Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.34.2023.2.JM
Zwolnienie od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy przy jednoczesnym świadczeniu usług leśnych jako czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT. Brak prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy dla świadczonych usług leśnych przy jednoczesnym realizowaniu dostaw produktów rolnych jako rolnik ryczałtowy zwolniony od podatku VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 9 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy dla dostaw produktów rolnych przy jednoczesnym świadczeniu usług leśnych jako czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT;
-braku prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy dla świadczonych usług leśnych przy jednoczesnym realizowaniu dostaw produktów rolnych jako rolnik ryczałtowy zwolniony od podatku VAT.
Uzupełnił go Pan pismem z 18 stycznia 2023 r. (wpływ 23 stycznia 2023 r.), a w odpowiedzi na wezwanie pismem z 14 marca 2023 r. (wpływ 20 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan działalność gospodarczą wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej. W ramach działalności gospodarczej wykonuje Pan działalność usługową związaną z leśnictwem (PKD: 02.40.Z). Wszystkie usługi związane z leśnictwem wykonuje Pan na zlecenie na rzecz: Skarbu Państwa – Gospodarstwa Leśnego. Nie jest Pan właścicielem, użytkownikiem wieczystym, posiadaczem samoistnym lub zależnym terenów leśnych, na których przedmiotową działalność wykonuje, a tym samym nie ciąży na Panu obowiązek podatkowy w podatku leśnym. Powyższe usługi wykonuje Pan wykorzystując maszyny i urządzenia zakupione tylko i wyłącznie do wykonywania tego konkretnego zlecenia na podstawie zawartej umowy. Zatrudnia Pan również pracowników do obsługi maszyn i urządzeń, a także do wykonywania pozostałych czynności zgodnie z umową zawartą ze zleceniodawcą. Jest Pan również uprawniony do realizacji przedmiotu umowy przy pomocy podwykonawców oczywiście za zgodą Zleceniodawcy. Na podstawie art. 113 ust. 9 o podatku od towarów i usług, był Pan zobowiązany do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT, co oznacza, że świadczone przez Pana firmę usługi opodatkowane są podatkiem od towarów i usług.
W najbliższym czasie zamierza Pan zająć się również działalnością rolniczą. Jest Pan właścicielem gospodarstwa rolnego i z tego tytułu opłaca podatek rolny. W ramach działalności rolniczej zamierza Pan dokonywać dostaw nieprzetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych. Do wykonywania działalności rolniczej nie będzie Pan wykorzystywać maszyn i urządzeń nabytych w celu wykonywania usług leśnych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Dokonując dostaw produktów rolnych zamierza Pan korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
Uzupełnienie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, wezwanie z dnia 6 marca 2023 r. Znak pisma: 0113-KDIPT1-3.4012.34.2023.1.JM:
Świadczone przez Pana firmę w ramach działalności gospodarczej na zlecenie i na rzecz Lasów usługi mieszczą się w dziale 02 Polskiej Klasyfikacji wyrobów i Usług: 02.10.11.0 - Sadzonki drzew i krzewów leśnych,
02.20.11.0 - Drewno okrągłe z drzew iglastych, z wyłączeniem drewna opałowego i z drzew tropikalnych,
02.20.12.0 - Drewno okrągłe z drzew liściastych, z wyłączeniem drewna opałowego i z drzew tropikalnych,
02.20.14.0 - Drewno opałowe,
02.40.10.1 - Usługi związane z urządzaniem lasu, włączając inwentaryzacje leśne, oceny i aktualizacje,
02.40.10.2 - Usługi związane z zagospodarowaniem lasu,
02.40.10.3 - Usługi związane z ochroną lasu, włączając ochronę przed pożarami,
02.40.10.4 - Usługi związane z pozyskiwaniem drewna, włączając zrywkę i przemieszczanie drewna na terenie lasu,
02.40.10.9 - Pozostałe usługi związane z leśnictwem.
W ramach zawartej umowy wykonuje Pan między innymi takie usługi, jak: zabiegi pielęgnacyjne na młodnikach i w uprawach leśnych i inne czynności wynikające z ustawy o lasach, czyli wszystkie czynności stanowiące kompleksowe usługi związane z ochroną lasu.
Zgodnie z zawartą umową wynagrodzenie otrzymuje Pan od Nadleśnictw, na rzecz których wykonuje Pan usługi, na podstawie wystawionej faktury.
Pytania
1.Czy świadcząc na zlecenie usługi leśne w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako czynny podatnik VAT może Pan dokonywać dostaw produktów rolnych jako „rolnik ryczałtowy” korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy?
