przekazywanie dzieciom od wczesnych lat nauki szkolnej wiedzy na temat dbania o najbliższe otoczenie i działań, jakie możemy podejmować, aby nie przyczyniać się do wytwarzania różnych zanieczyszczeń. Musimy zwrócić uwagę na ogromną rolę człowieka w procesie ochrony przyrody. W związku z tym, jeśli zaszczepimy w naszych uczniach fascynację otaczający światem i chęć dbałości o niego poprzez podstawowe działania takie jak: segregowanie śmieci, zbieranie korków, makulatury, używanie na zakupach z rodzicami toreb wielokrotnego użycia, przyczynimy się do kształtowania wartości proekologicznych, które będą procentowały w przyszłości.
Działania zaplanowane w programie edukacji przyrodniczej, w ramach których będą wykorzystywane zakupione pomoce dydaktyczne i sprzęt, będą opierały się na treściach zawartych w podstawie programowej. Treści te będą rozszerzane podczas zajęć dodatkowych. Konkursy, wystawy, wycieczki oraz warsztaty organizowane dla uczniów szkoły będą istotnym elementem założeń.
Faktury na zakupione pomoce dydaktyczne i inne niezbędne wyposażenie zostaną wystawione na Gminę (...).
Efekty zrealizowanego Projektu będą przeznaczone do użytku niekomercyjnego (nie będą one przedmiotem np. dzierżawy czy też najmu) i będą stanowić wsparcie dla realizacji zadań Szkoły związane z omawianiem tematyki przyrodniczo – ekologicznej. Realizacja Projektu ściśle wiąże się z edukacją publiczną prowadzoną na terenie Gminy i nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej.
Gmina nie ma zamiaru i nie będzie pobierała jakiejkolwiek odpłatności w związku z wykorzystaniem efektów zrealizowanego Projektu. Gmina nie będzie wykorzystywała efektów Projektu do działalności opodatkowanej VAT.
Pytanie
Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektów?
Państwa stanowisko w sprawie
Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektów.
Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a także gdy towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. czynności, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Projekt będzie wykorzystywany do realizacji zadań własnych Gminy w zakresie edukacji publicznej i nie będzie w ogóle wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej. Efekty realizowanego zadania (tutaj utworzenie (...)) mają publiczny charakter (tj. wsparcie szkoły w omawianiu tematyki przyrodniczo – ekologicznej) stanowiącej czynności niepodlegające ustawie o VAT. Gmina nie będzie uzyskiwała żadnych przychodów z (...) pracowni, a także nie będzie ich wykorzystywała do wykonywania czynności realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (np. dzierżawa czy też najem).
Zdaniem Gminy, podatek naliczony jaki będzie zawarty na otrzymywanych przez nią fakturach, a dotyczący Projektu, nie będzie podlegać odliczeniu, gdyż nie wystąpi związek ponoszonych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ Projekt jest związany z realizacją zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym.
Reasumując, zdaniem Gminy, w odniesieniu do wydatków związanych z realizacją Projektu Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Ponadto, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 18 tej ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Planują Państwo realizację projektu pn. "(…)", który polegać będzie na zagospodarowaniu miejsca na terenie należącym do Szkoły Podstawowej (…), w celu utworzenia punktu dydaktycznego ((...)pracowni) na potrzeby prowadzenia zajęć z edukacji ekologicznej. Efekty zrealizowanego Projektu będą przeznaczone do użytku niekomercyjnego (nie będą one przedmiotem np. dzierżawy czy też najmu) i będą stanowić wsparcie dla realizacji zadań Szkoły związane z omawianiem tematyki przyrodniczo – ekologicznej. Realizacja Projektu ściśle wiąże się z edukacją publiczną prowadzoną na terenie Gminy i nie będzie wykorzystywana do działalności gospodarczej.
Gmina nie ma zamiaru i nie będzie pobierała jakiejkolwiek odpłatności w związku z wykorzystaniem efektów zrealizowanego Projektu. Gmina nie będzie wykorzystywała efektów Projektu do działalności opodatkowanej VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji opisanego Projektu.
W omawianej sprawie, na co wskazują przedstawione przez Państwa okoliczności, nie zostanie spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jak Państwo wskazali, realizacja Projektu ściśle wiąże się z edukacją publiczną prowadzoną na terenie Gminy, a efekty Projektu nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Projektu.
Reasumując, w przedstawionych okolicznościach sprawy nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług na potrzeby realizacji Projektu pn. „(…)”
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right