Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 11 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.935.2022.4.KO
Ustalenie czy Państwo jako organizator loterii i podmiot faktycznie wydający nagrodę zwycięzcy będą płatnikiem podatku od towarów i usług.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Państwo jako organizator loterii i podmiot faktycznie wydający nagrodę zwycięzcy będą płatnikiem podatku od towarów i usług.
Wniosek został uzupełniony pismem z 22 lutego 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina zamierza jak co roku urządzić loterię promocyjną w myśl przepisów ustawy o grach hazardowych mającą na celu promowanie świadomego rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych poprzez wskazanie gminy jako miejsca zamieszkania podatników. Do celu organizacji ww. gry losowej w drodze umowy całość czynności związanych z urządzaniem loterii gmina powierza wyspecjalizowanej spółce (X sp. z o.o. sp. k.) - Wnioskodawcy.
Zgodnie z ugoh loterie promocyjne, to loterie w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.
W planowanym przedsięwzięciu gmina zamierza ufundować nowe mieszkanie w stanie deweloperskim. Czynność nieodpłatnego ufundowania ww. nieruchomości zostanie potwierdzona stosownym aktem notarialnym. Osoba, której los zostanie wylosowany w drodze losowania w ramach planowanej loterii promocyjnej zostanie laureatem nagrody głównej w formie nowego mieszkania w stanie deweloperskim.
Gmina otrzyma nieodpłatnie od lokalnego dewelopera mieszkanie w stanie deweloperskim, które zbudował w ramach przedsięwzięcia organizowanego w gminie wraz z wszelkimi zezwoleniami, odbiorami itd. Deweloper stanie się fundatorem ww. nagrody. X - będzie świadczyć usługi związane z pozyskaniem zezwolenia na loterię, dopełnieniem wszelkich formalności, promocją i reklamą ww. loterii i pełnić będzie rolę organizatora, który nie jest dysponentem nagrody głównej - mieszkania w sensie ponoszenia ekonomicznego ciężaru jego zakupu.
Zgodnie z art. 21 ust 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione z podatku od wygranych w loteriach promocyjnych są nagrody o wartości nieprzekraczającej 2 280 zł (zwolnione z podatku są nagrody w grach liczbowych, loteriach pieniężnych, grze telebingo, zakładach wzajemnych, loteriach promocyjnych, loteriach audioteksowych i loteriach fantowych, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych nie przekracza 2 280 zł).
Zgodnie z postanowieniami regulaminu loterii obowiązek podatkowy będzie spoczywać na wygrywającym, który będzie zobowiązany do wpłaty na rzecz organizatora równowartości 10% nagrody, czyli … zł pod warunkiem odmowy wydania nagrody głównej. To płatnikiem podatku od ww. nagrody będzie organizator.
Stosownie do porozumienia zawartego w formie aktu notarialnego deweloper stał się fundatorem nagrody głównej i zobowiązał się przekazać bezpośrednio na rzecz zwycięzcy nagrody głównej. Dysponentem nagrody będzie organizator, ale niemniej jednak nie będzie właścicielem w sensie ekonomicznym mieszkania, gdyż zostanie ono przekazane nieodpłatnie na drodze deweloper - zwycięzca nagrody.
Pismem z 22 lutego 2023 r. uzupełniono opis sprawy następująco.
a)Tak, X jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
b)Prawo do rozporządzania jak właściciel mieszkaniem będzie posiadała Gmina do momentu wydania go zwycięzcy.
c)X nie będzie posiadała prawa do rozporządzania mieszkaniem jak właściciel.
d)Zapis zawarty w akcie notarialnym, że „dysponentem nagrody będzie organizator" oznacza, że organizator będzie dysponentem nagrody jedynie w znaczeniu technicznym w celu przeprowadzenia losowania, w którym zostanie wyłoniony zwycięzca - właściciel mieszkania. W znaczeniu ekonomicznym dysponentem mieszkania pozostanie Gmina.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w piśmie z 22 lutego 2023 r.):
Czy X jako organizator loterii i podmiot faktycznie wydający nagrodę zwycięzcy będzie płatnikiem podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy wydanie nagrody nastąpi w drodze aktu notarialnego nastąpi nieodpłatnie przez dewelopera na rzecz zwycięzcy konkursu?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w piśmie z 22 lutego 2023 r.):
Nie, zdaniem Wnioskodawcy, pomimo iż organizator będzie zobowiązany do wydania nagrody, to ze względu na fakt, że do przeniesienia własności nieruchomości niezbędne jest zawarcie umowy w formie aktu notarialnego, to zawarcie umowy darowizny na poziomie deweloper - zwycięzca nagrody zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem VAT po stronie dewelopera powstanie obowiązek uiszczenia podatku od towarów i usług w wysokości odpowiadającej dokonanym odliczeniom od podatku, chyba że nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy,
rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Należy zauważyć, że w określeniu „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” zawiera się możliwość uznania za dostawę owego faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. Podkreślenia wymaga, że dostawa, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług nie może być utożsamiana z dostawą w rozumieniu Kodeksu cywilnego. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług „dostawa” oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem.
