Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 23 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.30.2023.2.JF

CIT - zakresie ustalenia, czy prace prowadzone przez Państwa stanowią działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26-28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2020, poz. 1406 ze zm.), (dalej jako „Ustawa o CIT”) uprawniającą do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 13 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym prace prowadzone przez Państwa stanowią działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26-28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2020, poz. 1406 ze zm.), (dalej jako „Ustawa o CIT”) uprawniającą do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 marca 2023 r. (wpływ 6 marca 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Spółka jest wpisana do Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy (…), (…) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego, pod nr KRS: (…), NIP: (…), REGON: (…).

Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U. z 2015 r., poz. 1710, z 2016 r. poz. 1206 oraz z 2017 r. poz. 1089 i 2201).

Spółka nie przekazuje do GUS sprawozdań z działalności badawczo-rozwojowej - PNT-01. Spółka nie przekazuje do GUS sprawozdania o innowacjach w przemyśle - PNT-02.

OPIS DZIAŁALNOŚCI

Spółka działa na terytorium Polski. Prowadzi działalność gospodarczą w zakresie:

-usług IT - outsourcing, obsługa procesów informatycznych;

-usług poligraficznych;

-sprzedaży i serwisu urządzeń biurowych;

-sprzedaży artykułów biurowych;

-sprzedaży i serwisu wysokociśnieniowych urządzeń czyszcząco-myjących;

Główne PKD działalności Spółki: 46.66.Z SPRZEDAŻ HURTOWA POZOSTAŁYCH MASZYN I URZĄDZEŃ BIUROWYCH.

Spółka wyspecjalizowała się w obszarze sprzedaży internetowej (zarówno produktów, jak i usług). Prowadzi działalność mającą na celu uzyskanie jak najwyższej skali sprzedaży, efektywności sprzedaży i w tym celu rozwija kanały sprzedaży (kanał internetowy), stale opracowując, testując i rozwijając nowe rozwiązania i wprowadzając te, które przynoszą najbardziej wymierne efekty. Spółka, w ramach swojej działalności, specjalizuje się w świadczeniu usług, sprzedaży urządzeń i różnego rodzaju artykułów poprzez platformy internetowe:

1)Dział A., wraz z platformą (…)

2)Dział B., wraz z platformą (…)

3)Dział C., wraz z platformą (…)

Działalność firmy obejmuje kompleksową obsługę informatyczną oraz instalacje systemów multimedialnych, m.in.:

-(…), oprogramowanie dla małych i średnich firm, wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem;

-Narzędzia z portfolio (…) do zarządzania zasobami i procesami biznesowymi firmy;

-Oprogramowanie (…), pozwalające na rozwinięcie skrzydeł twojej firmie;

-(…), czyli platformę do zarządzania przepływem informacji w firmie;

-System (…) służący do zarządzania siecią IT w firmie;

-Program do zarządzania serwisem (…);

-Menager Serwisu, zapewniający wygodny i nowoczesny sposób na organizację pracy serwisu;

-Nowoczesna aplikacja do obsługi magazynu (…).

STRATEGIA ROZWOJU SPÓŁKI

Spółka systematycznie prowadzi działania mające na celu zapewnienie swoim klientom produktów i usług o wysokiej jakości, przy uwzględnieniu zmieniających się warunków rynkowych oraz preferencji konsumentów. Firma buduje i proponuje rozwiązania o bardzo wysokiej niezawodności, odporne na zakłócenia, które zapewniają ochronę przed ingerencją osób trzecich. X. Sp. z o.o. ma na celu spełnianie oczekiwań każdego z potencjalnych klientów, dlatego też stawia na bogatą ofertę oraz samodoskonalenie i opracowywanie coraz to bardziej innowacyjnych metod sprzedaży internetowej.

Spółka posiada określoną Strategię: „(…)”, realizowaną poprzez:

-nowoczesne technologie i kreatywny marketing internetowy,

-budowę oraz rozwój zaawansowanych branżowych platform internetowych sprzedażowo-doradczych,

-stosowanie wewnętrznych procesów optymalizujących, automatyzujących oraz robotyzujących,

-uzyskiwanie przyjętego poziomu rentowności przez każdy dział branżowy,

-wprowadzanie zaawansowanych usług.

Spółka posiada określoną Misję Firmy: „(…)”, czyli:

-wzrost zaufania Klientów i innych podmiotów do Firmy i jej znaków firmowych ((…)),

-utrzymywanie wskaźników wysokiej jakości obsługi, długofalowa współpraca z Kontrahentami,

-ciągłe doskonalenie pracowników dla solidnego partnerstwa z klientami Firmy,

-aktywne komunikowanie obszarów działalności firmy w regionie.

Spółka planuje kontynuować dotychczas obraną drogę rozwoju i w najbliższych latach realizować przyjętą Strategię oraz Misję.

STRUKTURA ORGANIZACYJNA

Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zatrudnia łącznie (…) pracowników (dane na dzień (…)), w tym (…) to liczba osób zatrudnionych w ramach umowy zlecenie.

W ramach schematu organizacyjnego Spółki funkcjonują:

-Dział D.;

-Dział A.;

-Dział B.;

-Dział C..

Działalność badawczo-rozwojowa Spółki nie jest prowadzona w ramach wyodrębnionego w strukturze organizacyjnej firmy Działu Badań i Rozwoju. Działalność B+R prowadzona jest w ramach poszczególnych Działów:

-Dział A.

-Dział B.

-Dział C.

ZATRUDNIENIE W OBSZARZE B+R

Umowy o pracę dla pracowników poszczególnych Działów i Oddziałów nie zawierają postanowień, że celem zatrudnienia jest realizacja działalności badawczo-rozwojowej. Obszary zaangażowania pracownika w obszar badawczo-rozwojowy nie wynikają bezpośrednio z zakresów obowiązków na zajmowanych stanowiskach.

Dokumentacja przekazana przez Przedsiębiorstwo, wykazała, że dla realizowanych projektów B+R nie prowadzi ewidencji, w ramach których ustalany i rejestrowany byłby harmonogram projektu, jego przebieg, wyniki, skład osobowy zespołu projektowego, zaangażowanie czasowe poszczególnych członków zespołu oraz możliwe i występujące ryzyka. Nie mniej możliwe jest prowadzenie takiej ewidencji, począwszy od (…) r. Ewidencjonuje natomiast koszty realizowanych prac B+R. Do zadań pracowników Spółki wykonujących prace badawczo-rozwojowe, zgodnie z obowiązującymi ich kartami opisów stanowisk pracy określającymi zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień służbowych pracownika na zajmowanym stanowisku pracy, należy:

a.Moderatorzy sprzedaży internetowej (E-Commers),

b.Specjaliści ds. E-Marketingu, np.:

-Graficzne tworzenie aukcji internetowych

-Wprowadzanie produktów do sklepu internetowego: tworzenie opisów, dodawanie paramentów technicznych

-Uczestniczenie w tworzeniu oferty firmy oraz akcji promocyjnych

-Budowanie wizerunku marki w sieci

-Planowanie i realizacja kampanii sprzedażowych w kanałach e-commerce

-Monitorowanie i koordynowanie działań w zakresie (…)

-Monitoring i analiza konkurencyjności oferty na rynku e-Commerce Administrator systemów informatycznych, np.: Koordynowanie poprawności działania systemów IT

-Utrzymanie i monitorowanie ciągłości pracy serwerów

-Wprowadzanie i nadzorowanie zmian w wewnętrznych systemach IT

-Instalacje i aktualizacje oprogramowań u klienta oraz w firmie.

-Administrowanie systemem ERP

-Zarządzanie oprogramowaniem, licencjami, aktualizacjami zainstalowanymi na komputerach użytkowników oraz serwerach.

c.Kierownik działu, np.:

-Optymalizacja pracy działu oraz polepszanie standardów pracy.

-Nadzór nad technologią i urządzeniami będącymi na wyposażeniu działu.

-Opracowywanie (…) (dokumentacja techniczno-ruchowa) dla urządzeń technicznych.

-Rozpoznawanie potrzeb w zakresie dostosowania firmy do zmieniających się wymagań prawnych i innych wymagań.

-Proponowanie kierunków rozwoju i doskonalenia procesów w zakresie działu.

-Uczestniczenie w tworzeniu strategii rozwoju firmy.

-Uczestniczenie w tworzeniu oferty firmy oraz akcji promocyjnych.

