Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.5.2023.2.JO
Zastosowanie dla świadczonych usług obniżonej stawki podatku VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 stycznia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 30 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do zastosowania stawki 0% dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 lutego 2023 r. (wpływ 10 lutego 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
1.
Prowadzi Pan działalność gospodarczą (PKD 71.12.Z) – „działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne”. Jest Pan podatnikiem VAT. Prowadzi Pan działalność wyłącznie opodatkowaną. Prowadzi Pan działalność w (…) i (…).
Wystawił Pan trzy faktury dla polskiego kontrahenta X. NIP: (…) ze stawką 0%. Pierwsza faktura dotyczyła wykonania usługi polegającej na wykonaniu dokumentacji systemu oczyszczania wód balastowych, dokumentacji klasyfikacyjnej dla statku towarowego General Cargo m/v E. Druga faktura dotyczyła wykonania dokumentacji systemu oczyszczania wód balastowych, dokumentacji klasyfikacyjnej dla statku towarowego General Cargo m/v B.M. Trzecia faktura jest za wykonanie inspekcji statku i czynności nadzoru oraz wykonanie obmiaru statku do montażu generatora – statek m/v E.
Zlecenia na wyżej wymienione prace otrzymał Pan od firmy X. Dokumentacja dla X. dotyczy przebudowy statku związanej z instalacją oczyszczalni wód balastowych, jest integralną częścią przebudowy i musi znajdować się na statku wraz z zainstalowanym systemem. Na fakturach zastosował Pan PKWiU 35.11.24. Zgodnie z art. 83 ust. 1 Ustawy o podatku od towarów i usług zastosował Pan stawkę 0%.
2.
Wykonuje Pan usługi dla kontrahentów z Norwegii. Usługi polegają na np.:
1.Obliczenie uchwytów do podnoszenia statku N.(...)
2.Analiza wytrzymałości miejsc mocowania,
3.Dobór osprzętu do mocowania,
4.Instrukcja za i wydokowania statku do remontu,
5.Rysunek modyfikacji do przebudowy kozła rufowego dla statku SLC-04,
6.Analiza wytrzymałości po modyfikacji,
7.Analiza wytrzymałości fundamentu kozła rufowego.
Ponieważ Pana usługi dla kontrahentów norweskich dotyczą wyłącznie dokumentacji do remontów i innych prac na statkach handlowo-towarowych na fakturach stosuje Pan stawkę 0% i wykazuje w pozycji 11 deklaracji VAT-7(22).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.
Kontrahenci z Norwegii są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą. Kontrahenci z Norwegii nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.
Wykonywał Pan na rzecz polskiego kontrahenta:
‒dokumentację techniczną systemu oczyszczania wód balastowych – jest to przebudowa statku,
‒dokumentację klasyfikacyjną dla statków towarowo-handlowych bez której klasyfikator nie wyda świadectwa klasy – jest to przebudowa jednostek pływających, bez której statek nie może być eksploatowany,
‒czynności obmiaru statku do montażu generatora prądu i czynności nadzoru nad montażem urządzeń zgodnie z wykonaną dokumentacją – jest to remont i przebudowa statku.
Dla kontrahentów z Norwegii wykonał Pan:
‒instrukcję za i wydokowania statku do remontu,
‒obliczenia uchwytów do podnoszenia statku do wodowania za pomocą dźwigu,
‒analizę wytrzymałości miejsc mocowania tych uchwytów,
‒dobór osprzętu do mocowania lin i szakli do wodowania statku po remoncie,
‒analizę wytrzymałościową fundamentu kozła rufowego,
‒rysunek modyfikacji do przebudowy kozła rufowego dla statku SLC-04 (statek do oczyszczania pasożytów ryb na farmie łososi),
‒analizę wytrzymałości po modyfikacji w celu przedstawienia do dyrektoriatu norweskiego.
Nie ma Pan umów na piśmie z kontrahentami, są jedynie zlecenia. Kontrahenci oczekują należytego wykonania zleceń. Kontrahent polski i norweski po wykonanym remoncie i przebudowie oczekują przystosowania statków do dalszej eksploatacji.
