Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 20 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.1067.2022.2.ID

Dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 grudnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 stycznia 2022 r. (wpływ 31 stycznia 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Świadczy Pan usługi informatyczne w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej dotyczące testowania systemów/aplikacji/oprogramowania na zlecenie Pana klientów.

Usługi te zostały zakwalifikowane do grupowania PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Na tę okoliczność uzyskał Pan opinię klasyfikacyjną wydaną przez Urząd Statystyczny w (…) z 12 grudnia 2022 r., Nr (…).

Są to usługi o charakterze kompleksowym, na które składają się następujące świadczenia, wykonywane w podanej poniżej kolejności:

1.przegląd i analiza dokumentacji biznesowej oraz technicznej dotyczącej testowanego systemu - ten etap usługi obejmuje zapoznanie się z dokumentacją zawierającą m.in. wymagania, przypadki użycia, specyfikację oraz architekturę testowanego systemu;

2.przygotowywanie przypadków oraz scenariuszy testowych - ten etap usługi obejmuje określenie obszarów oraz funkcjonalności systemu, których poprawność działania należy sprawdzić podczas testów, następnie zaprojektowanie oraz udokumentowanie przypadków testowych sprawdzających wcześniej określone obszary i funkcjonalności systemu wraz z oczekiwanymi rezultatami dla poszczególnych przypadków, grupowanie przypadków testowych w scenariusze testowe oraz utrzymanie istniejących przypadków testowych. Niekiedy może się zdarzyć, że to świadczenie nie wystąpi w ramach Pana usługi - dotyczy to sytuacji, gdy pracuje Pan na przypadkach i/lub scenariuszach testowych przygotowanych wcześniej i udostępnionych Panu przez Klienta;

3.przygotowywanie danych testowych - dane testowe przygotowywane są poprzez graficzny interfejs użytkownika lub dostarczane przez klienta wraz z dokumentacją projektową;

4.wykonywanie testów manualnych - jest to główne świadczenie w ramach Pana usług. Obejmuje ono ręczne wykonywanie testów na środowiskach testowych poprzez realizowanie wcześniej przygotowanych scenariuszy testowych i porównywanie faktycznego zachowania systemu z oczekiwanymi rezultatami;

5.dokumentowanie wyników przeprowadzonych testów - ten etap usługi obejmuje raportowanie przebiegu testów w systemie klienta służącym do śledzenia defektów oraz zarządzania projektami oraz zgłaszanie defektów w ww. systemie w przypadku znalezienia odstępstw pomiędzy faktycznym zachowaniem systemu, a oczekiwanymi rezultatami.

Wszystkie ww. świadczenia realizowane są przez Pana w ramach jednej kompleksowej usługi wykonywanej na podstawie zawartej z klientem umowy o świadczenie usług (B2B). Wystawiona przez Pana faktura obejmuje wymienione powyżej świadczenia zgrupowane w jedną usługę. Usługi są świadczone zdalnie. Wszelkie prawa własności intelektualnej (np. do opracowanych scenariuszy testowych) są przeniesione na klienta. Klient zapewnia również sprzęt do świadczenia usług - z uwagi na specyfikę i charakter zlecanych usług wymagane jest posługiwanie się sprzętem będącym własnością klienta. W tak opisanym stanie faktycznym, chciał Pan upewnić się, czy do świadczonych usług ma Pan prawo stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku wskazał Pan, że działalność gospodarczą prowadzi od 1 stycznia 2018 r.

Rodzaj dokumentacji podatkowej dla celów działalności gospodarczej, jaką Pan prowadzi to ewidencja ryczałtowa.

