Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.943.2022.2.MZ
Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 stycznia 2023 r. (wpływ 24 stycznia 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych, główny kod PKD to 62.01.Z - działalność związana z oprogramowaniem, pozostałe kody pomocnicze to 62.02.Z oraz 62.09.Z. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski. Swoje usługi świadczy Pan na podstawie umów zawieranych z innym przedsiębiorcą/innymi przedsiębiorcami - dalej jako „Zleceniodawca”.
Zakres usług (objęty wnioskiem) jest, Pana zdaniem, związany w praktyce, z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych/komponentów, albo usługi pomocy technicznej w IT.
Wskazany w umowie zakres obejmuje usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (w tym w szczególności w oparciu o system X) oraz usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które zostały szczegółowo rozpisane jako usługi obejmujące:
· analizowanie działania istniejących systemów komputerowych, infrastruktury i danych klienta,
· utrzymanie działania systemów komputerowych lub infrastruktury w chmurze, w szczególności w obszarze konfiguracji, aktualizacji, monitoringu i zarządzania systemami oraz usługami,
· manualna weryfikacja poprawności wdrożenia komponetów procesów systemów komputerowych,
· tworzenie dokumentacji technicznej systemów komputerowych i infrastruktury,
· projektowanie procedur sterowania dostępem do danych w sieciach i systemach komputerowych,
· konfigurowanie narzędzi IT i przygotowanie użytkowników do pracy z narzędziami IT, w tym migracją danych z innych używanych systemów,
· zarządzanie konfiguracją oraz optymalizacja systemów, narzędzi IT i usług w chmurze,
· analizę wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez Usługobiorcę,
· modelowanie i projektowanie logiki automatyzacji dla procesów systemów komputerowych, procesów dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentów, procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych oraz ich komponentów, integrację systemów komputerowych połączonych siecią oraz testowania tej integracji,
· manualne testowanie/sprawdzenie poprawności wyników integracji systemów oraz automatycznych procesów w systemach komputerowych.
W ramach aktualnie realizowanej umowy ze Zleceniodawcą, dostęp do środowiska developerskiego Zleceniodawcy posiada Pan jedynie w celu zarządzania infrastrukturą, sieciami i usługami, monitorowania infrastruktury i usług, oraz projektowania i wdrażania logiki automatyzacji procesów dostarczania zmian, procesów i procedur bezpieczeństwa lub procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych (tj. czynności opisanych powyżej). Do Pana zakresu obowiązków nie należy tworzenie oprogramowania komputerowego.
W przypadku niektórych miesięcy występuje również sytuacja, w której otrzymuje Pan oprócz wynagrodzenia za ww. usługi także zwrot poniesionych wydatków niezbędnych dla realizacji zleconych usług, w szczególności zwrot kosztów odbycia określonych szkoleń. Zwrot ten jest wskazany w takim przypadku jako osobna pozycja na fakturze.
Stoi Pan na stanowisku, że opisane powyżej usługi należy zakwalifikować do kodu 62.01.12.0 - tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych (PKWiU 2008/PKWiU 2015). Klasyfikacja taka została potwierdzona w piśmie otrzymanym 4 listopada 2022 r. przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), w którym stwierdzone zostało, że wymienione przez Pana powyżej usługi mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Zakresem wniosku objęte są usługi świadczone przez Pana w 2022 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma i współpraca będzie kontynuowana), dlatego też uprzejmie wnosi Pan o wydanie interpretacji w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.
W 2021 r. nie korzystał Pan z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zostało złożone w lutym 2022 r.). W przedstawionym stanie faktycznym nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie jest Pan świadomy, że aby w ogóle móc zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym Pana przychody z działalności gospodarczej za poprzedzający rok podatkowy, w którym zamierza uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mogą przekroczyć 2 mln euro (zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ww. ustawy) - ten warunek jest spełniony.