2.Czy w związku z wykonywaniem usług leśnych i działalności rolniczej, w obu tych przypadkach może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że wykonując na zlecenie usługi leśne w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jako czynny podatnik VAT, może Pan dokonywać dostaw produktów rolnych jako rolnik ryczałtowy korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
Uważa Pan, że świadczone na zlecenie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej: usługi leśne nie wchodzą w zakres działalności rolniczej, zdefiniowanej w art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT, co oznacza, że ich wykonywanie nie jest zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 295 Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, rolnikiem jest każdy podatnik prowadzący działalność w ramach gospodarstwa rolnego, leśnego lub rybackiego. W świetle art. 295 ust. 1 pkt 2 ww. dyrektywy gospodarstwem rolnym, leśnym lub rybackim jest gospodarstwo uznane za takie przez każde państwo członkowskie w związku z wykonywaniem działalności wymienionej w załączniku VII do dyrektywy. Natomiast zgodnie z art. 295 ust. 1 pkt 5 Dyrektywy 2006/112/WE przez usługi rolnicze rozumie się usługi, w szczególności te wymienione w załączniku VIII, świadczone przez rolnika, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu wykorzystywanego w jego gospodarstwie rolnym, leśnym lub rybackim, a które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej.
Polskie Państwo w art. 2 ust. 1 pkt 17 Ustawy o VAT definiuje gospopdarstwo leśne w następujący sposób: „gospodarstwo leśne – rozumie się przez to gospodarstwo prowadzone przez podatnika, na którym ciąży obowiązek podatkowy w podatku leśnym”.
Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, że nie prowadzi Pan gospodarstwa leśnego, natomiast usługi związane z leśnictwem wykonuje Pan na zlecenie Skarbu Państwa – właściciela lasów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Co oznacza, że usługi leśne wykonywane przez Pana firmę wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej, na zlecenie właściciela lasów zgodnie z Dyrektywą 2006/112/WE i zapisami Ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. nie są zaliczane do usług rolniczych, ponieważ nie jest Pan właścicielem, użytkownikiem wieczystym, posiadaczem samoistnym lub zależnym terenów leśnych, na których przedmiotowa działalność jest wykonywana. Oznacza to, że zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT dostaw produktów rolnych wytwarzanych w gospodarstwie rolnym, którego jest Pan właścicielem może dokonywać jako rolnik ryczałtowy zwolniony od podatku VAT, natomiast wykonywane na zlecenie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi związane z leśnictwem nie są objęte tym zwolnieniem.
Wykonując usługi leśne na rzecz Lasów Państwowych może Pan korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. 1 i 9 Ustawy o VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Według art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy:
W przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy:
Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.
Zgodnie z zapisem art. 2 pkt 15 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o działalności rolniczej – rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych stanowi wykonywanie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Zgodnie z art. 2 pkt 19 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o rolniku ryczałtowym – rozumie się przez to rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Stosownie do art. 2 pkt 20 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o produktach rolnych – rozumie się przez to towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, z późn. zm.).
W myśl art. 2 pkt 21 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach rolniczych – rozumie się przez to:
a) usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),
b) usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),
c) usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),
d) wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).
Zgodnie z art. 2 pkt 16 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o gospodarstwie rolnym – rozumie się przez to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.
I tak, zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 333):
Za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego (np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż własnej produkcji, dzierżawa, świadczenie usług innych niż rolnicze), co do zasady podlegać będzie opodatkowaniu wg stawek właściwych dla tych czynności.
Stosownie do art. 295 ust. 1 pkt 5 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28.11.2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą”:
Do celów niniejszego rozdziału stosuje się następujące definicje: „usługi rolnicze” oznaczają usługi, w szczególności te wymienione w załączniku VIII, świadczone przez rolnika, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w jego gospodarstwie rolnym, leśnym lub rybackim, a które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej.
Zatem za usługi rolnicze należy uznać usługi świadczone przez rolnika, czyli podatnika prowadzącego działalność w ramach gospodarstwa rolnego, leśnego lub rybackiego, które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej, z wykorzystaniem jego siły roboczej lub przy użyciu sprzętu zwykle wykorzystywanego w takim gospodarstwie. Zgodnie z załącznikiem nr VIII do Dyrektywy, który stanowi przykładowy wykaz usług rolniczych, o których mowa w art. 295 ust. 1 pkt 5 usługami rolniczymi są:
(1) Prace przy uprawie ziemi, koszenie, młócenie, wyciskanie, zbiór i żniwa, sianie i sadzenie;
(2) pakowanie i przygotowywanie do sprzedaży, np. suszenie, czyszczenie, rozdrabnianie, odkażanie oraz silosowanie produktów rolnych;
(3) przechowywanie produktów rolnych;
(4) dozór nad trzodą, chów i tucz;
(5) wynajem do celów rolniczych sprzętu używanego zwykle w gospodarstwach rolnych, leśnych lub rybackich;
(6) pomoc techniczna;
(7) zwalczanie chwastów i szkodników, opylanie i opryskiwanie upraw oraz ziemi;
(8) obsługa sprzętu nawadniającego i odwadniającego;
(9) obcinanie gałęzi, ścinanie drzew i inne usługi leśne.
