Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.1093.2022.4.RS

Zastosowanie 12% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.01.12.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

29 grudnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Uzupełnili go Państwo w odpowiedzi na wezwanie - pismami z 2 i 20 lutego oraz 9 marca 2023 r. (daty wpływu). Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

A. B.

(...)

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

C. D.

(...)

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcy, tj. A. B. oraz C. D. prowadzą działalność gospodarczą jako wspólnicy spółki cywilnej (dalej jako: Spółka), dalej jako: Wnioskodawcy.

Wnioskodawcy mają nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm. – dalej: ustawa o PIT) i rozliczają się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a wybrana przez nich forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawcy w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczą następujące usługi:

projektowania i wdrażania infrastruktury w chmurze (...) zgodnie z wymaganiami klienta,

automatyzowania i monitorowania procesów wdrożeniowych systemów informatycznych klienta,

konfigurowania i nadzorowania narzędzi monitorujących systemy informatyczne klienta,

konfigurowania i nadzorowania narzędzi monitorujących komponenty infrastruktury w chmurze (...) klienta,

projektowania integracji pomiędzy systemami informatycznymi,

analizowania wymagań klienta i przygotowywania propozycji rozwiązań w formie dokumentacji technicznej,

przygotowywania dokumentacji technicznej systemów chmurowych klienta,

przygotowywania dokumentacji konfiguracji systemów klienta,

monitorowania bieżącego działania infrastruktury chmurowej (...) klienta,

analizowania testów wydajnościowych dostarczonych przez klienta i projektowania modeli optymalizacji.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną (...) 2022 r. sygn.: (...) powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 tj. (Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych). Jako formę opodatkowania Wnioskodawcy wybrali ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód zamierzają opodatkować 8,5% stawką ryczałtu.

Wnioskodawcy prowadzą ewidencję przychodów, w której to ewidencji wskazują przychody z poszczególnych tytułów, jak i właściwą dla nich stawkę ryczałtu.

Wnioskodawcy wnoszą o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.

Uzupełnienie wniosku

Wniosek dotyczy roku 2022 oraz lat kolejnych, w których stan faktyczny przedstawiony we wniosku nie ulegnie zmianie. Wnioskodawcy oczekują od organu interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Zatem to, czy Wnioskodawcy w ramach opisanej powyżej działalności nie będą zajmować się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania leży w gestii organu. Organ na podstawie opisu przedstawionego przez Wnioskodawców powinien ocenić, czy będą w ramach opisanej we wniosku działalności zajmowali się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi stwierdzając czy jest możliwość, czy też nie ma możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Skoro Wnioskodawcy oczekują interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego opisu świadczonych usług, czy nie znajduje się do nich żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz czy nie znajduje do nich inna stawka podatku niż 8,5%. Skoro przepisy ustawy wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla usług w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi, to w gestii organu jest ocenienie, czy usługi świadczone przez Wnioskodawców wpisują się w usługi w zakresie oprogramowania, doradztwa w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania oraz zarządzania siecią i systemami informatycznymi. Tym samym w gestii organu a nie Wnioskodawców jest ocena, czy w ramach działalności opisanej we wniosku nie zajmują się usługami w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowaniem oprogramowania oraz zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.

Potwierdza to m.in. wyrok sygn. akt NSA I FSK 2364/19 z 31 marca 2021 r. czy też sygn. akt NSA II FSK 1049/21 z 23 listopada 2021 r.

Co prawda wskazane wyroki nie dotyczą „konkretnie u.z.p.d.” ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na sprawę. W wyroku sygn. akt NSA I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(…) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidualnej. (…)”. W wyroku sygn. akt NSA II FSK 1049/21 wskazano m.in. „(…) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy. (…)”.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał już wiele interpretacji podatkowych, w których „tamtejsi” Wnioskodawcy nie musieli potwierdzać czy ich usługi są lub nie są związane z oprogramowaniem, czy działalnością związaną z doradztwem w zakresie oprogramowania. Wnioskodawca ma świadomość, że interpretacje te dotyczą innych stanów faktycznych bądź zdarzeń przyszłych.

