Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 4 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4015.34.2023.2.JKU
Na Wnioskdoawczyni – z tytułu przyjęcia na konto środków pieniężnych – nie ciążą żadne obowiązki w podatku od spadków i darowizn.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lutego 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 28 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od spadków i darowizn w zakresie opodatkowania środków pieniężnych zebranych w ramach zbiórki, której celem jest pomoc (...). Uzupełniła Pani wniosek – samoistnie 28 lutego 2023 r. oraz w odpowiedzi na wezwanie pismem z 15 marca 2023 r. (wpływ 15 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W 2022 roku, po wybuchu wojny w (...) zajęła się Pani pomocą uchodźcom. Wynajmuje Pani mieszkanie w (…), gdzie poza Pani lokalem, wolnych było jeszcze (...) mieszkań, które właściciele nieruchomości udostępnili na potrzeby przybyłych uchodźców. Na co dzień prowadzi Pani pogotowie rodzinne i opiekuje się Pani porzuconymi bądź skrzywdzonymi noworodkami, w związku z czym jest Pani szczególnie wrażliwa na krzywdę innych.
Większość z przybyłych ludzi nie miała kompletnie nic poza tym, w co byli ubrani. Uciekając przed wojną nie zdążyli zabrać nawet najpotrzebniejszych rzeczy. Widząc, jak wiele im potrzeba, postanowiła Pani zwrócić się o pomoc do ludzi dobrej woli, najpierw za pomocą (...), rodziny i znajomych, potem za pośrednictwem programu (…) – link do odcinka: (…) Po emisji programu ruszyła lawina pomocy. Udało się pozyskać żywność, odzież, środki czystości i inne artykuły niezbędne do normalnego funkcjonowania. Ludzie zaczęli wpłacać pieniądze na Pani prywatne konto, za pośrednictwem numeru telefonu, gdyż (…) upublicznił Pani numer.
Aby ułatwić wykorzystywanie wpływających pieniędzy, założyła Pani osobny rachunek „(…)”. Początkowo wszystkie wpływy wysyłane na telefon przychodziły na Pani konto a Pani przelewała je na ww. konto lub robiła Pani zakupy ze swojego konta. Czasem, jak ktoś zadzwonił lub napisał wiadomość, mogła Pani podać numer konta do wpłat dla uchodźców. Fundusze z tego konta były wykorzystywane dla najbardziej potrzebujących, robiła Pani zakupy spożywcze, chemiczne, kupowała mleko i pampersy dla niemowląt, których również było sporo. Zgromadzone fundusze pozwoliły na zakup żywności, leków, nowych ubrań i wielu innych niezbędnych rzeczy do normalnego funkcjonowania Pani podopiecznych.
Założenie osobnego konta na wpływy pozwoliło Pani na umożliwienie potrzebującym osobom dać np. kartę do konta aby same mogły zrobić zakupy np. w (…) – ubrania dla dzieci lub leki w aptece. Biorąc pod uwagę, iż prowadząc pogotowie rodzinne i opiekując się malutkimi dziećmi często brakuje Pani czasu nawet na sen, taka opcja była dla Pani wygodna, a osoba korzystająca z karty zanim wydała pieniądze kontaktowała się z Panią co chce kupić.
Oprócz pomocy finansowej udało się zebrać dary w postaci latarek, baterii, śpiworów, świec i konserw dla żołnierzy (...). Wszystko, dzięki grupie byłych wojskowych (…), zostało zawiezione do (...) i trafiło bezpośrednio na front. Podczas organizacji którejś z kolei zbiórki darów dla (...) spotkała Pani osobę, która również zajmowała się pomocą uchodźcom. Po rozmowie uświadomiła Pani, iż powinna się Pani udać do urzędu skarbowego, celem wyjaśnienia wpływów pieniężnych na Pani prywatne konto bankowe. Nigdy nie pomyślała Pani o tym, gdyż działała Pani w dobrej wierze i całość pozyskanych pieniędzy wykorzystywała Pani na potrzeby uchodźców, co więcej wielokrotnie za własne pieniądze kupowała Pani niezbędne produkty. Nie zna Pani prawa podatkowego i przez myśl Pani nie przeszło, aby prowadzić jakiś spis wpłat i zakupów za wpłacone darowizny. Owszem zbierała Pani paragony za zakupione towary ale często gdy dawała Pani kartę (...), którymi się Pani opiekowała nie chciała Pani paragonów. Często płaciła Pani własną kartą za potrzebne zakupy, gdyż karta do konta krążyła pomiędzy Pani podopiecznymi. Nie skupiła się Pani na tym, z którego konta płaci lecz na tym co może kupić i za ile, zamiast tego dumna z nabytych produktów, robiła Pani dokumentacje fotograficzne i udostępniała na swoim profilu (…), dziękując wszystkim darczyńcom. W (…) Urzędzie Skarbowym nie potrafiono udzielić Pani informacji, co w zaistniałej sytuacji ma Pani zrobić i poradzono, aby na własną rękę szukała Pani rozwiązania problemu, dodano również, że gdyby miała Pani fundację lub stowarzyszenie to sprawa byłaby łatwiejsza.
