Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 23 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.775.2022.2.AK
Czy w stosunku do wypłacanych w przyszłości przez Spółkę odsetek do Funduszu na podstawie Umowy pożyczki oraz dywidend zastosowanie powinno mieć zwolnienie z opodatkowania CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, i w związku z tym Spółka nie będzie obowiązana do poboru podatku, o którym mowa odpowiednio w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT z tytułu tych wypłat?
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 listopada 2022 r. wpłynął wniosek z 23 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w stosunku do wypłacanych w przyszłości przez Spółkę odsetek do Funduszu na podstawie Umowy pożyczki oraz dywidend zastosowanie powinno mieć zwolnienie z opodatkowania CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, i w związku z tym Spółka nie będzie obowiązana do poboru podatku, o którym mowa odpowiednio w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu tych wypłat.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lutego 2023 r. (wpływ tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
I. Wstęp oraz charakterystyka struktury właścicielskiej
Spółka (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest rezydentem podatkowym w Polsce oraz podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od całości swoich dochodów (dalej jako: „CIT”). Obecnie, jedynym udziałowcem Spółki jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością będąca polskim rezydentem podatkowym oraz podatnikiem CIT.
W przyszłości rozważania jest sprzedaż wszystkich udziałów w Spółce przez obecnego udziałowca na rzecz subfunduszu funduszu inwestycyjnego - wielofunkcyjnej spółki inwestycyjnej o zmiennym kapitale zakładowym utworzonej zgodnie z maltańskim prawem i będącej rezydentem podatkowym na Malcie, podlegającego maltańskim przepisom o podatku dochodowym (dalej jako: „Fundusz”). Fundusz i jego subfundusz traktowane są jako jeden podmiot prawny, tj. subfundusz nie jest traktowany jako odrębny podmiot prawny w świetle maltańskich przepisów. Planowane jest, że Fundusz będzie posiadał udziały w Spółce nieprzerwanie przez okres minimum dwóch lat.
II. Specyfika prawna i podatkowa Funduszu na gruncie prawa maltańskiego
Fundusz działa w formie transparentnej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością założonej zgodnie z prawem maltańskim, której ład korporacyjny jest właściwy dla spółek inwestycyjnych o zmiennym kapitale zakładowym (SICAV). Fundusz stanowi jednocześnie otwarty, licencjonowany alternatywny fundusz inwestycyjny (dalej jako: „AFI”) w rozumieniu maltańskich przepisów implementujących dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (dalej jako: „dyrektywa ZAFI”).
Fundusz i jego subfundusz są uznawane za jednego podatnika dla celów podatku dochodowego na Malcie, niezależnie od tego, czy aktywa i pasywa Funduszu mogą być postrzegane jako oddzielne od aktywów i pasywów jego subfunduszu z perspektywy korporacyjnej.
Działalność Funduszu obejmuje wspólne inwestowanie środków finansowych wniesionych do Funduszu przez inwestorów. Tytuły uczestnictwa Funduszu (shares), zgodnie z dokumentami założycielskimi, nie są oferowane w drodze oferty publicznej (niemniej jednak, w odniesieniu do Polski, tytuły uczestnictwa oferowane są na terytorium tego państwa w drodze oferty publicznej, która jest zwolniona z obowiązku publikacji prospektu emisyjnego zgodnie ze zwolnieniem wynikającym z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1129), dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu - mogą być nabywane przez określonych (kwalifikowanych) inwestorów, którymi mogą być również osoby fizyczne wyłącznie w przypadku, gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 75 000 euro.
Fundusz posiada licencję maltańskiego regulatora usług finansowych - the Malta Financial Services Authority (dalej jako: MFSA) na działanie jako „inwestycja wspólnego inwestowania” (a collective investment scheme, dalej jako: CIS) w rozumieniu maltańskiej ustawy o usługach inwestycyjnych (dalej jako: „ISA”). Fundusz podlega bezpośredniemu nadzorowi MFSA, która jest jedynym regulatorem usług finansowych na Malcie. MFSA jest również organem odpowiedzialnym za restrukturyzację i likwidację. MFSA jest regulatorem dla podmiotów bankowych, instytucji finansowych, instytucji płatniczych, firm ubezpieczeniowych i pośredników ubezpieczeniowych, firm świadczących usługi inwestycyjne i programy zbiorowego inwestowania, podmiotów z rynków papierów wartościowych, uznanych giełd inwestycyjnych, firm zarządzających funduszami powierniczymi, dostawców usług dla firm i programów emerytalnych. Od 2018 roku odpowiada również za regulację wirtualnych aktywów finansowych.
