Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 7 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1194.2022.3.MT
W zakresie określenia stawki ryczałtu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że stanowisko Państwa w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek wspólny z 27 grudnia 2022 r. (data wpływu 27 grudnia 2022 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 lutego 2023 r. (data wpływu 2 lutego 2023 r.) oraz z 15 lutego 2023 r. (data wpływu 15 lutego 2023 r.).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowana będąca stroną postępowania:
-Pani J. P.
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
-Pan Ł. P.
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Zainteresowani są polskimi rezydentami podatkowymi, prowadzącymi od 2020 r. działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Począwszy od 2022 r. Zainteresowani opodatkowują uzyskane w ramach działalności gospodarczej przychody w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zainteresowani szacują, że wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO. Nie występują również żadne przesłanki ustawowe uniemożliwiające skorzystanie przez nich z opodatkowania w formie ryczałtu, a w szczególności Zainteresowani:
a)nie osiągają przychodów z tytułów, o których mowa w art. 8 ust.1 pkt 3 Ustawy,
b)nie opłacają podatku w formie karty podatkowej,
c)nie korzystają z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego,
d)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.
e)nie dokonali też żadnej ze zmian, o których mowa w art. 8 ust.1 pkt. 5 Ustawy.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowani świadczą m.in. usługi branży IT określane jako tzw. analiza biznesowa. Obecnie realizują je na rzecz podmiotu z Danii i dalej za jego pośrednictwem na rzecz innych podmiotów. W ramach realizacji ww. usług wykonywane są następujące czynności:
1)analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem funkcjonalności w systemie;
2)projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych dotyczących funkcjonalności w systemie;
3)ustawianie już dostępnych w programie funkcjonalności tak, aby były zgodne z wymaganiami klienta;
4)opracowywanie koncepcji nowych funkcjonalności zgodnie z potrzebami klienta (usługa ta nie obejmuje programowania);
5)wsparcie wiedzą i pomocą w rozwiązywaniu problemów funkcjonalnych powstałych w czasie wdrażania systemu jak i po wdrożeniu;
6)manualne testy systemu tj. sprawdzanie czy system nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi i wymaganiami klienta;
7)przedstawianie funkcjonalności systemu polegających na wskazaniu sposobu ich działania w systemie;
8)sporządzanie dokumentacji dotyczącej funkcjonalnej konfiguracji sytemu, jej zgodności z wymaganiami klienta;
9)przenoszenie danych klienta ze starego do nowo skonfigurowanego systemu klienta (czynność techniczna, polegająca na wypełnieniu systemu danymi historycznymi klienta nie obejmująca programowania).
Zakres wykonanych usług mieści się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, co zostało potwierdzone w piśmie Urzędu Statystycznego (...) z dnia 25 października 2022 r.
Zainteresowani nie wykluczają, że w przyszłości będą realizować tego rodzaju usługi na rzecz innych podmiotów. Zainteresowani nie są programistami. W ramach Umowy nie świadczą usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.02.20.0) ani innych usług związanych z programowaniem, w tym nie piszą, nie modyfikują i nie wspomagają oprogramowania (PKWiU ex 62.01.1). Nie instalują oprogramowania (PKWiU ex. 62.09.20.0). Nie świadczą też usług związanych z zarządzaniem siecią (PKWiU 62.03.1).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowani świadczą też inne usługi na podstawie odrębnych umów objęte inną klasyfikacją PKWiU. Usługi te nie stanowią jednak przedmiotu zapytania niniejszej interpretacji.
Niniejszy wniosek dotyczy rozliczenia roku podatkowego 2022 i kolejnych lat podatkowych.
Uzupełnienie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Uiścili Państwo brakującą opłatę. Oraz wskazali Państwo, że:
1.Przy prowadzeniu usług Zainteresowani nie zatrudniają pracowników na umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło lub inną umowę o podobnym charakterze.
2.Ze wskazanej działalności Zainteresowani uzyskują/będą uzyskiwać inne dochody podlegające opodatkowaniu, jednak są to dochody z zupełnie innego rodzaju działalności, nie związanej z oprogramowaniem i świadczeniem usług z branży IT. Zainteresowani uzyskują/będą uzyskiwać dochody z takich działalności jak działalność marketingowa i promocyjna, sprzedaż e-booków, fotograficzna.
