Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 13 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.134.2023.1.MG
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w odniesieniu do realizowanego projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „(…)”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(…) w (…) (dalej: (…), (…)) w drodze konkursowej uzyskał dofinansowanie dla projektu pn. „(…)” w ramach Regionalnego (…) na lata (…), dla osi priorytetowej: (…) dla działania (…) (…). Umowa o dofinansowanie została podpisana z dniem (…) r. Celem projektu jest zwiększenie dostępności elektronicznych usług medycznych oraz wzrost liczby osób z nich korzystających. Jedną z najważniejszych cech całego projektu jest możliwość zaimplementowania rozwiązań świadczonych drogą elektroniczną mających na celu przede wszystkim podniesienie dostępności i jakości usług publicznych oraz usprawnienie procesów związanych z obsługą i udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej. Rozwiązanie te spowodują zwiększenie świadomości zdrowotnej Pacjentów poprzez dostęp do historii chorób, wyników badań, informacji o zastosowanych procedurach medycznych, czy też kontakcie na linii placówka medyczna - Pacjent za pośrednictwem sieci Internet. Możliwe będzie również prowadzenie digitalizacji dokumentacji dostarczonej przez Pacjenta w formie papierowej, która po odpowiedniej weryfikacji i oznakowaniu stanie się kopią dokumentacji medycznej wytworzonej w innej jednostce i umieszczona zostanie w repozytorium elektronicznej dokumentacji medycznej w systemie szpitalnym. Projekt zawiera również rozwiązania gwarantujące i podnoszące bezpieczeństwo w zakresie ciągłości działania systemów realizujących e-Usługi, w tym szczególnie w zakresie prowadzenia, wymiany i długoterminowego przechowywania danych. Projekt obejmuje realizację zadań z obszarów:
1. Zakup i wdrożenie oprogramowania medycznego oraz niezbędnych systemów do uruchomienia portalu e-Usług:
-zakup i wdrożenie Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM),
-zakup i wdrożenie systemu przyśpieszającego i ułatwiającego rozliczenia,
-wdrożenie dodatkowych, niezbędnych do obsługi EDM, rozszerzeń modułów systemu HIS,
-zakup i wdrożenie elektronicznego systemu powiadamiania Pacjenta,
-zakup i wdrożenie serwisu WWW (…) jako Portalu Informacyjnego dla Pacjenta,
-wdrożenie systemów do monitorowania działania platformy e-Usług,
-zakup i wdrożenie oprogramowania do kompleksowej ochrony stacji komputerowej i serwerów,
-zakup i wdrożenie usługi katalogowej oraz systemów SSO,
-zakup i wdrożenie oprogramowania biurowego,
-zakup i wdrożenie systemu operacyjnego serwera,
-zakup i wdrożenie systemów digitalizacji danych w postaci elektronicznego pióra.
2. Dostosowanie infrastruktury technicznej:
-zakup i instalacja serwerów fizycznych,
-zakup i wdrożenie systemu wirtualizacji serwerów fizycznych,
-zakup i instalacja redundantnych macierzy NAS dyskowych do przechowywania materiałów diagnostycznych,
-zakup i uruchomienie łącza internetowego,
-zakup stackowalnych przełączników sieci NAS,
-zakup jednostek komputerowych dla pracowników (…), na których przetwarzane będą e-Usługi,
-zakup i integracja z systemem e-Usług klawiatur z czytnikiem kart chipowych,
-zakup i uruchomienie czytników e-Dowodów,
-zakup i uruchomienie urządzeń wielofunkcyjnych EDM,
-zakup przełącznika sieci LAN,
-konfiguracja VLAN-ów,
-zakup urządzenia zabezpieczającego przed zanikiem lub spadkiem zasilania,
-zakup i wdrożenie systemów publikacji treści multimedialnych dla Pacjentów (…),
-instruktaż stanowiskowy z obsługi oprogramowania oraz urządzeń.