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że zgodnie z wpisem do CEiDG, działalność prowadzi od … stycznia 2019 r. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z zasadami zryczałtowanego podatku dochodowego. Przychody, których dotyczy wniosek były opodatkowane według 8,5% stawki ryczałtu. W 2022 r. zaliczał Pan zwrot kosztów odbycia szkoleń do ustalenia podstawy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – zwrot ten został opodatkowany tak jak usługa główna, do wykonania której te „wydatki” posłużyły, tj. według 8,5% stawki ryczałtu.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczy Pan usługi związane projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych/komponentów, albo usługi pomocy technicznej w IT, które zostały przez Pana szczegółowo opisane we wniosku. Potwierdza to również otrzymane przez Pana pismo z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), w którym stwierdzone zostało, że wymienione przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Nie tworzy Pan oprogramowania komputerowego, a pracuje z systemem X. W ramach aktualnie realizowanej umowy, dostęp do środowiska developerskiego Zleceniodawcy posiada Pan jedyne w celu zarządzania infrastrukturą, sieciami i usługami, monitorowania infrastruktury i usług, oraz projektowania i wdrażania logiki automatyzacji procesów dostarczania zmian, procesów i procedur bezpieczeństwa lub procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych (tj. czynności opisanych powyżej).
Zakres świadczonych przez Pana usług związany jest z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych/komponentów (klasyfikacja usług została potwierdzona przez GUS) albo usługami pomocy technicznej w IT. W praktyce Pana usługi koncentrują się wokół zadań polegających na wdrażaniu i zarządzaniu infrastrukturą systemów w projektach Zleceniodawcy. W opisie sprawy „wypunktował” Pan konkretne czynności i realizowane przez Pana zadania w ramach ww. usług (związanych głównie z systemem X).
Opis wykonywanych przez Pana czynności:
· czynności polegające na analizowaniu działania istniejących systemów komputerowych, infrastruktury i danych klienta oraz czynności obejmujące analizę wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez kontrahenta - to wstępny etap prac, podczas którego poznaje Pan już istniejące i działające systemy klienta, zapoznaje się m.in. z całą infrastrukturą, procesami, procedurami, dostarczoną dokumentacją, specyfikacjami i wymaganiami klientów Pana kontrahenta oraz analizuje Pan wszelkie dostarczone Mu dane i informacje;
· czynności polegające na utrzymaniu działania systemów lub infrastruktury w chmurze, są usługami dotyczącymi w szczególności konfigurowania, aktualizacji i monitoringu elementów intranetu, ekstranetu i wirtualnych sieci prywatnych oraz systemów komputerowych w trakcie realizowania usług związanych z rozwojem systemów i usług klienta. W skład tego wchodzą także czynności polegające zarządzaniu konfiguracją oraz optymalizacja systemów, narzędzi IT i usług w chmurze polegające często na samym projektowaniu (tj. opracowywaniu planów i architektury, rozwoju (tj. dodawaniu nowych elementów) i wdrażaniu systemów komputerowych, ich komponentów i infrastruktury systemowej (także w chmurze) na podstawie wymagań, dokumentacji i specyfikacji dostarczonych przez klienta;
· czynności polegające na tworzeniu dokumentacji technicznej systemów komputerowych i infrastruktury - są to techniczne czynności polegające na dokumentowaniu procesów, procedur i sposobu działania danego systemu, czy infrastruktury. Czynności te są bezpośrednio związane z dokumentowaniem działań podejmowanych w ramach innych podejmowanych czynności, a ich bezpośrednim celem jest późniejszy transfer wiedzy. Efektem tych czynności jest dokumentacja, a nie oprogramowanie, czy kod źródłowy;
· czynności polegające na konfigurowaniu narzędzi IT i przygotowaniu klienta do pracy z narzędziami IT - działania polegające m.in. na manualnym konfigurowaniu ustawień systemów/infrastruktury (także chmurowej) Zleceniodawcy, w trakcie całego procesu wdrożenia i rozwoju, ewentualnie polegające na migracji (tj. przeniesieniu) z innych systemów używanych przez klienta, czy chociażby czynności polegające na konfiguracji narzędzi wspomagających obserwację i monitorowanie systemów.