3.Zainteresowani prowadzą ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, gdyż przychody podlegają różnym stawkom podatku.
4.Zainteresowani świadczą usługi świadczymy na rzecz podmiotów trzecich nie powiązanych z Zainteresowanymi, ani osobiście ani gospodarczo. Obecnie usługi będące przedmiotem zapytania są świadczone na rzecz spółki mającej swoją siedzibę w Danii - A. - Zleceniodawca, a za jej pośrednictwem dalszym podmiotom (również niepowiązanych z Zainteresowanymi ani osobiście, ani gospodarczo), z którymi Zleceniodawcę wiążą umowy.
5.Pomiędzy Zainteresowanymi, a Zleceniodawcą nie istnieją i nie będą istnieć ani powiązania osobiste, ani gospodarcze (za wyjątkiem zawartej umowy o świadczenie usług).
6.Zainteresowani nie są i nie będą wspólnikami, ani nie pełnią i nie będą pełnić funkcji zarządczych w Spółce, na rzecz której świadczą/będą świadczyć usługi w ramach działalności gospodarczej.
7.Poszczególne Usługi są elementem złożonego świadczenia na rzecz Zleceniodawcy/ Zleceniodawców, które obejmuje/będzie obejmowało wszystkie opisane we wniosku usługi.
8.Świadczenie obejmuje/będzie obejmowało wszystkie opisane we wniosku usługi.
9.Wszystkie świadczenia stanowią kompleksową usługę i trudno jest wyodrębnić z nich te, które są/ będą głównym celem umowy. Najczęściej wykonywane są następujące świadczenia: analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem funkcjonalności w systemie, ustawianie już dostępnych w programie funkcjonalności tak, aby były zgodne z wymaganiami klienta, przedstawianie funkcjonalności systemu polegających na wskazaniu sposobu ich działania w systemie.
10.Wszystkie świadczenia są sklasyfikowane jako PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci systemów komputerowych”, co zostało potwierdzone przez GUS pismem z dnia 25 października 2022 roku.
11.Ze względu na specyfikę świadczonych usług umowa określa miesięczną stawkę ryczałtową za określoną liczbę godzin świadczenia usług wskazanych w Umowie. Stawka jest jednolita dla wszystkich świadczonych usług niezależenie od ich charakteru. Ani obecna ani przyszłe umowa/y nie będą określać różnych stawek godzinowych za godzinę świadczonych usług.
12.Analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem funkcjonalności w systemie polega na rozmowie z klientem i przeanalizowaniu potrzeb/wymagań klienta co do funkcjonalności sytemu tj. na poznaniu oczekiwań i potrzeb klienta co do poszczególnych funkcjonalności systemu np. czy system oferuje możliwość automatycznego generowania faktur, czy klient chce aby ta funkcjonalność była u niego dostępna, a jeśli tak to jakie wymogi musi spełniać faktura.
13.Projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych dotyczących funkcjonalności w systemie polega na opracowaniu i opisie koncepcji pozwalających usprawnić proces konfiguracji systemu poprzez wprowadzenie najbardziej optymalnych ustawień poszczególnych funkcjonalności w systemie. Usługa ta nie obejmuje instalacji systemu, programowania, ani nie wykorzystuje żadnych narzędzi do automatyzacji.
14.Ustawianie już dostępnych w programie funkcjonalności tak, aby były zgodne z wymaganiami klienta, to ustawianie poszczególnych funkcjonalności programu (konfiguracja), tak aby spełniały oczekiwania klienta (dopasowywanie funkcjonalności programu pod indywidualne wymagania klienta). Np. system może automatycznie generować faktury - skonfigurowanie systemu w ten sposób aby ze wszystkich dostępnych sposobów automatycznego generowania faktury został wybrany ten który spełniała konkretne wymagania klienta.
