Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.19.2023.2.PJ

Przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego sposób prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, będzie wskazywał na prowadzenie tej ewidencji w postaci elektronicznej, w sposób zgodny z art. 138p ust. 1 oraz art. 138s ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie pytania nr 1, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął 24 stycznia 2023 r. dotyczymożliwości prowadzenia elektronicznej ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jako podmiot zużywający w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia (pytanie nr 1).

Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 27 marca 2023 r. w odpowiedzi na wezwanie z 22 marca 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu)

Wnioskodawca jest podmiotem prawa polskiego (...). Spółka jest zarejestrowana do celów podatku akcyzowego m.in. jako podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W związku z prowadzoną działalnością w obszarze podatku akcyzowego, Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie:

-ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej,

w formie elektronicznej z wykorzystaniem rozwiązania opartego o oprogramowanie (...) do ewidencji/rejestracji zasobów w sposób systematyczny i chronologiczny - dalej jako: „Rozwiązanie”.

Wszystkie dane wprowadzone do Rozwiązania będą zabezpieczone, co uniemożliwi jakąkolwiek ingerencję w te dane, w szczególności niemożliwe będzie ich trwałe usunięcie.

Spółka określi użytkowników ewidencji elektronicznej, którzy będą mieli uprawnienia do wprowadzania danych do Rozwiązania. Osoby nieuprawnione nie będą miały dostępu (tj. dodawania wpisów) do Rozwiązania.

Prawidłowo określony użytkownik będzie mógł wykonywać określony zakres czynności. Po zalogowaniu się do Rozwiązania, będzie mógł wykonywać następujące czynności:

1.dodawanie wpisów w zakresie wymaganym przez ustawę akcyzową i akty wykonawcze do niej, w szczególności rozporządzenie ws. ewidencji;

2.korygowanie wpisów już dokonanych - niemożliwym będzie trwałe usunięcie wpisów w ewidencji, natomiast możliwa będzie korekta wpisów już istniejących, w odniesieniu do których przed dokonaniem korekty wskazana będzie data dokonania korekty, jej przyczyna oraz osoba użytkownika, który jej dokonał;

3.wgląd w treść dokonywanych wpisów poprzez wygenerowanie raportu (podglądu ewidencji) według zdefiniowanych kryteriów (np. kodu CN, daty) oraz jego wydrukowanie.

Rozwiązanie będzie pozwalało na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji we wskazanymi zakresie i za wskazane okresy (dni, miesiące, lata), w porządku chronologicznymi. Rozwiązanie dodatkowo będzie umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do prowadzenia ewidencji akcyzowej oraz miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.

Dane wprowadzone do Rozwiązania są przechowywane w bazie danych na serwerach (tj. informatycznym nośniku danych) Rozwiązania w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą. Rozwiązanie będzie pozwalało na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji we wskazanym zakresie i za wskazane okresy (miesiące, lata), w porządku chronologicznym.

Rozwiązanie umożliwi wyświetlenie wpisów w porządku chronologicznym, jak również według innych, zdefiniowanych kryteriów, a następnie ich wydrukowanie.

Rozwiązanie będzie zawierało wszystkie wymagane dane, które powinny znajdować się w ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w § 22 ust. 1, ust. 2, ust. 3, ust. 4, ust. 5 rozporządzenia ws. ewidencji.

Tak przygotowane rozwiązanie miałoby składać się na ewidencję akcyzową prowadzoną w formie elektronicznej. Ponadto, zostanie ona uzupełniona o pisemną instrukcję obsługi rozwiązania.

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 1)

Czy prowadzenie przez Spółkę ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ust. 1 ustawy akcyzowej, zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym, będzie można uznać za prowadzenie ewidencji akcyzowej w formie elektronicznej w rozumieniu ustawy akcyzowej, tj. zgodnie z treścią art. 138p ust. 1 oraz art. 138s ustawy akcyzowej?

Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1)

Spółka stoi na stanowisku, iż prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ust. 1 ustawy akcyzowej, zgodnie z opisem przedstawionymi w zdarzeniu przyszłymi będzie można uznać za prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie w rozumieniu ustawy akcyzowej, tj. zgodnie z treścią art. 138p ust. 1 oraz art. 138s ustawy akcyzowej.

