Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.137.2023.1.AWY

Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w szkole podstawowej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 marca 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w Szkole Podstawowej nr (…) w (…).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) (dalej: Gmina) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT). Od dnia 1 stycznia 2017 roku rozpoczęła wspólne rozliczanie podatku VAT z jednostkami i zakładami budżetowymi. Jedną z jednostek budżetowych Gminy jest Szkoła Podstawowa nr (…) im. (…) w (…).

Gmina w 2023 roku złoży do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) wniosek o dofinansowanie zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w Szkole Podstawowej nr (…) w (…), które będzie realizowane w okresie od września 2023 roku do końca kwietnia 2024 roku (dalej: Zadanie).

Celem Zadania jest polepszenie warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnej i pomysłowej pracowni edukacyjnej w Szkole Podstawowej nr (…) im. (…) w (…).

Zadanie przewiduje zakup elementów wyposażenia oraz zagospodarowanie części terenu szkoły w celu utworzenia punktu dydaktycznego w formie zewnętrznej ekopracowni. Nowo utworzona pracownia w Szkole Podstawowej nr (…) w (…) pozwoli uczniom na poznawanie otaczającego środowiska poza murami szkolnych pracowni. Jest to idealny sposób na rozwijanie zainteresowań uczniów oraz na realizację wielu zagadnień z podstawy programowej w szkole podstawowej. Punkt dydaktyczny będzie dostępny dla wszystkich uczniów na różnych przedmiotach, na zajęciach dodatkowych i w pracy z dziećmi na świetlicy szkolnej. Pozwoli to dzieciom uczestniczyć w zajęciach terenowych w sposób zorganizowany i bezpieczny.

Koncepcja zagospodarowania terenu na tyłach szkoły w formie punktu dydaktycznego obejmuje:

zbudowanie drewnianej wiaty edukacyjnej (5m x 8m) na przygotowanej wcześniej nawierzchni z kostki brukowej z zamontowanymi na dwóch ścianach wiaty tablicami/planszami edukacyjnymi i grami typu światowid o tematyce przyrodniczej oraz tablicami kredowymi,

wyposażenie wiaty w drewniane stoły i ławki dla uczniów celem utworzenia miejsca do prowadzenia zajęć ekologiczno-przyrodniczych,

utworzenie ścieżki edukacyjnej ze stacją meteorologiczną, ulemem dydaktycznym, grządkami do uprawy ziół i warzyw, łąką kwietną i domkiem dla owadów. Zostaną umieszczone tablice edukacyjno-informacyjne na temat wymienionych elementów dydaktycznych ścieżki, w tym o rodzajach kwiatów miododajnych, o roli pszczół i innych owadów zapylających w przyrodzie i potrzebie tworzenia hoteli dla nich i sposobie ekologicznej uprawy ogródka warzywnego,

dokonanie nasadzeń wzdłuż ogrodzenia na tyłach nowej ścieżki edukacyjnej - rabata z krzewami i roślinami wieloletnimi (cebulowate, byliny, itp.).

W ramach Zadania przewiduje się:

1)zakup elementów wyposażenia punktu:

wiata,

stoły,

ławki,

tablice dydaktyczne/plansze,

domki dla owadów,

ule dydaktyczne,

stacja meteorologiczna z wyposażeniem,

palisady,

gry/instalacje,

tabliczki do oznaczania roślin,

sprzęt ogrodniczy tj. konewki, grabie, szpadle itp.;

2)zakup roślin:

ziemia

geowłóknina,

kora,

drzewka, krzewy, rośliny cebulowe i byliny (różne gatunki),

nasiona ziół i warzyw oraz kwiatów wieloletnich;

3)zakup pomocy dydaktycznych służących do realizacji programu edukacyjnego:

książki;

4)wykonanie prac remontowych:

wykonanie/modernizacja alejek, krawężników, w tym zakup kostki brukowej, płyt chodnikowych, obrzeży betonowych.

