Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.24.2023.2.AR
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na prace modernizacyjne i zakup wyposażenia lokali mieszkalnych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 stycznia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 stycznia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na prace modernizacyjne i zakup wyposażenia lokali mieszkalnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 marca 2023 r. (wpływ 2 marca 2023 r.) oraz pismem z 6 marca 2023 r. (wpływ 6 marca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto A (dalej: Miasto lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).
Działalność Miasta zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – dalej: ustawa o VAT (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), jak również działalność niepodlegająca ustawie VAT, realizowana na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym – dalej jako u.s.g. (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40), jako zadania własne, polegająca na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, czyli mieszkańców gminy, prowadzona jest przez jednostki organizacyjne, w szczególności jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe.
Jedną z jednostek budżetowych Miasta jest Zarząd Mienia Komunalnego (…) (dalej: ZMK), realizujący zadania w zakresie gospodarowania zasobem komunalnym Miasta A, obejmującym m.in.: gospodarowanie powierzonym zasobem komunalnym Miasta A i Skarbu Państwa, obejmującym mieszkaniowy zasób gminy, budowle, budynki i lokale użytkowe, garaże, urządzenia komunalne i nieruchomości gruntowe z ich częściami składowymi.
W ramach wykonywanych czynności można wyróżnić:
-zwolnione – dotyczące najmu lokali mieszkalnych,
-opodatkowane – dotyczące najmu lokali użytkowych i dzierżaw gruntów,
-niepodlegające – związane m.in. z wykonywaniem zadań własnych gminy.
W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…), jednostka budżetowa Miasta – ZMK planuje realizację projektu pozakonkursowego, (…).
Celem projektu jest poprawa integracji społecznej uchodźców z Ukrainy, zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz poprawa dostępu do infrastruktury mieszkaniowej.
Projekt dotyczy inwestycji w infrastrukturę niezbędną dla uchodźców z Ukrainy, którzy znaleźli się w A oraz są zagrożeni wykluczeniem społecznym. Dzięki realizacji projektu nastąpi wzmocnienie procesu włączenia społecznego uchodźców z Ukrainy oraz przeciwdziałanie ubóstwu i bezdomności tej grupy społecznej.
Zakres przedsięwzięcia obejmuje modernizację lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy A wraz z zakupem podstawowych elementów wyposażenia (szafy, łóżko, stół, lodówka, kuchenka, pralka itp.). Zakres robót obejmie między innymi:
a)roboty ogólnobudowlane – w tym roboty tynkarskie, roboty posadzkarskie, glazura terakota,
b)roboty sanitarne – w tym wymianę/remont instalacji wodociągowo - kanalizacyjnej wraz z dostawą i montażem urządzeń (biały montaż: wanna, prysznic, WC, itp.),
c)roboty elektryczne – w tym wymianę/remont instalacji elektrycznej.
W wyniku realizacji przedsięwzięcia zostanie zmodernizowanych i wyposażonych (…) lokali mieszkalnych z przeznaczeniem na długoterminowe zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy. Lokale mieszkalne przyznawane będą w oparciu o zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy A.
Przychody ze sprzedaży usług najmu lokali mieszkalnych ujmowane będą w poz. 10 pliku JPK_V7M Miasta A, jako świadczenie usług na terytorium kraju, zwolnione od podatku VAT. W przypadku braku chętnych lub w przypadku wyprowadzenia się obywateli Ukrainy lokale zostaną wykorzystane na potrzeby mieszkalne mieszkańców A, w tym np. zakwaterowanie osób w trudnej sytuacji oczekujących na mieszkanie lub związane z usamodzielnieniem się wychowanków domów dziecka po opuszczeniu placówek opiekuńczo-wychowawczych lub jako mieszkania wspomagane, lub inne, co zapewni utrzymanie interwencji również w okresie trwałości projektu.
Poziom dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) będzie wynosił (…)% wydatków kwalifikowalnych. Wkład własny Miasta wyniesie (…)% wydatków kwalifikowalnych. Wydatki poniesione na pokrycie podatku od towarów i usług, mogą zostać uznane za koszty kwalifikowalne projektu, jeśli podatek ten nie podlega zwrotowi lub odliczeniu, co Wnioskodawca musi potwierdzić poprzez złożenie stosownego oświadczenia oraz przedstawienia indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanej dla tego projektu.
