Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 20 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.1126.2022.2.LS
Zasady rozliczania dochodów uzyskiwanych z działów specjalnych produkcji rolnej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zasad rozliczania dochodów uzyskiwanych z działów specjalnych produkcji rolnej.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 lutego 2023 r. (wpływ 13 lutego 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W prowadzonym przez Pana od 5 lutego 1998 r. gospodarstwie rolnym osiąga Pan dochody ze sprzedaży pomidorów uprawianych w szklarniach o łącznej powierzchni 6ha. Z uwagi na powierzchnię szklarni, dochody ze sprzedaży pomidorów zaliczane są do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w dalszej części ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) - tj. działy specjalne produkcji rolnej. Dochód z tego źródła w latach 1998-2015 ustalany był przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcyjnej zwierzęcej, określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów. Z uwagi na osiągnięcie w 2015 roku przychodu ze sprzedaży pomidorów w kwocie 6.471.008,62 obowiązany był Pan w następnym roku podatkowym tj. w 2016 r. prowadzić księgi rachunkowe. W złożonym w dniu 20 stycznia 2016 r. pisemnym oświadczeniu, poinformował Pan Naczelnika Urzędu Skarbowego o obowiązku prowadzenia w 2016 r. ksiąg rachunkowych oraz dokonał Pan wyboru sposobu opodatkowania tych dochodów na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W roku 2016 przychód ze sprzedaży pomidorów wyniósł 7.265.157,09 zł, co zwolniło Pana z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych w roku następnym. O fakcie tym poinformował Pan w pisemnym zawiadomieniu złożonym do Naczelnika Urzędu Skarbowego w dniu 20 stycznia 2017 r. Jednocześnie w tym samym piśmie zawiadomił Pan Naczelnika Urzędu Skarbowego, że od 1 stycznia 2017 r. będzie Pan opodatkowywał dochody ze sprzedaży pomidorów przy zastosowaniu norm szacunkowych dla działów specjalnych produkcji rolnej. Na tych samych zasadach opodatkowany był dochód ze sprzedaży pomidorów w latach 2018, 2019, 2020, 2021. W roku 2021 Pana przychód ze sprzedaży pomidorów wyniósł 14.034.829,10 zł, co spowodowało konieczność prowadzenia od początku roku ksiąg rachunkowych. O założeniu ksiąg rachunkowych nie powiadomił Pan Naczelnika Urzędu Skarbowego, ponieważ obowiązek ich prowadzenia nastąpił z mocy prawa. Nie dokonał Pan również ponownego zgłoszenia sposobu opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Pytanie:
Czy w 2022 r. i w latach następnych może Pan opodatkowywać dochody z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych złożonego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w dniu 20 stycznia 2016 r. w którym wybrał Pan opodatkowanie dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo tego iż w latach 2017-2021 dochody z działów specjalnych opodatkowane były na podstawie norm szacunkowych?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 9a ust. 7 podatnicy, którzy dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, ustalają na podstawie prowadzonych ksiąg, mogą wybrać sposób opodatkowania tych dochodów na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie, o którym mowa w ust. 2, sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. W tym samym terminie podatnicy mogą zawiadomić na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.
Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w który został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Zgodnie z ust. 8 ww. artykułu wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 7. dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania.
Zgodnie z art. 30c. ust. 1 podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. W Pana ocenie kluczowe jest sformułowanie użyte w art. 9a ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym wskazano, że jeżeli podatnicy, którzy dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, ustalają na podstawie prowadzonych ksiąg, mogą wybrać sposób opodatkowania tych dochodów na zasadach określonych w art. 30c, a także ust. 8 mówiący o tym, że wybór sposobu opodatkowania dokonany w oświadczeniu, o którym mowa w ust. 7, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania.
Pana zdaniem przepisy te dotyczą tylko i wyłącznie sytuacji, w których podatnicy opodatkowują dochód z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie prowadzonych ksiąg.
Powyższe przepisy ustawy nie mają zastosowania do opodatkowania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej przy zastosowaniu norm szacunkowych, ponieważ nie są prowadzone w tym okresie księgi rachunkowe.