Zatem zgodnie z definicją zawartą w ustawie o podatku od towarów i usług istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W celu przedstawienia właściwego rozumienia pojęcia „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” należy zaznaczyć, że dotyczy ono tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nią jak właściciel. Należy przy tym podkreślić, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności” lecz jako własność ekonomiczną.
Własność ekonomiczna to sytuacja, w której - z punktu widzenia aspektów ekonomicznych oraz w rozumieniu potocznym - należałoby uznać kogoś za właściciela rzeczy, np. posiadacza nieruchomości, której wydaniu nie towarzyszyło przeniesienie własności w formie aktu notarialnego. Czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym. Dostawa towarów nie ogranicza się więc wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.
W powyższym zakresie należy wskazać na orzeczenie TSUE z 6 lutego 2003 r. w sprawie C-185/01 (Auto Lease Holland BV), którego tezy mają istotne znaczenie dla analizy przedmiotowej sprawy. W ww. orzeczeniu Trybunał podkreślił, że pojęcie „dostawa towarów” należy interpretować jako przeniesienie prawa do dysponowania majątkiem rzeczowym jak właściciel, nawet jeśli nie występuje przeniesienie prawa własności tego majątku w sensie prawnym. Przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel nie musi wiązać się z cywilnoprawnym przeniesieniem własności, lecz polega na przeniesieniu władztwa ekonomicznego (rozporządzanie, dysponowanie, posiadanie) nad towarami. W punkcie 32 swojego uzasadnienia Trybunał stwierdził, że „z literalnego brzmienia przepisu wynika wprost, że „dostawa towarów” nie odnosi się do przeniesienia własności, przewidzianego wewnętrznymi przepisami państw członkowskich”. Jednocześnie podkreślił, że pojęcie to należy rozumieć w ten sposób, iż obejmuje swoim zakresem każde przeniesienie aktywów materialnych przez jedną stronę w ten sposób, że uprawnia to drugą stronę takiej transakcji do faktycznego rozporządzania tą rzeczą, na takich prawach jakby był właścicielem”.
Mając na uwadze powołane orzecznictwo Trybunału, w celu określenia statusu podatkowego danej czynności każdorazowo należy dokonać analizy istotnych postanowień umowy zawartej pomiędzy stronami.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza urządzić loterię promocyjną. W planowanym przedsięwzięciu gmina zamierza ufundować nowe mieszkanie w stanie deweloperskim. Osoba, której los zostanie wylosowany w drodze losowania w ramach planowanej loterii promocyjnej zostanie laureatem nagrody głównej w formie nowego mieszkania w stanie deweloperskim.
Gmina otrzyma nieodpłatnie od lokalnego dewelopera mieszkanie w stanie deweloperskim. Deweloper stanie się fundatorem ww. nagrody. Państwo będą świadczyć usługi związane z pozyskaniem zezwolenia na loterię, dopełnieniem wszelkich formalności, promocją i reklamą ww. loterii i pełnić będzie rolę organizatora.
Stosownie do porozumienia zawartego w formie aktu notarialnego deweloper stał się fundatorem nagrody głównej i zobowiązał się przekazać bezpośrednio na rzecz zwycięzcy nagrody głównej. Dysponentem nagrody będzie organizator, ale niemniej jednak nie będzie właścicielem w sensie ekonomicznym mieszkania, gdyż zostanie ono przekazane nieodpłatnie na drodze deweloper - zwycięzca nagrody.
Prawo do rozporządzania jak właściciel mieszkaniem będzie posiadała Gmina do momentu wydania go zwycięzcy. Państwo nie będą posiadali prawa do rozporządzania mieszkaniem jak właściciel. Zapis zawarty w akcie notarialnym, że „dysponentem nagrody będzie organizator” oznacza, że organizator będzie dysponentem nagrody jedynie w znaczeniu technicznym w celu przeprowadzenia losowania, w którym zostanie wyłoniony zwycięzca - właściciel mieszkania. W znaczeniu ekonomicznym dysponentem mieszkania pozostanie Gmina.
Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii opodatkowania przez Państwa przekazanej nagrody zwycięzcy loterii.
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że nie będą Państwo zobowiązani do opodatkowania przekazanej nagrody (mieszkania) zwycięzcy loterii, na podstawie art. 7 ust. 1, gdyż jak wskazali Państwo nie będą posiadali prawa do rozporządzania mieszkaniem jak właściciel. Prawo do rozporządzania jak właściciel mieszkaniem będzie posiadała Gmina do momentu wydania go zwycięzcy. Natomiast zapis zawarty w akcie notarialnym, że „dysponentem nagrody będzie organizator” oznacza, że organizator będzie dysponentem nagrody jedynie w znaczeniu technicznym w celu przeprowadzenia losowania, w którym zostanie wyłoniony zwycięzca - właściciel mieszkania.
W związku z powyższym stanowisko Państwa jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Ocena prawna stanowiska Państwa dotycząca podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie sformułowanego pytania, stąd wszelkie inne kwestie poruszone w stanowisku, a nie objęte pytaniem - dotyczące opodatkowania przekazania przez dewelopera, nie były przedmiotem rozstrzygnięcia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right