Po wykonanych przez Pana czynnościach dotyczących remontu i przebudowy została przywrócona sprawność, zwiększona wartość użytkowa statków, zmiany w przebudowie pozwoliły na ich ulepszenie, przedłużenie wartości użytkowej oraz spełniło wymogi określone przepisami klasyfikacyjnymi dla statków.
Wykonane czynności fakturuje Pan za wykonanie:
‒dokumentacji systemu oczyszczania wód balastowych, dokumentacji klasyfikacyjnej dla statku towarowego General Cargo m/v E.,
‒dokumentacji systemu oczyszczania wód balastowych, dokumentacji klasyfikacyjnej dla statku towarowego General Cargo m/v B. M.,
‒inspekcji statku i czynności nadzoru, wykonanie obmiaru statku do montażu generatora,
‒obliczeń uchwytów do podnoszenia statku N.(...), analizy wytrzymałości miejsc zamocowania, doboru osprzętu do mocowania, instrukcji za i wydokowania statku do remontu, rysunku modyfikacji do przebudowy kozła rufowego dla statku S(...), analizy wytrzymałościowej po modyfikacji, analizy wytrzymałościowej fundamentu kozła rufowego do podtrzymywania rury ssącej łososie z sadzy hodowlanej.
Dla kontrahenta polskiego wykonywał Pan czynności dla statków z kodem CN 8901 90 10, nie są to barki morskie bez napędu. Dla kontrahenta z Norwegii wykonywał Pan czynności dla statków z kodem CN 8902 00 10, również nie jest to barka morska bez napędu.
Prowadzi Pan dokumentację dla czynności na rzecz polskiego i norweskiego kontrahenta z zachowaniem warunków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT.
Pytanie doprecyzowane w uzupełnieniu
Czy w związku z wyżej wskazanymi przez Pana czynnościami miał Pan prawo zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy o VAT zastosować stawkę 0%?
Pana stanowisko doprecyzowane w uzupełnieniu
Pana zdaniem w obu przypadkach zastosował Pan prawidłowo stawkę 0%. Ponieważ zgodnie z art. 83 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających, o których mowa w pkt 1, oraz ich części składowych. Usługi, które Pan wykonywał dotyczą konserwacji remontów i przebudowy statków.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju.
W myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Ilekroć w przepisach ustawy jest mowa o terytorium kraju – należy przez to rozumieć terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).
Stosownie zaś do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Stosownie do art. 28a ustawy:
Na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:
1.ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
a.podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
b.osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
2.podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.
Wskazany art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.
Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:
Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.
Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy:
W przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej
Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.
Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan usługi na rzecz polskiego kontrahenta oraz dla kontrahentów z Norwegii. Kontrahenci z Norwegii są podmiotami prowadzącymi działalność gospodarczą, którzy nie posiadają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Tym samym miejscem świadczenia wykonywanych przez Pana usług na rzecz kontrahentów z Norwegii, stosownie do art. 28b ust. 1 ustawy jest miejsce, w której ten usługobiorca (podmiot zagraniczny) posiada siedzibę działalności, tj. w Norwegii. Tym samym opisane usługi świadczone na rzecz podmiotów z Norwegii nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Natomiast usługi wykonane na rzecz polskiego kontrahenta podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Należy przy tym wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
I tak, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw i importu
a)jednostek pływających używanych do żeglugi na pełnym morzu i przewożących odpłatnie pasażerów lub używanych do celów handlowych, przemysłowych lub do połowów, w tym w szczególności:
‒pełnomorskich liniowców pasażerskich, pełnomorskich łodzi wycieczkowych oraz podobnych jednostek pływających, zaprojektowanych głównie do przewozu osób; pełnomorskich promów wszelkiego rodzaju (CN 8901 10 10),
‒pełnomorskich tankowców (CN 8901 20 10),
‒pełnomorskich chłodniowców, innych niż objęte podpozycją 8901 20 (CN 8901 30 10),
‒pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu towarów oraz pozostałych jednostek pływających pełnomorskich do przewozu zarówno osób, jak i towarów, z wyłączeniem barek morskich bez napędu (CN ex 8901 90 10),
‒pełnomorskich statków rybackich, pełnomorskich statków przetwórni oraz pełnomorskich pozostałych jednostek pływających do przetwarzania lub konserwowania produktów rybołówstwa (CN 8902 00 10),
‒pchaczy pełnomorskich (CN 8904 00 91) i holowników pełnomorskich (CN ex 8904 00 10),
‒pełnomorskich lodołamaczy (CN ex 8906 90 10),
b)używanych na morzu statków ratowniczych morskich (CN ex 8905 90 10) i łodzi ratunkowych (CN ex 8906 90 10),
c)jednostek pływających używanych do rybołówstwa przybrzeżnego (CN ex 8902 00 90).