Obecnie (…) realizuje swoje zadania w oparciu o moduły i licencje systemów medycznych (...). Jednostka medyczna posiada kompleksowy, ale nie jednolity, system informatyczny pochodzący od różnych dostawców w zależności od przeznaczenia. Rozwiązanie takie nie zapewnia możliwości bezpośredniej wymiany danych medycznych pomiędzy poszczególnymi rozwiązaniami. Niestety część danych jest przepisywana ręcznie przez Personel Placówki pomiędzy różnymi systemami. Interoperacyjna współpraca modułów obsługujących całe oprogramowanie nie umożliwia dzisiaj przekazywanie wyników badań w ramach (…) wprost do elektronicznej kartoteki Pacjenta. Dlatego na potrzeby integracji systemu z systemem wspomagającym pracę Laboratorium musi zostać zakupiony i uruchomiony uniwersalny interfejs wymiany danych pomiędzy HIS, a dowolnym systemem RIS komunikującym się z innymi systemami poprzez (...). Obecnie użytkowane oprogramowanie medyczne w (…) cechuje ograniczona możliwość technologiczna i słaba wydajność, nie spełniająca wymogów dzisiejszej infrastruktury technicznej.
W (…) większość dokumentacji medycznej wypełniana jest ręcznie w postaci formularzy papierowych lub elektronicznie w systemie informatycznym, a następnie drukowana, czyli w całości prowadzona jest w postaci papierowej. System informatyczny RIS nie posiada funkcjonalności niezbędnej do wytwarzania, przechowywania i udostępniania elektronicznej dokumentacji medycznej, nazywanej na potrzeby niniejszego projektu Repozytorium EDM.
Placówka nie posiada systemu informatycznego umożliwiającego Pacjentom samodzielną rezerwację terminu wizyty poprzez sieć Internet. Obecnie Pacjent w ramach strony internetowej Placówki, nie ma możliwości zapoznania się z informacjami dotyczącymi przygotowania do badania oraz elektronicznego pobrania dokumentacji medycznej, wyników badań, czy innych czynności możliwych do wykonania za pośrednictwem kanałów elektronicznych - jedyna forma kontaktu Pacjenta z Placówką to rozmowa telefoniczna lub wysłanie wiadomości email. Strona www nie realizuje znamion e-Usługi oraz cyfryzacji w służbie Pacjenta oraz Personelu Medycznego, a obecnie wykorzystywany serwis internetowy (…) działający w oparciu o domenę bip-(…) nie może stanowić dzisiaj bramy do przyszłych e-Usług.
(…) nie posiada wystarczającej ilości sprzętu i oprogramowania przeznaczonego do skanowania dokumentacji medycznej Pacjenta w postaci wydajnych i przystosowanych do pracy z dużym obciążeniem skanerów zintegrowanych z system medycznym, dzięki którym możliwe będzie ucyfrowienie dokumentacji Pacjentów wytworzonej w postaci papierowej (zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej, dostarczonej przez Pacjenta) ani też odpowiedniego sprzętu stanowiskowego dla personelu medycznego (przestarzałe, niewspierane oprogramowanie, słaba wydajność urządzeń). Jednocześnie obecna serwerownia nie jest przystosowana do gromadzenia odpowiedniej ilości danych EDM jak i zabezpieczenia tych danych w odpowiedni sposób, stąd w obszarze infrastruktury serwerowej konieczna jest rozbudowa. Ponadto brak jest sieci WiFi na terenie (…). Wydatki poniesione w związku z realizacją wskazanego we wniosku projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na (…) w (…). Zakupione w wyniku projektu mienie będzie własnością (…), stanowić będzie środek trwały.
Wymogiem do spełnienia wszystkich procedur w ramach realizacji przedmiotowego projektu jest przedstawienie Instytucji Zarządzającej indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej określającej, czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części.
(…) jest podatnikiem podatku VAT czynnym, składającym co miesiąc deklarację
VAT-7. (…) świadczy usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18. (…) osiąga również przychody incydentalne z tytułu zleconych procedur na rzecz sądów oraz śladowe z tytułu opłat za wydanie dokumentacji medycznej, od których odprowadza należny podatek VAT rozliczany na podstawie comiesięcznych deklaracji VAT-7 do właściwego Urzędu Skarbowego.
Podatek naliczony od dokonywanych zakupów rozliczany jest w następujący sposób:
-podatek naliczony od zakupów dotyczących sprzedaży opodatkowanej - odliczany jest w całości,
-podatek naliczony od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej - nie jest odliczany,
-podatek naliczony od zakupów dotyczących sprzedaży zwolnionej i opodatkowanej odliczany jest o taką część, którą można proporcjonalnie przypisać czynnością w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Wydatki ponoszone przez (…) w ramach projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18).
Pytanie
Czy Wnioskodawcy w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „(…)” przysługuje możliwość odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w całości lub w części?
Państwa stanowisko w sprawie
W ramach projektu oferowane będą usługi publiczne odnoszące się wyłącznie do tej sfery działalności, która jest integralnie związana z krajowym systemem opieki zdrowotnej. Produkty projektu nie będą wykorzystywane do działalności o charakterze gospodarczym.
