Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 6 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.917.2022.2.IR
Skutki podatkowe odpłatnego zbycia akcji pracowniczych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 listopada 2022 r. złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych odpłatnego zbycia akcji. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 lutego 2023 r. (data wpływu 10 lutego 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu … 1999 r. umową nieodpłatnego zbycia akcji pomiędzy Skarbem Państwa reprezentowanym przez Ministra … zwanym Zbywającym, w którego imieniu na podstawie upoważnienia działał Pan …, a Panią zwaną Nabywającą – nabyła Pani akcje … S.A. Każda o wartości nominalnej … zł. Przeniesienie akcji nastąpiło nieodpłatnie na podstawie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych i nie mogą być przedmiotem obrotu przed upływem dwóch lat od dnia zbycia przez Skarb Państwa pierwszych akcji na zasadach ogólnych.
Część akcji sprzedała Pani w 2008 r., a resztę w 2021 r., w obu przypadkach zapłaciła Pani podatek dochodowy od zbycia akcji. Dopiero w 2022 r. przy składaniu PIT-u dowiedziała się Pani, że już od 2004 r. nie podlega opodatkowaniu. Jeden z pracowników US to potwierdził, a za kilka dni powiadomiono Panią, że jednak ma Pani zapłacić podatek. Ten sam US, dwa różne stanowiska w tej samej sprawie (a było ich wiele).
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że:
1.Akcje nabyła Pani jako pracownik firmy … S.A. na podstawie umowy zawartej pomiędzy Skarbem Państwa, a Nią jako uprawnionym pracownikiem tej firmy (… S.A.) w 1999 r.
2.Zbyte przez Panią w 2021 r. akcje były dopuszczonymi do publicznego obrotu papierami wartościowymi.
3.Nabycie akcji nastąpiło na podstawie publicznej oferty (oferta była skierowana do wszystkich).
4.Sprzedaż akcji nie była przedmiotem działalności gospodarczej (nie prowadziła Pani działalności gospodarczej).
Pytanie
Czy od nabytych nieodpłatnie akcji pracowniczych przed 2004 r. powinna Pani zapłacić podatek dochodowy od osób fizycznych?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie nie powinna Pani płacić podatku od sprzedaży akcji, ponieważ: nabyła je Pani przed 1 stycznia 2004 r. … S.A. weszła na … w listopadzie 1998 r., wcześniej w ofercie publicznej sprzedała dużym i małym inwestorom miliony akcji, sprzedaż akcji nie była przedmiotem działalności gospodarczej, akcje zostały nabyte w 1999 r. (rok po debiucie na giełdzie), sprzedane w 2008 r. i w 2021 r.
Najwcześniej można było sprzedać akcje w listopadzie 2000 r. (termin dwóch lat od wejścia na giełdę). Akcje były zdeponowane w domu maklerskim.
W uzupełnieniu wniosku w zakresie własnego stanowiska wskazała Pani, że ponieważ sprzedane przez Nią akcje spełniają wszystkie warunki, to dochody ze sprzedaży tych akcji korzystają ze zwolnienia z opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy:
Źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c.
Według przepisu art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy:
Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), udziałów w spółdzielni oraz papierów wartościowych.
W świetle art. 5a pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych – oznacza to papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 1500, 1488, 1933 i 2185).
Papierami wartościowymi są w rozumieniu tej ustawy m.in. akcje.
Zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, w tym z realizacji praw wynikających z tych instrumentów, z odpłatnego zbycia udziałów (akcji), z odpłatnego zbycia udziałów w spółdzielni oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.
Natomiast w myśl art. 30b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy:
Dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14.
Przepis art. 30b ust. 5 ww. ustawy stanowi, że:
Dochodów, o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27 oraz art. 30c.
Na podatniku, który uzyskał dochód (poniósł stratę) z kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b ciąży obowiązek złożenia we właściwym urzędzie skarbowym zeznania według ustalonego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym (art. 45 ust. 1a pkt 1 cyt. ustawy). W tym samym terminie dokonuje się też wpłaty należnego podatku wynikającego z zeznania (art. 45 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy).