W przypadku więc, gdy podatek ten podlegać będzie zwrotowi lub odliczeniu, stanowić on będzie koszt niekwalifikowalny projektu i tym samym wydatki te nie będą mogły zostać pokryte z udzielonego dofinansowania.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu sprawy.
Nazwa projektu: (…). Nazwa zadania: (…) – nabór dotyczy wniosków o dofinansowanie realizacji projektów wpisujących się w założenia Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…).
Nabyte towary i usługi wykorzystywane będą, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług z tytułu wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym.
Faktury wystawiane będą na: Nabywca – Miasto A (…).
Pytanie
Czy w odniesieniu do przedmiotowego projektu polegającego na modernizacji i wyposażeniu lokali mieszkalnych Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT od zakupu towarów i usług wykorzystanych do prac modernizacyjnych i zakupu wyposażenia?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe lub na rzecz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2224 ze zm.).
Zastosowanie przedmiotowego zwolnienia wymaga jednoczesnego spełnienia następujących przesłanek: wynajmujący świadczy usługę najmu na własny rachunek, usługa ta dotyczy nieruchomości o charakterze mieszkalnym, a cel najmu jest wyłącznie mieszkaniowy. Zaistnienie wszystkich powyższych przesłanek skutkuje zastosowaniem zwolnienia od podatku. Brak któregokolwiek z powyższych elementów nie pozwala natomiast na zastosowanie zwolnienia i w konsekwencji następuje opodatkowanie świadczonej usługi. Zasadniczą kwestią dla opodatkowania, czy zwolnienia od podatku świadczonej usługi pozostaje cel realizowany przez osobę bezpośrednio uczestniczącą w świadczeniu usługi. Oznacza to, że z punktu widzenia zastosowania tego zwolnienia istotny jest sposób wykorzystywania nieruchomości przez najemcę (usługobiorcę), a zatem to najemca w wynajmowanym lokalu powinien realizować własne cele mieszkaniowe. Jedynie bowiem w takim przypadku uprawnione będzie stwierdzenie, że wynajmujący (usługodawca) wynajął nieruchomość wyłącznie na cele mieszkaniowe.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że w niniejszej sprawie najemcy lokali mieszkalnych realizują poprzez przedmiotowy najem, własne cele mieszkaniowe.
Zdaniem Wnioskodawcy, na przeszkodzie do zastosowania omawianego zwolnienia nie stoi fakt, że umowy najmu zawierane są przez ZMK – zarządcę publicznego zasobu mieszkaniowego. ZMK zawierając przedmiotowe umowy, działa bowiem w imieniu i na rzecz Miasta. Podkreślić należy, że ZMK nie jest najemcą lokali mieszkalnych i nie świadczy usług podnajmu tychże lokali na rzecz osób fizycznych. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi najmu lokali mieszkalnych na rzecz osób fizycznych będą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT.
W związku z tym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma podstaw do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupu towarów i usług wykorzystywanych do prac modernizacyjnych, wykonywanych w lokalach mieszkalnych oraz zakupu wyposażenia, przeznaczonych wyłącznie na cele mieszkaniowe, ponieważ nie zostanie spełniony warunek określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, tj. związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi – wydatki związane z realizacją zadań w ramach projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są wogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1 ze zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 cyt. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)
Z kolei zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z 12 marca 2022 r. o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 103 ze zm.):
Ustawa określa szczególne zasady zalegalizowania pobytu obywateli Ukrainy, którzy przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z terytorium Ukrainy w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa, oraz obywateli Ukrainy posiadających Kartę Polaka, którzy wraz z najbliższą rodziną z powodu tych działań wojennych przybyli na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Jeżeli obywatel Ukrainy, o którym mowa w art. 1 ust. 1, przybył legalnie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie od dnia 24 lutego 2022 r. do dnia określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 4 i deklaruje zamiar pozostania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jego pobyt na tym terytorium uznaje się za legalny w okresie 18 miesięcy licząc od dnia 24 lutego 2022 r. Do określenia okresu pobytu uznawanego za legalny stosuje się art. 57 § 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 735, 1491 i 2052). Za legalny uznaje się także pobyt dziecka urodzonego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez matkę, która jest osobą określoną w zdaniu pierwszym, w okresie dotyczącym matki.
W myśl art. 12 ust. 4 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Jednostka samorządu terytorialnego, związek jednostek samorządu terytorialnego lub związek metropolitalny, z własnej inicjatywy i w zakresie posiadanych środków, może zapewnić pomoc obywatelom Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1.
