Wyrok SN z dnia 28 września 2022 r., sygn. I NKRS 2/22
Sąd Najwyższy w składzie:
SSN Maria Szczepaniec (przewodniczący, sprawozdawca)
SSN Paweł Czubik
SSN Mirosław Sadowski
w sprawie z odwołań: L. F., K. P., M. K., P. P. i T. N. od uchwały Krajowej Rady Sądownictwa Nr […] z 23 września 2021 r. w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu na stanowisku sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Łodzi, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2021 r., poz. 132, z udziałem J. C. po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w Izbie Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych w dniu 28 września 2022 r.,
1. oddala odwołania: L. F., w zakresie w którym zaskarżył uchwałę, co do własnej kandydatury, K. P., M. K., P. P. i T. N.;
2. odrzuca odwołanie L. F. w zakresie, w którym skarżył uchwałę w punkcie 2 odnośnie innych kandydatów.
Uzasadnienie
Uchwałą Krajowej Rady Sądownictwa (dalej jako: „KRS” lub „Rada”) nr […] z 23 września 2021 r. w przedmiocie przedstawienia wniosku o powołanie do pełnienia urzędu w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Łodzi, ogłoszonym w Monitorze Polskim z 2021 r. poz. 132, Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej został przedstawiony wniosek o powołanie J. C. do pełnienia urzędu sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Łodzi. W tej samej uchwale KRS postanowiła nie przedstawiać Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o powołanie do pełnienia urzędu sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Łodzi następujących kandydatów: L. F., M. K., P. K., J. M., T. N., K. P., P. P. oraz J. W..
W uzasadnieniu powyższej uchwały Rada wskazała, że w wyniku głosowania, zespół opiniujący KRS przyjął stanowisko w przedmiocie rekomendacji J. C. na jedno stanowisko sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Łodzi, gdyż spełniał on kryteria powołania na urząd sędziego wstopniu najwyższym spośród wszystkich uczestników procedury konkursowej. W ocenie zespołu KRS wniosek taki był w pełni uzasadniony poziomem posiadanej przez kandydata wiedzy o administracji publicznej, prawa administracyjnego oraz innych dziedzin prawa związanych z działaniem organów administracji publicznej, a także doświadczeniem zawodowym, w tym w stosowaniu przepisów prawa administracyjnego. Zespół opiniujący wskazał także na dorobek naukowy uczestnika (jego stopnie i tytuły naukowe), wydane publikacje, fakt podnoszenia kwalifikacji zawodowych, treść przedstawionych opinii służbowych i rekomendacji oraz bardzo korzystną i dojrzałą prezentację własnej osoby podczas wysłuchania. Zespół opiniujący ocenił, że wszyscy uczestnicy postępowania ubiegający się o objęcie stanowiska sędziego w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Łodzi spełniali wszystkie formalne kryteria wyboru, a J. C. spełniał je najpełniej i w najwyższym stopniu. Rada uznała, że przedstawiony do powołania kandydat łączy ponad dwudziestoletnie doświadczenie zawodowe związane ze stosowaniem w szerokim zakresie prawa administracyjnego (w czasie pracy na stanowisku referenta w Biurze Rady Miasta K., sekretarza miasta, pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych, pełnienia funkcji radnego Rady Powiatu w K. - Przewodniczącego Rady Powiatu, Przewodniczącego Komisji Budżetowej, Wiceprzewodniczącego Komisji Rewizyjnej, pełnienia funkcji Wicestarosty […], zatrudnienia w Urzędzie Gminy […] na stanowisku sekretarza gminy, wykonywania zawodu radcy prawnego i piastowania stanowiska Inspektora Ochrony Danych Osobowych w instytucjach publicznych) z pracą naukowo - dydaktyczną. Podkreślono, że J. C. od października 2007 r. do września 2019 r. pracował na stanowiskach: wykładowcy, adiunkta i profesora uczelni w wyższej Szkole […] w L., a od października 2019 r. na stanowisku profesora uczelni w Instytucie Nauk Prawnych (Zakładzie Prawa Administracyjnego i Nauk o Administracji) Wydziału Prawa i Nauk Społecznych Uniwersytetu […]. Zespół opiniujący odnotował, że uczestnik postępowania uzyskał stopień naukowy doktora habilitowanego nauk prawnych w dyscyplinie prawo i jest autorem lub współautorem ponad stu czterdziestu publikacji, a jego działalność naukowo - badawcza dotyczy prawa administracyjnego ze specjalizacją z zakresu zagadnień związanych z samorządem terytorialnym, a nadto kierował projektami badawczymi i aktywnie uczestniczył w konferencjach międzynarodowych, a także krajowych (wygłosił łącznie trzydzieści dwa referaty).