Natomiast w myśl art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy:
Stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających, o których mowa w pkt 1, oraz ich części składowych.
Przy czym stosownie do art. 83 ust. 2 ustawy:
Opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0% podlegają czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 7-18 i 20-22, w przypadku prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.
W celu zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, należy spełnić łącznie następujące przesłanki:
1.świadczenie usług musi polegać na remoncie, przebudowie lub konserwacji jednostek pływających oraz ich części składowych,
2.przedmiotem tych usług musi być właściwa jednostka pływająca,
3.posiadanie przez podatnika właściwej dokumentacji.
Odnosząc się do Pana wątpliwości wskazać należy, że obniżona stawka podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy ma zastosowanie tylko względem usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji. Jednocześnie usługi te muszą dotyczyć środków jednostek pływających o kodach CN wymienionych w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, w tym jednostek pływających o kodzie CN ex 8901 90 10, z wyłączeniem barek morskich bez napędu. Przy tym, podatnik świadczący te usługi musi prowadzić dokumentację, z której jednoznacznie wynika, że usługi zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.
Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje usług polegających na remoncie, przebudowie lub konserwacji, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy, dlatego dokonując ich interpretacji należy zastosować wykładnię językową. Według „Współczesnego słownika języka polskiego” (Bogusław Dunaj, Langenscheidt Warszawa 2007 r.), „remont” to zespół czynności, w wyniku których przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia; naprawa odnowienie czegoś. „Przebudowa” to dokonywanie zmian w budowie czegoś, przebudowywanie, przekształcenie, zmianę dotychczasowej postaci, ulepszanie. „Konserwacją” są czynności i zabiegi mające na celu zachowanie i przedłużenie wartości użytkowej lub estetycznej czegoś, konserwowanie.
Mając na uwadze wskazane przez Pana informacje oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że względem usług świadczonych na rzecz polskiego kontrahenta nie znajduje zastosowania obniżona stawka podatku VAT 0%, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 15 ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy wykonywał Pan dla kontrahenta polskiego czynności dla statków z kodem CN 8901 90 10, które nie są barkami morskimi bez napędu. Natomiast Pana działalność nie ma charakteru wykonywania remontu, przebudowy lub konserwacji jednostek pływających, lub ich części, lecz usług polegających wyłącznie na opracowaniu i sporządzaniu dokumentacji technicznych systemu oczyszczania wód balastowych niezbędnych do późniejszego zainstalowania takiego systemu, czy też dokumentacji klasyfikacyjnej dla statków - która jest z kolei niezbędne do późniejszego wydania świadectwa klasy. Również wykonanie inspekcji statku, obmiaru statku do montażu generatora oraz czynności nadzoru nad montażem urządzeń zgodnie z wykonaną dokumentacją, nie są czynnościami o charakterze remontu, przebudowy czy konserwacji. Należy bowiem wskazać, że wykonywane przez Pana czynności dopiero w dalszej kolejności służą do wykonania na statkach usług, które stanowią remont, przebudowę czy konserwację, natomiast wykonywane przez Pana czynności nie mają takiego charakteru w myśl powołanych definicji. Zatem świadczone usługi, niezależnie od posiadania odpowiedniej dokumentacji, nie spełniają podstawowej przesłanki warunkującej możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki w wysokości 0%, gdyż nie dotyczą remontu, przebudowy lub konserwacji jednostki pływającej, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy. Usługi te są zatem opodatkowane z zastosowaniem właściwej stawki podatku.
Tym samym Pana stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right