Ponadto wybór opodatkowania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej przy zastosowaniu norm szacunkowych jest wyborem metody opodatkowania tych dochodów (opodatkowanie dochodu na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy), a nie zmianą sposobu ich opodatkowania w przypadku prowadzenia przez podatnika ksiąg rachunkowych i konieczności opodatkowania dochodów na podstawie art. 15 ust. 1 w zw. z art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Dopiero w momencie powstania obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych podatnik ma prawo w terminie określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, zdecydować o sposobie opodatkowania dochodu. Wybrany sposób opodatkowania zgodnie z art. 9a ust. 8 ww. ustawy dotyczy także lat następnych.
Pana stanowisko w sprawie jest takie, że w 2022 roku ma Pan prawo opodatkowywać dochody z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c. ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ obowiązuje Pana zgłoszenie dokonane 20 stycznia 2016 r., a obowiązek prowadzenia przez Pana ksiąg rachunkowych powstał w 2022 roku z mocy prawa.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.),
Przepisów ustawy nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Jednocześnie w ww. ustawie wprowadzono definicję działalności rolniczej (art. 2 ust. 2 ww. ustawy) oraz definicję działów specjalnych produkcji rolnej (art. 2 ust. 3 ww. ustawy).
Stosownie do art. 2 ust. 2 ww. ustawy:
Działalnością rolniczą, w rozumieniu ust. 1 pkt 1, jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
1.miesiąc – w przypadku roślin,
2.16 dni – w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi lub kaczek,
3.6 tygodni – w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
4.2 miesiące – w przypadku pozostałych zwierząt
– licząc od dnia nabycia.
Działami specjalnymi produkcji rolnej – w myśl art. 2 ust. 3 ww. ustawy – są:
Uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin ,,in vitro'', fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.
W myśl art. 2 ust. 3a ww. ustawy:
Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierząt w rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy, zwanym ,,załącznikiem nr 2''.
Należy zauważyć, że załącznik nr 2 „Tabela rodzajów i rozmiarów działów specjalnych produkcji rolnej oraz norm szacunkowych dochodu rocznego” określa jakie uprawy, hodowla i chów zwierząt z uwagi na ich rozmiary nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej, a także normy szacunkowe dochodu rocznego odnoszące się do jednostek powierzchni upraw i innych jednostek poszczególnych rodzajów produkcji zwierzęcej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się według zasad określonych w art. 14, jeżeli podatnik prowadzi księgi wykazujące te przychody. O zamiarze założenia ksiąg podatnik jest obowiązany zawiadomić właściwego naczelnika urzędu skarbowego przed rozpoczęciem roku podatkowego albo przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli nastąpiło ono w ciągu roku, z zastrzeżeniem ust. 2.
W myśl art. 15 ust. 2 cyt. ustawy :
W przypadku gdy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych wynika z przepisów o rachunkowości, przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych według zasad określonych w art. 14 ww. ustawy. W takim przypadku nie ma obowiązku zawiadamiania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o założeniu ksiąg rachunkowych .
Stosownie do art. 24 ust. 4 ww. ustawy:
Dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2.
W tej sytuacji podstawę opodatkowania stanowi dochód wynikający z iloczynu właściwej dla danego rodzaju działu specjalnego normy szacunkowej dochodu i ilości jednostek produkcji, których ta norma dotyczy.
Z powyższego wynika, że przychód z działów specjalnych – co do zasady – ustalany jest na podstawie norm szacunkowych dochodu. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy podatnik sam zdecyduje się na prowadzenie ksiąg podatkowych, bądź ustawa o rachunkowości nakazuje mu prowadzenie ksiąg rachunkowych.
Jeżeli dochód ustalany jest na podstawie norm szacunkowych dochodu, podatnicy obowiązani są w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego złożyć – na podstawie art. 43 ust. 1 ww. ustawy, deklarację o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym. Na jej podstawie, naczelnik urzędu skarbowego określa w drodze decyzji wysokość zaliczek miesięcznych.