Udział szkoły w programie jest kontynuacją działań ekologicznych podjętych w ubiegłych latach. Uczniowie chętnie uczą się w EKO - pracowniach utworzonych w Państwa szkole w poprzednich latach. Uczniowie uczestniczyli już w kilku Programach Edukacji Ekologicznej: były to działania dotyczące lokalnego skarbu, czyli bociana, następnie udział w Programie Edukacji Ekologicznej pt. „(…)”, a kolejny program był związany z ochroną i racjonalnym korzystaniem z zasobów wodnych regionu (m.in. rzeki (…)). Wszystkie te projekty zrealizowano dzięki dofinansowaniu WFOŚIGW w (…). Uczniowie są nauczeni ekologicznej postawy i chętnie w tego typu działaniach biorą udział. Możliwość korzystania z punktu dydaktycznego na terenie przyszkolnym zdecydowanie podniesie efektywność tych działań. Poznawanie otaczającego środowiska poza murami szkolnej pracowni to idealny sposób na rozwijanie przyrodniczych zainteresowań uczniów. Jest to też sposób na realizację wielu zagadnień z podstawy programowej w szkole podstawowej. Punkt dydaktyczny będzie dostępny dla wszystkich uczniów na różnych przedmiotach, na zajęciach dodatkowych i w pracy z dziećmi na świetlicy szkolnej. Punkt dydaktyczny pozwoli dzieciom uczestniczyć w zajęciach terenowych w sposób zorganizowany i bezpieczny dla uczniów. Bardzo ważnym aspektem społecznym jest fakt, że tego typu miejsce umożliwi uczestniczenie w zajęciach terenowych uczniom z niepełnosprawnościami, w tym z niepełnosprawnością ruchową. W szkole funkcjonuje 12 oddziałów klasowych, do których uczęszczają uczniowie z niepełnosprawnościami. W sumie w szkole wspomagania wymaga 15 uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Kolejne 3 osoby korzystają z zindywidualizowanej ścieżki kształcenia ze względu na specyficzne trudności edukacyjne. Dzięki wspólnie podejmowanym działaniom w ramach zajęć terenowych cała społeczność szkolna ma szansę integracji - włączania osób o mniejszych możliwościach poznawczych lub emocjonalnych. Potrzebę taką widzą i zgłaszają nauczyciele wspomagający będący bezpośrednimi opiekunami uczniów z dysfunkcjami. Praca w terenie, wśród zieleni jednocześnie ma wymiar edukacyjny, ale też pomaga się wyciszyć, skoncentrować, być bardziej uważnym na to, co otacza uczniów.

Źródłem finansowania Zadania będą środki własne Gminy (6,25% kosztu całkowitego zadania) oraz środki (dotacja) pozyskane z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) (93,75% kosztu całkowitego zadania).

Faktury dokumentujące ponoszone wydatki na Zadanie wystawiane będą na Gminę.

Nabywane towary i usługi związane z realizacją Zadania Gmina, za pośrednictwem Szkoły Podstawowej nr (…) im. (…) w (…), będzie wykorzystywała do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT oraz będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Towary i usługi nabywane do realizacji Zadania będą służyły do wykonywania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, czyli czynności, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

Gmina pragnie podkreślić, że sprawy z zakresu edukacji publicznej należą do zadań własnych Gminy, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40).

Pytanie

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje co do zasady prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie natomiast do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższych regulacji wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz

pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku VAT wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o VAT.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W świetle powyższych regulacji należy uznać, iż gminy działają w charakterze podatników VAT wyłącznie w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Natomiast w sytuacji, gdy prowadzą one działania wynikające z zadań nałożonych na nie przepisami prawa, nie są one uważane za podatników w rozumieniu ustawy o VAT.

Gmina realizując Zadanie będzie wykonywać działania wynikające z zadań własnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, tj. zadań obejmujących sprawy z zakresu edukacji publicznej.

Zatem, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana, Gmina nie jest podatnikiem podatku VAT.

W konsekwencji, w ocenie Gminy, w przypadku gdy w zakresie realizacji danej czynności Gmina nie działa w charakterze podatnika VAT, nie jest możliwe opodatkowanie tej czynności.

W związku z powyższym, zdaniem Gminy, w analizowanym przypadku, nie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w przytoczonym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, warunkujące możliwość skorzystania przez Gminę z prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją Zadania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a) nabycia towarów i usług,

b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usług;.

Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a więc takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy edukacji publicznej.

Z opisu sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ubiegają się Państwo o dofinansowanie z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w (…) zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w Szkole Podstawowej nr (…) w (…), które będzie realizowane w okresie od września 2023 roku do końca kwietnia 2024 roku. Realizując to zadanie zostaną zakupione elementy wyposażenia punktu, rośliny, pomoce dydaktyczne oraz zostaną wykonane prace remontowe. Faktury dokumentujące ponoszone wydatki będą wystawiane na Państwa.

Państwa wątpliwości dotyczą uznania, czy przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od kosztów poniesionych na realizację zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w Szkole Podstawowej nr (…) w (…).

Jak wskazano na wstępie, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W opisanej sprawie taki związek nie występuje. Z okoliczności sprawy wynika, że nabywane towary i usługi związane z realizacją Zadania będą wykorzystywane do czynności, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i które nie stanowią działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. W związku z realizacją Zadania, nie wystąpią Państwo jako podatnik podatku VAT, lecz będą je Państwo realizować w ramach zadań własnych nałożonych na Państwa przepisami określonymi w ustawie o samorządzie gminnym. Zatem poniesione wydatki będą związane z czynnościami, które wykonują Państwo jako organ władzy publicznej, niestanowiącymi działalności gospodarczej.

W konsekwencji, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków, które zostaną poniesione na realizację Zadania polegającego na utworzeniu ekopracowni w Szkole Podstawowej nr (…) w (…).

Tym samym, Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Jednocześnie informuję, że 10 czerwca 2020 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną nr PT1.8101.3.2019 w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego w związku z realizacją zadań publicznych w zakresie edukacji publicznej oraz pomocy społecznej, nałożonych na nie odrębnymi przepisami (t. j. Dz. Urz. z 2020 r. poz. 81).

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00