DZIAŁALNOŚĆ BADAWCZO - ROZWOJOWA

Spółka nie świadczy usług prowadzenia działalności badawczej lub prac rozwojowych dla innych podmiotów. Prace badawczo-rozwojowe są inicjowane przez samą firmę, w ramach jej bieżącej działalności, a wyniki tych prac są wdrażane w działalności przedsiębiorstwa. Wypracowane w wyniku działalności badawczo-rozwojowej usługi i produkty wykorzystywane są na rzecz procesów wewnętrznych, a wynikiem tych działań jest możliwość oferowania produktów i usług w odpowiedni, zgodny z badaniami sposób. Testowane i wdrażane przez Spółkę metody marketingu, sprzedaży i komunikacji, są i będą testowane, wdrażane, a także rozwijane i ulepszane w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej. Są i będą one tworzone w ramach twórczej działalności obejmującej prace w obszarze:

-e-marketingu,

-programowania komputerowego,

-komunikacji sprzedażowej (sklepy internetowe),

-projektowania graficznego,

-zarządzania projektami.

Działalność twórcza podejmowana jest w sposób systematyczny, w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych rozwiązań i zastosowań, a także działalności polegającej na wyciąganiu wniosków z rozwiązań, które nie przynoszą spodziewanych efektów. Prace te stanowią i będą stanowić działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy, doświadczenia i umiejętności, w zakresie narzędzi informatycznych, i marketingowych oraz tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych procesów (zastosowań).

Nie są to i nie będą działania rutynowe, ani okresowe.

Systematyczne prace nad modelem sprzedaży internetowej są konieczne do utrzymania pozycji na rynku, a także umacniania pozycji Spółki na rynku. Ciągle rosnąca konkurencja, a także nieustannie rosnące i zmieniające się oczekiwania, popyt konsumentów, zmuszają firmę do systematycznej pracy nad modelem sprzedaży internetowej, a sprzedaż ta nie jest w stanie funkcjonować bez odpowiednio dobranych działań marketingowych.

Nowe rozwiązania wprowadzane przez Spółkę zmierzają do tego, aby prowadzona sprzedaż miała bardziej innowacyjny i ulepszony charakter, w stosunku do modelu obowiązującego przed wprowadzeniem zmian.

Opisana działalność, obejmująca badania i rozwój, jest prowadzona na potrzeby własne X. Sp. z o.o.

Jednym z obszarów działalności X. Sp. z o.o. jest m.in. działalność handlowa na platformach internetowych. W sposób systematyczny, Spółka poszukuje nowych rozwiązań optymalizujących sprzedaż.

Dlatego intensywnie prowadzone są prace B+R w następujących działach:

-DZIAŁ A.,

-B., oraz

-ODDZIAŁ C., które odpowiedzialne są za poszukiwanie, badanie i wdrażanie nowych metod marketingowych, a także maksymalizujących sprzedaż w sklepach internetowych.

Działalność oparta na sprzedaży internetowej wiąże się z regularnym poszukiwaniem nowych technologii oraz modeli sprzedaży w różnych konfiguracjach dostosowanych pod potrzeby zgłaszane przez użytkowników. Nowo opracowany model sprzedaży internetowej za każdym razem jest projektowany indywidualnie, posiada nowe cechy i funkcjonalności w porównaniu z podobnymi sposobami stosowanymi przez konkurencję.

Na pracę zespołu tych działów składają się prace specjalistów z zakresu reklamy internetowej (w tym reklamy w (…)), reklamy prasowej, grafików, copywriterów, specjalistów od pozycjonowania stron internetowych.

Dostosowanie metod marketingowych do zmieniających się wymagań rynkowych, kategorii sprzedawanych produktów i usług, odbiorców produktów i usług Spółki, pozwala utrzymywać z jednej strony wzrost poziomu sprzedaży, a z drugiej strony ją maksymalizować i optymalizować.

Potrzeby poszukiwania nowej wiedzy w zakresie e-marketingu/e-commerce wynikają z wielu czynników:

-Użytkownicy stron internetowych oczekują przejrzystości i elastyczności w wyborze usługi i produktu, każdorazowo mają zupełnie inne indywidualne potrzeby w zależności od okoliczności.

-Użytkownicy oczekuje pozytywnej komunikacji oraz nowatorskich doświadczeń związanych z gamifikacją czy też użyciem rozszerzonej rzeczywistości (…).

-Rozwój marketingu predykcyjnego - zarządzanie danymi i ich przetwarzanie.

-Działania związane z (…) czy systemami (…), ale też narzędziami takimi jak (…) czy (…), pozwalają na budowanie segmentacji dynamicznych oraz kampanii, a przede wszystkim - na predykcje.

Prace ww. Działów, w ramach prac badawczo-rozwojowych, polegają przede wszystkim na opracowywaniu nowych metod, sposobów rozwiązań e-marketingowych i e- commerce, zoptymalizowanych pod konkretne potrzeby użytkowników sklepów internetowych.

W ramach podejmowanych prac, spółka podejmuje działania związane z usprawnianiem procesów sprzedażowych poprzez poszukiwanie i testowanie nowych narzędzi e- marketingu i e-commerce.

Realizowane są następujące (każdorazowo wszystkie lub wybrane) działania:

-analiza platform sprzedażowych pod kątem zasad użyteczności, tj. analiza statystyk konwersji, testy użyteczności połączone z wywiadami pogłębionymi, lub ankiety potrzeb i oczekiwań,

-projektowanie procesu zakupowego w oparciu o wyniki badań przeprowadzonych z użytkownikami w zakresie reakcji, emocji i oczekiwań,

-testowane nowych technologii produktów i usług na stronach internetowych Spółki i ocena wyników testów,

-analizowanie i zoptymalizowanie narzędzi cyfrowych do danego rodzaju produktu czy usługi,

-poszukiwanie i tworzenie nowych treści, wizualizacji przekazów marketingowych mających zainteresować określonych przez Spółkę odbiorców, do których ma trafić przekaz marketingowy, wprowadzaniu zmian formy wizualizacji przekazów marketingowych mogących zainteresować nowych odbiorców lub wydłużyć okres zainteresowania odbiorcy danym produktem lub usługą,

-pozycjonowaniu stron internetowych, dostosowując je do najnowszych wymagań sprzedaży na podstawie jednej odsłony strony internetowej bądź większej ilości odsłon,

-dostosowywaniu całej ścieżki sprzedaży do kategorii produktów lub usług i wprowadzaniu w tym zakresie wszelkich zmian, po to aby jak najwięcej klientów przechodzących tę ścieżkę decydowało się na zakup,

-poszukiwaniu rozwiązań służących poprawie konwersji (efektywności) działań marketingowych Spółki,

-poszukiwaniu nowych rozwiązań w zakresie reklamy internetowej.

Testowaniu poszczególnych elementów technik opracowanych metod marketingowych, e-commerce w nowych sieciach reklamowych i weryfikacja parametrów funkcjonalnych, ocena wyników testów, optymalizacji działań marketingowych.

Działania DZIAŁÓW A., B., oraz ODDZIAŁU C. sporadycznie wspierane są działaniami zewnętrznych firm informatycznych, które wspierają od strony technicznej (programistycznej) działania marketingowe Spółki i odpowiadają m.in. za: Analizę i dostosowanie stron internetowych Spółki do zmieniających się wymogów, aby mogły zgodnie z najbardziej aktualnymi standardami programistycznymi być prawidłowo wyświetlane na urządzeniach mobilnych oraz komputerach, dostosowanie nowych narzędzi cyfrowych pozwalających na zwiększenie liczby użytkowników mogących odwiedzać strony internetowe Spółki, tworzenie zabezpieczeń i zasłon przed atakami cyfrowymi, co wymaga śledzenia, testowania i wdrażania najnowszych osiągnięć technicznych w tym zakresie, optymalizację stosowanych przez Spółkę technologii informatycznych, poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie programowania stron internetowych.

Problemy badawcze:

-brak wiedzy w zakresie skuteczności i technologii rozwiązań e- marketingowych,

-problemy z komunikacją na platformie internetowej,

-problemy klientów w komunikacji, w szybkim odnalezieniu potrzebnych informacji na platformach internetowych,

-zbyt małe zaangażowanie odwiedzających w przeglądane treści i podejmowane interakcje,

-wysoki współczynniki odrzuceń (wyjście ze strony bezpośrednio po jej otwarciu),

-wysoki procent porzuconych koszyków zakupowych,

-potrzeba wydłużenia średniego czasu spędzanego na stronie.