Zgodnie z art. 9a ust. 2 cyt. ustawy:
Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Stosownie do art. 9a ust. 2b ustawy:
Dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 9a ust. 7 wymienionej ustawy:
Podatnicy, którzy dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, ustalają na podstawie prowadzonych ksiąg, mogą wybrać sposób opodatkowania tych dochodów na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie, o którym mowa w ust. 2, sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. W tym samym terminie podatnicy mogą zawiadomić na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania. Przepis ust. 5 stosuje się odpowiednio.
Jeżeli podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej ustalają dochód do opodatkowania na podstawie ksiąg podatkowych (księgi rachunkowej albo podatkowej księgi przychodów i rozchodów), przychód ustalają według zasad określonych w art. 14 ww. ustawy.
Dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, jeżeli koszty uzyskania przychodów przekroczą sumę przychodów, różnica jest stratą (art. 24 ust. 4 ww. ustawy).
Ustalany na podstawie ksiąg dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym według progresywnej skali podatkowej. Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodu według jednolitej 19% stawki podatku. Wyboru tego podatnicy dokonują poprzez złożenie pisemnego oświadczenia.
W trakcie roku podatkowego, podatnicy ci obowiązani są do samodzielnego obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy; na takich samych zasadach jak prowadzący działalność gospodarczą.
Biorąc pod uwagę przedstawiony powyżej stan prawny, stwierdzić należy, że w roku podatkowym dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustalany może być albo na podstawie norm szacunkowych, albo na podstawie prowadzonych ksiąg.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w prowadzonym przez Pana od 5 lutego 1998 r. gospodarstwie rolnym osiąga Pan dochody ze sprzedaży pomidorów uprawianych w szklarniach o łącznej powierzchni 6ha. Dochód z tego źródła w latach 1998-2015 ustalany był przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcyjnej zwierzęcej, określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów. Z uwagi na osiągniecie w 2015 roku przychodu ze sprzedaży pomidorów w kwocie 6.471.008,62 obowiązany był Pan w następnym roku podatkowym tj. w 2016 r. prowadzić księgi rachunkowe. W złożonym w dniu 20 stycznia 2016 r. pisemnym oświadczeniu, poinformował Pan Naczelnika Urzędu Skarbowego w obowiązku prowadzenia w 2016 r. ksiąg rachunkowych oraz dokonał Pan wyboru sposobu opodatkowania tych dochodów na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W roku 2016 przychód ze sprzedaży pomidorów wyniósł 7.265.157,09 zł, co zwolniło Pana z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych w roku następny. O fakcie tym poinformował Pan w pisemnym zawiadomieniu złożonym do Naczelnika Urzędu Skarbowego w dniu 20 stycznia 2017 r. Jednocześnie w tym samym piśmie zawiadomił Pan Naczelnika Urzędu Skarbowego, że od 1 stycznia 2017 r. będzie Pan opodatkowywał dochody ze sprzedaży pomidorów przy zastosowaniu norm szacunkowych dla działów specjalnych produkcji rolnej. Na tych samych zasadach opodatkowanych był dochód ze sprzedaży pomidorów w latach 2018, 2019, 2020, 2021. W roku 2021 Pana przychód ze sprzedaży pomidorów wyniósł 14.034.829,10 zł, co spowodowało konieczność prowadzenia od początku roku ksiąg rachunkowych.
Pana wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą tego czy konieczne jest ponowne złożenie oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania w podatku dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy, skoro takie oświadczenie zostało przez Pana złożone do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w 2016 roku.
W związku z tym, że od 2022 roku był Pan zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych, tym samym powinien Pan zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy ponownie złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 30c w/w ustawy.
W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 9a ust. 2b ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania. W opisie stanu faktycznego wyraźnie Pan wskazał, że w momencie kiedy spełnił Pan warunki do opodatkowania dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej według norm szacunkowych poinformował Pan o tym fakcie właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego i jednocześnie zawiadomił, że będzie opodatkowywał dochody ze sprzedaży pomidorów przy zastosowaniu norm szacunkowych. W związku z powyższym chcąc w 2022 roku opodatkować dochody ze sprzedaży pomidorów na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy, powinien Pan zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy ponownie złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze tego sposobu opodatkowania dochodów.
Wobec powyższego Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywało się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pani sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pani zastosować do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
‒Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA)
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right