Fundusz, jako AFI, jest zarządzany przez jednoosobową prywatną spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną zgodnie z prawem maltańskim, z siedzibą na Malcie (dalej jako: „Podmiot zarządzający”), do którego również mają zastosowanie maltańskie przepisy implementujące dyrektywę ZAFI. Podmiot zarządzający posiada licencję MFSA, zgodnie z maltańską ustawą ISA jako zarządzający AFI. Na podstawie umowy o zarządzanie inwestycjami regulowanej przez prawo maltańskie i podlegającej jurysdykcji sądów maltańskich, Podmiot zarządzający jest odpowiedzialny za inwestowanie i reinwestowanie aktywów każdego z subfunduszy zgodnie z celami inwestycyjnymi, strategiami i ograniczeniami każdego z subfunduszy.
Fundusz posiada depozytariusza (dalej jako: „Depozytariusz”), którego wyznaczył na podstawie umowy depozytowej. Depozytariusz jest maltańską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną zgodnie z prawem maltańskim i posiada siedzibę na Malcie. Posiadając odpowiednią licencję (Category 4B license), Depozytariusz jest upoważniony do działania jako powiernik dla rodzajów programów zbiorowego inwestowania wskazanych w ramach zasad MFSA dla dostawców usług inwestycyjnych (SLC1.03 of Part BIV of the MFSA Rules for investment services providers).
Depozytariusz został wyznaczony, zgodnie z umową depozytową, do świadczenia usług przechowywania wszystkich aktywów Funduszu i jego subfunduszów. W tym zakresie, Depozytariusz przechowuje wszystkie instrumenty finansowe zainwestowane przez subfundusze, a w odniesieniu do innych aktywów, które nie mogą być przechowywane w depozycie, Depozytariusz zapewnia weryfikację własności i usługi przechowywania dokumentacji.
Dla celów podatkowych Fundusz sklasyfikowany jest jako „instytucja wspólnego inwestowania” (CIS) zgodnie z maltańską ustawą o podatku dochodowym (Income Tax Act, dalej jako: ITA). Zgodnie z art. 2 (1) ITA, „instytucja wspólnego inwestowania” oznacza każde przedsięwzięcie lub porozumienie, które jest licencjonowane zgodnie z maltańską ustawą o usługach inwestycyjnych lub zgłoszone zgodnie z tymi przepisami.
Ponadto, dla celów podatku dochodowego na Malcie, fundusz (CIS) może być zakwalifikowany jako:
1)„prescribed fund”, tj. fundusz, którego co najmniej 85% wartości łącznych aktywów znajduje się na Malcie, i który został w ten sposób zakwalifikowany przez Commissioner for Revenue („CfR”),
2)„non-prescribed fund” - wszystkie inne fundusze niesklasyfikowane jako „prescribed fund”.
Z uwagi na fakt, iż na ten moment całość aktywów Funduszu składa się z aktywów położonych poza Maltą, Fundusz powinien zostać zaklasyfikowany jako „non-prescribed fund” dla celów podatku dochodowego na Malcie. Co do zasady, CIS zarejestrowany na Malcie podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów, jednakże na podstawie art. 12(1) ITA, dochody CIS podlegają zwolnieniu z opodatkowania, z wyjątkiem:
- dochodu z nieruchomości położonych na Malcie oraz
- kwalifikowanego dochodu z inwestycji uzyskanego przez „prescribed fund”, do którego odnosi się art. 41A(a) ITA.
W konsekwencji, w związku z tym, że Fundusz jest sklasyfikowany jako „non-prescribed fund”, jego dochód, z wyjątkiem dochodu ze źródła pochodzącego z nieruchomości położonych na Malcie, powinien być zwolniony z podatku dochodowego na Malcie. Tym samym, Fundusz nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
Inwestując w Spółkę Fundusz może osiągać przychody z odsetek i dywidend otrzymywanych od Wnioskodawcy, a więc przychody podlegające zwolnieniu od podatku dochodowego na Malcie. Niemniej, Fundusz nie będzie zwolniony z opodatkowania wszelkich pozostałych potencjalnych dochodów, tj. ze zwolnienia nie będą korzystać potencjalne dochody z nieruchomości położonych na Malcie. Konkludując, Fundusz, w momencie otrzymania odsetek i dywidend od Spółki, będzie podlegał na Malcie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania oraz nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania.
III. Płatności ze Spółki do Funduszu
W przypadku zakupu udziałów przez Fundusz, udzieli on pożyczki do Spółki (dalej: „Umowa pożyczki”) i z tego tytułu będzie otrzymywał wynagrodzenie w postaci odsetek od tej pożyczki. W konsekwencji, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty odsetek należnych na rzecz pożyczkodawcy, tj. na rzecz Funduszu, oraz będzie występował w roli płatnika podatku u źródła.
W przyszłości może również mieć miejsce wypłata przez Wnioskodawcę na rzecz Funduszu dywidendy. W tym przypadku, Wnioskodawca również będzie występował w charakterze płatnika podatku u źródła. Wypłata dywidendy w przyszłości nastąpi, jeżeli spełnione zostaną warunki przewidujące możliwość jej wypłaty wynikające z Kodeksu spółek handlowych.