W tym miejscu należy wskazać, że powyższa lista nie ma charakteru zamkniętego. Oznacza to, że wszystkie czynności, które zwykle odgrywają rolę w produkcji rolnej, z wykorzystaniem siły roboczej lub przy użyciu sprzętu w gospodarstwie rolnym będą stanowiły usługi rolnicze. Należy również podkreślić, że w sytuacji gdy wymienione usługi będą wykonywane przez osobę inną niż rolnik nie stanowią one usług rolniczych dla potrzeb wspólnego systemu ryczałtowego.
Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 ustawy, uznać należy, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.
Stosownie do art. 96 ust. 1 ustawy:
Podmioty, o których mowa w art. 15 i art. 15a, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
Zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy:
W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.
W myśl art. 96 ust. 4 ustawy:
Naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.
Z powyższych przepisów wynika, iż podmiot będący rolnikiem ryczałtowym może być – w pozostałym zakresie swojej działalności pozarolniczej – podatnikiem VAT czynnym (niekorzystającym ze zwolnienia). Jest to wyjątkowy przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy – podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wówczas – chociaż w pozostałej części podatnik prowadzi działalność opodatkowaną niezwiązaną z działalnością rolniczą – dostawa własnych produktów rolnych oraz świadczenie usług rolniczych jest zwolniona od podatku.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach działalności gospodarczej wykonuje Pan działalność usługową związaną z leśnictwem. Wszystkie usługi związane z leśnictwem wykonuje Pan na zlecenie na rzecz: Skarbu Państwa – Gospodarstwa Leśnego. Był Pan zobowiązany do zarejestrowania się jako czynny podatnik VAT, co oznacza, że świadczone przez Pana usługi opodatkowane są podatkiem od towarów i usług. Dla świadczonych przez Pana usług związanych z leśnictwem wskazał Pan następujące symbole PKWiU z 2015 r. oraz nazwy grupowań:
-02.40.10.1 - Usługi związane z urządzaniem lasu, włączając inwentaryzacje leśne, oceny i aktualizacje,
-02.40.10.2 - Usługi związane z zagospodarowaniem lasu,
-02.40.10.3 - Usługi związane z ochroną lasu, włączając ochronę przed pożarami,
-02.40.10.4 - Usługi związane z pozyskiwaniem drewna, włączając zrywkę i przemieszczanie drewna na terenie lasu,
-02.40.10.9 - Pozostałe usługi związane z leśnictwem.
Jest Pan właścicielem gospodarstwa rolnego. W ramach działalności rolniczej zamierza Pan dokonywać dostaw nieprzetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych. Dokonując dostaw produktów rolnych zamierza Pan korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.
W tak przedstawionym opisie sprawy ma Pan wątpliwości w zakresie:
-prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy dla dostaw produktów rolnych przy jednoczesnym świadczeniu usług leśnych jako czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT;
-braku prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy dla świadczonych usług leśnych przy jednoczesnym realizowaniu dostaw produktów rolnych jako rolnik ryczałtowy zwolniony od podatku VAT.
W tym miejscu należy zauważyć, że usługi związane z leśnictwem sklasyfikowane przez Pana pod symbolami PKWiU z 2015 r. jako: 02.40.10.1 - Usługi związane z urządzaniem lasu, włączając inwentaryzacje leśne, oceny i aktualizacje, 02.40.10.2 - Usługi związane z zagospodarowaniem lasu, 02.40.10.3 - Usługi związane z ochroną lasu, włączając ochronę przed pożarami, 02.40.10.4 - Usługi związane z pozyskiwaniem drewna, włączając zrywkę i przemieszczanie drewna na terenie lasu, 02.40.10.9 - Pozostałe usługi związane z leśnictwem będą usługami rolniczymi w rozumieniu art. 2 pkt 21 ustawy.