Efekty prac badawczo-rozwojowych:

-wzrost konwersji z poszczególnych kanałów dostarczania ruchu,

-wzrost wyświetleń reklam,

-wzrost ilości kliknięć w reklamy,

-poprawa współczynnika odrzuceń,

-wzrost ruchu generowanego z wyszukiwań organicznych.

Wymienione powyżej konkretne efekty prac B+R, wpływają na osiągnięcie celu prowadzonych prac, tj. usprawnienie procesu sprzedaży poprzez zwiększenie efektywności sprzedaży produktów i usług spółki. Nowe, ulepszone metody działań e- marketingowych i e-commerce nie są wynikiem działalności obejmującej wprowadzanie rutynowych i okresowych zmian. Całość badawczo-rozwojowej działalności jest i będzie skierowana na badanie, rozwój i ulepszenie metod e- marketingu/e- commerce, aby były bardziej efektywne, użyteczne (realizujące zapotrzebowanie Spółki), płynnie i bezawaryjnie działające, również dzięki rosnącym możliwościom technologicznych.

Rozwijając dalej kwestię prac rozwojowych, pracownicy na stanowiskach kierowniczych poszczególnych działów i oddziału, są odpowiedzialni za poprawę i optymalizację procesów wewnętrznych, a co za tym idzie za uzyskanie jak najwyższej sprzedaży i utrzymania rosnącej liczby użytkowników na platformach sprzedażowych Spółki, dlatego też prowadzone są prace B+R w zakresie e-marketingu i e-commerce. Osoby wykonujące obowiązki kierownicze, odpowiadają za przygotowanie w szczegółach wizji wdrożenia procesów wewnętrznych, a następnie skoordynowanie wszelkich działań zmierzających do ich wprowadzenia w strukturze Spółki, w tym za zbadanie wszelkich koniecznych zmian jakich wymagają, a które pojawią się pomiędzy przygotowaniem Jego wizji, a wprowadzeniem.

Całość tych działań jest więc nakierowana na ciągłą innowację w zakresie funkcjonowania Spółki i tworzenie procesów wewnętrznych, które poprawią (rozwiną) konkurencyjność X. Sp. z o.o. na rynku.

Prace mające na celu opracowanie i optymalizację procesów wewnętrznych, wykonywane przez kadrę zarządzającą, w ramach projektów wskazanych powyżej, polegają przede wszystkim na:

-badaniu produktów lub usług Spółki w porównaniu z produktami lub usługami firm konkurencyjnych (regularne oceny i analizy produktów),

-tworzeniu narzędzi i procedur wdrażania procesów wewnętrznych,

-udoskonalaniu narzędzi i procedur wdrażania procesów wewnętrznych,

-poszukiwaniu i wdrażaniu optymalizacji w zakresie sprzedaży Spółki,

-testowaniu modeli sprzedaży nowych produktów lub usług, a także zaplanowanych zmian do istniejących modeli sprzedaży produktów lub usług

-ocenie wyników prowadzonych testów,

-opracowaniu optymalnych parametrów dla narzędzi i procedur wdrażania procesów wewnętrznych.

Prowadzone prace za każdym razem polegają na opracowaniu innowacyjnego rozwiązania w zakresie funkcjonującego w Spółce procesu sprzedaży. To innowacyjne rozwiązanie, dostosowane do wewnętrznej organizacji i potrzeb Spółki, stało się podstawą do opracowania nowej zoptymalizowanej metody marketingu i sprzedaży internetowej. Pozwoliło to na zapewnienie bardziej efektywnego zarządzaniem sprzedażą w Spółce, zapewniającego celowość zmian oferty produktowej, a co za tym idzie znaczne zyski. Opracowany projekt zoptymalizował dotychczasowy proces sprzedaży, który w przypadku Spółki wymagał innowacyjnych rozwiązań w zakresie zarządzania procesami.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

1.Od kiedy prowadzą Państwo działalność, która nosi znamiona działalności badawczo-rozwojowej i uzyskują z tego tytułu dochody? Proszę wskazać rok/lata.

Odp.: Wnioskodawca prowadzi działalność, która nosi znamiona działalności badawczo-rozwojowej od (…) roku. Działalność ta ma wpływ na dochody (usprawnienie procesów/zwiększenie efektywności) również od (…) r.

2.Czy zamierzają Państwo dokonać odliczenia z tytułu ulgi B+R, zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odp.: Tak.

3.Za jaki okres zamierzają Państwo skorzystać z ulgi na działalność badawczo-rozwojową?

Proszę wskazać okres, tj.: dzień, miesiąc, rok rozpoczęcia przez Spółkę prac, które uważają Państwo za działalność badawczo-rozwojową, o których mowa w treści art. 4a pkt 26-28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a związanych z zagadnieniem objętym treścią złożonego wniosku?

Odp.: Stan faktyczny: od (…) r. do (…) roku oraz zdarzenia przyszłe.

4.Czy uzyskują/będą uzyskiwać Państwo również przychody z zysków kapitałowych, jednakże w stosunku do tych przychodów nie zamierzają korzystać z odliczenia w ramach tzw. ulgi badawczo-rozwojowej?

Odp.: Tak, Spółka uzyskuje/będzie uzyskiwać również przychody z zysków kapitałowych, jednakże w stosunku do tych przychodów nie zamierzamy korzystać z odliczenia w ramach tzw. ulgi badawczo-rozwojowej.

5.Czy koszty realizacji prac badawczo-rozwojowych ponoszą/będą Państwo ponosić ze środków własnych, które nie zostaną Państwu zwrócone w jakiejkolwiek formie lub odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym?

Odp.: Tak. Koszty realizacji prac badawczo-rozwojowych ponoszone są/będą ponoszone przez Spółkę ze środków własnych, które nie zostaną zwrócone w jakiejkolwiek formie lub odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.

6.Czy w celu skorzystania z odliczenia B+R prowadzą Państwo ewidencję, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

Wątpliwości w tym zakresie wiążą się ze stwierdzeniem w stanie faktycznym: „że dla realizowanych projektów B+R nie prowadzi ewidencji, w ramach których ustalany i rejestrowany byłby harmonogram projektu, jego przebieg, wyniki, skład osobowy zespołu projektowego, zaangażowanie czasowe poszczególnych członków zespołu oraz możliwe i występujące ryzyka. Nie mniej możliwe jest prowadzenie takiej ewidencji, począwszy od (…) r. Ewidencjonuje natomiast koszty realizowanych prac B+R.”

Odp.: Tak, Spółka prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w celu skorzystania z odliczenia B+R. Posiada stosowne Karty Projektowe, które uwzględniają harmonogram projektu, jego przebieg, wyniki, skład osobowy zespołu projektowego, zaangażowanie czasowe poszczególnych członków zespołu oraz możliwe i występujące ryzyka.

Użyte wcześniej stwierdzenie jest pomyłką pisarską.

7.Czy w ramach prowadzonej przez Spółkę działalności opisanej we wniosku podejmowane przez Państwa czynności były/są/będą badaniami naukowymi, tj. czy są to badania naukowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 ze zm.), tj.:

-badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

-badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Odp.: Nie.

8.Czy w ramach prowadzonej przez Państwa działalności opisanej we wniosku podejmowane przez Państwa czynności były/są/będą pracami rozwojowymi, tj. czy były to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tj. była/jest to działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń?

Organ wyjaśnił, że informacja odnośnie do prowadzenia działalności obejmującej badania naukowe i/lub prace rozwojowe jest składową definicji działalności badawczo-rozwojowej z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a Organ - będąc w posiadaniu tej informacji, przy jednoczesnym wypowiedzeniu się przez Państwa co do spełnienia bądź niespełnienia pozostałych, wynikających z tej ustawy przesłanek takiej działalności - może ocenić, czy podejmowane czynności stanowią działalność badawczo-rozwojową, to jednak sama kwalifikacja opisanych czynności jako badań naukowych, czy prac rozwojowych - spoczywa na Państwu.

Odp.: Tak - podejmowane czynności były/są/będą pracami rozwojowym tj. prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, tj. działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

9.Czy Projekty, będąca przedmiotem Państwa wniosku zawsze są efektem Państwa prac rozwojowych lubbadań naukowych w rozumieniu przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce?