Działalność objęta publicznym systemem ochrony zdrowia, finansowana ze środków publicznych, np. NFZ, nie stanowi działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest bezpośrednio finansowany ze składek na ubezpieczenie społeczne i z innych zasobów państwowych oraz jego działania mają zapewniać pacjentom świadczenia nieodpłatne na zasadzie powszechnego objęcia ubezpieczeniem.
(…) świadczy usługi w zakresie ochrony zdrowia, które według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług są sklasyfikowane w dziale 86, które z mocy ustawy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18, podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, a także inne usługi, które podlegają opodatkowaniu stawką podstawową.
Przy świadczeniu usług zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od ponoszonych wydatków. W wyniku realizacji projektu „(…)” świadczone będą wyłącznie usługi medyczne zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje:
-prawo do odliczenia całości naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług,
-prawo do odliczenia w części naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że przedmiotowe zakupy w postaci infrastruktury informatycznej wraz z oprogramowaniem są ściśle związane z wykonywaniem czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.
Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że na dzień złożenia wniosku sprawa nie jest przedmiotem kontroli ani postępowania.
Niniejsza interpretacja jest niezbędna do przedłożenia w (…) w (…) w (…).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl tego przepisu,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy zauważyć, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy o VAT,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W świetle art. 15 ust. 2 ustawy,
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wyrażoną w cyt. wyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają między innymi regulacje zawarte w art. 90 ustawy.
Na mocy art. 90 ust. 1 ustawy,
w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy,
jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że wskazany przez Państwa art. 90 ustawy reguluje kwestie związane z prawem do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy podatnik nabyte towary i usług wykorzystuje zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych jak i zwolnionych. W sytuacji tej istnieje obowiązek przypisania konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, to z tytułu dokonywanych zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT, brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności zwolnionych. Jeśli opisane wyodrębnienie nie jest możliwe, to kwotę podatku należnego można pomniejszyć o taką część kwoty podatku naliczonego, którą proporcjonalnie należy przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Składają Państwo co miesiąc deklaracje VAT-7. Świadczą Państwo usługi medyczne, które podlegają zwolnieniu z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18. Osiągają Państwo incydentalne przychody z tytułu zleconych procedur na rzecz sądów oraz opłat za wydanie dokumentacji medycznej, od których odprowadzają należny podatek VAT. Zamierzają Państwo zrealizować projekt pn. „(…)”. W drodze konkursowej uzyskali Państwo dofinansowanie dla przedmiotowego projektu w ramach Regionalnego (…) na lata (…). Celem projektu jest zwiększenie dostępności elektronicznych usług medycznych oraz wzrost liczy osób z nich korzystających. Nastąpi usprawnienie procesów związanych z obsługą i udzielaniem świadczeń opieki zdrowotnej. Projekt obejmie realizację zadań z obszarów: zakup i wdrożenie oprogramowania medycznego oraz niezbędnych systemów do uruchamiania portalu e-Usług oraz dostosowanie infrastruktury technicznej (…). Wydatki poniesione w związku z realizacją ww. projektu będą udokumentowane wystawionymi na Państwa fakturami VAT i będą związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy).
Uważają Państwo, że w tych okolicznościach nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia w całości lub w części naliczonego podatku od zakupów związanych z realizacją projektu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa wskazać trzeba, że odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W omawianej sprawie warunki, uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane dla realizacji ww. inwestycji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, bowiem - jak wynika z Państwo wniosku - wydatki ponoszone przez Państwa (…) w ramach projektu będą związane z czynnościami zwolnionymi od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Ponadto z uwagi na fakt, że towary i usługi nabyte w ramach projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT, nie znajdzie w niniejszej sprawie zastosowania art. 90 ustawy.
Podsumowując, zgodzić się trzeba z Państwa stanowiskiem, że nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia całości lub w części podatku naliczonego od towarów i usług zakupionych w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Tym samym, Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Informujemy, że wydana interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie objętym Państwa pytaniem tj. w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „(…)”. Inne kwestie (w tym dotyczące stwierdzenia czy Państwa czynności (działalność) z którymi związane są nabycia w ramach realizowanego projektu, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy) przedstawione w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Państwa stwierdzenia w tym zakresie przyjęto jako element zdarzenia przyszłego i nie były one przedmiotem oceny.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259, dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right