Analizowanym we wniosku zdarzeniem przyszłym będzie posiadanie przez Fundusz udziałów w Spółce oraz, w okresie po złożeniu wniosku, wypłata odsetek z tytułu zawartej Umowy pożyczki oraz wypłata dywidendy przez Spółkę na rzecz Funduszu, w stosunku do których Wnioskodawca będzie występował w charakterze płatnika podatku u źródła.
Nie jest wykluczone, że w przyszłości, wypłacona kwota należności zarówno z tytułu odsetek, jak i dywidend może przekroczyć łącznie 2 000 000 zł w danym roku podatkowym Spółki.
W przypadku, gdy kwota odsetek i dywidend (oraz, jeśli wystąpią, innych wypłat z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „Ustawa o CIT”) wypłacanych Funduszowi przekroczy łącznie w danym roku podatkowym Spółki kwotę 2 000 000 zł, jeśli w momencie wypłaty odsetek i dywidend Wnioskodawca będzie zamierzał zastosować zwolnienie z podatku wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT w stosunku do wypłacanych odsetek i dywidend, dla celów zastosowania tego zwolnienia, Spółka, w momencie wypłat, złoży oświadczenia, że:
1) posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;
2) po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w pkt 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT (zwolnienia) przy dokonywaniu wypłaty należności z tytułu odsetek i dywidend Wnioskodawca będzie dochowywał należytej staranności.
IV. Status rzeczywistego właściciela i rezydencja Funduszu
Fundusz, w momencie otrzymania od Spółki należności odsetkowych i dywidendowych, będzie ich rzeczywistym właścicielem w rozumieniu art. 4a pkt 29 Ustawy o CIT. Jednocześnie, Fundusz w momencie otrzymania ww. należności będzie spełniać wymogi substancji biznesowej obowiązujące w kraju swojej rezydencji podatkowej, tj. na Malcie.
Struktura Funduszu ma uzasadnienie ekonomiczne i biznesowe. Nie została ona stworzona w celu uzyskania korzyści podatkowych.
Fundusz, jako jedyny decyduje o sposobie inwestowania swoich środków (tak też będzie w przypadku uzyskiwanych od Spółki w przyszłości należności odsetkowych i dywidendowych), którymi dysponuje. Fundusz podejmuje niezależne i rozstrzygające decyzje o dalszym przeznaczeniu otrzymanych należności (np. inwestując je).
Wnioskodawca zwraca uwagę, że przedmiotem wniosku nie jest potwierdzenie statusu Funduszu jako rzeczywistego właściciela przychodu odsetkowego i dywidendowego, który ma być osiągany w Polsce, co pozostawałoby w niezgodzie z art. 14b par. 2a pkt 2 Ordynacji podatkowej, na podstawie którego przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego zawarte m.in. w art. 4a pkt 29 Ustawy o CIT.
Rezydencję podatkową Funduszu na Malcie można potwierdzić poprzez uzyskanie od odpowiedniego maltańskiego organu skarbowego certyfikatu rezydencji (Spółka planuje pozyskiwać takie certyfikaty za każdy rok podatkowy z osobna). Jednocześnie, Spółka planuje pozyskać od Funduszu sporządzone na piśmie oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych odsetek i dywidend Fundusz jest ich rzeczywistym właścicielem, oraz że spełnia on warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT.
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo dane w zakresie realizacji wymiany informacji podatkowych z innymi państwami Funduszu z siedzibą na Malcie.
Pytanie
Czy w stosunku do wypłacanych w przyszłości przez Spółkę odsetek do Funduszu na podstawie Umowy pożyczki oraz dywidend zastosowanie powinno mieć zwolnienie z opodatkowania CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, i w związku z tym Spółka nie będzie obowiązana do poboru podatku, o którym mowa odpowiednio w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT z tytułu tych wypłat?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do wypłat odsetek wynikających z Umowy pożyczki oraz dywidend ze Spółki do Funduszu zastosowanie znajdzie zwolnienie z opodatkowania CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT i w związku z tym Spółka nie będzie obowiązana do poboru podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT z tytułu tych wypłat:
- jeśli w przypadku, gdy w danym roku podatkowym Spółki, kwota odsetek i dywidend (oraz, jeśli wystąpią, innych wypłat z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT) wypłacanych Funduszowi nie przekroczy łącznie kwoty 2 000 000 zł, Spółka będzie posiadała certyfikat rezydencji podatkowej Funduszu wydany przez maltańskie organy podatkowe oraz sporządzone na piśmie oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych odsetek i dywidend Fundusz jest ich rzeczywistym właścicielem, oraz że spełnia on warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT;
- jeśli w przypadku, gdy w danym roku podatkowym Spółki, kwota odsetek i dywidend (oraz, jeśli wystąpią, innych wypłat z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT) wypłacanych Funduszowi przekroczy łącznie kwotę 2 000 000 zł, jeśli Spółka będzie zamierzała zastosować to zwolnienie w momencie wypłaty odsetek i dywidendy, dla celów zastosowania tego zwolnienia w momencie tych wypłat Spółka będzie posiadała certyfikat rezydencji podatkowej Funduszu wydany przez maltańskie organy podatkowe oraz sporządzone na piśmie oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych odsetek i dywidend Fundusz jest ich rzeczywistym właścicielem, oraz że spełnia on warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT oraz złoży oświadczenia, że:
i.posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;
ii.po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w pkt 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody (przychody) instytucji wspólnego inwestowania posiadających siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o CIT, spełniających warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f Ustawy o CIT, z wyłączeniem dochodów określonych w pkt 57 lit. a-g.