Odnosząc zatem powołane powyżej regulacje do przedstawionej we wniosku sytuacji należy stwierdzić, że całokształt czynności podejmowanych przez Pana, zarówno w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której będzie świadczył Pan usługi rolnicze tj. usługi związane z leśnictwem sklasyfikowane pod symbolami PKWiU z 2015 r. jako: 02.40.10.1, 02.40.10.2, 02.40.10.3, 02.40.10.4 i 02.40.10.9, jak i w zakresie działalności rolniczej, polegającej na dostawie nieprzetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych z Pana gospodarstwa rolnego, stanowić będzie prowadzenie działalności gospodarczej zdefiniowanej w art. 2 pkt 15 ustawy. W obrębie tej działalności zarówno przepisy Dyrektywy, jak i wdrożone na ich podstawie przepisy ustawy zawierają regulacje szczególne, odmienne niż dla działalności gospodarczej prowadzonej w innym zakresie niż działalność rolnicza. Z tych uregulowań bezwzględnie wynika, że rolnik prowadząc działalność rolniczą może w całym jej zakresie obejmującym dostawę towarów i świadczenie usług rolniczych korzystać ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy, bądź rezygnując ze statusu rolnika ryczałtowego opodatkować wykonywaną działalność rolniczą podatkiem VAT. Nie jest możliwy zaprezentowany w złożonym wniosku dualizm polegający na tym, że w ramach wykonywanej działalności rolniczej z tytułu świadczenia usług rolniczych będzie Pan podatnikiem podatku VAT, a w zakresie dostaw produktów rolnych z własnego gospodarstwa będzie Pan miał status rolnika ryczałtowego.
Skoro zatem w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą polegającą na świadczeniu usług związanych z leśnictwem sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU z 2015 r. jako: 02.40.10.1, 02.40.10.2, 02.40.10.3, 02.40.10.4 i 02.40.10.9, wybrał Pan opodatkowanie sprzedaży i zarejestrował się jako podatnik VAT czynny, to z tytułu działalności rolniczej w zakresie dostawy nieprzetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych również będzie Pan podatnikiem VAT czynnym. Podmiot będący rolnikiem ryczałtowym nie może bowiem łączyć dwóch statusów – podatnika VAT zwolnionego jako rolnik ryczałtowy (niemającego obowiązku składania deklaracji, prowadzenia ewidencji, wystawiania faktur) i jednocześnie podatnika VAT czynnego – w pozostałym zakresie działalności rolniczej, tj. świadczenia usług rolniczych. Świadczenie usług rolniczych, nie stanowi bowiem, odrębnej od prowadzenia gospodarstwa rolnego, działalności gospodarczej, tylko nadal jest działalnością rolniczą wykonywaną w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że nie będzie miał Pan prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy dla dostaw produktów rolnych przy jednoczesnym świadczeniu usług leśnych jako czynny zarejestrowany podatnik podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, że prowadząc działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług związanych z leśnictwem i zarejestrowaniu się z tego tytułu jako podatnik VAT staje się Pan jednym podatnikiem podatku od towarów i usług dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności rolniczej. Oznacza to, że zarówno w stosunku do czynności dostawy nieprzetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych, jak i świadczenia usług związanych z leśnictwem będzie Pan występował jako podatnik VAT czynny.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.
Odnosząc się do braku prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT jako rolnik ryczałtowy dla świadczonych usług leśnych przy jednoczesnym realizowaniu dostaw produktów rolnych jako rolnik ryczałtowy zwolniony od podatku VAT, należy rozpatrzyć kwestię prawa do ponownego skorzystania ze zwolnienia przewidzianego dla rolników ryczałtowych w związku z wykonywaną przez Pana działalnością gospodarczą.
W myśl art. 43 ust. 3 ustawy:
Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.
Na podstawie art. 43 ust. 5 ustawy:
Podatnicy, o których mowa w ust. 3, którzy zrezygnowali ze zwolnienia od podatku, mogą po upływie 3 lat od daty rezygnacji ze zwolnienia ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 3. Zwolnienie, o którym mowa w zdaniu pierwszym, obowiązuje pod warunkiem zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca (kwartału), od którego podatnicy ci ponownie chcą skorzystać ze zwolnienia.
Na podstawie art. 96 ust. 10 ustawy:
Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, u których następnie sprzedaż została zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub którzy następnie zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni.
W rozpatrywanej sprawie usługi związane z leśnictwem sklasyfikowane pod symbolami PKWiU z 2015 r. jako: 02.40.10.1, 02.40.10.2, 02.40.10.3, 02.40.10.4 i 02.40.10.9 będą usługami rolniczymi w rozumieniu art. 2 pkt 21 ustawy. Jednocześnie zamierza Pan wykonywać działalność rolniczą, polegającą na dostawie nieprzetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych z Pana gospodarstwa rolnego.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, żew rozpatrywanej sprawie będzie miał Pan prawo skorzystać ze zwolnienia przewidzianego dla rolników ryczałtowych w związku ze świadczeniem usług leśnych przy jednoczesnym realizowaniu dostaw nieprzetworzonych produktów roślinnych i zwierzęcych z Pana gospodarstwa rolnego na podstawie art. 43 ust. 5 ustawy, tj. po upływie 3 lat od daty rejestracji jako podatnik VAT czynny dla wykonywanej działalności rolniczej. Przy czym zwolnienie to będzie przysługiwało Panu począwszy od miesiąca (kwartału), przed początkiem którego złoży Pan zawiadomienie o tym fakcie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Tym samym Pana stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right