Pełny zakres usług świadczonych przez Pana to:

-przegląd i analiza dokumentacji biznesowej oraz technicznej dotyczącej testowanego systemu - zapoznanie się z dokumentacją zawierającą m.in. wymagania, przypadki użycia, specyfikację oraz architekturę testowanego systemu;

-przygotowywanie przypadków oraz scenariuszy testowych - określenie obszarów oraz funkcjonalności systemu, których poprawność działania należy sprawdzić podczas testów - zaprojektowanie oraz udokumentowanie przypadków testowych sprawdzających wcześniej określone obszary i funkcjonalności systemu wraz z oczekiwanymi rezultatami dla poszczególnych przypadków. Grupowanie przypadków testowych w scenariusze testowe. Utrzymanie istniejących przypadków testowych;

-przygotowywanie danych testowych - dane testowe przygotowywane są poprzez graficzny interfejs użytkownika lub dostarczane przez klienta wraz z dokumentacją projektową;

-wykonywanie testów manualnych - ręczne wykonywanie testów na środowiskach testowych poprzez wykonywanie scenariuszy testowych i porównywanie faktycznego zachowania systemu z oczekiwanymi rezultatami;

-dokumentowanie wyników przeprowadzonych testów - raportowanie przebiegu testów w systemie klienta służącym do śledzenia defektów oraz zarządzania projektami. Zgłaszanie defektów w ww. systemie w przypadku znalezienia odstępstw pomiędzy faktycznym zachowaniem systemu, a oczekiwanymi rezultatami.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem zostało złożone w terminie. Wpis w CEiDG - 3 stycznia 2022 r.

Świadczone przez Pana usługi nie są usługami związanymi z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Są to usługi zaliczane do grupowania PKWiU 62.02.30 „usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Pana usługi co do zasady zaliczają się do działu 62 PKWiU tj. „usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane”. Zaliczają się jednak do grupowania PKWiU 62.02 „usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, a konkretnie do grupowania PKWiU 62.02.30 „usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” co potwierdza uzyskana przez Pana opinia statystyczna GUS. Objęte są zatem wyłączeniem „ex”.

Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wykonywana przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu do Pana zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W żadnym roku prowadzenia działalności nie osiągnąłem przychodów przekraczających 2 000 000 euro, nigdy też nie był Pan opodatkowany w formie karty podatkowej.

Pytanie

Czy przychód z opisanej powyżej działalności związanej z testowaniem oprogramowania systemów/aplikacji/oprogramowania, sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, świadczone usługi dotyczące testowania programów i systemów informatycznych zakwalifikowane do grupowania PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” będą co prawda stanowiły usługi związane z oprogramowaniem, jednak tego rodzaju usługi zostały wyłączone ze stosowania stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12%, o czym świadczy zastosowanie w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w odniesieniu do tych usług zwrotu „PKWiU ex 62.02”.

Oznacza to, że usługi tego rodzaju, chociaż co do zasady są usługami związanymi z oprogramowaniem, są wyłączone spod zakresu art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy.

Nie zostały też wymienione w art. 8 ust. 1 ww. ustawy, tj. w katalogu rodzajów działalności, która nie może być opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Co za tym idzie, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, uzyskiwany przeze mnie przychód powinien być opodatkowany ryczałtem według stawki 8,5%, która jest stawką „dorozumianą” dla działalności usługowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej;

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

  1. świadczy Pan usługi informatyczne, sklasyfikowane w PKWiU jako 62.02.30.0, tj. usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;
  2. Pana usługi co do zasady zaliczają się do działu 62 PKWiU tj. „usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane”. Zaliczają się jednak do grupowania PKWiU 62.02 „usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, a konkretnie do grupowania PKWiU 62.02.30 „usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” co potwierdza uzyskana przez Pana opinia statystyczna GUS;
  1. do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  2. wykonywana przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy;
  3. oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem zostało złożone w terminie (wpis w CEiDG - 3 stycznia 2022 r.).

Mając na uwadze przestawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że skoro właściwie dokonał Pan klasyfikacji usług wg PKWiU, a świadczone przez Pana usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, to może Pan opodatkować przychód uzyskiwany ze świadczenia usług, sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.02.30.0 zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby jednak wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Informujemy również, wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, w związku z czym nie jesteśmy obowiązani, ani uprawnieni do oceny załączonego do wniosku ORD-IN dokumentu.

Ponadto, przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00