Stosownie do art. 17 ust. 11 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58, dotyczy instytucji wspólnego inwestowania:
1)których wyłącznym przedmiotem działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe;
2)w przypadku których prowadzenie przez nie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę.
Z kolei, zgodnie z art. 17 ust. 12 Ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik ma siedzibę.
Ponadto, w myśl art. 26 ust. 1g Ustawy o CIT, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT na rzecz podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a oraz art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, stosują, z zastrzeżeniem art. 26 ust. 2e Ustawy o CIT, zwolnienia wynikające z tych przepisów wyłącznie pod warunkiem:
1) udokumentowania przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a oraz art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, jego miejsca siedziby dla celów podatkowych, uzyskanym od tego podmiotu certyfikatem rezydencji, oraz
2) złożenia przez podmiot, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a i 11a oraz art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, płatnikowi, sporządzonego na piśmie oświadczenia, że jest rzeczywistym właścicielem wypłaconych przez płatnika należności oraz spełnia on warunki, o których mowa w tych przepisach.
Jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a-g Ustawy o CIT, zwolnieniem nie są objęte osiągane przez instytucje wspólnego inwestowania następujące rodzaje dochodów:
a) dochody (przychody) z udziału w spółkach niemających osobowości prawnej lub jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy lub prawa podatkowego państwa, w którym te spółki lub jednostki organizacyjne mają siedzibę lub zarząd, podmioty te nie są traktowane jak osoby prawne i nie podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,
b) dochody (przychody) z odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych podmiotom, o których mowa w lit. a, oraz odsetek od innych zobowiązań tych podmiotów wobec funduszu, z wyjątkiem odsetek od wierzytelności z tytułu pożyczek (kredytów) nabytych przez fundusz od podmiotów, których działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawnionych do udzielania pożyczek (kredytów) na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady ich funkcjonowania, jeżeli pożyczki (kredyty) te zostały udzielone przez te podmioty,
c) dochody (przychody) z odsetek od udziału kapitałowego w podmiotach, o których mowa w lit. a,
d) darowizny bądź innych nieodpłatne lub częściowo odpłatne świadczenia dokonywane przez podmioty, o których mowa w lit. a,
e) dochody (przychody) z tytułu odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych emitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,
f) dochody (przychody) z tytułu zbycia papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a, lub udziałów w tych podmiotach,
g) dochody z nieruchomości, o których mowa w art. 24b ust. 1 Ustawy o CIT, w tym uzyskane przez podmioty, o których mowa w lit. a.
Mając na uwadze powyższe, w celu skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego z opodatkowania CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, w stosunku do otrzymywanych przez instytucję wspólnego inwestowania odsetek i dywidend wskazanych odpowiednio w katalogach art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT, muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:
1. Art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT: Instytucja wspólnego inwestowania jest podatnikiem CIT.
2. Art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT: instytucja wspólnego inwestowania posiada siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
3. Art. 6 ust. 4 pkt 1 Ustawy o CIT: Instytucja wspólnego inwestowania:
a) prowadzi swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego albo jest instytucją wspólnego inwestowania typu otwartego działającą na podstawie zasad i ograniczeń inwestycyjnych odpowiadających instytucjom wspólnego inwestowania typu zamkniętego, lub
b) której tytuły uczestnictwa, zgodnie z dokumentami założycielskimi, nie są oferowane w drodze oferty publicznej, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie w przypadku, gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40 000 euro;
4. Art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a Ustawy o CIT: instytucja wspólnego inwestowania podlega w państwie, w którym ma siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.
5. Art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. d Ustawy o CIT: działalność instytucji wspólnego inwestowania podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym instytucja wspólnego inwestowania ma siedzibę.
6. Art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. e Ustawy o CIT: instytucja wspólnego inwestowania posiada depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji.