Przykładowo:

Pismo z 6 grudnia 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-1.4011.754.2022.3.MGR - brak takowego potwierdzenia.

Pismo z 13 września 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-1.4011.571.2022.2.MGR - również brak potwierdzenia.

Pismo z 27 stycznia 2022 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0115-KDIT1.4011.785.2021.2.JG - również brak potwierdzenia.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym opłacany jest ryczałt, Wnioskodawcy uzyskali przychody z tej działalności wykonywanej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

W stosunku do Wnioskodawców nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Usługi wykonywane przez Wnioskodawców w ramach spółki cywilnej nie są ani nie będą wykonywane na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy.

Wnioskodawcy wskazują, iż złożyli sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania (każdego ze wspólników), o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęli pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Wnioskodawcy wskazali, że

projektowanie i wdrażanie infrastruktury w chmurze (...) zgodnie z wymaganiami klienta obejmuje:

a)zrozumienie wymagań klienta, szczegółowa analiza wymagań biznesowych i technicznych, które muszą zostać spełnione. Wnioskodawcy odbywają regularne spotkania z klientem w celu omówienia wymagań. Jako certyfikowani architekci rozwiązań chmurowych (...) proponują również klientowi możliwe optymalizacje i zalecenia zgodne z wytycznymi bezpieczeństwa usług chmurowych;

b)utworzenie planu architektury na podstawie wymagań biznesowych i technicznych. Plan obejmuje zarówno kwestie wysokiej dostępności, skalowalności, jak i bezpieczeństwa i backupów;

c)wdrożenie architektury - po zaprojektowaniu architektury Wnioskodawcy wdrażają infrastrukturę do chmury (...). Wdrożenie obejmuje uruchomienie wszystkich wymaganych elementów w chmurze (...) z dobranymi pod biznes klienta parametrami (region/strefy dostępności, rozmiar), określenie skalowania usług, konfiguracje systemów (...) do pracy z aplikacjami klienta (...), konfiguracje mechanizmów zabezpieczeń (zarówno firewall w systemach (...) jak i (...) w (...)), konfiguracje mechanizmów backupujących dane.

automatyzowanie i monitorowanie procesów wdrożeniowych systemów informatycznych klienta to:

a)automatyzacja:

(...);

b)monitoring:

(...)

konfigurowanie i nadzorowanie narzędzi monitorujących systemy informatyczne klienta to:

a)Wnioskodawcy dobierają odpowiednie narzędzia do monitorowania systemów informatycznych klienta (...), które agregują dane i logi z systemów oraz pozwalają na przygotowanie, np. wykresów czy alarmów.

b)Wnioskodawcy uruchamiają i konfigurują wskazane narzędzia w środowisku (...) (jako self-hosted).

c)Wnioskodawcy nadzorują wskazane narzędzia i obsługują alarmy z nich wynikające.

Świadczą usługi (...), przy których usuwają awarie dostępności infrastruktury.

konfigurowanie i nadzorowanie narzędzi monitorujących komponenty infrastruktury w chmurze (...) klienta to:

Wnioskodawcy instalują i konfigurują narzędzia pozwalające zbierać dane z komponentów infrastruktury (logi/metryki) takie jak (...), oraz monitorują poprawność ich działania.

projektowanie integracji pomiędzy systemami informatycznymi to:

Wnioskodawcy analizują wymagania biznesowe klienta, pod kątem procesów zachodzących w integracji, określając czy integracja jest jednokierunkowa czy dwukierunkowa, czy będzie to integracja typu end-to-end czy wykorzystująca pośrednią szynę danych (...). Na ich podstawie przygotowywany jest projekt integracji systemów i możliwe chmurowe narzędzia do użycia, które zapewnią optymalny przepływ danych.

analizowanie wymagań klienta i przygotowywanie propozycji rozwiązań w formie dokumentacji technicznej to:

Podczas spotkań z klientem omawiane są jego cele biznesowe, wymagania i oczekiwania. Wnioskodawcy dowiadują się jakie funkcjonalności są potrzebne, jakich technologii klient używa i jakie problemy należy rozwiązać. Wraz z tym analizowane są dokumenty projektowe dostarczone przez klienta, takie jak specyfikacje funkcjonalne czy diagramy UML. Na podstawie wskazanych elementów przygotowywane są propozycje rozwiązania i dokumentowane przy użyciu diagramów UML oraz opisów funkcjonalnych i technicznych, a następnie przekazuje klientowi.

przygotowywanie dokumentacji technicznej systemów chmurowych klienta to:

Wnioskodawcy przygotowują dokumentację techniczną systemów chmurowych klienta przez zmapowanie wykorzystywanych usług przez klienta przez odpowiednie narzędzia (np. (...)), przygotowują diagramy UML obrazujące stan systemów wraz ze szczegółowo opisanymi technologiami jakie zostały wykorzystane (systemy operacyjne, zainstalowane aplikacje, ilość serwerów, pamięć RAM, ilość procesorów itp).

przygotowywanie dokumentacji konfiguracji systemów klienta to:

Wnioskodawcy przygotowują dokumentację powdrożeniową, aby klient wiedział jak obecnie system został skonfigurowany oraz które elementy systemu może konfigurować, w którym miejscu.

monitorowanie bieżącego działania infrastruktury chmurowej (...) klienta to:

Obserwacja przygotowanych wykresów oraz alarmów dla komponentów infrastruktury chmurowej (...) klienta oraz świadczenie usługi SLA 24/7 w (...).

Wnioskodawcy wskazali, że:

„Chmura (...)” - to zintegrowana platforma usług chmurowych oferowana przez firmę (...) oferuje szeroką gamę usług, które można wykorzystać do przechowywania i przetwarzania danych, a także

do hostingu aplikacji i stron internetowych. Wśród najważniejszych usług (...) można wymienić:

(...) - usługa oferująca wirtualne maszyny,

(...) - usługa służąca do przechowywania danych,

(...) - usługa oferująca uruchomienie zarządzanych przez (...) baz danych w chmurze,

(...) - usługa pozwalająca na automatyczne skalowanie zasobów (...).

„System informatyczny” - jest to złożony zespół komputerowych elementów takich jak sprzęt, oprogramowanie, sieci wirtualne, bazy danych, które służą do przetwarzania danych.

„System chmurowy” - system oparty na infrastrukturze chmurowej.

„Infrastruktura chmurowa” - jest to kombinacja współzależnych od siebie usług chmurowych (takich jak (...) itd.) spełniająca wymagania i potrzeby klienta w zakresie działania jego aplikacji oraz monitoringu.

Program komputerowy/oprogramowanie nie posiada definicji legalnej. W opinii Wnioskodawcy, wyżej wymienione elementy nie są programem komputerowym /oprogramowaniem.

Na pytanie, czy w wyniku ww. wykonywanych czynności tworzone są instrukcje i procedury oraz powiązane z nimi dane umożliwiające komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji Wnioskodawcy odpowiedzieli przecząco. Wskazali, że w wyniku powyższych wykonywanych czynności uruchamiane i konfigurowane są usługi w chmurze (...), instalowane są narzędzia do monitorowania oraz tworzone są dokumentacje techniczne dla człowieka, zawierające tekst i diagramy.

Wnioskodawcy wskazują, że wynikiem:

przygotowywania propozycji rozwiązań w formie dokumentacji technicznej,

przygotowywania dokumentacji technicznej systemów chmurowych,

przygotowywania dokumentacji konfiguracji systemów klienta, są dokumenty tekstowe zawierające diagramy UML.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawców, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. 2021 poz. 1993 ze zm. Dalej: „ustawa o ryczałcie”), a więc w stawce 8,5%?

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie:

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie). Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f. W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT). Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556). Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W przypadku Wnioskodawców nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Wnioskodawcy nie osiągnęli przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego stosują formę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%, 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług.

Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług. Zdaniem Wnioskodawców, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. W ramach działalności zajmują się oni usługami:

projektowania i wdrażania infrastruktury w chmurze (...) zgodnie z wymaganiami klienta,

automatyzowania i monitorowania procesów wdrożeniowych systemów informatycznych klienta,

konfigurowania i nadzorowania narzędzi monitorujących systemy informatyczne klienta,

konfigurowania i nadzorowania narzędzi monitorujących komponenty infrastruktury w chmurze (...) klienta,

projektowania integracji pomiędzy systemami informatycznymi,

analizowania wymagań klienta i przygotowywania propozycji rozwiązań w formie dokumentacji technicznej,

przygotowywania dokumentacji technicznej systemów chmurowych klienta,

przygotowywania dokumentacji konfiguracji systemów klienta,

monitorowania bieżącego działania infrastruktury chmurowej (...) klienta,

analizowania testów wydajnościowych dostarczonych przez klienta i projektowania modeli optymalizacji.

Stanowisko Wnioskodawców potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydana (...) 2022 r. o sygnaturze (...).

Klasyfikacja PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych” znajdująca zastosowanie w przypadku Wnioskodawców nie mieści się w zakresie PKWiU powołanych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a i b ustawy o ryczałcie. Przy symbolach PKWiU powołanych w ustawie o ryczałcie ustawodawca umieścił znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W pozostałym zakresie zaś podlegają one opodatkowaniu inną stawką ryczałtu. W konsekwencji właściwą stawką ryczałtu będzie stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a. Wnioskodawcy będą prowadzili ewidencję przychodów pozwalającą na przyporządkowanie poszczególnych przychodów do właściwej dla nich stawki ryczałtu. Stąd w przypadku osiągnięcia przychodów, dla których właściwych będzie kilka stawek ryczałtu, możliwe będzie ich wyszczególnienie i przyporządkowanie do konkretnej stawki.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawcy stoją na stanowisku, iż wykonywane przez nich w ramach działalności gospodarczej usługi będą kwalifikowały się do objęcia ich stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540)

ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziele 62 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

62.01.11.0 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,

62.01.12.0 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych/gier komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

W przedstawionym we wniosku opisie wskazali Państwo, że świadczą usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU: 62.01.12.0 - „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Opisali Państwo także szczegółowo zakres wykonywanych usług, którego analiza prowadzi do wniosku, że są one niewątpliwie nakierowane na oprogramowanie, stąd niezasadne jest przyjęcie, że usługi te nie są związane z oprogramowaniem. Czynności, które Państwo wskazali w opisie sprawy, mieszczą się bowiem – w ocenie organu – w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikacją przemawia chociażby fakt, że dotyczą one m. in.

projektowania i wdrażania infrastruktury w chmurze (...) zgodnie z wymaganiami klienta,

automatyzowania i monitorowania procesów wdrożeniowych systemów informatycznych klienta,

konfigurowania i nadzorowania narzędzi monitorujących systemy informatyczne klienta,

konfigurowania i nadzorowania narzędzi monitorujących komponenty infrastruktury w chmurze (...) klienta,

projektowania integracji pomiędzy systemami informatycznymi,

analizowania wymagań klienta i przygotowywania propozycji rozwiązań w formie dokumentacji technicznej,

gdzie „system informatyczny” swoim zakresem obejmuje – co wynika z uzupełnienia wniosku – również oprogramowanie.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania. W tym kontekście podnoszona okoliczność, że Państwa praca nie jest bezpośrednio związana z programowaniem - w sytuacji gdy przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 nie zawęża czynności opodatkowanych stawką podatku w wysokości 12% wyłącznie do czynności programowania - nie może wpłynąć na treść niniejszego rozstrzygnięcia.

Dlatego też uzyskiwane przychody ze świadczenia opisanych usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wskazali Państwo – 8,5%.

Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania opisanych usług jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, którego Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowali Państwo świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Końcowo, odnosząc się do powołanych wyroków sądu oraz interpretacji indywidualnych, wyjaśnia się, że rozstrzygnięcia te nie są wiążące dla tutejszego organu. Interpretacja organu podatkowego dotyczy tylko konkretnej, indywidualnej sprawy, osadzonej w określonym stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) i tylko w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i tut. organu, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Pan A. B. (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651, ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00