W pierwszej kolejności Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż celem niniejszego wniosku nie jest dokonanie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oceny technicznej poprawności zastosowanych przez Wnioskodawcę rozwiązań technologicznych zawartych w Rozwiązaniu. Opis techniczny stanowi element zdarzenia przyszłego, które Wnioskodawca obowiązany jest przedstawić w sposób wyczerpujący. Przedmiotem wniosku jest natomiast ocena rozwiązania pod kątem spełnienia przedstawionych w rozporządzeniu ws. ewidencji wymogów technicznych, przy założeniu, iż poszczególne elementy składające się na rozwiązanie funkcjonują w taki sposób, jak przedstawił to Wnioskodawca, a tym samym określenie czy ewidencja akcyzowa prowadzona z wykorzystaniem Rozwiązania może zostać uznana za ewidencję prowadzoną w sposób elektroniczny w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Jak stanowi art. 138p ust. 1 ustawy akcyzowej, ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, tj.:

1.ewidencja składów podatkowych;

2.ewidencja zarejestrowanych wysyłających;

3.ewidencja wyrobów nabywanych wewnątrzwspólnotowo;

4.księgi kontroli nad produkcją alkoholu etylowego, obrotem nim i jego zużyciem;

5.ewidencja dokumentów handlowych;

6.ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

7.ewidencja suszu tytoniowego;

8.ewidencja energii elektrycznej;

9.ewidencja wyrobów węglowych;

10.ewidencja wyrobów gazowych;

11.ewidencje rodzaju, ilości i wartości wyrobów akcyzowych określonych w art. 118 ust. 1 pkt 1-3 i 6 u.p.a.;

12.ewidencja znaków akcyzy;

13.dokumentacja podmiotów z branży winiarskiej i browarniczej

mogą być prowadzone w formie papierowej lub elektronicznej. Ponadto, na gruncie art. 2 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2021 r. poz. 2313) oraz § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz. U. 2021 r. poz. 2475) z dniem 1 stycznia 2023 r. powyższe ewidencje będzie można prowadzić wyłącznie w formie elektronicznej.

Na podstawie delegacji ustawowej z art. 138s ustawy akcyzowej wydane zostało rozporządzenie ws. ewidencji określające m.in. sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e, art. 138f i art. 138h-138i, uwzględniając przy tym konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy, a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od akcyzy.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia ws. ewidencji, do prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej może być wykorzystywany więcej niż jeden program komputerowy.

Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, Rozwiązanie miałoby się opierać o program (...), w którym ewidencjonowane będą czynności lub stany faktyczne związane z wyrobami akcyzowymi zwolnionymi od akcyzy ze względu na przeznaczenie. W konsekwencji, Wnioskodawca posługiwałby się programem komputerowym skonfigurowanym do prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia ws. ewidencji.

W myśl § 7 ust. 2 rozporządzenia ws. ewidencji, dokumentacja w formie elektronicznej prowadzona jest zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia tej dokumentacji.

Ewidencja, którą zamierza prowadzić Wnioskodawca prowadzona będzie zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego, w której będą zawarte informacje w zakresie logowania się do programu przez uprawnionych użytkowników, sporządzania wpisów do ewidencji, dokonywania korekt czy generowania raportów.

W związku z powyższym, Spółka uważa, iż dokumentacja w formie elektronicznej - w myśl § 7 ust. 2 rozporządzenia ws. ewidencji - będzie prowadzona zgodnie ze sporządzoną do tego pisemną instrukcją programu komputerowego.

§ 7 ust. 2 rozporządzenia ws. ewidencji wskazuje także, że dokumentacja w formie elektronicznej prowadzona jest w taki sposób, aby:

1.umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;

2.umożliwiała dokonywanie korekty danych, identyfikację osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;

3.umożliwiała wygenerowanie i wydruk, w porządku chronologicznym:

a)wpisów do dokumentacji,

b)zestawień danych określonych w § 8-20, § 22-25, § 27-33, § 36, § 39 i § 40 rozporządzenia ws. ewidencji oraz podsumowanie ilości odpowiednio wyrobów akcyzowych, w tym suszu tytoniowego, oraz banderol podatkowych,

c)raportów, o których mowa w § 6 rozporządzenia ws. ewidencji;

4.uniemożliwiała usuwanie wpisów.

