Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.72.2023.1.DS
Nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy poniesione na realizację projektów pn.: „(…)” i „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2094 ze zm.) w celu wykonywania swoich zadań, województwo może tworzyć samorządowe jednostki organizacyjne oraz zawierać umowy z innymi podmiotami.
Jedną z jednostek budżetowych Wnioskodawcy (...) jest (...) Centrum (...), które nie posiada osobowości prawnej i zostało powołane uchwałą Sejmiku Województwa (...) nr (…) z 27 lutego 2007 roku.
Centrum (…) realizuje zadania związane z polityką rozwoju województwa (...), na którą składają się m.in. takie elementy jak: tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, kreowanie rynku pracy, pobudzanie aktywności gospodarczej oraz podnoszenie poziomu konkurencyjności i innowacyjności gospodarki województwa. Centrum inicjuje działania na rzecz wzrostu atrakcyjności inwestycyjnej regionu oraz tworzenia potencjału inwestycyjnego i usprawnienia procesów pozyskiwania i obsługi inwestorów krajowych i zagranicznych. (...) Centrum pełni również rolę Instytucji Pośredniczącej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (...) na lata 2014-2020 oraz Programu Fundusze Europejskie dla (...) 2021-2027.
Wnioskodawca będzie ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych dla następujących projektów:
1.Działanie 1.2
(...) FEO 2021-2027 pod nazwą „(...)”. Głównym celem projektu jest wzmacnianie konkurencyjności i innowacyjności województwa (...) poprzez stworzenie do roku 2030 efektywnego systemu wsparcia i współpracy w zakresie transferu wiedzy pozwalającego na rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych i innowacyjnych oraz wykorzystanie zaawansowanych technologii w regionie.
2.Działanie 1.7
(...) FEO 2021-2027 pod nazwą „(...)”. Głównym celem projektu jest wzmacnianie trwałego wzrostu i konkurencyjności województwa (...) poprzez stworzenie do roku 2030 efektywnego systemu umożliwiającego wsparcie MŚP oraz IOB w zakresie wprowadzania na rynek nowych lub ulepszonych produktów i usług zwiększających skalę ich działalności oraz wzrost zasięgu oferty.
Realizując ww. projekty (...) w imieniu Wnioskodawcy będzie zawierało umowy cywilnoprawne z wykonawcami. Podczas realizacji Projektów nabywane będą usługi oraz wartości niematerialne i prawne m.in. w zakresie: szkoleń, doradztwa, usług poligraficznych i graficznych, materiałów promocyjnych (banerów, ulotek, folderów, katalogów itp.) emisja w massmediach, catering, usługi hotelowe, wynajem sal i powierzchni, obsługa: organizacyjno-techniczna, prelegenci, artystyczno-techniczna, fotograficzna, promocja, transport, ubezpieczenie, organizacja eventów i wizyt przez podmioty zewnętrzne, w tym: koszty przygotowania, organizacji i udziału w konferencjach, kongresach, konkursach, giełdach, spotkaniach i wystawach lub innych imprezach i wydarzeniach odpowiadających zakresem merytorycznym realizowanego projektu, m.in. catering, koszt wynajmu sal, koszty dojazdu na spotkanie, koszt noclegów, koszt prelegentów, nagłośnienia, koszty tłumaczeń, w tym symultanicznych, ekspertyzy, analizy, badania rynku, koszty organizacji szkoleń i warsztatów dla odbiorców projektu, szkolenia i warsztaty dla pracowników projektu, koszty usług eksperckich, zarządzanie i administrowanie portalem internetowym, zakup mebli, zakup sprzętu komputerowego, wynajem i eksploatacja pomieszczeń bezpośrednio związanych z realizacją projektu, koszty związane z opracowaniem, wydaniem lub nabyciem publikacji związanych z zakresem merytorycznym projektu, koszty związane z dostępem do baz danych i innych odpłatnych źródeł informacji niezbędnych do realizacji projektu, koszty utrzymania środków transportu np. przegląd techniczny, serwis, ubezpieczenie, paliwo, koszty usług prawniczych.