Odp.: Tak - Projekty, będące przedmiotem wniosku zawsze są efektem prac rozwojowych w rozumieniu przepisów Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

10.W szczególności, czy prowadzili Państwo (będziecie prowadzić) odrębne prace rozwojowe lub badania naukowe w zakresie każdego z tworzonych przez Państwa Projektów?

Odp.: Tak – Spółka prowadziła i będzie prowadzić odrębne prace rozwojowe w zakresie każdego z tworzonych przez nas Projektów.

11.Czy realizowane prace w związku z tworzeniem Projektu obejmowały/obejmują/będą obejmowaćposzczególne etapy prac B+R, tj.: pilotaż/wersję testową/ oraz, czy są Państwo/będą w stanie jednoznacznie wykazać ich bezpośredni związek z pracami, które uważają Państwo za prace badawczo-rozwojowe w ramach konkretnego Etapu tych prac dotyczących Projektów?

Odp.: Tak, realizowane prace w związku z tworzeniem Projektu obejmowały/obejmują/będą obejmować poszczególne etapy prac B+R, tj.: pilotaż/wersję testową.

Tak, Spółka jest/będzie w stanie jednoznacznie wykazać ich bezpośredni związek z pracami, które uważamy za prace badawczo-rozwojowe w ramach konkretnego Etapu tych prac dotyczących Projektów.

Zrealizowane prace związane z tworzeniem Projektu obejmowały/obejmują/będą obejmować poszczególne etapy prac B+R. Celem projektów było opracowanie skutecznych, dedykowanych metod/rozwiązań marketingu internetowego, obejmujące działania promocyjne z wykorzystaniem dostępnych narzędzi internetowych biorąc pod uwagę specyficzne potrzeby użytkowników sklepów internetowych. Celem projektów było zaprojektowanie nowych funkcjonalności portalu internetowego Spółki, w zakresie działań FRONTEND-owych. Prace badawcze polegały na opracowaniu prototypu funkcjonalności oraz testowanie zachowań użytkowników portalu. Obecne funkcjonalności portalu, nie spełniają oczekiwań klientów. Występuje brak personalizacji i segmentacji w działaniach marketingowych, brak optymalizacji procesu zakupowego oraz brak analityki internetowej.

Zaplanowane i zrealizowane prace badawcze zostały podzielone na etapy badawcze zgodnie z obowiązującą procedurą badawczą, służącą rozwiązaniu konkretnego problemu. Prace badawcze przebiegają w kilku etapach i obejmują:

1.Sformułowanie problemu badawczego.

2.Określenie przedmiotu badań i dobór próby.

3.Przygotowanie narządzi badawczych.

4.Realizacja badań właściwych.

5.Opracowanie prototypu rozwiązania.

6.Opracowanie wyników, testowanie hipotez i uogólnianie wyników badań.

Realizacja powyższych etapów prac B+R zakładała rozwiązanie problemu badawczego oraz weryfikację i sprawdzanie przyjętej hipotezy roboczej, która zakładała, że umiejętny dobór narzędzi i technologii marketingu internetowego, spowoduje wzrost liczby użytkowników, liczby konwersji na stronach sklepów internetowych, co wpłynie na wzrost przychodów firmy.

Poniżej Spółka wykazuje bezpośredni związek z pracami B+R, poprzez opisanie zrealizowanych etapów prac odnosząc się do ww. procedury.

ETAPY Badawcze:

1)Opracowanie założeń i koncepcji zmian(etap 1-2 powyżej)

W ramach tego etapu, niezbędne były prace związane z opracowaniem założeń skutecznych do opracowania zestawów metod do promowania i marketingu własnych sklepów internetowych. Dokonano analizy zgłaszanych problemów przez użytkowników sklepów internetowych.

2)Analiza dostępnych na rynku narzędzi marketingu internetowego(etap 3 powyżej)

W ramach tego etapu badawczego konieczne było dokonanie analizy dostępnych technologii na rynku - narzędzi marketingu internetowego:

-(…),

-metody (…) w oparciu (…).

-narzędzia do (…) - mające na celu eliminację i „przypomnienie” o porzuconym koszyku,

-na (…) - boksy reklamowe/boksy graficzne,

-miejsca na reklamy graficzne.

3)Opracowanie nowych funkcjonalności i użyteczności platformy(etap 4 powyżej)

Zadanie polegało na opracowaniu i wdrożeniu nowych funkcji/rozwiązań, w tym:

-opracowanie i integracja nowych modułów, zmiana w kodzie strony (...),

-opracowanie nowej wizualizacji szaty graficznej sklepu (strony głównej, stron opisów produktów, koszyka),

-zaprojektowanie jednoetapowego koszyka zakupowego - eliminacja skomplikowanego procesu zakupowego,

-zmiana formatu grafik na format (…) (szybkie ładowanie) oraz wdrożono moduł (…) - przyśpieszenie działania,

-analiza i wdrożenie aplikacji (...),

-analiza i wdrożenie aplikacji (...),

-opracowanie i wdrożenie nowego menu,

-zaprojektowanie i wdrożenie menu mobilne,

-zaprojektowanie i wdrożenie belki z wyszukiwarką logiem, menu, kontaktem i koszykiem - dla wersji desktop i mobile,

-analiza i wdrożenie aplikacji (...),

-ustawienie nowych formy dostawy,

-opracowanie nowy opisów produktowych oparty na (…),

-analiza i wdrożenie (...),

-opracowanie i wdrożenie modułu (...),

-zaprojektowanie kilku wzorów kart produktowych z opisami,

-wdrożenie modułowego opisu produktu.

4)Analiza rozwiązań (etap 3-4 powyżej)

W ramach tego etapu dokonano analizy rozwiązań i technologii zastosowanych na platformach konkurencyjnych w celu optymalizacji rozwiązań. Wykonano następujące analizy:

-organiczne wyszukiwanie - ilość fraz w (...) i (...),

-całkowita ilość fraz kluczowych w serwisach,

-pozycję najważniejszych fraz kluczowych konkurencji dla naszych sklepu,

-funkcjonalności / moduły dla użytkownika

-(...) - szybkość ładowania strony głównej i poszczególnych podstron

-dostępne rodzaje płatności: czy leasing, jakie raty, jakie formy płatności,

-formy dostawy/przewoźnicy,

-etapy procesu zakupowego,

-wygląd strony głównej, stron produktów, strony koszyka

-opisy produktów - rozwiązania, jakość.

Dokonano analizy ruchu platformy internetowej:

-z organicznych wyszukań,

-z (...),

-z (...),

-z (...),

-z (...),

-wejścia bezpośrednie (...).

Wykonane prace miały na celu zidentyfikowanie wszystkich możliwych zastosowań technologii występujących na rynku e-commerce, w celu wyboru najbardziej optymalnych metod do zastosowania na platformach sprzedażowych Spółki.

5)Opracowanie i Wdrożenie kompletnych opracowanych metod marketingu internetowego na dedykowana platformę. Opracowanie wersji prototypowej. (etap 5 powyżej)

Zadanie polegało na opracowaniu i wdrożeniu konkretnych metod marketingowych wypracowanych z poprzednim etapie. Prace polegały na utworzeniu kampanii (...) w tym kampanii dynamicznych wraz ze zmianą zaawansowanych ustawień:

-zmiany w kodzie strony, zmiany treści, zmiany ustawień celem uzyskania paramentów danych podstron platformy internetowej ocenianych wyżej przez wyszukiwarki w tym (...),

-zmiany parametrów ofert wyświetlanych w (...),

-utworzenie nowych form reklam w tym używanie nowych formatów reklam wraz z ustawieniem zaawansowanych ustawień marketingowych/(...),

-wdrożenie w (...) narzędzi/ustawień (...).

Opracowany został prototypowy model na każdej z platform oraz przeprowadzono testy funkcjonalności. Utworzono nowe kampanie reklamowe. Zaimplementowano zaawansowane elementy zestawu metod marketingowych.

6)Wykonanie pomiarów i testów dla każdego z kanałów marketingowych(etap 6 powyżej)

W ramach tego etapu dokonano pomiarów dla każdego z kanałów marketingowych wyszukania organiczneń z (...), (...), (...), (...):

-pomiary kosztów reklam,

-pomiary kosztu kliknięcia,

-pomiary konwersji,

-pomiary wartości konwersji,

-pomiary ilości kliknięć,

-pomiary ilości wyświetleń,

-pomiary fraz kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników.

Wykonano weryfikacji wpływu dokonanych zmian na postępowanie klientów, pomiary średniej wartości koszyka, pomiary konwersji z różnych kanałów dostarczanego ruchu.