Rozwiązanie, którego wdrożenie rozważa Spółka, spełnia zadość wszystkim wymogom określonym w przywołanym przepisie. W szczególności Rozwiązanie pozwala zdefiniowanym użytkownikom uzyskać wgląd w dokonane wpisy, jednocześnie zapewniając ochronę wpisów przed utratą lub zniekształceniem - ani użytkownik, ani administrator nie jest w stanie trwale usunąć wpisów. Wszystkie dane wprowadzone do Rozwiązania będą zabezpieczone, co uniemożliwi jakąkolwiek ingerencję w te dane, w szczególności niemożliwe będzie ich trwałe usunięcie. Nadto, data zmiany korekty wpisów już dokonanych oraz użytkownik jej dokonujący będzie automatycznie uzupełniany. Ponadto, będzie możliwy podgląd wpisów w brzmieniu przed ich korektą. Spółka określi użytkowników ewidencji elektronicznej, którzy będą mieli uprawnienia do wprowadzania danych do Rozwiązania. Osoby nieuprawnione nie będą miały dostępu (tj. dodawania wpisów) do Rozwiązania. W konsekwencji, mając na uwadze zastosowane działania, w ocenie Wnioskodawcy rozważane rozwiązanie do prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej będzie umożliwiało wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 1 oraz umożliwiała dokonywanie korekty danych, identyfikację osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania zgodnie § 7 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia ws. ewidencji.

Rozwiązanie umożliwi wyświetlenie wpisów w porządku chronologicznym, jak również według innych, zdefiniowanych kryteriów, a następnie ich wydrukowanie.

Ponadto, zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie ewidencji, kopię dokumentacji w formie elektronicznej podmiot przechowuje na informatycznym nośniku danych w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku sporządzonego za okresy jednodniowe.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż spełnione zostaną wymagania określone w § 7 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia ws. ewidencji.

W przedstawionym we wniosku schemacie prowadzenia dokumentacji, Wszystkie dane wprowadzone do Rozwiązania będą zabezpieczone, co uniemożliwi jakąkolwiek ingerencję w te dane, w szczególności niemożliwe będzie ich trwałe usunięcie. Spółka określi użytkowników ewidencji elektronicznej, którzy będą mieli uprawnienia do wprowadzania danych do Rozwiązania. Osoby nieuprawnione nie będą mieli dostępu (tj. dodawania wpisów) do Rozwiązania. Należy zatem uznać, iż spełniony jest warunek, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia ws. ewidencji.

Mając na uwadze powyżej przedstawione argumenty, należy uznać, iż prowadzenie ewidencji akcyzowej z wykorzystaniem rozwiązania będzie można uznać za prowadzenie ewidencji w sposób elektroniczny w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku ściśle względem sformułowanego pytania nr 1 jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Jak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Stosownie do art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:

1)zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2)podmiot pośredniczący;

3)podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Zgodnie z art. 138p ustawy:

1.Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, prowadzi się w postaci papierowej lub elektronicznej.

2.Ewidencje, o których mowa w art. 138a-138c i art. 138e-138l, mogą zostać zastąpione dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy o akcyzie, albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danej ewidencji.

W myśl art. 1 pkt 53 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 694, ze zm.; dalej jako: „ustawa zmieniająca”):

W ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 722, 1747, 2320 i 2419 oraz z 2021 r. poz. 72 i 255) wprowadza się następujące zmiany:

53)w art. 138p ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, prowadzi się w postaci elektronicznej.”

W art. 39 pkt 6 ustawy zmieniającej, w stanie prawnym z dnia jej uchwalenia, wskazano:

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2021 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 53, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Następnie na mocy art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2313), w ustawie zmieniającej wprowadzone zostało kolejne przesunięcie daty wprowadzenia ewidencji w postaci elektronicznej:

W ustawie z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 694 i 1642) wprowadza się następujące zmiany:

2)w art. 39 w pkt 6 wyrazy ,,1 stycznia 2022 r.” zastępuje się wyrazami ,,1 stycznia 2023 r.”.