Dodatkowo wykonuje Pan działania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa w sieciach i systemach komputerowych, polegające na projektowaniu procedur sterowania dostępem do danych. Są to na przykład czynności polegające na prewencyjnej konfiguracji autoryzacji, ról, dostępów użytkowników do systemów, sieci i danych. Także monitorowanie użycia tych dostępów.
Wykonuje Pan również czynności polegające na samym, modelowaniu i projektowaniu logiki automatyzacji dla ww. usług, tj. w szczególności:
a)procesów dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentów,
b)procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych oraz ich komponentów, a także
c)integracji systemów komputerowych połączonych siecią oraz testowania tej integracji - istota tych czynności, czy integracji została opisana powyżej.
Po samym wdrożeniu lub integracji systemów, czy automatycznych procesów w systemach dokonuje Pan również ręcznego „manualnego” sprawdzenia, czy wszystko działa jak należy – wyklikuje Pan polecenia i sprawdza poprawność działania takiego systemu. Jest to tzw. manualna weryfikacja poprawności wdrożenia komponentów, procesów, systemów komputerowych, czy też manualne testowanie/sprawdzenie poprawności wyników integracji systemów oraz automatycznych procesów w systemach komputerowych. Słowo „manualnie” oznacza, że nie pisze Pan kodu (programu), który by to automatycznie sprawdzał, ale dokonuje Pan ręcznego sprawdzenia danego systemu. Należy mieć na uwadze, że tych czynności nie należy traktować oddzielnie (jednostkowo), każda z nich oddzielnie nie miała by większego zastosowania. W większości przypadków, dopiero łącznie składają się one na istotę świadczonej przez Pana usługi związanej projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych/komponentów. W ramach aktualnie realizowanej umowy dostęp do środowiska developerskiego kontrahenta posiada Pan jedyne w celu zarządzania infrastrukturą, sieciami i usługami monitorowania infrastruktury i usług, oraz projektowania i wdrażania logiki automatyzacji procesów dostarczania zmian, procesów i procedur bezpieczeństwa lub procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych (tj. czynności opisanych we wniosku). Nie wykorzystuje Pan go w celu dodawania nowego kodu, ponieważ do Pana obowiązków nie należy programowanie, czy tworzenie oprogramowania komputerowego.
Wydatki poniesione na odbycie szkoleń są niezbędne dla realizacji zleconych usług przez kontrahenta, są to wydatki niezbędne do poprawnej realizacji ww. usług, a często nawet są one wymagane przez Pana kontrahenta. Nie są to szkolenia cykliczne, ale doraźne, pojawiające się w razie potrzeby i w toku realizacji danego projektu. Zasadniczo są to szkolenia on-line wykonywane za pomocą dedykowanych platform przez specjalistów z zakresu IT/systemów/bezpieczeństwa. W 2022 r. wziął Pan udział w dwóch takich szkoleniach dotyczyły one tematyki 1, 2. Ze względu na błyskawiczny rozwój technologii IT nie jest Pan w stanie przewidzieć tematyki szkoleń, w jakich będzie Pan uczestniczył w 2023 r., czy przyszłych latach.
Jeżeli chodzi o zwrot ww. wydatków, to dotyczy on wszelkich wydatków, jakie są Panu potrzebne do realizacji usług i oczywiście posiadają racjonalne ekonomiczne uzasadnienie. Chodzi tu przede wszystkim o poniesione przez Pana:
·wydatki na uzyskanie dostępu do oprogramowania komputerowego (w formie licencji lub subskrypcji);
·wydatki na uzyskanie dostępu do określonych platform zawierających materiały szkoleniowe;
·wydatki na pokrycie kosztów uczestnictwa w specjalistycznych szkoleniach, konferencjach, czy kursach;
·wydatki na uzyskania określonych certyfikatów;
·wydatki na pokrycie kosztów podróży do uzgodnionego ze Zleceniodawcą miejsca spotkania, miejsca świadczenia usług albo do miejsca przechowywania dokumentacji projektowej, a ewentualnie także wydatków związanych z zakwaterowaniem, jeżeli ma to być pobyt dłuższy niż jeden dzień;
·wydatki na uzyskanie dostępu do sprzętu komputerowego;
·wydatki na uzyskanie dostępu do usług telekomunikacyjnych - sieci GSM, czy Internetu.