12.Czy przedmiotem Państwa zapytania są wyłącznie prace, które uważają Państwo za prace badawczo-rozwojowe realizowane przez Spółkę?

Odp.: Tak - przedmiotem zapytania są wyłącznie prace, które Spółka uważa za prace badawczo-rozwojowe realizowane przez Spółkę.

13.Czy działalność prowadzona przez Państwa jest działalnością o charakterze twórczym, podejmowaną w sposób systematyczny (tj. metodyczny, zaplanowany i uporządkowany), a jej celem jest zwiększenie zasobów wiedzy lub wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań?

Odp.: Tak.

14.Czy podejmowany przez Spółkę charakter prac, który nosi znamiona działalności badawczo-rozwojowej stanowi przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze (wyraz własnej twórczości intelektualnej)?

Odp.: Tak.

15.Czy w ramach prac, które uważają Państwo za prace badawczo-rozwojowe każdorazowo opracowywali/opracowują nowe, modyfikowali/modyfikują oraz ulepszali/ulepszają produkty, procesy, usługi niewystępujące dotychczas w Państwa praktyce gospodarczej lub na tyle innowacyjne, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już w Spółce funkcjonujących?

Odp.: Tak - w ramach prac, które uważają Państwo za prace badawczo-rozwojowe każdorazowo opracowywali/opracowują nowe, modyfikowali/modyfikują oraz ulepszali/ulepszają produkty, procesy, usługi niewystępujące dotychczas w Państwa praktyce gospodarczej.

16.Czy wszystkie wykonywane przez Spółkę czynności w ramach prac noszących znamiona działalności badawczo-rozwojowej, były/są/będą działalnością twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań i nie stanowiły/nie stanowią/nie będą stanowić:

a)rutynowych i okresowych zmian,

b)czynności wdrożeniowych w zakresie opracowywanych już produktów i usług,

c)bieżącej operacyjnej działalności gospodarczej,

d)działalności wspomagającej/pomocniczej, wykraczającej poza zakres prac B+R,

e)czynności:

i.testowania produktu/produktów,

ii.wykonanie badań produktu/produktów,

iii.oceny produktu/produktów,

iv.bądź innych tego typu prac,

dokonywanych już po zakończeniu prac B+R w ramach danego Projektu,

f)czynności serwisowych,

g)promowania ulepszeń dokonywanych już w Pana działalności,

h)innych prac spoza prac B+R?

Wskazać należy, że etap wdrożenia produktu/usługi rozumiany już jako uruchomienie usługi, uruchomienie systemu itp. nie stanowi działalności badawczo-rozwojowej. Rozumiany w ten sposób etap wdrożenia produktu/usługi jest to moment, który rozpoczyna już proces funkcjonowania usługi/produktu, który nie ma charakteru twórczego mającego na celu tworzenie, projektowanie nowej bądź ulepszonej wersji produktu/usługi itd.

Odp.: Wszystkie wykonywane przez naszą Spółkę czynności w ramach prac noszących znamiona działalności badawczo-rozwojowej, były/są/będą działalnością twórczą obejmującą prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. A opracowane nowe metody marketingowe przyczyniły się ulepszenia procesów wewnętrznych Spółki i przyczyniły się do zwiększenia ilości sprzedaży. Prace rozwojowe zakończyły się na testowaniu prototypu nowej metody w celu potwierdzenia nowych funkcjonalności na platformach sprzedażowych Spółki.

Wszystkie wykonywane przez Spółkę czynności w ramach prac noszących znamiona działalności badawczo-rozwojowej nie obejmują etapu wdrożenia.

17.Czy Projekty, których Spółka jest i będzie „twórcą”:

a)zawsze odznaczają się i będą odznaczać, w okresie którego dotyczy wniosek, rzeczywiście oryginalnym, twórczym charakterem?

b)zawsze są i będą kreacją nowej, nieistniejącej wcześniej wartości niematerialnej?

c)nie są i nie będą efektem pracy, która wymaga do osiągnięcia rezultatu jedynie określonych umiejętności programistycznych i której rezultaty da się z góry określić i przewidzieć jako mające charakter powtarzalny?

d)nie są/nie będą jedynie „techniczną”, a są/będą „twórczą”, realizacją szczegółowych projektów zlecanych przez zleceniodawcę?

Odp.: Tak.

18.Czy wszystkie czynności wykonywane przez Państwa w ramach prac, które uważają Państwo za badawczo-rozwojowe, w odniesieniu do działań, które Spółka zamierza uznać za prace badawczo-rozwojowe, były/są/będą działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń?

Odp.: Tak.

19.W związku z faktem, że złożony przez Państwa wniosek dotyczy także stanu faktycznego, proszę o wskazanie jakie Projekty zrealizowali już Państwo w zakresie będącym przedmiotem wniosku a mające być przedmiotem interpretacji wraz z ich charakterystyką pod kątem spełnienia przesłanek odnośnie działalności badawczo-rozwojowej.

Odp.: W 2021 roku Spółka zrealizowała następujące projekty:

Projekt nr 1: Opracowanie skutecznych metod marketingowych (E-MARKETING) oraz projektowanie nowych funkcjonalności portalu internetowego w zakresie działań FRONTEND-owych (E-COMMERCE) - A.

Projekt nr 2: Opracowanie skutecznych metod marketingowych (E-MARKETING) oraz projektowanie nowych funkcjonalności portalu internetowego w zakresie działań FRONTEND-owych (E-COMMERCE) - B.

Projekt 3: Opracowanie skutecznych metod marketingowych (E-MARKETING) oraz projektowanie nowych funkcjonalności portalu internetowego w zakresie działań FRONTEND-owych (E-COMMERCE) – C.

Charakterystyka ww. projektów:

Celem projektów było opracowanie skutecznych, dedykowanych metod/rozwiązań marketingu internetowego, obejmujące działania promocyjne z wykorzystaniem dostępnych narzędzi internetowych biorąc pod uwagę specyficzne potrzeby użytkowników sklepów: (…). Celem projektów było zaprojektowanie nowych metod marketingowych oraz funkcjonalności portalu internetowego Spółki, w zakresie działań FRONTEND-owych. Prace badawcze polegały na opracowaniu prototypu funkcjonalności oraz testowanie zachowań użytkowników portalu. Obecne funkcjonalności portalu, nie spełnia oczekiwań klientów. Występuje brak personalizacji i segmentacji w działaniach marketingowych, brak optymalizacji procesu zakupowego oraz brak analityki internetowej. Twórczość prac rozwojowych polegała na przebadaniu zależności jakie występują w zastosowaniu różnych rozwiązań/ narzędzi czy technologii marketingowych na platformach internetowych. Prace polegały na optymalnym doborze i przetestowaniu najbardziej skutecznych i dostępnych narzędzi marketingu internetowego, które zaplanowane zostały wg opracowanego harmonogramu działań, i przyczynią się do wzrostu sprzedaży na platformach sprzedażowych naszej Spółki.

W trakcie prac rozwojowych zostały zidentyfikowane ryzyka projektowe:

-Brak możliwości uzyskania koniecznych nowych funkcjonalności platformy internetowej lub ich działania w sposób dostosowany do badanych metod marketingowych.

-Brak pełnej możliwości porównywania wskaźników ruchu z danych historycznych do danych bieżących.

-Brak możliwości uzyskania w pełni parametrycznych danych dotyczących problemów w komunikacji oraz zaangażowaniu użytkowników na platformie internetowej.

Zaplanowane i zrealizowane prace badawcze zostały podzielone na etapy badawcze zgodnie z obowiązującą procedurą badawczą, służącą rozwiązaniu konkretnego problemu. Prace badawcze przebiegają w kilku etapach i obejmują:

1)Sformułowanie problemu badawczego.

2)Określenie przedmiotu badań i dobór próby.

3)Przygotowanie narządzi badawczych.

4)Realizacja badań właściwych.

5)Opracowanie prototypu rozwiązania.

6)Opracowanie wyników, testowanie hipotez i uogólnianie wyników badań.

Realizacja powyższych etapów prac B+R zakładała rozwiązanie problemu badawczego oraz weryfikację i sprawdzanie przyjętej hipotezy roboczej, która zakładała, że umiejętny dobór narzędzi i technologii marketingu internetowego, spowoduje wzrost liczby użytkowników, liczby konwersji na stronach sklepów internetowych, co wpłynie na wzrost przychodów firmy.