Według art. 12 ust. 5 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa:
Zakres pomocy określa w uchwale organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, związku jednostek samorządu terytorialnego lub związku metropolitalnego. Formy i tryb udzielania pomocy określa właściwy organ wykonawczy danej jednostki lub związku.
Z opisu sprawy wynika, że Miasto jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność Miasta zarówno podlegająca opodatkowaniu VAT, jak również działalność niepodlegająca ustawie VAT, realizowana jako zadania własne, polegająca na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, czyli mieszkańców gminy, prowadzona jest przez jednostki organizacyjne, w szczególności jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe.
Jedną z jednostek budżetowych Miasta jest ZMK, realizujący zadania w zakresie gospodarowania zasobem komunalnym Miasta. W ramach wykonywanych czynności można wyróżnić: czynności zwolnione od podatku (dotyczące najmu lokali mieszkalnych); opodatkowane (dotyczące najmu lokali użytkowych i dzierżaw gruntów) oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu (związane m.in. z wykonywaniem zadań własnych gminy).
W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…), jednostka budżetowa Miasta – ZMK planuje realizację Projektu. Celem Projektu jest poprawa integracji społecznej uchodźców z Ukrainy, zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz poprawa dostępu do infrastruktury mieszkaniowej. Projekt dotyczy inwestycji w infrastrukturę niezbędną dla uchodźców z Ukrainy. Dzięki realizacji Projektu nastąpi wzmocnienie procesu włączenia społecznego uchodźców z Ukrainy oraz przeciwdziałanie ubóstwu i bezdomności tej grupy społecznej.
Zakres przedsięwzięcia obejmuje modernizację lokali mieszkalnych stanowiących własność Gminy A wraz z zakupem podstawowych elementów wyposażenia (szafy, łóżko, stół, lodówka, kuchenka, pralka itp.). Zakres robót obejmie między innymi: roboty ogólnobudowlane (w tym roboty tynkarskie, roboty posadzkarskie, glazura terakota); roboty sanitarne (w tym wymianę/remont instalacji wodociągowo-kanalizacyjnej wraz z dostawą i montażem urządzeń); roboty elektryczne (w tym wymianę/remont instalacji elektrycznej). W wyniku realizacji Projektu zostanie zmodernizowanych i wyposażonych (…) lokali mieszkalnych z przeznaczeniem na długoterminowe zakwaterowanie uchodźców z Ukrainy. Lokale mieszkalne przyznawane będą w oparciu o zasady wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy A. W przypadku braku chętnych lub w przypadku wyprowadzenia się obywateli Ukrainy lokale zostaną wykorzystane na potrzeby mieszkalne mieszkańców A, w tym np. zakwaterowanie osób w trudnej sytuacji oczekujących na mieszkanie lub związane z usamodzielnieniem się wychowanków domów dziecka po opuszczeniu placówek opiekuńczo wychowawczych lub jako mieszkania wspomagane, lub inne, co zapewni utrzymanie interwencji również w okresie trwałości projektu.
Nazwa projektu: (…). Nazwa zadania: (…).
Nabyte towary i usługi wykorzystywane będą, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy, do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług z tytułu wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym.
Faktury wystawiane będą na: Nabywca – Miasto A, (…).
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na prace modernizacyjne i zakup wyposażenia lokali mieszkalnych w związku z realizacją Projektu.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego na gruncie ustawy powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Rozpatrując prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, należy mieć na uwadze, że system odliczenia ma na celu całkowite uwolnienie podatnika od ciężaru VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w ramach prowadzonej przez niego opodatkowanej działalności gospodarczej. Tym samym w przypadku czynności zwolnionych od podatku podatnik nie uzyskuje uprawnienia do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że Wnioskodawca nie może domagać się prawa do odliczenia podatku naliczonego, nie płacąc podatku należnego.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – nabywane towary i usługi związane z realizacją Projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jak bowiem Państwo wskazali „Nabyte towary i usługi wykorzystywane będą, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT, do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług z tytułu wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym”. Tym samym, nie będą Państwo mieli – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu.
Tym samym, w odniesieniu do przedmiotowego projektu polegającego na modernizacji i wyposażeniu lokali mieszkalnych, Miasto nie będzie miało prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupu towarów i usług wykorzystanych do prac modernizacyjnych i zakupu wyposażenia.
Tym samym Państwa stanowisko uznano za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ponadto należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 225), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right