Jednocześnie zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1956 ze zm.; dalej: ustawa zmieniająca):
Przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r., z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.
Przepis zaś wyżej powołanego art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., stanowi, iż:
Zwalnia się od podatku dochodowego w okresie od dnia 1 stycznia 2001 r. do dnia 31 grudnia 2003 r., dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 ze zm.) – przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej.
W świetle wyżej przytoczonych przepisów art. 52 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniającej z dnia 12 listopada 2003 r., dochody ze sprzedaży akcji korzystają ze zwolnienia, jeśli równocześnie zostały spełnione następujące warunki:
-akcje dopuszczono do publicznego obrotu papierami wartościowymi;
-nabycia dokonano przed dniem 1 stycznia 2004 r.;
-nabycie nastąpiło na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi;
-sprzedaż tych akcji nie jest przedmiotem działalności gospodarczej.
Wobec powyższego dla oceny, czy sprzedaż akcji podlega dyspozycji art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, istotne jest zatem nie tylko czy akcje te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r. Data nabycia akcji jest tylko jednym z warunków zwolnienia, lecz nie jest warunkiem jedynym. Znaczenie ma także tryb nabycia akcji będących przedmiotem sprzedaży i okoliczność, czy akcje zostały dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi.
Formułując w art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunki zwolnienia wskazano, w odniesieniu do papierów wartościowych, że mają one nie tylko być dopuszczone do publicznego obrotu, ale jednocześnie nabyte na podstawie oferty publicznej, lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym. Skoro zróżnicowano „dopuszczenie do publicznego obrotu” i „publiczną ofertę”, to pojęcia te muszą mieć odmienne znaczenie.
Pojęcie „publicznej oferty” nie zostało zdefiniowane przez ustawę podatkową. Publiczny charakter oferty ma miejsce wtedy, gdy oferta adresowana jest do wszystkich, a nie tylko do ograniczonego kręgu osób. Skierowanie oferty do określonej grupy osób wyklucza jej publiczny charakter. Kierując się tymi zasadami należy określić, czy nabycie akcji w omawianym przypadku nastąpiło na podstawie publicznej oferty. W świetle definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego, „publiczny” oznacza: dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich. Mówiąc o publicznym charakterze oferty należy bowiem mieć na względzie powszechny dostęp do akcji bez względu na liczbę osób, do których skierowana jest oferta.
Jeżeli oferta nie jest skierowana do ogółu społeczeństwa, a do konkretnie (arbitralnie) oznaczonych adresatów, tj. pracowników – to nie sposób mówić o ofercie publicznej w rozumieniu art. 52 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Nieodpłatne udostępnianie akcji uprawnionym pracownikom … S.A. było realizowane m.in. na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. Nr 118 poz. 561 ze zm.).
Zbycie akcji na rzecz uprawnionych pracowników realizowane na podstawie ww. ustawy nie było zbyciem w ramach oferty publicznej i dokonane zostało poza rynkiem giełdowym.
Tym samym udostępnienie akcji pracownikom przy prywatyzacji przedsiębiorstwa nie spełnia warunku nabycia ich na podstawie oferty publicznej i w konsekwencji dochód uzyskany ze sprzedaży takich akcji nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 52 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i jego uzupełnieniu wynika, że nabyła Pani … 1999 r. nieodpłatnie akcje jako pracownik firmy …S.A. na podstawie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Część akcji sprzedała Pani w 2008 r., a resztę w 2021 r.
Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że z uwagi na fakt, iż w przedmiotowej sprawie nie zostały łącznie spełnione warunki określone w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż akcje nie zostały nabyte przez Panią na podstawie oferty publicznej, na giełdzie papierów wartościowych ani w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym – dochody z ich sprzedaży nie mogą być objęte zwolnieniem wynikającym z ww. art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw.
Zatem, dochód uzyskany ze zbycia ww. akcji podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym wg stawki 19% na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30b ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right