Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 21 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.760.2022.2.DP
Czy przychód uzyskiwany przez Stowarzyszenie z czesnego pobieranego w prowadzonej przez Stowarzyszenie szkole, przeznaczony na nabycie nieruchomości służącej realizacji celów Stowarzyszenia zbieżnych z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT będzie, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 listopada 2022 r. za pośrednictwem platformy ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy ustalenia, przychód uzyskiwany przez Stowarzyszenie z czesnego pobieranego w prowadzonej przez Stowarzyszenie szkole, przeznaczony na nabycie nieruchomości służącej realizacji celów Stowarzyszenia zbieżnych z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych będzie zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 lutego 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie w O. założone zostało w xxx r. Jego podstawowym celem jest zapewnienie wszechstronnej pomocy dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, priorytetem jest (…).
W (…) r. Stowarzyszenie założyło przedszkole niepubliczne z oddziałami integracyjnymi, a następnie szkołę podstawową z oddziałami integracyjnymi. Od (…) Stowarzyszenie będzie prowadziło również niepubliczną szkołę ponadpodstawową z oddziałami integracyjnymi.
Dotychczas nauka w szkole była nieodpłatna, a Stowarzyszenie nie pobierało czesnego. Stowarzyszenie zgodnie ze statutem prowadzi działalność nieodpłatną oraz działalność odpłatną pożytku publicznego.
Zgodnie z § 5 ust. 3.2 lit. h) Stowarzyszenie prowadzi działalność odpłatną pożytku publicznego także poprzez prowadzanie placówek zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt. 14 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. 2003 Nr 96 poz. 873 z późn. zm.) w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.
Ze względu na prowadzenie przez Stowarzyszenie placówek edukacyjnych, rozwojem oferty edukacyjnej dla dzieci i młodzieży, w szczególności dla dzieci i młodzieży z niepełnoprawnościami, pojawiła się konieczność nabycia nieruchomości, w której możliwe będzie prowadzenie lekcji, zajęć i terapii w komfortowych warunkach.
W dniu (…) r. Stowarzyszenie nabyło od (…) nieruchomość niezabudowaną położoną przy ulicy X, w obrębie nr X, składającą się z działki oznaczonej numerem ewidencyjnym (…) o powierzchni (…) m2, opisaną w księdze wieczystej Nr (…). Przedmiotowa nieruchomość przeznaczona jest na cele prowadzenia działalności pożytku publicznego. Cena za nieruchomość ustalona została na kwotę (…) złotych powiększoną o podatek VAT 23% tj. łącznie w kwocie (…) złotych. Cena rozłożona została na 10 rat rocznych. Stowarzyszenie ze środków własnych - darowizn uiściło pierwszą ratę w kwocie (…) zł oraz podatek VAT od tej transakcji tj. łącznie kwotę (…) zł.
Stowarzyszenie zamierza wprowadzić w prowadzonych przez siebie szkołach czesne służące sfinansowaniu kolejnych rat związanych z nabyciem nieruchomości.
W uzupełnieniu wniosku z 13 lutego 2023 r. wskazaliście Państwo dodatkowo, że:
Priorytetem jest pomoc osobom (…) poprzez:
a)tworzenie warunków umożliwiających niepełnosprawnym dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym (…) zdobywanie umiejętności życiowych oraz kształcenia;
(…)
Cele Stowarzyszenia są zbieżne z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego.
Stowarzyszenie rozważa wprowadzenie czesnego w szkołach. Dochód z czesnego przeznaczony zostałby na sfinansowanie zakupu nieruchomości, na której prowadzona byłaby rozbudowa infrastruktury edukacyjnej i rehabilitacyjnej służącej realizacji celów Stowarzyszenia. Przychody z czesnego będą przeznaczone i wydatkowane na cele statutowe zbieżne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Do Stowarzyszenia nie mają zastosowania przepisy wyłączające możliwość zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 tj. przepisy art. 17 ust. 1a i 1c ustawy o CIT.
Pytanie
Czy przychód uzyskiwany przez Stowarzyszenie z czesnego pobieranego w prowadzonej przez Stowarzyszenie szkole, przeznaczony na nabycie nieruchomości służącej realizacji celów Stowarzyszenia zbieżnych z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT będzie, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Stowarzyszenia, przychód uzyskiwany z czesnego, który przeznaczony będzie na nabycie nieruchomości, w której realizowane będą cele Stowarzyszenia m.in. w zakresie edukacji i rehabilitacji dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, (…), zwolniony będzie z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Nabyta nieruchomość będzie służyła wyłącznie realizacji działalności pożytku publicznego. W ocenie Stowarzyszenia, pobieranie czesnego z którego sfinansowany zostanie zakup nieruchomości niezbędnej do prowadzenia działalności statutowej, stanowi odpłatną działalność pożytku publicznego. Przychód z takiej działalności objęty jest dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Działalność Stowarzyszenia i realizacja celów Stowarzyszenia w szczególności w zakresie prowadzenia działalności rehabilitacyjnej oraz edukacyjnej wymaga dysponowania budynkiem lub pomieszczeniami, w których działalność może odbywać się zgodnie z przepisami oraz w sposób możliwie komfortowy dla osób z niepełnosprawnościami.
Realizacja celów Stowarzyszenia stwarza konieczność zapewnienia właściwych warunków lokalowych. W konsekwencji nabycie nieruchomości, w której będą prowadzone zajęcia edukacyjne i rehabilitacyjne i która będzie wykorzystywana wyłącznie dla potrzeb realizacji celów Stowarzyszenia, będzie mieściło się w pojęciu działalności pożytku publicznego.