Rodzajów tego typu wydatków może być sporo, niemniej jednak zawsze będą to wydatki niezbędne do realizacji głównego przedmiotu umowy, a nie wydatki związane ogólnie z prowadzeniem przeze Pana działalności gospodarczej (jak np. koszt biura rachunkowego). Na ten moment nie ponosi Pan innych wydatków niż wskazane powyżej, choć nie może tego Pan wykluczyć. Same „zwroty” za te wydatki są każdorazowo dokumentowane fakturą i stanowią oczywiście Pana przychód (dla celów zryczałtowanego podatku). Nie jest to nowy produkt, ani żadna nowa usługa jaką Pan oferuje - co więcej nie ma Pan zamiaru opodatkować ich niższą stawką ryczałtu niż usługę główną. Na ten moment nie uzyskuje Pan przychodów z innych źródeł. Pomiędzy Panem a Kontrahentem/ami nie istnieją powiązania gospodarcze. Zwrot wydatków miał już miejsce. Takie sytuacje będą występowały w przyszłości, jednak nie będzie to w każdym miesiącu – szacuje Pan, że będzie to występowało kilka razy w roku.
Pytania (pytanie Nr 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):
1. Czy przychody otrzymywane przez Pana w związku z wykonywanymi w ramach działalności usługami, wskazanymi w opisie stanu faktycznego, podlegają opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5%, zgodnie z treścią ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
2. Czy otrzymywany przez Pana zwrot wydatków podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym zgodnie z treścią ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - według stawki właściwej do opodatkowania przychodu uzyskanego ze świadczonej usługi?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1.
Pana zdaniem, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ww. ustawy.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3; z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).
Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 i 6-8.
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Jak zostało przedstawione w treści stanu faktycznego świadczone przez Pana usługi kwalifikują się do kodu 62.01.12.0 - tj. usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, co zostało potwierdzone w piśmie otrzymanym 4 listopada 2022 r. przez Pana z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS), w którym stwierdzone zostało, że wymienione przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych. Zakres tych usług jest związany w praktyce z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych lub ich poszczególnych składowych/komponentów oraz świadczeniem wsparcia i pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych.
Podsumowując, Pana zdaniem, usługi opisane we wniosku z tytułu wykonywanej działalności, nie są związane z oprogramowaniem, doradztwem w zakresie oprogramowania, instalowania oprogramowania i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 62.01.12.0 wynosić powinna 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi (wykonywane) nie są wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b). Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przytaczanej ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in.:
-z 5 maja 2020 r., Nr 0115-KDIT1.4011.165.2020.1.MR,
-z 18 maja 2021 r., Nr 0115-KDIT1.4011.169.2021.1.MR,
-z 16 lipca 2021 r., Nr 0112-KDIL2-2.4011.474.2021.2.MB, czy
-z 27 września 2021 r., Nr 0115-KDIT1.4011.506.2021.1.JG.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że zmiany w ww. ustawie, które weszły w życie od 1 stycznia 2022 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), nie wpływają w żaden sposób na możliwość kwalifikacji niniejszych usług pod stawkę 8,5% - stąd przytaczane interpretacje nie tracą na aktualności.
Ad. 2. (przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Pana zdaniem, otrzymywany przez Pana zwrot wydatków podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z treścią ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - według stawki właściwej do opodatkowania przychodu uzyskanego ze świadczonej usługi (określonej zgodnie z pytaniem Nr 1 powyżej).
Pana zdaniem, taki zwrot nie może być opodatkowany, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. 3% stawką ryczałtu.
Otrzymanej należności (tj. zwrotu wydatków niezbędnych dla realizacji zleconych usług) nie można traktować w oderwaniu od świadczonej usługi. Jest ona wynagrodzeniem bez wątpienia związanym z tą usługą, w związku z czym stanowi przychód z działalności gospodarczej.