Poniżej Spółka wykazuje bezpośredni związek z pracami B+R, poprzez opisanie zrealizowanych etapów prac odnosząc się do ww. procedury.

ETAPY Badawcze:

1)Opracowanie założeń i koncepcji zmian(etap 1-2 powyżej)

W ramach tego etapu, niezbędne były prace związane z opracowaniem założeń skutecznych do opracowania zestawów metod do promowania i marketingu własnych sklepów internetowych. Dokonano analizy zgłaszanych problemów przez użytkowników sklepów internetowych.

2)Analiza dostępnych na rynku narzędzi marketingu internetowego(etap 3 powyżej)

W ramach tego etapu badawczego konieczne było dokonanie analizy dostępnych technologii na rynku - narzędzi marketingu internetowego:

-(...), (...) – (…),

-metody (…) w oparciu (...).

-narzędzia do (…) e-mail/(…) typu (…) - mające na celu eliminację i „przypomnienie” o porzuconym koszyku,

-na (...) - boksy reklamowe/boksy graficzne,

-miejsca na reklamy graficzne.

3)Opracowanie nowych funkcjonalności i użyteczności platformy(etap 4 powyżej)

Zadanie polegało na opracowaniu i wdrożeniu nowych funkcji/rozwiązań, w tym:

-opracowanie i integracja nowych modułów, zmiana w kodzie strony (...),

-opracowanie nowej wizualizacji szaty graficznej sklepu (strony głównej, stron opisów produktów, koszyka),

-zaprojektowanie jednoetapowego koszyka zakupowego - eliminacja skomplikowanego procesu zakupowego,

-zmiana formatu grafik na format (…) (szybkie ładowanie) oraz wdrożono moduł (…) - przyśpieszenie działania,

-analiza i wdrożenie aplikacji (...),

-analiza i wdrożenie aplikacji (...),

-opracowanie i wdrożenie nowego menu,

-zaprojektowanie i wdrożenie menu mobilne,

-zaprojektowanie i wdrożenie belki z wyszukiwarką logiem, menu, kontaktem i koszykiem - dla wersji desktop i mobile,

-analiza i wdrożenie aplikacji (...),

-ustawienie nowych formy dostawy,

-opracowanie nowy opisów produktowych oparty na (…),

-analiza i wdrożenie (...),

-opracowanie i wdrożenie modułu (...)

-zaprojektowanie kilku wzorów kart produktowych z opisami,

-wdrożenie modułowego opisu produktu.

4)Analiza rozwiązań (etap 3-4 powyżej)

W ramach tego etapu dokonano analizy rozwiązań i technologii zastosowanych na platformach konkurencyjnych w celu optymalizacji rozwiązań. Wykonano następujące analizy:

-organiczne wyszukiwanie - ilość fraz w (...) i (...),

-całkowita ilość fraz kluczowych w serwisach,

-pozycję najważniejszych fraz kluczowych konkurencji dla naszych sklepu,

-funkcjonalności / moduły dla użytkownika

-(...) - szybkość ładowania strony głównej i poszczególnych podstron

-dostępne rodzaje płatności: czy leasing, jakie raty, jakie formy płatności,

-formy dostawy/przewoźnicy,

-etapy procesu zakupowego,

-wygląd strony głównej, stron produktów, strony koszyka

-opisy produktów - rozwiązania, jakość.

Dokonano analizy ruchu platformy internetowej:

-z organicznych wyszukań,

-z (...),

-z (...),

-z (...),

-z (...),

-wejścia bezpośrednie (...).

Wykonane prace miały na celu zidentyfikowanie wszystkich możliwych zastosowań technologii występujących na rynku e-commerce, w celu wyboru najbardziej optymalnych metod do zastosowania na naszych platformach sprzedażowych.

5)Opracowanie i Wdrożenie kompletnych opracowanych metod marketingu internetowego na dedykowana platformę. Opracowanie wersji prototypowej. (etap 5 powyżej)

Zadanie polegało na opracowaniu i wdrożeniu konkretnych metod marketingowych wypracowanych z poprzednim etapie. Prace polegały na utworzeniu kampanii (...) w tym kampanii dynamicznych wraz ze zmianą zaawansowanych ustawień:

-zmiany w kodzie strony, zmiany treści, zmiany ustawień celem uzyskania paramentów danych podstron platformy internetowej ocenianych wyżej przez wyszukiwarki w tym (...),

-zmiany parametrów ofert wyświetlanych w (...),

-utworzenie nowych form reklam w tym używanie nowych formatów reklam wraz z ustawieniem zaawansowanych ustawień marketingowych/(...),

-wdrożenie w (...) narzędzi/ustawień (...).

Opracowany został prototypowy model na każdej z platformie oraz przeprowadzono testy funkcjonalności. Utworzono nowe kampanie reklamowe. Zaimplementowano zaawansowane elementy zestawu metod marketingowych.

6)Wykonanie pomiarów i testów dla każdego z kanałów marketingowych(etap 6 powyżej)

W ramach tego etapu dokonano pomiarów dla każdego z kanałów marketingowych wyszukania organiczneń z (...), (...), (...), (...):

-pomiary kosztów reklam,

-pomiary kosztu kliknięcia,

-pomiary konwersji,

-pomiary wartości konwersji,

-pomiary ilości kliknięć,

-pomiary ilości wyświetleń,

-pomiary fraz kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników.

Wykonano weryfikację wpływu dokonanych zmian na postępowanie klientów, pomiary średniej wartości koszyka, pomiary konwersji z różnych kanałów dostarczanego ruchu.

Efekty realizacji projektów:

-Wzrost konwersji z poszczególnych kanałów dostarczania ruchu.

-Wzrost wyświetleń reklam.

-Wzrost ilości kliknięć w reklamy.

-Poprawa współczynnika odrzuceń.

-Wzrost ruchu generowanego z wyszukiwań organicznych.

20.Czy w ramach opisanych we wniosku prac związanych z Projektami, będą Państwo ponosić koszty kwalifikowane w ramach prowadzonej działalności noszącej znamiona działalności badawczo-rozwojowej, o których mowa w art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? Jeśli tak, to proszę:

a)wymienić jakie koszty będą Państwo ponosili,

b)wskazać, czy wszystkie wymienione powyżej koszty zostały poniesione w związku z realizacją prac noszących znamiona działalności badawczo-rozwojowych oraz czy w stosunku do wymienionych powyżej kosztów spełniają Państwo wszystkie warunki z art. 18d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w celu zastosowania ulgi na działalność badawczo-rozwojową?

Odp.: Koszty kwalifikowane w ramach prowadzonej działalności B+R:

-wynagrodzenia pracowników biorących udział w pracach rozwojowych,

-materiały - wyposażenie typu laptop, monitor (TV) - używane w opracowaniu prototypowego rozwiązania będącego efektem projektów.

21.Czy w zeznaniu przysługuje Państwu kwota określona w art. 18da ustawy o CIT?

Odp.: Nie, nie przysługuje

22.Czy spełniają Państwo wszystkie warunki o których mowa w art. 18d w celu skorzystania z ulgi w poszczególnych latach, które są przedmiotem wniosku?

Odp.: Tak.

Ponadto Wnioskodawca przeformułował pytanie oraz przedstawił swoje stanowisko do przeformułowanego pytania.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy opisane w stanie faktycznym prace prowadzone przez Wnioskodawcę stanowią działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26-28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2020, poz. 1406 ze zm.), (dalej jako „Ustawa o CIT”) uprawniającą do skorzystania z ulgi, o której mowa art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym prace wykonywane przez Spółkę spełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, określoną w art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, zgodnie z którą przez działalność badawczo-rozwojową rozumie się działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Zgodnie z art. 4a pkt 27 Ustawy o CIT badania naukowe to:

a)badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b)badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Zgodnie z powołanymi przepisami ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: „PSWiN”), odpowiednio art. 4 ust. 2 pkt 1 oraz 2 stanowią, że badania naukowe to działalności obejmujące:

a)badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

b)badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Natomiast art. 4a pkt 28 Ustawy o CIT stanowi, że prace rozwojowe to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Z kolei art. 4 ust. 3 PSWiN stanowi, że prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego zawartym w niniejszym wniosku, głównym celem Wnioskodawcy jest opracowanie innowacyjnego rozwiązania w zakresie funkcjonującego w spółce procesu sprzedaży.