Wreszcie kolejna zmiana terminu wprowadzenia ewidencji w postaci elektronicznej nastąpiła w myśl art. 13 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2022 r., poz. 2707):

W ustawie z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 694, 1642, 2313 i 2427) wprowadza się następujące zmiany:

w art. 39 w pkt 6 wyrazy "1 stycznia 2023 r.” zastępuje się wyrazami "1 lutego 2024 r.”.

Powyższe oznacza, że art. 138p ust. 1 ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, w zakresie wprowadzenia ewidencji wyłącznie w postaci elektronicznej, będzie obowiązywał od 1 lutego 2024 r.

Zgodnie z art. 138q ust. 1 ustawy:

Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138o, powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone.

Stosownie do art. 138s ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1)szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138g i art. 138l, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1,

2)sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138l,

3)wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4,

4)rodzaje dokumentacji, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, a także sposób ich prowadzenia,

5)(uchylony)

- uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy, a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od akcyzy.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 138s ustawy, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2021 r., poz. 1150, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie ewidencji”).

W myśl § 1 rozporządzenia w sprawie ewidencji:

Rozporządzenie określa:

1)szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138g i art. 138l ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1 ustawy;

2)sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138l ustawy;

3)wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4 ustawy;

4)rodzaje dokumentacji, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, a także sposób ich prowadzenia.

Jak wskazano w § 2 ust. 1-4 rozporządzenia w sprawie ewidencji:

1.Ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c i art. 138e-138l ustawy, i dokumentacje, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale łącznie „dokumentacją”, są prowadzone w sposób ciągły, odpowiednio dla prowadzonej działalności, a także poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.

2.Dokumentacja powinna umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do jej prowadzenia i miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.

3.Wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.

4.W przypadku:

1)zużycia energii elektrycznej, użycia wyrobów gazowych albo wyrobów węglowych - wpisów do dokumentacji prowadzonej odpowiednio przez podatnika zużywającego energię elektryczną, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, pośredniczący podmiot gazowy albo pośredniczący podmiot węglowy dokonuje się nie rzadziej niż raz w miesiącu;

2)informacji dotyczących zużywanych wyrobów zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, których ilość jest ustalana na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający - wpisów do ewidencji, o której mowa w art. 138f ustawy, prowadzonej przez podmiot zużywający, dokonuje się raz w miesiącu, po zweryfikowaniu ilości podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.

Stosownie do § 6 rozporządzenia w sprawie ewidencji:

Podmiot prowadzący dokumentację przekazuje na żądanie właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego lub naczelnika urzędu skarbowego raport z dokumentacji we wskazanym zakresie i za wskazane miesiące, w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania.

W myśl § 7 rozporządzenia w sprawie ewidencji:

1.Do prowadzenia dokumentacji może być wykorzystywany więcej niż jeden program komputerowy.

2.Dokumentacja jest prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia tej dokumentacji i w taki sposób, aby:

1)umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;

2)umożliwiała dokonywanie korekty danych, identyfikację osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;

3)umożliwiała wygenerowanie i wydruk, w porządku chronologicznym:

a)wpisów do dokumentacji,

b)zestawień danych określonych w § 8-20, § 22-25, § 27-33, § 36, § 39 i § 40 oraz podsumowanie ilości odpowiednio wyrobów akcyzowych, w tym suszu tytoniowego, oraz banderol podatkowych,

c)raportów, o których mowa w § 6;

4)uniemożliwiała usuwanie wpisów.

3.Podmiot prowadzący dokumentację przechowuje kopię dokumentacji zapisaną na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku sporządzonego za okresy jednodniowe.

Państwa wątpliwości, wyrażone w pytaniu (we wniosku pytanie nr 1), dotyczą możliwości prowadzenia elektronicznej ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłegoSpółka jest zarejestrowana do celów podatku akcyzowego m.in. jako podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

W związku z prowadzoną działalnością w obszarze podatku akcyzowego, Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej, w formie elektronicznej z wykorzystaniem rozwiązania opartego o oprogramowanie (...) do ewidencji/rejestracji zasobów w sposób systematyczny i chronologiczny.