W konsekwencji wskazana we wniosku należność w całości podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki właściwej do opodatkowania przychodu uzyskanego ze świadczonej usługi, co potwierdza m.in. interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 października 2018 r., Nr 0114-KDIP3-1.4011.434.2018.1.EC.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
-prowadzenia aptek,
-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego wskazał Pan, zakres świadczonych przez Pana usług jest sklasyfikowany według symbolu PKWiU 62.01.12.0. Ponadto wskazał Pan, że do Pana zakresu obowiązków nie należy tworzenie oprogramowania komputerowego.
W tym miejscu pokreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „podklasa 62.01 - usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
-pisanie programów na zlecenie użytkownika,
-projektowanie stron internetowych.
Klasa ta nie obejmuje:
-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
-usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
-usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.
W podklasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje grupowanie:
·PKWiU 61.01.12.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r. wskazują, że:
Grupowanie to obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Okoliczność, że do Pana zakresu obowiązków nie należy tworzenie oprogramowania komputerowego, nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem.
Jak wynika z treści wniosku oraz wyjaśnień do PKWiU, świadczone przez Pana usługi związane są z oprogramowaniem. Skoro realizowane przez Pana usługi związane są z:
·analizowaniem działania istniejących systemów komputerowych, infrastruktury i danych klienta,
·utrzymaniem działania systemów komputerowych lub infrastruktury w chmurze, w szczególności w obszarze konfiguracji, aktualizacji, monitoringu i zarządzania systemami oraz usługami,
·manualną weryfikacją poprawności wdrożenia komponetów procesów systemów komputerowych,
·tworzeniem dokumentacji technicznej systemów komputerowych i infrastruktury,
·projektowaniem procedur sterowania dostępem do danych w sieciach i systemach komputerowych,
·konfigurowaniem narzędzi IT i przygotowaniem użytkowników do pracy z narzędziami IT, w tym migracją danych z innych używanych systemów,
·zarządzaniem konfiguracją oraz optymalizacją systemów, narzędzi IT i usług w chmurze,
·analizą wymagań i specyfikacji procesów automatyzacji dla systemów komputerowych oraz ich komponentów na podstawie dokumentacji i specyfikacji systemów dostarczonych przez Usługobiorcę,
·modelowaniem i projektowaniem logiki automatyzacji dla procesów systemów komputerowych, procesów dostarczania zmian do i w systemach komputerowych oraz ich komponentów, procesów weryfikacji poprawności wdrożeń systemów komputerowych oraz ich komponentów, integrację systemów komputerowych połączonych siecią oraz testowania tej integracji,
·manualnym testowaniu/ sprawdzeniu poprawności wyników integracji systemów oraz automatycznych procesów w systemach komputerowych,
to opisane usługi niewątpliwie są związane z oprogramowaniem.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że usługi jakie Pan świadczy objęte są dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a zatem przychód uzyskany przez Pana z tytułu świadczonych usług powinien zostać opodatkowany stawką ryczałtu w wysokości 12%.
Zatem Pana stanowisko w odniesieniu do pytania Nr 1, w którym stwierdził Pan, że przychód z tytułu usług wymienionych w stanie faktycznym może być opodatkowany 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, należało uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się natomiast do pytania Nr 2, wskazać należy, co następuje:
W myśl art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatek zryczałtowany pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Zatem, przedmiotem opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest przychód bez pomniejszenia o koszty uzyskania przychodów.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
„Kwoty należne” to te przychody, które wynikają ze źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza i które w następstwie prowadzenia tej działalności stają się wymagalną wierzytelnością, choćby faktycznie środków z tego tytułu jeszcze nie uzyskano. Termin „kwota należna” jest w tym ujęciu tożsamy z pojęciem „wymagalne świadczenie (wierzytelność)”.
Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Powyższy przepis wyłącza z przychodów z działalności gospodarczej kwoty zwrócone podatnikowi na pokrycie wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności.
Odnosząc się szczegółowo do tego unormowania, należy wskazać, że „zwrot” w języku powszechnym oznacza oddanie, zwrócenie czegoś.