7. Art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. f Ustawy o CIT: instytucja wspólnego inwestowania jest zarządzana przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.
8. Art. 17 ust. 11 pkt 1 Ustawy o CIT: wyłącznym przedmiotem działalności instytucji wspólnego inwestowania jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe.
9. Art. 17 ust. 11 pkt 2 Ustawy o CIT: prowadzenie przez instytucję wspólnego inwestowania działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym instytucja wspólnego inwestowania ma siedzibę.
10.Art. 17 ust. 12 Ustawy o CIT: W umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowie międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, musi istnieć podstawa prawna do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym instytucja wspólnego inwestowania ma siedzibę.
11.Art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT: odsetki i dywidendy nie wchodzą w zakres dochodów (przychodów) wyłączonych ze zwolnienia z CIT z art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, które zostały wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a-g Ustawy o CIT.
12.Art. 26 ust. 1g Ustawy o CIT (z zastrzeżeniem ust. 2e): instytucja wspólnego inwestowania:
a) udokumentuje swoje miejsca siedziby dla celów podatkowych certyfikatem rezydencji, oraz
b) złoży płatnikowi, sporządzone na piśmie oświadczenia, że jest rzeczywistym właścicielem wypłaconych przez płatnika należności oraz spełnia warunki, o których mowa w tych przepisach art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT.
Biorąc pod uwagę powyższe regulacje, w ocenie Wnioskodawcy, dochód (przychód) Funduszu z tytułu otrzymania od Spółki na podstawie Umowy pożyczki odsetek oraz dywidend będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania CIT przewidzianemu w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, z uwagi na to, że Fundusz w przyszłości spełni wszystkie ww. warunki:
Warunek 1 - Instytucja wspólnego inwestowania jako podatnik CIT
Zgodnie z art. 1 ust. 1 Ustawy o CIT, Ustawa o CIT reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.
Podatnikami CIT mogą być zarówno polskie, jak i zagraniczne osoby prawne. Zgodnie bowiem z art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Ponadto, zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 5 w zw. z art. 3 ust. 5 Ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 Ustawy o CIT, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT.
Fundusz, w rozumieniu prawa maltańskiego jest, oraz w momencie otrzymania od Spółki odsetek wynikających z Umowy pożyczki oraz dywidend, będzie osobą prawną z siedzibą na terytorium Malty oraz maltańskim rezydentem podatkowym. Stanowisko, zgodnie z którym instytucja wspólnego inwestowania z siedzibą w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego jest podatnikiem CIT potwierdza m.in. interpretacja indywidualna wydana w podobnym zdarzeniu przyszłym, tj. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. 10 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.112.2020.1.KS.
Nie ulega również wątpliwości, że odsetki wynikające z Umowy pożyczki oraz dywidendy, które w przyszłości Fundusz otrzyma od Spółki, są dochodami (przychodami) wymienionymi odpowiednio w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT.
W konsekwencji należy uznać, że Fundusz w momencie otrzymania ww. należności będzie podatnikiem CIT i Warunek 1 będzie spełniony.
Warunek 2 - Instytucja wspólnego inwestowania posiada siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego
Zdaniem Wnioskodawcy, w celu ustalenia, czy Fundusz jest instytucją wspólnego inwestowania, należałoby odwołać się do właściwych przepisów ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1523; dalej jako: „Ustawa o funduszach”).
Fundusz stanowi licencjonowany AFI w rozumieniu maltańskich przepisów implementujących dyrektywę ZAFI. Należy zauważyć, że wspomniana dyrektywa została również transponowana do Ustawy o funduszach.
Zgodnie z art. 2 pkt 10a Ustawy o funduszach, przez alternatywny fundusz inwestycyjny rozumie się instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności, w tym w ramach wydzielonego subfunduszu, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem działającym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.
Jednocześnie, zgodnie z art. 2 pkt 10b Ustawy o funduszach, przez unijny AFI rozumie się alternatywny fundusz inwestycyjny, który został zarejestrowany jako alternatywny fundusz inwestycyjny przez właściwy organ w państwie członkowskim lub uzyskał zezwolenie właściwego organu w państwie członkowskim na prowadzenie działalności jako alternatywny fundusz inwestycyjny, a w przypadku braku wymogu uzyskania zezwolenia lub rejestracji - prowadząc taką działalność, ma siedzibę na terytorium państwa członkowskiego.
Należy zauważyć, tak jak zostało to wspomniane w opisie zdarzenia przyszłego oraz powyżej, że na gruncie prawa maltańskiego Fundusz posiada status AFI (czyli alternatywnego funduszu inwestycyjnego), oraz jednocześnie posiada siedzibę na Malcie, która jest państwem członkowskim Unii Europejskiej.