15.Opracowywanie koncepcji nowych funkcjonalności zgodnie z potrzebami klienta (usługa ta nie obejmuje programowania) - w przypadku gdy system nie obejmuje danej funkcjonalności, a klient jej potrzebuje Zainteresowani opracowują i opisują koncepcję takiej funkcjonalności (sposób w jaki ma działać funkcjonalność i co obejmować) w formie formalnego dokumentu. Usługa nie obejmuje jednak napisania kodu (wprowadzania do programu, zmian oprogramowania) tej koncepcji, gdyż tej czynności dokonuje już programista Zleceniodawcy, który także ocenia, czy daną koncepcję można zrealizować.
16.Wsparcie wiedzą i pomocą w rozwiązywaniu problemów funkcjonalnych powstałych w czasie wdrażania systemu jak i po wdrożeniu polega na pomaganiu klientowi w rozwiązywaniu problemów klienta związanych z funkcjonowaniem (działaniem) systemu - np. udzielanie informacji gdzie konkretnie w systemie znaleźć daną funkcjonalność, jakie działania podjąć ,aby wygenerować fakturę. Nie obejmuje wsparcia i pomocy dot. błędów mogących się pojawić w samym oprogramowaniu.
17.Manualne testy systemu tj. sprawdzanie czy system nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi i wymaganiami klienta polega na ręcznym przechodzeniu poprzez poszczególne funkcjonalności w systemie (klikaniu) i sprawdzaniu, czy system nie generuje błędów konfiguracyjnych i jego ustawienia są zgodne założeniami projektu i tym, czego oczekiwał/wymagał klient bez użycia jakichkolwiek narzędzi do testowania automatycznego.
18.Przedstawianie funkcjonalności systemu polegających na wskazaniu sposobu ich działania w systemie polega na prezentacji funkcji sytemu - sposobu jego działania. Przykład: prezentacja, że jeśli klient kliknie w zakładkę „wygeneruj podgląd faktury”, to system wygeneruje podgląd faktury dla danego kontrahenta.
19.Sporządzanie dokumentacji dotyczącej funkcjonalnej konfiguracji sytemu, jej zgodności z wymaganiami klienta polega na opisaniu (w formie formalnego dokumentu) wprowadzonych w systemie klienta ustawień funkcjonalności i jej zgodności z tym, czego oczekiwał klient.
20.Przenoszenie danych klienta ze starego do nowo skonfigurowanego systemu klienta (czynność techniczna, polegająca na wypełnieniu systemu danymi historycznymi klienta nie obejmująca programowania), polega na ręcznym lub z wykorzystaniem funkcjonalności systemu wprowadzeniu danych z systemu, z którego wcześniej korzystał klient, do nowego systemu np. wprowadzenie ze starego systemu do nowego ilości/ rodzajów towarów, które klient posiada w magazynie. Usługa nie polega na automatycznej migracji danych pomiędzy systemami. Wszystkie ww. czynności są świadczone na oprogramowaniu klienta lub podmiotu trzeciego, do korzystania, z którego klient posiada licencje. Zainteresowani nie wytwarzają i nie dostarczają żadnego oprogramowania, nie udzielają licencji na korzystanie z oprogramowania. Zainteresowani nie wprowadzają zmian w oprogramowaniu. Wszystkie ww. usługi dotyczą jedynie funkcjonalności (działania), wytworzonego już wcześniej przez inny podmiot, programu.
Do świadczenia ww. usług Zainteresowani korzystają/będą korzystać z tzw. programów (...) (systemy oprogramowania ułatwiające prowadzenie całej działalności, wspierające procesy w obszarach finansów, zarządzania kadrami, produkcji, łańcucha dostaw, usług, zaopatrzenia itd.) takich jak (...), (...) i podobne oraz programów pakietu (...) (np (...)),(...), (...), (...), (...), jak i systemu (...) oraz programów o podobnych funkcjach. Efektem czynności wykonywanych przez Zainteresowanych nie jest oprogramowanie jako takie - jest nim dokumentacja analityczno-biznesowa, uzyskana przez klienta wiedza co do funkcjonalności (działania) systemu, koncepcje nowych funkcjonalności (pomysły na nową funkcjonalność) do ewentualnego wdrożenie przez programistów, odpowiednie ustawienia (skonfigurowanie) funkcjonalności programu zgodne z wymaganiami klienta.