Wszystkie dane wprowadzone do Rozwiązania będą zabezpieczone, co uniemożliwi jakąkolwiek ingerencję w te dane, w szczególności niemożliwe będzie ich trwałe usunięcie. Spółka określi użytkowników ewidencji elektronicznej, którzy będą mieli uprawnienia do wprowadzania danych do Rozwiązania. Osoby nieuprawnione nie będą miały dostępu (tj. dodawania wpisów) do Rozwiązania. Prawidłowo określony użytkownik będzie mógł wykonywać określony zakres czynności. Po zalogowaniu się do Rozwiązania, użytkownik będzie mógł: dodawać wpisy w zakresie wymaganym przez ustawę akcyzową i akty wykonawcze do niej, (w szczególności rozporządzenie ws. ewidencji); korygować wpisy już dokonane (niemożliwym będzie trwałe usunięcie wpisów w ewidencji, natomiast możliwa będzie korekta wpisów już istniejących, w odniesieniu do których przed dokonaniem korekty wskazana będzie data dokonania korekty, jej przyczyna oraz osoba użytkownika, który jej dokonał) oraz będzie miał wgląd w treść dokonywanych wpisów poprzez wygenerowanie raportu (podglądu ewidencji) według zdefiniowanych kryteriów (np. kodu CN, daty) oraz jego wydrukowanie. Rozwiązanie będzie pozwalało na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji we wskazanymi zakresie i za wskazane okresy (dni, miesiące, lata), w porządku chronologicznymi. Rozwiązanie dodatkowo będzie umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do prowadzenia ewidencji akcyzowej oraz miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy. Dane wprowadzone do Rozwiązania są przechowywane w bazie danych na serwerach (tj. informatycznym nośniku danych) Rozwiązania w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą. Rozwiązanie będzie pozwalało na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji we wskazanym zakresie i za wskazane okresy (miesiące, lata), w porządku chronologicznym. Rozwiązanie umożliwi wyświetlenie wpisów w porządku chronologicznym, jak również według innych, zdefiniowanych kryteriów, a następnie ich wydrukowanie. Rozwiązanie będzie zawierało wszystkie wymagane dane, które powinny znajdować się w ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, o których mowa w § 22 ust. 1, ust. 2, ust. 3, ust. 4, ust. 5 rozporządzenia ws. ewidencji. Tak przygotowane rozwiązanie miałoby składać się na ewidencję akcyzową prowadzoną w formie elektronicznej. Ponadto, zostanie ona uzupełniona o pisemną instrukcję obsługi rozwiązania.

Przepis art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy wskazuje na obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie przez podmiot zużywający. Wnioskodawca przedstawił w opisie zdarzenia przyszłego planowany mechanizm prowadzenia tej ewidencji z wykorzystaniem opisanego Rozwiązania. Opisane okoliczności zdarzenia przyszłego wskazują, że ewidencja – w odniesieniu do wskazanych rodzajów wyrobów akcyzowych – będzie prowadzona w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w § 2 i 7 rozporządzenia w sprawie ewidencji.

Wnioskodawca podał również, że uprawniony użytkownik będzie mógł dodawać do ewidencji wpisy o zakresie wymaganym przez ustawę akcyzową oraz akty wykonawcze do niej. Zauważyć więc należy, że szczegółowy zakres danych, które powinny znaleźć się w ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych ze względu na ich przeznaczenie, został zawarty w § 22 rozporządzenia w sprawie ewidencji. Zatem literalne odczytanie opisu zdarzenia przyszłego wskazuje, że Wnioskodawca będzie wykazywał w prowadzonej ewidencji dane wymagane przepisami rozporządzenia w sprawie ewidencji.

Powyższe prowadzi w konsekwencji do konkluzji, że przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego sposób prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, będzie wskazywał na prowadzenie tej ewidencji w postaci elektronicznej, w sposób zgodny z art. 138p ust. 1 oraz art. 138s ustawy.

Ponadto należy zauważyć, że wbrew Państwa twierdzeniu, zawartemu we własnym stanowisku w sprawie, obowiązek prowadzenia ewidencji wyłącznie w postaci elektronicznej wejdzie w życie 1 lutego 2024 r., a nie od 1 stycznia 2023 r. Powyższe pozostaje jednak bez wpływu na ocenę Państwa stanowiska.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie zadanego we wniosku pytania nr 1 jest prawidłowe.

W zakresie objętym zawartymi we wniosku pytaniami nr 2 i 3 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00