Działalność twórcza podejmowana jest przez Wnioskodawcę w sposób systematyczny, w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych rozwiązań i zastosowań, a także działalności polegającej na wyciąganiu wniosków z rozwiązań, które nie przynoszą spodziewanych efektów. Prace te stanowią i będą stanowić działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy, doświadczenia i umiejętności.

Jak stanowią przytoczone powyżej przepisy, działalnością badawczo-rozwojową jest działalność twórcza, obejmująca m.in. badania przemysłowe i prace rozwojowe, podejmowane systematycznie i w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań. Ponadto w myśl przepisów, działalnością badawczo-rozwojową jest działalność twórcza, obejmująca prace rozwojowe, które nastawione są na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub też znaczących ich ulepszeń jak również, które nie mają charakteru rutynowego w celu uzyskania nowej wiedzy lub wykorzystania zasobów wiedzy już posiadanych.

W tym kontekście należy wskazać, że głównym celem realizowanych przez Wnioskodawcę projektów badawczo-rozwojowych jest testowane i wdrażane przez Spółkę nowej zoptymalizowanej metody marketingu i sprzedaży internetowej, która jest i będzie testowana, wdrażana, a także rozwijana i ulepszana w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, w ramach Spółki nie funkcjonują działy, które prowadzą prace badawczo-rozwojowe. W związku z powyższym pracownicy na stanowiskach kierowniczych poszczególnych działów i oddziału, są odpowiedzialni za poprawę i optymalizację procesów wewnętrznych, a co za tym idzie za uzyskanie jak najwyższej sprzedaży na platformach sprzedażowych Spółki, dlatego też prowadzone są prace B+R w zakresie e-marketingu i e-commerce. Osoby wykonujące obowiązki kierownicze, odpowiadają za przygotowanie w szczegółach wizji wdrożenia procesów wewnętrznych, a następnie skoordynowanie wszelkich działań zmierzających do ich wprowadzenia w strukturze Spółki, w tym za zbadanie wszelkich koniecznych zmian jakich wymagają, a które pojawią się pomiędzy przygotowaniem Jego wizji, a wprowadzeniem.

Prace te stanowią i będą stanowić działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy, doświadczenia i umiejętności, w zakresie:

-narzędzi informatycznych,

-marketingu,

-komunikacji sprzedażowej,

-projektowania graficznego,

-zarządzania projektami,

-do planowania i prowadzenia sprzedaży internetowej,

-tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych procesów (zastosowań) w zakresie sprzedaży internetowej produktów i usług.

Przedstawione w opisie stanu faktycznego czynności podejmowane przez Pracowników Spółki w ramach opisanej w niniejszym wniosku działalności Spółki, mają w ocenie Wnioskodawcy charakter działalności badawczo - rozwojowej, polegającej na wykorzystywaniu istniejących zasobów wiedzy dla rozwoju już istniejących kanałów sprzedaży (kanał internetowy) oraz dla opracowania, testowania i rozwijania nowych rozwiązań i wprowadzania tych, które przynoszą najbardziej wymierne efekty.

Wnioskodawca podkreśla, że czynności badawczo-rozwojowe podejmowane przez Pracowników w poszczególnych projektach, nie dotyczą prac rutynowych. Na nierutynowy charakter działalności Wnioskodawcy objętej niniejszym wnioskiem, wskazuje fakt, że całość badawczo-rozwojowej działalności jest i będzie skierowana na badanie, rozwój i ulepszenie programów komputerowych aby były użyteczne (realizujące zapotrzebowanie Spółki), płynnie i bezawaryjnie działające, również dzięki rosnącym możliwościom obliczeniowym sprzętu komputerowego i kompatybilne z innym nowoczesnym oprogramowaniem.

Podkreślenia wymaga fakt, że nowe oraz ulepszone rozwiązania, o których mowa powyżej, powstają w wyniku twórczej pracy Pracowników Spółki, którzy samodzielnie muszą znaleźć optymalne rozwiązania stawianych wyzwań. Istotne znaczenie w realizacji zadań poszczególnych działów zaangażowanych w prace badawczo - rozwojowe ma kreatywność w odniesieniu do stawianych problemów badawczych.

Realizowane prace badawczo-rozwojowe mają charakter twórczy, są prowadzone w sposób systematyczny, według określonych planów i harmonogramów, przez zatrudnione u Wnioskodawcy osoby posiadające odpowiednie kompetencje i wykształcenie, których głównym zadaniem jest zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystanie zasobów wiedzy do tworzenia nowych wyrobów/procesów lub ulepszenia ich.

Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego prace badawczo - rozwojowe realizowane przez Wnioskodawcę obejmują kompleksowy proces od opracowania pomysłu/koncepcji, aż do momentu wdrożenia nowych rozwiązań.

Podkreślić należy, że w świetle legalnej definicji, sens pojęcia prac rozwojowych zawiera się w ich celu, którym jest tworzenie nowego produktu/procesu (ulepszeniu istniejącego) i sposobie osiągania tego celu, czyli wykorzystywaniu, nabywaniu oraz łączeniu wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin. Z tej perspektywy, analizowane w niniejszym wniosku działania polegające na opracowaniu innowacyjnego rozwiązania w zakresie funkcjonującego w Spółce procesu sprzedaży mają charakter prac badawczo - rozwojowych ze względu na ich wspólny cel, jakim jest stworzenie nowego/ulepszonego rozwiązania, oraz z uwagi na fakt użycia do tego celu wiedzy i umiejętności.

Wnioskodawca podkreśla, że wykonywane przez Pracowników Spółki czynności badawczo-rozwojowe zmierzają do wprowadzenia ulepszonych lub nowych rozwiązań – i nie są to działania obejmujące rutynowe i okresowe zmiany. Realizowane prace badawczo-rozwojowe mają charakter twórczy i są prowadzone w sposób systematyczny.

Działalność badawczo-rozwojowa obejmuje zarówno analizę, testowanie jak również walidację stworzonych rozwiązań, Wnioskodawca zaznacza, że działania te są częścią podejmowanej pracy twórczej, zmierzającej do wypracowania innowacyjnych (co najmniej w skali przedsiębiorstwa Wnioskodawcy) rozwiązań. Działania te kumulatywnie stanowią o istocie działalności badawczo-rozwojowej, a mianowicie są prowadzone w celu zwiększenia zasobów wiedzy, wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań i weryfikacji, czy prowadzone działania przyniosły zamierzone rezultaty.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (art. 18d ust. 5 ustawy o CIT). Natomiast, zgodnie z treścią art. 18d ust. 6 ustawy o CIT, podatnikowi, który w roku podatkowym korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie tych przepisów.

W myśl art. 18d ust. 8 ustawy o CIT, odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty kwalifikowane. W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia - odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części - dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.

Zgodnie z art. 18e ustawy o CIT, podatnicy korzystający z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, oraz podatnicy, którym przysługuje kwota określona w art. 18da, są obowiązani wykazać w zeznaniu poniesione koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu lub stanowiące podstawę do wyliczenia przysługującej podatnikowi kwoty.

W myśl art. 9 ust. 1b ustawy o CIT, podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

Z uwagi na powyższe należy więc wskazać, że opisana przez Wnioskodawcę w części dotyczącej stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego działalność w zakresie opracowania skutecznych metod marketingowych (E-MARKETING) oraz projektowania nowych funkcjonalności portalu internetowego w zakresie działań FRONTEND-owych (E-COMMERCE) spełnia parametry działalności rozwojowej opisanej w art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT, a tym samym uprawnia Spółkę do skorzystania z ulgi, o której mowa art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z brzmieniem art. 4a pkt 26 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawy o CIT”),

przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 ustawy o CIT,

ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a.badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b.badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 574),

badania naukowe są działalnością obejmującą:

a.badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

b.badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 ustawy o CIT,

ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Natomiast, stosownie do treści art. 18d ust. 1 ustawy o CIT,

podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Odnosząc się do kwestii będącej przedmiotem Państwa wątpliwości w zakresie pytania przedstawionego we wniosku w części odnoszącej się do ustalenia, czy prace prowadzone przez Państwa stanowią działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26-28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, wskazać należy, że aby działalność spełniała przesłanki działalności badawczo-rozwojowej, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT).

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano), przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Kluczowe jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności - badania naukowe i badania aplikacyjne zdefiniowane w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 tej ustawy.