21.Czy na terenie Danii (lub innego kraju) Zainteresowaninie posiadają, ani nie planują posiadania zakładów lub oddziałów w innych krajach w rozumieniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
22.Usługi, które świadczą Zainteresowani nie są związane stricte z oprogramowaniem, gdyż Zainteresowani nie tworzą oprogramowania oraz nie wykonują jakichkolwiek czynności związanych z oprogramowaniem rozumianych jako projektowanie, tworzenie, testowanie i utrzymywanie kodu źródłowego oprogramowania (programów komputerowych). Opisane szczegółowo powyżej Usługi świadczone przez Zainteresowanych w ramach Umowy, dotyczą jedynie funkcjonalności programów (...).
Pytanie
Czy zakres usług, które Zainteresowani wykonują w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej wskazany w opisanym w stanie faktycznym kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodu ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 pkt 5 lit. a) Ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 2 ust.1 ustawy o zryczałtowanym podatku osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl natomiast art 6 powołanej ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką".
Zgodnie z art. 12 Ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
‒ 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 2b pkt 2 lit. b;
‒ 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Jak wynika z opisu przedstawionego stanu faktycznego wykonywane usługi opisane szczegółowo przez Zainteresowanych mieszczą się w grupie usług opisanych kodem PKWiU: 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, co potwierdził w piśmie z dnia 25 października 2022 r. Główny Urząd Statystyczny (...).
Zainteresowani nie są programistami. W ramach Umowy nie świadczą usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.02.20.0), ani innych usług związanych z programowaniem, w tym nie piszą, nie modyfikują i nie wspomagają oprogramowania (PKWiU ex 62.01.1). Nie instalują oprogramowania (PKWiU ex. 62.09.20.0). Nie świadczą też usług związanych z zarządzaniem siecią (PKWiU 62.03.1).
Wykonywane prace niewątpliwie stanowią działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku. W myśl powołanego przepisu użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść przedstawionego stanu faktycznego należy wskazać, że przychody uzyskiwane z tytułu świadczonych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak wskazuje art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylony
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylony
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Grupowanie 62.01.12.0 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH DLA SIECI I SYSTEMÓW KOMPUTEROWYCH - obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie,rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazali Państwo, że prowadzą działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej od 2020 roku. Począwszy od 2022 r. opodatkowują Państwo uzyskane w ramach działalności gospodarczej przychody w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Świadczone przez Państwa usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Państwa przychody z prowadzonej pozarolniczej działalności nie przekraczają i nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro. nie świadczą usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego (PKWiU 62.02.20.0) ani innych usług związanych z programowaniem, w tym nie piszą, nie modyfikują i nie wspomagają oprogramowania (PKWiU ex 62.01.1). Nie instalują oprogramowania (PKWiU ex. 62.09.20.0). Nie świadczą też usług związanych z zarządzaniem siecią (PKWiU 62.03.1). Do wykonywanej przez Państwa działalności gospodarczej nie będę miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).
Analiza przedstawionego opisu dotyczącego zakresu wykonywanych usług prowadzi do wniosku, że usługi takie jak projektowanie automatyzacji procesów wdrożeniowych dotyczących funkcjonalności w systemie, opracowywanie koncepcji nowych funkcjonalności zgodnie z potrzebami klienta, ustawianie już dostępnych w programie funkcjonalności tak, aby były zgodne z wymaganiami klienta, polegające na ustawianiu poszczególnych funkcjonalności programu (konfiguracji), tak aby spełniały oczekiwania klienta (dopasowywanie funkcjonalności programu pod indywidualne wymagania klienta) są związane z oprogramowaniem, a tym samym nie mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.
Zwracam uwagę, że z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 są związane z oprogramowaniem. Za uznaniem tych usług za związane z oprogramowaniem wskazuje opis świadczonych przez Państwa usług.
Dlatego też uzyskiwane przez Państwa przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile nie zachodzą inne, przewidziane w ustawach okoliczności, które spowodowałyby utratę prawa do opłacania podatku w ww. formie.
Zatem Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy :
-stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
-zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Państwa we wniosku grupowania PKWiU.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒ w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right