Użyte w art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określenie „inne wydatki” koresponduje natomiast z poprzedzającym go art. 14 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, dotyczącym zwrotu określonego rodzaju wydatków. Przez inne wydatki należy zatem rozumieć wydatki inne niż wymienione w art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego, jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym. Takie rozwiązanie wynika literalnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, posługując się zasadami wnioskowania a contrario, z treści art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mając ponadto na względzie art. 14 ust. 1 ww. ustawy, można wyprowadzić zasadę, że zwrócone wydatki zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stanowią przychody podatnika.
Tym samym, skutki podatkowe związane ze zwrotem wydatków są generalnie uzależnione od tego, czy wydatki, które będą zwracane mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przepisami, czy też nie. Jeżeli zwracane wydatki zgodnie z przepisami podatkowymi będą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, wówczas kwota zwrotu powinna podlegać zaliczeniu do przychodów. Natomiast, jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym.
Powyższa zasada ma zastosowanie również do podatników, którzy jako formę opodatkowania wybrali zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W takim przypadku, opodatkowaniu podlega przychód, a koszty uzyskania przychodu są tylko hipotetyczne, gdyby podatnik wybrał inną formę opodatkowania.
W opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że zwrot ww. wydatków dotyczy wszelkich wydatków, jakie są Panu potrzebne do realizacji usług i oczywiście posiadają racjonalne ekonomiczne uzasadnienie. Chodzi tu przede wszystkim o poniesione przez Pana:
·wydatki na uzyskanie dostępu do oprogramowania komputerowego (w formie licencji lub subskrypcji);
·wydatki na uzyskanie dostępu do określonych platform zawierających materiały szkoleniowe;
·wydatki na pokrycie kosztów uczestnictwa w specjalistycznych szkoleniach, konferencjach, czy kursach;
·wydatki na uzyskanie określonych certyfikatów;
·wydatki na pokrycie kosztów podróży do uzgodnionego ze Zleceniodawcą miejsca spotkania, miejsca świadczenia usług albo do miejsca przechowywania dokumentacji projektowej, a ewentualnie także wydatków związanych z zakwaterowaniem, jeżeli ma to być pobyt dłuższy niż jeden dzień;
·wydatki na uzyskanie dostępu do sprzętu komputerowego;
·wydatki na uzyskanie dostępu do usług telekomunikacyjnych - sieci GSM, czy Internetu.
Natomiast „zwroty” za te wydatki są każdorazowo dokumentowane fakturą i stanowią oczywiście Pana przychód (dla celów zryczałtowanego podatku). Nie jest to nowy produkt, ani żadna nowa usługa jaką Pan oferuje - co więcej nie ma Pan zamiaru opodatkować ich niższą stawką ryczałtu niż usługę główną.
Zatem zwrot wydatków poniesionych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą - dotyczy kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza takich wydatków z katalogu kosztów uzyskania przychodów. Zatem, winny stanowić u Pana przychód podatkowy.
Opodatkowaniu podlegają wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Zgodnie z tą zasadą również otrzymany przez Pana zwrot wydatków niezbędnych dla realizacji zleconych usług, poniesionych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą stanowi dla Pana przychód podlegający opodatkowaniu. Wobec tego Pan, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, otrzymująca zwrot wydatków, jest zobowiązany uznać ten wpływ za przychód podatkowy.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie, otrzymany zwrot wydatków, poniesionych przez Pana, w związku z realizacją przedmiotu umowy, zgodnie z przepisami podatkowymi, stanowi przychód z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, który należy opodatkować stawką właściwą dla rodzaju działalności, w związku z którą ten przychód powstał.
Pana stanowisko w odniesieniu pytania Nr 2 należało uznać za nieprawidłowe, ze względu na to, że w odniesieniu do usług świadczonych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zastosowanie znajdzie 12% stawka ryczałtu ewidencjonowanego, a nie jak Pan wskazał we własnym stanowisku do pytania Nr 1 – 8,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Wskazujemy, że dokument dołączony przez Pana do wniosku nie podlega analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.
Końcowo wskazać należy także, że przeanalizowaliśmy powołane przez Pana we wniosku interpretacje indywidualne. Zauważyć należy, że dotyczą one indywidualnych spraw innych podmiotów w innych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych niż przedstawione we wniosku i tylko w tych sprawach są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right