Fundusz posiada licencję na prowadzenie działalności jako AFI wydaną przez podmiot regulujący rynek finansowy na Malcie - MFSA.
Biorąc pod uwagę powyższe, nie powinno ulegać wątpliwości, że Fundusz jest instytucją wspólnego inwestowania posiadającą siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Zatem, Warunek 2 należy uznać za spełniony.
Warunek 3 - Instytucja wspólnego inwestowania jest instytucją, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a lub b Ustawy o CIT
Zgodnie z informacjami przedstawionymi w opisie zdarzenia przyszłego, Fundusz prowadzi na Malcie działalność w formie otwartego, licencjonowanego AFI w rozumieniu maltańskich przepisów implementujących dyrektywę ZAFI, która została również transponowana do polskiej Ustawy o funduszach. Jednocześnie, Fundusz posiada kilka innych cech charakterystycznych dla instytucji inwestowania typu zamkniętego zdefiniowanego w Ustawie o funduszach, np.:
- wysoką minimalną wartość tytułów uczestnictwa, w tym dla osób fizycznych, w jednym lub kilku subfunduszach Funduszu (w tym w zakresie subfunduszu, którego dot. niniejszy wniosek) stanowi równowartość 75 000 EUR,
- możliwość udzielania pożyczek środków finansowych.
W konsekwencji, można uznać, że na terytorium Polski Fundusz prowadzi porównywalną działalność do polskiej instytucji wspólnego inwestowania typu otwartego działającej na podstawie zasad i ograniczeń inwestycyjnych odpowiadających instytucjom wspólnego inwestowania typu zamkniętego, o której mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a Ustawy o CIT. W konsekwencji, Warunek 3 należy uznać za spełniony.
Warunek 4 - Podleganie w państwie, w którym instytucja wspólnego inwestowania ma siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania
Jak wskazał Minister Finansów w interpretacji ogólnej z dnia 3 lipca 2012 r. w sprawie warunku, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a oraz pkt 11a lit. a Ustawy o CIT, nr DD5/033/4/12/RDX/DD-363, „warunek podlegania opodatkowaniu od całości dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, należy rozumieć jako warunek posiadania tzw. rezydencji podatkowej, nie mający bezpośredniego związku z kwestią faktycznego ponoszenia ciężaru podatku przez podatnika, a także przyznawania przez państwo rezydencji ulg i zwolnień podatkowych”.
Fakt posiadania przez Fundusz maltańskiej rezydencji podatkowej będzie potwierdzony przedstawionym Spółce certyfikatem rezydencji podatkowej wydanym przez maltańskie organy podatkowe.
W konsekwencji, Warunek 4 należy uznać za spełniony.
Warunek 5 - Podleganie przez instytucję wspólnego inwestowania bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym instytucja wspólnego inwestowania ma siedzibę
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Fundusz podlega bezpośredniemu nadzorowi MFSA, która jest jedynym regulatorem usług finansowych na Malcie. MFSA jest również organem odpowiedzialnym za nadzór nad ewentualnymi restrukturyzacjami oraz likwidacją. MFSA reguluje działalność podmiotów działających w obszarze bankowości, instytucji finansowych, instytucji płatniczych, firm ubezpieczeniowych i pośredników ubezpieczeniowych, firm świadczących usługi inwestycyjne i programy zbiorowego inwestowania, rynków papierów wartościowych, uznanych giełd inwestycyjnych, firm zarządzających funduszami powierniczymi, dostawców usług dla firm i programów emerytalnych. Od 2018 roku odpowiada również za regulację wirtualnych aktywów finansowych.
Zatem, Warunek 5 należy uznać za spełniony.
Warunek 6 - Posiadanie depozytariusza przechowującego aktywa instytucji wspólnego inwestowania
Tak jak zostało wspomniane w opisie zdarzenia przyszłego, na podstawie zawartej umowy depozytowej, Fundusz wyznaczył na depozytariusza maltańską spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, zarejestrowaną zgodnie z prawem maltańskim, z siedzibą na Malcie. Posiadając odpowiednią licencję, Depozytariusz jest upoważniony do działania jako powiernik dla rodzajów programów zbiorowego inwestowania wskazanych w zasadach MFSA dla dostawców usług inwestycyjnych (SLC1.03 of Part BIV of the MFSA Rules for investment services providers).
Depozytariusz został wyznaczony, zgodnie z umową depozytową, do świadczenia usług przechowywania wszystkich aktywów Funduszu i jego subfunduszów. W tym zakresie, Depozytariusz przechowuje wszystkie instrumenty finansowe zainwestowane przez subfundusze, a w odniesieniu do innych aktywów, które nie mogą być przechowywane w depozycie, Depozytariusz zapewnia weryfikację własności i usługi przechowywania dokumentacji.
W konsekwencji, Warunek 6 należy uznać za spełniony.