Należy zwrócić uwagę na podkreślone wyłączenie w art. 4 ust. 3 tej ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w zw. z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu ulgi na działalność badawczo-rozwojową tych przejawów aktywności podatnika, które pomimo ulepszenia istniejących procesów lub usług z uwagi na brak innowacyjnego charakteru (rutynowość) nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, działalność twórcza to zespół działań podejmowanych w kierunku tworzenia (działalność - zespół działań podejmowanych w jakimś celu), powstania czegoś (twórczy - mający na celu tworzenie, tworzyć - powodować powstanie czegoś). W doktrynie prawa autorskiego podkreśla się natomiast, że cecha twórczości związana jest przede wszystkim z rezultatem działalności człowieka o charakterze kreacyjnym i jest spełniona wówczas, gdy istnieje nowy wytwór intelektu. Działalność twórcza oznacza, że „ustawodawca za przedmiot prawa autorskiego uznaje tylko rezultat (przejaw) takiego działania, który choćby w minimalnym stopniu odróżnia się od innych rezultatów takiego samego działania, a zatem, że posiada cechę nowości, której stopień nie ma znaczenia”. Zatem, twórczość działalności badawczo-rozwojowej może przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

Po drugie, z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN słowo systematyczny oznacza (i) robiący coś regularnie i starannie, (ii) o procesach: zachodzący stale od dłuższego czasu, (iii) o działaniach: prowadzony w sposób uporządkowany, według pewnego systemu; też: o efektach takich działań; planowy, metodyczny. W związku z tym, że w definicji działalności badawczo-rozwojowej słowo „systematyczny” występuje w sformułowaniu „podejmowaną (działalność) w sposób systematyczny”, a więc odnosi się do „działalności”, czyli zespołu działań podejmowanych w jakimś celu, najbardziej właściwą definicją systematyczności w omawianym zakresie jest definicja obejmująca prowadzenie działalności w sposób uporządkowany, według pewnego systemu. Zatem, słowo systematycznie odnosi się również do działalności prowadzonej w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany. To oznacza, że działalność badawczo-rozwojowa jest prowadzona systematycznie niezależnie od tego, czy podatnik stale prowadzi prace badawczo-rozwojowe, czy tylko od czasu do czasu, a nawet incydentalnie, co wynika z charakteru prowadzonej przez niego działalności oraz potrzeb rynku, klientów, sytuacji mikro i makroekonomicznej. Z powyższego wynika, że spełnienie kryterium „systematyczności” danej działalności nie jest uzależnione od ciągłości tej działalności, w tym od określonego czasu przez jaki działalność taka ma być prowadzona ani też od istnienia planu co do prowadzenia przez podatnika podobnej działalności w przyszłości. Wystarczające jest, aby podatnik zaplanował i przeprowadził chociażby jeden projekt badawczo-rozwojowy, przyjmując dla niego określone cele do osiągnięcia, harmonogram i zasoby. Taka działalność może być uznana za działalność systematyczną, tj. prowadzoną w sposób metodyczny, zaplanowany i uporządkowany.

Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań. Prowadząc działalność badawczo-rozwojową, przedsiębiorca rozwija specjalistyczną wiedzę oraz umiejętności, które może wykorzystać w ramach bieżących albo przyszłych projektów.

Pamiętać trzeba, że w ramach prac rozwojowych następuje połączenie wyników prac badawczych z wiedzą techniczną w celu wprowadzenia do produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, nowej technologii czy nowego systemu organizacji. Innymi słowy, prowadzone systematyczne prace opierają się na istniejącej wiedzy, uzyskanej w wyniku działalności badawczej oraz/lub doświadczeń praktycznych i mają na celu wytworzenie nowych materiałów, produktów lub urządzeń, inicjowanie nowych i znaczące udoskonalenie już istniejących procesów, systemów i usług. Podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością badawczo-rozwojową realizują ją obok swojej działalności podstawowej (np. przedsiębiorstwa przemysłowe dysponujące własnym zapleczem badawczo-rozwojowym, laboratoria, zakłady i ośrodki badawczo-rozwojowe, działy badawczo-technologiczne, biura konstrukcyjne i technologiczne, zakłady rozwoju technik, biura studiów i projektów itp.). Prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do istniejących produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, usług nawet jeśli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Należy zwrócić uwagę na wyłączenie zawarte w art. 4 ust. 3 tej ustawy, mogące odnosić się do wielu przejawów aktywności podatnika. Zastrzeżenie zostało wprowadzone w celu wyeliminowania z zakresu działalności badawczo-rozwojowej tych przejawów aktywności podatnika, które mimo ulepszenia istniejących procesów lub usług, z uwagi na swoją cykliczność (okresowość) oraz brak innowacyjnego charakteru (rutynowość), nie mogą stanowić prac rozwojowych.

Co oznacza, że aktywność podatnika winna być nastawiona na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym (które nie mają odtwórczego charakteru), związane z postępem naukowym, czy technologicznym.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzą Państwo działalność gospodarczą w zakresie: usług IT - outsourcing, obsługa procesów informatycznych; usług poligraficznych; sprzedaży i serwisu urządzeń biurowych; sprzedaży artykułów biurowych; sprzedaży i serwisu wysokociśnieniowych urządzeń czyszcząco-myjących. Spółka wyspecjalizowała się w obszarze sprzedaży internetowej (zarówno produktów, jak i usług). Prowadzi działalność mającą na celu uzyskanie jak najwyższej skali sprzedaży, efektywności sprzedaży i w tym celu rozwija kanały sprzedaży (kanał internetowy), stale opracowując, testując i rozwijając nowe rozwiązania i wprowadzając te, które przynoszą najbardziej wymierne efekty.

Ponadto działania DZIAŁÓW A., B., oraz ODDZIAŁU C. sporadycznie wspierane są działaniami zewnętrznych firm informatycznych, które wspierają od strony technicznej (programistycznej) działania marketingowe Spółki i odpowiadają m.in. za: Analizę i dostosowanie stron internetowych Spółki do zmieniających się wymogów, aby mogły zgodnie z najbardziej aktualnymi standardami programistycznymi być prawidłowo wyświetlane na urządzeniach mobilnych oraz komputerach, dostosowanie nowych narzędzi cyfrowych pozwalających na zwiększenie liczby użytkowników mogących odwiedzać strony internetowe Spółki, tworzenie zabezpieczeń i zasłon przed atakami cyfrowymi, co wymaga śledzenia, testowania i wdrażania najnowszych osiągnięć technicznych w tym zakresie, optymalizację stosowanych przez Spółkę technologii informatycznych, poszukiwanie nowych rozwiązań w zakresie programowania stron internetowych.

W ocenie Organu opisana w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym działalność Spółki w zakresie opracowania skutecznych metod marketingowych (E-MARKETING) oraz projektowania nowych funkcjonalności portalu internetowego w zakresie działań FRONTEND-owych (E-COMMERCE) nie spełnia definicji działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT, uprawniającej do skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.

Nie sposób stwierdzić, że prowadzone przez Państwa prace dotyczące opracowania skutecznych metod marketingowych (E-MARKETING) oraz projektowania nowych funkcjonalności portalu internetowego w zakresie działań FRONTEND-owych (E- COMMERCE) spełnia parametry działalności rozwojowej opisanej w art. 4a pkt 26 Ustawy o CIT.

Jak już wyżej wskazano, twórczy charakter działalności badawczo-rozwojowej powinien przejawiać się opracowywaniem nowych koncepcji, narzędzi, rozwiązań niewystępujących dotychczas w praktyce gospodarczej podatnika lub na tyle innowacyjnych, że w znacznym stopniu odróżniają się od rozwiązań już funkcjonujących u podatnika.

Natomiast, prace wymienione we wniosku dotyczące opracowania skutecznych metod marketingowych (E-MARKETING) oraz projektowania nowych funkcjonalności portalu internetowego w zakresie działań FRONTEND-owych (E- COMMERCE), związane z poszukiwaniem, badaniem i wdrażaniem nowych metod marketingowych, funkcjonujących w obszarze e-marketingu i e-commerce, takich znamion nie posiadają w związku z czym Spółka nie jest uprawniona do korzystania z ulgi badawczo-rozwojowej.

W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy opisane w stanie faktycznym prace prowadzone przez Państwa stanowią działalność badawczo-rozwojową, o której mowa w art. 4a pkt 26-28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych uprawniającą do skorzystania z ulgi, o której mowa art. 18d ust. 1 Ustawy o CIT - jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 26510 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;70

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00