Wnioskodawca poprzez realizację projektów pn.: „(...)” oraz „(...)” zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2094 ze zm.) prowadzi politykę rozwoju nastawioną na tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy.
Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na nabywcę: Wnioskodawcę, natomiast odbiorcą faktur będzie: Centrum (...).
W wyniku realizacji ww. projektów Wnioskodawca nie będzie osiągał jakichkolwiek przychodów ani w trakcie ich realizacji ani po ich zakończeniu - ich efekty nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane w celu realizacji projektów, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Pytanie
Czy Wnioskodawcy będzie miało prawo do odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektów „(...)” i „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Działalność gospodarcza – stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt lit. a ustawy, kwot podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zgodnie z przywołanymi przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek uprawniający do odliczenia w powyższym przypadku nie zostanie spełniony, gdyż towary i usługi zakupione w ramach realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego w związku z realizowanymi projektami. Tym samym nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
I tak, na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2094),
Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy.
Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.
Stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o samorządzie województwa,
Samorząd województwa prowadzi politykę rozwoju województwa, na którą składa się:
1)tworzenie warunków rozwoju gospodarczego, w tym kreowanie rynku pracy;
2)utrzymanie i rozbudowa infrastruktury społecznej i technicznej o znaczeniu wojewódzkim;
3)pozyskiwanie i łączenie środków finansowych: publicznych i prywatnych, w celu realizacji zadań z zakresu użyteczności publicznej;
4)wspieranie i prowadzenie działań na rzecz podnoszenia poziomu wykształcenia obywateli;
5)racjonalne korzystanie z zasobów przyrody oraz kształtowanie środowiska naturalnego, zgodnie z zasadą zrównoważonego rozwoju;
6)wspieranie rozwoju nauki i współpracy między sferą nauki i gospodarki, popieranie postępu technologicznego oraz innowacji;
7)wspieranie rozwoju kultury oraz sprawowanie opieki nad dziedzictwem kulturowym i jego racjonalne wykorzystywanie;
8)promocja walorów i możliwości rozwojowych województwa;
9)wspieranie i prowadzenie działań na rzecz integracji społecznej i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Będą się Państwo ubiegać się o dofinansowanie ze środków unijnych dla następujących projektów:
‒„(...)”- głównym celem projektu jest wzmacnianie konkurencyjności i innowacyjności województwa (...) poprzez stworzenie do roku 2030 efektywnego systemu wsparcia i współpracy w zakresie transferu wiedzy pozwalającego na rozwijanie i wzmacnianie zdolności badawczych i innowacyjnych oraz wykorzystanie zaawansowanych technologii w regionie.
‒„(...)” - głównym celem projektu jest wzmacnianie trwałego wzrostu i konkurencyjności województwa (...) poprzez stworzenie do roku 2030 efektywnego systemu umożliwiającego wsparcie MŚP oraz IOB w zakresie wprowadzania na rynek nowych lub ulepszonych produktów i usług zwiększających skalę ich działalności oraz wzrost zasięgu oferty.
Realizując ww. projekty w Państwa imieniu Centrum (...) - jedna z Państwa jednostek budżetowych - będzie zawierało umowy cywilnoprawne z wykonawcami. Faktury związane z realizacją projektu będą wystawiane na Państwa jako nabywcę, natomiast odbiorcą faktur będzie Centrum (...).
W wyniku realizacji ww. nie będą Państwo osiągali jakichkolwiek przychodów ani w trakcie ich realizacji ani po ich zakończeniu - ich efekty nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane w celu realizacji projektów, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z wydatkami poniesionymi na potrzeby realizacji ww. Projektów.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, gdyż jak Państwo wskazali, efekty projektów pn.: „(...)” i „(...)” nie będą wykorzystywane przez Państwa do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w celu realizacji ww. projektów, nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W konsekwencji, nie będą Państwo mieli możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanych projektów, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
W rezultacie, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakupy związane z realizacją projektów pn.: „(...)” i „(...)”. Tym samym, z tego tytułu nie będzie Państwu przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Państwa stanowisko jest zatem prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right