Warunek 7 - Zarządzanie przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Fundusz jako AFI, jest zarządzany przez Podmiot zarządzający, do którego zastosowanie mają maltańskie przepisy implementujące dyrektywę ZAFI. Podmiot zarządzający posiada licencję MFSA, w rozumieniu ISA jako zarządzający AFI. Na podstawie umowy o zarządzanie inwestycjami regulowanej przez prawo maltańskie i podlegającej jurysdykcji sądów maltańskich, Podmiot zarządzający jest odpowiedzialny za inwestowanie i reinwestowanie aktywów każdego z subfunduszy zgodnie z celami inwestycyjnymi, strategiami i ograniczeniami każdego z subfunduszy.
Zatem, nie powinno ulegać wątpliwości, że Warunek 7 jest spełniony.
Warunek 8 - Wyłącznym przedmiotem działalności Funduszu jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe
Zgodnie z art. 17 ust. 11 pkt 1 Ustawy o CIT, wyłącznym przedmiotem działalności instytucji wspólnego inwestowania powinno być zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, działalność Funduszu obejmuje wspólne inwestowanie środków finansowych wniesionych do Funduszu przez inwestorów. Fundusz nie może prowadzić innej działalności.
Mając na uwadze powyższe, Warunek 8 należy uznać za spełniony.
Warunek 9 - Prowadzenie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym Fundusz ma siedzibę
W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze licencję udzieloną Funduszowi przez MFSA, należy uznać, że Fundusz prowadzi swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwego maltańskiego organu nadzoru nad rynkiem finansowym.
W konsekwencji, skoro Fundusz prowadzi swoją działalność na podstawie licencji właściwego maltańskiego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, to tym bardziej należałoby uznać, że prowadzenie działalności przez Fundusz wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad maltańskim rynkiem finansowym. Konieczność uzyskania licencji jest bowiem dalej idącym obowiązkiem aniżeli konieczność zawiadomienia.
Zatem, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że skoro dla celów zastosowania zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT wystarczające jest zawiadomienie, to tym bardziej wystarczające powinno być uzyskanie licencji na działalność. Potwierdza to np. interpretacja indywidualna wydana w podobnym zdarzeniu przyszłym, tj. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dn. 10 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.112.2020.1.KS.
W konsekwencji, Warunek 9 należy uznać za spełniony.
Warunek 10 - Istnienie podstawy prawnej do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym inwestycja wspólnego inwestowania ma siedzibę
Podstawą prawną do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym Fundusz ma siedzibę jest art. 26 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Malty w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.
Tym samym, Warunek 10 należy uznać za spełniony.
Warunek 11 - Odsetki i dywidendy, które w przyszłości otrzyma Fundusz, nie wchodzą w zakres dochodów (przychodów) wyłączonych ze zwolnienia z CIT z art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT, które zostały wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a-g Ustawy o CIT
Należy wskazać, że dochód (przychód) z tytułu odsetek wynikających z Umowy pożyczki oraz dochód (przychód) z tytułu dywidend, który w przyszłości Fundusz otrzyma od Spółki, nie stanowi żadnego z dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a-g Ustawy o CIT - Spółka nie jest spółką niemającą osobowości prawnej lub jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej.
W konsekwencji, Warunek 11 należy uznać za spełniony.
Warunek 12 - Spełnienie warunków wynikających z art. 26 ust. 1g Ustawy o CIT
W momencie otrzymania odsetek wynikających z Umowy pożyczki oraz dywidendy od Spółki przez Fundusz spełnione zostaną warunki wynikające z art. 26 ust. 1g Ustawy o CIT, tj.:
- w przypadku, gdy w danym roku podatkowym Spółki, kwota wypłaconych na rzecz Funduszu odsetek i dywidendy (oraz, jeśli wystąpią, innych wypłat z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT) nie przekroczy łącznie kwoty 2 000 000 zł, Spółka będzie posiadała certyfikat rezydencji podatkowej Funduszu wydany przez maltańskie organy podatkowe oraz sporządzone na piśmie oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych odsetek i dywidend Fundusz jest ich rzeczywistym właścicielem, oraz że spełnia on warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT;
- jeśli w przypadku, gdy w danym roku podatkowym Spółki, kwota odsetek i dywidend (oraz, jeśli wystąpią, innych wypłat z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT) wypłacanych Funduszowi przekroczy łącznie kwotę 2 000 000 zł, jeśli Spółka będzie zamierzała zastosować zwolnienie z podatku wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT w stosunku do wypłacanych należności odsetkowych i dywidendowych w momencie ich wypłaty, dla celów zastosowania tego zwolnienia Spółka, w momencie płatności, będzie posiadała certyfikat rezydencji podatkowej Funduszu wydany przez maltańskie organy podatkowe oraz sporządzone na piśmie oświadczenia, że w stosunku do wypłacanych odsetek i dywidend Fundusz jest ich rzeczywistym właścicielem, oraz że spełnia on warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT oraz złoży oświadczenie, że:
i.posiada dokumenty wymagane przez przepisy prawa podatkowego dla zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania;
ii.po przeprowadzeniu weryfikacji, o której mowa w pkt 1, nie posiada wiedzy uzasadniającej przypuszczenie, że istnieją okoliczności wykluczające możliwość zastosowania stawki podatku albo zwolnienia lub niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Mając na uwadze powyższe, wszystkie ww. przesłanki warunkujące możliwość zastosowania zwolnienia zostaną spełnione, a zatem zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do odsetek wynikających z Umowy pożyczki i dywidend Fundusz będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawy o CIT. Tym samym, Spółka nie będzie obowiązana do poboru podatku, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 w zw. z art. 26 ust. 1 Ustawy o CIT z tytułu tych wypłat.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają m.in.:
- prawomocne orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 listopada 2021 r., sygn. II FSK 813/19: „W tym zakresie przypomnieć jedynie należy, że w orzecznictwie sądów administracyjnych wielokrotnie wskazywano, że dla rozstrzygnięcia, czy dana instytucja wspólnego inwestowania może korzystać ze zwolnienia podatkowego istotna jest rzeczywista funkcja gospodarcza podmiotu zagranicznego, a nie jego forma prawna, która nie może zamykać podmiotowi zagranicznemu drogi do merytorycznego zbadania, czy przedmiotowe zwolnienie mu przysługuje. Instytucje wspólnego inwestowania mają bowiem być równoważne, a nie tożsame z funduszami inwestycyjnymi działającymi na podstawie prawa polskiego (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 7 września 2016 r., II FSK 792/16).”;
- prawomocne orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 14 stycznia 2019 r., sygn. III SA/Wa 1986/18: „W ocenie Sądu, wbrew stanowisku organu, w świetle powołanych przepisów nie można uznać za zasadny pierwszy z argumentów podniesionych w interpretacji, w myśl którego skoro Skarżącej nie można zaliczyć do podatników podatku dochodowego od osób prawnych – w świetle art. 1 - 1a u.p.d.o.p, to nie może ona korzystać również ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58) u.p.d.o.p. Takie stanowisko stoi w rażącej sprzeczności z powołanymi wyżej przepisami, w których ustawodawca wskazuje na instytucję wspólnego inwestowania posiadającą siedzibę w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej, bez wskazania, że instytucja taka musi tez być podatnikiem w rozumieniu art. 1-1a u.p.d.o.p. Podzielenie powyższej argumentacji organu musiałoby prowadzić do wniosku o zbędności zwolnienia ustanowionego w art. 17 ust. 1 pkt 58) u.p.d.o.p. Skoro bowiem przepis art. 1 ust. 1-3 oraz art. 1a u.p.d.o.p w ogóle nie wymienia jako podatnika instytucji wspólnego inwestowania, to nie można zwolnić dochodu takiej instytucji. Rozumowanie takie kłóci się z zasadą racjonalności ustawodawcy, który w sposób jednoznaczny zwolnił dochody instytucji wspólnego inwestowania w powołanym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 58) u.p.d.o.p (w sytuacji gdy instytucje te spełniają dodatkowe warunki wskazane w tym przepisie oraz z uwzględnieniem wyłączenia spod tego zwolnienia wskazanych dochodów). Również dalsza argumentacja organu interpretacyjnego jest nieprawidłowa. Zdaniem sądu nie można uznać, że Skarżąca nie spełnia - w świetle stanu faktycznego przedstawionego we wniosku - kryterium, o którym mowa w art. 17 ust. 11 pkt 1) u.p.d.o.p. Z opisu stanu faktycznego wynika jednoznacznie, że wyłącznym przedmiotem działalności funduszu jest lokowanie środków pieniężnych bezpośrednio i pośrednio w nieruchomości i inne związane z nimi prawa oraz - na rynku polskim – w udziały polskich spółek z o.o. Zdaniem sądu taki przedmiot działalności funduszu wyczerpuje dyspozycję art. 17 ust.11 pkt 1) u.p.d.o.p. Podkreślić należy, że przepis ten nie definiuje pojęcia "innych prawa majątkowych". Nie ma zatem podstaw do uznania, że takim "innym" prawem majątkowym nie może być udział w spółce komandytowej. Nieuprawnione było odwołanie się w tym zakresie do art. 5 ust. 3 u.p.d.o.p.”;
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.282.2022.1.AW;
- interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 10 czerwca 2020 r., sygn. 0114-KDIP2-1.4010.112.2020.1.KS.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Odnosząc się natomiast do przywołanych przez Państwa wyroków należy zaznaczyć, że orzeczenia sądowe są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Natomiast Organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right