Przychód z czesnego, który przeznaczony będzie na sfinansowanie nabycia nieruchomości służącej realizacji celów Stowarzyszenia zbieżnych z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT będzie zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Przede wszystkim, nie było przedmiotem oceny stanowiska ustalenie, czy pobieranie czesnego z którego sfinansowany zostanie zakup nieruchomości niezbędnej do prowadzenia działalności statutowej stanowi odpłatną działalność pożytku publicznego.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej w art. 7 ust. 1 ustawy CIT zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:
- podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,
- przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.
Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.
Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Z kolei na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Zgodnie bowiem ze wskazanym przepisem,
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, czy z działalności gospodarczej.
Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie – to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Zatem warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.
Należy podkreślić, że zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanych wcześniej przepisach, jest wyjątkiem od konstytucyjnej zasady powszechności opodatkowania. Z tego względu musi być interpretowane ściśle, zgodnie z literalnym brzmieniem przepisu, z którego ono wynika.
Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej. Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, by wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje. Wskazać należy również, że w praktyce krąg podmiotów mogących skorzystać z przedmiotowego zwolnienia podatkowego, obejmuje przede wszystkim organizacje typu non-profit. Zwolnienie określone w tym przepisie ma zastosowanie w szczególności do: stowarzyszeń, organizacji społecznych, fundacji, instytucji kultury, jednostek badawczo-rozwojowych, szkół wyższych i innych osób prawnych oraz niektórych zakładów budżetowych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, realizujących cele określone w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Zatem z powołanych powyżej uregulowań wynika, że zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT jest zwolnieniem warunkowym. Aby skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
1. podatnik korzystający ze zwolnienia musi prowadzić działalność statutową (niekoniecznie wyłącznie) określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy,
2. dochody muszą być przeznaczone na cele działalności statutowej wymienione w tym przepisie,
3. dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
4. podatnik nie został ujęty w katalogu zawartym w art. 17 ust. 1c wskazanej ustawy,
5. dochód przeznaczony na cele statutowe nie pochodzi ze źródeł wskazanych w art. 17 ust. 1a cytowanej ustawy.
Wskazane zwolnienie podatkowe jest więc obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe, które są celami preferowanymi przez ustawodawcę. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników – czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.
W związku z tym, że wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) nie można w tym zakresie stosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego na pokrywanie wydatków związanych z całokształtem działalności podmiotów. Zatem, wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, lub na nabycie środków trwałych niesłużących bezpośrednio realizacji celów, o których w nim mowa, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.
Biorąc pod uwagę powyższe rozważania, w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że dochód uzyskiwany przez Stowarzyszenie z czesnego pobieranego w prowadzonej przez Stowarzyszenie szkole, przeznaczony na nabycie nieruchomości służącej realizacji celów Stowarzyszenia zbieżnych z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT będzie, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych. Za zastosowaniem powyższego zwolnienia, przemawia fakt, że jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, priorytetem Stowarzyszenia jest pomoc osobom (…) m.in. poprzez tworzenie warunków umożliwiających niepełnosprawnym dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym zdobywanie umiejętności życiowych oraz kształcenia. Stowarzyszenie prowadzi przedszkole niepubliczne z oddziałani integracyjnymi oraz szkołę podstawową z oddziałami integracyjnymi. Od (…) Stowarzyszenie będzie prowadziło również niepubliczną szkołę ponadpodstawową z oddziałami integracyjnymi. Stowarzyszenie rozważa wprowadzenie czesnego w szkołach. Dochód z czesnego przeznaczony zostałby na sfinansowanie zakupu nieruchomości, na której prowadzona byłaby rozbudowa infrastruktury edukacyjnej i rehabilitacyjnej służącej realizacji celów Stowarzyszenia.
W tym miejscu należy podkreślić, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dotyczy podatników, których celem statutowym jest określona w przepisie działalność. Nie ulega wątpliwości, że Wnioskodawca jest podmiotem realizującym cele statutowe. Wskazane we wniosku cele statutowe Stowarzyszenia są zbieżne z celami preferowanymi przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Wnioskodawca nie jest także podmiotem, o którym mowa w art. 17 ust. 1c ustawy.
Jak zatem wynika z powyższego, dochód uzyskiwany z czesnego, przeznaczony będzie na nabycie nieruchomości, w której realizowane będą cele Stowarzyszenia m.in. w zakresie edukacji i rehabilitacji dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, (…). Odnosząc przywołane przepisy prawa na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że w sytuacji opisanej we wniosku będziemy mieć do czynienia z przeznaczeniem środków na cele statutowe. Wydatkowane bowiem na sfinansowanie zakupu nieruchomości środki finansowe pochodzące z czesnego zostaną przeznaczone na działalność statutową Wnioskodawcy. A zatem, należy stwierdzić, że dochód uzyskiwany z czesnego, zwolniony będzie z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Zatem, stanowisko Stowarzyszenia należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Dodatkowo wskazać należy, że Organ dokonał oceny w odniesieniu do sformułowanego przez Państwa pytania, nie analizując możliwości skorzystania z innych zwolnień przewidzianych w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jak już wskazano wcześniej przedmiotem interpretacji nie było ustalenie, czy pobieranie czesnego z którego sfinansowany zostanie zakup nieruchomości niezbędnej do prowadzenia działalności statutowej stanowi odpłatną działalność pożytku publicznego. Do powyższej kwestii Organ nie jest w stanie się odnieść, ponieważ Dyrektor Informacji Skarbowej nie jest uprawniony do ustalenia, czy czesne wprowadzone w szkole będzie stanowiło odpłatną działalność pożytku publicznego. Podkreślić przy tym należy że przepisy Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 24 kwietnia 2003 r. (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1327) nie są przepisami prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right