W związku z powyższym postanowiła Pani zwrócić się z prośbą o interpretację podatkową. Bardzo prosi Pani o pomoc, gdyż po raz pierwszy stanęła Pani przed takim problemem i nie wie Pani jak ma go rozwiązać. Pragnie Pani nadmienić, iż większość wpływów na konto sięgały maksymalnie (...) zł i były od różnych osób. Na konto wpłacono również: (...) zł, (...) zł, (...) zł. Łączna kwota zebranych pieniędzy nie przekroczyła 14.500 zł.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że w opisanym stanie faktycznym występowała Pani jako pośrednik w przekazaniu środków pieniężnych (darowizn) na rzecz innych osób. W tym przypadku byli to uchodźcy wojenni z (...). Posiada Pani całą dokumentację rozliczającą na co zostały przekazane darowizny.
Pytania
Czy w danej sytuacji biorąc pod uwagę fakt, iż działa Pani dla dobra uchodźców wojennych z (...) i całą uzbieraną kwotę oraz swoje oszczędności przekazała Pani na wsparcie swoich podopiecznych, którzy znaleźli się w bardzo trudnej sytuacji może Pani zostać zwolniona z opłaty podatku od kwoty, która przekroczyła limit wpłaty od jednej osoby?
Biorąc pod uwagę, iż zbiórkę prowadziła Pani jako osoba fizyczna nieposiadająca fundacji ani innej organizacji, a całość środków wydatkowała Pani na potrzeby uchodźców wojennych z (...) czy może być Pani zwolniona z podatku od kwoty, która przekroczyła limit darowizny od jednej osoby?
Pani przeformułowane stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, w przedstawionej sytuacji nie podlega Pani opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1043, ze zm.):
Podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej „podatkiem”, podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem darowizny, polecenia darczyńcy.
Ustawa o podatku od spadków i darowizn nie zawiera pojęcia „darowizna”, dlatego w tym zakresie odwołać się należy do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.).
W myśl art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego:
Przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.
Z treści art. 890 § 1 ww. ustawy wynika natomiast, iż:
Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione.
Darowizna należy do czynności, których celem jest dokonanie aktu przysporzenia majątkowego bez ekwiwalentu w postaci świadczenia wzajemnego i polega najczęściej na przesunięciu jakiegoś dobra majątkowego z majątku darczyńcy do majątku obdarowanego. Świadczenie ma charakter nieodpłatny, gdy druga strona umowy nie zobowiązuje się do jakiegokolwiek świadczenia w zamian za uczynioną darowiznę.
Przepis art. 5 ustawy o podatku od spadków i darowizn stanowi, że:
Obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia wynika, że po wybuchu wojny w (...) zajęła się Pani pomocą uchodźcom. Widząc jak wiele im trzeba, postanowiła Pani zwrócić się o pomoc do ludzi dobrej woli. Ludzie zaczęli wpłacać pieniądze na Pani prywatne konto także za pośrednictwem numeru telefonu. Następnie, założyła Pani osobny rachunek (…). Początkowo wszystkie wpływy wysyłane na telefon przychodziły na Pani konto a Pani przelewała je na ww. konto lub robiła Pani zakupy ze swojego konta.
W związku z powyższym stwierdzam, że Pani jako podmiot pośredniczący w przekazaniu środków, nie będzie z tytułu opisanej sytuacji podlegała opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn.
W związku z zadanym pytaniem informuję, że w opisanym przypadku nie można zastosować zwolnienia od podatku, ponieważ aby skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania opisane zdarzenie musi podlegać regulacjom ustawy o podatku od spadków i darowizn. Opisana we wniosku sytuacja, w której jest Pani pośrednikiem w przekazaniu zebranych środków nie rodzi dla Pani w ogóle skutków podatkowych w podatku od spadków i darowizn, gdyż jak wynika z opisu nie nabyła Pani środków pieniężnych na własność (dla siebie). Skoro przekazane na Pani konto środki nie są dla Pani przysporzeniem majątkowym to nie ma „nabycia”, o którym mowa w ustawie o podatku od spadków i darowizn. Tym samym nie ma także możliwości zastosowanie zwolnienia.
Na Pani – z tytułu przyjęcia na konto środków pieniężnych – nie ciążą żadne obowiązki w podatku od spadków i darowizn.
Końcowo informuję, że Organ interpretacyjny nie jest uprawniony do prowadzenia postępowania podatkowego – w interpretacji wyjaśnia jedynie treść przepisów w odniesieniu do opisanego stanu sprawy. Zatem wydając tą interpretacje opieramy się wyłącznie na opisie zdarzenia podanego przez Panią we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego może odbyć się jedynie podczas ewentualnego postępowania podatkowego. W takiej sytuacji to na Pani, jako podatniku, będzie spoczywał obowiązek przedstawienia w toku tego postępowania właściwego udokumentowania przekazania środków na rzecz obdarowanych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej – w ramach danych mu uprawnień – może jedynie wyjaśnić brzmienie przepisu podatkowego mającego zastosowanie w sytuacji opisanej przez osobę składającą wniosek i wskazać jakie prawa i obowiązki płyną dla wnioskodawcy z przepisu/ustawy. W związku z tym niniejsza interpretacja nie odnosi się, do sformułowanej w treści wniosku prośby o zwolnienie z zapłaty podatku od spadków i darowizn, ponieważ, jeśli taki podatek byłby należny, to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie ma uprawień do udzielania ulg i zwolnień.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right